Minulla on yksi tuttu, jonka olen tuntenut n. kymmenen vuotta. Hän on ollut jo silloin uskossa, kun minä häneen tutustuin. MInä en ole uskovainen, eikä minusta uskovaista tule. Minulla ei ole mitään uskovaisia vastaan, jos he suhtautuvat uskontoonsa terveellä tavalla, eivätkä tuputa uskontoaan minulle. Ääriuskonnollisista en tykkää. Tämä tuttuni on mukava ja fiksu, mutta en ole enää varma, että miten häneen pitäisi suhtautua. Hänestä on tullut juuri sellainen kiihkouskovainen., jolle joka ikinen asia on uskontoa. Hän on ollut perus ev.lut kristitty, mutta liittynyt baptisteihin. Hän on pitänyt paljon yhteyttä johonkin Amerikkalaiseen pastoriin ja pastori on vieraillut hänen luonaan ja he ovat kierrelleet ympäri Suomea.
Tuttuni jutut ovat välillä ihan älyttömiä. Kerran hän paasasi siitä, miten Harry Potter kannustaa ihmisiä saatanan palvontaan ja harrastamaan mustaa magiaa. Ihan tosissaan se tätä juttua minulle selitti ja minulla oli vähän vaikeuksia pitää pokkaa. Elokuvat ja kirjat ovat fiktiota. En itse ole niitä katsonut, enkä lukenut, mutta jos joku rupeaa itseään viiltelemään Potterin takia, niin kyllä siinä elämässä on jo aikaisemmin mennyt jotain pieleen. Monista muistakin yhtä typeristä ja tyhjän päiväisistä asioista hän on minulle joskus naama punaisena ja suu vaahdossa vouhkannut.
Asumme nykyään eri paikkakunnilla ja näemme pari-kolme kertaa vuodessa. Melkein joka kerta hän pauhaa siitä, että evoluutioteoria on roskaa ja kaikkea muuta kuin totta. Jokainen saa uskoa mihin haluaa, mutta hänellä on tosi jyrkät mielipiteet kaikesta. Tutullani on varmaan 50 kirjaa joissa yritetään todistaa, että evoluutioteoria ei ole totta. Huom. nämä kirjat ovat uskovaisten ja fundamentalistien kirjoittamia, joten niiden objektiivisuudesta voi olla montaa mieltä. Minun puolestani hän saa olla sitä mieltä, mitä hän on, mutta jotenkin on pelottavaa se, miten kiihkolla hän suhtautuu evoluutioteoriaan ja muutenkin elämään ja uskontoonsa. Hänellä on monta hyllyllistä kirjoja, joissa käsitellään uskontoa ja sen opetuksia yms.
Eilen olin kyläilemässä hänen luonaan. Hänellä on koira ja tuttuni on opettanut sen haukkumaan, kun hän nostaa käden ylös ja sanoo "iso sana". Tätä se mulle esitti. Jotenkin tuli sellainen olo, että en tunne tätä tyyppiä enää. Minun on myös vaikea ymmärtää sitä miksi hän yrittää aina vaivihkaa käännyttää minua uskovaiseksi. Sitä ei myöskään voi hyväksyä. Jokaisella on oikeus omaan näkemykseensä ja mielipiteensä. Niitä myös pitää kunnioittaa. Välillä tuntuu, että hänen kanssaan ei voi nykyisin enää puhua mistään ilman, että hän liittää uskonnon jotenkin asiaan. Joka keskusteluun pitää uskonto tunkea mukaan. Jotenkin tulee sellainen olo, että tuttuni on seonnut. Hänestä on tullut todella radikaali ja uskontoon kiihkolla suhtautuva. Aikaisemmin hän ei ole ollut sellainen. Minulla on yksi ystävä, joka on perus evlut. uskova. Hänen kanssaan emme koskaan puhu uskonnosta, eikä hän tuo uskonnollisuuttaan esille minun seurassani. Hän ei yritä käännyttää minua ja hän on hyväksynyt sen, etten minä ole uskova. Tästä tutustani en ole varma.
Tänään huomasin, kun laitoin tuttavani nimen Googleen, että hänellä on youtubessa videoita, missä hän selittää jotain raamatun tekstejä. Hänellä on kyllä mennyt ihan överiksi toi uskonnollisuus. Uskonnollisuudessa ei ole mitään vikaa silloin kun se pysyy terveellä tasolla. Jotenkin luulisi, että uskonnolliset ihmiset olisivat suvaitsevia ja hyväksyisivät muut ihmiset sellaisena kuin ovat, mutta olen huomannut, että näin se ei tosiaankaan ole. Tätä asiaa en ole huomannut pelkästään tuttavani kohdalla vaan muutenkin.
Ystäväni on seonnut
64
4982
Vastaukset
- tyrmistynyt_mies
Jatkuu.. Minulla ei ole ystäviä/kavereita liiaksi siis sellaisia, joidenka kanssa olisi oikeasti tekemisissä ja joidenka kanssa voisi puhua melkein asiasta kuin asiasta. Olen harvoin hänen kanssaan tekemisissä. Silloin kun asuimme samalla paikkakunnalla olimme vähän enemmän tekemisissä. Hänen kanssaan oli oli ihan mukava jutella, vaikka olikin vähän rasittava välillä. Häntä ei nytkään aina jaksa. Hänen maailmankuvansa on tosi mustavalkoinen, eikä hänen kanssaan voi keskustella esim. tyttöystäväasioista ja ihmissuhteisiin liittyvistä asioista. En häntä näe usein, enkä viitsisi katkaista yhteydenpitoa, mutta en oikein tiedä miten pitäisi suhtautua tähän asiaan. Välillä on vaikea keksiä jutunaiheita, kun hän ei lue lehtiä, ei katso telkkaria ja muutenkin hänen elämänsä tuntuu olevan pelkkää uskontoa.
Hei,
varmaan on vaikeaa ymmärtää omasta näkökulmastasi ystäväsi käyttäytymistä, on niin että kun ihminen ns alkaa sisäistämään uskon sanoman niin hän saattaa käyttäytyä ulkopuolisista katsoen oudosti, ja joissakin kirkoissa ehkä korostetaan tiettyjä asioita, kuinka kristityn tulisi elää ja toimia, ja hän toimii sen mukaisesti. Tuollainen ns. korostunut käytös voi olla väliaikaista, ja liittyy usein uskontien alkutaipaleeseen, joten tilanne voi vielä seesteytyä. Vaikealtahan tuo kannaltasi tilanne nyt vaikuttaa, jos kaverisi kanssa ei voi keskustella esim. tavalliseen elämään liittyvistä asioista. Itse en näe että usko olisi elämästä irrotettua, se on kaiken perusta. Mutta miten tuoda ymmärrettävällä ja toisia kuuntelevalla tavalla tämä esiin, siinä on oppimista. Eli pointtini on se, että ystävälläsi on hyvä sanoma, jota hän ei valitettavasti osaa tuoda rakentavasti esiin. - (*:
Hei, ymmärrän miltä sinusta tuntuu. Sinuna nyt koittaisin etsiä jonkun uuden ystävän, jonka kanssa voit olla samalla aaltopituudella. Uudelta paikkakunnalta varmasti löytyy joku uusi tuttavuus. Kuuntele sydäntäsi ja etsi samanhenkistä seuraa, kuin itsekkin olet ja tulet siten onnellisemmaksi.
