Liian innokas mummo?

....

En tiedä olenko oikealla foorumilla... Mutta kysynpä kumminkin.

Odotan esikoistani ja lapsen pitäisi syntyä tammikuussa. Olen hyvin stressaantunut äidistäni, jolle tämä lapsi on ensimmäinen lapsenlapsi ja hän on asiasta todella innoissaan. Se on toki tosi ihana asia, että tulevaa mummoa kiinnostaa ja liikuttaa tämä tuleva pikkuinen, mutta... rajansa kaikella.

Tuntuu, etten pysty keskittymään täysillä itse äitiyteeni, kun tulevalla mummolla tuntuu olevan jo tarkka suunnitelma, miten tämä lapsi tulee kasvattaa. Hän on jo ilmaissut, kuinka paljon haluaa olla osa lapsen elämää, kuinka hän haluaa lapsen aina hoitoon ja kuinka hän auttaa minua ihan kaikessa, on valmis tulemaan meille koska vaan ja ottamaan lapsen luokseen koska vaan.
Olen itsekin vielä ihan puulla päähän lyöty, kaikki on niin uutta ja jännittävää, onhan tämä ensimmäiseni. Haluaisin rauhassa keskittyä miettimään, millainen äiti minusta tulee ja keskittyä siihen, että saan arjen rullaamaan vauvan kanssa. Haluan myös, että miehelläni on täysi rauha keskittyä omaan isyyteensä ja siihen totutteluun, hän kun on vielä minua nuorempi ja kokemattomampi.

Luulenpa, että heti kun kotiudumme sairaalasta, äiti on kassinsa kanssa oven takana ja tulee minua auttamaan. Hän kun osaa kaiken ja tietää paremmin. Emme saa hetken rauhaa siitä päivästä lähtien ja pelkäänpä, että miehenikään ei asiasta ilahdu, vaikka ovatkin anoppinsa kanssa loistavissa väleissä. Vielä.

Haluan, että saamme rauhassa tutustua lapseen, ilman hirveää hössötystä. En halua että sairaalaan rynnitään heti hirveällä hulinalla enkä halua sukukokousta kotiini heti kun kotiudumme.
Äitini on töissä sairaalassa, johon menen synnyttämään. Ensin hän melkein vaati, että saisi itse tulla synnytykseeni mukaan, jos mieheni ei halua. Tottakai mieheni haluaa, miksei haluaisi?
Nyt kun äitini on luopunut siitä ajatuksesta, on hänelle kehittynyt pakkomielle siitä, että heti syntymän jälkeen on hyökättävä sairaalaan katsomaan lasta, vierailuajoista piittaamatta. Onhan hän henkilökuntaa ja pääsee kyllä osastolle koska vaan. En haluaisi loukata äitiä, mutta en tavallaan kestä ajatusta, että siellä on heti joku höösäämässä. Haluaisin omistaa ensimmäiset hetket minulle ja miehelleni. Isovanhemmat ja muut läheiset tulisivat sitten seuraavaksi, heti kun aika on sopiva ja tilanne rauhoittunut.

Mieheni vanhemmat odottavat myös innolla ensimmäistä lapsenlastaan ja pelkään että äitini käytös häiritsee lopulta heitäkin... Eihän kukaan saa omia lasta. Jokaisella mummolla ja papalla on oikeus hemmotella, rakastaa ja hoitaa lasta yhtä paljon.
Pelkään, että äitini loukkaantuu, jos hän ei saa lasta aina itselleen yökylään, tms. Pelkään, että siitä tulee iso ongelma ja asiasta joudutaan tappelemaan. Kuulostaa ehkä hölmöltä, mutta sellaista hänen käytöksensä todella enteilee! Hän on nyt jo mustasukkainen toisista isovanhemmista. Kyseli, että ovatko he yhtä kiinnostuneita muka kuin hän on. Tottakai ovat! Mutta eivät osoita sitä yhtä hysteerisesti ja HYVÄ NIIN.

Kuten sanoin, en halua loukata äitiäni, koska hän tarkoittaa pelkkää hyvää. Hän on erittäin lapsirakas ja on aina innoissaan vauvoista. Hänellä on taipumus höösätä ihan liikaa sukulaislapsia. Hän ei sitä itse huomaa, mutta on ehkä vähän turhankin päällekäyvä.
Nyt kuitenkin tuntuu, että hän ylittää jonkun rajan. Haluaisin hoitaa tämän asian itse. Hän on kasvattanut minut hienosti, mutta NYT on MINUN vuoroni kasvattaa oma lapseni, ei hänen. Sitä hän ei tunnu ymmärtävän. Hän ei anna tilaa minulle ja miehelleni kasvaa perheeksi, vaan kokee jollain tavalla olevansa lapselle kasvattaja tms.

Tottakai isoäiti on tärkeä rooli lapsen elämässä ja hienoa että lapsella sellainen on. Mutta ei se tarkoita, että isoäidin pitäisi olla toinen äiti! Olen sanonut, että haluan kasvattaa lapseni omalla tavallani. Hän vastaa, että "jos tapasi ovat minun mielestäni oikeat, niin sitten kyllä". Tuntuu, että hän vain tietää, mikä on oikein ja tulee varmasti puuttumaan kaikkeen mitä teen. Neuvomaan ja määräämään, väittämään minulle vastaan.

En ymmärrä, miten saisin tämän tilanteen omaan hallintaani. Tiedän, että äitini tulee rakastamaan tätä lasta valtavasti ja pitää aina hyvää huolta hänestä. Uskallan antaa lapsen äidilleni ja luotan häneen. Mutta miksi hän käy näin ylikierroksilla, onko muille mummoille käynyt näin? Menisikö se ohi ajan myötä?

Tuntuu, että se alkuraskauden ilo ja nauru on muuttunut valtataisteluksi minun ja äidin välillä. Kuvittelenko itse vain kaiken, kehittelenkö päässä tällaisia naurettavuuksia?
Otin asian puheeksi isäni kanssa kerran ja isä oli puhunut äidille. Äiti loukkaantui, itkeskeli minulle että miksi hän ei saisi hössöttää kun hän on niin innoissaan. Argh! En kestä tätä tilannetta.

Kertokaa, onko jollain ollut samankaltaista?

4

624

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajatus vaan...

Mitä jos näyttäisit äidillesi tuon kirjoituksesi? Olit hyvin kuvannut omia tuntemuksiasi ja ajatuksiasi siinä... Jos tuosta loukkaantuu niin se on sitten äitisi ongelma ei sinun. Sinulla on oikeus ilmaista mielipiteesi.

• saman tyyppisiä kaik

ehkä olette puolin ja toisin nyt viimeistään katkomassa sinun ja äitisi välistä napanuoraa, ja viimeistään nyt hänkin tajuaa että olet iso tyttö.. se voi olla kipeääkin..

Muutama pointti. tieto on valtaa. kerrot sen mitä haluat äitisi asioista tietävän, et sitä mitä hän haluaa tietää.

lapsella on oikeus isovanhempiin eikä päinvastoin. muutaman ein jälkeen äitisi varmaankin pikkuhiljaa "tulee järkiinsä"

Itsellä on anoppi hieman tuota lajia, ja muutenkin ollaan eri tyyppisiä, joten kolinaa aina välillä esiintyy..

Ilmoitin että osastolle ei tulla ja kotiinkaan ei samana päivänä. tulivat seuraavana kälyn kanssa.
      omalla anopilla on joku pakkomielle täkkeihin. lapsellani on äp:n täkki käytössä, mitä nyt unipussilta tarvii. silti olen saanut yhden untuvatäkin ja kolme muuta odottaa anoppilassa, kaikki kätevästi eri kokoa, joten olen vedonnut tilanpuutteeseen sekä lakanasysteemin yksinkertaisena pitämiseen.
      Kerroin raskausaikana laittavani vauvan aluksi isoon koppaan nukkumaan (oli jo ennestään). saimme joululahjaksi ison kopan vauvalle nukkumapaikaksi. olen vedonnut tilanpuutteeseen (kaksio) ja sekin koppa odottaa lastenhuoneen valmistumista anoppilanssa, tosin sitä tarjotaan joka kerta..
      myös hän selvästi pitää lukua kumpi mummo saa hoitaa enemmän, ja soittaa äidilleni joka kerta kun lapseni on hänellä hoidossa. Tähän olen huomannut että parhaiten auttaa täysin epämääräinen jako hoitovuoroissa, ja se etten puhu toisen hoitovuoroista toiselle. En lähe ollenkaan siihen tasajakotappeluun että toi saa enemmän kuin minä.

Ja muutenkin meillä tuo "apu" suuntautuu sisutuksellisiin asioihin, eikä vielä niinkään kasvatuksellisiin. parhaana olen huomannut sen etten ollenkaan ota kantaa niihin asioihin, tai sanon suoraan että kiitos mutta ei kiitos ole minun juttuni. jos esim tungetaan liian lähelle vaipanvaihdon tai imetyksen ajaksi, olen vain sanonut että hoidan tämän, ja tulen kohta seuraan, kiitos. itseäni ärsytti tosiaan tuo vauvan vahtaus mm. imetyksen aikana, ja jatkuva tavaran tuputus. Samoin meitä 70-luvun lapsia on mm. nukutettu pienenä mahallaan ja muitakin hoitokäytäntöjen ja suosituksien eroja löytyy. siinä olin vain tiukkana että näin minä ajattelin asian hoitaa, toki voi olla muitakin tapoja mutta tämä on minun tapani.

Itsellä tuli lapsen synnyttyä sellainen kotiin käpertyminen, ettei ihan heti huvittanut lähteä kyläileen joka välissä. ja nytkin huomaa että vaikka niinkään tarkkaa rytmiä ei vielä ole niin silti kyläreissuilla viipymiset esim illalla saa sen normitahdin vähän sekaisin lapsella.

tuli vähän sekaista tekstiä, mutta pointina on että ole itsekäs, pidä pääsi, kiitä avusta ja lahjoista mutta heti alusta pitäen kun sanot ei niin tarkoita myös sitä. älä kerro kaikkea jos sinusta tuntuu että asioihisi puututaan liikoja. otat vaan hienovaraisesti etäisyyttä, ja vastaavasti palkitset mieluisaa käytöstä yhdessäololla. Tsemppiä, kyllä se siitä.

• kapalo

Tuolla isovanhempien jutut osiolla on vastaavia kirjoituksia. Helpommin sanottu kuin tehty on sanoa että älä ressaa, asiat menee omalla painollaan. Tarttee vaan olla tiukkana asioitten suhteen miten niitten haluaa menevän. Meillä on vastaavanlainen mummo ja hän on nyt loukkaantunut kun en anna pyörittää hänen meidän huushollia vauvan kanssa mutta jos joku noista oman perheen säännöistä suuttuu niin vika ei silloin ole sinussa. Viimeisen kerran hän väkisin nukuttaa vauvaani sylissä keinutuolissa (joku mielikuva idyllistä).Ja kun nukkumisen kanssa ei meillä ole ongelmaa niin en halua että lapsi oppikaan syliin nyt nukkumaan jo senkin takia että en jaksa sitten 10 kilosta vauvaa hyssytellä sylissä nukkumaan kun nytkään ei ole siihen tarvis. Tästä mummu sitten kilahti kun ei saa ja ei saa ja ei saa. No kyllä se vielä joku päivä ymmärtää. Tuo on kumma ajatus mummoilla että apua tarttisi koko ajan. Itse olin lapseton 8 vuotta ja kun viimein sain käärön niin sen vuoksi olen äitiyslomalla että lastani hoidan ja tutustun häneen. Ymmärrän täysin sinun huolesta että tyrkytetään ja tyrkytetään apua mitä ei välttämättä halua eikä tarvitse. Ei tyydytä ainoastaan vierailuihin ja vaikka kauppareissun vuoksi hoitamiseen vaan tungetaan apua ja neuvoja.
      Neuvolassa ollaan kyllä tietoisia näistä mummuista ja on hyvä että siellä puhut asioista, heiltä löytyyy vinkkejä kuinka toimia. Yritä olla Stressaamatta, se ei tee hyvää teille kummallekkaan. Pidä huoli itsestäsi ja tulevasta uudesta OMASTA perheestäsi.

• Anonyymi

Rajat pitää vetää. Myös anopille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      48
      1251
    2. Maskuliininen herrasmies

Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      158
      1077
    3. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      60
      886
    4. Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.

Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää
      Ikävä
      27
      736
    5. Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"

Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli
      Maailman menoa
      178
      729
    6. Ollaanko me tyhmiä mies?

Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä
      Tunteet
      51
      721
    7. Näyttävin pariskunta

Ketkä lie tällä kylällä kääntää päät?
      Suomussalmi
      11
      713
    8. Kiinni on siekkilän yliajaja

Eilen illalla saatu kiinni Varsinais-Suomessa tämä henkilö.
      Mikkeli
      8
      712
    9. Kannattaako kaikki Abrahamilaiset uskonnot jättää?

Ja seurata jotain ihan muuta?
      Hindulaisuus
      346
      698
    10. Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla

Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      655
    Aihe