Geologian erikoistumisala

Tuleva Geologi

Hei,

Lähden todennäköisesti opiskelemaan geologiaa ensi keväänä ja mietin jo valmiiksi tulevaa erikoistumisalaani geolgian parissa. Tämän alan kuuluisi kohdata seuraavat kriteerit:

- Vähintään kohtuullisesti töitä tarjolla
- Pääsee matkustamaan paljon
- Paljon asuttamattomilla seuduilla liikkumista, tutkimista
- Ei kairausta/porausta, vaan perinteisten geologin työkalujen hyödyntämistä, näytteiden keräämistä

Asiallisia vastauksia, kiitos!

15

1178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ppppppp909

      1) kyllä
      2 ja 3) geologia on maasta riippumaton ala, eli riippuen itsestäsi voit löytää itsesi vaikka etelämantereelta
      4) kairaus ja poraus ovat geologiassa hyvn perinteisiä työkaluja, et voi välttää niitä

      • Malmigeologiassa taitaa olla suurimmat mahdollisuudet noihin haluamiisi.
        Eikä kylläkään geologit (useinkaan) ainakaan pohjoismaissa itse mitään "kairaa tai poraa"
        vaan niiden tuloksia tulkitsevat.
        " vaan perinteisten geologin työkalujen hyödyntämistä" mitkä mielestäsi ovat näitä, vasara ja luuppi???


      • Tuleva geologi
        arkhimedes kirjoitti:

        Malmigeologiassa taitaa olla suurimmat mahdollisuudet noihin haluamiisi.
        Eikä kylläkään geologit (useinkaan) ainakaan pohjoismaissa itse mitään "kairaa tai poraa"
        vaan niiden tuloksia tulkitsevat.
        " vaan perinteisten geologin työkalujen hyödyntämistä" mitkä mielestäsi ovat näitä, vasara ja luuppi???

        Luin vaan aikaisemmin suomi24:sta että jotkut geologit suorittaisivat itse kairauksia/porauksia, mutta jos kerran tiedät asiasta, niin uskotaan se. Ja tuo "perinteisiä työkaluja hyödyntäen" tarkoitti sitä, että geologina kävelisin reppu selässä maastossa ja tutkisin kivilajeja ilman mitään rankempaa mittauslaitteistoa.


      • Tuleva geologi kirjoitti:

        Luin vaan aikaisemmin suomi24:sta että jotkut geologit suorittaisivat itse kairauksia/porauksia, mutta jos kerran tiedät asiasta, niin uskotaan se. Ja tuo "perinteisiä työkaluja hyödyntäen" tarkoitti sitä, että geologina kävelisin reppu selässä maastossa ja tutkisin kivilajeja ilman mitään rankempaa mittauslaitteistoa.

        Jonkun verran on varmaankin GTK:ssa geologeja jotka lumettomana aikana tekee maastotöitä, ja talvella (kait) sitten käsitellään aineistoa.
        Ainakin Ruotsin vastaava laitos SGU toimii niin.
        Varmaankin saat varautua konttoritöihinkin, mitä tahansa valitsetkin;-)


      • Tuleva geologi
        arkhimedes kirjoitti:

        Jonkun verran on varmaankin GTK:ssa geologeja jotka lumettomana aikana tekee maastotöitä, ja talvella (kait) sitten käsitellään aineistoa.
        Ainakin Ruotsin vastaava laitos SGU toimii niin.
        Varmaankin saat varautua konttoritöihinkin, mitä tahansa valitsetkin;-)

        Näillä tiedoilla pärjää jo. Kiitos!


      • GeoloKiksit
        Tuleva geologi kirjoitti:

        Näillä tiedoilla pärjää jo. Kiitos!

        Piirit on pienet eikä töitä todellakaan ole ainakaan ylenmäärin tarjolla. Tervetuloa vaan työttömäksi akateemikoksi tänne muiden joukkoon.


      • Tuleva geologi
        GeoloKiksit kirjoitti:

        Piirit on pienet eikä töitä todellakaan ole ainakaan ylenmäärin tarjolla. Tervetuloa vaan työttömäksi akateemikoksi tänne muiden joukkoon.

        Itseasiassa mulla on jo eräs toinen tutkinto ja töitä tarjolla. Se on vaan tietokoneen ääressä työskentelyä, eikä se pidemmän päälle maita. Siksi kiinnostuin geologiasta, kun geologithan saavat kävellä maastossa ja nähdä maailmaa.

        Jos työllisyysnäkymät ovat todellakin noin surkeat, se pistää miettimään asiaa uudemman kerran. Tällä hetkellä geologian erikoistumisalana kiinnostavimmalta vaikuttaa petrologia ja kallioperägeologia.


      • Tuleva geologi kirjoitti:

        Itseasiassa mulla on jo eräs toinen tutkinto ja töitä tarjolla. Se on vaan tietokoneen ääressä työskentelyä, eikä se pidemmän päälle maita. Siksi kiinnostuin geologiasta, kun geologithan saavat kävellä maastossa ja nähdä maailmaa.

        Jos työllisyysnäkymät ovat todellakin noin surkeat, se pistää miettimään asiaa uudemman kerran. Tällä hetkellä geologian erikoistumisalana kiinnostavimmalta vaikuttaa petrologia ja kallioperägeologia.

        Suomen tilanteesta, enkä globaalistakaan tiedä, tai en ole ottanut selvää;-)
        Täällä Ruotsissa on tunnelinrakennusprojekteissa, noita "Kallioperägeologeja" joilla ainakin osalla on Teknillisessä korkeakoulussa luettu Kalliomekaniikan kurssi lisänä
        (ei kaikilla).


    • geologi-opiskelija

      Puoli vuotta geologiaa tullut nyt opiskeltua, enkä kyllä kadu valintaani.
      Vanhempien opiskelijoiden mukaan malmigeologiaan erikoistuneet melkein revitään käsistä. Syynä tämä nouseva kaivosbuumi. Totuushan ei varmaan ihan näin ruusuinen kaikille ole, vaan aina niitä työttömiäkin löytyy.

      Näillä näkymin kumminkin kallioperä - ja malmigeologiaan erikoistuminen olisi kannattavaa. Ei kuitenkaan kannata painottua pelkästään kovalle puolelle, vaan ottaa myös niitä maaperäpuolen kursseja ja mahdollisesti tekniikkaa. Pääaineiden ohella monipuolinen sivuainekokonaisuus on etuna työmarkkinoilla. Kaivosyhtiöt arvostavat geologeilla myös jonkinlaista ymmärtämystä talousasioista ja kaivostoimintaan liittyvistä teknisistä asioista.

      • Tuleva geologi

        Ovatko nämä geologeja käsistä repivät firmat Suomalaisia vai ulkomaalaisia? Nimenomaan kansainväliset työtehtävät kiinnostavat. Ja keskittyvätkö työpaikat enemmän kaivoksessa työskentelyyn vai malmiesiintymien kartoitukseen?


    • kkkkkkkkkkklllooooop

      Mä oon Raine S. Hakku. T. Lohikalkkuna

    • Olavi k.i

      Petteri Nupupää on mielestäni loistava esimerkki geologista joka on kulkenut polkuaan tavalla jonka tuot viestissäsi esiin.

      Nupupää on menossa taas ensi kuussa Yhdysvaltoihin jossa häntä avustaa kairauksessa Raine S. Hakku.

    • Tuleva geologi(ko)?

      Käytetään tylysti hyväkseen vanhaa threadia.

      Itsellä herännyt myös mielenkiinto geologiaan ja miettinyt sitä, että kuinka matemaattispainotteinen ala on kyseessä? Opiskelun aikana näyttäisi olevan suositeltavana ainakin yksi kemian ja geofysiikan kurssi, näin ainakin Oulussa. Miten jos valitsee erikoistumisalaksi maaperägeologian, niin tuleeko siellä miten paljon vastaan fysiikka, kemiaa ja matematiikkaa niin opinnoissa kuin työelämässä? En ole itse kovin lahjakas matemaattisesti, joten tätä puolta miettinyt tässä viime aikoina.

      • hgg1

        Ei kannata olla huolissaan matikasta ja fysiikasta eikä myöskään kemiasta. Kaikkea tuota kyllä tulet osalla kursseista tarvimaan, mutta ei noiden aineiden täydellinen hallitseminen ole missään nimessä kynnyskysymys.

        Suosittelen kallioperägeologiaa maaperägeologian sijaan ihan työllistymisen kannaltakin. Tai taloudellista geologiaa.


    • engineur

      Jos kerran olet jo matematiikkaa sen verran suorittanut, että pääset matemaattis-luonnontieteelliseen, tulet kyllä selviämään matematiikan kursseista yliopistossakin.
      Kun kiinnostusta riittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      108
      867
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe