Tässä taas yksi typerä ja pieni, mutta minua (ja varmaan montaa muutakin) vaivaava aihe: Nimittäin joululahjat ja muut puolisolta saadut lahjat.
On ihanaa, että puoliso ostaa/hankkii jouluna ja syntymäpäivänä lahjan. Joidenkin onnekkaiden puolisot muistavat myös esim. hääpäivän ja nimipäivän. Minäkin saan mieheltäni lahjoja aina välillä ja itse vastavuoroisesti annan niitä.
Juttu on nyt siinä lahjan laadussa. Minä itse pohdin aina pitkään, koetan vaivihkaa tiedustella että mitä mies tarvitsisi ja toivoisi ja haluan antaa lahjan sen mukaan. Mies ei. Minä haluan antaa lahjan, joka oikeasti miellyttää saajaansa ja tulee tarpeeseen, ja jolla on jotain merkitystä. Haluan, että mies tuntee olevansa minulle tärkeä, koska olen hankkinut lahjan josta tiedän hänen pitävän. Rahallisella arvolla ei ole meritystä, mutta kyllä minä olen usein pitkän pennin miehen lahjoista pulittanut. Mies taas hankkii pari päivää ennen h-hetkeä minulle suklaarasian ja jotain pientä, mistä hän itse pitää ja mitä sattuu viime hetkellä löytymään. Lukuisat pikku "vihjailut" lahjatoiveista menevät aina kuuroille korville.
Saan lähes aina lahjaksi elektroniikkaa tai tietokonepelin. Inhoan niitä. Mies rakastaa pelaamista ja yleensä pelaa nämä pelit joulun/merkkipäivän jälkeen heti läpi. Muukin elektroniikka päätyy hänen käyttöönsä, koska minä en välitä pelaamisesta tai tietokoneen/teeveen/pleikkarin näpräämisestä tai esim. tuumaa isommasta tietokoneen näytöstä. Tai mitä teen uudella tietokoneen hiirellä, kun vanhakin toimii ja muutenkin käytän tietokonetta lähinnä töissä?
Tämä on varmaan hirveän yleistä; naiset valittavat miestensä lahjoista eikä mikään kelpaa. Mutta onko tosiaan niin vaikeaa edes kuunnella (ja muistaa) oman puolison mieltymyksiä? Olen sanonut miehelle pariin kertaan, että ei osteta lahjoja ollenkaan. Sekin olisi parempi, kun saada vuodesta toiseen inhoamaansa suklaata tai peli, jota ei koskaan pelaa. Tuo suklaajuttu on meillä tosi huvittava; En liiemmin pidä eräästä tietystä suklaasta, ja olen tämän satoja kertoja miehelleni sanonut. Silti saan vuodesta (pari kertaa vuodessa) toiseen samanlaisen rasian juuri tätä kyseistä suklaata.. Hänen mielestään sen pakkaus on naisellisen värinen (ja hän itse pitää siitä), joten hän ostaa sitä aina muistamatta lainkaan etten pidä siitä.
Surullista on myös, että jos tämä lahja-asia kertoo toisen huomioimisesta, en sen perusteella merkitse hänelle juuri mitään. Hänen nuoremmat siskonsa saavat aina juuri sitä mitä toivovatkin, heidän mieltymyksensä merkitsevät miehelleni paljon. Jopa suklaamerkit valitaan tarkoin ja lahjaa aletaan suunnitella jo syksyllä. Nytkin hän vaahtoaa eräästä isosta hankinnasta (yli 500 €) jota on toiselle siskolleen hankkimassa joululahjaksi, ja kyselee minulta värimielipiteitä siihen. Sisko tietää jo saavansa tämän lahjan häneltä. Ja sanotaan nyt sekin, että minulla itselläni on sama laite hankintalistalla, kunhan saan itse siihen rahaa säästettyä. Mies tietää, että tarvitsisin sen tietyn jutun, mutta meillä ei kuulemma ole nyt varaa sellaiseen.
Pieniä juttuja, mutta alkaa väkisinkin mietityttämään, mitä minä hänelle merkitsen. Olemme olleet yhdessä 7 vuotta (ja olemme naimisissa). Kyllä nyt pitäisi jo tuntea vaimonsa ja tietää mistä toinen pitää. Vai olenkohan minä hänelle vain pyykkäävä ja ruokaa laittava kotipiika, joka pidetään tyytyväisenä parilla suklaarasialla ja jota ei tarvitse sen kummemmin edes tuntea. Nytkin jo hirvittää, mitä sieltä jouluna tulee (sen suklaarasian lisäksi).
Miehen antamat lahjat
20
3212
Vastaukset
- Jospa miehes
jättää siskon nuolemaan näppejään ja ostaa sulle sen lahjan???
- kunnioitus takaisin!
No, eikö tuo nyt ole selvä viesti. Sun kanssas ei tarvitse ressata kun olet niin helppo. Eli itsestäänselvyys. Miehesi ei jostain systä tarvitse todistaa sinulle mitään, eli uskoo että olet amenen jälkeen hänen vaikka hän tekisi mitä.
En käsitä kuinka olet ottanut ilmeisesti ihan hyvällä vastaan lahjoja mitä mies on selvästi ostanut itselleen? Enpä itse olisi koskaan vetänyt tuota ohi markkerin, vaan olisin muistanut kailottaa asiasta isoon ääneen, että olisi tajunut miten mauton ele oli. Jos hän jossain villeissä kuvitelmissa luulee, että sinä olet nyt hänen omanaan vähän kuin hän itse. Kalifisyndrooma, ei mikään muu!
Tee selvä lista tälle vuodelle ja laita se hänen salkkuunsa tai vielä parempi: pommita lahjavihjeet tän sähköpostiin. Jos ei vieläkään oikein säteile, tilaa suurin lahja mitä voit kuvitella suoraan hänen nimellään itsellesi. Etköhän ole jo noiden monien mollaamisien jälkeen sen ansainnut! - kun mää nii sääki
lapselliselta kuulostaa, kun vertaat lahjoja siskon saamaan lahjaan.
Muutenkin on ihan hölmöä ruikuttaa lahjoista.
Ketään ei voi pakottaa antamaan lahjoja. Jos sinua häiritsee antaa lahjaa miehellesi, jolta et saa mieluisia lahjoja... no, jätä antamatta!
Sano, että tänä vuonna et anna lahjoja, päätit panostaa hyvää ruokaan sensijaan (jos mies haluaa hankkia lahjoja, niin anna hankkia).
Ja jos nyt vaan edelleen haluat hankkia lahjan, niin osta itsellesi soma alusvaatesetti, anna se miehellesi ja ota se sen jälkeen omaan käyttöösi. Miehen sitä ällistellessä, kerro että lahja piristää miestäkin, kun sinä tulet siitä itse iloiseksi.
Voisit myös ihan suoraan sanoa hänelle, että et todellakaan pidä tietokonepeleistä tai elektroniikasta, etkä halua niitä lahjaksi. Sano se napakasti ja selvästi, jotta miehesi ymmärtää.
Minä en ole vuosiin saanut lahjoja mieheltäni, eikä se haittaa. Meillä osoitetaan toistemme arvostusta ihan muilla tavoin.- aviomies - 007
"lapselliselta kuulostaa, kun vertaat lahjoja siskon saamaan lahjaan. "
Niin, ehkä jossain ideaalimaailmassa lahjoista ei voi päätellä mitään, mutta ainakin täällä reaalitodellisuudessa niihin käytetystä ajasta ja vaivasta voi helposti päätellä lahjan saajan aseman lahjan antajan arvoasteikossa. - Brutukseni
aviomies - 007 kirjoitti:
"lapselliselta kuulostaa, kun vertaat lahjoja siskon saamaan lahjaan. "
Niin, ehkä jossain ideaalimaailmassa lahjoista ei voi päätellä mitään, mutta ainakin täällä reaalitodellisuudessa niihin käytetystä ajasta ja vaivasta voi helposti päätellä lahjan saajan aseman lahjan antajan arvoasteikossa.Voi helvetti. Oletko niin pinnallinen, että lahjat määrittelevät kuinka tärkeä ja rakastettu olet? Jo on arvot perseellään, eiköhän ihan MUIDEN asioiden pitäisi nämä asiat määrittää!
Hyvänen aika! - t4i376r
"Ja jos nyt vaan edelleen haluat hankkia lahjan, niin osta itsellesi soma alusvaatesetti, anna se miehellesi ja ota se sen jälkeen omaan käyttöösi. Miehen sitä ällistellessä, kerro että lahja piristää miestäkin, kun sinä tulet siitä itse iloiseksi. "
Hahahaa, juuri näin!
- .nykyaika
Niin, eiköhän teidän suhteessanne (ja erityisesti sinussa) ole vika ihan muualla kuin lahjojen antamisessa. Mitä jos miettisit näitä asioita hetkisen sen sijaan, että velloisit vain siinä mikä tuottaa sinulle välitöntä mielipahaa. Kirjoita vaikka sen jälkeen uusi postaus. Nythän yrität ulkoistaa sinulle kuuluvan ajattelu- ja tutkiskelutyön muille.
- omakohtaistakokemust
Jos tunnet näin niin mikset puhu miehellesi avoimesti asiasta? Olette kuitenkin olleet 7 vuotta yhdessä ja varmasti toivot että miehesi osaisi sinua miellyttää. Tosiasia on vain se että miehet ovat enemmän tai vähemmän no.. miehiä, eivätkä aina ymmärrä kaikkea joten se täytyy heille rautalangasta vääntää! Mitä todennäköisemmin miehesi saattaa ajatella että olet ollut täysin tyytyväinen lahjoihin jos olet kerta toisensa jälkeen esittänyt iloisesti yllättynyttä ja muka pitäväsi lahjasta. Mies ei välttämättä osaa huomata toiveitasi jos et niitä suoraan tuo esille ja jos lahjat ovat vielä sellaisia että hän itse pitää niistä todella paljon niin hän saattaa jotenkin ihmeellisesti kuvitella että sinäkin pitäisit niistä. Kohtaa se tosiasia että miehet ovat hieman yksinkertaisia, toiset enemmän. Mutta ehdottaisin että puhut hänelle asiasta suoraan, ei niin että haukut lyttyyn juuri avatun lahjan vaan ihan yleisesti tavallisena päivänä kerrot että sinäkin joskus toivoisit saavasi jotakin muuta.. Kommunikoikaa!
- aviomie - 007
omakohtaistakokemust kirjoitti:
Jos tunnet näin niin mikset puhu miehellesi avoimesti asiasta? Olette kuitenkin olleet 7 vuotta yhdessä ja varmasti toivot että miehesi osaisi sinua miellyttää. Tosiasia on vain se että miehet ovat enemmän tai vähemmän no.. miehiä, eivätkä aina ymmärrä kaikkea joten se täytyy heille rautalangasta vääntää! Mitä todennäköisemmin miehesi saattaa ajatella että olet ollut täysin tyytyväinen lahjoihin jos olet kerta toisensa jälkeen esittänyt iloisesti yllättynyttä ja muka pitäväsi lahjasta. Mies ei välttämättä osaa huomata toiveitasi jos et niitä suoraan tuo esille ja jos lahjat ovat vielä sellaisia että hän itse pitää niistä todella paljon niin hän saattaa jotenkin ihmeellisesti kuvitella että sinäkin pitäisit niistä. Kohtaa se tosiasia että miehet ovat hieman yksinkertaisia, toiset enemmän. Mutta ehdottaisin että puhut hänelle asiasta suoraan, ei niin että haukut lyttyyn juuri avatun lahjan vaan ihan yleisesti tavallisena päivänä kerrot että sinäkin joskus toivoisit saavasi jotakin muuta.. Kommunikoikaa!
voin miehenä kyllä vakuuttaa, etteivät miehet yleisesti ottaen ole sellaisia idiootteja kuin alkuperäisen kirjoittajan mies.
Minkälainen minkälainen ääliö ostaa vaimolleen lahjaksi pelin, jota itse pelaa? Eihän se eroa siitä että käsitöitä harrastava vaimo ostaisi miehelleen lahjaksi neulaa, lankkaa, uuden ompelukoneen ja muutamat sukkahousut.
"Mitä todennäköisemmin miehesi saattaa ajatella että olet ollut täysin tyytyväinen lahjoihin jos olet kerta toisensa jälkeen esittänyt iloisesti yllättynyttä ja muka pitäväsi lahjasta. "
No jos ihminen on oikeasti _noin_ tyhmä, niin ei siinä kyllä enää puhe auta. - tai narsisti
aviomie - 007 kirjoitti:
voin miehenä kyllä vakuuttaa, etteivät miehet yleisesti ottaen ole sellaisia idiootteja kuin alkuperäisen kirjoittajan mies.
Minkälainen minkälainen ääliö ostaa vaimolleen lahjaksi pelin, jota itse pelaa? Eihän se eroa siitä että käsitöitä harrastava vaimo ostaisi miehelleen lahjaksi neulaa, lankkaa, uuden ompelukoneen ja muutamat sukkahousut.
"Mitä todennäköisemmin miehesi saattaa ajatella että olet ollut täysin tyytyväinen lahjoihin jos olet kerta toisensa jälkeen esittänyt iloisesti yllättynyttä ja muka pitäväsi lahjasta. "
No jos ihminen on oikeasti _noin_ tyhmä, niin ei siinä kyllä enää puhe auta.Nyt päästiin asiaan. Juuri NÄIN! Enpä ole kuullut koskaan vataavaa. Tapaus on todella ääliömäinen, ja on vaikea käsittää miten joku nainen tuollaista katsoo...
Oma ukko jos tekisi vastavaa saisi kyllä ne sukkapuikot omassa paketissa :)
- *Nana*
2010 ostat miehellesi sen lahjan mitä toivoisit itsellesi, niinhän se menee. Ja sama uudelleen muissa lahjatilanteissa ...
- ykulijkl
lisäyksenä tähän: jätä se sika, ei se sua rakasta.....
- 16+7
Mies ei kuule sanaa "ei/en (pidä)". Ihmisen aivot toimivat niin eli kyse ei ole pelkästään sinun miehestäsi. Hänelle jää vain mieleen se suklaan nimi. Jos sanot, että "en pidä Geishasta" niin kaupassa hän muistaa vain nimen Geisha.
Jos haluat suklaata niin älä mainitse enää mitä ET halua vaan toistele sitä nimeä, mitä haluat.
Mitä lahjoihin muuten tulee, niin mitä iloa on lahjasta, jota on joutunut toiselta kärttämään? Osta mieluummin itse itsellesi jotain oikein kivaa. - oppeliini
Saamasi lahjat mieheltä: suklaat, tietokonepelit yms: kiertoon. Anna ne ettenpäin lahjaksi ihmisille jotka haluavat tuollaisia tavaroita ja itseltäsi säästyy lahjojen osto heille.
Hänen kysyessä että missäs se sinun uusi tietokonepeli on vain vastaat että xxxxx.n lapsella oli synttärit ja se oli täydellinen lahja hänelle, itse kun et sitä peliä kuitenkan olisi koskaan pelannut. Jatka: et arvaakkaan kuinka onnellinen tuo lapsi oli saadessaan uuden pelin. Suklaa: anopille tuliaisiksi seuraavalla vierailulla. jne jne.
Sinä puolestasi annat miehelle lahjaksi yhteiseen talouteen kuuluvaa: uudet lakanat, poytäliina, kylppärin matto jne. ja tietysti kukkia - ne somistavat yhteistä kotianne.
Ehka ajanmittaan tuo lahjojen osto hiipuu ja voitte kumpikin olla tyytyväisiä. Tullen mennen tietenkin voi mainita miten hyvin kukat sopivat teidän kotinne poydille. - Näin se käy
Jep, jep, siis mies ostaa lahjoja itselleen ja luulee olevansa ovela. No, ota huumori peliin, lapsellinen pässi se on vaan ja ehkä yrittää väkisin saada sinut pitämään asioista joista itse pitää: kyllä ne miehetkin osaa "muuttaa" ihmistä. On vaan yleinen harha, että vaan naiset tekisivät sitä.
Joten, tee itse samaa, ihan huumorilla, lakkaa nöyristelemästä. Älä ole niin perkeleen nynny ja huumorin tajuton, ala ostaa miehellesi lahjoja jotka ovat samassa suhteessa mieluisia sinulle. Älä pulita mitään pitkiä pennejä, eikös se niin ollut että lahjoissa "ajatus on tärkein". Tai jos ostat mieluista, niin anna jotain mahdollisimman pientä. Ja mene aina vaihdattamaan pelit yms. jos voit, saahan elektroniikkakaupoista muutakin :) Ota rennosti, ja katso mitä tapahtuu. Ei se välttämättä rakkaudettomuutta ole, ihminen on pieni ja tyhmä olento, muista se. Etenkin mies.
Hän rakastaa sinua ehkä, mutta ei oikein osaa, eikä tajua. Älä vaadi kauhalla, hänelle (kuten miehille ylipäätään) on lusikalla annettu. Mutta pässikin oppii, kun on kärsivällinen ja ottaa asiat hieman rennommalla ja loogisemmalla otteella :D
Parempia rakkauden osoituksia sitten on (kun haluaahan niitäkin antaa) yhteinen seksi, matkat, teot ja muut. Siinä saa itsekin jotain ja toiselle hyvän mielen, ilman muistopäiviä jne. Kokeile ainakin!
PS. Ja panosta itseesi, osta jouluksi aina myös lahjoja itsellesi, tasan niitä suklaita mistä tykkäät jne. niin et jää kuivin suin. Kannattaa muuten myös harkita ns. yhteisiä joululahjoja. Eli ostat vain niitä, missä on jotain molemmille. - ojilkhugcfcgyuiop
Sä et merkitse ukolles tarpeeksi paljon, että hän olisi valmis uhrautumaan sinulle (anteeksi vaan suora ilmaisuni) mutta niin se vaan on!
Ukkos käytös on tosi lapsellista ja itsekeskeistä. Johan se tyhmäkin kaikesta huomaa että siskotkin on tärkeempiä kuin sinä.
Suhde kuulostaa olleen finaalissa joten jätä tuollainen sika ja etsi parempi!- ha ha
Ha ha, samanlaista täällä. Mies on kuntoiluhullu ja ostaa mulle jumppavälineitä, joita inhoan enkä käytä koskaan. Mies itse on niistä kiinnostunut ja treenaa antamillaan lahjoilla vatsalihaksiaan ja hauiksiaan. Voisin jopa loukkaantua, jos alan kuvitella että lahja voi olla myös vihje, että minun pitäisi jumpata. Mutta en loukkaannu, ajattelen vaan että mies on hölmö. Sanon suoraan, että en tykkää jumppalaitteista eikä niitä tule käytettyä, ja hän ostaa silti. Ei voi mitään, joudun vain toteamaan että hänellä ei ymmärrys riitä, ja kai hänet on vaan hyväksyttävä sellaisena kuin on, kukaan ei ole täydellinen.
- yli 20v naimisissa..
Oletko itse kommunikoinut miehellesi mitä hän voisi sinulle ostaa ?
Kun olin itse ollut 10-15v naimisissa, en todellakaan enää itse tiennyt mitä hän vielä voisi haluta, ja varsinkin koska hän oli hyvin tarkka juuri koriste- yms. esineiden valinnoissa, tiesin (kokemuksesta) ettei sellaisten osto ollut hyvä idea...
Hän kun ei vaan sitten millään halunnut sanoa mitä haluaisi joulu- yms. lahjaksi. Ei sitten ikuna. Enkä ihan oikeasti enää osannut sitten ostaa mitään järkevää.
Koska ette enää ole lapsia, ei sen yllätyksellisyyden merkitys ole kovin suuri. Kuten täälläkin on kehotettu, voisit ihan vaan tehdä listan josta miehesi voisi valita. Ja pidä huolta siitä että lista on tarpeeksi pitkä, jotta hän ei sitten joudu ostamaan sinulle tietokonepeliä äitienpäivälahjaksi tms... :)
Yksilöi listan lahjat niin tarkkaan ettei miehesi VOI vahingossa tehdä väärää päätöstä, ja kerro hänelle että olet näin tehnyt.
Tietysti voit pyytää mieheltäsi vastaavaa listaa, josta sitten valitset hänelle.
Muista myös keskustella hänen kanssaan vielä tästä ja kertoa että annat hänelle listan sen vuoksi ettei hän enää ostaisi sinulle itselleen tarkoittamaansa lahjaa.
Jos hän sitten listan saatuaan vielä ostaa sinulle lahjan itseään varten, se osoittaa aika törkeää käytöstä. Jos näin jostain syystä tapahtuisi, pidä se lahja poissa hänen ulottuviltaan ja anna jollekin toiselle tai vie kierrätykseen, miehesi nähden tai tietäen. Sitten asia viimein tullee hänelle selväksi. - Anonyymi
Olen saanut kahdelta eri mieheltä kynttilänjalat,siis he eivät tiedä toisiaan edes. Mitähän tämä merkitsee🤣 Molemmat kynttilänjalat ovat kyllä kauniita. Arvosta en tiedä .
- Anonyymi
Jotenkin omituista, että näin pienistä asioista jaksetaan valittaa.
Itse maksan meillä kaiken oleellisen, asunnon kaikki kulut ja kalut, molemmat autot joitakin satunnaisia tankkaukisa lukuunottamatta, kaupassa käynnit, matkat jne. Vaimo maksaa jotain omia kauneusjuttujaan sun muita omia ja lasten höpötyksiä, joita tietää että vastustan jo muutenkin.
Ei minulla virta riitä miettiä mitä "lahjoja" hän tarvitsi. Mikään ei kelpaa, jos hän ei itse valitse ja kun yhdessä ollaan liikkeellä, on kohtuuden rajoissa saanut mitä on halunnut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all231870Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔541707- 301440
- 701106
- 511042
- 54890
- 49873
- 24864
Keskisarjan puheet
Onko kansanedustajan sopivaa puhua tuollai vai pitäisikkö potkia pois eduskunnasta?176847Yksi viesti häneltä ja ottaisin takaisin
Mutta ei sitä tule. Ja ehkä parempi niin, tein jo valintani. En saanut häneltä tarpeeksi, kaikki muu meni minun edelle j21800