Rasismia työpaikalla (päälliköltä)?

ravintolatyöntekijä

Olen alle 18-vuotias nuori ja olen toista kuukautta töissä erittäin suositussa pikaruokaketjun ravintolassa.
Suurin osa työntekijöistämme on ulkomaalaisia.

Ongelma on että paikan ylin pomo tuntuu käyttäytyvän vähän rasistisesti. En haluaisi nyt olla se maahanmuuttaja joka ensimmäisen vastoinkäymisen kohdalla vetää netissä hihastaan rasisti-kortin, mutta kyllä näiden parin kuukauden aikana tää on käynyt jo sen verran monta kertaa mielessä että nyt on pakko.
Olen siis maahanmuuttaja, asunut täällä lapsesta asti, mutta suomen kielen puhuttu taitoni ei ole ihan täydellinen. Tästä on tullut kuittailua pomolta (sä sanot ton ihan väärin! asiakkaat ei ymmärrä sua!) ja lisäksi vähän aikaa sitten tapahtui seuraava:

Työvuoroni alkoi kello 10 aamulla. Leimasin kellokortilla itseni sisään 10:02, kädet pestyinä ja ihan valmiina työhön. Päällikkö ilmestyy taakseni ja tiukkaa "mihin aikaan sulla alkaa työt?" Vastasin ihan ihmeissäni että kymmeneltä, pahoittelin myöhästymistä ja menin nolona töihini. Myöhemmin samana päivänä, pomon lopetettua vuoronsa mun tauon aikaan, sain työkaverilta tiedon "(pomon nimi) jätti sulle tollasen paperin tonne." Se oli suullinen huomautus joka mun piti allekirjottaa, huomautuksen syyksi merkitty vain työsääntöjen rikkominen.

Ulkomaalainen, mun kanssa samaa kieltä puhuva työkaveri ihmetteli tota mun kanssa ja sanoi ettei mun tarvitse välittää, ja pukuhuoneessa puhuin tosta suomalaisen työkaverini kanssa. Hän sanoi tulleensa 35min myöhässä pomon nähden eikä ollut saanut huomautusta!!

Onko tää nyt sitten sitä rasismia?

2

690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ravintolatyöntekijä

      En ole ikinä aikaisemmin ollut myöhässä, yleensä kellokortti on aina leimattuna kymmenenkin minuuttia aikaisemmin. Jään myös lähes aina pyynnöstä töihin pidemmiksikin ajoiksi, paitsi iltakymmenen jälkeen iästäni johtuen.

    • ,_:,,-.

      Mikään ei viittaa tuossa siihen että kysymys olisi rasismista, eli työsopimuslaissa sekä yhdenvertaisuuslaissa tarkoitestusta syrjinnän kiellosta.

      Sen sijaan kyse on työsopimuslakiin kirjatusta tasapuolisen kohtelun vaatimuksesta. Siitä seuraa, että työnantajan on oltava toiminnassaan johdonmukainen siten, että esimerkiksi varoituskäytäntöä sovelletaan yhdenvertaisesti.

      Kyse ei ole rasismista, koska mikään ei viittaa siihen että sinuun kohdistunut lainvastainen epätasa-arvoinen kohtelu johtuisi maahanmuuttajataustasastasi.

      Huomautus olisi saanut olla yksilöidympi. Sinänsä en usko että tuota huomautusta voidaan käyttää esimerkiksi työsuhteen purkupersteena. Virhe on ollut hyvin vähäinen ja jos siihen vielä liittyy epätasa-arvoista kohtelua (työaikakirjanpidostahan se selviää) niin pikaruokaketju joutuisi maksamaan korvauksen laittomasta irtissanomisesta.

      Vaikuttaa siltä että pomollasi on vielä paljon oppimista. Palautetta ei pitäisi antaan niin että se tulkitaan kuittailuksi. Yleensäkkin negatiivinen palaute olisi parasta antaan kahdenkesken ja positiivinen julkisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 129
      3521
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3219
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2388
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1841
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1476
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1390
    Aihe