Hyvät vs Huonot renkaat

Auto Bild julkaisi numerossaan 21 testin vertaamalla hyviä ja huonoja rengasmerkkejä toisiinsa. Sinänsä oli mielenkiintoinen juttu, jossa ajettiin myös "sekarengastuksella" hyvät edessä ja huonot takana ESC päällä ja poissa ja vaihtaen huonot edessä ja hyvät takana.

Kaikkien tiedossahan on, että ESC toimii paremmin, jos pitävemmät renkaat ovat edessä. Tulokset kuitenkin osoittavat, että marginaaliset ovat erot.

Keskinopeudessa ero käsittelyradalla oli kolmen kympin vauhdissa vain 2,2 km/h hyvät edessä eduksi ESC päällä. Ilman ajonhallintaa ero oli vain 0,5 km/h.

Samat edessä ja takana keskinopeudet olivat ESC päällä hyvät 31,7 km/h ja huonot 31,6 km/h. Eli eroa huimat 0,1 km/h. ESC poiskytkettynä eroa oli hyvien eduksi 0,7 km/h.

Hyvät olivat continentalin ja "huonot", pakko laittaa lainnausmerkkeihin, Nankang Snow winter SW-5.

Käytännön testi osoittaa jälleen kerran, että rengaskauppiaiden TM/Tuulilasi-testit luovat vaan ihmisten korvien väliin mielikuvat "hyvistä ja huonoista" renkaista. Väitän, että jos jätetään paras ja huonoin rengas pois, niin 96 % kuskeista ei aisti pitoeroa kuin lehtiä lukemalla. Mukavuus ja äänettömyys onkin sitten ihan eri asia.

20

665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rtttttt

      Jos on ESC on autossa, pitää olla edessä paremmat. Muuten ei siitä järjestelmästä ole hyötyä.

      • Ajajajajajaja

        Oli etuveto tai takaveto ja ESC tai ilman, AINA paremmat pitää laittaa eteen. Ohjattavuus ja etupään pito on tärkeää.


      • peräsimeen pitoa
        Ajajajajajaja kirjoitti:

        Oli etuveto tai takaveto ja ESC tai ilman, AINA paremmat pitää laittaa eteen. Ohjattavuus ja etupään pito on tärkeää.

        Paremmat aina taakse, koska ne pitää auton suorassa.


    • Aku Ankka Bild

      tuo automaailman pilttilehti tekjee testejä melkoisen ammattitaidottomasti ja kyseenalaisilla kuskeilla ja mittasyteemeillä. Käyppä ihan itse ajamassa jossain liukkaalla kunnon renkailla ja sitten (pakko laittaa hipsuihin)"aasian ihmeillä", niin huomaat valtavan eron.

      • Ei halppis

        Sinäkö olet ostellut ja ajellut noilla aasian ihmeillä? Puhutko omakohtaisista kokemuksista. Taidat olla halppisrenkaiden käyttäjä, kun tunnet noi ominaisuudet noin hyvin.


    • 'yt8loriguk.j

      Auto Bildin juttuihin suhtaudun ihan yhtä vakavasti kuin Seiskan juttuihin. Johan tuon nyt jokainen arkiautoilija pystyy toteamaan huonon ja hyvän renkaan eron. Huonon kun kerran erehtyy ostamaan, oppii pian, että paremmasta kannattaa vähän enemmän maksaakkin.

    • HemmoHemmonen

      kyllähän kaikenlaisilla renkailla pärjää jos ei joudu ääriolosuhteisiin. Mutta jos liukkaus yllättää tai joku muu poikkeuksellinen tilanne, silloin ulosmitataan renkaasta ne äärimmäisetkin ominaisuudet. Sellaiseen tilanteeseen ei toivottavasti usein joudu.

      • keskivertoautoilija

        Ääriolosuhteita varten on ESC, ESP, ASC, DSC, MSP, STC jne mitä niitä kaikkia kirjaimia onkaan. No joka tapauksessa elektroniikka tai tietsikka tai mikä siellä sitten onkin hoitaa homman kun keskivertoautoilijalta on ulosmitattu viimeiset taidonrippeet.


    • miksi?

      "Kaikkien tiedossahan on, että ESC toimii paremmin, jos pitävemmät renkaat ovat edessä."

      Selitä? Itse olen aina laittanut huonommat eteen jos renkaissa on ollu selvästi eroa kuluneisuudessa.

      • Olisikohan pitänyt käyttää muuta ilmaisua, että ESC:n toiminnan huomaa varmasti.
        Eli jos etupään pito on parempi kuin takapyörien, niin etuvetoisestakin saa hauskan
        takavetoista muistuttavan ajettavan. Autoa voi ohjata sillä takapään luistolla. Ei tietenkään
        ole suositeltavaa yleisessä liikenteessä. Joten laita vaan jatkossakin ne paremmat taakse.

        Itse kun joskus vuonna yks ja kaks ajoin etuvetoisella, niin laitoin aina ne vähemmän
        kuluneet eteen, ja vaihdoin 20tkm välein etuakselilta taka-akselille, jolloin voi aina ostaa
        4 kpl uusia renkaita ja pääsi ajamaan täysin uudella rengastuksella.


