Elämä pilalla

sairasvääns

Olen altistunut pitkään työpaikalla homeille ja nyt olen sairastanut kaikenlaista. Kaiken kukkuraksi minulla on nyt vahva epäilys sjögrenin syndroomasta. Varmistus asiaan tulee lähiviikkoina. Olen netistä etsiskellyt tietoa ja saanut ikäväkseni huomata, että homeet saattavat aiheuttaa myös näitä autoimmuunisairauksia. Asiaa on vielä tutkittu kovin vähän ja haluaisinkin kuulla, jos joku täällä palstalla tietäisi asiasta jotain. Kirjoittakaa rohkeasti vaan, jos jotain tiedätte... Esim. nettisivuja, josta voi lukea tai omakohtaisia kokemuksia...

61

8327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epäiltiin Sjögreniä

      Sylkirauhasnäyte oli kuitenkin negatiivinen, eli mulla ei sitä todettu.

      • sairasvääns

        Ootko sä altistunut homeille??


      • mene helvettiin

        pääasiallinen ongelmasi on se että pönttö on pimeä.


    • Homeinen

      autoimmuunisairaus, bullous pemphigoid. Alkoi hometyöpaikassa, ikeniin tuli isoja vesirakkuloita.
      Olivat tosi kipeitä, kun puhkesivat. Se on todettu ottamalla koepalat. En ollut koskaan kuullutkaan tuollaisesta taudista, eikä minulla ollut aikaisemmin mitään ongelmia ikenissä.
      Nyt, kun en ole ollut hometyöpaikassa, rakkuloita ei juuri ole, joskus hyvin harvoin.
      Ikenet ovat kuitenkin hyvin herkät.

      Työkaverilleni tuli kilpirauhasen vajaatoiminta ja eräällä homealtistuneella tuttavallani puhkesi nivelreuma ja toisella skleroderma. Monille homealtistuneille näyttää tulevan autoimmuunisairauksia.
      Tosi kamalaa, että ihmiset saavat homeisten rakennusten takia ikuiseksi riesaksi kaikenlaisia elämää pilaavia sairauksia, ja edelleenkään ei kukaan ota todesta. Vähätellään vain ja sanotaan, että ei voi tietää, mistä ne autoimmuunisairaudet oikein johtuvat.

      • vajis.

        on hyvin yleinen sairaus ja se voi tulla ja tuleekin, ihan ilman mitään homeitakin.


      • homeesta sairastunut
        vajis. kirjoitti:

        on hyvin yleinen sairaus ja se voi tulla ja tuleekin, ihan ilman mitään homeitakin.

        autoimmuunisairauksia voi esiintyä ilman homealtistustakin,
        mutta hometaloissa oleskelleilla niitä on enemmän.
        Immuunipuolustus menee homemyrkkyjen takia sekaisin.

        Kilpirauhanen on herkkä elin. Ystäväni sairastui kilpirauhasen syöpään,
        homeisessa työpaikassa oli hänkin.


      • sairasvääns
        homeesta sairastunut kirjoitti:

        autoimmuunisairauksia voi esiintyä ilman homealtistustakin,
        mutta hometaloissa oleskelleilla niitä on enemmän.
        Immuunipuolustus menee homemyrkkyjen takia sekaisin.

        Kilpirauhanen on herkkä elin. Ystäväni sairastui kilpirauhasen syöpään,
        homeisessa työpaikassa oli hänkin.

        Kyllä homeilla ja autoimmuunisairauksilla näyttäisi siis olevan yhteyttä. Itse olen ollut tosi terve, koulustakaan en montaakaan päivää ollut poissa sairauden vuoksi. Kun olin ollut homeisessa työpaikassa 10 vuotta, niin sitten se sairastelu alkoi ja on kiihtynyt tähän päivään asti. Onneksi nyt ei tarvitse enää homeita hengitellä, mutta jäljet se on jättänyt ikuisiksi ajoiksi.

        "Tosi kamalaa, että ihmiset saavat homeisten rakennusten takia ikuiseksi riesaksi kaikenlaisia elämää pilaavia sairauksia, ja edelleenkään ei kukaan ota todesta. Vähätellään vain ja sanotaan, että ei voi tietää, mistä ne autoimmuunisairaudet oikein johtuvat."
        Tämä on valitettavasti niin totta :(


      • kupla ja väärä tieto
        homeesta sairastunut kirjoitti:

        autoimmuunisairauksia voi esiintyä ilman homealtistustakin,
        mutta hometaloissa oleskelleilla niitä on enemmän.
        Immuunipuolustus menee homemyrkkyjen takia sekaisin.

        Kilpirauhanen on herkkä elin. Ystäväni sairastui kilpirauhasen syöpään,
        homeisessa työpaikassa oli hänkin.

        Epäiltiin kyllä että kilpirauhassairauksia olisi enemmän homealtistuksessa. Tutkittu on eikä mitään eroa ole löydetty. Tämä tieto ei pidä paikkaansa. Useasta lähteestä sama tieto.


      • Kuumetta
        kupla ja väärä tieto kirjoitti:

        Epäiltiin kyllä että kilpirauhassairauksia olisi enemmän homealtistuksessa. Tutkittu on eikä mitään eroa ole löydetty. Tämä tieto ei pidä paikkaansa. Useasta lähteestä sama tieto.

        Krooninen kipu leviää ja pahenee koko ajan, joka paikassa.
        Selän ongelmista oon kärsiny jo 20v, mutta homekämpän seurauksena kivut ovat levinneet joka helevatan niveleen ja lihakseen.

        Nyt jopa suostutaan T.K:ssa ottamaan jotkin reumakokeet.
        En edes ala syyttämään homeita lääkärille.
        Muuten saattaa jäädä hoito ja diagnoosi väliiin..

        Kyllä on kivaa.


      • homehomehome
        Kuumetta kirjoitti:

        Krooninen kipu leviää ja pahenee koko ajan, joka paikassa.
        Selän ongelmista oon kärsiny jo 20v, mutta homekämpän seurauksena kivut ovat levinneet joka helevatan niveleen ja lihakseen.

        Nyt jopa suostutaan T.K:ssa ottamaan jotkin reumakokeet.
        En edes ala syyttämään homeita lääkärille.
        Muuten saattaa jäädä hoito ja diagnoosi väliiin..

        Kyllä on kivaa.

        Sama homma kuin fibromyalgiapotilailla. Jos mainitsen sen diagnoosin, lääkäreitä lakkaa kiinnostamasta muut sairaudet. Homealtistuksessa reumakokeet ovat yleensä negatiiviset kuten 50 %:ssa oikeassa reumassa myös. Fibromyalgiassa reumatekijä on negatiivinen.


      • vertti-eetu
        homehomehome kirjoitti:

        Sama homma kuin fibromyalgiapotilailla. Jos mainitsen sen diagnoosin, lääkäreitä lakkaa kiinnostamasta muut sairaudet. Homealtistuksessa reumakokeet ovat yleensä negatiiviset kuten 50 %:ssa oikeassa reumassa myös. Fibromyalgiassa reumatekijä on negatiivinen.

        ja sen sisäilmassa olevat mikrobimyrkyt aiheuttavat monisairauksia (tulehduksia). Erilasia syöpiäkin.
        Sen tietää jokainen joka on näihin myrkkyihin sairastunut. Nyt ei vielä kaikkea haluta myöntää koska maksajia ei löydy eikä vastuunkantajia. Isommasta asiasta on kysymys.

        Terveysmiesten pintakosteusmittarit ja nenähaistelut ja kostutusvirmojen mattoremontit eivät näitä ongelmia poista. Nykymyrkyille ei ole työkaluja eikä edes haluja olla sairastuneen puolella kun sairaudet tulevat myrkyllisestä sisäilmasta toisen aiheuttaman välinpitämättömyyden vuoksi.
        Jokainen joka on sairastunut kosteusvauriorakennuksen mikrobimyrkkyihin, tietää, että aikaa on vähän. Kavereita vielä vähemmän. Jokainen päivä on elettävä kuitenkin täysillä.

        Ero puhtaan asunnon ja mikrobimyrkyllisen asunnon välillä on valtava. Sen tietää jokainen joka vähänkin oireilee toksisesta- tai homemyrkyllisyydestä. Tsemppiä.
        En puhuisi näin jollen olisi sitä viimeisen kahden viikon aikana saanut kouriintuntuvasti tätä kokea Lapin reissulla. Ero puhtaan ja saastuneen sisäilman kohdalla on valtava. Paskaa en halua tästä enää vääntää kenenkään kanssa. Jos kotona sairas ja oven ulkopuolella ei, niin ei siinä ole mitään epäselvää. Terveysmiehille terveiseni ja isännöitsijöille myös. Suojelkaa ihmisten terveyttä. Älkää mitään muuta!


      • pipliata
        vertti-eetu kirjoitti:

        ja sen sisäilmassa olevat mikrobimyrkyt aiheuttavat monisairauksia (tulehduksia). Erilasia syöpiäkin.
        Sen tietää jokainen joka on näihin myrkkyihin sairastunut. Nyt ei vielä kaikkea haluta myöntää koska maksajia ei löydy eikä vastuunkantajia. Isommasta asiasta on kysymys.

        Terveysmiesten pintakosteusmittarit ja nenähaistelut ja kostutusvirmojen mattoremontit eivät näitä ongelmia poista. Nykymyrkyille ei ole työkaluja eikä edes haluja olla sairastuneen puolella kun sairaudet tulevat myrkyllisestä sisäilmasta toisen aiheuttaman välinpitämättömyyden vuoksi.
        Jokainen joka on sairastunut kosteusvauriorakennuksen mikrobimyrkkyihin, tietää, että aikaa on vähän. Kavereita vielä vähemmän. Jokainen päivä on elettävä kuitenkin täysillä.

        Ero puhtaan asunnon ja mikrobimyrkyllisen asunnon välillä on valtava. Sen tietää jokainen joka vähänkin oireilee toksisesta- tai homemyrkyllisyydestä. Tsemppiä.
        En puhuisi näin jollen olisi sitä viimeisen kahden viikon aikana saanut kouriintuntuvasti tätä kokea Lapin reissulla. Ero puhtaan ja saastuneen sisäilman kohdalla on valtava. Paskaa en halua tästä enää vääntää kenenkään kanssa. Jos kotona sairas ja oven ulkopuolella ei, niin ei siinä ole mitään epäselvää. Terveysmiehille terveiseni ja isännöitsijöille myös. Suojelkaa ihmisten terveyttä. Älkää mitään muuta!

        Nyt olis syytä hakata hometalojen kohtalosta päättäjiä vähän Raamatulla päähän. Huvikseni nimittäin huomasin, että siellä neuvotaan, miten hometalon kanssa kuuluu menetellä. 3. Moos. 14:34-53.
        Jos näin tarkasti toimittais hometalojen kanssa, menisi terveys rahan edelle.


      • Anonyymi
        sairasvääns kirjoitti:

        Kyllä homeilla ja autoimmuunisairauksilla näyttäisi siis olevan yhteyttä. Itse olen ollut tosi terve, koulustakaan en montaakaan päivää ollut poissa sairauden vuoksi. Kun olin ollut homeisessa työpaikassa 10 vuotta, niin sitten se sairastelu alkoi ja on kiihtynyt tähän päivään asti. Onneksi nyt ei tarvitse enää homeita hengitellä, mutta jäljet se on jättänyt ikuisiksi ajoiksi.

        "Tosi kamalaa, että ihmiset saavat homeisten rakennusten takia ikuiseksi riesaksi kaikenlaisia elämää pilaavia sairauksia, ja edelleenkään ei kukaan ota todesta. Vähätellään vain ja sanotaan, että ei voi tietää, mistä ne autoimmuunisairaudet oikein johtuvat."
        Tämä on valitettavasti niin totta :(

        Joo ihan oikealla jäljillä oot.


      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä turpaan vaan valkotakista lähtiin vähätteliöitä itsellä meni terveys vuodesta 11 lähtiin koko loppu elämä yhtä helv vuodesta 23-60 ei kait muuta kuin kitua kuin ahtaumaasairastava ukki konsannaan.


    • vertti-eetu

      "Kohtaamme ne ihmiset joilla menee terveys. Me nähdään ne ihmiset joitten elämä menee pilalle. Meidän asiakaskunnassa on hyvin paljon kärsimystä mikä voitaisiin ennaltaehkäistä". Sanoo Risto Salin. Mies joka tarinanini kuultuaan sanoi. "Sinun on lähdettävä pois siitä asunnosta". Saman sanoi myös tkl Hollolasassa. "Homesairaus heti pois kotoa onko paikkaa mihin mennä?" Ei ollut paikkaa mihin mennä, eikä apua tullut isännöitsijältä eikä terveysmieheltä ja siksi olen ollut helvetin sairas kohta vuoden. Homeherkkä# sanoo että "aika on lyhyt". Sanon tähän kuitenkin, että jokainen päivä on ollut sairaana helevetin tuskallisen pitkä. Tuskalliseksi tekee sen vielä se, että läheiseni eivät enää oireile. Olen siis yksin jolla homesairaus on vaivana päivittäin.

      Isännöitsijät ja terveysmiehet eivät ole auttajiamme. Valitettavasti. Sen olen saanut kokea pahemman kerran.

      ELÄMÄ PILALLA. Kosteusvauriorakennuksen mikrobimyrkkyjen vuoksi.

      Vituttaahan se ketä vaan jos tuon kaiken syyttömänä joutuu elämänsä varrella tämän kokemaan.
      Tähän lisään vielä sen, että oman asunnon omistajat ovat vielä pahemmassa asemassa. Mitä voitaisiin tehdä, että kaikkien mikrobimyrkkyihin sairastuneiden asiat saataisiin paremmaksi. Mistä se apu?
      Aluehallintovirastosta ei kukaan ole edes korvaansa lotkauttanut. Saati sitten eväänsä väräyttänyt. Pyynnöistäni huolimatta.

      Sen me jokainen kyllä tiedämme, että "pois kotoa onko paikkaa mihin mennä"?

      Teen kaikkeni, ettei tulevat sukupolvet joudu kaikkea samaa kokemaan ja kaikkea samaa paskaa nielemään viranhaltijoiden taholta. Apua olen monelta taholta pyytänyt. Mistään sitä ei ole tullut.
      En puutu mihinkään erityiseen sairaustapaukseen, mutta sanon, että monia sairauksia aiheuttaa kosteusvauriorakennuksen mikrobimyrkyt. Näin se vaan on. Kaikki vahvistui satavarmasti viimeisen kahden viikon aikana jolloin olin Lapissa reissulla ja missä oli todella puhdas ulkoilma ja puhdas sisäilma.
      Vuosi sitten oli ensimmäiset oireet solumyrkkyasunnossa. Päänsärkyineen ja kurkkukipuineen ym. Kun olin Lapissa oireita ei ollut. Kun palasin solumyrkkyasuntoon oireet alkoivat melkein heti.
      Nyt oli samanlaatuinen tilanne. Solumyrkkyasunnon irtaimisto ilmeisesti vielä aiheuttaa oireita.
      Mennään etteenpäin.

      Ruottissa 17 poliisilaitoksella sairastunut syöpään, epäilevät rakennusta!. Ei varmaan kukaan esitä että "hulluja" mutta jos olisi ollut vain yksi poliisilaitoksella sairastunut. Miten silloin??????? Hulluko?
      Koska näitä asioita aletaan ajattelemaan paremmin sairastuneiden kannalta?
      Miksi pitää viimeiseen asti pitää huoli siitä, ettei siinä rakennuksessa ole mitään sairastuttavaa.

      Jos oireita kakarana päivähoidossa, jos oireita koulussa, jos vielä kotona, ja vielä myöhemmin työpaikalla, niin pitääkö ihmetellä jos joku syöpä iskee kosteusvauriorakennuksissa olevien mikrobimyrkkyjen vuoksi.?????? Kuka kertoo mistä ne syövät oiken johtuu? Oliko syöpiä nelkytluvulla tai viiskytluvulla?

      Hometta on aina ollut. Rakennusmateriaalien homeentorjunta-aineiden aiheuttamaa kosteusvaurio-ongelmaa ei ole varmaankaan puolueettomasti tutkittu vielä asianmukaisella tavalla. Asbestia on tutkittu mutta mitä se auttaa asbestiin kuolleitten kohdalla. Sama tilanne on varmaankin kosteusvaurirakennusten mikrobimyrkkyihin kuolleiden osalla. Mitä turha vähättely ja vääristely auttaa. Sairastuneiden ja kuolleiden kohdalla.
      Pärjäillään.

      • Homeherkkä#

        Tässä jo ehti sinua kaipaolemaankin.
        Olen iloinen puolestasi, että Lapin lomasi meni nappiin.

        Minä hihkuin eilen riemusta, kun lunta alkoi sataa kaatamalla, ja luonto muuttui silmiähivelevän kauniiksi.
        Tuntui ruhtinaalliselta lähteä ulos lumitöihin, kun ulkotöitä varten ei tarvinnut enää laittaa hengityssuojaimia päähän.
        Tosin käytän niitä talvisinkin hakiessani puita ja latoessani niitä uuneihin, kun niissä puuklapeissa on aina niitä valkoisia homeplanttejä.

        Mitä tuohon Salinin jutusteluun tulee, niin mitähän hän tarkoittaneekaan maininnalla, että heidän asiakaskunnassaan on hyvin paljon kärsimystä, mikä voitaisiin ennaltaehkäistä.
        Kun rakennustemme sisäilmasta aiheutuva kärsimys aiheutuu suurimmaksi osaksi vesivahingoista: putket vuotavat, katto vuotaa, astianpesu- ja pyykinpesukoneiden tiivisteet pettävät, suihkutilat ovat aina kosteita, koska suihkun jälkeen pintoja ei kuivata, jne., jne., ja kun homeet ovat paikalla jo parissa päivässä vesivahingon tapahduttua, niin olisi kiva tietää mitä keinoja Salinilla on hihassaan vesivahinkojen ennaltaehkäisyyn?

        Kun kirjoitit, että homeita on aina ollut, niin Ruotsin terveysviranomaiset neuvoivat hylkäämään homeisen kodin TERVEYSVAARAN takia jo 1800-luvulla ja juutalaisten Mooses jo n. 2500 vuotta sitten.
        Kodithan olivat LUOMUkoteja tuohon aikaan, eli niissä ei ollut nykyrakennusmateriaaleja.

        Kirjoitit myös: "Jos oireita kakarana päivähoidossa, jos oireita koulussa, jos vielä kotona ja vielä myöhemmin työpaikalla, niin pitääkö ihmetellä jos joku syöpä iskee kosteusvauriorakennuksissa olevien MYRKKYJEN vuoksi????? Kuka kertoo mistä ne syövät oikein johtuu? Oliko syöpiä nelkytluvulla tai viiskytluvulla?

        Jo tuolla 1970-luvulla lääketieteilijät nimesivät kosteusvauriorakennusaltistusoireilun sairasrakennussyndroomaksi, joka syndrooma piti sisällään allergista, astmaattista ja reumaattista oireilua ja jonka syndrooman aiheutajana toimi allergisoituminen ns. kosteusvauriomikrobeille.
        Altistuksen jatkuessa allergiaoireilusta seuraa allergisia limakalvo- ja keuhkokudosaluesairauksia, ja koska allergiasta allergeenialtistuksen jatkuessa pitkään, voi seurata koko elimistöä koskeva ärsitystila, niin eri elimiä koskeva oireilu saattaa johtaa myös muiden elinten kuin limakalvojen sairaustiloihin.

        Mitä neljä- ja viiskytlukuihin tulee, niin allergiat eikä astma vaivanneet suomalaisia. Nythän yli puolet suomalaisista on allergikkoja.
        Vuonna 1960 Suomessa oli vain 3000 astmaan sairastunutta. Nyt heitä on yli 300 000 tuhatta ja määrä kasvaa yli 14 000 tuhannen vuosivauhtia, josta määrästä lapsia on yli neljätuhatta.

        Mitä syöpiin tulee, niin vastikään mediassa varoitettiin äitejä käyttämästä raskausaikana runsain määrin kosmetiikkateollisuuden tuotteita, koska sillä sattaa olla yhteyttä nuorten miesten kivessyöpään. Tupakoinnista ja alkoholin käytöstä seuraa tilastollisesti erilaisia syöpiä kuin myös ei-kuitupainotteisesta ruokavaliosta.
        Papilloomavirus aiheuttaa suuseksissä suu-aluesyöpiä kuin myös kohdun kaulan runkoosan syöpää, Hormonikorvaushoito aiheutaa rintasyöpää jne,. ja jne..
        Kun tutkitusti ihmiseimistö on yli sadan kemikaalin saastuttama, niin niiden yhteisvaikutuksista esim. syövän ilmaantuvuuteen ei tiedetä mitään. Ei tiedetä myöskään lisä- ja säilöntäaineiden riskeistä, joita elintarviketeollisuus ymppää valmistamiinsa ruokiin ja juomiin.

        Mitä tulee mainintaasi kosteusvauriomikrobiMYRKKYKUOLLEISUUDESTA, niin GLOBAALILÄÄKETIEDE ei ole vielä tähän mennessä todennut kenenkään kosteusvauriorakennusaltistuneen oireilevan noista myrkyistä saati kuolleen niihin.
        Kun valtion ja kuntien omistamat vanhat rakennukset ovat suurimmaksi osaksi kosteusvauriomikrobisaasteisia tutkitusti jo tuolta 1990-luvulta lähtien, niin tilastojen mukaan syöpään sairastumisen riski valtio-/kuntatyöntekijöillä ei ole sen suurempaa kuin muullakaan väestöllä.
        Tilastollisesti suurin syöpäriski on miestarjoilijoilla.

        Mikäli tarkkailet kuolinilmoituksia, niin kuolema näyttää suurimmaksi osaksi niittävän tätänykyä satoa 1920-ja 1930-luvulla syntyneiden joukossa. Mitä tulee 1940-, 1950- ja 1960-luvuilla syntyneiden kuolleisuuteen,
        niin jostain syystä he näyttävät olevan pääasiassa miehiä.

        Kaikkea hyvää sinulle vertti-eetu.


      • vertti-eetu
        Homeherkkä# kirjoitti:

        Tässä jo ehti sinua kaipaolemaankin.
        Olen iloinen puolestasi, että Lapin lomasi meni nappiin.

        Minä hihkuin eilen riemusta, kun lunta alkoi sataa kaatamalla, ja luonto muuttui silmiähivelevän kauniiksi.
        Tuntui ruhtinaalliselta lähteä ulos lumitöihin, kun ulkotöitä varten ei tarvinnut enää laittaa hengityssuojaimia päähän.
        Tosin käytän niitä talvisinkin hakiessani puita ja latoessani niitä uuneihin, kun niissä puuklapeissa on aina niitä valkoisia homeplanttejä.

        Mitä tuohon Salinin jutusteluun tulee, niin mitähän hän tarkoittaneekaan maininnalla, että heidän asiakaskunnassaan on hyvin paljon kärsimystä, mikä voitaisiin ennaltaehkäistä.
        Kun rakennustemme sisäilmasta aiheutuva kärsimys aiheutuu suurimmaksi osaksi vesivahingoista: putket vuotavat, katto vuotaa, astianpesu- ja pyykinpesukoneiden tiivisteet pettävät, suihkutilat ovat aina kosteita, koska suihkun jälkeen pintoja ei kuivata, jne., jne., ja kun homeet ovat paikalla jo parissa päivässä vesivahingon tapahduttua, niin olisi kiva tietää mitä keinoja Salinilla on hihassaan vesivahinkojen ennaltaehkäisyyn?

        Kun kirjoitit, että homeita on aina ollut, niin Ruotsin terveysviranomaiset neuvoivat hylkäämään homeisen kodin TERVEYSVAARAN takia jo 1800-luvulla ja juutalaisten Mooses jo n. 2500 vuotta sitten.
        Kodithan olivat LUOMUkoteja tuohon aikaan, eli niissä ei ollut nykyrakennusmateriaaleja.

        Kirjoitit myös: "Jos oireita kakarana päivähoidossa, jos oireita koulussa, jos vielä kotona ja vielä myöhemmin työpaikalla, niin pitääkö ihmetellä jos joku syöpä iskee kosteusvauriorakennuksissa olevien MYRKKYJEN vuoksi????? Kuka kertoo mistä ne syövät oikein johtuu? Oliko syöpiä nelkytluvulla tai viiskytluvulla?

        Jo tuolla 1970-luvulla lääketieteilijät nimesivät kosteusvauriorakennusaltistusoireilun sairasrakennussyndroomaksi, joka syndrooma piti sisällään allergista, astmaattista ja reumaattista oireilua ja jonka syndrooman aiheutajana toimi allergisoituminen ns. kosteusvauriomikrobeille.
        Altistuksen jatkuessa allergiaoireilusta seuraa allergisia limakalvo- ja keuhkokudosaluesairauksia, ja koska allergiasta allergeenialtistuksen jatkuessa pitkään, voi seurata koko elimistöä koskeva ärsitystila, niin eri elimiä koskeva oireilu saattaa johtaa myös muiden elinten kuin limakalvojen sairaustiloihin.

        Mitä neljä- ja viiskytlukuihin tulee, niin allergiat eikä astma vaivanneet suomalaisia. Nythän yli puolet suomalaisista on allergikkoja.
        Vuonna 1960 Suomessa oli vain 3000 astmaan sairastunutta. Nyt heitä on yli 300 000 tuhatta ja määrä kasvaa yli 14 000 tuhannen vuosivauhtia, josta määrästä lapsia on yli neljätuhatta.

        Mitä syöpiin tulee, niin vastikään mediassa varoitettiin äitejä käyttämästä raskausaikana runsain määrin kosmetiikkateollisuuden tuotteita, koska sillä sattaa olla yhteyttä nuorten miesten kivessyöpään. Tupakoinnista ja alkoholin käytöstä seuraa tilastollisesti erilaisia syöpiä kuin myös ei-kuitupainotteisesta ruokavaliosta.
        Papilloomavirus aiheuttaa suuseksissä suu-aluesyöpiä kuin myös kohdun kaulan runkoosan syöpää, Hormonikorvaushoito aiheutaa rintasyöpää jne,. ja jne..
        Kun tutkitusti ihmiseimistö on yli sadan kemikaalin saastuttama, niin niiden yhteisvaikutuksista esim. syövän ilmaantuvuuteen ei tiedetä mitään. Ei tiedetä myöskään lisä- ja säilöntäaineiden riskeistä, joita elintarviketeollisuus ymppää valmistamiinsa ruokiin ja juomiin.

        Mitä tulee mainintaasi kosteusvauriomikrobiMYRKKYKUOLLEISUUDESTA, niin GLOBAALILÄÄKETIEDE ei ole vielä tähän mennessä todennut kenenkään kosteusvauriorakennusaltistuneen oireilevan noista myrkyistä saati kuolleen niihin.
        Kun valtion ja kuntien omistamat vanhat rakennukset ovat suurimmaksi osaksi kosteusvauriomikrobisaasteisia tutkitusti jo tuolta 1990-luvulta lähtien, niin tilastojen mukaan syöpään sairastumisen riski valtio-/kuntatyöntekijöillä ei ole sen suurempaa kuin muullakaan väestöllä.
        Tilastollisesti suurin syöpäriski on miestarjoilijoilla.

        Mikäli tarkkailet kuolinilmoituksia, niin kuolema näyttää suurimmaksi osaksi niittävän tätänykyä satoa 1920-ja 1930-luvulla syntyneiden joukossa. Mitä tulee 1940-, 1950- ja 1960-luvuilla syntyneiden kuolleisuuteen,
        niin jostain syystä he näyttävät olevan pääasiassa miehiä.

        Kaikkea hyvää sinulle vertti-eetu.

        poliisilaitoksella ruotsissa. 10 kuollut. Epäilevät rakennusta. Hieman ovat menossa etteenpäin asioissa.
        Lehdestä luin faktaa. Minä en epäile mitään. Uskon asioihin mitä tapahtuu ympärillämme. Olisi aika alkaa tutkimaan oikeita asioita. Myös myöntäää tosiasiat. Onko syöpätilastoissa merkattu kosteusvauriorakennuksessa sairastumiset. Jos ei, niin miksei.
        Riittääkö jatkossa tilastomerkinnöissä enää se, että poltti tupakkaa tai ei polttanut.
        Miten on nuorten eläköitymisen kanssa? Kuinka monta tapausta kosteusvauriorakennuksessa sairastuneita? Onko edes tilastoissa merkintöjä?
        Putuksen uudessa kirjassa on sivuttu asiaa sairastuminen päiväkodissa, sairastuminen koulussa, sairastuminen työpaikalla ja sairastuminen kodeissa missä on jonkiasteinen kosteusvaurio (homeongelma).
        Jos yhdelle henkilölle elämänsä aikana sattuu niin huono tuuri, että kahlaa läpi nuo kaikki kostesvauriorakennukset, niin täytyy olla kova geeniperimä jos yskimättä eläkkeelle vaikka kuusvitosena selviää. Nuoria miehiä on sairastunut armeija-aikanaan myös homesairauksiin.

        Syöpä on vienyt liian monta läheistäni ja ystävääni. Liian aikaisin.
        Keuhkolääkäri sanoi, että " Et ole. Niitä on liian paljon" kun kysyin olenko tässä penkissä ensimmäinen ja ainoa toksiini- ja solumyrkkyihin sairastanut. Rehellinen mies oli ainakin tämä lääkäri.
        Jos on kyse yksittäisestä tapauksesta rakennuksessa missä on (oli) asbesti- tai kosteusvauriomikrobiongelma, niin sehän on helppo asia hoitaa kondikseen välittämättä sairaasta kenen vaan jos oma etu on kysymyksessä. Mutta kun on kyse kahdesta tai useammasta tapauksesta, niin on asioiden tutkimiseen paneuduttava varmaankin aivan eri tavalla.
        Tuo poliisilaitos ruotsissa ei ole ainoa tapaus missä on herätty vähän liian myöhään.
        Kaikkea hyvää myös Sinulle Homeherkkä#.


      • vertti-eetu
        Homeherkkä# kirjoitti:

        Tässä jo ehti sinua kaipaolemaankin.
        Olen iloinen puolestasi, että Lapin lomasi meni nappiin.

        Minä hihkuin eilen riemusta, kun lunta alkoi sataa kaatamalla, ja luonto muuttui silmiähivelevän kauniiksi.
        Tuntui ruhtinaalliselta lähteä ulos lumitöihin, kun ulkotöitä varten ei tarvinnut enää laittaa hengityssuojaimia päähän.
        Tosin käytän niitä talvisinkin hakiessani puita ja latoessani niitä uuneihin, kun niissä puuklapeissa on aina niitä valkoisia homeplanttejä.

        Mitä tuohon Salinin jutusteluun tulee, niin mitähän hän tarkoittaneekaan maininnalla, että heidän asiakaskunnassaan on hyvin paljon kärsimystä, mikä voitaisiin ennaltaehkäistä.
        Kun rakennustemme sisäilmasta aiheutuva kärsimys aiheutuu suurimmaksi osaksi vesivahingoista: putket vuotavat, katto vuotaa, astianpesu- ja pyykinpesukoneiden tiivisteet pettävät, suihkutilat ovat aina kosteita, koska suihkun jälkeen pintoja ei kuivata, jne., jne., ja kun homeet ovat paikalla jo parissa päivässä vesivahingon tapahduttua, niin olisi kiva tietää mitä keinoja Salinilla on hihassaan vesivahinkojen ennaltaehkäisyyn?

        Kun kirjoitit, että homeita on aina ollut, niin Ruotsin terveysviranomaiset neuvoivat hylkäämään homeisen kodin TERVEYSVAARAN takia jo 1800-luvulla ja juutalaisten Mooses jo n. 2500 vuotta sitten.
        Kodithan olivat LUOMUkoteja tuohon aikaan, eli niissä ei ollut nykyrakennusmateriaaleja.

        Kirjoitit myös: "Jos oireita kakarana päivähoidossa, jos oireita koulussa, jos vielä kotona ja vielä myöhemmin työpaikalla, niin pitääkö ihmetellä jos joku syöpä iskee kosteusvauriorakennuksissa olevien MYRKKYJEN vuoksi????? Kuka kertoo mistä ne syövät oikein johtuu? Oliko syöpiä nelkytluvulla tai viiskytluvulla?

        Jo tuolla 1970-luvulla lääketieteilijät nimesivät kosteusvauriorakennusaltistusoireilun sairasrakennussyndroomaksi, joka syndrooma piti sisällään allergista, astmaattista ja reumaattista oireilua ja jonka syndrooman aiheutajana toimi allergisoituminen ns. kosteusvauriomikrobeille.
        Altistuksen jatkuessa allergiaoireilusta seuraa allergisia limakalvo- ja keuhkokudosaluesairauksia, ja koska allergiasta allergeenialtistuksen jatkuessa pitkään, voi seurata koko elimistöä koskeva ärsitystila, niin eri elimiä koskeva oireilu saattaa johtaa myös muiden elinten kuin limakalvojen sairaustiloihin.

        Mitä neljä- ja viiskytlukuihin tulee, niin allergiat eikä astma vaivanneet suomalaisia. Nythän yli puolet suomalaisista on allergikkoja.
        Vuonna 1960 Suomessa oli vain 3000 astmaan sairastunutta. Nyt heitä on yli 300 000 tuhatta ja määrä kasvaa yli 14 000 tuhannen vuosivauhtia, josta määrästä lapsia on yli neljätuhatta.

        Mitä syöpiin tulee, niin vastikään mediassa varoitettiin äitejä käyttämästä raskausaikana runsain määrin kosmetiikkateollisuuden tuotteita, koska sillä sattaa olla yhteyttä nuorten miesten kivessyöpään. Tupakoinnista ja alkoholin käytöstä seuraa tilastollisesti erilaisia syöpiä kuin myös ei-kuitupainotteisesta ruokavaliosta.
        Papilloomavirus aiheuttaa suuseksissä suu-aluesyöpiä kuin myös kohdun kaulan runkoosan syöpää, Hormonikorvaushoito aiheutaa rintasyöpää jne,. ja jne..
        Kun tutkitusti ihmiseimistö on yli sadan kemikaalin saastuttama, niin niiden yhteisvaikutuksista esim. syövän ilmaantuvuuteen ei tiedetä mitään. Ei tiedetä myöskään lisä- ja säilöntäaineiden riskeistä, joita elintarviketeollisuus ymppää valmistamiinsa ruokiin ja juomiin.

        Mitä tulee mainintaasi kosteusvauriomikrobiMYRKKYKUOLLEISUUDESTA, niin GLOBAALILÄÄKETIEDE ei ole vielä tähän mennessä todennut kenenkään kosteusvauriorakennusaltistuneen oireilevan noista myrkyistä saati kuolleen niihin.
        Kun valtion ja kuntien omistamat vanhat rakennukset ovat suurimmaksi osaksi kosteusvauriomikrobisaasteisia tutkitusti jo tuolta 1990-luvulta lähtien, niin tilastojen mukaan syöpään sairastumisen riski valtio-/kuntatyöntekijöillä ei ole sen suurempaa kuin muullakaan väestöllä.
        Tilastollisesti suurin syöpäriski on miestarjoilijoilla.

        Mikäli tarkkailet kuolinilmoituksia, niin kuolema näyttää suurimmaksi osaksi niittävän tätänykyä satoa 1920-ja 1930-luvulla syntyneiden joukossa. Mitä tulee 1940-, 1950- ja 1960-luvuilla syntyneiden kuolleisuuteen,
        niin jostain syystä he näyttävät olevan pääasiassa miehiä.

        Kaikkea hyvää sinulle vertti-eetu.

        meillä käyneet isännöitsijät ja terveysmiehet eivät olleetkaan mitään mooseksia eikä ruotsista.

        "Kun kirjoitit, että homeita on aina ollut, niin Ruotsin terveysviranomaiset neuvoivat hylkäämään homeisen kodin TERVEYSVAARAN takia jo 1800-luvulla ja juutalaisten Mooses jo n. 2500 vuotta sitten.
        Kodithan olivat LUOMUkoteja tuohon aikaan, eli niissä ei ollut nykyrakennusmateriaaleja".


      • sairasvääns
        vertti-eetu kirjoitti:

        meillä käyneet isännöitsijät ja terveysmiehet eivät olleetkaan mitään mooseksia eikä ruotsista.

        "Kun kirjoitit, että homeita on aina ollut, niin Ruotsin terveysviranomaiset neuvoivat hylkäämään homeisen kodin TERVEYSVAARAN takia jo 1800-luvulla ja juutalaisten Mooses jo n. 2500 vuotta sitten.
        Kodithan olivat LUOMUkoteja tuohon aikaan, eli niissä ei ollut nykyrakennusmateriaaleja".

        No onkos vertti-eetulla sitten tietoa, että onko homeet yhteydessä autoimmuunisairauksiin?? Haluaisin siitä nimittäin tietoa, että voisin hiukan lyödä faktoja työpaikalla pöydälle. Itse en enää joudu töissä olemaan hometiloissa, mutta niitä on täällä meidänkin paikkakunnalla liiiiian paljon. En halua, että he sairastuvat samoin kun minä (no on toki muitakin jo sairastuneita). Ja sitä paitsi minuakin on niin mollattu oireireni kanssa, että ihan sapettaa. Mutta olihan tämä valittaminen aiheellista. Sain nimittäin vastauksen tällä viikolla sylkirauhasbiopisiasta ja se varmisti, että minulla on sjögrenin syndrooma. Töissä olen siis pitkään altistunut, koti on luojan kiitos puhdas.


      • vertti-eetu
        sairasvääns kirjoitti:

        No onkos vertti-eetulla sitten tietoa, että onko homeet yhteydessä autoimmuunisairauksiin?? Haluaisin siitä nimittäin tietoa, että voisin hiukan lyödä faktoja työpaikalla pöydälle. Itse en enää joudu töissä olemaan hometiloissa, mutta niitä on täällä meidänkin paikkakunnalla liiiiian paljon. En halua, että he sairastuvat samoin kun minä (no on toki muitakin jo sairastuneita). Ja sitä paitsi minuakin on niin mollattu oireireni kanssa, että ihan sapettaa. Mutta olihan tämä valittaminen aiheellista. Sain nimittäin vastauksen tällä viikolla sylkirauhasbiopisiasta ja se varmisti, että minulla on sjögrenin syndrooma. Töissä olen siis pitkään altistunut, koti on luojan kiitos puhdas.

        kuin tämä.

        http://indooraid.com/homejaterveys/index.php/autoimmuunisairaudetmenu

        Ehkä immuunijärjestelmä murenee aika pahasti jos kosteusvauriorakennuksessa liian kauan vetelee keuhkoihin mikrobimyrkkyjä ja homemyrkkyjä.


      • Homeherkkä#
        vertti-eetu kirjoitti:

        kuin tämä.

        http://indooraid.com/homejaterveys/index.php/autoimmuunisairaudetmenu

        Ehkä immuunijärjestelmä murenee aika pahasti jos kosteusvauriorakennuksessa liian kauan vetelee keuhkoihin mikrobimyrkkyjä ja homemyrkkyjä.

        Kirjoitit: "EHKÄ immuunijärjestelmä murenee aika pahasti jos kosteusvauriorakennenuksessa liian kauan vetelee keuhkoihin mikrobimyrkkyjä ja homemyrkkyjä."

        Mitä tulee M S-S:n tiedonlevitykseen koskien kosteusvauriorakennusaltistusta, niin hänen mielestään jotkut BAKTEERIMYKYT aiheuttavat solutuhoja (esim. NK-solut), mutta vain SOLUMALJOILLA.
        Ihmiselimistöstä mitattuna hänen mainitsemiaan solutuhoja ei ole löytynyt.
        Homemyrkyjen tekosista hän ei ole kirjoitellut mitään.

        Mitä tulee allergiaan, niin sen määritelmä on yhä edelleen seuraava: "kun immuunijärjestelmän tuottama reaktio ei ole elimistön kannalta hyödyllinen vaan JOKO LIIAN VOIMAKAS TAI SIISTÄ AIHEUTUU KUDOSVAURIOITA, puhutaan allergiasta (Lähde: Allergologia).

        Allergikolla pahimmassa tapauksessa immuunijärejestelmän valkosolut sytokiiniryöpytyksineen hyökkäävät elimistön eri kudosten kimppuun aiheuttamalla niissä solutuhoa, joka tuho aikaansaa erilaisia sairauksia.

        M S-S:sän mainitsemia mikrobimyrkkyjä ei siis tarvita solutuhojen aikaansaamiseksi kosteusvauriorakennusaltistuksessa olevien kohdalla. Solutuhoon eri puolilla elimistöä riittää allergisoituminen jollekin/joillekin ns. kosteusvauriomikrobeille.


      • vertti-eetu
        Homeherkkä# kirjoitti:

        Kirjoitit: "EHKÄ immuunijärjestelmä murenee aika pahasti jos kosteusvauriorakennenuksessa liian kauan vetelee keuhkoihin mikrobimyrkkyjä ja homemyrkkyjä."

        Mitä tulee M S-S:n tiedonlevitykseen koskien kosteusvauriorakennusaltistusta, niin hänen mielestään jotkut BAKTEERIMYKYT aiheuttavat solutuhoja (esim. NK-solut), mutta vain SOLUMALJOILLA.
        Ihmiselimistöstä mitattuna hänen mainitsemiaan solutuhoja ei ole löytynyt.
        Homemyrkyjen tekosista hän ei ole kirjoitellut mitään.

        Mitä tulee allergiaan, niin sen määritelmä on yhä edelleen seuraava: "kun immuunijärjestelmän tuottama reaktio ei ole elimistön kannalta hyödyllinen vaan JOKO LIIAN VOIMAKAS TAI SIISTÄ AIHEUTUU KUDOSVAURIOITA, puhutaan allergiasta (Lähde: Allergologia).

        Allergikolla pahimmassa tapauksessa immuunijärejestelmän valkosolut sytokiiniryöpytyksineen hyökkäävät elimistön eri kudosten kimppuun aiheuttamalla niissä solutuhoa, joka tuho aikaansaa erilaisia sairauksia.

        M S-S:sän mainitsemia mikrobimyrkkyjä ei siis tarvita solutuhojen aikaansaamiseksi kosteusvauriorakennusaltistuksessa olevien kohdalla. Solutuhoon eri puolilla elimistöä riittää allergisoituminen jollekin/joillekin ns. kosteusvauriomikrobeille.

        no kyllä sekin passaa. En ole mikään mooses. Tavallinen vanha suomalainen äijänkäppänä joka on hengitellyt kosteusvaurioasunnoissa monenlaisia kosteusvauriomyrkkyjä. Homeesta lähtien.
        Monelaiset desinfioinnit ja otsonoinnit lisäsivät oireita sekä tulehdus-sairasteluja ja teki sisäilmaan melkoiset coktailit.
        Kostutus ja kuivausvirman kaverikin sanoi solumyrkkykujalla olevan "coktailin". Kai tiesi mistä puhui.


    • Homeherkkä#

      Jo 1970-luvulla on tiedetty allergialla, olkoonpa se allergeeni vaikka joku ruoka-aine tai vaikkapa home, olevan yhteyttä autoimmuunisairauksien puhkeaamisen kanssa.

      Tunnen kosteusvauriotyöpaikalla vielä olevia henkilöitä, jotka ensin kärsivät toistuvista pitkäaaikaisista limakalvojen tulehduksista niin ylä- kun alahengitystiessäkin lisänä reumaoireilut.
      Limakalvotulehdukset muuttuvat krooniksi diagnoosinimikkeillä krooninen, nuha, krooninen poskiontelotulehdus, krooninen keuhkoputkitulehdus, joka muuntui joillakin astmaksi ja reumaoireiluista on seurannut todettuna Sjögrenin syndroma tai reuma. Yleensä reumaoireilut saavat fibromyalgiadiagnoosin.

      Itselläni on kolme autoimmuunisairautta, joista diagnosoituna palmoplantaari pustulosis (PPP) sekä psori.
      Alopekia diagnosoimatta, vaikka ei ole ihokarvan ihokarvaa missään paikassa ja tukkakarvatkin melkein tipotiessään. Karvat lähtivät ensimmäisen kerran pitkäaikaisen keuhkoputitulehduksen yhteydessä, tulivat kuitenkin takaisin. Kun lähtivät toisen kerran pitkäaikaisen keuhkotulehduksen yhteydessä, niin eivät enää tulleet takaisin.
      Voimakkaista aamu-reumaoireista kärsin minäkin työpaikka-altistusajan viiden viimeisen vuoden aikana sekä kroonisesta jännetuppitulehduksesta oikeassa ranteessani.
      Moniallergikkona reumakivut onnistuvat minulta muillakin allergeeneilla/antigeeneilla kuin myös nukkuvana olevan PPP:n ja psorin henkiinherättäminen.
      Kun PPP:n henkiinherättäminen onnistuu minulta myös kädet kyynärpäihin multaantyönnöllä, niin mullassahan on pilvinpimein eri homelajeja.

      Työpaikka-altistusaikana minulla ei ollut minkäänlaisia ihottumia. PPP ja psori hyökkäsivät ensimmäisen kerran päälle polvisidevamman yhteydessä. Tuolloin työpaikka-altistukseni päättymisestä oli kulunut jo n. kolme vuotta.
      Myös pari eri tyyppistä nokkosrokkoreaktiota onnistuu allergeeni/antigeenialtistuksella sekä joku muu ihottumatyyppi, joka iskee nilkkaan.

      Immuunijärjestelmän ehdoilla, kiitos 24-vuotisen kosteusvauriotyöpaikka-altistukseni, tässä on joutunut elämään jo reilut kymmenisen vuotta, joka kyllä on elämän laatua pahasti rajoittava tekijä.

      • Voihan home :/

        Itse elin koko lapsuusikäni hometalossa ja silloin mulla oli jatkuva korvatulehdus kierre. Sitten kun on ollut kouluissa tai työpaikoissa joissa on home ongelma, niin mulla on ollut jatkuva poskiontelotulehdus.
        Mutta siis, minulla ollut koko pienen ikäni myös erinäisiä nivel vaivoja ja iho-ongelmia.
        n. 30 v minulla todettiin fibromyalgia, joka mun mielestä on vain hätäselitys oikeiden ongelmien peittelyille, kun ei viitsitä tutkia. Suurimmalla osalla fibromyalgikoista on yliliikkuvat nivelet, joka on itsessään vakavampi sairaus ja aiheuttaa kovia kipuja, nivelrikkoja ja työuupumusta raskaissa fyysisissä töissä.

        Kun mulla 30v todettii tuo fb, niin verikokeiden sivulöydöksenä oli viitteitä autoimmuunisairaudesta. Mutta kukaan nivellääkäri ei noteerannut sitä. Sittemmin alkoivat maksa arvot heittelehtiä ja tuli erinäisiä vatsaoireita. Kaivoin viiden vuoden jälkeen nuo verikoetulokset ja vaadin tutkia asiaa. Minulta löytyikin autoimmuunisairaus, primaarinen biliaarinen kirroosi (sappi kirroosi). Joka suomeksi tarkoittaa sappitiehyiden kroonista tulehdusta ja hoitamattomana se tuhoaa maksan....

        Eli onko kaikki saanut jo alkunsa tuolla homelapsuudessa....?


    • EIhomeelle

      mulla nostaa home kuumetta koko ajan, aiheuttaa hengitysongelmia ja nenäverenvuotoa. Olin kesällä kuukauden töissä siivoojana homeisessa rakennuksessa, plus siellä oli vielä remonttikäynnissä niin keuhkot oli samaan aikaan tulessa ja jäässä, yskin mustaa limaa kurkusta jatkuvasti pois ja joka yö verta valui nenästä useamman tunnin. Oireet loppuivat kun lopetin työt. Sama aiemman koulun työharjoittelussa purin vanha nojatuolin jossa sisällä oleva superlooni oli homeessa, joka aiheutti 40 asteen kuumeen.
      Ja yhdessä työpaikassa sairastelin myös jatkuvasti homeen takia, ja en ole moneen vuoteen sairastellut niin paljon kuin silloin. Esim nytten en ole ollut edes syysflunssassa, mikä on taas kaikilla ystävilläni ollut.
      Kyllä se home vaikuttaa elimistöön ja vastustuskykyyn huomattavasti, sehän on ihan tutkittu juttu.

      • työterveyslaki..ko

        ennen nykyistä työpaikkaani ollut mitään sairauksia..nyt on fibro, jatkuvaa flunssaoireita eri muodoissa, muutakin vikaa... selässä..hmm yläpäässä ei vielä todettua....jatkuvaa pientä kuumeilua.ym ym...ja jos sanon , että olen semmoisessa paikassa töissä missä vetää joka lävestä..ja hometta on. Mutta sitähän ei kaupungin ns. "herrat" vai narrit tahdo myöntää. kaupungintalo rempattu ja useat päiväkodit/koulut..
        Lyödään vaan pakkelia pakkelin päälle...eihän ihmisitä välitetä..mutta minä olen seuraava hoidettava,
        Haluaisin nähdä yhdenkin päättävän immeisen samassa jamassa....olisi ihan oikein.


    • tähän mennessä....

      Olen asunut pääasiassa koko ikäni vanhoissa taloissa joista osa ollut enemmän tai vähemmän homevikaisia. Lisäksi vaikuttaisi että eri kämpissä on ollut erityyppisiä oireita. Omat selityket on että eri hometyypit aiheuttaa erilaisia oireita.
      Tähän mennessä koetut. Epämääräinen tarkemmin määrittelemätön nivusihottuna. Ollut ja mennyt.
      Nenän selittämättömät ja yllättävät verivuodot. Säännölliset vuodenaika lentsukierteet nuhaa,yskää,kurkkukipuja ilman kuumetta. Pitkät kuiva yskä kaudet ilman muita oireita. Ylähengitystie oireet kurkun ärsytykset. Nämäkin menneitä muuton jälkeen.
      Tällä hetkellä ajoittaiset astmatyyppiset hapensaanti ongelmat,krooninen väsymys ja yleinen aloitekyvyttömyys ja paikoitellen ajatusten pätkiminen ja hölmööntyminen johtuen osaltaan asiaan liittyvästyä stressistä. Viimeisin vitsaus reumatyyppinen raajojen puutuminen,aamujäykkyys ja nivelkivut. Lisäksi kurkussa aamukäheyttä ja joskus äänenmenoa. Myös päänsärky ja yleinen pahoinvointi tai huonovointisuuden tunne.

      Suurin ongelma on avunsaannin vaikeus ja ymmärtämättömyyyden kohtaaminen. PAikalliset terveystarkastajat ei ole asioista perillä tai täysin väärillä pätevyyksillä hommaansa palkattu. Sen lisäksi eivät koe rooliansa palveluhenkiseksi jos kertoo asunvansa omistusasunnossa. Terveyskeskus lääkärit myös täysin urautuneita omiin käsityksiinsä. Kuten omalääkäri sanoi hän ei lähtisi hakemaan syitä ihan ensimmäisenä hometalosta ja sitä ei tosiaankaan tehnyt vaan halusi jankuttaa omat käsityksensä vaikka itselle home oireet on hyvin selvät ja johdonmukaiset. Suurin osa oireista helpottaa melko nopeasti kotoa poistuessa.

      Tällä hetkellä odottelen lähetettä reumasairaalaan ja valmistaudun muuttoon ja ajatukseen eli omakotitalon täysremontiin/tuhoamiseen ja lähes koko irtaimiston hävittämiseen.
      Myös lähisukulaisten ja muiden läheisten reaktiot ärsyttää. Äidille paljastin olevani sairas ja mielenkiinto kuunteluun kesti n. kaksi minuuttia ja sen jälkeen jatkui tarinat lomamatkan ihanuuksista ja tyypilliseen tapaan itkuvirsien veivaaminen siitä kuinka huonosti oli sujuneet matkajärjestelyt. Kertaakaan ei ole apuaan asianhoidossa millään tasolla tarjonnut. Isä puolestaan elää omaa alkoholistin uraputkeaan ymmärtämättä muista asioista mitään. Ystäviä ja muita sukulaisia en ole asialla viitsinyt rasittaa ettei hössötyksellään aiheuta lisää hoidettavia ongelmia.

      Kävin myös paikallisen reumayhdistyksen homeryhmän kokousessa hakemassa ohjeita ongelmien hoitoon. Tilaisuudessa oli luennoitijana sisäilmakysymyksistä muistaakseni anticimexin joku tod.näk kallispalkkainen vanhempi luennoitsija. Jätkälle ei vissiin maksettu luennosta ainakaan riittävästi palkkaa koska sisältö oli hyvin heikko. Kaverin ulosanti oli surkea ja kontakti yleisöön ei kiinnosta tyyppinen. Jankutti vaan olematonta dataa miten sisäilmamittaus suoritetaan ja näytti suurennettuja kuvia millaisia mörököllejä on tullut vastaan ja luetteli lainankielisiä nimiä yleisimmistä homeryhmistä. Konkreettinen hyöty luennosta lähellä nollaa.
      Luennon jälkeen homeryhmän vapaamuotoista keskustelua joka osoittautui hyvin lähelle marttaseuran sielunhoitoryhmäksi ja sisäisen pahanolon purkupaikaksi. Tekninen tai konkreettinen anti hyvin lähellä nollaa myöskin ketän ei osannut sanoa tai edes ollut kiinnostunut miten asioita lähdetään korjaamaan.

      Tässä tarinaa omalta kohdalta ja toivottavasti antaa kuvaa mitä on odotettavissa kun lähtee eteenpäin. Ja pahasti pelkään etten ole ainoa. Oikean tiedon löytäminen on kiven takana kun liikkeellä näyttää olevan yhtä sun toista helppoheikkiä.

      • XXR

        Jees... vanhassa talossa tullu asuttua (lähes poikkeuksetta) yli 20 vuotta. NYkyään täällä haiseekin home, jopa itse sen haistaa, toisina päivinä ei niinkään. viitisen vuotta sitten alkoi ilmestymään jauhopukkeja ihan pirusti tänne mökkiin. Siis niitä oli ollut ennen sitäkin aina jonkin verran, mutta niiden määrä lisääntyi dramaattisesti. Eräskin kesä niitä tuolta katon rajasta tipahteli niin, että ainakin 10-12 tapoin päivitäin niitä alakerrasta. Avoullakkohan niitä oli mustanaan kun myrkytin ne (raatoja siis).

        Oireitahan on ollut:

        -äänenkäheyttä, kurkkukipua
        -leijoja silmissä, sumutäpliä siis, valonarkuutta, rähmimistä
        -astma- tyyppisiä oireita vaikken pode astmaa, hengeahdistusta joskus, henki vinkuu jos nauran (uus oire)
        -virtsaamisen tarve on lisääntynyt
        -ihottumaa, josta ei ole selkoa mistä se on tullut, kutinaa siellä täällä ympäri kehon
        -neurologisella puolella: keskittymisvaikeuksia joskus, yksittäisten asioitten unohtelua, levottomuutta. aloitekyvyttömyyttä
        -silmiä särkee, silmien "taakse" kipuilee
        -aivasteluja, yskää, keuhkoputkentulehduksia
        -olo kuin sairastuisi flunssaan vaikka ei ole sairastunutkaan
        .väsymystä, yleiskunnon heikkenemistä
        -korvien kipuilu ja tulehdukset, runsas vahan eritys, tinnitus

        jne jne jne.

        Toisella täällä asuvalla vastaavien oireiden lisäksi mm.

        -niveloireita, nivelet vääntyilee
        -aamujäykkyyttä, vaikeuksia kävellä
        -selittämätön outo ajottain vaikeakin ihottuma, johon edes ihotautien erikoislääk. ei osannut täysin sanoa mitä se on

        jne.


      • Eläkeläinen65
        XXR kirjoitti:

        Jees... vanhassa talossa tullu asuttua (lähes poikkeuksetta) yli 20 vuotta. NYkyään täällä haiseekin home, jopa itse sen haistaa, toisina päivinä ei niinkään. viitisen vuotta sitten alkoi ilmestymään jauhopukkeja ihan pirusti tänne mökkiin. Siis niitä oli ollut ennen sitäkin aina jonkin verran, mutta niiden määrä lisääntyi dramaattisesti. Eräskin kesä niitä tuolta katon rajasta tipahteli niin, että ainakin 10-12 tapoin päivitäin niitä alakerrasta. Avoullakkohan niitä oli mustanaan kun myrkytin ne (raatoja siis).

        Oireitahan on ollut:

        -äänenkäheyttä, kurkkukipua
        -leijoja silmissä, sumutäpliä siis, valonarkuutta, rähmimistä
        -astma- tyyppisiä oireita vaikken pode astmaa, hengeahdistusta joskus, henki vinkuu jos nauran (uus oire)
        -virtsaamisen tarve on lisääntynyt
        -ihottumaa, josta ei ole selkoa mistä se on tullut, kutinaa siellä täällä ympäri kehon
        -neurologisella puolella: keskittymisvaikeuksia joskus, yksittäisten asioitten unohtelua, levottomuutta. aloitekyvyttömyyttä
        -silmiä särkee, silmien "taakse" kipuilee
        -aivasteluja, yskää, keuhkoputkentulehduksia
        -olo kuin sairastuisi flunssaan vaikka ei ole sairastunutkaan
        .väsymystä, yleiskunnon heikkenemistä
        -korvien kipuilu ja tulehdukset, runsas vahan eritys, tinnitus

        jne jne jne.

        Toisella täällä asuvalla vastaavien oireiden lisäksi mm.

        -niveloireita, nivelet vääntyilee
        -aamujäykkyyttä, vaikeuksia kävellä
        -selittämätön outo ajottain vaikeakin ihottuma, johon edes ihotautien erikoislääk. ei osannut täysin sanoa mitä se on

        jne.

        Minkä takia ei kukaan pane pääliköitä tai työnantajaa vastuuseen työ turvallisuudesta.
        Ei kannata menettää terveyttään työn takia, sillä se on aina peruutamatonta työpaikat ei.
        Jos päällikö tietää homeesta HÄN ON ENSI SIASESTI VASTUUSSA SIITÄ.
        Ihmettelen minkä vuoksi ammatti osastot eivät viie heitä oikeuteen.
        Koska se on tietoista työ turvallisuuden laimin lyöntiä.
        Terveys on kaikein tärkein ,sitä ei vain silloin huomaa kun se ei kske itseä.
        Toivon että ymmärrette hoitaa asiat.
        Jos kunnantalolla On hometta ja hallitukselle on ilmoitettu niin he sovat syyllisiä.
        Ja oikeuteen vain jos puhe ei mene perille.
        Samoiten kuin kouluissa minä en ainakaan anna lasren lapsiani olla sellaisessa koulussa.
        Vaamasti panen vastuuseen siitä tietävät henkilöt.


      • sairasvääns
        Eläkeläinen65 kirjoitti:

        Minkä takia ei kukaan pane pääliköitä tai työnantajaa vastuuseen työ turvallisuudesta.
        Ei kannata menettää terveyttään työn takia, sillä se on aina peruutamatonta työpaikat ei.
        Jos päällikö tietää homeesta HÄN ON ENSI SIASESTI VASTUUSSA SIITÄ.
        Ihmettelen minkä vuoksi ammatti osastot eivät viie heitä oikeuteen.
        Koska se on tietoista työ turvallisuuden laimin lyöntiä.
        Terveys on kaikein tärkein ,sitä ei vain silloin huomaa kun se ei kske itseä.
        Toivon että ymmärrette hoitaa asiat.
        Jos kunnantalolla On hometta ja hallitukselle on ilmoitettu niin he sovat syyllisiä.
        Ja oikeuteen vain jos puhe ei mene perille.
        Samoiten kuin kouluissa minä en ainakaan anna lasren lapsiani olla sellaisessa koulussa.
        Vaamasti panen vastuuseen siitä tietävät henkilöt.

        "Minkä takia ei kukaan pane pääliköitä tai työnantajaa vastuuseen työ turvallisuudesta.
        Ei kannata menettää terveyttään työn takia, sillä se on aina peruutamatonta työpaikat ei."

        Tämä onkin helpommin sanottu kuin tehty. Olen itse käynyt tuhannesti työterveydessä ja siellä kyllä tiedettiin, että oireet johtuvat homeista. Työpaikallani moni oiri ja ihmiset ramppasivat vuoron perään lääkärissä valittamassa oireitaan. Kukaan ei kuitenkaan koskaan ottanut kantaa mitenkään mihinkään asiaan vakavasti. Siitähän nyt kallis menoreikä olisi kaupungille tullut. Annettiin aina oireita helpottavaa lääkitystä ja töihin vaan. Vaikka kuinka yrität koneistoa vastaan taistella, niin mitään ei tapahdu. Itseltä lähtee viimein järki siinä taistelussa ja sitten saat ne "hullun paperit" Näiden oireiden kanssa nyt sitten on tosiaan vain elettävä. Mutta eipä tämäkään ihan halpaa kaupungille ole, kun ihmisiä on pitkillä sairaslomilla, kun on akuutit tilanteet päällä.


    • etäsavo

      ja työstä ihan sinälläänkin suattaa tulla kuumetta ynnä muuta paskoo,jotta kyllä niitä kannattee välttää tuommosia kaikenlaisia duuniloita ja ellee ihan vuon onnellisena muutennii .

      • No itu ever

        Ihmiset ovat kautta aikojen asuneet kosteissa ja vanhoissa rakennuksissa ilman sen kummempia oireyhtymiä.Taitaa liiallinen siisteys ja desinfiointi aiheuttaa herkkähipiäisille oireita.
        Tuntuu olevan niin,että jatkuvasti valitetaan milloin mistäkin.Liian valveutunutta on nykyihmisen elämä.Luulen ,että mitä enemmän on keskusteluja homeista sun muista bakteeripesistä,sitä enemmän ihmiset alkavat jopa KUVITELLA että nyt ahistaa henkeä,nyt kutittaa ihoa,nyt perheen marsukin on alkanut raapimaan itseään :D
        Ihan älytöntä koko touhu!
        Syökää ihmiset kunnon lihaa,pottuja ja laittakaa voita leivän päälle,niin loppuu moiset kuvitelmat kaiken maailman allergioista.Ja mitä enemmän vouhkaatte,sitä enemmän seuraava sukupolvi ottaa mallia ja mikään asumus ei enää kelpaa...saati kunnon ruoka.En yhtään ihmettele sitä,että vegaanit sun muut kalpeakasvoiset hihhulit ovat jo ruokavalionsa takia huonossa kunnossa!Sitten keksitään pavunituja syödessä että "varmaan meidän kodissa on hometta kun niin heikottaa". Voi herran kevät sentään!


      • Niin tai sitten näin
        No itu ever kirjoitti:

        Ihmiset ovat kautta aikojen asuneet kosteissa ja vanhoissa rakennuksissa ilman sen kummempia oireyhtymiä.Taitaa liiallinen siisteys ja desinfiointi aiheuttaa herkkähipiäisille oireita.
        Tuntuu olevan niin,että jatkuvasti valitetaan milloin mistäkin.Liian valveutunutta on nykyihmisen elämä.Luulen ,että mitä enemmän on keskusteluja homeista sun muista bakteeripesistä,sitä enemmän ihmiset alkavat jopa KUVITELLA että nyt ahistaa henkeä,nyt kutittaa ihoa,nyt perheen marsukin on alkanut raapimaan itseään :D
        Ihan älytöntä koko touhu!
        Syökää ihmiset kunnon lihaa,pottuja ja laittakaa voita leivän päälle,niin loppuu moiset kuvitelmat kaiken maailman allergioista.Ja mitä enemmän vouhkaatte,sitä enemmän seuraava sukupolvi ottaa mallia ja mikään asumus ei enää kelpaa...saati kunnon ruoka.En yhtään ihmettele sitä,että vegaanit sun muut kalpeakasvoiset hihhulit ovat jo ruokavalionsa takia huonossa kunnossa!Sitten keksitään pavunituja syödessä että "varmaan meidän kodissa on hometta kun niin heikottaa". Voi herran kevät sentään!

        Ennenvanhaan rakennukset olivat myös väkisinkin sen verran vetäviä, että se nurkista eestaas vinkuva ilma tuuletti kaikenlaiset kosteudet pihalle. Eikä ihmisillä ollut kylppäreitä ja suihkuja sisätiloissa, saunassa pesulla käytiin ja se oli eri rakennus. Nykyajan talot ovat liian tiiviitä ja niissä läträtään niin helvetisti...

        Ei se mitään kuvitelmaa ole jos nuoresta asti yskii joka helvetin syksy ja yskä sen kuin pahenee ja lopulta ei enää edes henki kulje, ja saa diagnoosin astma. Itse olen lapsena elänyt juuri tuollaisessa ylläkuvatussa talossa eli vanhaan tapaan, ja silti oli kaikenlaiset atopiat sun muut allergiat vaikka meillä oli elukoitakin.

        Opiskelemaan jouduin ns. homekouluissa ja siinä vaiheessa yskä sitten paheni. Sen jälkeen onkin sitten ollut vaikka mitä, mutta jääköön luettelematta kun olisivat kerta "kuvitelmaa" ja yliherkkyyttä... xD


      • munaton höpö
        No itu ever kirjoitti:

        Ihmiset ovat kautta aikojen asuneet kosteissa ja vanhoissa rakennuksissa ilman sen kummempia oireyhtymiä.Taitaa liiallinen siisteys ja desinfiointi aiheuttaa herkkähipiäisille oireita.
        Tuntuu olevan niin,että jatkuvasti valitetaan milloin mistäkin.Liian valveutunutta on nykyihmisen elämä.Luulen ,että mitä enemmän on keskusteluja homeista sun muista bakteeripesistä,sitä enemmän ihmiset alkavat jopa KUVITELLA että nyt ahistaa henkeä,nyt kutittaa ihoa,nyt perheen marsukin on alkanut raapimaan itseään :D
        Ihan älytöntä koko touhu!
        Syökää ihmiset kunnon lihaa,pottuja ja laittakaa voita leivän päälle,niin loppuu moiset kuvitelmat kaiken maailman allergioista.Ja mitä enemmän vouhkaatte,sitä enemmän seuraava sukupolvi ottaa mallia ja mikään asumus ei enää kelpaa...saati kunnon ruoka.En yhtään ihmettele sitä,että vegaanit sun muut kalpeakasvoiset hihhulit ovat jo ruokavalionsa takia huonossa kunnossa!Sitten keksitään pavunituja syödessä että "varmaan meidän kodissa on hometta kun niin heikottaa". Voi herran kevät sentään!

        Höpö höpö oletko valmis vaihtamaan home kämppään,tule asumaan voit asua ilmaiseksi otetaan aluksi vuosi ja katsotaan onko sinulla oireita.helppo se on näillä palstoilla ilveillä.mutta onko munaa lähtee testaamaan..


      • vertti-eetu
        No itu ever kirjoitti:

        Ihmiset ovat kautta aikojen asuneet kosteissa ja vanhoissa rakennuksissa ilman sen kummempia oireyhtymiä.Taitaa liiallinen siisteys ja desinfiointi aiheuttaa herkkähipiäisille oireita.
        Tuntuu olevan niin,että jatkuvasti valitetaan milloin mistäkin.Liian valveutunutta on nykyihmisen elämä.Luulen ,että mitä enemmän on keskusteluja homeista sun muista bakteeripesistä,sitä enemmän ihmiset alkavat jopa KUVITELLA että nyt ahistaa henkeä,nyt kutittaa ihoa,nyt perheen marsukin on alkanut raapimaan itseään :D
        Ihan älytöntä koko touhu!
        Syökää ihmiset kunnon lihaa,pottuja ja laittakaa voita leivän päälle,niin loppuu moiset kuvitelmat kaiken maailman allergioista.Ja mitä enemmän vouhkaatte,sitä enemmän seuraava sukupolvi ottaa mallia ja mikään asumus ei enää kelpaa...saati kunnon ruoka.En yhtään ihmettele sitä,että vegaanit sun muut kalpeakasvoiset hihhulit ovat jo ruokavalionsa takia huonossa kunnossa!Sitten keksitään pavunituja syödessä että "varmaan meidän kodissa on hometta kun niin heikottaa". Voi herran kevät sentään!

        (05:39 kirjoitettu tuo). Niin ettei tule ihan höpö höpöä pukattua palstoille.

        "desinfiointi aiheuttaa herkkähipiäisille oireita"

        Onko todellakin näin? Jos on niin pitää alkaa pyytämään korvauksia kuivaus kostutusvirmoilta ja isännöitsijältä kun DESINFIOIVAT asuntomme ja irtaimiston liian hyvin koska terveys meni lopullisesti ja kamoista oireita vaikka terveysmiehenkin ohjeiden mukaan putsailtu porukalla.
        Joulukuu 2009 Certament Super, helmikuussa muistaakseni Pentrox-PF ja keväällä kahteen eri asuntoon tehtiin kovat otsonoinnit. Kyselin kyllä, että onkohan turvallista. Ei ollut turvallista koska oireilut paheni ja irtaimisto saastui. Desinfiointi? Siinähän se olikin. Kostustus ja kuivausvirman kaveri vielä keväällä sanoikin "teillä on siellä coktail". Coktail totta tosiaan kostutus kuivausvirmojen ja isännöitsijän toimesta aikaan saaatu.
        Siinähän se sählääminen sitten selvisikin kerta heitolla.


      • k-insinööri
        vertti-eetu kirjoitti:

        (05:39 kirjoitettu tuo). Niin ettei tule ihan höpö höpöä pukattua palstoille.

        "desinfiointi aiheuttaa herkkähipiäisille oireita"

        Onko todellakin näin? Jos on niin pitää alkaa pyytämään korvauksia kuivaus kostutusvirmoilta ja isännöitsijältä kun DESINFIOIVAT asuntomme ja irtaimiston liian hyvin koska terveys meni lopullisesti ja kamoista oireita vaikka terveysmiehenkin ohjeiden mukaan putsailtu porukalla.
        Joulukuu 2009 Certament Super, helmikuussa muistaakseni Pentrox-PF ja keväällä kahteen eri asuntoon tehtiin kovat otsonoinnit. Kyselin kyllä, että onkohan turvallista. Ei ollut turvallista koska oireilut paheni ja irtaimisto saastui. Desinfiointi? Siinähän se olikin. Kostustus ja kuivausvirman kaveri vielä keväällä sanoikin "teillä on siellä coktail". Coktail totta tosiaan kostutus kuivausvirmojen ja isännöitsijän toimesta aikaan saaatu.
        Siinähän se sählääminen sitten selvisikin kerta heitolla.

        Mikään viranomainen ei suosittele näitä desinfiointeja. Alalla on vaan raaka ja häikäilemätön markkinointi menossa. Otsonaattoreiden käyttöä on viranomaistoimin yritetty estää mutta sekin kanta jäi vähän hampaattomaksi. Missään tutkimuksessa ei ole osoitettu että niistä olisi terveyden kannalta mitään hyötyä.


      • Anonyymi
        No itu ever kirjoitti:

        Ihmiset ovat kautta aikojen asuneet kosteissa ja vanhoissa rakennuksissa ilman sen kummempia oireyhtymiä.Taitaa liiallinen siisteys ja desinfiointi aiheuttaa herkkähipiäisille oireita.
        Tuntuu olevan niin,että jatkuvasti valitetaan milloin mistäkin.Liian valveutunutta on nykyihmisen elämä.Luulen ,että mitä enemmän on keskusteluja homeista sun muista bakteeripesistä,sitä enemmän ihmiset alkavat jopa KUVITELLA että nyt ahistaa henkeä,nyt kutittaa ihoa,nyt perheen marsukin on alkanut raapimaan itseään :D
        Ihan älytöntä koko touhu!
        Syökää ihmiset kunnon lihaa,pottuja ja laittakaa voita leivän päälle,niin loppuu moiset kuvitelmat kaiken maailman allergioista.Ja mitä enemmän vouhkaatte,sitä enemmän seuraava sukupolvi ottaa mallia ja mikään asumus ei enää kelpaa...saati kunnon ruoka.En yhtään ihmettele sitä,että vegaanit sun muut kalpeakasvoiset hihhulit ovat jo ruokavalionsa takia huonossa kunnossa!Sitten keksitään pavunituja syödessä että "varmaan meidän kodissa on hometta kun niin heikottaa". Voi herran kevät sentään!

        Älä puhu enempää. Kuvittava höpöttäjä!


    • turhaunut

      Työskentelin Jyväskylässä eräässä vanhassa koulussa ja sain sieltä homepölyaltistuksen vuodessa. Ihmettelinkin jälkeen päin, että miksi miulla menee ääni työssä ja on nuhainen olo ja niin sitä kysy työkaveritkin. Sairastelin vuoden ja juoksin sairaalassa vuoden aikana useita kertoja. Sitten mitattiin homevasta-aineet ja oli ihan samat, mitä koulussakin oli ollutl homeita, mutta koulu vaan ei myöntänyt, että sieltä tartunnan olen saanut. Lapset sai kyllä hoitotukea asian takia. Näinhän sitä korjausta, kun vintillä oli reikä katossa, niin vedettiin vähän maalia päälle ja lastulevy päälle. 5 vuotta tappelin yksin ammattitautipäätöksestä tuloksetta ja pari vuotta oli asianajajakin, mutta tulos 0. Olet voinut saada altistuksen jo vaikka pienenä, missä lie olette asuneetkin. No enköhän minä 35-vuotiaana silloin tiennyt, missä on asuttu. Siinä samassa puhkesi sitten erittäin vaikea astma ja elämä oli yhtä helvettiä 5 vuotta, ennen kuin näitten sairauksien kanssa oppi elämään ja hoitamaan niitä itse, koska itse se paras lääkäri olet. Olin vielä vuoden jälkeen pari vuotta toisessa työpaikassa, mutta sielläkin oli homeita. Siihen loppui minun työputki 38 vuotiaana ja sitten kuntoutustuelle ja marraskuussa 2001 sain työkyvyttömyyspaperit ja nyt olen ollut 9 vuotta eläkkeellä. Astma hiukan helpottunut, mutta nytten on iskenyt hyvin vakavat sairaudet päälle, että pieniä ovat vielä homepöly- ja astma-ongelmat kuin aivokasvain ja aivoinfarktin. En vähättele oireitasi, mutta ainahan sitä sanotaan, että näiden sairauksien kanssa pitää vaan oppia elämään. Vuosi on minulla kasvain leikkauksesta ja tänä vuonna olen saanut 4 aivoinfarktia ja pakko vaan puskea eteenpäin, vaikka ei ole voimia mihinkään. Jaksamisia siulle ja etsi tietoa ihan googlesta. Joulumielelläkö pitäisi olla???!!!

    • hometta.

      altistunut homeelle, mutta niin varmaan moni muukin. Olen käynyt resonanssihoidossa. Se on sellaista, jossa myös selvitetään eri hometyypit, joita kehossa on ja poistoon annetaan eräänlaista tippaa. Vantaan Korsossa sellainen kuin Marjo Urbanski tekee sitä, mutta varmasti ympäri Suomea löytyy. Itse olen ehkä vieläkin tehokkaamman homeen poistoon soveltuvan aineen löytänyt; jasmiiniöljy. Varmaan myös jasmiinitee on tehokas. Itse huomasin tuon jasmiiniölyn vaikutuksen siten, että kun olin sitä ottanut tippoja laimennettuna jugurttiin tms, niin alkoi tulla hometta joskus aamuyöstä nenän kautta. Siis nenä rasvan mukana poistui. Itselläni nenä erityisen herkkä ja rasvoittuvaa lajia.

    • Oikeutta työntekijöi

      Heti kun saat vahvistuksen, niin vedä työnantaja oikeuteen ja vaadi korvauksia.

      • Tuunari vaan

        Kaikki työnantajat vaan oikeuden, tai pyssyn piipun eteen. Meinaakko nää punikki että kaikki työnantajat ihan piruuttaan meikäläistä haalarimiestä työllistää ja altistaa taudeille? Meillä ainakin pomo vetää samat ilmat keuhkoonsa ja muutaman tunnin päivässä enempi kun rivimiehet. Yhdessä niitä ongelmia ratkotaan eikä sun punakaartitaktiikalla, herää arkeen!


      • sinulle pölykeuhko
        Tuunari vaan kirjoitti:

        Kaikki työnantajat vaan oikeuden, tai pyssyn piipun eteen. Meinaakko nää punikki että kaikki työnantajat ihan piruuttaan meikäläistä haalarimiestä työllistää ja altistaa taudeille? Meillä ainakin pomo vetää samat ilmat keuhkoonsa ja muutaman tunnin päivässä enempi kun rivimiehet. Yhdessä niitä ongelmia ratkotaan eikä sun punakaartitaktiikalla, herää arkeen!

        Se on ammatin valinta kysymys,jos haluat homeisia rakennuksia penkoa,omapa on valintasi


      • Minna Tku
        sinulle pölykeuhko kirjoitti:

        Se on ammatin valinta kysymys,jos haluat homeisia rakennuksia penkoa,omapa on valintasi

        Valittiko tuo edellinen ammatinvalinnastaan jotain? Jos hänen tulisi harkita alanvaihtoa niin sinun "fiksummin" valinneena tulisi aloitaa luetun ymmärtämisen alkeista. Huomioi omassa täydellisyydessäsi että se saattaa olla sinun lapsesi joka sitä homekoulua käy ja tuo heikommin korttinsa pelannut on siitä edes huolissaan. Ai, niin, mutta kun sinä olet se joka tekee vain oikeita valintoja, niin eihän sinulle voi sattua sellaista:) . Laskeuduhan jalustaltasi, klovni.
        Mistä Teitä oikeen tulee,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,


    • Zandrah

      Täällä suuressa Etelä- suomen kaupungissa erään homekoulun opettajista 5-6 sairastunut sarkoidoosiin, yhdelle koko elämäntyönsä koulussa tehneelle, tupakoimaton naishenkilö, käheys ja keuhko-oireet johtivat keuhkosyöpään - homeilla vaikutusta tähänkin?
      Itse opetin ko. koulussa 2 vuotta; jatkuvasti meni ääni, yskimistä ja silmä- jaiho-oireita. työterveyslääkäri palaveria ja tiedotustilaisuttapitäessään sanoi oireileville: yksi elämä...kannattaa hakeutua muualle.
      Tuon kahdenvuoden oireiluni jälkeen ei udessa paikassa enää em. oireita.

      • immuuni.

        Sairaudet puhkeavat yleensä ihmisissä,jotka ovat siivousfriikkejä,jolloin elimistön puolutusmekanismi ei pääse kunnolla toimimaan ja lopuksi elimistö puolustautuu itseään vastaan. Noin 30 prosenttia allergioista hoidetaan plasebolääkityksellä,se jo kertoo ihmisten allergioista aika paljon. Toki lääkärin toteamat sairaudet ovat sitten asia erikseen.


      • home tappaa,hitaasti
        immuuni. kirjoitti:

        Sairaudet puhkeavat yleensä ihmisissä,jotka ovat siivousfriikkejä,jolloin elimistön puolutusmekanismi ei pääse kunnolla toimimaan ja lopuksi elimistö puolustautuu itseään vastaan. Noin 30 prosenttia allergioista hoidetaan plasebolääkityksellä,se jo kertoo ihmisten allergioista aika paljon. Toki lääkärin toteamat sairaudet ovat sitten asia erikseen.

        Kyllä se on home,eikä liika siivous,home vie vastustuskyvyn,ja se johtaa sairastumisiin,esim on paljon,tämä asia on tunnustettava..


      • Vähän kakspiippunen
        home tappaa,hitaasti kirjoitti:

        Kyllä se on home,eikä liika siivous,home vie vastustuskyvyn,ja se johtaa sairastumisiin,esim on paljon,tämä asia on tunnustettava..

        juttu tuo, jos elää koko elämänsä putipuhtaassa ympäristössä niin kyllä sitä elimistö varmaan on kusessa kun pitäisi torjua jokin uusi tauti.
        Toisaalta ei sitä siltikään kannata alkaa paskaa haavoihin hieromaan.


    • altistunut jo ennen

      Siirryin työpisteestä toiseen työpisteeseen (eri rakennus), silmät kutiaa, kurkku kipeytyy, kyselin, onkohan mahdollisesti ennen ilmennyt ongelmia epävirallisesti kyllä, virallisesti Ei... Valittelin vaivojani, minulle sanottiin, että älä nyt vain vie eteenpäin, koska ... selityksiä aina löytyy
      Kivaa minusta

      • sairasvääns

        Niinpä niin, monilla on siis tätä samaa ongelmaa kuin minulla. Nyt vain pitäisi tosiaan saada ne ihmiset vastuuseen, jotka antavat homealtistuksen tapahtua. Minun mielestäni se on esimerkiksi edesvastuutonta työterveyshuollolta lähettää oireilevat ihmiset oireita lieventävien lääkkeiden kanssa jatkamaan homeiden hengittelyä työpaikalle. Sitten vain lisäksi sanotaan tosiaan, ettei asiaa kannata viedä eteenpäin. Et kuitenkaan tule saamaan mitään korvauksia. Onko täällä ketään, joka olisi saanut oikeutta homealtistuksessa saamiin sairauksiin?? Itselläni nimittäin lääke- ja lääkärikulut ovat nousseet huimiin lukemiin ja haluaisin kyllä laittaa eräitä päitä pölkylle :(


    • homeesta sairastunut

      Sähköyliherkkyyttä kuulemma edeltää homealtistus. Ja se sitten vasta onkin elämää rajoittava asia. Tietoa löytyy sähköyliherkkien yhdistykseltä.

      • PÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

        Meidän työpaikalla on yksi homeille altistunut työntekijä, joka laittaa kaikki koneet sekaisin. Esim. tietokone takkuilee ja tilttaa hänellä jatkuvasti yms... Liekö sattumaa joka kerta vai mitä...??


      • vertti-eetu
        PÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ kirjoitti:

        Meidän työpaikalla on yksi homeille altistunut työntekijä, joka laittaa kaikki koneet sekaisin. Esim. tietokone takkuilee ja tilttaa hänellä jatkuvasti yms... Liekö sattumaa joka kerta vai mitä...??

        Ostakaa varmemmat koneet ja ohjelmat. Seuraava homeille altistunut voit olla sinä itse.
        Kun ajattelee itsensä olevan siinä sattumassa, niin luulisi ymmärtävän asioita pikkuisen eri tavalla. Tsemppiä ja pitkään terveyttä sinulle jos se ystäväsi altistuminen on tapahtunut sisäilmassa mitä hengität myös. Jatkuvalla kampittamisella ei asioita paranneta.


    • veli aurinkoinen

      Teille jotka olette (olleet) altistuneita homeelle, muistakaa taata riittävä d-vitamiinin saanti kesän ulkopuolella. D-vitamiini rauhoittaa/kontrolloi yliaktiivista puolustusta ja siten vähentää mahdollisia autoimmuunisia reaktioita. 50 mikrogammaa/päivä ei ole liikaa.

      • vertti-eetu

        olet oikeassa, mutta se ei vielä yksin riitä. Jotain vitamiinii pitäis löytää vielä millä irtaimistosta saisi pois kosteusvaurioasunnon mikrobimyrkyt mitkä edelleenkin aiheuttavat oireita. Homeoireita tai mitä nyt lie.
        Parvekkeella ja kotioven ulkopuolella ei oireita. Selvä on tuo raja.
        Kaikki kelpaa mistä on varma apu. Testaamaan en ala enää mitään enkä pillereitä ala popsimaan.
        Möller Kalanmaksaöljy sitruuna on ok nyt iäkkäänä, ei tarvitse lantrinkia. Parasta raakana.


      • ludvig
        vertti-eetu kirjoitti:

        olet oikeassa, mutta se ei vielä yksin riitä. Jotain vitamiinii pitäis löytää vielä millä irtaimistosta saisi pois kosteusvaurioasunnon mikrobimyrkyt mitkä edelleenkin aiheuttavat oireita. Homeoireita tai mitä nyt lie.
        Parvekkeella ja kotioven ulkopuolella ei oireita. Selvä on tuo raja.
        Kaikki kelpaa mistä on varma apu. Testaamaan en ala enää mitään enkä pillereitä ala popsimaan.
        Möller Kalanmaksaöljy sitruuna on ok nyt iäkkäänä, ei tarvitse lantrinkia. Parasta raakana.

        "Silloin kun olin lapsi, sanottiin syö homeista leipää saat hyvän laulun äänen". Eikö te saa työpaikallanne työnantajaa järjestykseen homeisissa työ olo suhteissa, nimi keräys lista käyntiin vai pelkäättekö lopputiliä,Olen muuttanut 2 kertaa homeen vuoksi onha se työn antajakin työssä samassa paikas vai mitä.
        Jos home on kotona ja omistat asutosi kunnosta asuntosi homevapaaksi,jos asut vuokralla hae homevapaa asunto ja muuta, näin yksinkertaista se. Sairaudet mitä saa homeesta on ikuisia.


      • vertti-eetu
        ludvig kirjoitti:

        "Silloin kun olin lapsi, sanottiin syö homeista leipää saat hyvän laulun äänen". Eikö te saa työpaikallanne työnantajaa järjestykseen homeisissa työ olo suhteissa, nimi keräys lista käyntiin vai pelkäättekö lopputiliä,Olen muuttanut 2 kertaa homeen vuoksi onha se työn antajakin työssä samassa paikas vai mitä.
        Jos home on kotona ja omistat asutosi kunnosta asuntosi homevapaaksi,jos asut vuokralla hae homevapaa asunto ja muuta, näin yksinkertaista se. Sairaudet mitä saa homeesta on ikuisia.

        "Sairaudet mitä saa homeesta on ikuisia".
        Toivon, ettei aivan niin olisi. Kyllä täällä maan päälläkin on ihan tarpeeksi kärsimistä toisten tekemien virheiden vuoksi sairastaessaan jotain homesairauksia.
        Kaikki eivät sairastu ja siihen vaikuttaa monta asiaa. Sekin kuinka paljon olet homeasunnossa yhtäjaksoisesti. Jo lyhyetkin ajat pois homerakennuksesta välillä helpottaa ja vähentää riskiä alkaa sairastumaan/oireilemaan. Oletetaan, että työnantaja piipahtaa työpäivän aikana muutaman kerran asioilla kylillä tai liikelounaalla tjsp, niin hänellä on paremmat mahdollisuudet selviytyä vähän pitempään ennenkuin alkaa oireilemaan jos yleensä alkaa. Työntekijä joka voileipä polvella tekee työtänsä ruokatunnin myös on erilaisissa lähtökuopissa jos vielä on omassa ahtaassa kopissa missä työnataja ei käy kuin kerran päivässä. Jos siinä kopissa on sen työpaikan pahin asbesti tai mikrobipaskakasa piilevänä vaikka tapettien takana jos ei sitten ole lattian muovimaton alla. Jos, jos ja jos.

        No kukaan ei ole rajan ylitettyään tullut sanomaan loppuiko homesairaudet "siellä toisella puolen" vai jatkuiko ne tuonpuoleisessa. Toivon kyllä, että loppuu. Sitä en kuitenkaan ala vapaaehtoisesti kokeilemaan.
        Enkä suosittele sitä kenellekään vaikka kuinka kipeä täällä.

        Kaikki ei ole yksinkertaista vaikka siltä väliin tuntuukin.
        Meille sairastuneille nämä asiat ovat helppoja ja yksinkertaisia. Vähättelijöille pirun monimutkaisia ja vaikeita miten saisivat meidät nujerrettua ja hiljaisiksi jos haluamme puoliamme pitää loppuun saakka.


      • sairasvääns
        vertti-eetu kirjoitti:

        "Sairaudet mitä saa homeesta on ikuisia".
        Toivon, ettei aivan niin olisi. Kyllä täällä maan päälläkin on ihan tarpeeksi kärsimistä toisten tekemien virheiden vuoksi sairastaessaan jotain homesairauksia.
        Kaikki eivät sairastu ja siihen vaikuttaa monta asiaa. Sekin kuinka paljon olet homeasunnossa yhtäjaksoisesti. Jo lyhyetkin ajat pois homerakennuksesta välillä helpottaa ja vähentää riskiä alkaa sairastumaan/oireilemaan. Oletetaan, että työnantaja piipahtaa työpäivän aikana muutaman kerran asioilla kylillä tai liikelounaalla tjsp, niin hänellä on paremmat mahdollisuudet selviytyä vähän pitempään ennenkuin alkaa oireilemaan jos yleensä alkaa. Työntekijä joka voileipä polvella tekee työtänsä ruokatunnin myös on erilaisissa lähtökuopissa jos vielä on omassa ahtaassa kopissa missä työnataja ei käy kuin kerran päivässä. Jos siinä kopissa on sen työpaikan pahin asbesti tai mikrobipaskakasa piilevänä vaikka tapettien takana jos ei sitten ole lattian muovimaton alla. Jos, jos ja jos.

        No kukaan ei ole rajan ylitettyään tullut sanomaan loppuiko homesairaudet "siellä toisella puolen" vai jatkuiko ne tuonpuoleisessa. Toivon kyllä, että loppuu. Sitä en kuitenkaan ala vapaaehtoisesti kokeilemaan.
        Enkä suosittele sitä kenellekään vaikka kuinka kipeä täällä.

        Kaikki ei ole yksinkertaista vaikka siltä väliin tuntuukin.
        Meille sairastuneille nämä asiat ovat helppoja ja yksinkertaisia. Vähättelijöille pirun monimutkaisia ja vaikeita miten saisivat meidät nujerrettua ja hiljaisiksi jos haluamme puoliamme pitää loppuun saakka.

        No mulla tää sjögreni ainakin hiljalleen vain pahenee ajan myötä, vaikka nyt ei enää tarvi homeissa lilluakkaan. Astman kanssa pärjää, kun on lääkkeet ja tasapaino on löytynyt. On myös ärsyttävää, kun ei paljon missään voi enää olla, kun oireilee niin monille asioille homealtistuksen seurauksena. Eli paljon on rajoituksia tullut.


      • rajoitettu elämä
        sairasvääns kirjoitti:

        No mulla tää sjögreni ainakin hiljalleen vain pahenee ajan myötä, vaikka nyt ei enää tarvi homeissa lilluakkaan. Astman kanssa pärjää, kun on lääkkeet ja tasapaino on löytynyt. On myös ärsyttävää, kun ei paljon missään voi enää olla, kun oireilee niin monille asioille homealtistuksen seurauksena. Eli paljon on rajoituksia tullut.

        Omalla kohdalla ei tilanne ole helpottanut, vaikka voin väistellä hometiloja. Sitä väisteltävää alkaa vaan olemaan niin paljon, ettei oireilisi, että siihen ei enää pysty. Nytkin syksyllä pitäisi väistellä ulkoilmaa, pakkanen helpottaa ulkoilmasta oireilua. Leutojakso kun alkaa, niin samantien ulkona tukehduttaa. Aikoinaan homeuutteella tehdyt "kaasutukset" vaikuttavat heikentävästi loppuelämään, vaikkei sitä haluta myöntääkään. Ongelmia on varmasti tiedossa, jos kaasutuksessa kävi onnettomasti, kuten sai kovan kuumeen tai jokin vekkuli aine pääsi imusuonistoon. Mutta ollaan vaan hiljaa näistä, ja leikitään, ettei homeesta tule mitään ikuista. Olisiko hoito- tai tutkimustapaturma kyseessä?


      • vertti-eetu
        rajoitettu elämä kirjoitti:

        Omalla kohdalla ei tilanne ole helpottanut, vaikka voin väistellä hometiloja. Sitä väisteltävää alkaa vaan olemaan niin paljon, ettei oireilisi, että siihen ei enää pysty. Nytkin syksyllä pitäisi väistellä ulkoilmaa, pakkanen helpottaa ulkoilmasta oireilua. Leutojakso kun alkaa, niin samantien ulkona tukehduttaa. Aikoinaan homeuutteella tehdyt "kaasutukset" vaikuttavat heikentävästi loppuelämään, vaikkei sitä haluta myöntääkään. Ongelmia on varmasti tiedossa, jos kaasutuksessa kävi onnettomasti, kuten sai kovan kuumeen tai jokin vekkuli aine pääsi imusuonistoon. Mutta ollaan vaan hiljaa näistä, ja leikitään, ettei homeesta tule mitään ikuista. Olisiko hoito- tai tutkimustapaturma kyseessä?

        Siis kuoleman jälkeenkin. Hei.
        Ei helvetti kyllä minulle ainakin riittää tämä maanpäällinen homehelvetti niin kauan kuin sitä vaan luoja suo ja herrat päättää... Herrojen käsissä on homesairautemme. Näin se vaan on.
        Luottavaisin mielin tässä kuitenkin tallustelen kohden määränpäätä. Siinä uskossa, että tuli poltaa mikrobimyrkyt, valinomysiinit, kereolidit ja solumyrkyt mitkä mahdollisesti ovat roppaani kosteusvaurion jälkeen asettuneet jyrsimään heikkoa lihaa. Vockipaskaan en jaksa uskoa. Siitähän pääsee eroon kovalla tuulettamisella (haihtuvat orgaaniset yhdisteet) tai kaiken järjen mukaan pitäisikin. Home on se pienin paha ja itiöt. Siitä ei yöuneni vielä mene.

        Olen jopa harkinnut tuhkaamista siitä syystä, ettei tarvitse ikuisuutta pyöriskellä itiöiden ja mikrobimyrkkyjen seassa.


      • vertti-eetu
        vertti-eetu kirjoitti:

        Siis kuoleman jälkeenkin. Hei.
        Ei helvetti kyllä minulle ainakin riittää tämä maanpäällinen homehelvetti niin kauan kuin sitä vaan luoja suo ja herrat päättää... Herrojen käsissä on homesairautemme. Näin se vaan on.
        Luottavaisin mielin tässä kuitenkin tallustelen kohden määränpäätä. Siinä uskossa, että tuli poltaa mikrobimyrkyt, valinomysiinit, kereolidit ja solumyrkyt mitkä mahdollisesti ovat roppaani kosteusvaurion jälkeen asettuneet jyrsimään heikkoa lihaa. Vockipaskaan en jaksa uskoa. Siitähän pääsee eroon kovalla tuulettamisella (haihtuvat orgaaniset yhdisteet) tai kaiken järjen mukaan pitäisikin. Home on se pienin paha ja itiöt. Siitä ei yöuneni vielä mene.

        Olen jopa harkinnut tuhkaamista siitä syystä, ettei tarvitse ikuisuutta pyöriskellä itiöiden ja mikrobimyrkkyjen seassa.

        "Luoja suo" . Piti olla isolla kirjaimella. Sen verran on vielä kaikesta huolimatta kunnioitusta yläkertaan jäljellä. Alakertaan ei sitten yhtään mitään. Lähinnä terveytemme suojeluun ja isännöintiin kenen pitäisi olla vastuussa asukkaiden terveyden suojelusta ja asumisviihtyvyydestä. Pettymysten kautta nämä asiat tulevat vaan harvinaisen selviksi.


      • sairasvääns
        rajoitettu elämä kirjoitti:

        Omalla kohdalla ei tilanne ole helpottanut, vaikka voin väistellä hometiloja. Sitä väisteltävää alkaa vaan olemaan niin paljon, ettei oireilisi, että siihen ei enää pysty. Nytkin syksyllä pitäisi väistellä ulkoilmaa, pakkanen helpottaa ulkoilmasta oireilua. Leutojakso kun alkaa, niin samantien ulkona tukehduttaa. Aikoinaan homeuutteella tehdyt "kaasutukset" vaikuttavat heikentävästi loppuelämään, vaikkei sitä haluta myöntääkään. Ongelmia on varmasti tiedossa, jos kaasutuksessa kävi onnettomasti, kuten sai kovan kuumeen tai jokin vekkuli aine pääsi imusuonistoon. Mutta ollaan vaan hiljaa näistä, ja leikitään, ettei homeesta tule mitään ikuista. Olisiko hoito- tai tutkimustapaturma kyseessä?

        Niinpä, mutta millä näistä homejutuista sitten saisi korvauksia, kun koko elämä on hyvin rajoitteista?? Tuollaiset altistuskokeet kuullostavat kauheilta. Yksi ystäväni on ollut sellaisessa ja oli puoli vuotta sairaalakunnossa sen jälkeen, mutta silti ei saanut vakuutuksesta mitään :( Itse tuskin uskaltaisin moisiin tutkimuksiin mennä. Menee vielä henki...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2850
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      111
      2096
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1003
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe