Itsellä on työstä johtuvia selkävaivoja, ja joudun käymään työssä särkylääkkeen voimalla. Olen ollut selästä sairaslomalla pari viikkoa sitten ja nyt tilanne on käynyt taas sietämättömäksi. TES sanoo näin:
"Saman sairauden uusiutuminen
Jos työntekijän työkyvyttömyys saman sairauden johdosta alkaa uudelleen 30 päivän kuluessa siitä päivästä, jolta hänelle viimeksi maksettiin sairausajan palkkaa tai sairausvakuutuslain mukaista sairauspäivärahaa, ei työntekijä ole oikeutettu uuteen korvausajanjaksoon."
Työstä johtuva selkäkipuhan ei varsinaisesti ole sairaus, onko jollain kokemuksia ko. asiasta?
Sairaslomat ja TES
2
852
Vastaukset
- yksi hoitsu vain
sana "saman sairauden uusiutuminen" on hieman harhaanjohtava jos alkaa tulkita ihan kirjaimellisesti. "Saman vaivan uusiutuminen", olisi ehkä parempi sana, koska siten asiaa useimmin määritellään. Onhan lukuisia eri tiloja, mitkä eivät ole kirjaimellisesti tai edes lähellekään "sairauksia" vaan erilaisia kaikki kolotuksia, kipuja ym.
Yhtä ja idioottivarmaa vastausta ei voi toki antaa, mutta jos syy on kiistatta sama eli sama kohta sormella painaen on selästä kipeä ja pari viikkoa saikkua ja jonkin ajan päästä sama tilanne niin silloin on sama asia kyseessä. Vähänhän nuo monesti siitä harmillisia ovatkin palkanmaksun suhteen, että vaikka joskus lääkäritkin ovat ns. potilaan puolella ja voivat koettaa hieman laittaa eri syytä sen verran kuin mahdollista ettei ole väärin toimittu ammattinsa puoleen, niin ei nyt kovin montaa saikkua voi kiertää. Eli jos selkä on kipeä niin selkä on kipeä ja sama vaiva. Ei sitä voi juurikaan kiertää muilla ilmaisuilla tai diagnooseilla. - .m.,m,.
Kipuhan ei ole sairaus, vaan sairauden aiheuttama oire. Eli sinulla voi olla esimerkiksi rappautumaa selkärangassa, joka aiheuttaa kipua. Rappeuma on siis se sairaus. Tai sitten se tekijä, joka tuon rappeuman aiheuttaa.
Jos sairaus jotuu työstä, esimerkiksi työtapaturmasta, niin silloin mennään eri sääntöjen mukaan. Silloin ei vaikuta esimerkiksi uusitutumissääntö, eikä sairauspäivaraha pääty esim 6 viikon jälkeen. Silloinhan siitä on työpaikalla tehty työtapaturman vaatima paperityö. Jos kyse onkin "normaalista" kulumisesta/rappetutmisesta tai jostain muusta ei syystä, voi olla vaikea osoittaa oireen johtuvan työstä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384659Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2722376Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532247- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131642M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289