Olen lainannut ystävälleni 2kk sitten matkalaukkuni. Emme sopineet palauttamisesta erityisesti mitään. Maalaisjärjellä ajateltuna voisin sanoa, että laukku palautetaan kun matka on tehty, eikö?
Ystävä tuli hakemaan laukun 2h varoajalla minulta keskellä yötä, kun oma laukku oli varastokopissa ja avainta ei ollut ja matkalle hän oli lähdössä seuraavana aamuna. Tottakai autan ystävävää tälläisessä tilanteessa!
En ole kysellyt laukun perään ennen kuin viime maanantaina, eli 1 viikko sitten. Lähetin hänelle viestin että tarvitsen laukkua ja että voisiko hän palauttaa sen sunnuntaihin mennessä. Häneltä tuli pöristyttävä viesti takaisin että tällä viikolla ei onnistu. Ehkä ensi viikolla. Voi tuoda laukun mulle maanantaina työpaikalle jos kauhea kiire.
Minä kuljen kävellen (ei ole autoa, hänellä on) työmatkat ja laitoin hänelle takaisin viestin että en ala raahamaan laukkua työmatkaani. Ja että tarvitsen laukkua sunnuntaina koska lainaan sitä eteenpäin.
Häneltä tuli todella v-mäinen viesti takaisin kuinka itsekäs ämmä olen ja en voi ikinä joustaa (? se olen minä meidän ystävyys-suhteessa joka aina joustaa) ja että "jos sun elämä on noin yksinkertaista, niin mun ei, että voisin järjestää tuollaista viikon varoajalla"
Huh!!! Hän todella tuli 2h varoajalla itse hakemaan laukkuansa minun luolta lainaan keskiyöllä!! Laitoin hänelle takaisin, että laita laukku taksilla mun luokse jos et itse ehdi. Tarvin laukkua ja se on oltava su iltaan mennessä luonani. Ja että kyllä lainaajan pitää pitää itse huolta palauttamisesta. Sinulla on ollut 2kk aikaa palauttaa se, ja et ole sitä tehnyt oma-aloitteisesti, niin nyt pyydän. Mielestäni 1 viikon varoaika on tarpeeksi pitkä.
Laitoin tänään hänelle pari tuntia sitten viestin että monelta tuot laukun. Hän ei ole vastannut. Seuraava viesti minulta on, että jos et tuo sitä iltaan mennessä, pidä laukku ja maksa 100€ tililleni, jotta saan ostaa uuden laukun.
Eikä tässä vielä kaikki! Nyt kun aloimme viestittelemään laukusta, minulla paloi hermot koska meidän ystävyys ei ole muutenkaan ollut mikään fifty fifty suhde! Asun melko keskustassa ja hön vähän syrjemmässä. Harvase viikonloppu olemme minun luona viettämässä iltaa ennen viihteelle menoa. Minä tarjoan ruoat, usein alkoholijuomat; viinaa, kuoharia, viiniä, yösijan, yövaatteet pyyhkeen puhtaita vaatteita, aamupalan ja edellisestä illasta jääneita leftovereita tai saatan tehdäkin ruokaa.
Eli juotan syötän ja vaatetan hänet. Hän ei edes joka kerta sano kiitos. Hänen kiitoksensa on se että märät pyyhkeet jäävät melki joka kerta myttyyn sohvalle tai lattialle. Myös yövaatteer mitä hän käyttää jäävät myttyyn milloin minnekin. Tiskit eivät koskaan löydä esim ohlohuoneesta keittiöön. Olen kerran ollut hänen luonaan, kun teimme ruokaa. Senkin ruoan tein minä! ja maksoin vielä puolet.
Hän tilaa ulkona ruokaa usein ilman juomaa. Silti kummasti se minun tilaamani kola maistuu hänelle palan painikkeeksi.
Jos olemme sopineet jonnekin menemisestä ja että tulen esim. aamulla 10 maissa hänen luokseen josta tarkoitus lähteä muualle, hän saattaa vasta herätä siinä vaiheessa kun minä tulen ja pitäisi lähteä. Sitten menee 2h laittautumiseen! AAARGGGHHH!
En odota mitään yllinkyllin kiitosta vaan olen sitä mieltä että jos annan annan ja annan ja en koskaan saa mitään takaisin, niin se alkaa vaikuttamaan HYVÄKSIKÄ'YTÖLTÄ! Rahasta hänellä ei todellakaan ole pulaa. Siitä ei ole siis kysymys. Vaan puhtaasta hyväksikäytöstä.
Ja tottakai kutsun itse hänet luokseni. Joskus hän kutsuu itse itsensä, mutta pointti on se että eihän tollaisesta tule kuin katkera olo. Ystävyytemme on jatkunut n. 2 vuotta ja olemme viettäneet suht paljon aikaa.
Ilmoitin hänelle, että en halua viettää enää vapaa aikaa hänen kanssaan.
Ihanaa! Nyt kun saan laukun takaisin, minun ei tarvise enää repiä hiuksiä päästäni. Huh. Ja syy miksi tämä on jatkunut näin pitkään on se että hänen kanssa on kuitenkin mukava viettää aikaa jos noita paskoja juttuja ei lasketa. Olen yrittänyt psyykata itseäni, että ei mua haittaa. Mutta kyllä se haittaa!!
Mutta rajansa kaikella.
Onko muilla kokemuksia??
HYVÄKSIKÄYTTÄVÄ YSTÄVÄ??
17
3766
Vastaukset
- Juupatirallaa
Tuollaisten ihmisten kanssa jos haluaa olla tekemisissä, pitää omaksua äidin rooli. Itsehän he menevät siihen autettavan lapsen rooliin. Kun toinen tilaa ruoan ilman juomaa pitää ihmetellä kovaan ääneen miten voit syödä ilman että kuolet janoon, itselle ei tahdo oikein yksi juoma riittääkään. Etkä sitten tarjoa sitä juomaasi sille kaverille. Kun kaveri valittelee bilevaatteidensa vähyyttä, toteat vain että meet noilla, noi on ihan hyvät. Jos olette menossa yhdessä johonkin, sovitkin tapaamisen paikan päälle. Ei mitään joustamisia, kun kaveri peruu/yrittää vääntää aikataulusta tms. toteat vain että voi harmi, kattellaan sit joku toinen kerta. Etkä ainakaan itse ehdota sitä toista kertaa.
Itsellänikin on ollut näitä kavereita jotka mielellään lainailisivat laukkujani,kenkiäni,rahojani... Ja sitten selitetään kuinka he ainakin lainaisivat kavereille. No siinähän lainaavat, minä en. Meikkien ja vaatteiden lainaamisessa on kyseessä ihan hygieniasyytkin. Kivapa siinä keksiä tekosyitä kun ei kehtaa sanoa että olen nähnyt sulla rumia herpesrakkuloita, enkä halua sitä tartuntaa itselleni, kiitos, joten et saa huulikiiltoa lainaksi. (YÖK!) Ihmiset ovat uskomattoman kekseliäitä keksiessään tekosyitä rahantarpeilleen. Aina on ruoat olleet loppu jo viikkoja, koirilla lääkkeet loppu tms. Itse söin opiskelijana n. 40 eurolla kuukauden, joten minulle on kenenkään pullukan turha tulla selittelemään ruoan loppumisista mitään ;)
Ja moneen olen välit katkaissut, kun käytös muuttuu mielistelevästä v-mäiseksi, kun ei se oletettu rahasampo nyt teekkään omasta elämästäni loisteliasta. Menkööt töihin, ei minuakaan muut elätä. - _mnbvc
Joo sain laukun takaisin! -Haisi kuin vanha tuhkakuppi! En huomannut sitä vastaanotettaessa, kun hain sen ulkoota. Hän ei yleensä polta sisällä mutta muistin kun hän pari viikkoa sitten kerotoi kuinka oli joku ilta laiska ja pössytteli liesituulettimen alla. Möy laukun lukkomekanismi oli tipotiessään. Laukkuja kun ei saa lukita, niin laukussa mukana tullut fiksulukitus-systeemi olisi ollut kätevä minun tulevilla matkoillani........
Vittu!!!
Nyt se ämmä ei edes vastaa kun lähetin viestin ja kysyin että mitäs nyt tehdään kun ulkona sataa ja en voi laittaa tuuletusparvekkeelle laukkua ja se haisee röökille.
Ihan oikeesti! Ollaan aikuisia ihmisiä molemmat tässä, mikä helvetti noita ihmisiä vaivaa?- Kaiken kokenut
Mennään sieltä mistä aita on matalin. Kotona asuessa passautetaan se oma rakas itse yleensä äidillä. Sitten kun kotoa muutetaan, etsitään joku (sukulainen tai ns. ystävä) jatkamaan passaamista. Mitään ei tehdä itse jos vaan jotenkin voi toisella teetättää. Kaikki mitä toinen tekee tai antaa on itsestään selvää eikä siitä kiitetä koskaan. Lainoja ei luonnollisesti palauteta ilman lukuisia pyyntöjä. Nämä ovat vielä niin röyhkeitä että ostattaisivat hyväntekijällään kaiken mitä keksivät pyytää. No, palkaksi saat valitusta ja ilkeitä kommentteja mitä lainaamissasi tavaroissa tai vaatteissa on vikoja. Samoin kodistasi ja sinusta löytyy puutteita hyväsikäyttäjän mielestä.
En osaa muuta neuvoa antaa tällaisessa tapauksessa kuin että panee poikki totaalisesti hyväksikäytön. Ei kannata ajatella orjuuttajalle mahdollisesti tulevaa "pahaa mieltä" vaan ajatella kerrankin itseään. Ansaitseeko kukaan sitä stressiä mitä hyväksikäyttäjä orjalleen aiheuttaa? - Sivo L
Kaiken kokenut kirjoitti:
Mennään sieltä mistä aita on matalin. Kotona asuessa passautetaan se oma rakas itse yleensä äidillä. Sitten kun kotoa muutetaan, etsitään joku (sukulainen tai ns. ystävä) jatkamaan passaamista. Mitään ei tehdä itse jos vaan jotenkin voi toisella teetättää. Kaikki mitä toinen tekee tai antaa on itsestään selvää eikä siitä kiitetä koskaan. Lainoja ei luonnollisesti palauteta ilman lukuisia pyyntöjä. Nämä ovat vielä niin röyhkeitä että ostattaisivat hyväntekijällään kaiken mitä keksivät pyytää. No, palkaksi saat valitusta ja ilkeitä kommentteja mitä lainaamissasi tavaroissa tai vaatteissa on vikoja. Samoin kodistasi ja sinusta löytyy puutteita hyväsikäyttäjän mielestä.
En osaa muuta neuvoa antaa tällaisessa tapauksessa kuin että panee poikki totaalisesti hyväksikäytön. Ei kannata ajatella orjuuttajalle mahdollisesti tulevaa "pahaa mieltä" vaan ajatella kerrankin itseään. Ansaitseeko kukaan sitä stressiä mitä hyväksikäyttäjä orjalleen aiheuttaa?samaa mieltä.
Näitä hyväksikäyttäjiä pitää alkaa kohdella samalla tavalla, kuin he meitä.
Pyydä kylään ennen baariinmenoa ja laittaudu vuorostasi pari tuntia, koeta maksattaa hänellä kaikkea mahdollisimman paljon ja lainaa tavaroita / vaateita. Palauta pamahtaneessa kunnossa pitkän ajan kuluttua lainaamisesta.
Mikä heihin auttaisi ?
- oppeliini
että nostat rimaasi paljon korkeammalle valitessasi ystäviä.
Sinä itse olet valinnut tuon sekopään ystäväksesi, olet tehnyt kaikkesi ruokkiaksesi hänen typerän itsekkäitä vaatimuksiaan ja nyt valitat kun alat saada tarpeeksesi. Suurin osa täysijärkisistä ihmisistä olisi pudottanut tuon tason "ystävän" kuin kuuman perunan jo vuosia sitten. Sinä vain jatkoit ja jatkoit tuota sairasta käyttäytymistä ja nyt syytät "Ystävääsi" !
Todelliset ja toisaan arvostavat ystävät eivät käyttäydy noin!- _mnbvc
Pari vuotta olemme tunteneet, ja se riittikin jo... Tack och adjö :)
Ja en tiedä.. kai mä halusin uskoa että se siitä muuttuu, kun muuten oli kivaa. Mutta hyväksikäytöstä tuli tuon laukkuepisodin jälkeen niin ylitsepääsemätön asia, luojan kiitos! että tosiaan, seuraavaa kertaa ei tule kenenkään kohdalla. Samaa virhettä en enää tee. - K. Aiffari
_mnbvc kirjoitti:
Pari vuotta olemme tunteneet, ja se riittikin jo... Tack och adjö :)
Ja en tiedä.. kai mä halusin uskoa että se siitä muuttuu, kun muuten oli kivaa. Mutta hyväksikäytöstä tuli tuon laukkuepisodin jälkeen niin ylitsepääsemätön asia, luojan kiitos! että tosiaan, seuraavaa kertaa ei tule kenenkään kohdalla. Samaa virhettä en enää tee.paljon parempien ystävien arvoinen. Arvosta itseäsi !
- majapaikka
K. Aiffari kirjoitti:
paljon parempien ystävien arvoinen. Arvosta itseäsi !
Asun nimittäin isossa kaupungissa ja minulla oli ystävä joka oli todella usein luonani koska täällä on paljon menomestoja ja hän oli mukava koska ei iskenyt minun ihastuksiani, ei rähjännyt kännissä jne.
Ystäväni asui 30km päässä paikassa jossa oli vain yksi kaljakuppila.
Kotini oli melkein yötäpäivää auki hänelle, tosin hän ilmestyi perjantai-iltana ja häipyi sunnuntaina kun piti mennä töihin.
Hauskaa meillä oli, ei sen puoleen, mutta pikkuhiljaa alkoi ärsyttää se kun ystäväni ei osallistunut viikonlopun einesten kustannuksiin, vedoten vaan siihen että "paarissahan me ollaan koko ajan".
Ei muuten oltu.
No, mutta.
Sitten jostain kumman syystä välimme viilenivät, hän ei enää soitellut, ensin olin tyytyväinen, sitten huolestunut, josko olin loukannut häntä.
Soittoihin ei vastattu....
Lopulta eräs toinen ystäväni kertoi että tämä oli muuttanut kaupunkiin jossa asuin. Vaan ei sitten ollut kertaakaan kutsunut kylään, ei edes kertonut muuttaneensa.
Sen verran, näimme kerran illanvietossa ja hän vain hehkutti muuttaneensa samaan kaupunkiin kuin minä ja se siitä.
Vähän tuli vaan mieleen jos se kaveruus oli vain sitä että sai viikonlopun illanvietot minun luonani.
Olin todella pettynyt ja alakuloinen pitkän aikaa. - _mnbvc
majapaikka kirjoitti:
Asun nimittäin isossa kaupungissa ja minulla oli ystävä joka oli todella usein luonani koska täällä on paljon menomestoja ja hän oli mukava koska ei iskenyt minun ihastuksiani, ei rähjännyt kännissä jne.
Ystäväni asui 30km päässä paikassa jossa oli vain yksi kaljakuppila.
Kotini oli melkein yötäpäivää auki hänelle, tosin hän ilmestyi perjantai-iltana ja häipyi sunnuntaina kun piti mennä töihin.
Hauskaa meillä oli, ei sen puoleen, mutta pikkuhiljaa alkoi ärsyttää se kun ystäväni ei osallistunut viikonlopun einesten kustannuksiin, vedoten vaan siihen että "paarissahan me ollaan koko ajan".
Ei muuten oltu.
No, mutta.
Sitten jostain kumman syystä välimme viilenivät, hän ei enää soitellut, ensin olin tyytyväinen, sitten huolestunut, josko olin loukannut häntä.
Soittoihin ei vastattu....
Lopulta eräs toinen ystäväni kertoi että tämä oli muuttanut kaupunkiin jossa asuin. Vaan ei sitten ollut kertaakaan kutsunut kylään, ei edes kertonut muuttaneensa.
Sen verran, näimme kerran illanvietossa ja hän vain hehkutti muuttaneensa samaan kaupunkiin kuin minä ja se siitä.
Vähän tuli vaan mieleen jos se kaveruus oli vain sitä että sai viikonlopun illanvietot minun luonani.
Olin todella pettynyt ja alakuloinen pitkän aikaa.Sitä tunnetta mikä tuollaisesta ystävästä seuraa ei voi varmaan tietää kukaan muu kuin joku jolle on käynyt samoin.
En tiedä onko se katkeruutta vai pelkkää ärsytystä vai vihaa vai pettymystä, itsensä typeräksi tuntemista vai mitä. Mutta koska mun juttu on vielä niin tuore, niin käyn läpi varmaan kaikkia noita tunteita..
En voi muuta sanoa kuin että olen hemmetin helpottunut! Tänne oli hyvä tulla purkamaan!
- Anonyymi
tryryryry
- Anonyymi
Jälkiviisaus on helppoa, mutta jos nyt tulevia ongelmia estääkseen ...
Tuo ystävyytesi on luultavasti tullut tiensä päähän. Jo opittuja pahoja tapoja on hyvin vaikea (jos ei jopa mahdoton) karsia ilman vakavia riitoja ja kuka,sitten lopulta edes haluaa alkaa kasvattaa ystäviää. Paras hoito tuollaiseen käytökseen on ennaltaehkäisy. Ei kannata koskaan alkaakaan huonojen tapojen mahdollistajaksi. Toki voi kutsua ystävän kylään, vaikka miten pitkäksi aikaa. Minusta nuorempana oli mukavaa, kun ystävät olivat pidempäänkin, mutta esimerkiksi tuo ruokapuoli. Älä koskaan osta kaappeja täyteen ennen vieraiden tuloa, jollet sitten nimenomaan halua ruokkia heitä. Tämä pätee muuten niihin kesämökin ärsyttäviin lomavieraisiin, joita monilla tuntuu olevan. Lähdette ostoksille yhdessä. Otat itse ostoskorin ja lykkäät sille ystävälle oman käteen, jos ei hän sitä automaattisesti itse ota. Kävelet sopivaan hyllyväliin ja alat miettiä ääneen mitä SINÄ aiot syödä aamupalaksi tmv. Jos ei toisen koriin mene tavaraa, niin kysyt mitäs se toinen ajatteli syödä, vai eikö tosiaan aio syödä mitää. Näin jatkat kaupan läpi ja toivon mukaan sinne toisenkin koriin eksyy jotain syötävää. Kotona pidät sittwn huolen, että et erikseen tarjoa mitään omistasi. Nostat tavarat pöydälle, teet voileivän, laitat tavarat kaappiin, menet syömään. Toistat samaa kaavaa ihan kaikessa. Tosiaan vähän kuin äiti. Piilovaikutat ja näytät olettavasi, että tämähän lienee itsestään selvää hyväkäytöksiselle ystävällesi. Et natise, etkä nalkuta, vaan näytät pitäväsi häntä automaatisesti fiksuna ja hyväkäytöksisenä ihmisenä. Jos annat pyyhkeen käyttöön, niin kerrot jo antaessasi "Pyykkikori on tossa. Pistä vaan sinne kun oot valmis". Tai jos,et halua märkää pyyhettä koriin, niin "Pistä se sit tohon kuivumaan." Opetat talon tavoille nätisti, mutta selkeästi. Tämä toimii myös moneen mieheen. Kun tavat tekee selviksi heti alussa, niin ei tarvitse lopussa karsia pahoja tapoja. Kuten sanottu, ne karsimisyritykset johtavat lähes aina riitoihin. Alussa opastus ja välillä ehkä nätti muistutus, jos meinaa unohtua.- Anonyymi
Tuli mieleen vielä yksi vinkki. Toimii koko viikonlopuksi itse itsensä kylään kutsuvia ystäviä kohtaan. Toimii myös niihin kesämökin yllätysvieraisiin, jotka eivät meinaa millään häipyä. Kyse on taas ennalta ehkäisystä. Kutsu heidät itse ja määritä jo ennakkoon aikaraja heidän viipymiselleen. Tarvittaessa keksit (teko)syyn miksi tuota rajaa ei voi ylittää. Kutsut vaikkapa ystävän PERJANTAI-illaksi, koska lauantaina ja sunnuntaina sun täytyy keskittyä kouluhommiin. Sitten lauantaina, jos ei ystävä meinaa itsekseen liueta, sinä toteat "Nyt tekeekin mieli suklaapatukkaa (tai ihan mitä vaan). Taidan lähteä ostamaan sellasen. Mennään samaa matkaa, niin mä saatan sut asemalle." Et kysy, et ehdota, vaan ilmoitat. Sama niiden kesävieraiden kanssa. Kutsut heidät kylään joksikin tarkasti määritellyksi ajaksi ja teet sen ennen kun he ehtivät kutsu itse itsensä. Hyvin harva ilmestyy kutsumatta muuna ajankohtana, jos selkeä kutsu on esitetty. Taas voi keksiä jonkin tekosyyn, miksi kutsu koskee esim. vain sitä viikonloppua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuli mieleen vielä yksi vinkki. Toimii koko viikonlopuksi itse itsensä kylään kutsuvia ystäviä kohtaan. Toimii myös niihin kesämökin yllätysvieraisiin, jotka eivät meinaa millään häipyä. Kyse on taas ennalta ehkäisystä. Kutsu heidät itse ja määritä jo ennakkoon aikaraja heidän viipymiselleen. Tarvittaessa keksit (teko)syyn miksi tuota rajaa ei voi ylittää. Kutsut vaikkapa ystävän PERJANTAI-illaksi, koska lauantaina ja sunnuntaina sun täytyy keskittyä kouluhommiin. Sitten lauantaina, jos ei ystävä meinaa itsekseen liueta, sinä toteat "Nyt tekeekin mieli suklaapatukkaa (tai ihan mitä vaan). Taidan lähteä ostamaan sellasen. Mennään samaa matkaa, niin mä saatan sut asemalle." Et kysy, et ehdota, vaan ilmoitat. Sama niiden kesävieraiden kanssa. Kutsut heidät kylään joksikin tarkasti määritellyksi ajaksi ja teet sen ennen kun he ehtivät kutsu itse itsensä. Hyvin harva ilmestyy kutsumatta muuna ajankohtana, jos selkeä kutsu on esitetty. Taas voi keksiä jonkin tekosyyn, miksi kutsu koskee esim. vain sitä viikonloppua.
Joo, ennaltaehkäsy toimii. Mäki laitan tähän pari ajatusta liittyyen lainaamiseen. Älä ikinä lainaa mitään sellasta, mitä et oo valmis myös menettään. Vahinkojaki voi sattua, eikä kaikki oo varovaisia omienkaa tavaroidensa kans. Sovi aina selkeet palautus ja takaisinmaksuajat, äläkä venytä sitä aikaa pitkäksi. Sitten kun jaksat/pystyt ei oo hyvä idea ja pari kuukauttakin voi olla liikaa. Ihminen, joka lainailee rahaa/tavaraa sulta, lainailee luultavasti muiltaki. Useet erilliset lainat, ne oikeesti unohtuu. Älä siis myöskään lainaa lisää, jos edelliset ei oo maksettu. Tyypin ei tarvii edes tosissaan haluta kusettaa sua ja jättää maksamatta/palauttamatta, se ei ehkä rehellisesti muista koko lainaansa. Tohonki voi keksiä tekosyitä miks just sillon pitää maksaa takas. Ne mun kaverit, jotka aina välillä lainaa multa rahaa luulee, että mä oon aina akuutissa rahapulassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei toimi sellaisen ihmisen kanssa joka haluaa sulta lääkkeitä, tupakkaa, kaljarahaa. Ja jos olet antanut jossain vaiheessa vähän pillereitä ja painostus jatkuu ja joudut kutsumaan poliisin niin saat helposti .itse syytteen. -- Kyseessä voi olla esim henkilö joka tulee monta kertaa päivässä oven taakse rimputtamaan. Naapurit valittaa.
Tommoset "tule perjantaina ja lähden ostamaan suklaapatukan" ei toimi.
- Anonyymi
Kyllä tuo on hyväksikäyttöä viimeisen päälle! Itse en tuollaista touhua katselisi.
- Anonyymi
On ja yhtä selkeästi suhteita, joissa ei ole mitään vastavuoroisuutta. Ongelma ratkeaa, kun ottaa vastuuta omasta käytöksestään. Sitä on itse valkannut nämä hyväksikäyttäjät kavereikseen, vaikka ties kuinka monta red flagia ollut. Tiedän, viimeksi tänään lankesin samaan ansaan. Nyt se on loppu.
- Anonyymi
tosi törkeä on on tuo laukun lainaaja, mutta tällaisia "ystäviä" on paljonkin täällä elämässä, jotka kaiken kääntää toisen "itsekkyyden" . . . syyksi , siis käännetään todellinen asia täysin päinvastaiseksi , he kun ovat itse ainoita täydellisiä . . . -niinpä niin . . .
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kyllä tiedän että ajattelet
Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä218271Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä
Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.3391601- 3771329
- 61275
Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa
Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset2711244- 661197
Yksi elämän pahimmista virheistä
Olla tekemättä mitään, jos on jostakin oikeasti kiinnostunut ja jää vain miettimään, sekä kaipaamaan. Sekin parempi, jo331030Ensi vuonna
Toivon että meistä tulee vähintään ystäviä. Olemme samankaltaisia ja ymmärrämme toisiamme. Haluaisin oppia tuntemaan sin241026Parempaa uutta
vuotta dear. Kun vuosi vaihtuu, olet ensimmäisenä mielessäni. Uusi vuosi ei pyyhi pois vanhan vuoden tunteita.50982- 36958