      • on vikaa
        Täpinä kirjoitti:

        Olisikohan pitänyt käyttää muuta ilmaisua, että ESC:n toiminnan huomaa varmasti.
        Eli jos etupään pito on parempi kuin takapyörien, niin etuvetoisestakin saa hauskan
        takavetoista muistuttavan ajettavan. Autoa voi ohjata sillä takapään luistolla. Ei tietenkään
        ole suositeltavaa yleisessä liikenteessä. Joten laita vaan jatkossakin ne paremmat taakse.

        Itse kun joskus vuonna yks ja kaks ajoin etuvetoisella, niin laitoin aina ne vähemmän
        kuluneet eteen, ja vaihdoin 20tkm välein etuakselilta taka-akselille, jolloin voi aina ostaa
        4 kpl uusia renkaita ja pääsi ajamaan täysin uudella rengastuksella.

        Jos pitää vaihtaa 20tkm välein etuakselilta taka-akselille ettei lähde kuoriutumaan niin jotain vikaa on silloin säädöissä.


      • on vikaa kirjoitti:

        Jos pitää vaihtaa 20tkm välein etuakselilta taka-akselille ettei lähde kuoriutumaan niin jotain vikaa on silloin säädöissä.

        Ei ole mitään vikaa säädöissä eikä muussakaan. Rengas vaan tuppaa kulumaan käytössä. Etuvetoisessa eturenkaat kuluvat huomattavasti nopeammin kuin takarenkaat. Sen huomaa jopa nelivetoisessakin, jonka vetosuhde on 60/40, että eturenkaat kuluvat enempi. Parissa edellisessä autossani oli vetosuhde 50/50 ja tuolloin renkaat kuluivat tasaisesti, kun ei saivarrella eturenkaiden reunojen "pyöristymisestä".

        Normaaliajolla rengas kuluu nelivetoisessa noin 1 mm / 10 tuhatta km. Etuvetoisessa ne etupyörät kuluvat lähes tuplaten mitä takapyörät ja sen takia on syytä vaihtaa niitä akselilta toiselle, jos haluaa tasata kulumisen.


      • kuluu käytössä
        Täpinä kirjoitti:

        Ei ole mitään vikaa säädöissä eikä muussakaan. Rengas vaan tuppaa kulumaan käytössä. Etuvetoisessa eturenkaat kuluvat huomattavasti nopeammin kuin takarenkaat. Sen huomaa jopa nelivetoisessakin, jonka vetosuhde on 60/40, että eturenkaat kuluvat enempi. Parissa edellisessä autossani oli vetosuhde 50/50 ja tuolloin renkaat kuluivat tasaisesti, kun ei saivarrella eturenkaiden reunojen "pyöristymisestä".

        Normaaliajolla rengas kuluu nelivetoisessa noin 1 mm / 10 tuhatta km. Etuvetoisessa ne etupyörät kuluvat lähes tuplaten mitä takapyörät ja sen takia on syytä vaihtaa niitä akselilta toiselle, jos haluaa tasata kulumisen.

        Kyllä ne renkaat tuppaa kulumaan, tosin ne kuluu tasaisesti akselista riippumatta jos säädöt kunnossa. Itse olen ajanut sekä etu- että takavetoisella ja myös nelivetoisella. Mitään ihmeempiä eroja en ole huomannut, ainakaan sellaista että olisi tarvinnut vaihdella edestakaisin renkaita. Tuo mitä kerrot että etuvetoinen kulutta tuplasti enemmän takarenkaisiin verrattuna on täyttä bullshittiä.

        Joku sulla mättää säädöissä tai sitten kaaujalka on liian painava.


      • kuluu käytössä kirjoitti:

        Kyllä ne renkaat tuppaa kulumaan, tosin ne kuluu tasaisesti akselista riippumatta jos säädöt kunnossa. Itse olen ajanut sekä etu- että takavetoisella ja myös nelivetoisella. Mitään ihmeempiä eroja en ole huomannut, ainakaan sellaista että olisi tarvinnut vaihdella edestakaisin renkaita. Tuo mitä kerrot että etuvetoinen kulutta tuplasti enemmän takarenkaisiin verrattuna on täyttä bullshittiä.

        Joku sulla mättää säädöissä tai sitten kaaujalka on liian painava.

        Mitäpä tuosta kinaamaan. Sinulla ei kulu ja minulla on kulunut noin kun kerroin kaikissa autoissani, jo kauan ennen nelivetoisia. Liekö säädöt olleet pielessä kaikissa tai liian raskas kaasujalka. Mutta ajamista varten kai ne autot ostetaan.


      • on meitä monia
        kuluu käytössä kirjoitti:

        Kyllä ne renkaat tuppaa kulumaan, tosin ne kuluu tasaisesti akselista riippumatta jos säädöt kunnossa. Itse olen ajanut sekä etu- että takavetoisella ja myös nelivetoisella. Mitään ihmeempiä eroja en ole huomannut, ainakaan sellaista että olisi tarvinnut vaihdella edestakaisin renkaita. Tuo mitä kerrot että etuvetoinen kulutta tuplasti enemmän takarenkaisiin verrattuna on täyttä bullshittiä.

        Joku sulla mättää säädöissä tai sitten kaaujalka on liian painava.

        etuvetoisessa autossa on yleensä moottori edessä ja niin myös painopiste. Tuo suurempi paino, veto ja kääntäminen kuluttaa eturenkaita huomattavasti enemmän kuin takarenkaat jotka pyörivät vapaasti kevyemmän kuorman alla. Jos joku väittää jotain muuta niin ei ole autoa omistanutkaan tai ei ainakaan katsonut renkaitaan ikinä.


      • melkoinen ,
        kuluu käytössä kirjoitti:

        Kyllä ne renkaat tuppaa kulumaan, tosin ne kuluu tasaisesti akselista riippumatta jos säädöt kunnossa. Itse olen ajanut sekä etu- että takavetoisella ja myös nelivetoisella. Mitään ihmeempiä eroja en ole huomannut, ainakaan sellaista että olisi tarvinnut vaihdella edestakaisin renkaita. Tuo mitä kerrot että etuvetoinen kulutta tuplasti enemmän takarenkaisiin verrattuna on täyttä bullshittiä.

        Joku sulla mättää säädöissä tai sitten kaaujalka on liian painava.

        taiteilija. Hyvä että erillaisia ihmisiä ;) . Mutta jos auto painaa enemmän kuin 700kg , sen vauhdin muutokset tosiaan kuluttavat vetäviä renkaita ja yleensä jompaa kumpaa, jos ei lukkoa ole. Tai sitten niissä on hämähäkin verkkoja ympärillä.


    • nyhverö3

      olikohan tämä se sama testi jossa puolueeton arto grönroos continentalin takki päällä arvioi aasialaisen renkaan lähes tappavaksi?
      kyllä nuo testit on ihan puuta heinää ja lonkalta revittyjä. toki se rengasmerkki voittaa joka sponssaa hiihtoloman alppimatkan perheelle. tämähän se linja on aina ollut. toisaalta, myydäänhän täällä vielä 2010 pinnattujakin renkaita. eihän niillä ajeta edes albaniassa enää. kyllä se ajoturvallisuus lähtee korvien välistä eikä kalliista renkaasta. mulla on alla kinukin pojan nankangit ja silti kylkeen paukautti isäntä allaan bridgestonet. 250 renkaat pärjäs realistisessa testissä siis hyvin 500 renkaita vastaan.

    • ei kauppias

      toivottavasti katsoit tämäb lauantain Startin, siinä sai hieman eri käsityksen kuin tuo Seiskan, sori eiku Autobildin tarina jos se on niin kuin yrität selittää.
      Ohjelman mukaan ajossa näkyy hyvin kuinka paljon huonommat nuo halpikset ovat.
      Kun ajettiin sekarenkailla niin oli nuo aasianihmeet edessä tai takana niin autolla oli paljon hankalampi ajaa oli sitten avut mukana tai ei.

      • Ei kai niissä Seiskankaan jutuissa ole savua ilman tulta. Harvoin ovat olleet oikeudessa, tai ainakaan hävinneet juttujaan. Joten tuo vertauksesi osui nyt omaan polveesi. Ottaahan se rengaskauppiasta päähän, kun joku rohkenee totuuksia puhumaan. Näinhän se on, että totuus satuttaa, jos ei ole puhtaat jauhot pussissa. Eli aivan hyvä vertaus on verrata Seiskaan.


      • seiskabild
        Täpinä kirjoitti:

        Ei kai niissä Seiskankaan jutuissa ole savua ilman tulta. Harvoin ovat olleet oikeudessa, tai ainakaan hävinneet juttujaan. Joten tuo vertauksesi osui nyt omaan polveesi. Ottaahan se rengaskauppiasta päähän, kun joku rohkenee totuuksia puhumaan. Näinhän se on, että totuus satuttaa, jos ei ole puhtaat jauhot pussissa. Eli aivan hyvä vertaus on verrata Seiskaan.

        jos olisit huomannut tuon pienen pilkkakirveen kun vertasin Autobildiä Seiskaan, eli näihin lööpilehtiin jotka elävät kohujutuilla joissa ei ole totuutta kuin nimeksi.
        Eli peruskysymykseen: nuo Aasian renkaat olivat pidoltaan ja ajoltaan hunommat renkaat kuin verrokit.
        Vai vääntääkö joku kohulehti tuon päin vastaiseksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      14
      1993
    2. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      183
      1534
    3. Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä

      Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain
      Maailman menoa
      149
      1362
    4. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      97
      1308
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1188
    6. Mitä tapahtuu

      Syksyllä?
      Ikävä
      84
      928
    7. Naiseni on todellinen seksipeto

      Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      49
      882
    8. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

      Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      813
    9. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

      Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      13
      807
    10. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

      Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      126
      800
    Aihe