kuitusilta, onko kenellekkään laitettu?

Tinas70

Keskustelimme hammaslääkärini kanssa erilaisista vaihtoehdoita korvata puuttuva hammas. Hän kertoi uudesta nykyaikaisesta kuitusiltamenetelmästä. Luulin ensin, että viereiset hampaat pitäisi ensin porata ja silta rakennettaisiin niiden varaan, mutta näin ei kuulemma kuitusillassa ole, vaan silta kiinnitetään viereisten hampaiden pintaan, eikä omia hampaita tarvitse juurikaan porata. On hammaslääkärin mielestä ihan hyvä ratkaisu ja niitä on tehty paljon. Onko kukaan kuullut kuitusillasta tai onko kenellekkään tehty kuitusiltaa? Olisi kiva kuulla kommentteja, ennen kuin teen päätöksen.

40

20491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • the_road

      Mikä/mitkä hampaat on tarkoitus korvata sillalla? Kuitusilta on usein etualueelle erittäin varteenotettava ja kestävä vaihtoehto ja sopii takahampaidenkin korvaamiseen joissakin tilanteissa hyvin.

      Omia hampaita ei tarvitse hioa pilareiksi, kuten perinteisissä siltaratkaisuissa. Silta kiinnitetään viereisiin hampaisiin "liimaamalla", hiukan joutuu poraamaan, mutta se on todella pientä verrattuna perinteiseen siltaan. Tästä johtuen kuitusilta ei myöskään ole niin lopullinen ratkaisu, kuin perinteinen silta. Jos tulee halu myöhemmin korvata silta esim. implanteilla, niin se onnistuu helposti, kun viereisiä hampaita ei ole "pilattu" hiomalla.

      • Tinas70

        Minulta puuttuu kulmahampaan viereinen hammas ja rako näkyy ikävästi nauraessa. Haluan ehdottomasti laittaa hampaani kuntoon. Tämä kuitusilta vaihtoehto kuulostaa joka päivä vain paremmalta ja paremmalta ratkaisulta. Googlasin jo kuitusiltaa ja löysin tosi paljon materiaalia myös sitä kautta. Onko mitään tietoa miten kauan tällainen kuitusilta kestää?


      • .........
        Tinas70 kirjoitti:

        Minulta puuttuu kulmahampaan viereinen hammas ja rako näkyy ikävästi nauraessa. Haluan ehdottomasti laittaa hampaani kuntoon. Tämä kuitusilta vaihtoehto kuulostaa joka päivä vain paremmalta ja paremmalta ratkaisulta. Googlasin jo kuitusiltaa ja löysin tosi paljon materiaalia myös sitä kautta. Onko mitään tietoa miten kauan tällainen kuitusilta kestää?

        Mulle just laitettiin kuitusilta peittämään myös kulmahampaan jälkeinen rako, eli viereisiä hampaita hieman porattiin, laitettiin sellainen kuitunauha hampaiden väliin ja sen varaan muovista rakensi hampaan näköisen jutun. Tästä kohden ei sitten pysty lankaamaan, koska "hammas" on kiinni viereisissä.
        Ihan kivan näköinen tuli. Muovihan ei tunnetusti koko elämää kestä, mutta lupasi, että jossen nyt kovin kovia pureskele, niin vuosia kyllä kestää. Senhän voi aina uusia tarvittaessa. Hintaa en osaa sanoa, kun sain kaupanpäällisiksi (olin jo törsännyt heille tuhottomasti rahaa).


      • the_road
        Tinas70 kirjoitti:

        Minulta puuttuu kulmahampaan viereinen hammas ja rako näkyy ikävästi nauraessa. Haluan ehdottomasti laittaa hampaani kuntoon. Tämä kuitusilta vaihtoehto kuulostaa joka päivä vain paremmalta ja paremmalta ratkaisulta. Googlasin jo kuitusiltaa ja löysin tosi paljon materiaalia myös sitä kautta. Onko mitään tietoa miten kauan tällainen kuitusilta kestää?

        " Onko mitään tietoa miten kauan tällainen kuitusilta kestää? "

        Kymmenen vuotta menee ihan kevyesti, kunhan varmistetaan etukäteen, että kuitusilta on kyseiselle potilaalle ja kyseisten hampaiden korvaamiseen oikea vaihtoehto (se kun ei ihan aina sovi kaikille). Kuitusiltaa on myöskin helpompi korjailla verrattuna perinteiseen vaihtoehtoon, jos se hajoaa.

        " Tästä kohden ei sitten pysty lankaamaan, koska "hammas" on kiinni viereisissä. "

        Siltoja varten on olemassa erityistä hammaslankaa(apteekista), jolla puhdistus onnistuu. Kannattaa pitää hyvin puhtaana siltojen kohdatkin.


      • Tinas70
        the_road kirjoitti:

        " Onko mitään tietoa miten kauan tällainen kuitusilta kestää? "

        Kymmenen vuotta menee ihan kevyesti, kunhan varmistetaan etukäteen, että kuitusilta on kyseiselle potilaalle ja kyseisten hampaiden korvaamiseen oikea vaihtoehto (se kun ei ihan aina sovi kaikille). Kuitusiltaa on myöskin helpompi korjailla verrattuna perinteiseen vaihtoehtoon, jos se hajoaa.

        " Tästä kohden ei sitten pysty lankaamaan, koska "hammas" on kiinni viereisissä. "

        Siltoja varten on olemassa erityistä hammaslankaa(apteekista), jolla puhdistus onnistuu. Kannattaa pitää hyvin puhtaana siltojen kohdatkin.

        10 vuotta kuulostaa jo todella pitkältä ajalta, ajattelin ensin, että jos nyt edes muutaman vuoden kestäisi. Tietääkö vielä joku, mitä tällainen etualueelle tuleva kuitusilta suurinpiirtein maksaa? Hammaslääkärini lupasi kuitusillan minulle n. 350 eurolla, se kuulosti jotenkin tosi edulliselta.


      • the_road
        Tinas70 kirjoitti:

        10 vuotta kuulostaa jo todella pitkältä ajalta, ajattelin ensin, että jos nyt edes muutaman vuoden kestäisi. Tietääkö vielä joku, mitä tällainen etualueelle tuleva kuitusilta suurinpiirtein maksaa? Hammaslääkärini lupasi kuitusillan minulle n. 350 eurolla, se kuulosti jotenkin tosi edulliselta.

        " Tietääkö vielä joku, mitä tällainen etualueelle tuleva kuitusilta suurinpiirtein maksaa? Hammaslääkärini lupasi kuitusillan minulle n. 350 eurolla, se kuulosti jotenkin tosi edulliselta. "

        Kuulostaa aika normaalilta hinnalta minusta.


      • Tinas70
        the_road kirjoitti:

        " Tietääkö vielä joku, mitä tällainen etualueelle tuleva kuitusilta suurinpiirtein maksaa? Hammaslääkärini lupasi kuitusillan minulle n. 350 eurolla, se kuulosti jotenkin tosi edulliselta. "

        Kuulostaa aika normaalilta hinnalta minusta.

        Täytyy varmaan varata se aika ja laittaa kuitusilta. Eihän siinä menetä mitään...

        Kiitos kommenteista


      • kuituu

        Minulle laitettiin nyt kesällä alaetuhammas kuitusiltana. Hyvin onnistu ja on viellä suussa :) Hammaslääkäri oli kunnallinen. Kielti puremasta mitään kovaa. Kun on kyseessä etualahammas, niin vaikuttaa sitten puheeseen jos jää sisäpinnaltaan liianpaksuksi.....S kirjain sihahtaa :) Hintaa muodosti 200e. Ei paha!


    • the_road

      Vähän epäilyttävää... Sivuilla ei näy hammaslääkärin nimeä. Hintakin on hiukan kallis. Sitäpaitsi täällä ei saa mainostaa. Etenkin omien palveluiden tyrkyttäminen on vähän röyhkeää.

      Oletko Suomalainen? Huono suomi ainakin tässä viestissäsi. Sivuilla on tosin parempaa suomenkieltä käytetty.

      • Cumberdale

        1) Suomalainen kirjoitetaan suomalainen, eli pienellä alkukirjaimella
        2) Suomi kirjoitetaan Suomi, eli isolla alkukirjaimella
        3) Huono suomi ei tarkoita yhtään mitään, tarkoitit varmaan suomen kielen taitoa?
        4) suomenkieltä kirjoitetaan erikseen, eli suomen kieltä

        Ei kannata viisastella muille kielitaidosta noilla eväillä, jos minä peruskoulun keskiarvolla 5.6 suorittaneena kykenen parempaan.


    • stickdent

      Olen hammaslääkäri Alvi Gelogaev, en ole Suomalainen, kyllä hinta ei ole halpa , mutta jos löydät halvempi ja sulle annetaan yhden vuoden takuu, ilman muuta kannattaa tehdä. Minusta tämä on vain ilmoitus, muutenkaan en tykkää mainostamisesti, kun loppun lopussa siitäkin maksaa asiakas.

    • kuulijahhh

      olen kuullut, että kuitusiltoja ei kannata laittaa, vaan ennemmin oikea silta.

    • Nala-

      Mulla tulee ehkä välihampaaseen silta, olen ehdottomasti kevytsillan kannalla, koska viereiset hampaat ovat ehjiä ja paikkamattomat, en halua niitä hioa pilareiksi.

    • paljon kokenut

      Kyllä kuitusillat kestävät hyvin. Niitä on tehty Turussa jo 15 vuotta hyvällä menestyksellä. Hakeutukaa Turun hammasklinikalle hoitoon. Hinta vaihtelee yksityissektorilla kaiketui 300 - 800 eur välillä riippuen siitä kuinka huolellisesti silta tehdään - hätäisesti tekemällä kesto on huonompi. Samoin huolellinen ja taiteellinen lopputulos maksaa hieman enemmän. Kalleimmillaankin kuitusilta on vain kolmannes tavanomaisen sillan hinnasta, tulehtumisherkistä implanteista puhumattakaan. Ja mikä tärkeintä: omia hampaita ei tarvitse uhrata hiomalla. Kultasiltakestää kuulemma 13 /- 6 vuotta. Se siitä pysyvästa ratkaisusta.

      • hampaaton1

        Mitä hammaslääkäriä suosittelet?


    • tttttttttttttttt99tt

      Kuitisilta kulmahampaan ivereen maksoi yksityisellä kelakorvausken jälkeen alle 200e (Pirkanmaa). Väliharjalla puhdistus. Langalla puhdistus ientä pitkin (viedään muovisella vetimellä joita saa apteekista)

      • myitr

        kuituhammas reakoi kuumaan ei kovin hyvin onko kellä kokemusta


    • missä missä

      Missä Pirkanmaalla? Itsellä yksi juurihoidettu hammas joka ärsyyntyy milloin mistäkin ja aion vedättää sen pois, siihen ajattelin kuitusiltaa. Kai sen voi siis tehdä vain yhdelle hampaalle, näin olen ainakin ymmärtänyt.

    • kfkfyuiy

      ei oo kuin väliaikainen

    • kohthampaaton

      moikka. missä kaupungeissa tehdään näitä kyseisiä kuitusiltahampaita???mulle saa laittaa linkkiä tai lääkärin nimeä. itse asun porissa ja en ainakaan nettisivujen kautta löytänyt lainkaan hammaslääkäriä joka niitä tekisi, joten minulle tulisi varmaan halvemmaksi lähteä vaikka junalla Tampereelle ja hankkia kuitusiltahammas kuin hankkia "normisilta" hammas täällä. kiitos avusta jo etukäteen.

      • Akizu

        Moikka! Mä löysin ainakin kaikki paikkakunnat semmoisesta linkistä kuin puuttuvahammas.fi En tosin katsonut Porin kohdalta hammaslääkäriä, koska asun itse Helsingissä :)


    • ironclad1

      Mulla on kaikki hampaat kruunutettu. Keraamiset posliinikruunut. Helpostipa noi tuntuvat hajovan ja useampikin hammas irronnut ja uudelleen sementoitu. Lähelle 30 tuhatta tuli hammasremontti maksamaan. No en olis kyl maksanut jos olisin tiennyt kuinka surkeita nää posliinikruunut on. Pitäis yksi hammas edestä korvata jollain muulla systeemillä joten käyköhän tämä kuitusilta posliinikruunutettuihin hampaisii....siis pysyykö tuo liima kiinni posliinissa. Toinen vaihtoehto on implantti mutta nykyisessä rahatilanteessa ei ole oikein varaa siihen. Toi etuhammas meni pilalle noiden irtoamisen takia ja se tynkä mikä omasta hampaasta on jälellä niin ei siinä enään mikään kruunu tahdo pysyä. En kyllä kenellekään suosittele posliinisia hammaskruunuja!!! Kruunut tehty suomessa ja laadukkaalla klinikalla helsingissä minkä nimeä tässä en viitti mainita.

      • ei tartu ei

        Kuituja ei saa posliinin tarttumaan.
        Posliinit kyllä kestää normaalit puruvoimat.


      • halpaakuinsaippua
        ei tartu ei kirjoitti:

        Kuituja ei saa posliinin tarttumaan.
        Posliinit kyllä kestää normaalit puruvoimat.

        Ei tunnu kestävän , minulla ihan normaalia näkkäriä pureskellessa lohkesi pala ja ei kuulemma voi korjata, koko silta uusiksi jos haluaa yhden lohjenneen hampaan korjata , hintaa liki 10ke eli saa olla ,
        onneksi vain pieni palanen lähti ja haitta lähinnä kosmeettinen ja kulmahampaan takana joten ei paljo näy.
        Ihmettelen vaan hintaa .
        Sama muuten kun silmälaseista hajosi toinen linssi .Lasit maksoi 800e ja ei kuulemma voi yhtä linssiä uusia vaan on ostettava uudet lasit .Olivat viikon vanhat joten vaihdoin specsaversiin ja maksoin 79e.
        Ihmekusettajia suomi pullollaan.


      • Saa_korjattua

        Posliinisillasta voi yksittäisen hampaan tai kulman korjata lähes joka tapauksessa. Kysele vaan asiantuntijoilta.


    • eka.toka

      haluaisin tiettää kuitusillan hinnan tänä päivänä...

    • hshsywy

      Ei kestä

      • Kuitusilta4eva

        Kuitusilta laitettu toisen puuttuvan yläetuhampaan tilalle Tampereen Hammaslääkäriasemalla. Toimenpiteenä todella kivuton ja helppo. Kaksi käyntiä ja aikaa meni kokonaisuudessaa n. 1,5h. Ensimmäisellä kerralla poistettiin vanha hammas ja muutaman päivän parantelun jälkeen uusi paikalleen. Kustannus kokonaisuudessaan n. 500€.
        Lopputulos esteettisesti parempi kuin alkuperäinen ja kahden vuoden käytön jälkeen ei mitään ongelmia. Tosin hammasta oppii myös varomaan esim. Omenaa haukatessa.

        Voin suositella!


      • yyyyyyyyyyyyyyy

        onko kokemuksia useammasta hampaan sillasta esim 3-4?


      • Hynyillään

        Kävin juuri teettämässä kuitusillan 5. hampaan tilalle ylhäällä Arkadiankadulla 20 yksityisellä hammaslääkärillä. Todella hyvä palvelu. Hinta 320,00. Tunti meni aikaa kahdelta ammattilaiselta joten pidän hintaa erittäin kohtuullisena.
        Kestosta en tietenkään osaa vielä sanoa. Sitkeänkovaa purtavaa syytä välttää, mutta sen varmaan sanoo järkikin kun hampaassa ei ole juurta. Se että muistanko aina varoa, on eri asia. Se tuntuu melkein heti niin omalta että saattaa unohtua. Korjata voi jos kiinnitys repsahtaa.


      • Hymyillään

        No pahus, siis osoite on Arkadiankatu ja numero 18 Helsingissä. Varsin epäselvä on ensimmäinen lause, myönnetään. Oikoluku tahtoo unohtua.....


    • Mummeli78

      Haluaisin laitattaa kuitusillan ylä-vasemmalle puuttuvien 2 hampaan tillalle. Mutta. Kun toisella puolella on implantti, niin tarttuuko sillan liima siihen pysyvästi?

      • Hoitolinjan

        Kuitusilta ei voi kytkeä implantteihin.
        Jos olet valinnut implantit hoitomuodoksi, niin silloin lähes aina pitää jatkaa implanttien tiellä.
        Jos olisit valinnut alkujaan sillat, olisi nyt mahdollista tehdä lisää siltoja/ kruunuja tai implantteja.


      • Vhp1959

        Minulle laitettiin reilu viikko sitten kulmahampaan viereen uusi hammas, mikä kiinnitettiin kuitusillalla. Kyseinen hammas on vasemmalla ylhäällä. Hankaloittaa syömistä, kun ei voi pureskella kuin toisella puolella. Sain mukaani hammasväliharjan sekä langan, joilla puhdistan hammasvälit sekä kuitusillan. En vain ssanut ohjeita miten puhdistan kuitusillan langan avulla. Kyseinen toimenpide maksoi n. 260 €, mikä tehtiin Jyväskylän kaupungin terveysaseman hammashoitolassa. Tarkastuskäynti on loppuviikosta, kun en aikaisemmin saanut uutta aikaa. Kyseinen hammas ei kestänyt kuin viikon,, vaikka olin varovainen syömisen kanssa. Toivottavasti laittavat hampaan uudestaan kuntoon. Mielestäni se pitäisi tehdä ilman lisäkuluja.


    • kuitusiltaa

      Mulla on kuitusilta. Se on näkkileipä kahden hampaan välissä.
      Voi uusia kun haluaa. Halpaakin on.

    • Anonyymi

      On tehty ja ensimmäinen kesti todella hyvin -> varmastikin 15 vuotta. Tehtiin kunnallisella 2000-luvun alussa ja oli ulkoapäin kuin oma hammas, olin todell atyytyväinen.
      Nyt tehtiin uudelleen Hammas Neossa ja siellä sellainen perushammaslääkäri, joka teki sen aivan päin v**tua. Hieman vajaa 500euroa maksoi ja kolmesti istahdin penkkiin laitettavaksi, kun ei meinannut oikein onnistua. Kyseinen hammaslääkäri ei ollut siis protetiikan ammattilainen ja ihmettelen suunnattomasti, miksi ihmeessä minut ylipäätään laitettiin sellaiselle harjoituskappaleeksi ja tosiaan täydellä rahalla. Tilanne on nyt se, että varasin omalla kustannuksella uuden ajan ja tällä kertaa ammattilaiselle, joka saa viimeistellä tämän päin v**tua tehdyn värkkäyksen. Kun varaatte aikaa esim hammas-Neolle, niin vaatikaa päästä ammattilaisen käsittelyyn ettekä millekään perushoitajalle. Ja jos jotakin kiinnostaa, kauanko keti, vastaan siihen, että 1h24min :D Oli se räpeltämistä, herranjumala.

      • Anonyymi

        Kuitujutut on perushammaslääkärien töitä.


    • Anonyymi

      Olen myös harkitsemassa kuitusiltaa, mutta en oikein löydä täältä mitään konkreettista, kuinka valmistetaan ja kiinnitetään ?

    • Anonyymi

      Olin sairaan kanssa hammaslääkärissä ja sain katsoa vierestä kun hänelle tehtiin kuitusilta. Yksi tekohammas kiinnitettiin kahden muun hampaan väliin langoilla/kuiduilla. Sen jälkeen mitään kovaa ei saa syödä, enemmän kosmeettinen, mutta pehmeää leipää ja normaaliruokaa voi syödä. Maksoi n. 200 euroa, kunnan hl teki. Aikasempi kesti viisi vuotta ja hän vahingossa puraisi sen rikki.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6013
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3801
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      238
      2108
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1840
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1279
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1055
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe