Työttömien solvaamisesta

jonnauss

Olen nyt ollut kaksi vuotta työttömänä ja vastaan on tullut vaikka mitä. Yleensä vittuilua ja vähättelyä. No, tämä on teille vittuilijat, besserwisserit ja muuten vain kusipäät:

"Kyllä työtä saa jos oikeasti haluaa."

No, kerronpa sarjan pikku faktoja: Valmistuin ja sen jälkeen ei puhettakaan työllistymisestä. 2½ olen hakenut ihan kaikkia paikkoja joihin ei vaadita koulusta hankittua erityisosaamista tai joka vastaa omaa koulusta hankittua osaamistani. Olen siis hakenut kaikkea mahdollista ajatuksenani, että pääasiana on vain päästä töihin. Kuluvana vuonna yli kaksisataa hakemusta eri puolille Suomea (toki paikkoja on ollut enemmän auki, mutta terveyskeskuslääkäriksi pääsee ilman papereita vain erittäin hyvät kusettajat).

"Ota jotain hanttiduunia"

Haluatteko kuulla noista hanttiduuneista? Hanttiduuneja ei ole. Siivoojatkin käyvät nykyään parin vuoden koulutuksen. Raksaduunaritkin otetaan mieluiten niistä, joilla jotain raksakokemusta jo on. Ja kyllä, olen hakenut myös siivoojan paikkoja. Ehkä suomalaisuuteni rajoittaa paikan saantia. Jos jotain hanttiduunia enää on, niin se on puhelinmyynti. Puhelinmyynti sinänsä on jo eettisesti väärin, kun puhelinmyyjät vainoavat ihmisiä ja puhelinmyyntifirmat kyykyttävät puhelinmyyjiä. Ala sopii vain niille, joilla ei omatunto pahemmin kolkuttele. Minulla ei ole sydäntä soittaa ihmisille kaupatakseni jotain, mitä he eivät tarvitse.

"Olisit käynyt koulua."

Niin, olisi pitänyt vain peruskoulun jälkeen mennä amikseen. Lukemalla ei saa mitään muuta kuin virkamies- tai kortistopaikan. Tai olisi IT-alan sijaan pitänyt lukea sossutantaksi, heillä varmaan riittää vientiä.

"Olisit jäänyt kouluun.."

Noudatin tätä keinoa ja vetelehdin koulussa ylimääräisen vuoden pitkittääkseni valmistumista. No, paljonpa hyötyä. Lama ehti paheta sillä välin.

”Et osaa tarpeeksi.”

En tietenkään osaa. Koulussa ei kaikkea opi, työssä ei voi oppia kun ei työtä ole. Voinhan opetella eri softien käyttämistä, mutta kotona leikkiminen on pitkälle eri asia kuin oikean työn suunnittelu ja toteutus.

"Mene uudelleen kouluun."

Mihin? Aikuisopistoon tarvitsee olla alalla jo työssä melkein kaikille kursseille tai jotain pohjaa. Ammattikouluun "olet jo aika iäkäs" 30-vuotiaana. Ammattikorkeaan en mene vaikka maksettaisiin. Yliopistossa kiinnostaisi vain kaksi alaa, joista kummallekaan ei ole rahkeita. Sitäpaitsi olen käyttänyt kaikki korkeakoulun tukikuukaudet.

"Olet hakenut väärin."

Paskanmarjat. Hakemukseni on suorastaan loistava. Olen sitä luetuttanut oman alani ja vähän sivualojenkin rekrytoijilla ja ovat sanoneet että hyvä hakemus, joka jää mieleen. Heiltä sain aluksi vinkkejä muutoksiin ja teinkin ne. Haastatteluista olen jälkikäteen kysellyt ja vastaus on yleensä, että löytyi joku, jolla oli työkokemusta tehtävästä tai että oli pakko ottaa joku jo talon sisällä oleva. Monesti työpaikka on mennyt (kuulopuheen perusteella) jollekin tutuntutulle, jos pienempi firma.

"Et vakuuta haastattelussa."

Ilmeisesti juuri niin on, koska haastattelut yleensä menen tekemään ihan omana itseäni, en viitsi valehdella enkä liioitella. Yleensä vaikuttavat tyytyväisiltä, mutta duuni menee jollekin toiselle. Yleensä miehelle. No, itsepä alani valitsin.

"Pitää mennä rohkeasti kysymään yrityksestä."

Millä vuosikymmenellä elät? Nykyään ei edes pääse kenenkään puheille sopimatta etukäteen ja rekrytointiprosessin ulkopuolella ei paljoa "tapaamisia" irtoa.

"Rekisteröidy jokaiselle rekrysivustolle."

Been there, done that. Hyötyä? Nolla. Ei edes haastattelukutsuja. Lomaketta ei voi mokata, kun kysytään vain henkilötiedot, koulutus ja työkokemus. Koulusta on ja työkokemustakin..

"Tee lapset nyt kun on aikaa."

Milläs elätän ne? Sossulla? Hah.

"Tee jotain pikkuhommia, kerää vaikka pulloja.."

Oletko oikeasti kokeillut kerätä pulloja? Tässä kaupungissa on kolme vakikerääjää, jotka suunnilleen käyvät kurkkuun kiinni, jos niiden alueelle erehdyt. Lisäksi on noita importattuja kerääjiä, jotka käyvät varastamassa jo kertaalleen palautetut pullot. Menisin perkele vieköön vaikka katujen varsille keräämään roskia, jos siitä palkkaa saisin. Roskakuskiksi ei pääse ilman kuorma-auton ajokorttia.

"Eikö tuttavilta liikenisi kotitöitä..?"

Siis hetkonen. Ehdotat, että menisin ystäviltäni pyytämään rahaa jotain imurointia vastaan? Ei sellaista tehdä ystäville. Ensinnäkin he joutuisivat kovaan paikkaan jos heillä ei olisi rahaa itselläänkään mutta haluavat jeesata kaveria. Ystäville minä käyn ihan kahvipullapalkasta imuroimassa, jos eivät itse pysty tai ehdi.

"Pyydä sukulaisia auttamaan"

Minulla ei ole ketään. Äitini on kuollut ja isäni kiistää minun olemassaoloni.

173

5887

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jonnauss

"Ilmoita lehdessä."

Been there, done that. Sekatyömiehiä on aika paljon tarjolla muutenkin, joten nainen on vähän tunkua. Ihan sama osaanko käyttää iskuporakonetta, olenko penskasta lähtien sutinut maalia talon seiniin ja jaksanko työntää kolaa, miehen ottavat. Suurin osa tarjouksista oli joko törkeitä tai sitten sisälsi hommaa, johon olisi pitänyt itse ottaa vakuutus (kotivakuutus ei useimmiten kata vierastyövoimaa), esim. lumenpudottamiset katolta. Nämä duunit on myös tehtävä pimeänä (ellei perusta toiminimeä), mikä on laitonta. En edes kävele päin punaisia.

”Ala yrittäjäksi”
      Yritystä ei noin vain perusteta. On oltava liikeidea, mieluiten uusi. Yritystä on vaikea perustaa ilman rahaa. Minulla on opintolainaa jo 13k enkä sitäkään pysty maksamaan, kuka hullu minulle antaisi lainaa? Franchising -yrittäjän on itse sijoitettava myös omia rahojaan. En todellakaan aio perustaa mitään lahjatavarakauppaa, niitä kun on joka nurkassa jo muutenkin, samoin pizzerioita ja donitsikauppoja.

"Lähde lastenhoitajaksi!"

Kyllä, sitäkin olen yrittänyt. Nämä puolirikkaat, joilla on varaa lapsenvahti palkata eivät tarvitse henkilöä vahtimaan lapsiaan, vaan pönkittämään egoaan. Lisäksi "kevyt lastenhoitohomma" on usein ihan muuta kuin mitä maalaavat. Esimerkki: Menin kolmen lapsen perheeseen lastenhoitajaksi. Haastattelussa perheen äiti oli valoisa ja mukavan oloinen, sanoi ettei tarvitse muuta kuin katsoa lapsia ja siivota heidän jälkensä. Puolen vuoden päästä olin kotiorja: katsoin lapset, korjasin kaikkien jäljet, imuroin, hoidin tiskit ja ruuanlaiton ja yhdeksän euron tuntipalkalla koko paska. Lähdin ovat paukkuen sen jälkeen kun perheen äiti tuli illalla kotiin jostain kaverinsa luota ja hämmästeli, kun keittiön pöydällä oli astioita. Olisi pitänyt avautua, mutta ilmoitin vain että tämä on tässä ja syytä tulee miettiä. Astiat oli pöydälle jättänyt kyseisen eukon mies paria minuuttia aiemmin syötyään ruokaa, jonka minä olin tehnyt hyvää hyvyyttäni hänelle, kun ei ollut ehtinyt töissä syödä ja piti vielä kotonakin jotain juttua tehdä. Puolustiko hän minua? in your dreams. Ko. perhe muuten hakee parin kuukauden väliajoin lastenhoitajaa "kevyeen lastenhoitotyöhön". Lisääkö esimerkkejä? Yhdessä perheessä lapsia olikin kahden sijasta neljä, kun "ajateltiin että kai neljäkin menee samalla ja tuo naapurin Maikki sai idean, että maksetaan kimpassa palkka"? Lisäksi "kevyt siivous ja ruuanlaitto lapsille". Sitä saa kuulkaa olla kokki, siivooja, lapsenpiika, pyykkäri, opettaja, pelle ja sylkykuppi. Ette usko, miten paljon paskaa saa kuunnella kuinka hirvittävä pomo heillä on ja kuinka paska päivä oli ja mieskin on taas jossain kavereiden kanssa.. Jatkopaikat on jääneet saamatta, kun vaadin sopimukseen selkeästi, mitä kuuluu työnkuvaan. "Kyllä pitää vähän joustaa.." Kokeilisivat itse "vähän joustaa", niin kyllä mieli muuttuisi.

"Mene kaupan kassalle"

Kokeiltu on. En pääse edes haastatteluun. Ilmeisesti pelkäävät sitä, että minulle pitäisi maksaa enemmän, kun olen alan johtajakoulutuksessa käynyt. No okei, yhteen hommaan pääsin haastatteluun kun en laittanut hakemukseen muuta kuin "ylioppilas", mutta haastattelussa piti sitten tunnustaa, että olen istunut koulun penkillä oikein urakaksi asti. Myynnissä olen ollut työssä viisi kuukautta, mutta se ei tunnu riittävän. Elektroniikan myyminen ei myöskään näytä riittävän myyntikokemukseksi esimerkiksi liukuhihnakassalle, vaan aina toitotetaan ettei meillä ole myyjän paikkoja, ainoastaan kassan. Tai sitten naamani ei miellytä.

"Anna miehesi elättää sinut, kun ei kerta valita"

Vain ihminen, jolla ei ole omatuntoa antaa toisten ihmisten surutta elättää itsensä. Vain omatunnoton ihminen ei näe kuinka toisella vituttaa välillä, kun omalla palkalla pitää syöttää, asuttaa ja vaatettaa aikuinen työkykyinen ihminen, kun haluaisi kerrankin ostaa jotain kivaa.

"Mene työkkäriin."

Miksi? En saa mitään tukia ja silti joutuisin osallistumaan haistapaskakursseille, joista on yleisesti tiedossa vain turhan jauhaminen ja hyödyttömyys. Ai että harjoittelun kautta voi saada töitä?
      Ilmaista työtä voi tehdä pari päivää yhteiseksi hyväksi, mutta vitut minä mihinkään firmaan lähde tuottavaa työtä ilmaiseksi tekemään. Vielä vähemmän lähden keittämään kahvia ja tiskaamaan. Siinä ei opi mitään ja tiskareillekin maksetaan palkkaa. Heti lähtisin kurssille, jos tukiin olisin oikeutettu. Jotain on vastineeksi tehtävä.

"Pyydät liian suurta/pientä palkkaa"

Onneksi harvemmin kysytään toivepalkkaa. Tämä on sikäli kinkkinen juttu, että liian vähän kertoo itsearvostuksen puutteesta, liian paljon ylisuurista toiveista. Olen laittanut oman alani harjoittelijan palkan palkkatoiveeksi. Siitä en ole kysynyt palautetta. Kun jäisi tonni käteen, niin olisin tyytyväinen. No hitto, 800 riittäisi. Olen hakenut töitä, joissa tuntipalkka liikkuu 8-22 euron välillä.

• jonnauss

"Käytä suhteita."

Mitä suhteita? Minulla ei ole sukua ja olen kaukaa muuttanut tähän kaupunkiin. Tuttavat ovat enemminkin avokin tuttavia ja duunari-asiantuntija -tasolla, eli työllistymisessä heistä on se hyöty, että paikkojen avautumisesta kuulee etukäteen ja voi heti lähettää hakemuksen.

"Valmistaudu haastatteluun paremmin."

Olen kuulemma vakuuttanut haastattelussa, mutta olen hävinnyt paremmin koulutetulle, alan työkokemusta omaavalle tai sitten virkajutuissa näille talon sisällä siirtyville. Haastatteluun pukeudun nätisti, mutta en mihinkään jakkupukuun - ellei duuni sitä vaadi. Olen aina siisti, käyttäydyn kauniisti, puhun selkeästi, mietin etukäteen mitä tahdon kysyä. En valehtele, liioittele enkä toisaalta vähättele. Työnäytöissä olen onnistunut. Olen vain aina se toinen vaihtoehto.

"Kyllä sinussa jotain vikaa on, kun et saa töitä."

Niin on oltava. Ehkä naamani on vääränlainen. Ehkä mitä pitempi aika valmistumisesta kulunut, sitä huonommin on mahdollisuus työllistyä. Ehkäpä se johtuu siitä, että työllistymismahdollisuus on noin 24%. Ehkä se, että niin moni muukin on työtön. Ehkä se, että joka vuosi valmistuu pelkästään tästä kaupungista 20 saman koulutuksen omaavaa henkilöä. Ehkä olen jo tippunut kärryiltä.

”Työttömyys on oma vikasi.”

Varmasti onkin. Opiskelin väärälle alalle, en ollut tarpeeksi hyvä koulussa, olen mitäänsanomattoman näköinen päästäkseni edes naamakertoimella työhön... Minä en ehkä ole tehnyt yhtä hyvä valintoja kuin ne, jotka katsovat asiakseen työttömiä solvata, mutta eipä minua voi syyttää yrityksen puutteesta tai työhalujen puutteesta. En ole myöskään oikeutettu mihinkään tukiin.

Siispä hyvät ihmiset, seuraavan kerran, kun haluatte tulla jollekin työttömälle pätemään ja osoittamaan oma paremmuutenne, muistakaa tämä kirjoitukseni ja ajatelkaa, että itse menettäisitte paikkanne ja saisitte saman paskan omaan niskaanne.

Minä teen kaikki kotityöt; siivoan, pyykkään, laitan ruuan (enkä edes purkista), järjestelen niin, ettei mieheni tarvitse edes omia kalsareitaan kaappiin viikata. Viikossa tuosta kertyy tosin tunteja vain joku säälittävä kymmenkunta, mutta palkataas ulkopuolelta kotiapu: 23( ) euroa tunti, 60% saa tietyn summan jälkeen vähentää verotuksessa. Siivooja tekee yleissiivouksen ja kaikki muut kotityöt lisämaksusta. Kuukaudessa teen ainakin vuokraosuuteni verran töitä, mikäli summasta vähennetään osuus jonka avokkini joutuisi minun työssäkäydessäni tekemään. Mieheni menestyy työssään ja minulla on hyvä omatunto, etten ole pelkkä taakka. Suosittelen muillekin.

• OSA5
        jonnauss kirjoitti:

"Käytä suhteita."

Mitä suhteita? Minulla ei ole sukua ja olen kaukaa muuttanut tähän kaupunkiin. Tuttavat ovat enemminkin avokin tuttavia ja duunari-asiantuntija -tasolla, eli työllistymisessä heistä on se hyöty, että paikkojen avautumisesta kuulee etukäteen ja voi heti lähettää hakemuksen.

Olen kuulemma vakuuttanut haastattelussa, mutta olen hävinnyt paremmin koulutetulle, alan työkokemusta omaavalle tai sitten virkajutuissa näille talon sisällä siirtyville. Haastatteluun pukeudun nätisti, mutta en mihinkään jakkupukuun - ellei duuni sitä vaadi. Olen aina siisti, käyttäydyn kauniisti, puhun selkeästi, mietin etukäteen mitä tahdon kysyä. En valehtele, liioittele enkä toisaalta vähättele. Työnäytöissä olen onnistunut. Olen vain aina se toinen vaihtoehto.

Niin on oltava. Ehkä naamani on vääränlainen. Ehkä mitä pitempi aika valmistumisesta kulunut, sitä huonommin on mahdollisuus työllistyä. Ehkäpä se johtuu siitä, että työllistymismahdollisuus on noin 24%. Ehkä se, että niin moni muukin on työtön. Ehkä se, että joka vuosi valmistuu pelkästään tästä kaupungista 20 saman koulutuksen omaavaa henkilöä. Ehkä olen jo tippunut kärryiltä.

Varmasti onkin. Opiskelin väärälle alalle, en ollut tarpeeksi hyvä koulussa, olen mitäänsanomattoman näköinen päästäkseni edes naamakertoimella työhön... Minä en ehkä ole tehnyt yhtä hyvä valintoja kuin ne, jotka katsovat asiakseen työttömiä solvata, mutta eipä minua voi syyttää yrityksen puutteesta tai työhalujen puutteesta. En ole myöskään oikeutettu mihinkään tukiin.

Siispä hyvät ihmiset, seuraavan kerran, kun haluatte tulla jollekin työttömälle pätemään ja osoittamaan oma paremmuutenne, muistakaa tämä kirjoitukseni ja ajatelkaa, että itse menettäisitte paikkanne ja saisitte saman paskan omaan niskaanne.

Minä teen kaikki kotityöt; siivoan, pyykkään, laitan ruuan (enkä edes purkista), järjestelen niin, ettei mieheni tarvitse edes omia kalsareitaan kaappiin viikata. Viikossa tuosta kertyy tosin tunteja vain joku säälittävä kymmenkunta, mutta palkataas ulkopuolelta kotiapu: 23( ) euroa tunti, 60% saa tietyn summan jälkeen vähentää verotuksessa. Siivooja tekee yleissiivouksen ja kaikki muut kotityöt lisämaksusta. Kuukaudessa teen ainakin vuokraosuuteni verran töitä, mikäli summasta vähennetään osuus jonka avokkini joutuisi minun työssäkäydessäni tekemään. Mieheni menestyy työssään ja minulla on hyvä omatunto, etten ole pelkkä taakka. Suosittelen muillekin.

Miltä tuntuisi sitten kun kielesi on ruskea ja p_skan maku suussasi kaiket päivät pikku takki päällä kiireisen näköisenä...?

• hain itse töitä
        OSA5 kirjoitti:

Miltä tuntuisi sitten kun kielesi on ruskea ja p_skan maku suussasi kaiket päivät pikku takki päällä kiireisen näköisenä...?

minulle kaikkein huonointa kohtelua antoi työkkäri.kokoajan huomauteltiin karenssin mahdollisuudesta,ja koitettiin pakottaa johonkin pilipali kurssille.en ole koskaan saanut töitä työkkärin avustuksella,eli koen sen täysin turhaksi laitokseksi.
        mielestäni työtöntä pitäisi tukea eikä latistaa entisestään.

• Ei anneta periksi!!!
        jonnauss kirjoitti:

"Käytä suhteita."

Heti ensialkuun on sanottava että olet aivan loistavan hyvä kirjoittamaan!!!
        Tuo oli kuin minun kokemuksiani.
        Olen ollut yli 50 työpaikassa, koska en ole halunnut jäädä työttömäksi - välillä olen kuitenkin ollut työtönkin pakon edestä. Aina ihmiset sanovat että kunhan vain saat jalan yrityksen oven väliin, niin kyllä se siitä - no, tuon 50 paikan jälkeen meinaa alkaa usko horjua...
        Mutta ei anneta periksi!!!

Törmään myös usein siihen, että minua ei palkata koska olen nainen ja työnantajat ajattelevat että heti kun palkkaavat minut alan tehtailemaan lapsia - enkä edes pidä lapsista... Onneksi nyt olen yli 30 vee joten ei enää niin pahasti epäillä että haluaisin lapsia.

Minut irtisanottiin tässä kuussa taloudellisista syistä - eli taas olen työtön.
        Mutta oikeesti älä säkään anna periksi vaikka elämä potkii! Tsemppiä :)

Millä alalla olet tai mille alalle haluaisit?

Voisiko se vaikuttaa että missä asut? Itse muutin pienestä kaupungista isompaan, ja tuntuu että elämää alkaa heti olemaan enemmän ja paikkojakin. Oletko ajatellut oppisopimusta vaihtoehtona?
        Itse olen myös saanut todella paskaa kohtelua työkkäristä (en aina), mutta yksi mitä voisin suositella on työkkärin ammatinvalintapsykologit, heillä on suhteita ja auttavat työpaikkojen saannissa. Itse sain erään parhaimmista työpaikoista sitä kautta :)

Antaa paskanpuhujien puhua paskaa ja jätetään me heidät omaan arvoonsa - tarkoitan heitä jotka haukkuvat työttömiä. Joskus voi tilanne vaihtua ja heilla ei olekaan töitä ja Sinulla on, sittenpä pistäisi ainakin miettimään miten kohtelevat muita ihmisiä.

Tsemppiä vielä Sulle!!!!!

• :(((
        jonnauss kirjoitti:

"Käytä suhteita."

Minä olen työelämään kuntoutumassa ja suoraan sanottuna pelottaa tuleva vuosi...työkkärin kurssin kautta (jonne minun ei edes pitänyt joutua, sillä olin juuri lopettanut puolen vuoden sairaslomani!) "pääsin" (= hain itse) palkattomaan työharjoitteluun, jossa tein samaa hommaa kuin palkkaa saavat ja mitä jäi käteen? Kys. alan alkeelliset taidot, työtodistus jossa on arvioitu osaamiseni ym. alakanttiin sekä työpaikka-tarjous...tuntityöläisenä!! Juttelin työkaverin kanssa, ilmeisesti tämä firma työllistää kymmeniä tuntityöläisiä ja keskimäärin kymmentä-viittätoista tuntia tekevät kuukaudessa per nokka. Joo ei kiitos!! Jos kerran olen niin hyvä asiakaspalvelija kun antavat ymmärtää, miksi eivät ota vakituisiin hommiin?

Että minua ärsyttää tämä nykymeininki. Eilenkin selailin työkkärin sivuja ja siellä oli älyttömiä vaatimuksia perushommiin; siivooja tarvitsi paitsi oman auton(!), myös peruskoulutuksen, kassalta vaadittiin kielitaitoa ja kaupallista koulutusta, apukokilla piti olla paitsi tutkinto mutta myös runsaasti kokemusta sekä joku diplomi. Siis mitä hittoa?? Mistä lähtien työllistyminen on mennyt näin vaikeaksi?? Ja MIKSI?

Kyllä minäkin osaan kassaa käyttää, siivota ohjeiden mukaan ja ruokaakin laittaa ( hygieniapassi taskussa), mutta mitäpä hyötyä noista on kun ei ole hienoa paperilappua, joka tämän kaiken todistaisi! Sitä seuraavaa kurssia (ja mielenterveyden romahtamista) odotellessa...

• B B Virtanen
        jonnauss kirjoitti:

"Käytä suhteita."

En tiedä, minkä verran olet kouluttautunut noihin kirjallisiin töihin, mutta niihin Sinulla on ilmiselvästi lahjoja. Ilmaiset itseäsi selkeästi ja osuvasti. Parhaita näillä palstoilla lukemiani tekstejä. Erinomaista kielenkäyttöä.

Mutta en halua joutua siteerauslistallesi, enkä ala ehdottaa, minkä alan töihin Sinun pitäisi hakeutua ja millä lailla, tai, mihin olisi pitänyt kouluttautua. Kuulostat kuitenkin harvinaisen selväjärkiseltä ja fiksulta henkilöltä, ja se on aika paljon tätä päivänä, jolloin jos jonkinlainen egoismi saa vapaasti rehottaa ja sitä jopa ihaillaan. Mutta kirjallinen ilmaisusi on niin vahva, että uskon, että jos jossain työssä voit kykyjäsi hyödyntää, tulet pitämään siitä itsekin.

Ulkopuolisen on vaikea neuvoa tai auttaa tilanteessa, jossa olet jo kokeillut oikeastaan kaikkea. Mutta olen varma, että ajan mittaan noin fiksu ja kyvykäs henkilö löytää, paitsi työpaikan, myös työpaikan, missä tuntee olevansa hyödyksi ja missä viihtyy.

Näin nettipalstalla ei voi kätellä ja kumartaa mutta tsemppiä nyt kuitenkin. Ja pohjatonta kärsivällisyyttä ja avointa mieltä, ennemmin tai myöhemmin varmasti löydät jotain juuri Sinulle sopivaa.

• &&/
        :((( kirjoitti:

Minä olen työelämään kuntoutumassa ja suoraan sanottuna pelottaa tuleva vuosi...työkkärin kurssin kautta (jonne minun ei edes pitänyt joutua, sillä olin juuri lopettanut puolen vuoden sairaslomani!) "pääsin" (= hain itse) palkattomaan työharjoitteluun, jossa tein samaa hommaa kuin palkkaa saavat ja mitä jäi käteen? Kys. alan alkeelliset taidot, työtodistus jossa on arvioitu osaamiseni ym. alakanttiin sekä työpaikka-tarjous...tuntityöläisenä!! Juttelin työkaverin kanssa, ilmeisesti tämä firma työllistää kymmeniä tuntityöläisiä ja keskimäärin kymmentä-viittätoista tuntia tekevät kuukaudessa per nokka. Joo ei kiitos!! Jos kerran olen niin hyvä asiakaspalvelija kun antavat ymmärtää, miksi eivät ota vakituisiin hommiin?

Että minua ärsyttää tämä nykymeininki. Eilenkin selailin työkkärin sivuja ja siellä oli älyttömiä vaatimuksia perushommiin; siivooja tarvitsi paitsi oman auton(!), myös peruskoulutuksen, kassalta vaadittiin kielitaitoa ja kaupallista koulutusta, apukokilla piti olla paitsi tutkinto mutta myös runsaasti kokemusta sekä joku diplomi. Siis mitä hittoa?? Mistä lähtien työllistyminen on mennyt näin vaikeaksi?? Ja MIKSI?

Kyllä minäkin osaan kassaa käyttää, siivota ohjeiden mukaan ja ruokaakin laittaa ( hygieniapassi taskussa), mutta mitäpä hyötyä noista on kun ei ole hienoa paperilappua, joka tämän kaiken todistaisi! Sitä seuraavaa kurssia (ja mielenterveyden romahtamista) odotellessa...

Se on toi työvoimapula. Kun kaikki tehtävät vaatii nykyään erikoiskoulutuksen niin joillekin aloille ei vaan saa päteviä. Joillain aloilla voi olla ettei päteviä edes ole kun koulutusta ei ole vielä keritty edes aloittaa. Asian korjaa vain se, että ollaan 70 v. asti töissä.

• ####
        hain itse töitä kirjoitti:

minulle kaikkein huonointa kohtelua antoi työkkäri.kokoajan huomauteltiin karenssin mahdollisuudesta,ja koitettiin pakottaa johonkin pilipali kurssille.en ole koskaan saanut töitä työkkärin avustuksella,eli koen sen täysin turhaksi laitokseksi.

Se on semmoinen juttu että te-toimisto tekee työttömäksi joutuneelle tai työttömyysuhan alla olevalle työllistymis suunnitelman. Ne ei katsos kato hyvällä rahan ruinaajia ja passiivista sosiaalin hakijaa. Aktiiviselle ja motivoituneelle löytyy koulutuspaikka ja sen jälkeen työpaikkakin sekä uusia ammatti.

Yhteiskunnan elättejä meillä on liikaa, sen sijaan osaavasta ja työn tekemiseen motivoituneesta työvoimasta on tälläkin hetkellä puute.

Sitten käsite "kurssit"
        Te-toimisto hankkii pääsääntöisesti työttömälle ammatillisen koulutuksen eli työttömällä on mahdollisuus suorittaa yhteiskunnan rahalla esim LVI-Talotekniikan ammatillinen perustutkinto, ammattitutkinto ja erikoisammattitutkinto. Ja tuolla tutkinnolla löytyy takuuvarmasti työpaikka, koska näistä alan taitajista on huutava pula.

• no shit
        #### kirjoitti:

Se on semmoinen juttu että te-toimisto tekee työttömäksi joutuneelle tai työttömyysuhan alla olevalle työllistymis suunnitelman. Ne ei katsos kato hyvällä rahan ruinaajia ja passiivista sosiaalin hakijaa. Aktiiviselle ja motivoituneelle löytyy koulutuspaikka ja sen jälkeen työpaikkakin sekä uusia ammatti.

Yhteiskunnan elättejä meillä on liikaa, sen sijaan osaavasta ja työn tekemiseen motivoituneesta työvoimasta on tälläkin hetkellä puute.

Sitten käsite "kurssit"
        Te-toimisto hankkii pääsääntöisesti työttömälle ammatillisen koulutuksen eli työttömällä on mahdollisuus suorittaa yhteiskunnan rahalla esim LVI-Talotekniikan ammatillinen perustutkinto, ammattitutkinto ja erikoisammattitutkinto. Ja tuolla tutkinnolla löytyy takuuvarmasti työpaikka, koska näistä alan taitajista on huutava pula.

Itse olen työtön insinööri, 15 vuoden kokemus ja vankka ammattitaito.

Työkkärissä ei ole tarjolla ensimmäistäkään kurssia joka tukisi osaamistani. Ne kurssithan on tarkoitettu ihmisille joilla ei ole koulutusta. Minä voisin kouluttaa työkkärin kouluttajia...

Pitäisikö minun kouluttautua siivoojaksi ja hakeutua niihin hommiin palkalla joka on 60% nykyisestä työttömyyskorvauksestani?

Ei onnistu, katsotaan sitä taaksepäin kouluttautumista sitten kun 500 päivää on kulutettu loppuun.

• Reference

Kyllä ne ryhmät ovat todellakin ihan täysin hyödyttömiä ei siellä tehdä mitään muuta kuin opastettaan jonnekin epämääräiseen paikkaan jota ei edes luokitella työksi josta annetaan 5 euroa per päivä tai edes sitäkään. Sillä aikaa kun työkkäri kieltää työttömyyskorvaus hakemuksen joka kuukausi sen takia koska olet muka "töissä" ja kieltää työllisyys korvauksen koska et ole muka oikeasti "töissä".

Työkkäristä vaan passitettaan ryhmiin ja ryhmistä takasin työkkäriin sama rumba jatkuu loputtomiin ja ne vain pyörittää niitä samaa 5 ideaa uudestaan ja uudestaan kunnes vahingossa sanot:"Juu vois kai" samaan aikaan kun sinulle tarjotaan jotain. Ainut tapa millä saatat saada töitä on että rupeat kanssa tälläisen paskan jauhanta ryhmän vetäjäksi ja ilmoitat työkkäriin josta ne passittaa porukkaa sun luo pelaamaan vaikka biljardia kun sä saat 100-200 euroa per palikka joka on sun ryhmässä. Tietenkin muistaen että sinun pitää joka käänteessä mainita että on vähän rahaa ja kaikki ryhmä visiitit jossain paikassa mikä maksaa pitää hakea lisä rahaa että pääsee menemään, näin saat aina sen 200-1000 euroa lisää joka kerta vaikka menettekin jonnekin keilahalliin mikä maksaa vain jotain 40 euroa työttömyys lapulla ja ryhmä alennuksen kera. Niin ja ryhmän voit pitää noin 1-3 kertaa viikossa ja laskuttaa sen 100-200 per palikka joka kerrasta jos saat sen ehdotuksen menemään läpi. (pientä liioittelua voi havaita ja sarkasmia mutta vituttaa sen verran noi ryhmät)

• jonnauss kirjoitti:

"Käytä suhteita."

Haluan vaan sanoa tsempit ja että samassa veneessä tuntuu olevan tällä hetkellä aika moni koulutettu ihminen. Ei ole kyse siitä, etteikö olisi valmis ottamaan koulutusta vastaamattomia työpaikkoja vastaan. Ei niitä saa, sillä kukaan ei palkkaa maisteria kaupan kassalle, niin se vain on! Ei ole kyse siitä, että sinussa/hakemuksissa/haastatteluissa tms on jotain vikaa. Itsekin olen tällä hetkellä työtön, vaikka taskussa on maisterin paperit ja työkokemusta 4 v. ajalta hyvissä ja tunnetuissa firmoissa. Eli kyse ei ole hakemusten huonoudesta, että olisin mokannut haastatteluissa tai mistään vastaavasta, koska aiemmin hakemukseni ja haastatteluni ovat menneet ihan hyvin ja usein paikka auennut. Mutta nyt, reilun puolen vuoden ajan, olen hakenut aivan jokaiseen paikkaan joka vähänkin osuisi koulutukseeni, työkokemukseeni jne...En ole päässyt edes haastatteluun. Joskus olen soittanut perään ja vastaus on ollut, että hakemuksia on tullut monta sataa/valinta ei kohdistunut minuun ym. Tokihan se on vielä vaikeampaa, jos ei ole valmistumisen jälkeen saanut sitä ensimmäistäkään paikkaa. Silloin syyksi sanotaan aina se, että ei ole tarvittavaa työkokemusta. Hain myös työvoimatoimiston kautta koulutukseen, en päässyt sinnekään. Hakijoita taisi olla parisataa ja 15 otettiin.

Nyt olen alkanut hakea töitä ulkomailta, mutta ymmärrän toki ettei se kaikkien elämäntilanteeseen sovi tuosta vaan pois Suomesta muuttaa. Alkaa vaan ottaa päähän, että Suomessa koulutuksella ei ole enää arvoa ja tarjolla on enimmäkseen vain pätkätöitä (erityisesti naisille, valitettavan totta...) En tiedä elämäntilanteestasi sen kummemmin, mutta ehkä se voisi olla yksi vaihtoehto ainakin väliaikaisesti. Ulkomailla saattaa paikka aueta helpommin, saisit työkokemusta ja sen jälkeen ehkä Suomessakin paikka aukeaisi helpommin.

En osaa oikein muuta sanoa kuin että ei menetetä uskoamme ja toivottavasti taloudelliset ajat paranevat! Suurin syy tähän kaikkeen on kuitenkin se, ei se että olisimme huonoja tai laiskoja ihmisiä, joita kukaan ei halua palkata!

• judolfiina

Oletko muuten koskaan kuullut sellaisesta kuin palkkatuki? Eli yritys palkkaa sinut normaalisti töihin ja saat ihan normipalkan mitä muutkin yrityksessä, mutta työkkäri maksaa osan sinun palkkakustannuksistasi yritykselle. Olen kuullut monia hyviä tarnoita tästä, mm. avopuolisoni sai työpaikan tätä kautta. Jos alat miettimään ihan mitä tahansa työpaikkaa haettaessa, niin kumman luulet työnantajan valitsevan: työntekijän, jolle täytyy maksaa palkka kokonaan vai työntekijän, jonka palkasta osan maksaa joku muu kuin yritys itse? Täältä lisää infoa:

http://www.mol.fi/mol/fi/01_tyonantajat/06_2rekrytoinnin_tuki/02_palkkatuki/index.jsp

Ei se tietenkään ole itsestään selvyys, että palkkatukea myönnetään (lue tuolta netistä, täyttyvätkö ehdot sinun kohdallasi), mutta sinun tilanteessasi kannattaisi tuota ainakin kokeilla. Ylipäätänsäkin toivotan tsemppiä työnhakuun! Toivottavasti jossain vaiheessa tärppää.

• yp
        jonnauss kirjoitti:

"Käytä suhteita."

Olen itsekin kouluja käynyt ja koin saman valmistumiseni jälkeen. Tuntui ettei mihinkään päässyt töihin kun oli liikaa kouluja käynyt. Poistin sitten cv:stäni muun koulutuksen, jätin vain pari kurssia ja toisen asteen tutkinnon. Niin jopa alkoi päästä haastatteluihin ja sitten nykyiseen työhöni, esimiestason tehtävään. Totesin, että jos kouluja käy niin sitä ei parane kertoa työnhakuvaiheessa kellekkään!

• ihan on hirveetä...
        OSA5 kirjoitti:

Herää aamulla 07:00:
        Ihan on hirveetä kun pitäs sitten vielä aamulla herätä ja mennä klo 08:00 töihin ja kotiin pääsee vasta illalla klo 17:00. Millä sinne menee sinne työpaikalle? Autollako!! Ha. minä en mene autolla, se saastuttaa. En kyllä mene linja-autoonkaan. Sekin saastuttaa. Kyllä on hirveetä kun työntekemisen esteeenä on tällaisia vaatimuksia. Aamulla pitäs herätä aikasten ja mennä töihin. Kuka maksaa herätyskellon paristot?? Munko pitäs ostaa herätyskelloon paristot, että se sois aamulla ja heräis töihin. Sitten vielä jos menisin sinne töihin, siellä pitäs tehdä kaikkee tympeää hommaa. Miksi mun muka pitäs tehdä sellasta mitä inhoan. SItten palkkakin on huono. Kuka viittii tehdä mitään huonolla palkalla? Sitä paitsi kun on töissä niin housutkin kuluu. Kuka ne maksaa?? Minä en ala kuluttamaan omia housuja ilmaseksi. Kyllä on hirveetä. Työpaikkaruokakin pierettää.

• Työtön työvoimaneuvo
        #### kirjoitti:

Sitten käsite "kurssit"

Taida olla työkkärissä töissä kubn noin paljon mahtuu täyttä paskaa samaan tekstiin. OTA ASIOISTA SELVÄÄ!!!

Ite olen ollut töissä lähes 10vuotta ja sitten oho työttömäksi, kävin aikuiskoulutuskurssin, työkkäri mainosti näille on töitä kyllä ja paskat kurssin jälkeen työttömänä. Työkkäri lähe uudelle kurssille, et lama tuli ja muuta paskaa.... Vetäkää jumalauta päähänne jokka ees selvästi tiiä saatana asioista! Työkkärit on aivan perseestä!

Kerronk esimerkin. Yks työnantaja sano et oli menny työkkäriin kysyy työntekijöitä, no tää saatanan paska oli sanonu ettei ne kerkiä mitään työntekijöit' kattelee että on tärkeämpääkin tekemistä? Niin mitä, eikö se työkkäri ollukaan...
        Ja toi muuten juttu täysin TOSI!!!!

• työtön työvoimaneuvo
        Työtön työvoimaneuvo kirjoitti:

Taida olla työkkärissä töissä kubn noin paljon mahtuu täyttä paskaa samaan tekstiin. OTA ASIOISTA SELVÄÄ!!!

Ite olen ollut töissä lähes 10vuotta ja sitten oho työttömäksi, kävin aikuiskoulutuskurssin, työkkäri mainosti näille on töitä kyllä ja paskat kurssin jälkeen työttömänä. Työkkäri lähe uudelle kurssille, et lama tuli ja muuta paskaa.... Vetäkää jumalauta päähänne jokka ees selvästi tiiä saatana asioista! Työkkärit on aivan perseestä!

Kerronk esimerkin. Yks työnantaja sano et oli menny työkkäriin kysyy työntekijöitä, no tää saatanan paska oli sanonu ettei ne kerkiä mitään työntekijöit' kattelee että on tärkeämpääkin tekemistä? Niin mitä, eikö se työkkäri ollukaan...
        Ja toi muuten juttu täysin TOSI!!!!

sori tuonne edelliseen ei tällä insinöörille...

• Totuuden torvi

Mitä ihmettä tarkoitat tuolla: "Ammattikorkeaan en mene vaikka maksettaisiin" ?
        Mieluummin olet sitten työtömänä, juupa juu. Asennevamma sinulla on.

Se on yleensä vaikea korjata, kun asennevammaan yksi ominaispiirre on, että ihminen puolustaa ja selittää itselleen suojamuurin, ettei asennetta vaan tarvitsisi korjata. Mitä heikompi ja haavoittuvampi se pieni minä siellä suojamuurin sisällä on, sitä vanhvemman muurin se tarvitsee ympärilleen. Et siis kestä totuutta siitä, että hankkimasi amiskoulutus ei ole riittävä, jotta sillä saisi IT-alalta työpaikan. Tämän kerron sinulle nyt aivan vilpittömästi vain autttaakseni, en loukatakseni.

Ammattikorkeassa voisit hyödyntää tämän lama-ajan opiskelemalla lisää, ja sitten kun nousukausi taas alkaa, sinulla olisi parempi koulutus ja enemmän osaamista => hyvät mahdollisuudet päästä hyvään työpaikkaan.

• ...
        no shit kirjoitti:

Työkkärissä ei ole tarjolla ensimmäistäkään kurssia joka tukisi osaamistani. Ne kurssithan on tarkoitettu ihmisille joilla ei ole koulutusta. Minä voisin kouluttaa työkkärin kouluttajia...

Pitäisikö minun kouluttautua siivoojaksi ja hakeutua niihin hommiin palkalla joka on 60% nykyisestä työttömyyskorvauksestani?

Ei onnistu, katsotaan sitä taaksepäin kouluttautumista sitten kun 500 päivää on kulutettu loppuun.

Näin se on. Et mene töihin kun loisit verovaroilla 500 päivää.
        Ansisidonnaisessa ei ole mitään perustetta. Sinun pitäs mennä siivoamaan ja
        sinulle ei pitäs maksaa yhtään euroa työttömyyskorvausta. Kuppaat verovaroja ja
        loisit töissä olevien kustannuksella. Ole ns. .saamaton vellihousu.
        Toivottavasti päädut siivoamaan rautatieaseman vessanpönttöjä harjoittelijan palkalla.
        Se ois sulle hyvä koulutus.

• 500 päivää
        hain itse töitä kirjoitti:

Samaa mieltä. Itse olen siellä käynyt kuuntelemassa vittuilua ja monta kertaa antanut yhteiskunnalle karenssin, että en tod. tee toimia oman työllistymisen eteen esim kuuteen kuukauteen. Mitähän ne sillä vittuilulla luulee saavansa, purkavat vain omaa vitutustaan.... Kuvittelevat vissiin että se kitinä lisää motivaatiota???

• ei työtä
        OSA5 kirjoitti:

Itse asun Tampereella pitää olla siis töitä vaikka muille jakaa??
        Olen ollut työttömänä jo 2 vuotta eli liitonkin rahat loppui just, en tässä muuta keksi kun että vois ruveta sossupummiksi..
        2 vuoden aika mulle on tullut uusi harrastus eli su.päivä pistän hakemuksia kaikkiin hommin mihin mulla olis vähänkin mahdollisuutta päästä, lisäksi olen kirjoilla 5 eri vuokrafirmoissa.
        Olen myös hakenut opiskelemaan uuteen ammattiin niitäkin vastauksia on varmaan 10 ja samassa on sama syy hakijoita on ollut enemmän kun opiskelu paikkoja..
        Töissäkin oon joskus ollut olisko nyt 10 eri työpaikoissa, tosiin kaikki ne ollut vuokrafirmojen kautta..
        On mulla jopa 3 eri ammattia koneenasentaja, lvi-asentaja ja yrittäjä..
        Joten olen siis viesti aloittajan kanssa sama mieltä, ettei nykyään suomessa kelpaa kun halpaa ulkomaalaistyövoimaa, tai mieluummin työharjoittelija jolle ei tarvitse maksaa sitä vähänkään..
        Ikävä vaan kun en o nainen niin en voi persettäkään myymään, homot saa persettä maksamattakin :)
        Ja tähän liittyen vähän laulua: http://www.youtube.com/watch?v=SRYM0DEnvYc

• Jouluapulainen
        jonnauss kirjoitti:

"Käytä suhteita."

Jos kotisi lähellä on ruokakauppa jossa itse käyt niin kysyppäs suoraan sieltä myymäläpäälliköltä töitä eli siis ekana tietysti haastattelu. Kysyt ihan rohkeasti joltain kassalta kukas täällä on se esimies niin eiköhän ne tiedä, saisit ainakin numeron johon soittaa. Jos kattelet mol.fi töitä ja löytyy joku mielenkiintoinen paikka älä ihmeessä laita hakemusta vaan suoraan soitat sinne koska ne hakemukset on yhtä tyhjän kanssa jos ei niitä heti miellytä mene silppurista läpi, siis ekana soitto ja pyydettäessä hakemus. Tosiaan työkkärissä käynti ei auta paskan vertaa sieltä ne ei anna töitä vaan istuvat tuppisuuna koneen ääressä ja kohta kääntää ruudun ja kysyy oisko tossa sopivaa työtä elikkä ei ehdoteta mitään työvoimakoulutusta eikä mitään, ovat todella epäpäteviä työssään.

Unohda kaikki vuokratyöfirmat ne vaan rahastaa yrityksiä ja juoksuttaa ihmisiä haastattelussa, että itse saavat provisiot tehdystä työstä. Pelkkä lukio ei anna mitään töitä eli se on pakko sitten jatkaa opiskeluja AMK( ammattikorkeakoulu ) tai sitten yliopistossa myös amis papereilla pääsee nykyään suoraan yliopistoon.

Unohda kaiken maailman tietotekniikkaan liittyvät alat ne ei työllistä enää ketään paitsi korkeakoulu papereilla varmaan pääsee helpommin johonkin mikrotuki hommiin. Enkä suosittele myöskään IT- tradenomiksi opiskelua eli tavallinen tradenomi on parempi vaikka niitä liikaa onkin. Tietenkään tätä ei tarvitse ottaa henkilökohtaisesti vaan voi jokainen tehdä omat päätöksensä itse.

• joopa joo
        #### kirjoitti:

Sitten käsite "kurssit"

Aktiiviselle ja motivoituneelle löytyy koulutuspaikka ja sen jälkeen työpaikkakin sekä uusia ammatti.

HAISTA VITTU!!!
        OLIN aktiivinen reilu vuosi sitten, OLIN motivoitunut vuosi sitten kun hain kouluun jonne pääsin ja opiskelen edelleen innolla uutta alaa eli siinä tulee myös uusi ammatti vanhojen jatkoksi..
        MUTTA töitä en tule kuitenkaa ko alalta koskaan saamaan johtuen siitä että mun jalkojeni välistä puuttuu maaginen "sauva" joka takaa metallialan töitä ihmisille...
        ELI SINÄ JOKA KEHTAAT VÄITTÄÄ NOIN ETTÄ AKTIIVINEN JA MOTIVOITUNUT SAA TÖITÄ NIIN HAISTA PASKA!!!
        se että harjottelupaikka oli jo kiven alla muttä se mitä olen töihin hakenut koulun ohella niin kas kun eivät ole edes haastatteluun kutsuneet...

en sitten tiedä mistä todellisuudessa johtuu asia.. mutta naista ei niin vain palkata tommoisiin hommiin... vaikka pystyisi työt tekemään siinä missä mieskin...

• Työnantaja
        OSA5 kirjoitti:

Jos se on heijastunut työhaastatteluissa vähänkin, niin syy voi olla siinä.

Toisaalta olet tyypillisesti yhteiskunnan syrjäyttämä.

Et ole heti alussa saanut töitä. Kun näin käy niin aika pian työnantajan ajatukset ovat:
        - Ei ole kokemusta, en ota.
        - Miksi sitä ei kukaan ole huolinut töihin. Jotain vikaa siinä on vaikka en nyt näe itse sitä. En ota riskiä.
        - Lyhyitä pätkiä lastenhoidossa ja muuta sekalaista. = Ei pysy työpaikassa. Ilmeisesti riitaa ja kahnauksia aiheuttava tyyppi. Ehkä epärehellinen tai kiero. Ei tiedä mitä haluaa tehdä, pomppii siksi asiasta toiseen, ei viihdy kauan, hakee itseään vielä. En ota riskiä.

Tuosta kierteestä pääsee pois oikeastaan vain tekemällä jossain ensin ihan mitä tahansa työtä sitkeästi ja pitkään kunnes oppivat luttamaan sinuun ja näkemään kykysi. Sitten voit siinä samassa yhtiössä siirtyä vaativampiin tehtäviin ja sen jälkeen kun siitä on tullut kokemusta voit ryhtyä työnhakuun muualle.

Työmarkkinoilla on osoitettava taitojensa lisäksi sitkeyttä ja määrätietoisuutta sekä erilaisten ihmisten kanssa toimeen tulemista.

• 42v.mummo
        jonnauss kirjoitti:

"Käytä suhteita."

Et usko,kuinka kirjoituksesi pelasti "työttömän" päiväni!itse olen samassa tilanteessa ja samat asiat kokeneena.Olin juuri viime viikolla työhaastattelussa ja minusta tykättiin valtavasti ja hakemukseni oli kuulema kiinnostavin!!!!arvaa pääsinkö töihin??????Haussa oli kaksi paikkaa ja molempiin siirrettiin sisäisesti kaksi työntekijää,jotka kärkkyivät talon sisällä vakipaikkaa ja nyt onnisti.Arvaa haenko enää mitään virkaa tai tointa?Ajattelin kituuttaa ja olla jonkin aikaa kotona(teen myös kaikki kotityöt ruuasta alkaen.)nauttien siivouksesta ja perheeni huolehtimisesta.Olemme väärän värisiä tai meillä on väärä kansalaisuus,sillä minusta ei ruskea kielistä tule,olen loppuelämän työttömänä,jos tarve vaatii.Oikein hyvää jatkoa sinulle,pidetään lippu korkealla ja nautitaan elämästä!Ps.haistata työtä tekeville,jos kiusaavat työttömyydestäsi ja käske vaihtamaan osia,niin loppuu paskan jauhaminen.minut on jo onneksi jätetty rauhaan.

• Sartsa^^
        jonnauss kirjoitti:

"Käytä suhteita."

Itse olen kans hakenut vaikka minne töihin mutta ulkonäkö on niin nuorennäköinen että, se on ollut välillä esteenäkin.Ei meinata ottaa vakavasti.Asia joka on helpottanut hieman että on ollut suhteita ulkopuolisiin.Olen mm.saanut neuvoja naapuriltani työhön liittyen.Jos olet kiinnostunut sijaisuuksista esim.kunnalla tai kaupungilla ,niin hakeudu niiden rekistereihin myös.Lastenhoitajien hommia löytyy niistäkin.Sain töitä kun ilmottauduin yhteen rekisteriin ja kävin haastattelussa sitten sitä rekisteriä varten.Siltä seisomalta jo pyydettiin käymään ensimmäisessä työhaastattelussa.Toimin tällä hetkellä osa-aikaisena sosiaali-alalla, johon ei tarttenut varsinaista koulutusta.Palkkauskin on parempi kun varsinaisessa ammatissani.
        Toivon Sinulle kaikkea hyvää ja tsemppiä ennen kaikkea työnhaussa:-).ENNEN KAIKKEA MUISTA USKOA ITSEESI.

• välinappula
        42v.mummo kirjoitti:

Et usko,kuinka kirjoituksesi pelasti "työttömän" päiväni!itse olen samassa tilanteessa ja samat asiat kokeneena.Olin juuri viime viikolla työhaastattelussa ja minusta tykättiin valtavasti ja hakemukseni oli kuulema kiinnostavin!!!!arvaa pääsinkö töihin??????Haussa oli kaksi paikkaa ja molempiin siirrettiin sisäisesti kaksi työntekijää,jotka kärkkyivät talon sisällä vakipaikkaa ja nyt onnisti.Arvaa haenko enää mitään virkaa tai tointa?Ajattelin kituuttaa ja olla jonkin aikaa kotona(teen myös kaikki kotityöt ruuasta alkaen.)nauttien siivouksesta ja perheeni huolehtimisesta.Olemme väärän värisiä tai meillä on väärä kansalaisuus,sillä minusta ei ruskea kielistä tule,olen loppuelämän työttömänä,jos tarve vaatii.Oikein hyvää jatkoa sinulle,pidetään lippu korkealla ja nautitaan elämästä!Ps.haistata työtä tekeville,jos kiusaavat työttömyydestäsi ja käske vaihtamaan osia,niin loppuu paskan jauhaminen.minut on jo onneksi jätetty rauhaan.

vaikka vastaukseni ei nyt auta varmastikaan itse asiaan tai ongelmaan niin päätinpä kirjoittaa. olen nimittäin itse ollut haastattelijana, jossa kävi vähän sama asia kuin sinulle... vapaaseen työpaikkaan ei päässyt minun mielestä paras haastatteluiden ja hakemuksen kautta, vaan johdolle tuttu muista sosiaalisista verkostoista. voin sanoa että tilanne harmitti myös minua- koko työhakemusprosessi oli siis pelkkää kulissia koska päätös ei perustunut kuitenkaan siihen.

• valtakunnan satamas

Ota puoliso ja perusta yritys se varmasti työttömänäkin kannattaa.

• nimimerrrrrrkkkkki
        judolfiina kirjoitti:

Oletko muuten koskaan kuullut sellaisesta kuin palkkatuki? Eli yritys palkkaa sinut normaalisti töihin ja saat ihan normipalkan mitä muutkin yrityksessä, mutta työkkäri maksaa osan sinun palkkakustannuksistasi yritykselle. Olen kuullut monia hyviä tarnoita tästä, mm. avopuolisoni sai työpaikan tätä kautta. Jos alat miettimään ihan mitä tahansa työpaikkaa haettaessa, niin kumman luulet työnantajan valitsevan: työntekijän, jolle täytyy maksaa palkka kokonaan vai työntekijän, jonka palkasta osan maksaa joku muu kuin yritys itse? Täältä lisää infoa:

http://www.mol.fi/mol/fi/01_tyonantajat/06_2rekrytoinnin_tuki/02_palkkatuki/index.jsp

Ei se tietenkään ole itsestään selvyys, että palkkatukea myönnetään (lue tuolta netistä, täyttyvätkö ehdot sinun kohdallasi), mutta sinun tilanteessasi kannattaisi tuota ainakin kokeilla. Ylipäätänsäkin toivotan tsemppiä työnhakuun! Toivottavasti jossain vaiheessa tärppää.

Niin, kummankohan se työnantaja palkkaa, sen jolle pitää maksaa oikeaa palkkaa, vai sen, jolle palkkaa ei tarvitse maksaa... Kun yksi palkkatukityöllistetty on tehnyt palkkatukiajan loppuun, kas vain: tilalle otetaan toinen palkkatukityöllistetty! Eikä edelleenkään tarvitse maksaa oikeata palkkaa. Näin se pyörä pyörii nykyään.

• nimimerrrkkkki
        valtakunnan satamas kirjoitti:

Ota puoliso ja perusta yritys se varmasti työttömänäkin kannattaa.

Puolet yrityksistä menee konkurssiin ensimmäisen vuoden aikana. Eikä sosiaaliturvaa ole enää olemassa ollenkaan kun kerran erehtyy yrityksen perustamaan.

• MYÖS ASENNEVAMMA
        Totuuden torvi kirjoitti:

Se on yleensä vaikea korjata, kun asennevammaan yksi ominaispiirre on, että ihminen puolustaa ja selittää itselleen suojamuurin, ettei asennetta vaan tarvitsisi korjata. Mitä heikompi ja haavoittuvampi se pieni minä siellä suojamuurin sisällä on, sitä vanhvemman muurin se tarvitsee ympärilleen. Et siis kestä totuutta siitä, että hankkimasi amiskoulutus ei ole riittävä, jotta sillä saisi IT-alalta työpaikan. Tämän kerron sinulle nyt aivan vilpittömästi vain autttaakseni, en loukatakseni.

Ammattikorkeassa voisit hyödyntää tämän lama-ajan opiskelemalla lisää, ja sitten kun nousukausi taas alkaa, sinulla olisi parempi koulutus ja enemmän osaamista => hyvät mahdollisuudet päästä hyvään työpaikkaan.

uhraisitko sinä elämästäsi 5 vuotta turhaan?? koulun jälkeen on taas samassa pisteessä, työttömänä. parhaiten pääsee töihin kun on kultalusikka poikittain takalistossa, tai rikas isi jonka avulla pääsee samaan työpaikkaan.. SUHTEET OVAT PALJON TÄRKEÄMPIÄ KUIN KOULU!!!!!
        eli heitä omatunto narikkaan, ja mieti, sinulla on avaimet työpaikkaan. etsit joko tuottavan suhteen, taikka sitten käytät hyväksesi sitä mitä housuistasi löytyy ja hurmaat sillä työpaikan pomon, oli se sitten nainen tai mies ;) niin se maailma muuttuu eskoseni. nykyään ei taidoilla ja koulutuksella pärjää. täytyy olla RÖYHKEÄ OMAN EDUN TAVOITTELIJA. sen huomaamme myös läpimädästä arkadianmäestä, joka toimii esimerkkinä kansalaisille. äänestäkäämme perussuomalaiset siis vallan kahvaan, niin ehkä voimme toivoa että työpaikan alkaa löytää ne, joilla on taitoa ja osaamista ja tietoa, eikä kultainen housunsisälmys ja tyhjä omatunto..

ps, en ole aloittaja, mutta komppaan häntä kyllä. suomi on pahoivointivaltio. yksi parannus parempaan olisi lopettaa työkkäri. en ole kuullut, että kukaan olisi hyötynyt työkkärin kursseista, saatikka sitten saanut sieltä töitä!!!! ne työt löytyvät muualta. itseasiassa työkkärin toiminta on ikään kuin hidastetöyssy työpaikan löytämiseksi. ne saa sinun pääsi siellä niin sekaisin niillä kaikilla karensseillaan, ettet ehdi edes työpaikkaa siinä hakea kun saat pelätä jokapäiväisen leipäsi puolesta. ne työkkärin sedät ja tädit pitää sinut taatusti kiireisenä.

• Työnantaja minäkin
        Työnantaja kirjoitti:

Et ole heti alussa saanut töitä. Kun näin käy niin aika pian työnantajan ajatukset ovat:
        - Miksi sitä ei kukaan ole huolinut töihin. Jotain vikaa siinä on vaikka en nyt näe itse sitä. En ota riskiä.
        - Lyhyitä pätkiä lastenhoidossa ja muuta sekalaista. = Ei pysy työpaikassa. Ilmeisesti riitaa ja kahnauksia aiheuttava tyyppi. Ehkä epärehellinen tai kiero. Ei tiedä mitä haluaa tehdä, pomppii siksi asiasta toiseen, ei viihdy kauan, hakee itseään vielä. En ota riskiä.

Tuosta kierteestä pääsee pois oikeastaan vain tekemällä jossain ensin ihan mitä tahansa työtä sitkeästi ja pitkään kunnes oppivat luttamaan sinuun ja näkemään kykysi. Sitten voit siinä samassa yhtiössä siirtyä vaativampiin tehtäviin ja sen jälkeen kun siitä on tullut kokemusta voit ryhtyä työnhakuun muualle.

Työmarkkinoilla on osoitettava taitojensa lisäksi sitkeyttä ja määrätietoisuutta sekä erilaisten ihmisten kanssa toimeen tulemista.

Kirjoittaminen paljastaa kirjiottajan henkisen tason ja kyvykkyyden. V-sanaa viljelevää naista en palkkaisi.

Minkähän alan ammati-ihminen tämä työtön mahtaa olla. Viestin antamat vihjeet ovat ristiriitaisia On ylikoulutettu tai alikoulutettu jne. Taitaa olla taas jonkun joutilaan katkeraa puuhastelua koko kirjoitus.

Surkea provo.

• Mahdollisuus ON
        no shit kirjoitti:

Menestyjän ja Narisijan ero?
        Se on VAIN ajattelussa!

Asiaa on tutkittu ja yhteneväisyyksiä on löydetty!
        Yhteinen asia menestyneillä - mitä sitten menestys kullekin on - on tapa nähdä asiat eri tavoin ja TEHDÄ asialleen jotain!

Olen itse jäänyt orvoksi 4 vuotiaana, josta seuraavat 12 vuotta asuin "huutolaisena" ihmisten nurkissa; neljässä eri perheessä, 16 vutiaana läksin omaan elämään. Minulle ILMOITETTIIN, ettei minusta ole yhtään mihinkään! Koulu meni huonosti - samoin elämä! "Uskovaiset tarjosivat Pelastusta "Hänen nimissän"... Kyselin faaktoja - ei niitä ollut! Huijareita KAIKKI ns uskovaiset!

Aloin ajatella: MIKSI jotkut menestyvät? Ovatko viisaampia? no eivät!
        Ovatko koulutetumpia? no eivät! Onnekkaampia? no eivät! Riistävät muita? no ei sillä pitkälle mentäisi... Mitä sitten? He näkevät asiat eri tavoin, he tarttuvat VISIOON!

Kouluttauduin ja etsin Oikeaa konkreettista tapaa. nyt autan a saavuttamaan OMAN visionsa, OMAN Unelmansa, oman juuri po yksilölle itsensä haluaman elämän. Kukaan ei voi toisen elämää elää.
        Mutta nyt: Kun kutsun ihmisen ITSE NÄKEMÄÄN ja kuulemaan asian, josta otan vastuun ja takuun, MIKSI vain yksi viidestä tulee edes tapaamaan? Asian, joka on jo olemassa, joka jo on usean virallisen yliopiston ja korkeakoulun ohjelmassa ympäri maailmaa....

Ketä silloin voi syyttää, kun ei tule Ammattikorkealle, Yliopistoon, tms?
        Onko silloin "oma syy" jos on työtön ja narisee netissä, uikuttaa kotisffalla, kiroilee kaljakuppilassa, turisee turhuuttaan torilla?
        Mistä se WARMA TIETO niin usealle tulee. että syy muissa?

JOS olet oikeasti kiinnostunut saamaan Toimeentulosi, Toiveesi toteen; ota yhteys vaikkapa mun postiin, se on: asanteriätsuomi24pistefi
        jos et ota - ?? kenen syy?

• -
        #### kirjoitti:

Sitten käsite "kurssit"

Mutta naista ei vain palkata tällekään alalle ellei ole pitkäsäärinen blondi tai tuttu.

• tänään haastateltu
        Työnantaja kirjoitti:

Onpa hyvä että edes yksi työnantaja tohtii tunnustaa rehelliset mietteet.

Toisaalta tässäpä se paljastui kuinka tyhmiä rekrytoijat ovat!
        - Miten voi saada kokemusta, kun ei pääse siihen ensimmäiseen paikkaan?
        - #En minä palkkaa kun ei muutkaan oo palkannu# - Johan on peruste kuin 10-vuotiailla!
        - Onko käynyt mielessä että 'pätkäisyys' voi johtua määräaikaisista työsuhteista, kun työnantajat palkkaavat aina uuden työntekijän että saavat tukea (työntekijän vikako?).

Kannattaisiko ensi kerralla haastattelussa lausua ajatuksensa kohteliaasti muotoiltuna kysymykseksi (typerien kyselyformuloiden sijaan), niin ehkäpä se OIKEA syy selviäisi ja saattaisit saada pätevän ja motivoituneen työntekijän, sen VAIN verbaalisesti lahjakkaan haastateltavan sijaan.

• jonnaus
        Totuuden torvi kirjoitti:

Aika moni tarttui tähän ammattikorkeajuttuun ihan turhaan. Selvitin että olen käyttänyt korkeakoulun tukikuukaudet loppuun. Eli en voi rahatilanteen vuoksikaan mennä enää kouluun. Lisäksi, en missään vaiheessa mollannut ammattikorkeaa. Otitte sen vain nokkiinne kun kuvittelitte, että täällä joku itsestään liikaa kuvitteleva maisterinplanttu vain kätisee.

Te ette tunne minua ettekä näe asennettani joten älkää lähtekö pätemään "arvioillanne". Kirjoituksen oli tarkoitus olla yhtä kärkevä kuin ne lausahdukset, joita työtön saa kuulla.

• jonnaus
        jonnauss kirjoitti:

"Käytä suhteita."

Aika moni tarttui tähän ammattikorkeajuttuun ihan turhaan. Selvitin että olen käyttänyt korkeakoulun tukikuukaudet loppuun. Eli en voi rahatilanteen vuoksi mennä enää korkeakouluun. Lisäksi, en missään vaiheessa mollannut ammattikorkeaa. Joku olettaa vain heti että joku itseensä ylityytyväinen mukatieteiden maisteri itseään ylentää. Minä olen viisivuotiskauteni jo suorittanut enkä edes millään mukatieteiden alalla, joten en näe mitään syytä enää palata samalle asteelle. Yliopistossa vain pari alaa kiinnostaa (koska en halua tulla mukatieteiden maisteriksi). Lisäksi, "en menisi vaikka maksettaisiin" on yleinen ilmaus jollekin asialle, joka on viimeinen vaihtoehto. Olette varmasti itsekin sanontaa käyttäneet osoittaaksenne olevanne tosissanne. Jos joku minulle oikeassa elämässä maksaisi opiskelusta, niin heti lähtisin.

Ilmaista työtä en lähtisi teidän sanomisistanne huolimatta tekemään. Olen ollut kahdesti harjoittelussa ja tehnyt mm. työn, josta harjoittelufirma kuittasi 3400 euroa. Minulle hommasta ei jäänyt muuta käteen kuin sinänsä hyödytön harjoittelutodistus.

Te ette tunne minua ettekä näe asennettani joten älkää lähtekö pätemään "arvioillanne". Kirjoituksen oli tarkoitus olla yhtä kärkevä kuin ne lausahdukset, joita työtön saa kuulla. Samaan sävyyn, mikäli ymmärrätte.

En käytä kirosanoja muiden kanssa keskustellessani. Te "vittua hokevia en palkkaisi" - tyypit voitte palata takaisin sinne omaan ylemmyyteenne kuvitelminenne. Kirosanat olivat kirjoituksessani keino alleviivata asian vastenmielisyyttä vastaten edelleen sävyyn, jolla työttömät saavat yleensä näitä väitteitä kuunnella.

Väärälle palstalle muuten tuli, kuvittelin kirjoittavani Työn hakemisesta -palstalle. Well, poo happens.

• töitä löytyy

"Pitää mennä rohkeasti kysymään yrityksestä."

Millä vuosikymmenellä elät? Nykyään ei edes pääse kenenkään puheille sopimatta etukäteen ja rekrytointiprosessin ulkopuolella ei paljoa "tapaamisia" irtoa.

Jokaiseen firmaan voi kävellä kysymään töitä!!!!
      Ehkä se on asenteessasi (minä tiedän kaiken) joka paistaa läpi kirjoituksen. Selityksiä on aina yhtämonta kuin persereikiä maailmassa...

• 60v työtön

paljon työttömiä, jotka ei kykene työhön, mutta eihän työttömän terveys ole tärkeä, eihän lääkärit kohota kun hartioita kun kertoo eetä ei jaksa enää yhtään mitään.
        Närästystähän kaikki vaivat on nykyisin ja sanotaan, käyhän ne sairaammatkin työssä.
        Ongelma onkin kun kukaan ei vaan palkkaa röhisevää vanhaa naista.

• työtön halustaan.
        60v työtön kirjoitti:

paljon työttömiä, jotka ei kykene työhön, mutta eihän työttömän terveys ole tärkeä, eihän lääkärit kohota kun hartioita kun kertoo eetä ei jaksa enää yhtään mitään.
        Närästystähän kaikki vaivat on nykyisin ja sanotaan, käyhän ne sairaammatkin työssä.

alan piereskellä ja sanon et lääkäri on samaa mieltä mulla on iki ilmavaivat ja närästys en pysty olemaan pieremättä puolta tuntia kauempaa asiakaspalvelussa. mitä töistä ei niit oo pakko twehä-
        Mites toi alottaja on hirvee pommi jos se saiskin töitä.
        Pian se olis tääl kitisem'ssä et vittu mä joudun tekee pävät töitä ja illat kotitöitä ja haukkuu miehesä luuseriksi ja lintsariks ja vaikka miks. tollanen on vaarallinen avio akka, toivottavasti se ei saa töitä.

• Hyvällä tuurilla työ
        60v työtön kirjoitti:

Hankin itse työpaikan siksi aikaa, että pääsin ns. liiton lisäpäiville. Menin ilmoittamaan työvöimatoimiston tädille, että olen hankkinut työpaikan ihan ite. Solvaukset sain, olisi pitänyt ensin mennä heidän ohjeitten mukaan. Nyt olen onnellinen, ei enää tarvitse rimpuilla. Nykyisin varmaan on vaikeaa hakea katuihmisenä ovelta ovelle töitä, koska fyysistä johtajaa harvoin tapaa.

• aloittaja asiaakin.

jos minulla olisi menestyvä yritys, niin palkkaisin mieluummin sellaisen, joka tulee paikan päältä kysymään töitä. siinä kun saa ihmisestä paremman kuvan kokonaisuudessaan, se kertoo jo jotain, jos olet valmis tulemaan paikan päälle rohkeasti.

• jonnaus

Ei voi mennä. Kokeilepa huviksesi.

• boss 15+2

En tunne yhtäkään oikeasti työtöntä, joten tälläinen tarina kuulostaa oudolta. Itse olen ollut duunissa 14 vuotiaasta ja olen nyt 33. Sivussa olen suorittanut opiskelut ja päässyt uralla asiantuntijasta esimieheksi. Aina on kysytty eri tehtäviin. No okei, Stadissa voi työnsaanti olla helpompaa kuin landella.

Nyt kannattaisi mennä johonkin rekryfirmaan haastatteluun. He ainakin kertovat mitä pitää tehdä ja missä on mennyt pieleen. Yksi asia on ainakin varmaa, älä koskaan ole negatiivinen tai sarkastinen, koska sellaisia ei kukaan työnantaja halua riesakseen. Minusta seuraavat kommentit kuulostavat jo rekrytoijasta pelottavalle:

"Puhelinmyynti sinänsä on jo eettisesti väärin / Lukemalla ei saa mitään muuta kuin virkamies- tai kortistopaikan / mutta duuni menee jollekin toiselle. Yleensä miehelle" yms. yms.
      Näillä kommenteilla olet jo onnistunut suututtamaan kaikki virkamiehet, sosiaalialan työntekijät, puhelinmyyjät, miehet, tuttavien kautta rekrytoituneet yms.

Älä hauku muita vaan keskity itseesi. Osta uudet vaatteet, käy kampaajalla, opettele rekrytoivan firman taustat ulkoa, ole positiivinen, mieti hyvät perustelut miksi et ole nyt töissä, panosta haastatteluun, muuta toiselle paikkakunnalle tai toiseen maahan työn perässä, verkostoidu tuttujen kautta, kysele duuneja...

Ymmärtäkää se, että huono rekrytointi voi maksaa työnantajalle kymmeniä tai satojatuhansia euroa. Itse en uskaltaisi ottaa negatiivista henkilö koskaan töihin.

• joo mutta

yhtä kamalaa on teeskennelty tekopirteys!!!! Se nyt vaan on luonnollista että mielialat vaihtelee. Ei voi olla hymyilevä pää 24/7. Mieluiten minä ottaisin hiljaiset mutta osaavat työmyyrät töihin jos itselläni olisi firma.

• Walter Won Pukama
        joo mutta kirjoitti:

yhtä kamalaa on teeskennelty tekopirteys!!!! Se nyt vaan on luonnollista että mielialat vaihtelee. Ei voi olla hymyilevä pää 24/7. Mieluiten minä ottaisin hiljaiset mutta osaavat työmyyrät töihin jos itselläni olisi firma.

Ei tarvitse kun heittäytyy HULLUKSI,kävelee ympyrää raamattu kainalossa päivätpitkät ja puhuu tuonpuoleiseen
        ja naureskelee itsekseen.Näin välttyy työkkärin pompotuksilta ja kaikelaisilta lappujen täyttämisiltä,ei se mitään jos ympäristö katsoo kieroon HANKKIUDU SINÄKIN JO TÄNÄÄN HULLUKSI,SILLÄ HULLUNA ON HYVÄ OLLA
        ja VIETÄ LAATU-AIKAA.

• Nou hätä

Näitä tarinoita on ollut keskustelupalstoilla kymmeniä sen jälkeen kun lehdessä oli juttu tyypistä joka oli lähettänyt kymmeniä, vai peräti satoja työhakemuksia, ja tämä yleisönosastolle jätetyn koskettavan jutun jälkeen sai useita työtarjouksia.

Mutta kyllähän tuossa on perää. Itse olen ollut pari kuukautta lomautettuna, itse en ole siitä lainkaan huolissani. Työttömyyskorvaus on ihan kohtuullinen, en edes halua palata töihin ennen loppiaista, en edes hae aktiivisesti töitä ja välttelen työnantajanikin yhteydenottoja. Mutta vaimoa hävettää että olen lomautettuana, ei kerro sitä ystävilleen eikä sukulaisille ja moittii minuakin jos mainitsen siitä.

Toistaiseksi uskon työllistyväni kun haluan... tosin kahden vuoden pästä voi olla eri ääni kellossa, mutta se on sen ajan murhe. Oman yrityksen perustaminen on aina yksi mahtollisuus. Jos saisin hyvän tilaisuuden, tekisin sen heti. Jos työttömyys jatkuu ja putoaa peruspäivärahalle, niin silloin ei enään tarvita kummoista ideaa että se on peruspäivärahaa parempi.

• kliffaa hei

Minusta työttömänä on kiva olla. Jää aikaa harrastaa kaikenlaista. Kun on aikaa ja olen täysin raitis olen mm. opetellut soittamaan nuoteista ja myös olen opetellut uuden kielen. Koska tulen vähällä toimeen, niin en koe jääväni mistään paitsi. Minulla on aikaa hoitaa kuntoani, päivittäin kuntoilen 2-3 tuntia ja oikeastaan rahaakin on huomattavasti enemmän käytössä kuin töissä ollessa, koska on aikaa tehdä pikkubisneksiä ja vapaaehtoistöitä. Minulla on uusi auto ja oma asunto ja teen useita ulkomaanmatkoja vuodessa. Tosin lennän aina halpayhtiöillä. En aio koskaan mennä enää säännölliseen työhön.

• Työtön ihanaa
        kliffaa hei kirjoitti:

Minusta työttömänä on kiva olla. Jää aikaa harrastaa kaikenlaista. Kun on aikaa ja olen täysin raitis olen mm. opetellut soittamaan nuoteista ja myös olen opetellut uuden kielen. Koska tulen vähällä toimeen, niin en koe jääväni mistään paitsi. Minulla on aikaa hoitaa kuntoani, päivittäin kuntoilen 2-3 tuntia ja oikeastaan rahaakin on huomattavasti enemmän käytössä kuin töissä ollessa, koska on aikaa tehdä pikkubisneksiä ja vapaaehtoistöitä. Minulla on uusi auto ja oma asunto ja teen useita ulkomaanmatkoja vuodessa. Tosin lennän aina halpayhtiöillä. En aio koskaan mennä enää säännölliseen työhön.

Minä huomasin jo 1996 että työttömänä pärjää yhtä hyvin kuin pieni palkkaisessa työssä,siitä lähtien olen pystynyt luistelee työ tarjouksista,kun saa yhteiskunnalta avustukset,eli perusturvan sen jälkeen on helppo keskittyä omiin bisneksiin,jotka aina tulee puhtaana käteen,ei ole säännöllistä työaikaa,itse voi valita,esim tänä aamuna lunta tuiskuttaa,vedämpä peittoa korville..

• SS

KEHOTAN KAIKKIA KÖYHIÄ --->AJAMAAN OMAA ETUA

• AIVAN-TURHA-KAVERI

olen viimeisen 2 vuoden aikana käynyt 2kpl työllistys kurssia,hakenut niihin itse.ei mitään hyötyä.
      olen hakenut niin paljon eri duuneihin,että lopetin hakemisen.huomasin,että ei ole kun välitysfirmojen
      kahden viikon pätkäduuneja.aloin hakea aikuiskoulutuksiin.nyt olen loppuvuonna 2010 hakenut 3 eri koulua.
      en päässyt mihinkään.olin työ ja toiminta ry:n pajalla purkamassa tietokoneita 4kk(hain itse ja pääsin.)kesällä.
      siellä ei pidetty minua edes ihmisenä,vaan täytenä ääliönä,jota pitää "kuntouttaa".JUMALAUTA,TARVITSEN
      VAAN TÖITÄ,ENKÄ MITÄÄN TOLLASTA TYÖKKÄRIN PASKAA.kyllä tämä alkaa jo psyykkeen päälle käymään,ja
      välillä vielä kuulee,että "mikset hae johonkin hyvään varastoon ja mee sinne töihin",tai "miksi et tee mitään".
      ei ihminen kuka on vakituisessa työssä koko ajan,tajua tätä tilannetta.täällä ei kertakaikkiaan ole duunia.
      pätkä'työ ei auta mitään,ne loppuu kuitenkin,on jo kokeiltu.vähintään 1v täytyy kestää että menen.
      jotkut ovat sanoneet,että kohta työkkäri "laittaa minut johonkin"?VOI KUN LAITTAISIKIN.siitä virastosta ei ole
      mitään hyötyä ihmiselle,joka haluaa töihin ja jolla ei ole suhteita päästä.

• Värivammainen

Ei kannata mennä töihin, vaan itkeä keskustelupalsoilla omaa, TE-toimiston, työnantajien ja yhteiskunnan kurjuutta. Venäjältä, Virosta ja etelän maista tulee riittävästi ihmisiä korvaamaan patalaiskat suomalaiset kerjäläiset. Nämä ns. "mutakuonoiksi" nimitetyt ihmiset suostuvat tekemään töitä huonollakin palkalla saadakseen itselleen ja perheilleen toimeentulon. Suomalainen ei viitsi lähteä alle 2000 eken kk-palkalla mihinkään, koska asumis- ja työmarkkina- ja toimeentulotuki yhteenlaskettuna tarjoavat jokaikiselle luuserille vähintään 1000 eken nettotulot. Siinäpä saa maata kotona ja haukkua yhteiskuntaa mädäksi.

Tervetuloa Suomeen vierastyövoima, että suomalaisetkin oppivat pikkuhiljhaa tekemään töitä, ja kadehtimaan maahanmuuttajia.

• kelpo-lammas
        Värivammainen kirjoitti:

Ei kannata mennä töihin, vaan itkeä keskustelupalsoilla omaa, TE-toimiston, työnantajien ja yhteiskunnan kurjuutta. Venäjältä, Virosta ja etelän maista tulee riittävästi ihmisiä korvaamaan patalaiskat suomalaiset kerjäläiset. Nämä ns. "mutakuonoiksi" nimitetyt ihmiset suostuvat tekemään töitä huonollakin palkalla saadakseen itselleen ja perheilleen toimeentulon. Suomalainen ei viitsi lähteä alle 2000 eken kk-palkalla mihinkään, koska asumis- ja työmarkkina- ja toimeentulotuki yhteenlaskettuna tarjoavat jokaikiselle luuserille vähintään 1000 eken nettotulot. Siinäpä saa maata kotona ja haukkua yhteiskuntaa mädäksi.

Tervetuloa Suomeen vierastyövoima, että suomalaisetkin oppivat pikkuhiljhaa tekemään töitä, ja kadehtimaan maahanmuuttajia.

no,mä lähen heti duunii tolla liksalla,1900e/kk,ni varmaan lähen.mut mistäs se duuni saadaa?toihan on jo
        kova liksa ku vertaa mitä työkkärin harjoittelu paikat on. 9e päivä.

sinä joka túon kirjoitit,kerro ihmeessä missä se duuni on?menen heti huomenna hakemaan,ei anneta sitä
        niille ulkomaalaisille,vaan minulle,puhtaalle suomalaiselle.

on sulla tietämätön kanta asiaan,kun otit alarajaksi 2000e/kk? oikeesti tollasta liksaa ei maksa kukaa,vähän
        yli 1000e/kk miinus verot,tai harjotteluna 9e päivä.siis menköö sit ne virolaiset,mä haluun 1900e/kk.

• ahistaa....

joo...yhteiskunnan syytä, että sinua ahdistaa...sinua ei ole ymmärretty tarpeeksi....perhe-elämäkin kärsii...kyllä on väärin, että on niin väärin....
        Osta tamburiini ja liity Yö yhtyeeseen. Sulla on siihen lahjoja.

• vai ahistaako?
        kelpo-lammas kirjoitti:

no,mä lähen heti duunii tolla liksalla,1900e/kk,ni varmaan lähen.mut mistäs se duuni saadaa?toihan on jo
        kova liksa ku vertaa mitä työkkärin harjoittelu paikat on. 9e päivä.

sinä joka túon kirjoitit,kerro ihmeessä missä se duuni on?menen heti huomenna hakemaan,ei anneta sitä
        niille ulkomaalaisille,vaan minulle,puhtaalle suomalaiselle.

on sulla tietämätön kanta asiaan,kun otit alarajaksi 2000e/kk? oikeesti tollasta liksaa ei maksa kukaa,vähän
        yli 1000e/kk miinus verot,tai harjotteluna 9e päivä.siis menköö sit ne virolaiset,mä haluun 1900e/kk.

Jos riittää kuukausipalkaksi 2000-2200 euroa kuukaudessa, sulle on 100 paikkaa.
        Pääkaupunkiseudulla on 100 taksikuskin, bussikuskin ja kuorma-autokuskin paikkaa auki. Myös siivoojien paikkoja on yli 100 auki. Kirjanpitäjiä tarvitaan kuuleman 150 kpl. Ravintola ja hotellityöntekijöitä tarvitaan saman verran. Raksoille tarvitaan myös saman verran. Kaupoista puuttuu myyjiä. Näitäkin pitäs pääkaupunkiseudulle löytää ainakin 200 kpl.

Mistähän näihin työpaikkoihin löytyy työntekijät???

SUlle ainakin on töitä jos työnteko kiinnostaa.

Katso mol.fi ja/tai soita tuon alan firmoihin ja/tai ilmoita pääkaupunkiseudun työkkäriin että kaikki työt käy ja/tai ilmoittaudu työnvuokrausfirmoihin, ne järkkää töitä.

Sama asia on Tampereella ja Oulussa.

• pätkäläinen
        vai ahistaako? kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulla on 100 taksikuskin, bussikuskin ja kuorma-autokuskin paikkaa auki. Myös siivoojien paikkoja on yli 100 auki. Kirjanpitäjiä tarvitaan kuuleman 150 kpl. Ravintola ja hotellityöntekijöitä tarvitaan saman verran. Raksoille tarvitaan myös saman verran. Kaupoista puuttuu myyjiä. Näitäkin pitäs pääkaupunkiseudulle löytää ainakin 200 kpl.

Katso mol.fi ja/tai soita tuon alan firmoihin ja/tai ilmoita pääkaupunkiseudun työkkäriin että kaikki työt käy ja/tai ilmoittaudu työnvuokrausfirmoihin, ne järkkää töitä.

Huoh, onko sulla tosiaan se kuvitelma, että kun Mol:n sivuilla on työpaikkailmoitus, kuka tahansa voi kävellä firmaan sisään ja sanoa että otan sen homman? Herää vähän todellisuuteen!

Ensinnäkin osa noista duuneista vaatii jotain pätevyyttä, esim. nuo autohommat sopivaa ajokorttia. Kirjanpitäjäksikään ei oteta ketä tahansa, pitää olla kaupallinen koulutus. Vaikkei virallista pätevyysvaatimusta olekaan niin toki alan koulutuksen hankkineet ovat esim. raksahommiin etusijalla, jonkun ihan toiselle alalle kouluttautuneen työttömän on turha yrittää. Sitten näistä pätevistä hakijoista, joita on pk-seudulla noihin luettelemiisi hommiin yllin kyllin, rupeaa rekrytoiva firma valitsemaan mieleistään. Pelkkä pätevyys ei siinä vaiheessa riitä, pitää olla valmiiksi monen vuoden työkokemus alalta ja mielellään vielä suosrituksia joltakulta jonka rekrytoija tuntee. Tällä tavoin voi ehkä päästä siihen kymmenen parhaan hakijan joukkoon, joista lopullinen valinta tehdään.

Kokeiles joskus ihan vain piruuttasi hakea kauppaan myyjäksi. Tule sitten tänne kertomaan, olisitko päässyt.

• Haluan HKL:n töihin

HKL harjoittaa positiivista syrjintää suomalaisia kohtaan.Olen kahdesti hakenut ja ei kutsuttu edes haastatteluun.
        Olen 54v ,yhden vuoden ajanut taxia Tukholmassa ja ruotsin kielen taito on 20 v asumisen jälkeen siellä.
        Harrastan lenkkeilyä ja faijakin sattui olemaan bussikuski.
        Ihmetyttää asioista mitään hajua olevien tämän myytin levittäminen muka töihin ei saa suomalaisia!
        HKL:ssä työhönotosta vastaa vihreän puolueen edustaja

• 1000€ = 100€
        Värivammainen kirjoitti:

Ja tämä esimerkki koskee minimituella eläviä, eli ei ansiosidonnaisia työttömyyskorvauksia.

Kela maksaa työmarkkinatukea n. 420€ /kk, sosiaalitoimisto maksaa asunnon vuokran, omalla kohdallani
        440€ /kk, eli erittäin edullinen verrattuna yleiseen vuokratasoon. Ja nämä tuet, rautalangasta vääntäen
        tekevät yhteensä 860€ /kk.. Asun yksin, eli ei tarvitse huolehtia muksuista, se taas on jokaisen oma valinta
        perustaako perheen vai ei, ei kuulu olennaisesti tähän aiheeseen.

Mutta se on tuo 420€ kuukaudessa millä pitää tulla toimeen. Mitäs sillä pitää hankkia? Ruuat. Sossun laskelmien mukaan yksinelävä tulee toimeen n. 190€/kk.. noh, jos fiksusti ostaa ja valmistaa itse tuo kyllä niukin naukin riittää. Sitten kaikki muut pakolliset, hygieniatuotteet yms. elämiseen tarvittavat.. reilu parisataa on taskussa kun niitä aletaan ostelemaan.. näihin nyt menee helposti se 50-100€, riippuen siitä haluatko näyttää pystyyn kuolleelta ja haluatko pyyhkiä itsesi WC-käynnin jälkeen vessapaperilla vai sanomalehdellä (ilmaisjakeluilla) tietenkin, sanomalehti liian suuri investointi työttömälle.

Jo tässä vaiheessa käteen jäävä raha on alle n. 130-180€.. Ulkona ei voi oikein koskaan käydä syömässä koska ei ole varaa ja jos sinulla on tapana esim. juoda kahvia tai polttaa tupakkaa, (omia valintoja tietty) tuon jäljelle jäävän summan voi jo helposti puolittaa, ei välttämättä riitäkään. Jos nyt on kädessä se n. 70€.. tupakoimattomalla helposti yli satanenkin.. niin aletaas sitten vaikkapa puhumaan esim. vaatteiden ostosta. "painu kirpparille" Mitä jos esim. televisio hajoaa? Tietokone? Ei maksele sossu noita. Tätä listaa lienee turha jatkaa tämän pidemmälle, mutta summa summarum, todella askeettisella elämisellä sinulle jää kuukaudessa todellista "käyttörahaa" max. noin 100€ / kk..

Työssäkäyvien keskiansiot nettona lienee siinä 1600-1900€ tuntumassa, koska bruttona se on n. 2700€/kk, siitä pois edellä mainitut pakolliset menoerät, paljon jää viivan alle? Lasketaan vuokraksi se 600€ /kk, yksinelävästä edelleen puhe, tuokin hiukan yläkanttiin. Viivan alle jää n. 600-1000€, eli siinä 6-10 kertaisesti työttömään nähden tätä "käyttörahaa" millä voit tehdä mitä huvittaa.

Kuinka joku edes viitsii valittaa siitä miten elellään "herroina" minimitukien varassa, jos itse saa työtä tekemällä tuon 6-10 kertaisesti enemmän rahaa kuukaudessa. Koska se on juuri tuo "käteen jäävä käyttöraha" mikä oikeasti merkitsee. Siinä missä sinä työssäkäyvänä voit esim. ostaa 10 purkkia maitoa, kun työtön joutuu tyytymään siihen yhteen. Käyt ulkona syömässä myös sen kymmenisen kertaa useammin kuin mihin työttömällä on varaa.

Enkä edes viitsi puuttua työttömyyden ja työntekemisen välisiin henkisiin ongelmiin, katsotko ennemmin vaikkapa kattoa vai teetkö työtä ja saat sitä kautta muiden hyväksynnän ja saatatpa jopa oikeasti nauttiakin sen tekemisestä.

Valitettavan harva ihminen tulee miettineeksi sitä että miltä tuntuisi itse tulla toimeen, ei sillä tonnilla vähemmän kuussa, vaan sillä 6-10 kertaa vähemmällä, laskutavasta riippuen.

Ja sitten pokkana tullaan väittämään, että kyllä se työttömien elämä on yhtä juhlaa.

• Bussikuski10

Helsingissä ei ole yhtään avointa bussikuskin paikkaa tällä hetkellä!Keskiverto taxikuski ei tienaa edes 2000 kk!kuorma-autonkuljettaja ei tienaa 2000 kk!siivooja ei pääse edes 1600kk!
        tommosta paskaa on törkeetä kirjoittaa!plus nämä kaikki muut ammatit joita mainitsit...alle 2000 kaikki kk!
        Olen itse entinen työtön.onneksi sain töitä ennen kuin bussikuskikiintiöt tuli täyteen.

• Bussikuski10
        Haluan HKL:n töihin kirjoitti:

HKL harjoittaa positiivista syrjintää suomalaisia kohtaan.Olen kahdesti hakenut ja ei kutsuttu edes haastatteluun.
        Olen 54v ,yhden vuoden ajanut taxia Tukholmassa ja ruotsin kielen taito on 20 v asumisen jälkeen siellä.
        Ihmetyttää asioista mitään hajua olevien tämän myytin levittäminen muka töihin ei saa suomalaisia!

HKL ei omista yhtään bussia.HKL ei edes vastaa millään lailla enää bussiliikennöinnistä!
        se on HSL joka vastaa koko pääkaupungin liikennöinistä nykyään.HKL omistaa ainoastaan ratikka,sekä metro liikenteen.
        viittasit varmaan yhtiöön nimeltä helsingin bussiliikenne oy.joka on muuten täysin itsenäinen osakeyhtiö,eli tulosvastuullinen yhtiö ja kilpailee täysin itsenäisesti helsingin sisäisistä linjoista muiden yhtiöiden kanssa.
        eli ei ihme jos et saa töitä,kun et edes tiedä keneltä haet.

• Mahdollisuus ON
        Haluan HKL:n töihin kirjoitti:

Varmasti asia on noin! Mutta mitä Oikeesti haluat?
        JOS oikeasti haluat menestyä ja saada tuloa omalla tekemiselläsi,
        ota yhteyttä: asanteri(ät)suomi24.fi
        Narisemalla tuskin edesautat tulevaisuuttasi.
        Ole Ylpeä mutta älä koppava!
        Jospa jollain olisi muutakin tietoa kuin Sinulla?

• Lasketaan piilokulut
        1000€ = 100€ kirjoitti:

Ja tämä esimerkki koskee minimituella eläviä, eli ei ansiosidonnaisia työttömyyskorvauksia.

Kela maksaa työmarkkinatukea n. 420€ /kk, sosiaalitoimisto maksaa asunnon vuokran, omalla kohdallani
        440€ /kk, eli erittäin edullinen verrattuna yleiseen vuokratasoon. Ja nämä tuet, rautalangasta vääntäen
        tekevät yhteensä 860€ /kk.. Asun yksin, eli ei tarvitse huolehtia muksuista, se taas on jokaisen oma valinta
        perustaako perheen vai ei, ei kuulu olennaisesti tähän aiheeseen.

Mutta se on tuo 420€ kuukaudessa millä pitää tulla toimeen. Mitäs sillä pitää hankkia? Ruuat. Sossun laskelmien mukaan yksinelävä tulee toimeen n. 190€/kk.. noh, jos fiksusti ostaa ja valmistaa itse tuo kyllä niukin naukin riittää. Sitten kaikki muut pakolliset, hygieniatuotteet yms. elämiseen tarvittavat.. reilu parisataa on taskussa kun niitä aletaan ostelemaan.. näihin nyt menee helposti se 50-100€, riippuen siitä haluatko näyttää pystyyn kuolleelta ja haluatko pyyhkiä itsesi WC-käynnin jälkeen vessapaperilla vai sanomalehdellä (ilmaisjakeluilla) tietenkin, sanomalehti liian suuri investointi työttömälle.

Jo tässä vaiheessa käteen jäävä raha on alle n. 130-180€.. Ulkona ei voi oikein koskaan käydä syömässä koska ei ole varaa ja jos sinulla on tapana esim. juoda kahvia tai polttaa tupakkaa, (omia valintoja tietty) tuon jäljelle jäävän summan voi jo helposti puolittaa, ei välttämättä riitäkään. Jos nyt on kädessä se n. 70€.. tupakoimattomalla helposti yli satanenkin.. niin aletaas sitten vaikkapa puhumaan esim. vaatteiden ostosta. "painu kirpparille" Mitä jos esim. televisio hajoaa? Tietokone? Ei maksele sossu noita. Tätä listaa lienee turha jatkaa tämän pidemmälle, mutta summa summarum, todella askeettisella elämisellä sinulle jää kuukaudessa todellista "käyttörahaa" max. noin 100€ / kk..

Työssäkäyvien keskiansiot nettona lienee siinä 1600-1900€ tuntumassa, koska bruttona se on n. 2700€/kk, siitä pois edellä mainitut pakolliset menoerät, paljon jää viivan alle? Lasketaan vuokraksi se 600€ /kk, yksinelävästä edelleen puhe, tuokin hiukan yläkanttiin. Viivan alle jää n. 600-1000€, eli siinä 6-10 kertaisesti työttömään nähden tätä "käyttörahaa" millä voit tehdä mitä huvittaa.

Kuinka joku edes viitsii valittaa siitä miten elellään "herroina" minimitukien varassa, jos itse saa työtä tekemällä tuon 6-10 kertaisesti enemmän rahaa kuukaudessa. Koska se on juuri tuo "käteen jäävä käyttöraha" mikä oikeasti merkitsee. Siinä missä sinä työssäkäyvänä voit esim. ostaa 10 purkkia maitoa, kun työtön joutuu tyytymään siihen yhteen. Käyt ulkona syömässä myös sen kymmenisen kertaa useammin kuin mihin työttömällä on varaa.

Enkä edes viitsi puuttua työttömyyden ja työntekemisen välisiin henkisiin ongelmiin, katsotko ennemmin vaikkapa kattoa vai teetkö työtä ja saat sitä kautta muiden hyväksynnän ja saatatpa jopa oikeasti nauttiakin sen tekemisestä.

Valitettavan harva ihminen tulee miettineeksi sitä että miltä tuntuisi itse tulla toimeen, ei sillä tonnilla vähemmän kuussa, vaan sillä 6-10 kertaa vähemmällä, laskutavasta riippuen.

Ja sitten pokkana tullaan väittämään, että kyllä se työttömien elämä on yhtä juhlaa.

Lasket nyt vähän väärin. Unohdit että työssäkäyvä syö yleensä töissä (7e/pvä * 20 = 280e/kk) ja tarvitsee rahan työmatkoihin. Kun siitä 1000e vähennetään ne ruokaan ja hygieniaan menevät 300e/kk, työmatkakulut (esim. bussilippu 60e/kk paikkakunnasta toki riippuen) ja työpaikkaruokailu, käteen jää aika tarkkaan se pari sataa omiin huveihin.

Eikä lähellekään kaikki tienaa mitään 1600e/kk käteen, kyllä todella moni tienaa käteen esimerkiksi 1200e/kk mikä ei ole merkittävästi enemmän kun mitä sinä saat ilmaiseksi.

• provokaattorilta
        Bussikuski10 kirjoitti:

HKL ei omista yhtään bussia.HKL ei edes vastaa millään lailla enää bussiliikennöinnistä!
        se on HSL joka vastaa koko pääkaupungin liikennöinistä nykyään.HKL omistaa ainoastaan ratikka,sekä metro liikenteen.
        viittasit varmaan yhtiöön nimeltä helsingin bussiliikenne oy.joka on muuten täysin itsenäinen osakeyhtiö,eli tulosvastuullinen yhtiö ja kilpailee täysin itsenäisesti helsingin sisäisistä linjoista muiden yhtiöiden kanssa.
        eli ei ihme jos et saa töitä,kun et edes tiedä keneltä haet.

Taas löytyi joku Urpo, joka yrittää puolustella Vihreän puolueen linjaa hel.tech tai HSL;HKL hakuprosessissa.Minulle HKL on edelleen sama lafka vaikka nimi muuttui HSL.
        Miksi suomalainen, jolla ruotsin kielen taito ym ei kelpaa vihreän puolueen työhönottajalle
        HKL,HSL tai heltech;ssä

• Bussikuski10
        provokaattorilta kirjoitti:

Taas löytyi joku Urpo, joka yrittää puolustella Vihreän puolueen linjaa hel.tech tai HSL;HKL hakuprosessissa.Minulle HKL on edelleen sama lafka vaikka nimi muuttui HSL.
        Miksi suomalainen, jolla ruotsin kielen taito ym ei kelpaa vihreän puolueen työhönottajalle
        HKL,HSL tai heltech;ssä

Mä vaa kerroin faktat...toisin niiku sinä...

• Täysin työllistetty

Kummasti niitä töitä on ainakin minulle löytynyt, vaikka en varsinaisesti ole ollut "päivääkään" valmistuttuani v. 1977 koulutustani vastaavassa työssä. Viimeksi olen ollut verokirjalla toisen palveluksessa v.1978, tämän jälkeen olen ollut yrittäjänä, tosin välillä kokeillen tarkoituksella työttömänäkin oloa työkkärin listoilla.
      Välillä töitä on ollut liikaakin tarjolla, eli on tarjottu työtehtäviä enemän mitä ehtii tekemään tai jopa tarjottu siirtymistä uudelleen verokirjalle toisen palvelukseen.
      Olen välillä joutunut tai muuten vain vaihtanut toimialaa vuosien varrella. Pääoman puute on ollut jonkin verran rajoittava tekijä yrittämisen suhteen, mutta ei mitenkään ylivoimainen ja alkuun aloitin hyvin pienellä pääomalla, koska opintolainat olivat vielä päällä. Nykyään rahoitus ei ole mikään ongelma, pääomia saa varsin helposti, jos on tuottava liikeidea.
      Olen ihan mielenkiinnosta opetellut vuosien varrella useampaankin ammattiin rohkeasti, vaikka mitään varsinaista ammatillista koulutusta tai oppipätevyyttä minulla ei kaikkiin hallitsemiini ammatteihin olekaan.
      Nyt olen reilusti yli viidenkympin ja eläkevuodet alkavat siintämään edessä, millään en kuitenkaan haluaisi vielä lopettaa työntekemistä, tuntuu että ideoita piisaa vielä.
      Nyt kyllä sanoisin, että joku Sinulla nyt mättää, joko et usko itseesi tai haet töitä liian kapea-alaisesti, joko tiettyä työtä tai tietyltä paikkakunnalta. Oletko koettanut myydä itsesi ulkomaille?

• zimbucca

...ULKO0MAILLE.SIINÄ SE TULI!EI HELVETTI NÄITÄ JUTTUJA...JOKU SINULLA MÄTTÄÄ...HUHHUH...

niin mättää,puuttuu duuni,antakaa numero mistä saa,jos niitä nii saatanasti on.tänne kaikkien nähtäville
        se ni sinne voi soitella.ok?

hyvät loppu vuuuet,

• löysä pieru?

Tuossa on asennetta. Suomessa on työvoimapula ja samalla jotkut mankuu, että ei ole töitä. Kyse on työhaluista, ei mistään muusta. Tällaiset märisijät pitäs panna pakkotöihin. Aina valitetaa eikä mikään kelpaa. Vetelehtivät toisten kustannuksella ja marisevat. MItään ei viitsitä tehdä. Uhotaan vain mutta jos jotakin oikeeta töitä pitäs tehdä, niin aletaan parkumaan ja valittamaan. Hyi hemmetti minkälaisia loisia. Hävettää tällainen "hyvinvointiyhteiskunnan" tuotos.

• Jj

Kokeileipas hakea töihin Nokian tehtaalle Saloon. Useat vuokrafirmat ja Nokia itse ottaa määräaikaisia työntekijöitä nyt ihan hullun lailla. Samaten alihankkija Foxconn on juuri lisännyt vuokratyövoiman käyttöä 50 henkilöllä. Sinne pääsee kirjaimellisesti jokainen jolla ei ole rikostaustaa.

• salon-papana

irtisanotaan kaikki täältä pääkaupungista,asunnot ym...ja lähetää saloo!

kiitti kuiteski vinkistä.ps.taidat asua salossa,mutta ku me emme.

• ....kuusi haasta
        salon-papana kirjoitti:

irtisanotaan kaikki täältä pääkaupungista,asunnot ym...ja lähetää saloo!

kiitti kuiteski vinkistä.ps.taidat asua salossa,mutta ku me emme.

..... Ajasta aikaan ovat ihmisetkin siirtyneet paikkaan sinne,missä on helpompi elää ja vaikuttaa.

• nimimerrrkkki

Ensin annetaan potkut vakituisille, ja sitten palkataan määräaikaisia tilalle. Näinhän se menee.

• Hmh??

"Ammattikorkeaan en mene vaikka maksettaisiin"

Miksi et?

• lainajyvästös

Sä lienetkö korkeanpaikan kammoinen?

• jonnaus

Siksi, että olen siellä jo ollut. Aika moni tarttui tähän ammattikorkeajuttuun ihan turhaan. Selvitin että olen käyttänyt korkeakoulun tukikuukaudet loppuun. Eli en voi rahatilanteen vuoksikaan mennä enää kouluun. Lisäksi, en missään vaiheessa mollannut ammattikorkeaa.

Te ette tunne minua ettekä näe asennettani joten älkää lähtekö pätemään "arvioillanne". Kirjoituksen oli tarkoitus olla yhtä kärkevä kuin ne lausahdukset, joita työtön saa kuulla.

• Jos olisin yrittäjä

Mä luulen, että tämä kirjoittamasi teksi (kirja) on ehkä paras ikinä itsestäsi tekemäsi esittely, jonka voit työnantajalle tarjota. Vielä kun liität mukaan yhteystidot ja sähköpostiosoitteesi niin eipä olisi ihme, jos työtarjouksia alkaisi sataa. Sen verran napakkaa tektiä oli, että jos itse olisin yrittäjä niin saattaisin ottaa jopa yhteyttä.

• oravan-boltzi

...mutten sit kuitenkaan.tai no,jos tuut 9e päivä työharjoitteluun meille,jos olet harjoittelun hyvin,niin
        VOI OLLA,ETTÄ EHKÄ PALKKAAN SINUT.mutta et sitten kuitenkaan ollutkaan tarpeeksi hyvä,otankin seuraavan
        työharjoitteluun 9e päivä.sekään ei luultavasti ole tarpeeksi hyvä.ja sitten otan taas...

näin minulla on kokoajan joku ilmainen työntekijä "harjoittelussa",ja kortistot kaunistuu,kun taas on 1 työtön
        vähemmän.taas jonkun aikaan,kunnes harjoittelu päättyy.

okei!juones mukana ollaan,ku jotenki tiedän tän.

• jesse-.,
        oravan-boltzi kirjoitti:

...mutten sit kuitenkaan.tai no,jos tuut 9e päivä työharjoitteluun meille,jos olet harjoittelun hyvin,niin
        VOI OLLA,ETTÄ EHKÄ PALKKAAN SINUT.mutta et sitten kuitenkaan ollutkaan tarpeeksi hyvä,otankin seuraavan
        työharjoitteluun 9e päivä.sekään ei luultavasti ole tarpeeksi hyvä.ja sitten otan taas...

näin minulla on kokoajan joku ilmainen työntekijä "harjoittelussa",ja kortistot kaunistuu,kun taas on 1 työtön
        vähemmän.taas jonkun aikaan,kunnes harjoittelu päättyy.

okei!juones mukana ollaan,ku jotenki tiedän tän.

9 euroa on kova raha. Sillä pärjää jo mainiosti, jos osaa elää säästeliäästi!

• vati-face
        jesse-., kirjoitti:

onhan se vähä yli ege tunti.kyl kelpaa,mihis lähetää ku lulee liksa,mä tarrRRRRRRjoon...

• En palkkaisi

Jos ja kun jokaisesta työnantajasta on tuollainen kuva, niin kys. henkilö on juuri niitä SAK:n jäseniä joita ei pidäkään palkata koskaan töihin, välttääkseen ongelmat. Niin makaa kuin petaa. Itsekin yli 2 vuotta työttömänä olleena, satoja hakemiúksia lähettäneenä, laman kokeneena.

• luukutettu Nin
        jesse-., kirjoitti:

jos koulutautuukin..Firmat pitää aikansa sit lemppaa, pahimmas tapauksessa notkut YLI 3kin vuotta määräaikasena,mulle kävi niin sit sai lähtee, kun eläkeläiset oli ekana ulos saatu.. eräs entinen työkaveri oli yli 5v määräajalla.Kaikki kouluttamansa ihmiset firma pisti pihalle käytti hyväkseen jotain tukia rahoja?
        liitot ei tee mitään!firma keksi potkuilleen perusteet..ja alaarvoisti ihmiset..ja niin kävi monelle!eka kaikki irti sit ulos ja tulos!varastoon kuulemma meni mun työt..varmaan myivät sitä 10v eteen päin ahkera kun olin.Toivotaan ettei markkinat vetänytkään...

Ei kaikki voi olla tässä maassa lähihoitajia ..pask* ala muuta en sano.Huono palkka..kiire..raskas työ.Sinnekkin jos määräaikaisena meet 10v teet samaa työtä paikat vaan vaihtuu on kokemusta.Mulle riitti sekin..ja nyt huomaa et ennekun hoito ala oli kutsumus työ nyt se ei sitä enää ole!pesiytyneet kaikenmaailman huhharit ns.
        Tykkään valtavasti ihmisläheisestä työstä.Työ vaan muuttunut ei enää kivaa kuten 1980 luvulla kun aloitin.Palasin 90..98 takas kun muut työ meni ulkomaille:-/.

Kaupassa töitä , rankkaa jotkut painaa tooodellllaaa pitkää päivää.. siten kuskit niilläkin pitkää päivääää..siis tää on sitä työtä mitä tarjolla nyt.Toimisto töihin pellen virkaan en ikinä alkas vaikka olis ihanaa oma itsenäinenkin työ..

veetuttaa ainainen uuden paikan etsintä ja epävarmuus , sitäkö tämä elämä on?????allegioiden vuoksi hometalot kierrettävä ei voi ajatella lisätienestejä ees siivoojana.Kyllä riittäs voimaa ja tahtoo vaikka mihin.

• vm81

ylä-asteen jälkeen amikseen, sitten armeijaan ja töihin.
      Metallifirmoihin pääsee koska tahansa,jos halua on. Palkkakaan ei ole paskempi. Voi kouluttautua lisää työnohessa.
      Kohta 10 vuotta oltu samassa paikassa töissä =) Ylä-asteen aikana kaverit haukkuivat, kun menen amikseen ja he lukioon. Nyt he pähkäilevät, että mistä saisi töitä. Kämppä ja muutama muksu pyöräytetty maailmaan. Kämppäkin pian maksettu, että ei haitta vaikka työt loppuisi muutaman vuoden päästä, kun on asunto maksettu. Voishan sitä lähteä vaikka lomailemaan perheen kanssa =)

• tosisairas....

on se hyvä kuulla, että edes jollain menee asiat nappiin. jäin heti valmistuttuani työttömäksi koska terveys reistailee pahemman kerran. se pitäisi ensin saada kuntoon, sitten voisi mennä töihin. mutta siihen tarvittaisiin rahaa, että saisi tarvittavat lääkkeet ja leikkaukset. olen siis noidankehässä, joka pikkuhiljaa nakertaa ihmisen kuiviin. te hyväosaiset, olkaa kilttejä huono-osaisille, koska se ei aina ole itsestä kiinni, miten elämä päättää sinua kouluttaa..

• hiigo

vähän samaa onkelmaa itelläkin, pirun hankalaa saada töitä ku ei oo käytännönkokemusta paljoo paskaakaan ja ikääkin alkaa olla liikaa :D 30tietämil...

• NSVO

"peruskoulu... Tai olisi IT-alan sijaan" - hetkinen, peruskoulu ei ole IT alan lukemista. Siis sinulla ei ole mitään koulutusta, vain hyvät selitykset.

Jos laittaisit yhtä paljon yritystä elämääsi kuin selittelyihin niin tie taivaaseen on avoinna.

• jonnaus

Jos sinä et puuttuisi pikkuasioihin, niin ymmärtäisit kokonaisuuden.

Te ette tunne minua ettekä näe asennettani. Kirjoituksen oli tarkoitus olla yhtä kärkevä kuin ne lausahdukset, joita työtön saa kuulla.

• työtön=yksin

Tuo selittääkin kaiken. Tässä maassa EI SAA TÖITÄ ILMAN SUHTEITA!

Juo, ala käymään baareissa ja dokaile. Hyvällä tuurilla pääset dokaamaan jonkun ison pampun kanssa ja pääset duuniin.

• ffaaffffafafafafa

Muista tarjota myös sille dirikalle pimslooraa,takuu varma keino.

• nöyryyttä

antavat mahdollisuuden verkostoitua, lemmikit, pelaaminen, järjestöt. Pitää liikkua korvat auki. Paikkakunnilla on piilossa monia mahdollisuuksia. Kyllä nämä verkostot ovat tärkeitä. Ilman niitä nykyaikana
        muuten melko mahdoton saada töitä.

• lintulentää jatienaa

töitä vastaavaa koulutus ja täitä saat.
      rupea ilotytöksi ja puhseksiä ,niin puolessa vuodessa saat sellaista palkkaa,että moni on kateellinen.
      niin minäkin naisena ryhdyin ja enkä ole katunut päivääkään.
      on hienot vaatteet ja autokin on aika uusi ja asiakkaita riittää.viikonloppuisin teen puhseksi keikkoja sekin tuo kassaani aika paljon.eikä verottaja saa penniäkään.naapurini ovat kateellisia,kun tuloni ovat toisinaan korkeammat kuin heidä.hähhää niille paskiaisille.

• työtön asentaja

40v mies vapaana ollut jo kauan ,ei töitä kuin joskus jotain hanttihommaa ,mut sekin nyt kävis.
        aatellu perustaa itse toiminimen ja virallista tietä pitkin lähteä menemään ja kysynkin mitä mieltä olette siitä?
        kannattaako se edes itselle sais tuloa jos osaa työnsä tehdä...

korjaushommaa ,remonttihommaa ....

• lkjhgf

sinulle, meillä samankaltaista kokemusta.

Itse olen siis kolmen pienen lapsen nuori kotiäiti, mieheni ammatiltaan maanrakentaja, osasuorituksia hänellä myös hitsausalalta ja puualalta. Myös konerakennusalaa 2 vuotta käytynä. Maanrakennusalalle ei töihin nyt ole kolmeen vuoteen päässyt, koska käyttävät oppisopimusopiskelijoita halpana työvoimana. Sitä kautta miehenikin tämän alan paperit hommasi helsingin kaupungilta, eli olisi pitänyt arvata. Muutimme itä-uudellemaalle työn perässä, työt loppuivat. Opiskelijat tulevat halvemmiksi. Siivousalalle ja "kaikkien tarvitsijoiden hanttihommiin" mäkkiin/heseen ym. häntä ei oteta sanoen: "liian korkea koulutus". Nyt hän on rekryfirmalla pakkaajana tehtaassa, ollut jo 1,5 vuotta samalla surkealla palkalla, joka on alle sen, mitä minä saan lapsiemme hoitamisesta kotona. Kuukausitulomme ovat yhteensä 2023 euroa verojen jälkeen, lapsia meillä tosiaan on kolme.

Keskivertopalkka suomen tilastoissa jo nostaa niskakarvat pystyyn, emme ymmärrä mistä se lasketaan. Se olisi meille suuri ja todellakin riittävä, pelkästään yhden ihmisen sen tienatessa ilman toisen tukia. Me emme sitä saavuta. 3,5 vuotta mieheni on oman alansa töitä hakenut ja ei saa, vaikka viemäröintejä vedetään jatkuvalla ja kiihtyvällä kasvulla ja vaikka moottoritiet ym ovat tämän tästä korjauksen alla. Vaikka tämä nykyinen rekryfirma ryöstää välistä yli 100 pros palkasta, on se silti kannattavampi kuin muut hanttihommat.

Valinta on toki omamme, koska jos minä menisin oman alani töihin, kasvaisivat tulomme n. 500 kuussa, tästä toki miinustettaisiin kolmen lapsen päivähoito, jolloin olisimme miinuksella nykyisestä tulostamme n. 100 euroa. Plus päälle matkakulut töiden, hoidon ja hoitopaikkojen välillä, jotka pienellä kylällä asuessa nousevat korkeammiksi kuin pääkaupunkiseudulla, jossa asuessa jo olisivat kahdelta yhteensä 80 euron luokkaa.

Emme me toivoisi mitään tukiaisia lisää lasten kotihoitoon, koska pärjäämme näinkin hyvästi ja olemme kiitollisia ilman muuta. On vain todella väärin että työssäkäyvä tienaa vähemmän kuin kotona "lekotteleva" kumppaninsa. Ja että yhteensä tulot meidän koulutuksellamme ja töillämme olisivat vähemmän molempien töissäkäydessä kuin näin, joka vääjäämättä on tulossa; lapset ovat alle 3-vuotiaita vain 3 vuotta jokainen. (muistaen kuitenkin, että kasvaessa harrastuksiin ym menee vähintään tuon päivähoidon maksu per kk)

Ja tosiaan, mäkissä tienaa paremmin kuin rekryn kautta pakkaamossa, eikä mäkkiin oteta jos koulutus on liian korkea.

• 10+19

Samaa sontaa,tietysti eri muodossa kuin sun kirjotuksessa.
      Töitä vaikea saada,varsinkin kun ei oo kouluja käyty...aina ollut armeijassa ja tehnyt töitä mitä normi kuolevaiset ei tee...
      Ennen em laitosta arvostettiin ja nykyään kun mainitsee palveluhistorian,niin ollaan kiinnostuneita ,mut mitään ei tapahdu.
      Itse kuitenkin eronnut puolustusvoimista aikoinaan itse ja halunnut siviiliin töihin....niin nykyään pitäs vissiin olla joku pitkätukka yliopistotutkinnolla ja halukas siivoamaan.
      Ei käy tasan onnen lahjat...koulut jätin koska ainaskin ennen pv porukoita arvostettiin...väärässä olin,koska rekry tyyyppeinä on jus noita sivareita...
      Mutta ettepäin mennään...sano se mummo jossain...oliko lumessa.......;)

• ........

Eikö se että koulut jäi kesken, et osaa tehdä mitään hyödyllistä, olet tehnyt vain "töitä joita tavallinen kuolevainen ei ole tehnyt", halveksut muita ihmisiä ja mielestäsi arvottomia töitä kuten siivousta, vaikuta millään tavalla siihen ettei sinua huolita töihin? Haluaisit vain toimivan "hyväveli-järjestelmän" jossa sinut palkattaisiin vain siitä hyvästä, että olet ollut puolustusvoimissa töissä, ilman että olet hommaan pätevä. Mene kouluun ja kasva hieman ihmisenä.

• Kaljupäää.....

Joo...niin on...just sanot, että on vaikea saada töitä kun ei ole käynyt kouluja. No mihin sitten olisti valmis menemään töihin? Lääkääriksi? Lentäjäksi? MItä muuta? Sanoit jo tuon avain sanan joka paljastaa sinun asenteen. "siivoojaksiko pitäisi ryhtyä". Mikä vika on siivoamisessa? Jos sulla ei ole koulutusta, mene siivoamaan jos olet MIES ja lopeta tuo parkuminen. Ei tuollaista parkumista ja voivottelua kuule edes sivareilta. Tosi mies menee mihin tahansa rehelliseen töihin eikä jää sosiaalituella kotiin raapiin palleja ja haukkumaan ohikulkijoiden tukan pituutta.

• Ladyboss

Olen juuri samanlaista kohtelua saanut. Itse olen kohta 50 nainen ja teknisen koulutuksen saanut. Kohta 2
      vuotta työttömänä. Hakemuksia lähettänyt 100 - 200 kpl, haastatteluja noin 50. Ja mitä on kädessä? Edelleen työtön.
      Ja työn antajat kohtelee kuin saastaa, ei edes viitsitä ilmoittaa että hakemus on saapunut saati sitä jos et ole tullut valituksi.
      Ja jos haet paikkaa mikä on alle koulutuksen/kokemuksen, sekin on syy dumpata ulos.
      Tsemppiä meille työnhakuun!!!!

• oisko oma syy....

Siivojien paikkoja on auki ympäri SUomea varmaan ainakin 1000 kpl. Hyvä ja rehellinen työ. Siivoojan työ on myös erittäin tärkeää. Hyvistä siivoojista on kova pula. Vai pidätkö siivoojan työtä liian ala-arvoisena itsellesi?? Tietenkään ei kannata lähteä siivoojaksi jos on laiska vellihousu. Kyllä töitä on jos on työhaluaja. Se on eri asia, jos hakee vääriä paikkoja, joihin ei koulutus, kokemus tai muut ominaisuudet riitä.
        Ravintolatyöntekijöistä on myös kova pula vai onko sekin liian paska duuni?

• !====

2 vuodessa 100-200 hakemusta ei edes kuulosta paljolta. Valitettavasti.

Ja tuo, etteivät työnantajat vastaa hakemuksiisi, on myös enemmän sääntö kuin poikkeus. Hakemuksia yhteen työpaikkaan voi tulla jopa satoja, ilmoittele siinä sitten joka hakijalle, että "valinta ei tällä kertaa kohdistunut sinuun". Ei sitä vastaamatta jättämistä kannata ottaa liian henkilökohtaisesti.

• pätkäläinen
        oisko oma syy.... kirjoitti:

Siivojien paikkoja on auki ympäri SUomea varmaan ainakin 1000 kpl. Hyvä ja rehellinen työ. Siivoojan työ on myös erittäin tärkeää. Hyvistä siivoojista on kova pula. Vai pidätkö siivoojan työtä liian ala-arvoisena itsellesi?? Tietenkään ei kannata lähteä siivoojaksi jos on laiska vellihousu. Kyllä töitä on jos on työhaluaja. Se on eri asia, jos hakee vääriä paikkoja, joihin ei koulutus, kokemus tai muut ominaisuudet riitä.

Ja hakijoita niihin on moninkertainen määrä. Siitä on siivousfirman tai ravintolan hyvä valita parhaat päältä. Eli semmoiset, joilla on paljon alan työkokemusta jo valmiiksi ja mielellään koulutuskin mutta jotka eivät vielä ole ikäloppuja, ja joilla ei ole mitään muun alan koulutusta, koska sellaisilla on riski siirtyä niihin oman alan hommiin.

Käytännössä jos olet kouluttautunut johonkin muuhun työhön, et tätä nykyä pääse siivoamaan (paitsi jos olet ulkomaalainen, sitten toki). Vai oletko nyt parin vuoden sisällä kokeillut ja onnistunut?

• jonnaus
        oisko oma syy.... kirjoitti:

Jos tämä oli minulle, niin tekstistäni olisi lukutaidolla voinut ymmärtää, että hanttiduuneja ei ole mielestäni, siivoojallekin on koulutus ja olen kyllä hakenut.

Älkää hyvät ihmiset arvioiko toista ihmistä suruissaan kirjoitetun viestin perusteella. Te ette tunne minua ettekä näe asennettani. Kirjoituksen oli tarkoitus olla yhtä kärkevä kuin ne lausahdukset, joita työtön saa kuulla.

• Ei koskaan työtön

Olipa negatiivinen vuodatus. Ei ihme ettet saa työpaikkaa. Tiesitkö, että ammattikorkeakoulun käynyt on ihan hyvä työntekijä. Perustat moneen lähtöön. Tiesitkö, että roskakuskina toimiminen on ammattilaisen hommaa, ihan hyvää työtä josta saa palkkaa. Niin myös puhelinmyynti. Se ei ole ihmisten kiusaamista vaan myyntineuvottelu puhelimitse. Siinä tuodaan tuote puhelimitse kotiin. Väitätkö ettet lue lehtiä, etkä tarvitse niitä, etkä tilaa mitään lehteä kotiisi? Jos pitää olla noin negatiivinen asenne tavallista duunia kohtaan ja arvostella ammattiin valmistavaa koulutusta, et voi olla hyvä työntekijäkään. Tekstiä kyllä tulee, mutta joku tässä neuvoi sinua käyttämään sitä taitoa, mutta missä tarvitaan negatiivista kirjoittamisen osaamista? Ei juuri missään. Jonkun viihdelehden paljastuspalstalla?
      Muuta asennettasi, ota vastaan työ kuin työ. Aina siitä on hyötyä. Minä en sinua palkkaisi, koska kirjoituksen perusteella olet lennokas mutta et osaa oikeastaan muuta kuin arvostella ja haukkua.

• jonnaus

Aika moni tarttui tähän ammattikorkeajuttuun ihan turhaan. Selvitin että olen käyttänyt korkeakoulun tukikuukaudet loppuun. Eli en voi rahatilanteen vuoksikaan mennä enää kouluun. Lisäksi, en missään vaiheessa mollannut ammattikorkeaa.

Älkää hyvät ihmiset arvioiko toista ihmistä suruissaan kirjoitetun viestin perusteella. Te ette tunne minua ettekä näe asennettani. Kirjoituksen oli tarkoitus olla yhtä kärkevä kuin ne lausahdukset, joita työtön saa kuulla.

• näin se on....

Viikko sitten tv:ssä pitkäaikaistyöttömien parissa työskennellyt lääkäri kertoi, että työvoimatoimiston työttömistä 60.000 kpl on työkyvyttyömiä. Eli siis, kuten hän ilmaisi: nämä ihmiset eivät voi olla missään töissä tai koulussa, koska eivät ole työkykyisiä. Suurissa keskuksissa kuten Helsinki, Tampere ja Oulu on jatkuvasti vapaita työpaikkoja duunarista- asiantuntijaan. Työvoimasta on todellisuudessa kova pula. Se on sitten eri asia, onko todellisia työhalua vai onko niin, että keksitään kaikenlaisia syitä miksi ei pääse tai löydä töitä: Haluan asua Sallassa, en voi olla yöllä töissä, en voi olla illalla töissä ja en voi olla viikonloppuna töissä ja en voi olla töissä, jonna on liian pitkä matka tai lyhyt matka tai selkä on kipeä, pääkipeä, pierettää, ahdistaa, huono palkka, liian tuulista, ikkunoista vetää, minua ei ymmärretä, huonot edut, hiki haisee....jne...

Suomalaisilla TYÖKYKYISILLÄ on liian hyvät sosiaaliedut. Ihmiset haluavat elää mukavuusalueella ja jäädä kotiin kun ei löydy helppoa ja hyväpalkkaista työtä, jossa on mukavaa kuin mummolassa lapsena.

Sairaat on eri asia. Sairaat kuuluu sairauseläkkeelle.

• ohutsiivu

sekä myös perunaa ja vihanneksia.mutten sulatejuustoa enkä kaalisoppaa.
        hevosella helsinkiin ja syödään se illalla.liilaaluu

• keesi-erkki

työvoimapula???oioi,sun kanssas...ei vittu

onx työpaikan hakemninen sitten jotain salatiedettä,x-files.et niitä on vaikka kuinka paljon,muttei kerrota.
        kumma ku ei etee satu vaikka kuinka hakee.ei ees työkkäristä tuu vinkkejä misssä nää paikat o ku käy kysymässä.

• onhan se

jos ei ole koulutusta, silloin on se paperin puute ettei oteta töihin. ja jos otetaan on palkka 7.5 euroa/tunti.
        sitten kun on paperi, sanotaan että pitäisi olla työkokemusta. eli toisin sanoen sillä todistuksella josta ilmenee työtaito, ei ole paskankaan merkitystä :)

itse valmistun kohta puoliin taas uuteen ammattiin..tarkoitan siis työttömäksi

• velliä housussa?
        keesi-erkki kirjoitti:

työvoimapula???oioi,sun kanssas...ei vittu

onx työpaikan hakemninen sitten jotain salatiedettä,x-files.et niitä on vaikka kuinka paljon,muttei kerrota.
        kumma ku ei etee satu vaikka kuinka hakee.ei ees työkkäristä tuu vinkkejä misssä nää paikat o ku käy kysymässä.

tuolla on kuuleman 100 paikkaa...www.noviafinland.fi
        mee Mol. fi sivuille ja ilmoittaudu vuokrafirmoihin ympäri Suomea. Oot töissä maanantaina. Sano vielä , että voit tehdä MIELELLÄÄN mitä tahansa rehellistä kokopäivätyötä. Kansakoulupohjalta ei ehkä ole pörssiyhtiön pääjohtajanpaikkoja jaossa, mutta ihan näitä normaaleja duuneja on jos on tekijä eikä vellihousu ruikuttaja.

• ansku..

mutta tässä maassa ei pääse!!!!!!???mun tuttu sai sydärin ja eikun samaan raskaaseen homman olis ohituksen jälkeen pitänny palata..sairas ko mikä,Ulkoisesti normaalin laiha jne.Mutta sydän mennyttä..

Moniko saa eläke paperit takas kun koittaa eläkkelle pääsyä??aika moni tunnen monia.. toinen veepää on kela..sairauksien hoito/korvattavuus näkemättä:

kela: ei sulla ole sitä sairautta. Vaikka tauti lapsesta olis ollut?vaan joku muu tauti.Just lekuri kirjotti paha astma kelan mukaan eii vaan joku muu tauti, tutkitaanko mikä???kallista...eiks toi ole kauheen mielivaltaista toimintaa..vihannes pitää olla että eläkkelle pääset.Mulla on liikuntaa rajottavaa,perus muuta kaikkee ei tietookaan et eläke täs oottas..Töitä puskettava..aina uusi työ löytynnä.Kyllä antasin jollekkin nuorelle työpaikkani mielelläni mutta eii..

• Työkokeilu....

En tiedä miten isäsi kiistää sinun olemassaolosi.
      Voitko hakea oikeuden kautta isyystestiä. Ota yhteys oikeusaputoimistoon.

Työasia:
      Oletko kysynyt työkokeilua "työkkäristä"?

• levite

vetymi

• puoli-maksa-rane
        levite kirjoitti:

vetymi

kun raimo innostuu

• uus-yrittäjä :D

...mutta kokeile hakeutua ensin vaikka vuokrafirmalle töihin.Joudut varmasti tekemään kaikenlaisia hommia,ja aloittamaan "pohjalta", mutta sitä kautta on myös mahdollisuus,että työllistyt ammattiasi vastaavaan firmaan ihan kirjoille asti.Ja jos et,niin saat ainakin sitä kokemusta.En saanut viestistäsi selvää,että missä päin asut,mutta ainakin täällä pääkaupunkiseudulla on töitä tarjolla ,jos ei ole ronkeli,ja minusta tuntuu ettet sinä ainakaan enää ole?Itse irtisanouduin vuosi sitten kuukausipalkkaisesta vakipaikasta,ja menin vuokrafirmaan töihin,toki samalla haeskelin muuallekin.Vuokrafirman kautta löysin ihanan paikan,jonne minut sitten tahtoivat ihan omille kirjoilleen,ja ehdin siellä ollakin pari kuukautta,mutta nyt irtisanouduin sieltäki,koska perustan puolisoni kanssa oman yrityksen.Tsemppiä sinulle,kyllä se vielä onnistaa,nöyränä vaan ja jatka hakemista!

• jonnaus

Olen hakenut myös vuokrafirmojen tehtäviä.

• jepaasd dfs

Tosiaan kauheeta marmatusta tuollainen. Ja kyllä IT-alalta töitä saa jos osaa! Yliopistossa kantsisi opiskella vain niitä kursseja mistä olisi hyötyä, eikä todellakaan yrittäisi edes valmistua. Jos koodaus ei onnistu yhtähelposti kuin Hitleriltä juutalaisten tappo, niin ehkäpä testaukseen ja käyttöliittymien suunnitteluun kannattaisi panostaa. Ainakin pelialalla voisi päästä rahoiksi käsiksi.

• 11

Ei kukaan täysijärkinen mene nykypäivänä töihin ja ala veroja makselemalla tukemaan nykyistä korruptio hallitusta tai kaikenmaailman muslimeja. Kyllä viimeistään siinä vaiheessa voidaan puhua maanpetturuudesta.

• tosi mies..

Idiootit! on kyllä rehellinen. TUossa on otetta! Sinä ainakin sanot rehellisesti miksi olet ilman työtä.
        Uskon, että suurin osa työttömistä, jotka ei ole sairaita, ovat jostakin vastaavasta syystä työttömänä.
        Eli työpaikkoja on auki vaikka millä mitalla, mutta työhaluja ei ole!!!
        Arvostan sitä, että sanot sen suoraan. Muuten en ole sinun kanssa yhtää samaa mieltä.

• ihan sontaa...

Tämä sinun kirjoittelu on ihan 101% sontaa!! Jos sulle kelpaa ns..."hanttihommat" eli siivoaminen, joka minun mielestä on erittäin arvokasta työtä tai muut vastaavat työt, esim. Helsingissä, Tampereella ja Oulussa on vaikka millä mitalla paikkoja auki, jos vaan on ihan normaali ihminen ja viitsii tehdä töitä. Esim. taksikuskeja, bussikuskeja ja ratikkakuskeja puuttuu pääkaupunkiseudulta satoja. Sama koskee ravintola-alan työntekiöitä, kaupan alan työntekiöitä. Kirjanpijäjän paikkoja on auki Helsingissä JUST NYT 150 kpl.!! Siivojan paikkoja on auki MONTA SATAA Oulussa, Helsingissä ja Tampereella. Mee MOL. FI sivulle ja katso sieltä.
      Suomessa ja etenkin pääkaupunkiseudulla on työvoimapula!!

Kuka lie on kirjoittanut tuon kirjoituksen, mutta tuo on ihan täyttä sontaa koko juttu. Ilmeisesti joku SDP:n provokaattori tai muu pelle.

Jos on ihan selkäranggaton vellihousu eikä viitsi mitään tehdä, on työtön Helsingissä. Tällaisia verovaroilla siivelläeläviä saa ihan huoletta solvata. Eri asia on jos on sairas ja siten työkyvytön, mutta tuollaiset mankujat pitäs panna pakkotöihin.

Tosiasia on, että töitä ei viitsitä tehdä kun selkäranka on tipahtanut housuihin ja päivän suurin saavutus on pitää kaksin käsin housuja ylhäällä.

• myöstyötön.

"Yliopistossa kiinnostaisi vain kaksi alaa..." "Ammattikorkeaan en mene vaikka maksettaisiin..."

Kyllä siellä näköjään asenteessa "pikkaisen" hiomista on. Itse olen ollut työttömänä vajaan vuoden, ja työllistymisnäkymät kohdallani tuntuvat heikkenevän viikko viikolta (johtuen alastani, jolla ei oikein olisi varaa pudota kärryiltä). Siispä varteenotettavaksi vaihtoehdoksi onkin nousemassa koulun penkille palaaminen mahdollisesti jo ensi keväänä. Mutta minä en TODELLAKAAN katso, että minulla olisi varaa suhtautua lähtökohtaisen nirppanokkaisesti tiettyihin opinahjoihin. Ymmärrän sen, ettei kolmekymppinen halua amiksen vittumarkojen sekaan, mutta en oikein käsitä, miksi esim. ammattikorkeakoulujen monipuoliseen koulutustarjontaan pitää suhtautua tuollaisella asenteella?

Ehkäpä se syy työttömyyteen löytyy sittenkin sieltä kuvastimesta...

• Työtön kans

Itsekin tässä työtön, tosin vasta 3kk, että tilanne ei ole vielä ihan noin paha.
        Mutta kyl täytyy myöntää, että hyviä pointteja toit esille.

Vastavalmistuneena insinöörinä, jolla työkokemusta omalta alalta ei ole yhtään, on paha hakea oman alan hommia. Aina vaaditaan se minimi vuosi kokemusta. Plus jotain laitteen tuntemusta, jota koululla ei ole varaa hankkia, kun maksaa semmosia 20k €, joka kuitenkin vanhentuisi parinvuoden sisällä. Pyörittelimme kerran 10 tuntia laitetta, josta opettaja sitten sanoo, että eihän tätä missään käytetä, mutta hyvä tietää perusteet tällekin.

Minulla kyllä oli töitä kun valmistuin, mutta tämä "lama" veti senkin perselleen heti kesän jälkeen, kun olin tuurannut vakityöntekijöiden paikat, työpaikassa, jossa viettäny 5 vuotta kaikki lomani, mitkä koulusta vain pystyin pitämään, jotta saisin rahaa elättää perhettäni. Ja jossa sanottiin, että töitä löytyy aina kun vaan pyydät. No sitten pyydän, ku kesäloma alkaa olla ohitse: "Koulut loppu ja oman alan töitä ei ole, voisko tänne jäädä?" - "Ei!" - "Kiitos." Ei opiskelijan palkalla elätä lasta ja toista aikuista. (Onneksi parempi puoliskoni on nyt itse töissä). Vanhaan mestaani en enää ota yhteyttä, tai mene töihin vaikka pyytäisi... Taino, vois mennä ja vetää kaiken perseelleen ihan vaan hyviks, jos pyytävät tulemaan. Mitä vittua menee lupailee asioita joita ei pysty pitään.

Noh, tässä nyt pistetään päivittäin vähintään yksi hakemus mihin vain. CV on perseestä todennäköisesti, koska yhteydenottoja tulee niin harvoin, ja nekin on: "Liian vähän kokemusta"

Mutta jaksan uskoa, että kyllä töitä jostain tulee vielä. Tsemppiä sullekin.

PS: Työpaikan edestäni on vieny kaksikin naista, joten kyllä naisillekin toivoa löytyy ;)

• jonnaus

Aika moni tarttui tähän ihan turhaan. Selvitin että olen käyttänyt korkeakoulun tukikuukaudet loppuun. Toista viittä vuotta en varmasti enää istu, kyllä tälläkin on jotain työtä saatava.

• oitgnotergn

Sori vaan, mutta vika on asenteessasi. En minäkään palkkaisi sinunlaista ihmistä riesakseni.

• työ on työtä

Se, että pääsisit edes kiinnittymään työelämään, vaikka työmatkasi olisikin pitkä tai työ olisi osa-aikaista, varmasti auttaisi sinua työn saannissa tulevaisuudessa.

Ei työhaastattelussa tarvi valehdella, mutta ei kertoa koko totuuttakaan.

Muista kohtuullinen nöyryys, turha ylpeys koituu kohtaloksi. Älä kuitenkaan vähättele itseäsi!

• xzwet

mutta palkan voit unohtaa hyvissä ajoin. Kokoomuslaiset yrityspamput haluavat työpanoksesi ilmaiseksi, koska onhan kullanarvoinen työkokemus palkkaa sata kertaa arvokkaampi asia.

• 13+87

"Minulla ei ole sydäntä soittaa ihmisille kaupatakseni jotain, mitä he eivät tarvitse."

- Tuolla asenteella suljet sitten oikeastaan kaikki myyjän hommat pois laskuista. Kaikessa myyntityössä on ainakin jossain määrin kysymys siitä, että myydään ihmisille palveluja/tuotteita, joita he eivät todellisuudessa tarvitse. Miksi esim. elektroniikkaliikkeet myyvät 50-tuumaisia taulutöllöjä, kun ihmiset aivan varmasti pärjäisivät kierrtäyskeskuksesta haetulla 21-tuumaisilla putkitöllölläkin?

"Ammattikorkeaan en mene vaikka maksettaisiin."

- Aika paljon vaihtoehtoja ja ammatteja suljet tälläkin pois.

"en viitsi valehdella enkä liioitella."

- Valehdella ei kannata (itsensäkään takia - voi näet päätyä itselle sopimattomaan työhön), mutta liioitella vähän täytyy. Tai no sanotaan, että pitää korostaa omia hyviä puolia, eikä tuoda turhaan huonoja puolia esiin. Todennäköisesti kaikki samasta paikasta kanssasi kilpailevat noin toimivat. Asennoidut siis mielestäni väärin työhaastattelutilanteeseenkin.

"Elektroniikan myyminen ei myöskään näytä riittävän myyntikokemukseksi esimerkiksi liukuhihnakassalle, vaan aina toitotetaan ettei meillä ole myyjän paikkoja, ainoastaan kassan"

- No sitten ei auta kuin mennä sinne kassalle, ja osoittaa kykynsä siellä. Ja aina siinä firmassa voi tulla tarvetta myös myyjän paikkojen täyttämiseen, ja niihin pääsee monesti helpommin, kun firma jo tuntee sinut ja olet jo talon palkkalistoilla.

"Monesti työpaikka on mennyt (kuulopuheen perusteella) jollekin tutuntutulle, jos pienempi firma."

- Näin se usein on ja on aina ollut työmarkkinoilla. Suhteet vaikuttavat ja sen tosiasian kanssa pitää vain elää. Mutta miksi annat asian kiusata itseäsi? Unohda se tutuntutulle mennyt työpaikka ja tsemppaa itsesi seuraavan hakuun. Keskity itseesi!

"Olen kuulemma vakuuttanut haastattelussa, mutta olen hävinnyt paremmin koulutetulle, alan työkokemusta omaavalle tai sitten virkajutuissa näille talon sisällä siirtyville."

- Näin sanotaan varmaan todella monelle työnhakijalle, joka kyselee palautetta haastattelusta. Älä silti kuvittele, ettei parantamisen varaa ole, vaikka olisit kuinka " vakuuttanut haastattelussa".

Asenteesi on mielestäni kaikkiaan liian negatiivinen. Jos tuo vähänkin välittyy sinusta esim. työhaastatteluissa, niin en oikeastaan ihmettele, että olet työtön.

• Absolutisti

"Elektroniikan myyminen ei myöskään näytä riittävän myyntikokemukseksi esimerkiksi liukuhihnakassalle, vaan aina toitotetaan ettei meillä ole myyjän paikkoja, ainoastaan kassan"

- No sitten ei auta kuin mennä sinne kassalle, ja osoittaa kykynsä siellä. Ja aina siinä firmassa voi tulla tarvetta myös myyjän paikkojen täyttämiseen, ja niihin pääsee monesti helpommin, kun firma jo tuntee sinut ja olet jo talon palkkalistoilla.

---

Sitten jos luetun ymmärtäminen olisi hallussa, niin voisi selvitä mitä tähän on oikeasti kirjoitettu.
        Kassan hommat olisivat kelvanneet kyllä, mutta elektroniikan myyminen ei ole ollut riittävä myyntikokemus siihen, että "pääsee" kassalle.

Kaikki työttömäthän ovat luusereita. Juurikin näin. Haluaisin silti nähdä mitä tapahtuisi näille tämän mielipiteen omaaville, kun joutuisivat samaan rumbaan.
        Töitä on tarjolla kyllä, mutta jokaiseen pitää olla täsmälleen oikeat koulutukset, lisenssit, paidan värit ym. kohdillaan. Vasta sitten sinua edes harkitaan.

Rekryfirmojen "muutama päivä sinne ja tänne" työpaikat lisäävät mukavasti paperisotaa. Koska olet vain hetken töissä, niin pysyt edelleen työttömänä työnhakijana. Merkkaat läpysköihin milloin olet ollut töissä ja milloin et. Kinut palkkalappuja ja työtodistuksia. Lappuja pitää kasata tuhat ja lähettää sinne sun tänne. Ja jos saat "liikaa palkkaa", niin siitä se riemu vasta repeää.
        En viitsi edes alkaa tätä koko paperisotajuttua kummemmin jatkamaan, koska sitä ei oikeasti voi ymmärtää muu kuin sellainen ihminen, joka siihen on joutunut.

Ja oi sitä onnea, kun olet työtä hakeva nuori nainen. Kohtahan se ne lapset tekee, joten ei kannata ottaa. Ai sillä on pieniä lapsia, ei kannata ottaa. On tietysti jatkuvasti hoitamassa niitä räkänokkia jonkun sairauden takia.

Sitä haluaisi edes jonkinlaista taloudellista turvaa, kun on lapsia. Mutta jos sitä jää odottamaan, niin jää lapset tekemättä. Sitten kun hoidat lapset kotona, niin putoat työelämästä etkä enää tiiä mistään mitään. Ei tietenkään voi tietää saatika oppia. Aivotoiminta loppuu äitiyteen.

Mutta mitäs tässä turhaan lätisemään. Parempiosaiset (eli yleensä työpaikan omaavat) eivät ymmärrä eivätkä halua ymmärtää. Kyllä lehtimyyjäksikin toki käy ihminen joka ei ole yhtään luonteva puhuja saati tyrkyttäjä. Että sinne vaan!

Tämä asennevammaisuus risoo niin paljon, että päätän tämän nyt tähän ja jätän tapojeni vastaisesti tarkistamatta kirjoitusvirheet.
        Kato ei jaksa kiinnostaa!

• kouluttunut äitee
        Absolutisti kirjoitti:

---

Sitten jos luetun ymmärtäminen olisi hallussa, niin voisi selvitä mitä tähän on oikeasti kirjoitettu.
        Kassan hommat olisivat kelvanneet kyllä, mutta elektroniikan myyminen ei ole ollut riittävä myyntikokemus siihen, että "pääsee" kassalle.

Kaikki työttömäthän ovat luusereita. Juurikin näin. Haluaisin silti nähdä mitä tapahtuisi näille tämän mielipiteen omaaville, kun joutuisivat samaan rumbaan.
        Töitä on tarjolla kyllä, mutta jokaiseen pitää olla täsmälleen oikeat koulutukset, lisenssit, paidan värit ym. kohdillaan. Vasta sitten sinua edes harkitaan.

Rekryfirmojen "muutama päivä sinne ja tänne" työpaikat lisäävät mukavasti paperisotaa. Koska olet vain hetken töissä, niin pysyt edelleen työttömänä työnhakijana. Merkkaat läpysköihin milloin olet ollut töissä ja milloin et. Kinut palkkalappuja ja työtodistuksia. Lappuja pitää kasata tuhat ja lähettää sinne sun tänne. Ja jos saat "liikaa palkkaa", niin siitä se riemu vasta repeää.
        En viitsi edes alkaa tätä koko paperisotajuttua kummemmin jatkamaan, koska sitä ei oikeasti voi ymmärtää muu kuin sellainen ihminen, joka siihen on joutunut.

Ja oi sitä onnea, kun olet työtä hakeva nuori nainen. Kohtahan se ne lapset tekee, joten ei kannata ottaa. Ai sillä on pieniä lapsia, ei kannata ottaa. On tietysti jatkuvasti hoitamassa niitä räkänokkia jonkun sairauden takia.

Sitä haluaisi edes jonkinlaista taloudellista turvaa, kun on lapsia. Mutta jos sitä jää odottamaan, niin jää lapset tekemättä. Sitten kun hoidat lapset kotona, niin putoat työelämästä etkä enää tiiä mistään mitään. Ei tietenkään voi tietää saatika oppia. Aivotoiminta loppuu äitiyteen.

Mutta mitäs tässä turhaan lätisemään. Parempiosaiset (eli yleensä työpaikan omaavat) eivät ymmärrä eivätkä halua ymmärtää. Kyllä lehtimyyjäksikin toki käy ihminen joka ei ole yhtään luonteva puhuja saati tyrkyttäjä. Että sinne vaan!

Tämä asennevammaisuus risoo niin paljon, että päätän tämän nyt tähän ja jätän tapojeni vastaisesti tarkistamatta kirjoitusvirheet.
        Kato ei jaksa kiinnostaa!

moneen paikkaan vaaditaan kokemus...ja paperit..laitos apulaisen tutkinto..n 3v ..että tuntee sivottavat pinnat ja hygieenisyys säännöt ja myöskin aineista pitää tietää mikä millekin ,materiaalillekäy..ym...laitokseen ei ainakaan palkata tietämätöntä...itselltänyt paperit löytyy mm ja lasten hoitajan alalta...niissä en toiminut mutta sainpahan siivousstietoa elämääni...ja tiedänpä harjoittelusta senkin etä pöpöjen takia ei lääkärin työstäkään tulis mitään ellei siivoja sitä siivoisi..arvostan todella siivoojaa ei se oo vaan että meeenpä ja siivoon...vaane ttä pääsenkö..ja ensin koulutukseen..ja sit ehkä...niin tänä päivänä opn mistä valita työntekijä..ei vain häntä jok atyötä tarvitsee vaans e paras..jolla paperit..että käykää kouluja hyvät ihmiset..itse en ole työttömänä ollut...lapset tein siinä välillä ja kouluun...eli 50v ikäisenä kämppä on maksettu ja lapset jo maailmalla ..ei oo nälkää ei velkaa...kun yrittänyt koko ikäni ..ei puutetta eikä nälkää..väliajat voi kouluttaa itteään...ja sit taas töihin...harjoitus paikaan minut valittiin...sain lisää kokemusta ja hain kouluun taas..ikuinen oppija taidan olla ja se on kivaa..ja minulle kaikki rehelinen työ kelpais ..vaikka täytyy sanoa että saanut todella kivan työelämän..lapsellani sama asenne...koulutusta jos ei työtä..ja nyt poika valm sos alalta oli heti tarjottu työtä..ei edes kerenny työkkäriin...maine hyvä ja työtä löytyny..sai jopa valita..riippuu siitäkin minkä alan valinnut...nuorin oli jonkun aikaa työttömänä mutta muutti paikka kuntaa niin sai elämänsä duunin...viihtyny jo 3v toisella paikkakunnalla..pärjää.kukaan ei tule sanomaan mitä tehdä..itse pitää päättää kun seinä tulee vastaas..meetkö läpi vai vaihdatko maisemaa..:)

• jonnaus

Sinä et tiedä mitään asenteestani.

Jos puran huoleni kerralla ja teet sen perusteella arvion olemuksestani ja ajatuksistani, niin ihan vapaasti. Murheen purkamisen on tarkoituskin olla negatiivinen.

• Tuleva tradenomi

Niin, sillä se ammattikorkeakoulu on korkeakoulu sekin, kuten yliopistokin. Liian usein unohtuu, että alempi amk-tutkinto vastaa kandin tutkintoa. Ja ylempään ei sitten vaaditakaan kuin vuoden verran lisää. Ítse arvostan kyllä yliopistopohjaista koulutusta hyvinkin paljon, mutta tehtäviä on niin monenlaisia, että toisiin amk-tutkinto yksinkertaisesti vain valmistaa paremmin.

On naurettavaa sanoa (etenkin ilman minkäänlaisia perusteluita) että "Ammattikorkeaan en mene vaikka maksettaisiin." Suosittelisin lämpimästi hieman avarakatseisempaa lähestymistä myös muihin kuin yliopistopohjaisiin tutkintoihin. Ja jos nuorempi sukupolvi pelottaa, amk:sta löytyy kätevästi aikuispuolikin, jossa tutkinnon voi suorittaa esimerkiksi iltaisin.

Ammattikorkeakoulusta työllistyy myös melko hyvin ja käytännöllinen koulutus antaa valmiudet monelle alalle. Siinä sivussa voit sitten tehdä töitä vaikka kaupan kassalla. Jotain vikaa täytyy asenteessa olla, jos tuolla koulutustaustalla et saa sieltä töitä. Ironista on nimittäin se, että nämä halveksimasi ammattikorkeakoululaisethan siellä istuvat (yliopistolaisten kanssa) ja tahkoavat rahaa opintoihinsa. Parikymppiset opiskelijat (jopa amk:sta!) siis onnistuvat saamaan Siwasta töitä, ja sinä et. Missä vika? On varmasti totta, että osin vaikuttaa "ylipätevyys" mutta kyllä tuntuu tuossa asenteessakin olevan jotakin vikaa.

Itse en ole ollut päivääkään työttömänä? Ikää on 25 ja työelämään astuin 16-vuotiaana. En halua väheksyä työttömyyden kasvua, mutta haluan silti korostaa, että työtä pelkäämättömällä ja nöyrällä asenteella pääsee pitkälle. Itse aloitin siivoamalla, siirryin siitä puhelinhaastatteluihin ja pikku hiljaa kohti haastavampia asiakaspalvelutehtäviä. Nykyisissä työtehtävissäni olenkin viihtynyt nyt kuudetta vuotta. Niin, ja siinä sivussa hain sitten sinne ammattikorkeakouluun, josta valmistun vuoden kuluttua. Senkin jälkeen minulla on varma työpaikka, vaikken oman alani töitä heti löytäisikään. Jostain piti vain aloittaa.

• kouluttunut äitee

sinun asenteesi ihailtavaa..siinä on sitä suomalaista sisua mitä löytyny minustakin...ikää 50 ja työttömyyttä ei ole ollut..alkuun siivous kelpasi harjoiteluineen eli 3 koulutusta minullakin...sitten lastenhoitjana..ja sitten lisää...avoimeen kork kouluun..ja yliopistoon...mutta se siitä..kaikki järjestyy kun järkee käyttää..joskus paikkakuntaa vaihtamalla jos ei muuten joskus saa koulutustaan vastaavaa just harj paikat voi palkata jos tykästyy..itselleni käynyt niin 25v samalla työn antajalla on hieno homma...laskut sai maksettua ja nälästä ei tietoo ja lapset koulutettua..saan olla onnelinen työstäni ja lapsistani hekin pärjää..mutta aloittajalle tsemii elämään..itse valitset..älä vähättele itseäs vaikka et onnistuis heti, vaan usko itseesi se kannattaa aikanaan..kaikki menee ok...asenne kuntoon ja hymyy huuleen:)

• jonnaus

Yllättävän moni tarttui tuohon ammattikorkeaan en mene vaikka maksettaisiin. Olisi kai pitänyt kirjoittaa "enää mene". Kuvittelen että se käy ilmi, kun puhuin että yliopistossakaan ei kiinnosta mikään.

Tradenomeja on muuten tajuton määrä työttömänä.

• näin meillä

Jos olet ollut jokus yrittäjä niin tiedät kyllä vastauksen kysymykseesi.

• Näin on

Töitä saa vaikka kerjäämisestä, jos asiakkaat maksavat. Elämässä voi itse päättää vain hakemalla pankista rahaa ja siinäkin tapauksessa pankki päättää. Ennenvanhaan sai vaihdettua oravannahat mutta nykyään ei sitäkään. Yksi mahdollisuus olisi etsiä kultaa...

• suomalainen,

Suomalaisessa yhteiskunnassa on suuri ongelma ja se ongelma on velkaantuminen. Suomalaiset velkaantuvat kymmenien miljardien vuosivauhdilla. Osalla suomalaisista on yli 2 000 euron tulot joka kuukausi ja suurimmalla osalla suomalaisista alle 1 000 euroa. Nyt on niin, että osa suomalaisista aiheuttaa kaikkien suomalaisten velkaantumista. Osalla suomalaisista on talot ja vehkeet ja osalla suomalaisista ei. Osalla on töitä ja osalla ei. Velkaa kasvaa.....!

• jos velka ei kasva

Suomalaisilla on talletuksia pankissa noin 75 mrd euroa. Tämä on jokaista 2,5 milj työssäolevaa kohden noin 30 000 euroa. Suomalaisten palkkatulot ovat noin 68 mrd eruoa julkinen sektori mukaaan lukien.

On täysin mahdotonta, että jokaiselle täysikäiselle olisi olemassa rahaa palkkatuloihin, koska kotitalousilla on pankissa talletuksia vain 75 mrd euroa. Rahaa pitäisi olla olemassa monin kertaisesti enemmän, että jokaisen töitä hakevan tilillä olisi vuodessa tuo 30 000 euroa.

Rahaa ei ole olemassa kaikille tarpeeksi eikä tämän vuoksi myöskään töitä mistä saisi rahaa. Yksitään julkisen sektorin henkilöstö ottaa kotitalouskien talletuksista noin 26 mrd euroa.

• minkäs teet?

Julkisen sektorin menot ovat vuodessa noin 95 mrd euroa noin 18 000 euroa per suomalainen. Suomessa siirytään työelämään noin 25 vuotiaana. Suomalainen on elänyt verovaroilla 25 vuotta noin 450 000 eurolla. Suomalaiset saavat noin 38 mrd euron ansiotulojen veronvähennyksen. Suomalainen on nettomaksaja vasta yli 50 vuotiaana noin 35 000 euron vuosituloilla. Suomalainen elää käytännössä katsoen koko elämänsä verovaroilla.

• korkoa,-

Kotitaloudet maksavat 103 miljardin velastaan noin 2,5 miljardia euroa korkoa joka vuosi. Summalla työllistäisi 200 000 suomalaista 1 000 euron kuukausipalkalla nykyiset työttömyyskorvaukset/asumistuet.

• Täysin totta

Todellakin, ja annas olla, kun saat niitä pätkätöitä. Sillä muutahan ei tietenkään tipu. Teet pätkiä, joista osa on eri alalla, ja taas rientää kansa valittamaan "Et sä oikein tiedä mitä sä haluat", "Siis montaks ammattia sulla oikein on?", "Sä oot liian levoton, sä et sitoudu mihinkään..." Ja sitä rataa mennään. Lisäksi kusipäät yrittää tinkiä palkasta, koska työnimike voi poiketa helposti edellisestä: joo, mulla on kokemusta metallialalta... Niin, muttei juuri tästä työstä, joten palkka putoaa alkuu. Ai jaa...
      Lopulta sä et enää meinaa saada töitä, koska työn antajan mielestä sä olet epäluotettava, koska olet aina tehnyt pätkiä. Tai sua ei sitten enää muuhun harkita. Ei, että sulla ois monipuolinen kokemus, laajaa tietoa, oot nähnyt paikkoja, opit kaikkea ja sopeudut mihin vaan.

Ei ammattikoulutus olisi sua auttanut, mä kävin sen, ja kyllä, miehethän niistä paikoista multakin vie suurimman osan ja se on jopa sanottu suoraan päin naamaa, mikä on hyvä sinänsä, ettei jää ihmetyttämään. Jos kävisin oikeutta jokaisesta paikasta, joka on taatusti annettu miehelle vaan sukuelinten takia (kyllä, on varmaa tietoa), tai palkkaeroista, niin olisihan siinä tietty työpaikka. Naisia täällä vaan on niin vähän, että vaikka syrjintä ja epätasa-arvo olisi miten räikeää tahansa, ei muutama yksilö tee mitään ja todisteita ei löydy tarvittaessa kuin vastaan.

No että! Töitä ei todellakaan välttämättä saa ja kyllä minuakin on syytetty ja syyllistetty, ja sitten kun niitä saa, ne ei vastaa muitten mielikuvaa: joten vittuilu jatkuu siitä. Muu, muu, muu, senkin lehmä. Siksi ei ole paljon kiinnostanut mitä muut sanoo enää pitkään aikaan: idiootteja jotka pitää kaikkea itsestään selvyytenä, kunnes oma hätä tulee. Sitten pitäisi olla tukemassa ja ymmärtämässä ja kannustamassa. Itseasiassa nyt kun oma työtilanteeni on korjaantumassa, on korppikotkat olleet jo paikalla, ja kerjäävät suhteita ja töitä, kun itse ovat ilmeisesti auttaneet niin kovasti... Naurettavaa. Ihmiset on kyllä kusipäitä suurin osa.

Lisäksi noista sun ehdotuksia, mitä ne tosiaan heittelee, ne ei itse tekisi eikä tee. Vakityön tekijöistä 90% itkee ja ruikuttaa, ja jää alistumaan kortistoon, kun paikka menee. Ei ne tosipaikan tullen pysty mihinkään. Neuvoja on helppo antaa, mutta kun napsahtaa omalle kohdalle, onkin jo vaikeempaa.

Kyllä, työttömiä syytetään ja syyllistetään kun ei riitää aivot katsomaan tosiasioita. Kun oma napa on niin kunnossa ja ei haluta pienessä, pelokkaassa mielessä, myöntää, että se voisi käydä itsellekin.

• ja...

Työnantaja ei maksa palkaa yksityisellä puolella. Asiakkaat maksavat palkan yksityisellä puolella. Julkisella sektorilla työnantaja maksaa palkan.

• $.$. .. .

Ei se sun vikas ole.
      Mut jos tarttet lisää fyffee.. suosittelen työn tekoa.

• makkonen-hokkanen

kyllä noita lauluja olen kuunnellut monta vuotta vaikka välillä olen pätkätyössä.Olen ollut jopa työpaikassa jossa luvattiin vakipaikka ja pidettiin kovasti työpanoksesta.No kun ne työllisyysrahat alkoi olla loppusuoralla tuli uusi työllistetty taloon ja minusta leivottiin työpaikkakiusaaja ja savustettiin pihalle.

Mutta totta on tuo miten työttömiin suhtaudutaan.
      Sitten vielä ne kiertoilmaukset kuinka paljon vien verovaroja...saan siis työttömyyskorvauksen en käytä sostoimia ym.
      Saattaa näistä kateellisista näyttää helpolta työttömän elämä,mutta sitä se ei ole.Ihminen on luotu siihen,että pitää olla tekemistä ja mielellään vielä toisia ihmisä ympärillä.
      Ei aina huvita siivota kotia,kävellä koko päivää ym.

Minusta tämä työttömyys ei ole itseaiheutettua.

Sitten niitä pätkätöitä ei kertakaikkia kannata ottaa vastaan,pahentavat vain rahallista tilannetta.
      Olisi se työ oltava vähintaan se 6kk kerrallaan mielellään se 10kk.

• valmentaja7

kyllä tekevälle töitä löytyy, palkan maksajasta on vain pula.

• DI tietää
        valmentaja7 kirjoitti:

kyllä tekevälle töitä löytyy, palkan maksajasta on vain pula.

..mäkättäjiä..kyllä niitä töitä saa jos oikeasti hakee! Suomessa on työvoimapula pahimmissa hanttihommissa, mutta niihin et oo tainnut ylpeytesi takia viittinyt hakea. Hae puhelinmyyjäksi senkin vätys! "Venytit valmistumista vuoden, koska töitä ei ollut!" Kuulostaa ihan täysin selittelyltä. Tiedän koska olen ollut samassa tilanteessa, venyttänyt koulun käyntiä vuodella, mutta se on ollut itsepetosta. Täysin laiskuutta opiskeluissa ja niin varmasti on sinullakin. Ja jos oikeasti haluaisit töihin pääsisit heti johonkin puhelinmyyjän hommaa ja josset sinnekkään niin varmasti norjaan kaloja perkkaan.

Ite olen lähettänyt viimeisen vuoden aikana 50 hakemusta ilman suurempaa motivaatiota ja heti kun olen panostanut oikein paljon hakemukseen on useimmiten tärpännyt. Lisäksi olen vain ylikoulutetun alan lamanaikaainen koulutettu DI.

• OutOfTheBox

Tuossa listassa ei ollut lueteltu vielä vapaaehtoistyötä jonkun yhdistyksen tai vaikka kirkon kautta (ei, en kuulu kirkkoon, enkä usko jumalaan).... Siitä kannattaisi ehkä lähteä, niin sitä kautta saa kokemusta vaikka ja mihin. Ja silloin kun itse menin amikseen, niin siellä oli eräs 40-vuotias mieshenkilö opiskelemassa kokiksi. Siis tosiaan toisen asteen oppilaitoksessa samalla tavalla kuin peruskoulusta tai muualta tulleet, joten itsesääli iän puolesta nurkkaan ja menet amikseen opiskelemaan ammatin, josta saat töitä. Amiksen työharjoittelujaksot hoidin erinomaisesti ja se sitten poikikin minulle työpaikan valmistumisen jälkeen. Niin ja sitten on vielä vaikka kirpputorihommat. Voit aloitella myymällä muiden esineitä ja tutustua muuhun kirpputorikansaan ja sitä kautta luot lisää suhteita jne jne... Koko maailma on avoinna, kunhan otat sen pääsi pois takapuolestasi ja ajattelet laatikon ulkopuolelta. Ei millään pahalla, mutta jo tekstistäsi huomaa pienen katkeruuden, ehkä se heijastuu myös haastattelutilanteissa tai muussa en tiedä. Tässä nyt taas vähän lisää viisastelua :)

• ajatusmaailma

Teet itsellesi palveluksen, kun lopetat mielikuvituksen toisten ihmisten puolesta. Elämäsi helpottuu huomattavasti, jos elät vain omassa mielikuvituksessa

• Ihminen on pieni pelinappula talouden rattaissa. Eihän työttömyys omaa syytä ole, ellei sitten ole saanut kenkää turhien poissaolojen, viinan kanssa läträämisen tms. syyn takia. Minkäs teet, jos firma laittaa lapun luukulle? Ja niin voi käydä jopa 100 vuotta vanhoille ns. vakaille yrityksille. Toiminta joko loppuu kokonaan, tai siirretään jonnekin maahan, jossa ihmisille ei tarvitse maksaa palkkaa. Ei se suomalaisen duunarin syytä ole, jos esim. 100 miljoonan euron voitto ei yritykselle riitä, vaan halutaan se tuplata ulkoistamalla toiminta jonnekin halpamaahan. Ja kaikki vain, jotta osakekurssi näyttäisi muutaman kuukauden hyvältä.

Jotta uudelleen työllistyisi, täytyy pitää huumori yllä, vaikka väkisin, jos muu ei auta. Työhaastatteluissa ne positiivisella asenteella olevat pärjäävät. Mutta, älä anna periksi, paisaa se aurinko risukasaankin, jos et suostu luovuttamaan. Äläkä välitä ihmisten puheista.

• jonnaus

Soitin amikseen jäljellejääneitä paikkoja. Sanoivat suoraan, että hae kuule aikuisopistopuolelta, olet liian vanha. Jonkun uudelleenkoulutusprojektin kautta voi päästä amikseen aikuisenakin. Minulle tarjosivat eioota.

• sdfhahs

Anteeksi vain, mutta raksaduunit eivät todellakaan ole hanttihommia. Jos talon meinaat rakentaa, niin tarvitset todella paljon osaamista ja kokemusta. Ei siihen kuule joka poika/tyttö todellakaan pysty, eivät koulunsakaan käyneet.

• samaa mieltä

Kaveri on rakennusalan insinööri, eikä hän todellakaan osaa rakentaa taloa. Ei ole edes koskaan käyttänyt moottorisahaa teroittamisesta puhumattakaan. Kaveri kyllä osaa hyvin lukea rakennusmääräyksiä ja täyttää asiakirjoja ja tehdä hinnoittelua ym. vastaavaa.

• jonnaus

Sanoinhan, ettei hanttiduuneja edes ole. Opettele lukemaan.

• Työmies.

Suomessa on huutava työvoimapula! Töitä tekemään tarvitaan suomalaisten lisäksi 1,8 miljoonaa maahanmuuttajaa.

• työtön 60v

tuli mieleen, voiko työkkärissä sanoa suoraan, et ei enää halua töihin. (eipä silti kukaan otakkaan yskivää vanhusta,mutta), kun on ikänsä töitä tehnyt ,hävettää kertoa, et ei vaan enää jaksa.

Voiko sitä odottaa eläkepäiviä työttömänä, ilman huonoa omaatuntoa, jos ei saa edes sairaslomaa.

• todellisuutta.
        työtön 60v kirjoitti:

tuli mieleen, voiko työkkärissä sanoa suoraan, et ei enää halua töihin. (eipä silti kukaan otakkaan yskivää vanhusta,mutta), kun on ikänsä töitä tehnyt ,hävettää kertoa, et ei vaan enää jaksa.

Voiko sitä odottaa eläkepäiviä työttömänä, ilman huonoa omaatuntoa, jos ei saa edes sairaslomaa.

Eipä sillä nykyään merkitystä ole oletko sairas vai terve jos ikää on "liikaa". Alle viisikymppisenä työttömäksi jääneellä ei ole juurikaan mahdollisuuksia työllistyä, vaikka ammattitaito olisi kuinka rautainen.
        Sairauseläkkeelle taas ei pääse puolikuolleetkaan. Uudelleenkoulutus on vain teoreettinen mahdollisuus, mutta käytännössä vain idea vakuutusyhtiöiden käsienpesua varten. Koulutetaan 50:nen uudelleen ja tyrkätään kortistoon, sillä siitä päästään. Ei kai kukaan oikeasti usko että viisikymppisen noviisin kukaan töihin ottaa.

• huonompikin kelvannu
        työtön 60v kirjoitti:

Kyllä minulle reilusti kerrottiin, että saa olla vähemmän jo köysi kaulassa, kun on 59- vuotta täyttänyt. Myös paikkakunnallani on järjestetty ikääntyville työttömille terveystarkastus. Haluaisin kyllä olla töissä, terveyskin ja kunto on hyvä, mutta meillä suurilla ikäpolvilla koulutus on jäänyt siihen keskikouluun yleensä. Työhön meno oli vanhempieni mielestä tärkeämpää, kuin koulutus. Jospa sitä jotain vielä löytyy, ajat muuttu ja kelvataan apuriksi.

• tasa-arvo

Suomessa on huutava työpaikkapula. Töihin en pääse millään, vaikka kokemusta ja koulutusta olisi. Eivät kutsu edes haastatteluihin. Lähettävät vain törkeän viestin, että ovat valinneet jonkun toisen. Miksi eivät edes haastattele? Miesten on nykyään mahdotonta saada töitä esim. tavallisesta kaupasta. Kassoille otetaan töihin vain about 18-20 vuotiaita seksikkäitä naisia, joiden kokemuksella ei ole mitään väliä. Tärkeintä on, että näyttää hyvältä.

• koodariwannabe

Osa väitteistäsi oli hyviä mutta osa todella heikoissa kantimissa että epäilen PROVOKSI!

Korjataan nyt silti, jos joku nuorempi hyväuskoinen lukee, ettei masennu tuosta.

MENE TYÖKKÄRIIN
      "Miksi? En saa mitään tukia ja silti joutuisin osallistumaan haistapaskakursseille, joista on yleisesti tiedossa vain turhan jauhaminen ja hyödyttömyys."

IT-alalla olen ja ainakin Pirkanmaalla on kursseja siltäkin puolelta. Toki niihin on tunkua. Yleensä niihin on myös harjoittelu lisänä josta ainakin sitä tukea saa.

" Ai että harjoittelun kautta voi saada töitä?"
      Ei välttämättä, mutta ainakin saat sitä työkokemusta, jolla voit saada töitä.

"Ilmaista työtä voi tehdä pari päivää yhteiseksi hyväksi, mutta vitut minä mihinkään firmaan lähde tuottavaa työtä ilmaiseksi tekemään. "

Tuo asenne paistanee haastatteluissa.

PYYDÄT LIIAN SUURTA PALKKAA
      "Onneksi harvemmin kysytään toivepalkkaa."

o_0 tämä paljastaa kyllä, että hakemuksissasi on edelleen jotain vikaa! Minulla on jokaisesta paikasta kysytty palkkatoivetta.

" Tämä on sikäli kinkkinen juttu, että liian vähän kertoo itsearvostuksen puutteesta, liian paljon ylisuurista toiveista."

Minulle soitti isosta logistiikkafirmasta kuivakka akka, joka kysyi toivetta. Kun sanoin noin, niin muija tylytti kuivakalla äänellään, että hänen sukulaistyttönsäkin tekee vastuullista it-hommaa ja saa vain pohjapalkan 1700€, että nykyään tradenomitkin luulevat itsestään liikoja ja paljon puhutaan palturia. Näin... :D

PUHELINMYYNTI

Olet bisnesorientoituneella alalla! B2B-soittelijat soittelevat tyypeille, jotka tieten tahtoen ovat tulilinjalle lähteneet eli yrityksen perustaneet. Myy vaikka googlea, koska sitä ainakin tarvitaan, niin minäkin teen ensi viikosta lähtien. Kyllähän se vähän vituttaa mutta olet sentään nainen, että saat varmasti jotain kaupaksi.

ET OSAA TARPEEKSI
      "Voinhan opetella eri softien käyttämistä, mutta kotona leikkiminen on pitkälle eri asia"

SIitä on vissi hyöty, että opettelet ja teet vaikka jotain pikkusoftaa tai vitsit edes j2ee-sivuja tai php-sivuja. Niitä voi lisätä portfolioon ja ne näyttää hyvältä. Okei okei se on vaikeeta. Meilläkin vauva huutaa ja muija kitisee vauvalle niin ei täällä pysty keskittymään koodaamaan. Mutta lähdenkin kirjastoon tai johonkin.

• mk

Ja itsellä ainakin sen verran ammattiylpeyttä ja kokemusta jas koulutusta metallialalta että en alle 15€ tuntipalkalla töitä tee. -90 luvun laman aikana meni työpaikka alata ja olin parivuotta työttömänä ja hakemuksia tuli tehtya noin 50-100 kpl välillä niin ei tärpännyt ja kun tuli 500 päivää täyteen ja putosi peruspäivärahalle niin yhsi kaveri sano että mene siivoamaan niin sanoin että älä unta nää mutta kuukauden sisällä tärppäsi työpaikka ja sen jälkeen on töitä riittanyt ja 2009 tuli lomautuksia mutta sain toisesta firmansta töitä ja nyt ei ole lomautusvaaraa näkyvissä. yritystä työttömänei kannata perustaa kun putoaa poin työttömyyskorvauksien piiristä ja jos yritys ei tuota mitään niin ei saa mistään mitään.

• Zetron24

Voi hyvä aika kuinka paljon mielenterveysongelmaisia onkaan nykyisin työelämässä. Ole kiitollinen, että olet sentään järjissäsi toisin kuin eräät muut vastaajista. Sinä sentään kannat aidosti huolta tilanteestasi. Ole huoleti. Elämässä on tapana kaikki ajan mittaan järjestäytyä kuntoon. Olisko nyt vain ensin jonkun muun asian kuntoonlaitto tähdillisempää. Tutkipa itseäsi.

• ruotsin kieli hyöty
        Zetron24 kirjoitti:

Voi hyvä aika kuinka paljon mielenterveysongelmaisia onkaan nykyisin työelämässä. Ole kiitollinen, että olet sentään järjissäsi toisin kuin eräät muut vastaajista. Sinä sentään kannat aidosti huolta tilanteestasi. Ole huoleti. Elämässä on tapana kaikki ajan mittaan järjestäytyä kuntoon. Olisko nyt vain ensin jonkun muun asian kuntoonlaitto tähdillisempää. Tutkipa itseäsi.

ovat vallanneet rakennustyömaat,siivous ja kuljetusalan.Rehellisesti verokirjalla ei pääse enää töihin
        Monessa työttömän kodissa lapset kysyy:isä miksi sinulla ei le työtä mutta noilla virolaisilla on.
        HKL:ssä taasen harjoitetaan positiivista syrjintää vihreän puolueen määräyksestä.Suomalaisia ei kutsuta edes haastatteluun mutta kaikki ulkomaalaiset kyllä kelpaa
        Olen itse ollut 20 v Norjassa ja Ruotsissa raksoilla ja ajanut mm. vuoden taxia Tukholmassa

• työtön 60v
        Zetron24 kirjoitti:

jos sanon suoraan työkkärissä, nyt kun olen lisäpäivillä, että en halua enää työtä, mutta korvauksen saamiseksi, minun pitää olla työkkärin kirjoilla.

Annetaanko karenssia, vai mikä on käytäntö, olen työttömänä ensimmäistä kertaa ja jain vaille kuuskymppisenä työttömäksi.

Annan mielelläni työpaikan nuoremmille, mutta jos ei lääkäri anna todistusta, että en voi tehdä mitä vaan, eikä kukaan edes ota, mitä minun pitäisi tehdä.

Mennä kerjäämään, mutta sekin on kohta kielletty.

• turhaannuttaan
        työtön 60v kirjoitti:

jos sanon suoraan työkkärissä, nyt kun olen lisäpäivillä, että en halua enää työtä, mutta korvauksen saamiseksi, minun pitää olla työkkärin kirjoilla.

Annetaanko karenssia, vai mikä on käytäntö, olen työttömänä ensimmäistä kertaa ja jain vaille kuuskymppisenä työttömäksi.

Annan mielelläni työpaikan nuoremmille, mutta jos ei lääkäri anna todistusta, että en voi tehdä mitä vaan, eikä kukaan edes ota, mitä minun pitäisi tehdä.

Mennä kerjäämään, mutta sekin on kohta kielletty.

Kyllä myö saahaan olla jo melko rauhassa, mitä ikään tulee. Myö vain roikutaan tällä tavoin siellä työkkärin listoilla. Äitini, nyt 87-vuotias pääsi eläkkeelle esim. 55-vuotiaana. Tämähän työllistää Kelan lääkäreitä, kun roikutetaan ihmisiä välimaastossa, ei kelpaa töihin, ei eläkkeelle....

• samaa

mieltä kanssasi. Mutta tsemppiä!

• etkä ole tytön

itsellesi työpaikka. Siellä niitä on pilvin pimein tarjolla koulutetuille.

• et näin...

Entäs nää kouluttamattomat?
        Niitähän Työkkärissä on suurin osa?

• äly hoi

ei ole koskaan ollut niin suuri kuin nyt.Miksi tänne kirjoittelee sellaiset, jotka eivät tiedä yhtään mitään.
        Onko seuraavaksi tarkoitus väittää ettei keskitysleirejä ollut ja yhtään juutalaista ei murhattu 1939-1945

• Tuttu tilanne.. Olen itse valmistunut lastenohjaajaksi kolme vuotta sitten ja tehnyt eri pituisia sijaisuuksia. Pisteet sulle siitä, että olet lähetellyt työ hakemuksia eri puolille suomea. Munkin kyllä pitäs .. Nyt parin kuukauden hiljaiselon jälkeen kokeilen osapäivä hommia ja onhan sekin parempi kuin ei mitään. Vaikkakin paperi hommat kelan kanssa ovat melkoiset.. Kyllä työttömyys on siedettävää mut kyllä se välillä masentaa, vaikka kaikki sanoo, että voi ku sulla on tota aikaa. Kun ois tosi paljon rahaa, niin kaks viikkoo töissä ja kaks viikkoo työttömänä:) Mut eepä se taida olla mahollista.. Tsemppiä!

• 1111111111111

Viisi työttömyys-poliittista kurssia takana. Ei voisi turhempia olla. Vaikka sitten olisi Kelan maksama ammatillinen kuntoutuskurssi. TÖITÄ VETÄJILLE. Työttömien siipiveikot;(

• baarimikko007

Jos olet valmistunut IT alalle niinkuin ymmärsin niin sinulla pitää olla jotakin referenssiä osaamisesta. Eli, esimerkiksi jokin hyvin pelaava www palvelu on hyvä referenssi jos ei varsinaista muuta työnäyttöä ole. Minulla olisi ainakin yksi idis, johon tarvitsisin tekijää. Palkkaa en maksa mutta opastan kyllä yli 10 vuoden IT kokemuksella ja saat nimesi tekijälistaan sitten valmiiseen palveluun.

Mun juttu ei auta valittömään rahatilanteeseen mutta osaamista kyllä karttuu ja referenssiä tulee.

Osaaminen alueelta (linux) java,php,mysql,postgresql,shibboleth,openssl katsotaan eduksi mutta aluksi voi aloittaa vaikka käännöstehtävistä en/fi helppoa sanostoa. Lisäksi tarvitsen näkemystä www layouttien toteuttamisesta html,dhtml,css tekniikoilla. Jos olet valmis tekemään juttuja harrastemielessä mutta tosissaan niin otappa yhteyttä. Jos homma kantaa hedelmää niin palkkiota tulee myös rahana myöhemmin.

[email protected]

• Kohtalotoveri

Tekstistäsi sain vaikutelman että olet nainen. Ja sehän riittää it-alalla syyksi ettei saa työtä.
      Minulla on saman alan koulutus ja kokemustakin (palkattomana sivutyönä toisen työn ohessa),
      mutta silti huonommin koulutetut 'pojanklopit' ajavat työnhaussa ohi. Ja millä perusteella!

• baarimikko007

IT (internet tekniikka) tai muu tietotekniikka alana on aika miesvoittoista mutta kenelläkään alalle resursseja hakevalle ei ole mitään väliä hakijan sukupuolella. Kyse ei aina ole edes osaamisesta vaan siitä kuka tekee eniten duunia vielä kotona ja näin kartuttaa osaamistaan logaritmisella asteikolla mutta samalla tahkoo auki ohjelman bugeja tms. turhauttavaa työnantajan hyödyksi. Aina löytyy se toinen, joka haluaa näyttää kykevänsä tekemään homman, jonka toinen jättää kesken mennäkseen kotia.

Ala ei sovi vain päivätyötä hakeville, siinä ei yksinkertaisesti pysy mukana. Vanhemmat osaajat on taas toinen juttu, näkemystä ja osaamista on jo niin paljon ettei kaikkea tarvitse enää noteerata. Ensimmäinen 5 vuotta alalla on kaiken rankin ja siinä heikommat putoaa pois.

Näin se vaan on, se ei ole sukupuolesta kiinni kuitenkaan.

• Jooona uss

Toivotaan Kaikki kuitenkin yhdessä etteivät noki toisiaan hengiltä siellä... menestyjät ?

• Homo nyymi

Mikä helvetinkakka...

Olis sunkin äitis saanu keskenmenon HAH!

• Voimaa!!!!!!
        Homo nyymi kirjoitti:

Mikä helvetinkakka...

Olis sunkin äitis saanu keskenmenon HAH!

Jakautuu viestit, niihin, jotka puhuvat omasta tilanteesaan ja sitten niihin, jotka sättivät toisten tilannetta, mutta eivät halua ajatella omaansa.

Kuitenkin kaikista puheenvuoroista heijastuu suru ja harmi. Kummatkin puolet kirjoittavat negatiivisesti. Sinällään samaa nurinaa: "Ei saa töitä mistään" ja "mene vittu töihin...".

Pienten ihmisten katkeruus purkautuu. Se on ihmeellinen juttu, kun poliittinen ja taloudellinen liittymä vahvistunut ja miedän tavallisten ihmisten olot ovat tiukentuneet, sätimme toisiamme, sen sijaan, että yhdessä tekisimme asialle jotain. Niin työttömät kuin tiukilla olevat työläisetkin.

Tosiasiaahan ei voi kiistää, että suuret yritykset ovat pumpanneet osinkojen muodossa varat yhteiskunnilta ja suuryrityksiä tukeva poliittinen eliitti Kokoomus, Keskusta, SDP, Vihreät, KD, PS, RKP (varsinkin näiden johtavat poliitikot) yksityistävät yritysten määräyksestä kaiken valtiostamme, jotta saavat palvelut bisneksen puoleen ja saavat alennettua veronsa.

Näihin asioihin voisimme hakea muutosta liittymällä yhteen ja selviytymällä mahd. vähällä korruptiolla, joka onkin se vaiken askel.

Suurimman osan kansaa on vain valta alistanut niin täysin, että kaikkea missä ei ole eliitti sanelemassa, pidetään epäilyttävänä ja aina on vedettävissä kommunisti-kortti esiin, kaikesta mikä vahvistaisi inhimillistä yhteiskuntaa, talouselämää ja politiikkaa sekä mediavaltaa.

Mutta asioista puhuminen on vaikeaa. On helpompaa pönkittää omaa sokeaa egoaan muutaman sekunnin hurmoksella ja vittuilla sitä viereistä suurinpiirtein samassa kurjuudessa elävää.

• lookie
        Voimaa!!!!!! kirjoitti:

Jakautuu viestit, niihin, jotka puhuvat omasta tilanteesaan ja sitten niihin, jotka sättivät toisten tilannetta, mutta eivät halua ajatella omaansa.

Kuitenkin kaikista puheenvuoroista heijastuu suru ja harmi. Kummatkin puolet kirjoittavat negatiivisesti. Sinällään samaa nurinaa: "Ei saa töitä mistään" ja "mene vittu töihin...".

Pienten ihmisten katkeruus purkautuu. Se on ihmeellinen juttu, kun poliittinen ja taloudellinen liittymä vahvistunut ja miedän tavallisten ihmisten olot ovat tiukentuneet, sätimme toisiamme, sen sijaan, että yhdessä tekisimme asialle jotain. Niin työttömät kuin tiukilla olevat työläisetkin.

Tosiasiaahan ei voi kiistää, että suuret yritykset ovat pumpanneet osinkojen muodossa varat yhteiskunnilta ja suuryrityksiä tukeva poliittinen eliitti Kokoomus, Keskusta, SDP, Vihreät, KD, PS, RKP (varsinkin näiden johtavat poliitikot) yksityistävät yritysten määräyksestä kaiken valtiostamme, jotta saavat palvelut bisneksen puoleen ja saavat alennettua veronsa.

Näihin asioihin voisimme hakea muutosta liittymällä yhteen ja selviytymällä mahd. vähällä korruptiolla, joka onkin se vaiken askel.

Suurimman osan kansaa on vain valta alistanut niin täysin, että kaikkea missä ei ole eliitti sanelemassa, pidetään epäilyttävänä ja aina on vedettävissä kommunisti-kortti esiin, kaikesta mikä vahvistaisi inhimillistä yhteiskuntaa, talouselämää ja politiikkaa sekä mediavaltaa.

Mutta asioista puhuminen on vaikeaa. On helpompaa pönkittää omaa sokeaa egoaan muutaman sekunnin hurmoksella ja vittuilla sitä viereistä suurinpiirtein samassa kurjuudessa elävää.

Mitäköhän luulet muuttavasi tuollaisella? Et ainakaan omaa oloasi sillä tule parantamaan, etkä luultavasti monen muunkaan.

Tiesitkö, että on helpompi muuttaa itseään ja omia ajatuksiaan, kuin koko järjestelmää.
        Ei se vain toimi noin, ei ole ikinä toiminut, eikä tule ikinä toimimaan. Päättäjät ja rikkaat tulevat aina olemaan askeleen edellä ainoastaan ja vain yhdestä syystä. He eivät ainoastaan mukaudu muuttuvaan maailmaan, vaan he luovat sitä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä ettet myös juuri sinä voisi olla rakentamassa maailmaa, mutta tuollaisella asenteella sitä ei tehdä.

• lookie

Jos olet oikeasti hakenut noin moneen paikkaan ja siltikään et ole saanut töitä, täytyy vika olla kyllä sinussa itsessäsi. Joko olet helvetin ylimielinen ja leuhka, jolle ei todellisuudessa ihan mikä tahansa työ kelpaa tai sitten olet muuten vain tyhmä.

Tule tänne Turkuun, niin voin hommata sinulle kyllä varhaisjakelusta töitä, kun itse lopetan ne duunit. 4h/yö, työpäivät vapaapäivät 6 2, palkka kuukaudessa noin 1100-1500e

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      457
      3908
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1276
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe