Miksi ottaa ulkomaalainen puoliso ?

Mikä on perustelu ?

Itse olen ottanut aasialaisen vaimokseni.

Syy on aika yksinkertainen... oltuani pitkään naimisissa suomalaisen naisen kanssa ja tutustuttuani moneen eri mailman kulttuuriin, on se vain kylmä tosiasia että suomalainen mies joka on valmis tekemään kotitöitäkin, oikeasti rakastaa vaimoaan ja haluaa naisen oikeasti arvostavan miestään, ei kannata ottaa puolisoksi puolisoa kulttuurista jossa nainen haluaa olla miehen roolissa perheessä.

Se on vain kylmä totuus että mies ja nainen ovat erilaisia, ja kummallekin sopiva rooli perustuu siihen millaisia me olemme, enemmän kuin siihen millainen on "tasa-arvon" mukainen roolijako (=50/50)

Hän arvostaa minua ja minä häntä. Suhteemme on erittäin hyvä ja molemmat ovat niissä rooleissa jotka sopivat kummallekin parhaiten. Ei siis niissä rooleissa jotka "tasa-arvon" mukaan ovat samanlaiset molemmille.

Jos nainen haluaa olla miehen kaltainen, ei mies siitä oikein paljoa innostu. Jos mies haluaa mihen, sellaista suhdetta kutsutaan homoseksuaaliseksi suhteeksi.

Jos taas ajatellaan suomalaista naista, niin missä muualla kuin suomessa mies OIEKASTI arvostaa naisen tasa-arvoa kuin kehittyneissä länsimaissa (eikä niissäkään kaikissa) ?

Nöin ollen, en ymmärrä suomalaisia naisia jotka menevät esim. Islaminuskoisen miehen kanssa naimisiin. Islamin käsitys naisen ja miehen suhteesta löytyy Koraanista, jonka luettuaan ja YMMÄRRETTYÄÄN kukaan suomalainen nainen ei enää takuulla halua suhdetta sellaisen miehen kanssa joka Koraanin ohjeita noudattaa. Vai haluaako joku nainen esim. hyväksyä sen että miehellä on oikeus fyysisesti kurittaa vaimoa joka ei suostu seksiin ?

Mielestäni roolijako ei tarkoita samaa kuin epätasa-arvo. Osuudet kodin jutuista pitää jakaa sen mukaan missä kumpikin on parempi toimimaan.

Haluaisinkin kysyä muilta suomalaisilta.... miksi ottaa ulkomaalainen puoliso ?

63

2398

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olen onnellinen

Minä olen naimisissa paljon pelätyn islamin uskoisen kanssa.
      Mutta eipä tuo eri uskonto meidän perheessä mitenkään näy, ei ole alistamista, ei seksiorjuutta. Kertaakaan ei ole mieheni minua "kurittanut" jos olen hänelle ei sanonut. Mieheni ei noudata "koraanin ohjeita"
      Ensimmäinen avioliittoni suomalaisen miehen kanssa oli todella raastava kokemus. Joka viikonloppuinen viinaralli ja miehen törkeät käytöstavat on vieläkin painajaismaisena mielessäni. (esimerkkinä julkinen piereskely paikassa kuin paikassa ja ystäväni häihin hän pukeutui farkkuihin ja kuluneeseen t-paitaan)
      Kauaa ei liittomme kestänytkään (lue minä en kestänyt).

Nykyinen mieheni pukeutuu hyvin ja omaa hienostuneet käytöstavat. Hän tekee kotitöitä siinä missä minäkin ja onkin erinomainen kokki. Hän arvostaa avioliittoamme ja kotiamme. Hän kannustaa minua pitämään vartaloni timmissä kunnossa ja pukeutumaan hyvin. Hän on erinomainen aviomies kaikella tavalla.
      En väitä että kaikki suomalaiset miehet ovat surkeita tai ulkomaalaiset hyviä, mutta tämä ulkomaalainen mies vain on juuri sopiva minulle ja meillä kummallakin on oma paikkamme jolla täydennämme toisiamme ja saamme liittomme toimimaan. Teemme toisemme onnellisiksi, siitä kai parisuhteessa pitäisikin olla kysymys.

• JN

Sinulla on sattunut käymään tavallista parempi tuuri tuon muslimimiehesi kanssa.

ILMINNÄKIJÄ:
        SIVEYDEN TÄHDEN

YLE TV2 ma 11.1.2010 klo 20:10
        Silminnäkijä aloittaa vuoden 2010 uudet jaksot akuutilla keskustelulla kunniaväkivallasta. Kymmenet suomalaiset naiset pelkäävät henkensä puolesta. Osa on joutunut menemään maan alle tai jopa maanpakoon.

Sannan isä on pakistanilainen ja äitinsä suomalainen. Kun Sanna täytti 15 vuotta, isä alkoi puhua kihlakumppanista. Sannan olisi pitänyt mennä naimisiin sukulaismiehen kanssa. Isä pakotti väkivallan uhalla tyttären ja äidin pysyttelemään kotona.

Sanna karkasi kotoa. Hänen tarinansa osoittaa, että syntyperäinen suomalainen nuori nainen joutuu pelkäämään omassa kotimaassaan.
        - En kestänyt enää sitä elämää, hän sanoo.
        Toinen kipeä tarina kertoo kurdiperheen tyttärestä Abirista ja suomalaisesta Samista. Tytön perhe ei hyväksynyt tytön seurustelua.

-------------------------------

Ja 12.1.2010 Ajankohtaisen Kakkosen ohjelma kunniaväkivallasta ja -murhista ja otteita tuosta TV -ohjelmasta:

"Haastateltu nainen, joka kertoi olevansa samanlaisessa tilanteessa kuin Espoossa murhattu nainen, kertoi muslimimiehensä opettaneen häntä näin, kun nainen kysyi, miksei voi käydä ulkona: "Hyvä nainen poistuu kotoaan vain kahdesti: mennessään naimisiin ja mennessään hautausmaalle."

Toimittaja kysyi lopussa tältä suomalaiselta naiselta "mitä kertoisit toisille näin lopuksi?"
        - " tämä avioliitto oli suurin virheeni ja vastaan siitä koko loppuelämäni, ajatelkaa mitä maallemme tapahtuu, herätkää". Naisella ääni vapisi.

Haastateltu Rebwar Karimi korosti, että vastaanottokeskukset on pullollaan kunniaväkivaltakulttuuriin kasvaneita nuoria miehiä, jotka tulee todennäköisesti perustamaan parisuhteita ja perheitä suomalaisten naisten kanssa. Hän kutsui tilannetta aikapommiksi. Kunniaväkivalta tulee räjähtämään silmille ja kärsijänä on tällä kertaa suomalaiset naiset joille on valehdeltu ja valehdellaan että monikulttuurisissa suhteissa ei ole mitään ongelmaa.

Kamir jatkaa "Olen kyllä hyvin hämmästynyt, että pohjoisessa, Skandinaaviassa syntynyt ja koko elämänsä tasa-arvossa ja demokratiassa elänyt nainen, ja hyvin koulutettu, edes milloinkaan luulee, että voi luoda hyvän ja turvallisen suhteen sellaisen miehen kanssa."

Sellaisella miehellä siis tarkoitti näistä ns. kunniakulttuureista (eli lähinnä muslimikulttuureista) tulevia miehiä.

• Jaska Jokunen

"Minä olen naimisissa paljon pelätyn islamin uskoisen kanssa. "

Et sitten ilmeisesti ole törmännyt tähän islamilaiseen tasa-arvoon?

Koraani (4:11) määrää, että mies saa perintönä kaksinkertaisen määrän naiseen verrattuna. Muslimimies voi ottaa 1-4 vaimoa (Islamin laki sallii miehen ottaa neljä vaimoa, mutta sotasaaliiksi otettujen orjanaisten määrää ei ole rajoitettu (Koraani 4:24 ja 33:50)), ja hän voi ottaa vaimokseen kristityn tai juutalaisen, jonka oletetaan sitten kääntyvän islamiin. Musliminainen sitä vastoin voi ottaa vain yhden aviomiehen, joka voi olla vain muslimi, koska muussa tapauksessa naisen pelätään luontaisen heikkoutensa ja vähä-älyisyytensä johdosta joutuvan alttiiksi väärän uskonnon vaikutteille.

Koraanin (2:282) mukaan yksi mies vastaa lain edessä todistusvoimaltaan kahta naista, mutta seksuaalirikkomusten tapauksissa naisen sanalla ei käytännössä ole merkitystä. Raiskaus on islamin laissa periaatteessa ankarasti kielletty, mutta raiskauksen todistajaksi tarvitaan neljä miestä (Koraani 24:13), eikä naisuhrin omalla todistuksella ole paljon arvoa paitsi siinä tapauksessa, että raiskaaja kieltää teon eikä raiskaukselle löydy tarvittavaa lukumäärää todistajia. Tällöin mies vapautuu syytteestä, mutta naisen todistus voidaan tulkita aviorikoksen myöntämiseksi.

Mies on naisen pää, koska Allah on toisia suosinut enemmän kuin toisia ja koska mies elättää vaimoaan. Hurskas vaimo on nöyrä ja vartioi siveyttään, koska Allah on antanut sen vartioitavaksi. Jos pelkäätte vaimonne olevan uppiniskainen, varoittakaa häntä, välttäkää häntä vuoteessa ja lyökää häntä, mutta jos hän sitten tottelee teitä, älkää ahdistako häntä enää. Allah on Korkea, Mahtava. (Koraani 4:34)

Suura 4:24
        Samoin (ovat kielletyt teiltä) kaikki naidut naiset lukuunottamatta niitä orjattaria, jotka ovat joutuneet haltuunne (oston tai sodan kautta). Nämä rajat on Jumala teille määrännyt. Mutta kaikki, mitä tämä ei rajoita, on teille sallittua, joten voitte omaisuudellanne tavoitella muita naisia, elääksenne heidän kanssaan aviossa, harjoittamatta haureutta. Mutta teidän on annettava aviolahja niille, joilta etsitte yhdyselämän nautintoa. Siitä ei teille syntiä koidu, mitä ehkä yli velvollisuuden (s.o. aviolahjan) sovitte keskenänne; Jumala on kaikissa asioissa tietävä, viisas.

Koraanissa sanotaan, että miehen tulee puhdistaa itsensä ennen rukousta. Yhdeksi saastuttavaksi tekijäksi mainitaan nainen (suura 5:6). On merkillepantavaa, että mies ei ilmeisesti ole samanlainen saastumisen lähde naiselle. Koska siitä ei ole mitään mainintaa, vaikka nainen kyllä mainitaan miehen saastumisen aiheuttajaksi, on nainen ilmeisestikin luonnostaan saastaisempi kuin mies.

• Onnellinen vaimo

Onko aloittaja heittänyt kysymyksen "miksi ottaa ulkomaalainen puoliso"? No, pistänpä minäkin lusikkani tähän soppaan :)

Itse en aikoinaan OTTANUT ulkomaalaista puolisoa. Hän vain tuli kohdalleni ja rakastuttiin ja nyt ollaan naimisissa oltu jo 15 vuotta. En tiedä olisinko onnistunut suomalaisen miehen kanssa, koska en ole koskaan vakavissani edes seurustellut suomalaisen kanssa. Jaksoin odottaa sitä oikeaa ja sattui kohdalle eräällä Lontoon reissulla.

• ap..................

Tietääkseni "ottaa puoliso" on aivan käypä termi tässä asiassa.

Kun virkamieskin "ottaa lahjuksia", se ei tarkoita sitä että hän hävelee yrityksen kassakaapille, vie sieltä sopivan summan ja kävelee pois. Kyllä niitä yleensä sentään "tarjotaan" otettavaksi.

Kun hotellissa "ottaa suihkun", ei se tarkoita sitä että tekee jotakin johon ei hotellin puolesta olisi tarjottu mahdollisuutta.

Kun vaikkapa kahvilassa "otan" kahvin, en tee sitä luvatta tai ilman että siihen on tarjottu mahdollisuus...

Eri asia on kun "ottaa luvatta", tai "ottaa väkisin" yms. Silloin lisätään "ottaa"-sanaan tarkenne joka määrittää ottamisen jotenkin lakien tai hyvien tapojen vastaiseksi. Tietysti tähänkin löytyy joitakin poikkeuksia, mutta yleisesti "ottaa"-sanaan ei liity toisen tahtoa vastaan toimimista tai alistamista.

Sorry jos tämä nyt jotenkin on loukannut jotakuta.

• nainen kuin mies?

En ymmärrä typeriä roolijakoja enkä käyttäytymisoppeja... Jokainen on semmonen kuin on. Ehkä olit naimisissa todella ärhäkän, nalkuttavan, päällepäsmärin kanssa ensin. Todellakaan kaikki suomalaiset naiset eivät ole päällehyökkääviä. Se on tosi että suomalaiset, sekä miehet että naiset, ovat usein epäkohteliaita ja epäystävällisiä. Ulkomaalaiset ovat "lempeämpiä." Ei kuitenkaan kaikki.

• -valkonoita

Millatavalla sinusta suomalainen nainen haluaa olla miehen asemassa ja miehen kaltainen? Jai minulle nyt epaselvaksi oliko kyse asioiden paatantavallasta, rahasta, itsenaisyydesta vai mista?

Mita itse olen huomannut erona ulkomailla asuessani, on etta suomalaisena naisena haluan parjata maailmassa ihan itsekseni ilman miesten apua. Ammattitaitoisuus ja kyvykkyys on minulle tarkeaa. Elan mielellani omien tulojeni mukaan ja paljon saasteliaammin kuin mieheni joka tosin tienaakin enemman. Suomessa kasvaneena sita ei ikina edes odota, etta joku minulle availisi ovia ynna muuta, joten se on kylla ilahduttavaa, mutta en ikina laske sen varaan, etta saastyisin joltain hommalta siksi etta olen nainen. Kotona meilla jaetaan hommat niin, etta kukin tekee mita kerkeaa ja missa on hyva. Esim mina vien koiran ulos ja pesen pyykit kun mies taas on parempi keittiossa. Siivoukset hoidetaan yhdessa. Ei ole koskaan tarvinnut kummankaan laskea toisen arvostusta minkaan roolijaon pohjalta, mielellaan kumpikin auttaa toista jos on ei hommat hoidu :)

• Eräs kodinhengetär

Eikö ajatusmaailmaan taaskaan mahdu muu kuin aasialaisnainen/muslimimies-akseli? Naurettavaa tuollainen Koraaniin viittaus, kun ei selvästi ole asioista lainkaan perillä.

Itse asun ulkomailla mieheni kotimaassa (EU). Täällä yhteiskunta ja verottaja sallivat vaimon jäävän kotiäidiksi, ilman että perheen elintaso romahtaa. Miehet hoitavat edelleen miesten hommat, vaikka nykyään ovatkin kiinnostuneet mm. ruoanlaitosta ja lastenhoidosta vaimon rinnalla.

Kun vertaan elämääni siskoni elämään Suomessa, niin en kyllä vaihtaisi. Olin syksyllä siskoni luona kyläilemässä ja pitkän viikonlopun aikana mm. vaihdoimme perheautoon talvirenkaat, pilkoimme takkapuut ja korjasimme ja maalasimme puutarha-aidan. Sen lisäksi tietenkin, että leivoimme, haravoimme ja kävimme lasten kanssa kirjastossa. Omassa kodissani ulkomailla teen vain ns. perinteiset naisten työt ja mieheni tekee ns. miesten työt. Siskoni on myös pakko käydä töissä, sillä he tarvitsevat molempien palkan maksaakseen omakotitalon, auton, lomamatkat ja lasten harrastukset. Minä käyn töissä vain jos sattuu huvittamaan ja se sopii perhe-elämämme aikatauluun. Elintasomme on silti yhtä hyvä kuin siskoni perheessä.

Opin jo lapsuudenkodissani, että minun ja veljeni oli tehtävä samat työt, opin remontoimaan, leikkaamaan ruohon, korjaamaan oman polkupyöräni jne. Suomessa suomalaisisät kasvattavat tytöistään itsenäisiä ja toimeliaita naisenalkuja. Olen ihan tyytyväinen siihen, ettei minun miehen poissaollessa ole pakko jäädä uusavuttomaksi, mutta ihan mielelläni kyllä jätän ne raskaammat työt hänen hoidettavakseen. Siskoni suomalainen aviomies sen sijaan pitää itsestään selvyytenä sen, että siskoni on hoitanut kotona myös miesten työt hänen poissa ollessaan. Ehkä miehet eivät odota samaa ulkomaalaiselta vaimolta, mutta suomalaisen vaimon kyllä tulee pilkkoa takkapuut siinä missä miehenkin.

Miksi siis ainainen valitus suomalaisnaisen "tasa-arvosta" ja "miehekkyydestä"? Suomalainen yhteiskunta ja suomalaiset miehet eivät yleisesti ottaen salli naiselle todellisia vaihtoehtoja.

• ap..................

"Omassa kodissani ulkomailla teen vain ns. perinteiset naisten työt ja mieheni tekee ns. miesten työt."
        " Minä käyn töissä vain jos sattuu huvittamaan ja se sopii perhe-elämämme aikatauluun. "

Vaimoni voisi sanoa aivan samaa kuin sinäkin. Siksi en ymmärräkään miksi ihmeessä tähän pitää sotkea kaiken maailman tasa-arvo-ajattelua, ja jos minä annan vaimoni tehdä niin kuin sinäkin, eli itse valita haluaako käydä töissä jolloin jaan hänen kanssaan kotityöt, vai haluaako olla kotona jolloin hänen aikansa riittää ihan hienosti hoitamaan kaiken ilman minua ilman että se on hänelle ongelma...

Niin miksi jonkun tasa-arvo-naisen pitää tulla selittämään että MINÄ se nyt taas alistan jotakuta ja olen sovinisti ja silleen.

Tasa-arvo on tasa-arvoa, ja me olemme vaimoni kanssa tasa-arvoisia.

Jos minun pitäisi töiden jälkeen vielä sen LISÄKSI tehdä kotitöitä, eihän siinä olisi mitään järkeä... silloin yhteinen aikamme vähenisi !!!

• Eräs kodinhengetär
        ap.................. kirjoitti:

"Omassa kodissani ulkomailla teen vain ns. perinteiset naisten työt ja mieheni tekee ns. miesten työt."
        " Minä käyn töissä vain jos sattuu huvittamaan ja se sopii perhe-elämämme aikatauluun. "

Vaimoni voisi sanoa aivan samaa kuin sinäkin. Siksi en ymmärräkään miksi ihmeessä tähän pitää sotkea kaiken maailman tasa-arvo-ajattelua, ja jos minä annan vaimoni tehdä niin kuin sinäkin, eli itse valita haluaako käydä töissä jolloin jaan hänen kanssaan kotityöt, vai haluaako olla kotona jolloin hänen aikansa riittää ihan hienosti hoitamaan kaiken ilman minua ilman että se on hänelle ongelma...

Niin miksi jonkun tasa-arvo-naisen pitää tulla selittämään että MINÄ se nyt taas alistan jotakuta ja olen sovinisti ja silleen.

Tasa-arvo on tasa-arvoa, ja me olemme vaimoni kanssa tasa-arvoisia.

Jos minun pitäisi töiden jälkeen vielä sen LISÄKSI tehdä kotitöitä, eihän siinä olisi mitään järkeä... silloin yhteinen aikamme vähenisi !!!

Ponttini on siis se, että täällä ulkomailla saan valita vapaasti olenko uraohjus vai kotiäiti. Valintani ei vaikuta perheeni elintasoon mitenkään, kiitos siitä kotirouvia suosivan yhteiskunnan. Uraäitinä voisin helposti palkata siivoojan ja vakituisen lapsenvahdin.

Lähisukuni naiset Suomessa sen sijaan joutuvat käymään töissä, valinnanvaraa ei ole. Kenenkään aviomies ei pysty yksin kustantamaan perheen omakotitaloa, kahta autoa, laadukasta ruokaa, lapsien ja myös vanhempien harrastuksia, saati koko perheen ulkomaanlomia. Kenenkään mies ei myöskään suostu tinkimään mukavasta elintasostaan tai harrastuksistaan, joten perheenäidin on pakko mennä palkkatyöhön ja kantaa kortensa kekoon.

Siksi minusta on epäreilua arvostella näitä, yleensä uupuneita ja väsyneitä, työssäkäyviä perheenäitejä siitä, että he jotenkin ottaisivat väkisin miehen roolin parisuhteessa. Nämä äidit hotavat yleensä kodin 75% ja kuskaavat lapsia harrastuksiin. Tunnen monta nuorta perheenäitiä, joka mielellään ja hellästi hoitaisivat puolison, kodin ja lapset turhauttavan työssäkäynnin sijaan. Myös moni mies pitäisi iloisesta ja pullantuoksuisesta kotirouva-vaimosta, harvalla vain on moiseen ylellisyyteen varaa. Suurin osa ulkomaalaisistakin vaimoista joutuu heti kielikurssin jälkeen etsimään töitä ja hoitamaan kodin siinä sivussa, ei heillä sen kummempi osa Suomessa ole kuin suomalaisillakaan.

• ap..................
        Eräs kodinhengetär kirjoitti:

Ponttini on siis se, että täällä ulkomailla saan valita vapaasti olenko uraohjus vai kotiäiti. Valintani ei vaikuta perheeni elintasoon mitenkään, kiitos siitä kotirouvia suosivan yhteiskunnan. Uraäitinä voisin helposti palkata siivoojan ja vakituisen lapsenvahdin.

Lähisukuni naiset Suomessa sen sijaan joutuvat käymään töissä, valinnanvaraa ei ole. Kenenkään aviomies ei pysty yksin kustantamaan perheen omakotitaloa, kahta autoa, laadukasta ruokaa, lapsien ja myös vanhempien harrastuksia, saati koko perheen ulkomaanlomia. Kenenkään mies ei myöskään suostu tinkimään mukavasta elintasostaan tai harrastuksistaan, joten perheenäidin on pakko mennä palkkatyöhön ja kantaa kortensa kekoon.

Siksi minusta on epäreilua arvostella näitä, yleensä uupuneita ja väsyneitä, työssäkäyviä perheenäitejä siitä, että he jotenkin ottaisivat väkisin miehen roolin parisuhteessa. Nämä äidit hotavat yleensä kodin 75% ja kuskaavat lapsia harrastuksiin. Tunnen monta nuorta perheenäitiä, joka mielellään ja hellästi hoitaisivat puolison, kodin ja lapset turhauttavan työssäkäynnin sijaan. Myös moni mies pitäisi iloisesta ja pullantuoksuisesta kotirouva-vaimosta, harvalla vain on moiseen ylellisyyteen varaa. Suurin osa ulkomaalaisistakin vaimoista joutuu heti kielikurssin jälkeen etsimään töitä ja hoitamaan kodin siinä sivussa, ei heillä sen kummempi osa Suomessa ole kuin suomalaisillakaan.

En arvostele mm. niitä useita tuntemiani naisia jotka ovat aivan mainioita puolisoita ja joilla useimmilla onkin hyvä suhde miehensä kanssa enkä heidän kaltaisiaan. (Valitettavasti heidänlaisensa ovat lähes poikkeuksetta naimisissa.)

Se mikä todella ärsyttää, on tuollainen minä-nyt-tiedän-sinun-asioistasi-paremmin-kuin-sinä luonne... jollaiseksi esim. tuo juustonainen osoittautui aivan selkeästi. Sellaista naista ei kukaan täysjärkinen mies kestä. Mutta se on taas toinen juttu.

Ensimmäinen seurusteluni avioeron jälkeen oli aivan ihanan suominaisen kanssa, mutta sitten aloin tuntea hänen todellisen minänsä, joka oli täysin tasa-aro-ajattelun sekoittama. Hän halusi kaikessa tehdä (yksin) päätökset, eivätkä järkisyyt paljoa painaneet.

Toinen suhde oli pitkälti samanlainen. Ihan kiva, mutta... kun ei toinen ota minua huomioon oikeastaan ollenkaan. Tekee päätökset ikäänkuin minun edukseni, mutta minua kuitenkaan kuulematta. Jos on eri mieltä niin sitten kyllä saa kuulla kunniansa. Ja sehän on sitten tasa-arvoa...

Tuo siivousasia, vaikka se nyt onkin aika brutaali esimerkki, on valitettavasti totta. Suomalaisessa perheessä nainen tekee aivan suvereenisti päätökset siitä miten puhtaana koti pidetään, ja sitten TASA_ARVON nimissä miehen on tehtävä siitä 50% tai muuten saa kuulla kunniansa.

Ehei... jos minä olen sitä mieltä että perheessä pitäisi katsoa jalkapalloa 5h viikossa niin siihen tulee heti vastaus että ei kiinnosta (mikä on tietysti selviö). No, tasa-arvon nimissä ei kumpikaan saa määrätä paljonko pitää siivota ja paljonko pitää katsoa jalkapalloa. Se joka haluaa katsoa sitä enemmän joutuu sen ihan yksin katsomaan (jos saa luvan) mutta nainen joka haluaa siivota enemmän ei katsokaan suopeasti sitä että mies ei halua siivota, ts. mies ei tarvitse niin siistiä kotia.

(Ettei tarvitse tähän nyt kommentoida sinänsä niin kerron jo tässä vaiheessa että minä en katso jalkapalloa ikinä.)

Jos todella puhutaan tasa-arvosta, niin silloin pitää molempien mielipide kuunnella ja yhdessä sopia mikä on molempien mielestä sopiva määrä katsoa jalkapalloa, tai miten puhtaana koti on todella pidettävä. Se ei missään tapauksessa ole naisten etuoikeus määritellä kumpaakaan näistä yksinään.

Koska ansaitsen tarpeeksi, jotta vaimoni ei tarvitse käydä töissä, olen halunnut ottaa sellaisen naisen puolisokseni joka haluaa itse olla kotona. Aasialainen nainen ei myöskään käy päälle kuin yleinen syyttäjä, van esittää asiansa erittäin kauniisti ja kohteliaasti, toisin kuin useat suomalaiset naiset. Meillä on oikein hyvä olla yhdessä, ja teemme kaikki päätökset yhdessä. Siis YHDESSÄ.

On totta että moni perhe perustelee kiirettään ansiotarpeilla, mutta todellisuus on kuitenkin se että useat tuntemani naiset käyvät ansiotyössä juuri siksi että he haluavat ansaita itse oman elatuksensa eikä olla kenenkään miehen elätettävänä. He jättävät lapsensa toisten hoidettaviksi välittämättä siitä ettei se hoitopaikka ole lapsille mitenkään unelmapaikka, vaan päinvastoin, jo yksin kaikkien kiertävien tautienkin vuoksi.

Kuitenkin perheen elintaso-odotuksiin vastaaminen vaatii sen että he käyvät töissä, jotta on varaa siihen omakotitaloon ja siihen toiseen autoon ja siihen lomamatkaan ja siihen...

Tämä on kuitenkin usein naisten itsensä asettama tavoite. Jos rahaa ei riittäisi perusasioihin, he saisivat yhteiskunnalta tukea. Jos siis haluaa elää poerinteisessä naisen roolissa...

Mutta... jos nainen haluaa elää kuten perinteinen miehen rooli on, eli itsensä elättäen ja hieman leveämmin jotta voi ylpeillä perheen elintasosta, niin silloin on kuitenkin kyse heidän omasta valinnastaan. Toisin sanoen, lapset ovat vähempiarvoinen asia kuin oma ura.

Kaikkein eniten minua kuitenkin on järkyttänyt se asenne jota juustonainenkin esitti, eli se ettei kukaan nainen joka haluaa elää omantuntonsa mukaan (eli lasten kanssa kotona) voi mitenkään tehdä sitä (tietenkään)... ellei mies häntä siihen "alista". Huhhuh... valitettavsti olen tätä samaa jaskaa saanut kuulla niin paljon että alkaa jo kuvottaa tuo asenne. Eli eikö nainen muka saisi olla sellainen kuin haluaa olla ???? Tarkoittaako tasa-arvo muka todellakin sitä ettei saa thedä mitä haluaa *naisena* ?

• Kylmä totuus...

En arvostele mm. niitä useita tuntemiani naisia jotka ovat aivan mainioita puolisoita ja joilla useimmilla onkin hyvä suhde miehensä kanssa enkä heidän kaltaisiaan. (Valitettavasti heidänlaisensa ovat lähes poikkeuksetta naimisissa.)

Se mikä todella ärsyttää, on tuollainen minä-nyt-tiedän-sinun-asioistasi-paremmin-kuin-sinä luonne... jollaiseksi esim. tuo juustonainen osoittautui aivan selkeästi. Sellaista naista ei kukaan täysjärkinen mies kestä. Mutta se on taas toinen juttu.

Ensimmäinen seurusteluni avioeron jälkeen oli aivan ihanan suominaisen kanssa, mutta sitten aloin tuntea hänen todellisen minänsä, joka oli täysin tasa-aro-ajattelun sekoittama. Hän halusi kaikessa tehdä (yksin) päätökset, eivätkä järkisyyt paljoa painaneet.

Toinen suhde oli pitkälti samanlainen. Ihan kiva, mutta... kun ei toinen ota minua huomioon oikeastaan ollenkaan. Tekee päätökset ikäänkuin minun edukseni, mutta minua kuitenkaan kuulematta. Jos on eri mieltä niin sitten kyllä saa kuulla kunniansa. Ja sehän on sitten tasa-arvoa...

Tuo siivousasia, vaikka se nyt onkin aika brutaali esimerkki, on valitettavasti totta. Suomalaisessa perheessä nainen tekee aivan suvereenisti päätökset siitä miten puhtaana koti pidetään, ja sitten TASA_ARVON nimissä miehen on tehtävä siitä 50% tai muuten saa kuulla kunniansa.

Ehei... jos minä olen sitä mieltä että perheessä pitäisi katsoa jalkapalloa 5h viikossa niin siihen tulee heti vastaus että ei kiinnosta (mikä on tietysti selviö). No, tasa-arvon nimissä ei kumpikaan saa määrätä paljonko pitää siivota ja paljonko pitää katsoa jalkapalloa. Se joka haluaa katsoa sitä enemmän joutuu sen ihan yksin katsomaan (jos saa luvan) mutta nainen joka haluaa siivota enemmän ei katsokaan suopeasti sitä että mies ei halua siivota, ts. mies ei tarvitse niin siistiä kotia.

(Ettei tarvitse tähän nyt kommentoida sinänsä niin kerron jo tässä vaiheessa että minä en katso jalkapalloa ikinä.)

Jos todella puhutaan tasa-arvosta, niin silloin pitää molempien mielipide kuunnella ja yhdessä sopia mikä on molempien mielestä sopiva määrä katsoa jalkapalloa, tai miten puhtaana koti on todella pidettävä. Se ei missään tapauksessa ole naisten etuoikeus määritellä kumpaakaan näistä yksinään.

Koska ansaitsen tarpeeksi, jotta vaimoni ei tarvitse käydä töissä, olen halunnut ottaa sellaisen naisen puolisokseni joka haluaa itse olla kotona. Aasialainen nainen ei myöskään käy päälle kuin yleinen syyttäjä, van esittää asiansa erittäin kauniisti ja kohteliaasti, toisin kuin useat suomalaiset naiset. Meillä on oikein hyvä olla yhdessä, ja teemme kaikki päätökset yhdessä. Siis YHDESSÄ.

On totta että moni perhe perustelee kiirettään ansiotarpeilla, mutta todellisuus on kuitenkin se että useat tuntemani naiset käyvät ansiotyössä juuri siksi että he haluavat ansaita itse oman elatuksensa eikä olla kenenkään miehen elätettävänä. He jättävät lapsensa toisten hoidettaviksi välittämättä siitä ettei se hoitopaikka ole lapsille mitenkään unelmapaikka, vaan päinvastoin, jo yksin kaikkien kiertävien tautienkin vuoksi.

Kuitenkin perheen elintaso-odotuksiin vastaaminen vaatii sen että he käyvät töissä, jotta on varaa siihen omakotitaloon ja siihen toiseen autoon ja siihen lomamatkaan ja siihen...

Tämä on kuitenkin usein naisten itsensä asettama tavoite. Jos rahaa ei riittäisi perusasioihin, he saisivat yhteiskunnalta tukea. Jos siis haluaa elää poerinteisessä naisen roolissa...

Mutta... jos nainen haluaa elää kuten perinteinen miehen rooli on, eli itsensä elättäen ja hieman leveämmin jotta voi ylpeillä perheen elintasosta, niin silloin on kuitenkin kyse heidän omasta valinnastaan. Toisin sanoen, lapset ovat vähempiarvoinen asia kuin oma ura.

Kaikkein eniten minua kuitenkin on järkyttänyt se asenne jota juustonainenkin esitti, eli se ettei kukaan nainen joka haluaa elää omantuntonsa mukaan (eli lasten kanssa kotona) voi mitenkään tehdä sitä (tietenkään)... ellei mies häntä siihen "alista". Huhhuh... valitettavsti olen tätä samaa jaskaa saanut kuulla niin paljon että alkaa jo kuvottaa tuo asenne. Eli eikö nainen muka saisi olla sellainen kuin haluaa olla ???? Tarkoittaako tasa-arvo muka todellakin sitä ettei saa thedä mitä haluaa *naisena* ?

Unohdit taas, että Suomessa hyvin hyvin harva mies on niin hyvätuloinen, että voi elättää koko perheen palkkatyöllä. Se on aika usein pakko, että myös nainen menee töihin ja perheen elanto tienataan yhdessä. Kotirouvana on aika harvan mahdollisuus olla, vaikka halua olisikin.

• ap..................
        Kylmä totuus... kirjoitti:

Unohdit taas, että Suomessa hyvin hyvin harva mies on niin hyvätuloinen, että voi elättää koko perheen palkkatyöllä. Se on aika usein pakko, että myös nainen menee töihin ja perheen elanto tienataan yhdessä. Kotirouvana on aika harvan mahdollisuus olla, vaikka halua olisikin.

eikä edes totuus.

Kahden lapsen yksinhuoltajakin voi oikein hyvin elää kotona lastensa kanssa. Yhteiskunta tukee niin ettei ole pakko töissä käydä. Tunnen kaksi tällaista (suomalaista) naista. Vai mitenkä luulet että suomessa voi olla työttämiä yksinhuoltajia ilman että lapset kuolevat nälkään ???

Jos pitää olla oma omakotitalo, autot, veneet, kesämökit, lomamatkat yms. niin ei sitten.

Kysymys on omasta valinnasta.

Mutta, en suinkaan suosittele ketään elämään yhteiskunnan varoilla. Mutta jos pitää valita kumpi on elämässä tärkeämpi, ura vai lapset, niin... kenties on muitakin ratkaisuja ?

Oleellista ei ole se, millä elintasolla elää. Oleellista on se millaista elämää haluaa elää, ja haluaako viettää elämänsä oravanpyörässä vai tukien omien lasten kehitystä.

• just just joo

eikä edes totuus.

Kahden lapsen yksinhuoltajakin voi oikein hyvin elää kotona lastensa kanssa. Yhteiskunta tukee niin ettei ole pakko töissä käydä. Tunnen kaksi tällaista (suomalaista) naista. Vai mitenkä luulet että suomessa voi olla työttämiä yksinhuoltajia ilman että lapset kuolevat nälkään ???

Jos pitää olla oma omakotitalo, autot, veneet, kesämökit, lomamatkat yms. niin ei sitten.

Kysymys on omasta valinnasta.

Mutta, en suinkaan suosittele ketään elämään yhteiskunnan varoilla. Mutta jos pitää valita kumpi on elämässä tärkeämpi, ura vai lapset, niin... kenties on muitakin ratkaisuja ?

Oleellista ei ole se, millä elintasolla elää. Oleellista on se millaista elämää haluaa elää, ja haluaako viettää elämänsä oravanpyörässä vai tukien omien lasten kehitystä.

Kannattaisi joskus mennä sinne yh-housuihin /rooliin muutamaksi kuukaudeksi, mihinkä ne rahat oikein riittää. Lapset kasvaa ja tarvitsee kenkiä, vaatteita , harrastuskamoja. Ruoka ei tosiaankaan ole ilmaista, vaikka seistä jököttäisi kaikki ilmaisruokajakelut.
        Kirpparilta joutuu ostamaan koko porukalle vaatetta ja leluja.
        Samaan aikaan lasten biologinen isä asuu vapaana kulkemaan, harrastaa kalliita harrastuksiaan ja syö ulkona.

• ap..................
        just just joo kirjoitti:

Kannattaisi joskus mennä sinne yh-housuihin /rooliin muutamaksi kuukaudeksi, mihinkä ne rahat oikein riittää. Lapset kasvaa ja tarvitsee kenkiä, vaatteita , harrastuskamoja. Ruoka ei tosiaankaan ole ilmaista, vaikka seistä jököttäisi kaikki ilmaisruokajakelut.
        Kirpparilta joutuu ostamaan koko porukalle vaatetta ja leluja.
        Samaan aikaan lasten biologinen isä asuu vapaana kulkemaan, harrastaa kalliita harrastuksiaan ja syö ulkona.

Jos on työtön yksinhuoltaja, niin ei varmasti ole mitenkään leveästi varaa elää. Ymmärrän sen, enkä yritä niin väittääkään.

Kun asuimme 90-luvun taitteessa omakotitalossa, vaimoni jäi työttömäksi ja oman yritykseni asiakkailta jäi laskut maksamatta (rakennusala) niin että ei tullut muuta kuin vaimolle perustyöttömyysraha; kun en voinut firmaa lopettaakaan kun oli vielä jotakin toivoa rahasta (jota ei sitten kuitenkaan saanut); talon arvo laski alle lainasumman niin muistan kyllä ettei se hauskaa ollut kolmen lapsen kanssa. Mistään ei tullut mitään apua, koska olin yrittäjä.

Luulenpa tietäväni mitä tarkoitat.

Totuushan on että 2 lapsen yh-äitikin toimeen tulee, mutta ei ole paljoa rahaa käyttää mihinkään. Mutta otin sen yh-äidin kuitenkin vain esimerkiksi, kun joku väitti ettei vain toisen työssäkäyvän tuloilla elä. Kyllä elää. Ja paljon paremmin kuin se työtön yh-äiti... oletko samaa mieltä ?

• halloumichhese

Vai olet sinä sovinistipässi täällä minua haukkumassa. Sinä et tiedä minusta ja miehestäni yhtään mitään, että pidä vaan mölyt mahassasi. Olet puhunut jo itsesi pussiin ja pyörrät sanomisiasi jatkuvasti. Et ole mikään mies, vaan jonkin sortin nössö. Itse sanelet koko ajan miten asiat pitää olla ja et kestä muiden mielipiteitä. Puhuin lasten hoitamisessa yleensä siitä, että lapsilla ei aina välttämättä ole hyvä olla kotona äitinsä kanssa, vaan tarhassa muiden lasten kanssa leikkimässä ja opettelemassa sosiaalisuuteen. Sairastumista tuskin kannattaa ikuisuuksia vältellä, oishan se outoa, jos lapsi ei koskaan sairastele edes normaalia flunssaa.

Auta armias miten typeriä ja lapsellisia mielipiteesi ovat. Useimmat lapset viihtyvät hotopaikoissaan. Mutta sinä mäntti vääristitkin sanomiseni ihan eri (lue itse) uskoon joko siitä syystä, että et yksinkertaisesti vaan tajunnut kirjoitustani. No sitä sattuu, on niitä blondeja teissä miehissäkin. Jokaisella naisella on oikeus uransa luomiseen tai muuten vaan käydä töissä. Se ei vähennä omien lastensa rakastamista ja välittämistä eikä tee lapsia vähempiarvoisemmaksi kuin ura. Voihan se mieskin jäädä kotiin hoitamaan lapsia, kun nainen tekee uraa, eihän siinäkään mallissa molempien tarvitse olla töissä. Jos sun akkas haluaa pyykätä ja siivota kaiket päivät neljän seinän sisällä kaikki naiset eivät halua ja miksi pitäisikään. Ja todellisuudessahan aasialaiseen kulttuuriin kuuluu miehen paveleminen ja kodinhoito pääasiassa ja siksihän se sunkin kohdalla pitää prikulleen kutinsa.

Huomaa miten vanhanaikainen olet rooliesi ja muiden mielipiteittesi kanssa. Roolit pitää olla, mutta niistä mikään ei saa poiketa. Ajatellaan vaikka, jos nainen siinä sun naisroolissasi haluaisikin mennä joka ilta gofaamaan ja sinä voisit sitten siinä sun uudessa miesroolissasi vaikka pestä ikkunat ja lattiat. Kyllä se onnistuu; rätti käteen vaan! Jos itse haluat kituuttaa, niin muilla ihmisillä on oikeus todellakin käydä töissä ja hankkia omaisuutta, matkustella, nauttia jne. Jokaisella ihmisella on oma käsitys elämän onnellisuudesta ja hyvinvoinnista. Mitä yksinhuoltajiin tulee, niin sulla ei tunnu olevan mitään käsitystä siitä eikä pareista, jotka todellakin joutuvat kituuttamaan köyhyysrjan tuntumilla. Ihan näin lopuksi; olet äärettömän säälittävä "maistereinesi," ja rooleinesi ja muine typerinen malleinesi ja kateellinenkin taidat olla kaiken lisäksi!!!

• joopa joo
        halloumichhese kirjoitti:

Vai olet sinä sovinistipässi täällä minua haukkumassa. Sinä et tiedä minusta ja miehestäni yhtään mitään, että pidä vaan mölyt mahassasi. Olet puhunut jo itsesi pussiin ja pyörrät sanomisiasi jatkuvasti. Et ole mikään mies, vaan jonkin sortin nössö. Itse sanelet koko ajan miten asiat pitää olla ja et kestä muiden mielipiteitä. Puhuin lasten hoitamisessa yleensä siitä, että lapsilla ei aina välttämättä ole hyvä olla kotona äitinsä kanssa, vaan tarhassa muiden lasten kanssa leikkimässä ja opettelemassa sosiaalisuuteen. Sairastumista tuskin kannattaa ikuisuuksia vältellä, oishan se outoa, jos lapsi ei koskaan sairastele edes normaalia flunssaa.

Auta armias miten typeriä ja lapsellisia mielipiteesi ovat. Useimmat lapset viihtyvät hotopaikoissaan. Mutta sinä mäntti vääristitkin sanomiseni ihan eri (lue itse) uskoon joko siitä syystä, että et yksinkertaisesti vaan tajunnut kirjoitustani. No sitä sattuu, on niitä blondeja teissä miehissäkin. Jokaisella naisella on oikeus uransa luomiseen tai muuten vaan käydä töissä. Se ei vähennä omien lastensa rakastamista ja välittämistä eikä tee lapsia vähempiarvoisemmaksi kuin ura. Voihan se mieskin jäädä kotiin hoitamaan lapsia, kun nainen tekee uraa, eihän siinäkään mallissa molempien tarvitse olla töissä. Jos sun akkas haluaa pyykätä ja siivota kaiket päivät neljän seinän sisällä kaikki naiset eivät halua ja miksi pitäisikään. Ja todellisuudessahan aasialaiseen kulttuuriin kuuluu miehen paveleminen ja kodinhoito pääasiassa ja siksihän se sunkin kohdalla pitää prikulleen kutinsa.

Huomaa miten vanhanaikainen olet rooliesi ja muiden mielipiteittesi kanssa. Roolit pitää olla, mutta niistä mikään ei saa poiketa. Ajatellaan vaikka, jos nainen siinä sun naisroolissasi haluaisikin mennä joka ilta gofaamaan ja sinä voisit sitten siinä sun uudessa miesroolissasi vaikka pestä ikkunat ja lattiat. Kyllä se onnistuu; rätti käteen vaan! Jos itse haluat kituuttaa, niin muilla ihmisillä on oikeus todellakin käydä töissä ja hankkia omaisuutta, matkustella, nauttia jne. Jokaisella ihmisella on oma käsitys elämän onnellisuudesta ja hyvinvoinnista. Mitä yksinhuoltajiin tulee, niin sulla ei tunnu olevan mitään käsitystä siitä eikä pareista, jotka todellakin joutuvat kituuttamaan köyhyysrjan tuntumilla. Ihan näin lopuksi; olet äärettömän säälittävä "maistereinesi," ja rooleinesi ja muine typerinen malleinesi ja kateellinenkin taidat olla kaiken lisäksi!!!

lol....

• annaliisamuhkurainen

En tarkoituksella ottanut ulkomaalaista puolisoa, vaan satuin tutustumaan häneen, aloimme pitää toisistamme ja loppujen lopuksi sitten päädyimme naimisiin. Minulle on aivan sama, mistä maasta puolisoni on kotoisin. Tärkeintä on henkilö itsessään, millainen sydän hänellä on ja miten kemiat synkkaavat. Jos olisin ensin tavannut suomalaismiehen, jonka kanssa kemiat olisi osuneet kohilleen ja kaikki toiminut, niin ehkäpä olisin mennyt hänen kanssaan naimisiin enkä olisi vastaamassa tämänkaltaisiin keskusteluihin Monikulttuuriset suhteet-palstalla. Mutta se nyt meni näinpäin ja olen onnellinen.

• suomithai

"Haluaisinkin kysyä muilta suomalaisilta.... miksi ottaa ulkomaalainen puoliso ?"

Minusta puolisonvalinnassa on järjen vastaista korostaa kansalaisuutta. Kansalaisuus ei kerro mitä toisen pääkopassa liikkuu. Kansalaisuudella ei ole mitään tekemistä parisuhteessa. Kansalaisuus ei näy ulospäin, eikä se kuulu puheesta murteena. Kansalaisuus on vain abstrakti viralliseen dokumenttiin kirjattu tieto, jonka perusteella henkilö kuuluu jonkin maan kansakuntaan. Kansalaisuuden voi mm. vaihtaa ja se voidaan toivottavasti joissain tapauksissa myös hylätä.

Miksi valitsit tietyn värisen puolison? Miksi valitsin tiettyyn uskontoon kuuluvan puolison? Miksi valitsit poliittiselta vakaumukseltaan tietynlaisen puolison? Miksi valitsit lihavan puolison? Näilläkin kysymyksillä saisi mielestäni informatiivisempia vastauksia kuin kysymällä "Miksi ottaa ulkomaalainen puoliso?"

Nojoo. Jos minä nyt annan jonkinmoisen vastauksen omalta kohdaltani alkuperäiseen kysymykseen vaikka unohdin jo muun viestin sisällön...

Minä olen suomalainen mies ja valitsin puolisokseni thaimaalaisen naisen. Me emme menneet naimisiin tietyn maalaisina, vaan yksilöinä joina me opimme toisemme tuntemaan. Ulkopuolisille kaduntallaajille me olemme varmasti aina suomalainen ja thaimaalainen, mutta keskenämme olemme jotain muuta, paljon vahvempaa kuin kaksi kansalaisuutta. Euroopan lentokentillä tämä tosin pitää muistaa, koska emme voi kulkea samaa linjaa pitkin passintarkastuksesta, joka on tarkoitettu vain eurooppalaisille passinhaltijoille.

Lapsemme on näin tarkemmin ajateltuna sekä suomalainen että thaimaalainen. Hänen puolisoltaan minä vielä jokupäivä kysyn, miksi valitsit sekä suomalaisen, että thaimaalaisen puolison :)

• Liisa tasa-arvo

Loppuosan paatosmantra paljasti. Niin kiihkoissasi jo olit et kappalejaotkin unohtui.

• suomithai

Et nähtävästi lukenut viestiäni, tai sitten et pystynyt omaksumaan viestin sisältöä.

Palstalla keskustelu on turhauttavaa, koska asiallisiin ja "tahdikkaisiin" viesteihin vastataan kirjoittamallasi tavalla. Asiallisen keskustelun palstalla tyrehdyttää henkilöt, jotka tieten tahtoen lietsovat omaa vihaansa ja tuovat esille pahaa oloaan. Ei ole tervettä jos sosiaalinen kanssakäyminen, mitä tämä foorumilla kirjoittelukin on, on pelkkää panettelua ja toisten haukkumista.

• martti pena täällä
        suomithai kirjoitti:

Et nähtävästi lukenut viestiäni, tai sitten et pystynyt omaksumaan viestin sisältöä.

Palstalla keskustelu on turhauttavaa, koska asiallisiin ja "tahdikkaisiin" viesteihin vastataan kirjoittamallasi tavalla. Asiallisen keskustelun palstalla tyrehdyttää henkilöt, jotka tieten tahtoen lietsovat omaa vihaansa ja tuovat esille pahaa oloaan. Ei ole tervettä jos sosiaalinen kanssakäyminen, mitä tämä foorumilla kirjoittelukin on, on pelkkää panettelua ja toisten haukkumista.

Luin kyllä, mutta et vastannut kysymykseeni. Jos kerrot, että sinä olet ottanut thaimaalaisen naisen, niin tottakaihan se kiinnostaa että missä olet ottanut? Ihan retorinen kysymys eikä mitään haukkumista ja panettelua. On ikävää että koet sen noin. Ja pojat on kyllä kertoneet niistä thaitytöistä sitä sun tätä ja olihan toi juttu iltapäivälehdessä taannoin. Miksi tosiasiasta pitää vaieta. Huom! Et itsekkään ole kovin tahdikas ja asiallinen ollut täällä.

• fin-ned pari

Mina olen seurustellu nyt parisen vuotta hollantilaisen miehen kanssa ja asumme yhdessa Hollannissa. Opiskelin Hollannissa jolloin tapasin mieheni. Ja taytyy sanoa etta en enaa kylla suomalaista jurrikkaa ottaisi miehekseni, ja taa ei ole mikaan loukkaus vaan oma mielipiteeni :) Ja toisaalta, kun lukee tiettyja netti-palstoja ni nakee kyl miten vahan suomalainen mies suomalaista naista arvostaa ja minulle on tarkeaa molemminpuolinen arvostus suhteessa...

• kiinalaisenvaimo

Minä menin naimisiin ulkomaalaisen kanssa vain ja ainoastaan siksi, että satuin rakastumaan ulkomaalaiseen mieheen. Olisin toki voinut rakastua suomalaiseenkin. Eihän tässä mitään sen kummempaa ole.

• Näin se mennee

Tältä minun kotipaikkakunnalta on tytöt lähteneet jonnekin joten pakko oli vaimoke käyvä kahtelemassa tuosta rajan takkaa.

• hijatsuh

Mielestäni kysymys on perin tyhmä ja yleistävä. Aivan hyvin voitaisiin kysyä "miksi ottaa suomalainen puoliso?". Loppupeleissä mitä väliä sillä on MISTÄ joku onhan, kunhan vain suhde toimii ja molemmat ovat siinä onnellisia? Ihmisiähän me kaikki ollaan, tultiinpa sitten mistä kulttuurista tahansa.

• maverick foreigner

Miksi ylipäätään otetaan mikä tahansa puoliso? Kai sen kuuluu olla rakkaus ja yhteenkuuluvuuden tunne? Monesti suomalais-ulkomaalaisissa suhteissa kuitenkin menee niin, että jos mies tuo vaimon ulkomailta, niin - vaikka ei sitä itse tunnusta - ikäänkuin ostaa palvelualttiuden ja ulkonäön. Yleensä sellainen vaimo on kaiken lisäksi puoliksi ummikko (keskustelukumppanuutta ei siinä välttämättä edellytetäkään etenkin jos mies itse on sohvaperuna-äijä, joka ei pysty keskustelemaan muusta kuin kaljasta, lätkästä ja formula-autoista) ja jos jää kotirouvaksi, niin ei ikinä opi kieltään tyydyttävällä tasolla. Miten voidaan puhua avioliiton onnistumisesta, jos puolison kanssa ei pysty vaihtamaan mielipiteitä muuten kuin keittiötason aiheista, mutta olen nähnyt sellaisia pareja (pariskunniksi en kehtaa sanoa). Noh, ehkäpä jos thaimaalaisen tuo, niin eihän ne paljon vaadikaan puolisolta, ei kohtuullista sivitystasoa (eivät itsekään sellaista omaa) eikä hirveästi "kunnioitustakaan". Ehkäpä juuri sen takia ko. vaimovalinta tuntuu alle 100 vuoden pituisen (vai pitäisikö sanoa, lyhyisen) kulttuurihistorian omaavassa maassa varttuneelta henkilöltä hyvältä. En nähnyt ensimmäistäkään thaimaalaista, joka olisi täällä edennyt korkeakouluun tai akateemista koulutusta vaativaan työhön. Eikä heitä näy kulttuuritapahtumissa.

Kunnioituksesta puheen olleen: melkoinen harhaluulo, että muka suomimies arvostaa naista. Suomi-suomi -suhteissa "arvostus" lienee sitä luokkaa, että nössö suomimies tekee sen, mitä suomivaimo käskee, ja muunlaisessa liitossa käskyttää itse. Metsäsuomalaisessa kulttuurissa ei mies alennu kantaa naisen kasseja, avata ovi naisen edessä, vapauttaa istumapaikka vieressä seisovalle naiselle, lahjoittaa naiselle kukkia yms. Sen sijaan ulkomaalainen vaimo joutuu kuuntelemaan suomimiehen jokapäiväistä marmatusta milloin mistäkin niin itseensä liittyvästä ("olet taas tehnyt sen ja sen väärin/sääntöjen vastaisesti") myös muun maailman täysin normaaleina pitämistä asioista - "työuupumus", "kaamos"- ja jopa "loma"(???)masennus tulevat tutuiksi.

• Anonyymi

Kun se suomalainen nainen ei sua huoli. Taisi tulla ero, sen jälkeen kun lapset oli tehty ja sait mennä tai et ikinä ketään saanutkaan.

Se pohjimmainen syy on se, että et osaa tyydyttää naista, sori.

• Anonyymi

No ei kukaan nainen nykyaikana Ole mitenkään Mies vaikka vaihtaa itse autonomas talvirenkaat ja on mukana hirviporukassa.
      Sen naisen roolin ovat miehet keksineet , koska ennen vanhaan olivat naiset riippuvaisia miehen tuloista koska itse olivat kotona
      Joten sitä tehdään niitä asioita mihin kullakin on taipumusta ilman rooli ajatuksia.
      Naiset tekevät tänään työtä kodin ulkopuolella
      Ja silloin on päivän selvä asia että kotityöt jaetaan eikä ajatella roolia, ne kuuluvat historiaan.

Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      98
      4781
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3203
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3145
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      413
      2264
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      236
      1392
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1233
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      71
      1151
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1118
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      118
      1028
    Aihe