Olen sitä mieltä, että liika uskovaisuus tuntuu ahdistavalta. Ei kenenkään ole pakko uskoa kenenkään mieliksi. Sellainen usko parasta joka ei korostu arkipäivässä liikaa. Tsemppiä! - X
(*: kirjoitti:
Hei, ymmärrän miltä sinusta tuntuu. Sinuna nyt koittaisin etsiä jonkun uuden ystävän, jonka kanssa voit olla samalla aaltopituudella. Uudelta paikkakunnalta varmasti löytyy joku uusi tuttavuus. Kuuntele sydäntäsi ja etsi samanhenkistä seuraa, kuin itsekkin olet ja tulet siten onnellisemmaksi.
Olen sitä mieltä, että liika uskovaisuus tuntuu ahdistavalta. Ei kenenkään ole pakko uskoa kenenkään mieliksi. Sellainen usko parasta joka ei korostu arkipäivässä liikaa. Tsemppiä!Itseaan ei ainakaan kannata uhrata ystavan takia tuossa tilanteessa. Jos ystavasi jossain vaiheessa palaa vierellesi normaalisti, iloitse siita, jos ei, niin turhaa itseasi siina vahingoitat enempaa. http://mattiviikate.newsvine.com/
---*** kirjoitti:
Hei,
varmaan on vaikeaa ymmärtää omasta näkökulmastasi ystäväsi käyttäytymistä, on niin että kun ihminen ns alkaa sisäistämään uskon sanoman niin hän saattaa käyttäytyä ulkopuolisista katsoen oudosti, ja joissakin kirkoissa ehkä korostetaan tiettyjä asioita, kuinka kristityn tulisi elää ja toimia, ja hän toimii sen mukaisesti. Tuollainen ns. korostunut käytös voi olla väliaikaista, ja liittyy usein uskontien alkutaipaleeseen, joten tilanne voi vielä seesteytyä. Vaikealtahan tuo kannaltasi tilanne nyt vaikuttaa, jos kaverisi kanssa ei voi keskustella esim. tavalliseen elämään liittyvistä asioista. Itse en näe että usko olisi elämästä irrotettua, se on kaiken perusta. Mutta miten tuoda ymmärrettävällä ja toisia kuuntelevalla tavalla tämä esiin, siinä on oppimista. Eli pointtini on se, että ystävälläsi on hyvä sanoma, jota hän ei valitettavasti osaa tuoda rakentavasti esiin.Sillon kun ihminen takertuu uskonnollisuuteen voi tulla esiin ilmiöitä joista juuri kerroit ja kuvailit aika hyvin, minä itse olen uskossa. Evoluutioteoria ei saa kannatusta minulta, Harry Potterista näen vain pahoja unia mutta olen silti minä. En katso tärkeäksi vouhottaa ja riidellä. Kaikki kuitenkin selviää kuolemamme jälkeen, eikö niin. Pyydän nyt sinulta kärsivällisyyttä tuota ystävääsi kohtaaan. Niinkuin moni muukin kirjottaja toteaa, tuo on ohimenevä vaihe. Tsemppiä
- älä tuputa
---*** kirjoitti:
Hei,
varmaan on vaikeaa ymmärtää omasta näkökulmastasi ystäväsi käyttäytymistä, on niin että kun ihminen ns alkaa sisäistämään uskon sanoman niin hän saattaa käyttäytyä ulkopuolisista katsoen oudosti, ja joissakin kirkoissa ehkä korostetaan tiettyjä asioita, kuinka kristityn tulisi elää ja toimia, ja hän toimii sen mukaisesti. Tuollainen ns. korostunut käytös voi olla väliaikaista, ja liittyy usein uskontien alkutaipaleeseen, joten tilanne voi vielä seesteytyä. Vaikealtahan tuo kannaltasi tilanne nyt vaikuttaa, jos kaverisi kanssa ei voi keskustella esim. tavalliseen elämään liittyvistä asioista. Itse en näe että usko olisi elämästä irrotettua, se on kaiken perusta. Mutta miten tuoda ymmärrettävällä ja toisia kuuntelevalla tavalla tämä esiin, siinä on oppimista. Eli pointtini on se, että ystävälläsi on hyvä sanoma, jota hän ei valitettavasti osaa tuoda rakentavasti esiin."All religions must be tolerated... for every man must get to heaven in his own way!"
-Epictetus- - 54336554354354354354
sasundstrom kirjoitti:
Sillon kun ihminen takertuu uskonnollisuuteen voi tulla esiin ilmiöitä joista juuri kerroit ja kuvailit aika hyvin, minä itse olen uskossa. Evoluutioteoria ei saa kannatusta minulta, Harry Potterista näen vain pahoja unia mutta olen silti minä. En katso tärkeäksi vouhottaa ja riidellä. Kaikki kuitenkin selviää kuolemamme jälkeen, eikö niin. Pyydän nyt sinulta kärsivällisyyttä tuota ystävääsi kohtaaan. Niinkuin moni muukin kirjottaja toteaa, tuo on ohimenevä vaihe. Tsemppiä
ahaa. sinutkin on aivopesty kuvittelemaan että maapallo vähän yli 6000 v. "vanha", ja ei meee olla apinoitaaaaa
- kasvatus
sasundstrom kirjoitti:
Sillon kun ihminen takertuu uskonnollisuuteen voi tulla esiin ilmiöitä joista juuri kerroit ja kuvailit aika hyvin, minä itse olen uskossa. Evoluutioteoria ei saa kannatusta minulta, Harry Potterista näen vain pahoja unia mutta olen silti minä. En katso tärkeäksi vouhottaa ja riidellä. Kaikki kuitenkin selviää kuolemamme jälkeen, eikö niin. Pyydän nyt sinulta kärsivällisyyttä tuota ystävääsi kohtaaan. Niinkuin moni muukin kirjottaja toteaa, tuo on ohimenevä vaihe. Tsemppiä
Oletko koskaan lukenut Jeesuksen sanoja Joh. 15:1-11: "Minä olen totinen viiniköynnös ja minun Isäni on viinitarhuri.
Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän.
Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.
Eläkää minussa, niin minä elän teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viiniköynnöksessä, niin ette tekään, ellette elä minussa.
Minä olen viiniköynnös, te olette oksat. Joka elää minussa, se kantaa paljon hedelmää, sillä ilman minua te ette voi hedelmää tehdä.
Jos joku ei elä yhteydessäni, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu ja poisheitetyt oksat kootaan yhteen ja ne palavat.
Jos te elätte minussa ja minun sanani elävät teissä, niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen (jos se on Jumalan valtakunnan asiaa).
Siinä minun isäni nimi kirkastetaan, että te kannatte paljon hedelmää ja tullen näin minun opetuslapsikseni.
Niinkuin Isä on minua rakastanut, niin minäkin olen rakastanut teitä; eläkää minun rakkaudessani.
Jos te pidätte minun käskyni, niin te elätte minun rakkaudessani, samoin kuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja elän hänen rakkaudestaan.
Tämän minä olen teille puhunut, että minun iloni olisi teissä, ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi.
Näin kirjoitti vanhimmistoveli, herralta saamansa käännöksen mukaan.
Ilo herrassa on meidän väkevyytemme! - hermione10
eihän tuota vanhaa silti tarvtse jättää.
kaikissa seurakunnissa ei oikeasti kannusteta luopumaan telkkarista ja lehdestä; kamusi löysi väärän yhteisön! - apinatulkki
54336554354354354354 kirjoitti:
ahaa. sinutkin on aivopesty kuvittelemaan että maapallo vähän yli 6000 v. "vanha", ja ei meee olla apinoitaaaaa
annaha olla ku katon siuta lähemmin...? kyll sius sittekii taitaa olla jottai yhteist apinoi kanss tai ei sittekää sil apinoil käsivarskarvat taipuu toisipäi.
katos ku jumalat sano, "tehkääme ihmine kuvaksem ja kaltasekseme." katos läppäril hakusest computora jos osaat englani tahi mieluit hepreamurrett ni sieki opit olema ihmisiks ja uskoma Jumalan Poikaan tai voiha sie lukia Uusi Testamentiiki! - salogel71
54336554354354354354 kirjoitti:
Minä en itse asiassa tiedä kuinka vanha maapallo on ja se selviää vasta myöhemmin. En pidä mahdottomana kumpaakaan asiaa. Sanoin vaan että se on mahdollista mutta ei olennaista.
Mainitsin tosta potterista sen takia koska unissani tapahtuu paljon outoja asioita ihan tarpeeksi
ja ei noituus ole kovin lähellä sydäntä ja ne jutut potterissa ovat aika koomisia verrattuna siihen mitä oikeesti tapahtuu. En pysty katselemaan myöskään kauhuleffoja koska tavallaan ne mielikuvat saatana ottaa uniini käyttääkseen mielikuvia minua vastaan. Ymmärrän ton pointtisi mitä puhut aivopesusta mutta minä sanon sinusta ihan samaa. Sinutkin on aivopesty muodostamaan omat stereotyyppiset käsitykset uskovista. Tää on muutenkin sellanen paikka tää suomi24 että ihmisten vaikee olla asiallisia kun voivat vittuilla anonyymisti turvallisesti päätteidensä takaa eikä heillä on munaa kohdata toisia kasvotusten. En ole apina
- Ystävän Ystävä
Tuo on minulle ihan tuttua. Koita jaksaa lukea pitkähkö tekstini.
Osa syy, miksi sinusta tuntuu että hän on seonnut on se, että et itse ole uskossa. Et voi ymmärtää, miten joku haluaa olla niin täynnä jotakin asiaa, joka sinusta tuntuu huuhaalta. Hänelle se on koko elämän perusta. Ei siis ihme, että siihen liittyvät asiat kiinnostavat.
Miksi tämä Suomen evlut on sinusta normaalia? Sehän on vain kourallinen ihmisiä verrattuna vaikkapa siihen, montako baptistia tai helluntailaista maailmassa elää! Entä mitä outoa on siinä, että hehkuttaa nettivideolla kirjaa tai filosofiaa, josta on saanut jotain ahaaelämyksiä ja puhuu siitä? Ei tuo evoluutiokritiikkikään mitään huolestuttavaa ole. En ota kantaa, onko evoluutio totta, mutta argumentointi, jolla evoluutiota monesti todistetaan on todella heikoissa kantimissa (googlaa Puolimatka evoluutioteoria argumentointi)
Moni uskova käy läpi tuollaisen vaiheen, joka menee sitten ohi muutamassa vuodessa, kun ihminen ymmärtää, että Jumala on lähellä, vaikka ei riehuisi pää pilvissä. Valitettavasti se ei aina pääty kauniisti. Kun uskova haluaa löytää uskostaan jotain syvempää kuin se tylsä, harmaa perus evlutilaisuus, niin silloin käy monesti noin, että pannaan vaihde vitoselle ja viritetään mopo. Usein se päättyy kolariin, koska ihminen joka uskoo noin, alkaa suorittaa ja se Jumalan armo jää vähemmälle. Tästä ihmisestä tulee elämän suorittaja, uskonnon suorittaja ja lopulta oman moraalinsa anteeksiantamaton vartija. Moni on lopulta palanut loppuun ja jopa luopunut uskosta, ja sitten roikutaan uskontojen uhreissa, eikä tajuta, että koko rulianssi on oman innostuksen kautta hankittu.
Ystäväsi on naivi, koska ei tajua, ettei sinun ongelmasi ole usko evoluutioon tai niihin pieniin asioihin, joista hän vaahtoaa. Jos nyt ajatellaan, että ystäväsi ja sinä molemmat uskoisitte Raamattuun ja Jeesukseen, mutta vain sinä evoluutioon, hänelle se olisi todennäköisesti edelleen kova pala, vaikka Raamatun mukaan tuollainen uskomus ei todellakaan ratkaise kenenkään taivaspaikkaa.
Sun kannattaa puhua ystävällesi. Kysy häneltä, kumpi hänestä on tärkeämpää, rakastaa Jumalaa ja lähimmäisiä teoilla, vai se, miten uskoo vaikka evoluutioon. Osoita Raamatusta hänelle Matteuksen 22;sta luvusta kohta, jossa Jeesus sanoo tärkeimmän käskyn olevan rakkauden osoittaminen.
Koita kestää! Toi on vaihe, joka menee ohi. Tuntuu että ystäväsi on vaan nuori ja tarvitsee elämänkokemusta.- hulluutta monenlaist
Toivottavasti ystävälläsi on muitakin ihmisiä ympärillään kuin tuo kertomasi baptisti. Osa uskovaisista on myös alttiita sekoamaan. Toivottavasti ystäväsi järkiintyy ja osaa ajatella asioita myös objektiivisesti.
- 13232132321321321231
monet saavat evoluutiosta sen ainoan informaation peruskoulun yläasteen biologian tunnilla ja siitäkin menee monelta 90% korvien ohi, "voi kun bilsa on tylsää..."
siksi kaiken maailman hurmahenki-uskovaisten niinkuin tuon kreationisti-Puolimatkan on niin helppo hämätä ja huijata viattomia.
no onneksi on kirjastoja. esim. tuolta
http://fi.wikipedia.org/wiki/Evoluutio
osastosta Kirjallisuutta löytyy aivan asiallista tekstiä.
ja mikä vika on kreationismissa, niin se on tämä. kun kreationisti näkee esim. oravan, alkaa argumentointi joka menee näin: orava on monmutkainen eliö; siis se ei ole voinut syntyä evoluution kautta; siis joku on luonut sen; haa! siis on olemassa jumala...
jokainen täysjärkinen tajuaa ettei tuollaisella pelleilyllä ole mitään tekemistä tieteen kanssa.
- Uskovainen jo 25 v.
Olen itse myös joskus hurahtanut. En nyt ehkä ihan noin totaalisesti, mutta kuitenkin.
Se oli sellainen vaihe minkä varmaan moni käy ensin läpi. Uskovaisuuteni ei edelleenkään ole kadonnut minnekään, mutta elämä on opettanut armollisuutta ja suvaitsevaisuutta. Pidä vaikka vähän etäisyyttä jos kaverisi on sietämätön. Mulla toi vaihe kesti pari vuotta. Kai se joskus tajuaa, ettei voi käännyttää sua, ellei Jumala itse käännä. - ölkjasdfölkj
"Minulla ei ole mitään uskovaisia vastaan, jos he suhtautuvat uskontoonsa terveellä tavalla, eivätkä tuputa uskontoaan minulle."
Mikä on terve tapa? Se ettei usko liikaa? Tai ainakaan kaikkea? Pitää Raamattua elämänohjeoppaana (jota se ei ole)? Tai uskoo, muttei tee mitään? Jos uskot myöhästyväsi viimeisestä bussista tärkeään tapaamiseen, varmasti kiirehdit siihen. Kukaan ei muuten taatusti ole tuputtanut sinulle mitään. Monikin on voinut kyllä haluta kertoa sinulle Jeesuksesta, mutta en MITENKÄÄN usko, että joku sinua edes voisi pakottaa kuuntelemaan. Onko monen muunkin asian kuunteleminen yhtä vastenmielistä? Eikö? Miksi? Uskova osaa vastata tuohon, mutta sinä et itsekään ole varma ymmärrätkö järkeilyäsi. Se on vain tungettelevaa ja epämiellyttävää. Mitä muutkin ajattelee.
"Kerran hän paasasi siitä, miten Harry Potter kannustaa ihmisiä saatanan palvontaan ja harrastamaan mustaa magiaa. Ihan tosissaan se tätä juttua minulle selitti ja minulla oli vähän vaikeuksia pitää pokkaa."
Ja sinä fiksuna ja filmaattisena ihmisenä olit hiljaa ja kuuntelevinasi, etkä virkkanut mitään. Oikeasti olet aika tyhmä, jos et osaa ilmaista omia mielipiteitäsi ja sitten tulet tänne kertomaan toisten vääristä mielipiteistä. Olisit kertonut hänelle, miksi sinun mielipiteesi ovat parempia. Se on normaalia keskustelua.
"Minun on myös vaikea ymmärtää sitä miksi hän yrittää aina vaivihkaa käännyttää minua uskovaiseksi."
Sinulla on silmät kiinni, etkä halua kuunnella, mutta et voi sitä sanoa koska "loukkaisit häntä"? Älä pelkää. Et loukkaa. Hän aivan taatusti tietää millaisina hulluina uskovaisia pidetään. Se mikset ymmärrä on taas sinun eikä hänen ongelma, varsinkin jos et osaa kysyä.
"Tutullani on varmaan 50 kirjaa joissa yritetään todistaa, että evoluutioteoria ei ole totta. Huom. nämä kirjat ovat uskovaisten ja fundamentalistien kirjoittamia, joten niiden objektiivisuudesta voi olla montaa mieltä."
Varmasti totta, mutta ystäväsi tietää silti evoluutioteoriasta HYVIN suurella todennäköisyydella noin 50 niteen verran enemmän kuin sinä, ja sinun tulkintasi näistä kirjoista vasta subjektiivinen onkin, kun se on tehty edes kirjoja avaamatta. Ihan noin niinkuin kirjoihin näin muuten kantaa ottamatta. Mistä sinä tiedät evoluutioteorian olevan totta? Koska sinulle on kerrottu niin. Yleinen mielipide on totta (mielipide, koska monilla on mielipiteitä ja harvoilla asiantuntemusta).
"Tätä asiaa en ole huomannut pelkästään tuttavani kohdalla vaan muutenkin."
Ajattelen noista "Harry Potter-jutuista" kuten sinäkin, mutta ystäväsi ylin arvo lienee totuus. Häntä ei kiinnosta tasa-arvo tai homojen oikeudet, vaan se mikä on totta. Hmm... Tajuatko miksi on tyhmää on nauraa ja ajatella dogmi-sitä-ja-tätä?- Totatoaaaatttat
Tyypillistä.
"Ja sinä fiksuna ja filmaattisena ihmisenä olit hiljaa ja kuuntelevinasi, etkä virkkanut mitään. Oikeasti olet aika tyhmä, jos et osaa ilmaista omia mielipiteitäsi ja sitten tulet tänne kertomaan toisten vääristä mielipiteistä. Olisit kertonut hänelle, miksi sinun mielipiteesi ovat parempia. Se on normaalia keskustelua. "
Ilmeisesti et ole koskaan joutunut verbaaliseen taisteluun tosiuskovaisen kanssa. Se on täysin verrattavissa siihen, että syöt tulista chiliä ja yrität juosta aavikon päästä päähän. Se ei onnistu, koska hänellä ei ole mielipidettä ollenkaan. Kaikki "Raamattu sanoo, Jeesus sanoi, Jumala kertoo! Jumala rankaisee sinua".
Oletko koskaan kuullut tosiuskovaisen sanovan "Minun mielestäni". Joten odotan sitä päivää, kun Jumala tulee kertomaan itse mielipiteensä, kun ei hänen fanit osaa mielipiteitään jakaa.
Muutenkin ihminen, joka luulee köyhän naisen luoman hahmon promovan saatanaa ja muuta paskaa...Eiköhän se tyhmä ole jo siinä? Kyseessä on fantasiaa, jota käytetään viihteenä. J.K Rowlingia tuskin ei kiinnosta mielipiteet, on meinaa jo vähän fyrkkaa. :)
"Sinulla on silmät kiinni, etkä halua kuunnella, mutta et voi sitä sanoa koska "loukkaisit häntä"? Älä pelkää. Et loukkaa. Hän aivan taatusti tietää millaisina hulluina uskovaisia pidetään. Se mikset ymmärrä on taas sinun eikä hänen ongelma, varsinkin jos et osaa kysyä. "
Korkeintaan saat jotkut loitsut niskaasi, kun loukkaat uskovaista. Olen tämän tehnyt ja jos oikeasti tämä henkilö olisi voinu katsellaan tappaa, niin sieltä öögästä olisi ydinpommeja satanut niskaan. Silloinkin sanoin, että ei voisi yhtään nappaa tämä haistapaska. Tosin keskustelu päättyi nopeasti.
"Varmasti totta, mutta ystäväsi tietää silti evoluutioteoriasta HYVIN suurella todennäköisyydella noin 50 niteen verran enemmän kuin sinä, ja sinun tulkintasi näistä kirjoista vasta subjektiivinen onkin, kun se on tehty edes kirjoja avaamatta. Ihan noin niinkuin kirjoihin näin muuten kantaa ottamatta. Mistä sinä tiedät evoluutioteorian olevan totta? Koska sinulle on kerrottu niin. Yleinen mielipide on totta (mielipide, koska monilla on mielipiteitä ja harvoilla asiantuntemusta). "
Jos tarkoitat tiedolla faktojen kieltämistä, olet täysin oikeassa. Jokainen tosiuskovainen sivuuttaa faktat, jotka eivät tue hänen omia uskomuksiaan. Evoluutioteoriaa on tutkinut paljon luotettavammat lähteet, kuin tosiuskovaiset tai sunnuntai harrastelijat. Jos joku uskovainen jaksaisi suuttumatta kuunnella edes hetken, niin voisin paskoa heidän mielipiteensä ihan puhtaalla faktalla. Lukematta yhtään oikeata kirjaa tästä aiheesta. =)
Hyvät yönjatkot sinulle, turhaan vastailet takaisin koska todella harvoin eksyn lukemaan samaa keskustelua kahdesti, kun keskimäärin mielenkiinto on verrattavissa elimeni kokoon. Ehkä rukoilulla voisin molempia kasvattaa? - niin....
Totatoaaaatttat kirjoitti:
Tyypillistä.
"Ja sinä fiksuna ja filmaattisena ihmisenä olit hiljaa ja kuuntelevinasi, etkä virkkanut mitään. Oikeasti olet aika tyhmä, jos et osaa ilmaista omia mielipiteitäsi ja sitten tulet tänne kertomaan toisten vääristä mielipiteistä. Olisit kertonut hänelle, miksi sinun mielipiteesi ovat parempia. Se on normaalia keskustelua. "
Ilmeisesti et ole koskaan joutunut verbaaliseen taisteluun tosiuskovaisen kanssa. Se on täysin verrattavissa siihen, että syöt tulista chiliä ja yrität juosta aavikon päästä päähän. Se ei onnistu, koska hänellä ei ole mielipidettä ollenkaan. Kaikki "Raamattu sanoo, Jeesus sanoi, Jumala kertoo! Jumala rankaisee sinua".
Oletko koskaan kuullut tosiuskovaisen sanovan "Minun mielestäni". Joten odotan sitä päivää, kun Jumala tulee kertomaan itse mielipiteensä, kun ei hänen fanit osaa mielipiteitään jakaa.
Muutenkin ihminen, joka luulee köyhän naisen luoman hahmon promovan saatanaa ja muuta paskaa...Eiköhän se tyhmä ole jo siinä? Kyseessä on fantasiaa, jota käytetään viihteenä. J.K Rowlingia tuskin ei kiinnosta mielipiteet, on meinaa jo vähän fyrkkaa. :)
"Sinulla on silmät kiinni, etkä halua kuunnella, mutta et voi sitä sanoa koska "loukkaisit häntä"? Älä pelkää. Et loukkaa. Hän aivan taatusti tietää millaisina hulluina uskovaisia pidetään. Se mikset ymmärrä on taas sinun eikä hänen ongelma, varsinkin jos et osaa kysyä. "
Korkeintaan saat jotkut loitsut niskaasi, kun loukkaat uskovaista. Olen tämän tehnyt ja jos oikeasti tämä henkilö olisi voinu katsellaan tappaa, niin sieltä öögästä olisi ydinpommeja satanut niskaan. Silloinkin sanoin, että ei voisi yhtään nappaa tämä haistapaska. Tosin keskustelu päättyi nopeasti.
"Varmasti totta, mutta ystäväsi tietää silti evoluutioteoriasta HYVIN suurella todennäköisyydella noin 50 niteen verran enemmän kuin sinä, ja sinun tulkintasi näistä kirjoista vasta subjektiivinen onkin, kun se on tehty edes kirjoja avaamatta. Ihan noin niinkuin kirjoihin näin muuten kantaa ottamatta. Mistä sinä tiedät evoluutioteorian olevan totta? Koska sinulle on kerrottu niin. Yleinen mielipide on totta (mielipide, koska monilla on mielipiteitä ja harvoilla asiantuntemusta). "
Jos tarkoitat tiedolla faktojen kieltämistä, olet täysin oikeassa. Jokainen tosiuskovainen sivuuttaa faktat, jotka eivät tue hänen omia uskomuksiaan. Evoluutioteoriaa on tutkinut paljon luotettavammat lähteet, kuin tosiuskovaiset tai sunnuntai harrastelijat. Jos joku uskovainen jaksaisi suuttumatta kuunnella edes hetken, niin voisin paskoa heidän mielipiteensä ihan puhtaalla faktalla. Lukematta yhtään oikeata kirjaa tästä aiheesta. =)
Hyvät yönjatkot sinulle, turhaan vastailet takaisin koska todella harvoin eksyn lukemaan samaa keskustelua kahdesti, kun keskimäärin mielenkiinto on verrattavissa elimeni kokoon. Ehkä rukoilulla voisin molempia kasvattaa?"Se ei onnistu, koska hänellä ei ole mielipidettä ollenkaan."
Varmasti on, mutta ne voivat olla mielestäsi järkkymättömiä. Puhutte eri kieltä. Häntä ei kiinnosta mitä sinulla on tarjottavana, ja sinä et ymmärrä kuinka sekavia hän puhuu. Väittely ei johdakaan mihinkään, siinä olet oikeassa. Uskova on ollut myös ei-uskova ja tietää mitä maailma tarjoaa. Jos kuvittelet voivasi mitätöidä argumenteillasi Raamatun, niin se on aika turha yritys, eikä väittelyn (johon on turha alkaa) voittaminen tai häviäminen ratkaise paljoa muuta, kuin kummalla on parempi historian tuntemus. Olen nimittäin huomannut, että aika harvoin väittäjiä kiinnostaa muu kuin väittelykumppanin osoittaminen vääräksi (=itse viisas). Yleensä homma menee niin, että viisas ateisti esittää kiperiä kysymyksiä, ja olettaa niihin vaustauksia tietokirja-apteekin hyllyltä. Onneksi pelastus ei riipu kirjatiedon määrästä.
"Korkeintaan saat jotkut loitsut niskaasi, kun loukkaat uskovaista. Olen tämän tehnyt ja jos oikeasti tämä henkilö olisi voinu katsellaan tappaa, niin sieltä öögästä olisi ydinpommeja satanut niskaan. Silloinkin sanoin, että ei voisi yhtään nappaa tämä haistapaska. Tosin keskustelu päättyi nopeasti."
No sehän riippuu aivan siitä mitä sanot. Kirjoittelustasi päätellen vaikutat kyllä aika keskenkasvuiselta yläkerrasta.
"Jos tarkoitat tiedolla faktojen kieltämistä, olet täysin oikeassa. Jokainen tosiuskovainen sivuuttaa faktat, jotka eivät tue hänen omia uskomuksiaan. Evoluutioteoriaa on tutkinut paljon luotettavammat lähteet, kuin tosiuskovaiset tai sunnuntai harrastelijat. Jos joku uskovainen jaksaisi suuttumatta kuunnella edes hetken, niin voisin paskoa heidän mielipiteensä ihan puhtaalla faktalla. Lukematta yhtään oikeata kirjaa tästä aiheesta. =)"
Taas se rakas evoluutioteoria. Ensin: Paljonko sinä oikeasti siitä tiedät, ja oletko perehtynyt siitä esitettyyn kritiikkiin? Toiseksi: Miten uskovan usko riippuu evoluutioteoriasta? On paljon uskovia jotka uskovat evoluutioteoriaan, ja minua ei koko aihe edes kiinnosta. Se on täysin epärelevanttia. - kokokookok
Totatoaaaatttat kirjoitti:
Tyypillistä.
Hyvät yönjatkot sinulle, turhaan vastailet takaisin koska todella harvoin eksyn lukemaan samaa keskustelua kahdesti, kun keskimäärin mielenkiinto on verrattavissa elimeni kokoon. Ehkä rukoilulla voisin molempia kasvattaa?Yritin tykätä tuosta "Totatoottaa" tyypin viestistä, niin tulikin miinus.. Mitä ihmettä!
- ..........
kokokookok kirjoitti:
Yritin tykätä tuosta "Totatoottaa" tyypin viestistä, niin tulikin miinus.. Mitä ihmettä!
Suattaapi olla, että muutama muukin 5,2 miljoonasta suomalaisesta eksyy nettisivulle ja klikkaa etusivulle nostettua otsikkoa. Lukee keskustelun ja laittaa plussia & miinuksia.
- 555555
Se on sitä tyypillistä alun viehätystä. Maailmankuva on muuttunut ja kaikki on hetken aikaa mustavalkoista.
Olen nähnyt erään melko liberaalin kristityn muuttuvan nopeasti ateistiksi. Voisin kuvailla kokemustani hänestä hieman samalla tavalla kuin ketjun aloittaja. Käännytysmieliala uskovaisia kohtaan, nettikeskustelut, evoluutiokirjoja hyllyt täynnä, fossiilijulisteet seinillä, räväkkä elämäntapa, mielessä ei muuta kuin uskovaisten hulluus ja sekopäisyys. Tuli samanlainen olo, että en enää tunne koko ihmistä. Sitten tilanne muutamien vuosien jälkeen oli tasoittunut.
Tätä se on, mustavalkoinen elämä. Sekoamisesta ei taida olla kyse.
Uskoontulo on ehkä elämän merkittävimpiä kokemuksia niille, jotka uskonratkaisun ovat tehneet. Täysin uusi maailma aukeaa eikä mikään ole enää niinkuin ennen.
Vaarana on kuitenkin tuossa tilanteessa aina se, että ajautuu väärään seuraan. Uskonnollisista piireistä löytyy kaikkea laidasta laitaan, ja erinäisiin lahkoihin on melko helppo joutua mukaan.
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että paras lääke "kiihkouskovaisuuteen" on mahdollisesti jossain vaiheessa, vuosien jälkeen vastaantuleva jonkinasteinen uskonkriisi. Se viimeistään hidastaa menoa.
Kristinusko on sellaista. Alkaa radikaalisti, sitten kasvetaan uskossa, sitten opitaan elämää. Se on pitkä ja merkityksellinen prosessi. Tosin sulkeutuminen, hurmoshenkisyys tai lahkoutuminen jättävät ihmisen tuohon alun radikaaliin vaiheeseen. Siitä pitäisi jossain vaiheessa myös osa murtautua pois.- maijamaha
Tiesittekö, että uskovaiset yhdistää tietty geeni? Myös ateisteilla voi olla tuo geeni. Esimerkkinä "vapaa-ajattelijat" he kampanjoivat uskottomuuden puolesta mainoksilla busseissa: "Jumalaa tuskin on olemassa, joten herää ja nauti elämästä"... Itse voin sanoa, että ateisti voi kiihkoilla yhtä paljon uskottomuudesta kuin uskovainen uskosta. Ateismikin on eräänlainen "uskonnollinen" vakaumus. Ja he omaavat sen tietyn saman geenin kuin lahkolaiset. =)
- Objektiivi-Olga
maijamaha kirjoitti:
Tiesittekö, että uskovaiset yhdistää tietty geeni? Myös ateisteilla voi olla tuo geeni. Esimerkkinä "vapaa-ajattelijat" he kampanjoivat uskottomuuden puolesta mainoksilla busseissa: "Jumalaa tuskin on olemassa, joten herää ja nauti elämästä"... Itse voin sanoa, että ateisti voi kiihkoilla yhtä paljon uskottomuudesta kuin uskovainen uskosta. Ateismikin on eräänlainen "uskonnollinen" vakaumus. Ja he omaavat sen tietyn saman geenin kuin lahkolaiset. =)
Aloituskommentissa ei julistettu ateismia joten miksi toikin nyt piti tähän ängetä? IOn muutakin kuin ääripäät.
- 555555
Objektiivi-Olga kirjoitti:
Aloituskommentissa ei julistettu ateismia joten miksi toikin nyt piti tähän ängetä? IOn muutakin kuin ääripäät.
Mutta ketjun aloitushan käsittelee ääripäätä.
- 765765657675675675
maijamaha kirjoitti:
ateismi ei ole uskonto.
uskontoon kuulu riitit ja rituaalit ja kaikenlainen hölmöily.
ateismista ne puuttuvat.
- anne....
Ystäväsi käytös on sellaista, että jos poistaisi sanan uskovainen, häntä pidettäisiin selkeästi mielenterveydeltään häiriintyneenä.
Voi vain toivoa, että hän rauhoittuu uskonasioissaan. Toivoa voi...
Minullakin oli ystävä, joka oli ensin perususkovainen, mutta liittyi sitten erääseen lahkoon. Ei ystävyydestä enää mitään tullut. Käännytystä, vinksahtaneita puheita ja tekoja. Emme ole enää yhteydessä.
Tsemppiä! Keskity muihin ystäviisi ja hanki uusia ystäviä.- vapaus valita
liity sinä vastavuoroisesti heihin: http://www.vapaa-ajattelijat.fi/
Jos hän kerran tuputtaa omaa juttuaan sinulle, tuputa sinä tätä jos kerran ärsyttää.
- mormushka
Onneksi kohta voi taas kävellä vetten päällä, mennä vaikka pilkille.
- Raamattu on pyhä
Ystäväsi on löytänyt Jeesuksen. Ole onnellinen hänen puolestaan ja kiitä Luojaa, Isää kaikkiainaista.
- KIIHKOATEISTI!
SE ALKOI VETÄÄ KANNABISTA JA SEKOSI SIINÄ SAMALLA!
NYT SE ELÄÄ IHAN HARHOISSA, EI USKALLA ULOSKAAN KUIN KERRAN VIIKOSSA, TYÖKIN MENI!- jokin sinussa
aloittaja on KANKEA PROVONKIRJOITTAJA, EI KUKAAN KIRJOITA TUOLLA LAILLA JOS JOKU TUTTU ON TULLU USKOON.
SIIS KÖNKKÖ PROVO. EN KYLLÄ YMMÄRRRÄ ALOITTAJAN MOTIIVEJA.
- Artturi Noitalahti
Riippuu ehkä vähän ihmisen taustasta ja temperamentista, meneekö usko hieman "yli" vai ei. Mitä taas evoluutioon tulee, niin kannattaa olla kriittinen ja analyyttinen.
http://www.datakirjatkustannus.fi/Evoluutio.htm - Jooh ei ummarra!
Täytyy kyllä todeta, että en ymmärrä tuota uskonnon tuputtamista...Ihan kuin sinun uskosi olisi pakko olla toisen usko, tai sinun pitäisi pitää samoista asioista kun hän. Vähintään siis vihata kaikkea, joka on jollain tavalla kiehtovaa tai erillaista.
Ääriuskonnon nimissä on kaikkein eniten saatu aikaseksi pahaa. (Terroristit edustavat tätä nykypäivänä)
Tosin Westboron babdistit edustavat sitä huumorillista porukkaa. (Tappakaa homot, jumala vihaa homoja ja jos maassa on yksikin homo niin maa suvaitsee homoja, jolloin jumala vihaa tätä maata ja kaikki naapurimaitakin!!!)
Tunnen kanssa muutaman uskovaisen ja yhden ääriuskovaisen. Uskovaiset ymmärtävät, että vaikka he omaan asiaansa kovasti uskovatkin...Heidän sanansa tai selitykset eivät pysty minun faktaan perustuvaa mielipidettä murtamaan. Joten keskittyvät vain ylläpitämään ystävyyttä ja juttelemaan siitä, että onko jumala olemassa.
Ääriuskovainen taas meinaa kuristaa samantien, kun väittää minun olevani kaikessa väärässä. Tällä hetkellä evoluutioteoria vaikuttaa kaikkein järkevimmältä ja sen pystyisi todistamaan hankkimalla faktapohjaista tietoa tapahtumasta, joka käsittääkseni ilmastonmuutoksen (jos on tapahtumassa) vaikutuksesta tapahtuu joillakin eliöillä. (Voi olla, että siitä on faktaa paljon ja tutkittua, mutta en ole törmännyt). - M@k3
Uskoville voi syöttää lääkkeeksi järkipuhetta ja se toimiikin yleensä, mutta voin sanoa monen vuoden kokemuksella että kiihkouskovaiset ovat täysin sen kaiken avun ulkopuolella ja heidän tapauksessaan ainoa keino on lisätä henkilön uskoa niin paljon että tämän mieli romahtaa kun usko ja todellisuus menevät lopulta täydellisesti ristiin ja yrittää sen jälkeen järkipuhetta.
- 1 uskova
Kuulostat tosi asiantuntevalta ja rationaaliselta. Oletko ihan oikea psykologi?
- Ei ole psykologi
1 uskova kirjoitti:
Kuulostat tosi asiantuntevalta ja rationaaliselta. Oletko ihan oikea psykologi?
vaan uskostaan luopunut ateisti..
- neropatti88....
Kohtuu pitää olla kaikessa.
Minusta tuntuu että ystäväsi tarvitsee terapiaa ja mielenterveys apua.
Ei mullakaan mitään uskontoa vastaan ole mutta jos se menee tuollei överiksi niin kyllä siinä on mielenterveys ongelmia taustalla. Voidaan esim verrata tätä sarjamurhaajien kasvu ympäristöön joista ainakin kahdella on ollut kiihkouskovainen vanhempi ja kieltänyt kaiken yhteydenpidon ulkomaailmaan.
Ja ilman hoitoa tuo sinunkin kaveri tulee menemään vain pahempaan suuntaan. Ihmistä kun ei voi pakkohoitoon viedä ellei se itse halua apua saada taikka ole vaarallinen itselle tai lähiympäristölle. Mutta voithan yrittää puhua hänelle järkeä vaikka tuskin se tuo tulosta. Mutta en suosittele veljeilee tuolaisen kaverin kaa jolla on vakavia mielenterveydellisiä ongelmia. - godissatan
Minun mielestäni nuo äärihihhuleiksi tulevilla tyypeillä on aina uskonnollista taustaa, ei se tule tyhjästä kuin syöpä. Ei terve ateisti pamahda yllättäen uskoon.
Sano sille että Jumala on Saatana, ja että hän on demonin vallassa. Pistää varmaan miettimään.- with love
nyt meni jo sulta liian pitkalle sulta edellinen kirjoittaja
- apouj
Teidän välilenne on syntynyt niin sanottu juopa, joka erottaa teidät. Neovoni olisi, että eikun hyppäät mukaan, teet uskon ratkaisun mitä pikimmiten, koska siinä et mitään menentä vaan saat lisää, ystävän lisäksi vielä oikean uskon. Mikä sen mukavampaa kun ystävät yhdessä uskossa vaeltavat. Sitä ratkaisua et tule katumaa.
- häirikköuskis
lähteä maanisen skitson mukaan skitsoilemaan.
Pidä järki kädessä . Jos kaverisi on psykiatrisen avun ulottumattomissa , niin juokse karkuun .
Fundamentalisteilta ei koskaan voi odottaa mitään hyvää.
- 58 vuotta uskossa
Ystäväsi on löytänyt ilmeisesti henkilökohtaisen uskon Jeesukseen. Tämä on raamatun mukaan asia, johon jokaisen tulisi pyrkiä. Jeesus on ainoa tie, totuus ja elämä. Kun ihminen löytää Jeesuksen ja täyttyy Pyhällä Hengellä (Jumaluuden kolmas persoona), hän haluaa elää uskossa 24 h/vrk. Se on aivan luonnollista. Kaikki arvot ja asenteet muuttuvat. Katselemme tätä maailmaa Jeesuksen silmin. Kiihkoa ei silti tarvita, vaikka toivoisimme ja rukoilemme, että kaikki tulisivat uskoon, tietenkin eniten rukoilemme tuttujen ja läheisten puolesta. Onhan Jeesus antanut lähetyskäskyn: menkää kaikkeen maailmaan ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni jne. Ja: Kun Pyhä Henki tulee teihin te saatte voiman ja teistä tulee minun todistajiani.
Tietenkään emme saa tuputtaa kenellekään, joka ei halua kuulla uskosta. Niiden ihmisten puolesta voimme vain rukoilla ja Jumala tekee näkymättömissä työtään ja vuosien saatossa suuri osa näistä esirukouksen kohteista tulee uskoon.
Kirkko ei pelasta ketään, vain henkilökohtainen suhde Jeesukseen. Hän on elävä ja todellinen niille, jotka haluavat seurata Häntä. Koemme näinä aikoina valtavia ihmeitä. Sairaita paranee ja Jumala vastaa pieniinkin rukouspyyntöihin. Kaikki raamatussa mainitut armolahjat ovat käytössä seurakunnissa eli profetoiminen, kielillä puhuminen, sairaiden parantaminen, ilmestyksen lahja ym. Lähes jokaisella näitä on, sillä ne luvataan uskoville. Ei-uskovat eivät ymmärrä näitä, koska eivät ole koskaan olleet kiinnostuneita asioista eivätkä ole ottaneet selvää, mitä raamattu lupaa omilleen. Ja sitten tietenkään ei pidä unohtaa, että Jumalan lapset, eli uudestisyntyneet uskovat menevät taivaaseen, ei-uskovat kadotukseen.
Evoluutioteoria on täyttä puppua. Ihmettelen miten älykkäät ihmiset voivat niellä sellaista hölynpölyä.
Sinuna pyytäisin Jumalaa ilmaisemaan itsensä sinulle, niin tulet näkemään, että saat kokea sen ja löydät tien jännittävään uskonelämään, joka on kaikkea muuta kuin tylsää! Siunusta sinulle ja löytämisen iloa.- 555555
"Evoluutioteoria on täyttä puppua. Ihmettelen miten älykkäät ihmiset voivat niellä sellaista hölynpölyä. "
Uskovathan monet kristitytkin siihen, kuten vaikkapa Billy Graham tai Philip Yancey. Ja tällä hetkellä jokainen valtavirran juutalainen rabbi. Ei evoluutioon tarvitse uskoa ehdottomana ja lopullisena totuutena, mutta kyllä sen voi hyväksyä tämän hetken parhaana tieteellisenä selityksenä elämän monimuotoisuudelle.
- ylhäältä alas
Olen uskossa ja on minullakin ollut vaikeuksia ymmärtää kiihkoilua. Jeesus kulki tavallisen syntisen kansan parissa, ei kulkenut pää pilvissä vaan auttoi hädässä olevia. Meitä kehoitetaan seuraamaan Jeesusta. Tämä tapahtuu täällä maan päällä tavallisessa elämässä tavallisena päivänä tavallisten ihmisten kanssa. Meidän tarvitsee olla hyvä toisille ja noudattaa näitä kymmentä käskyä, siinä on elämän ohjeet. Jokaisella ihmisellä on henkilökohtainen etsikkoaikansa, milloinka nämä uskonratkaisut tulee ajankohtaiseksi. Ei kannettu vesi kaivossa pysy. Uskova lähimmäinen ei saa asettaa muita syyllisen asemaan tai ahdistetuksi vaan vapaaksi ja iloiseksi Jumalan luomaksi ihmiseksi. Armo on saatu jo ristillä.
- Terve kristitty
Olet kyllä oikeassa, että Jeesuksen esimerkkinä meidän pitäisi auttaa lähimmäistä. Se oli aika tavallista työläiselämää, mutta siihen liittyi kuitenkin kokoajan se, että Jeesus kehotti ihmisiä etsimään ensin Jumalan valtakuntaa, ja sitten kyllä maallisetkin tarpeet täytettäisiin. Miksi?
Monesti tosin virheellisesti väitetään että rakkaus lähimmäistä kohtaan oli Jeesuksen pääsanoma, kun oikeasti se oli, että rakasta Jumalaasi yli kaiken. Rakkaus lähimmäiseen kyllä syttyy sitä vahvemmin, mitä enemmän ymmärtää Jumalan luonteesta. Ja taas se johtaa sinun pointtiisi: Jeeksessa näemme rakastavan Jumalan, joka on ihmistä lähellä.
Jeesus kuitenkin oli se tyyppi, joka värväsi Paavalin saarnaamaan, miten seurakunnissa pitää hommat toimia. Seuratkaamme siis sitäkin esimerkkiä ja niitä ohjeita kymmenen käskyn lisäksi.
Ja koskaan ei pidä liiaksi arvostella tai ihmetellä toisen ihmisen Jumalalta saamaa uskoa tai muita lahjoja. Toinen toistenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne. Jos jolla kulla on uskoa, se pitää käyttää seurakunnan vahvistamiseksi, jos opettamisen lahja, opetukseksi, jos kielilläpuhumisen lahja, niin omaksi rakennukseksi ja sitä kautta seurakunnan rakennukseksi taikka sitten tilaisuuksissa mikäli selittäjiä on paikalla.
- uzkiz
olisipa minullakin rohkeutta! Ihailen ihmisiä, jotka uskaltavat tuoda uskonsa julki. Niin paljon pilkkaa kohdistuu nykypäivänä uskoviin. Itse olen uskossa, mutta en uskalla kertoa siitä kavereilleni, koska he usein pilkkaavat uskovia :( Ovat muka niin avomielisiä ja suvaitsevaisia, ja pah!
Vai että aloittaja hyväksyy perusluterilaiset? Ai ne tapaluterilaiset, jotka käyvät kirkossa vain vihillä ja hautajaisissa? Jotka eivät halua "uskoa liikaa", ihan vain niin vähän, että voi elää kuten ennenkin?- .Kesä ja yö.
Mitä mieltä olette ns. kielilläpuhumisesta? Kuinka suhtautua siihen ja ihmiseen, joka kertoo omistavansa tämän lahjan? Itse olen kahden vaiheilla, uskoako siihen, vai onko se jotain teatteria.
- Thannnk you Looorrd!
.Kesä ja yö. kirjoitti:
Mitä mieltä olette ns. kielilläpuhumisesta? Kuinka suhtautua siihen ja ihmiseen, joka kertoo omistavansa tämän lahjan? Itse olen kahden vaiheilla, uskoako siihen, vai onko se jotain teatteria.
Jos kielilläpuhumisen kikkoja tahdot opetella, kehoitan katsomaan seuraavan dokumentin;
http://www.youtube.com/watch?v=g-O9aNl2Xrk&feature=related
Jätkän nimi on siis Marjoe Gortner ja hän on toiminut evankelistana USAssa jo lapsena. Osaa opastaa sen suhteen, miten ihmiset saadaan puhumaan kielillä ja kaatuilemaan kosketuksesta. Ihan hauskasti dokkari paljastaa sen, miten vähän tuolla touhulla on tekemistä jumalan armon kanssa. :) - usko = ihme
.Kesä ja yö. kirjoitti:
"olen kahden vaiheilla, uskoako siihen, vai onko se jotain teatteria."
:DDDDD en voi olla varma minäkään, kun en tunne tätä ihmistä, joka niin sanoo .. mutta periaatteessa: kielilläpuhuminen on totta! Minullakin on lyhyt 'värssy', jonka voin lausua, mutta voin myös itse päättää miten (ääneen, mielessäni) ja milloin puhun 'enkelten kielin'.. sellainen pakonomainen posmotus jota joskus kuulee uskovien kokouksissa ei minusta ole oikein ja tervettä. - uzkiz
.Kesä ja yö. kirjoitti:
Miksi se olisi teatteria? Miksi joku sellaista esittäisi? Onhan siitä esimerkkejä Raamatussa! Oletko itse uskossa? Jos et, niin ymmärrän että on vaikea uskoa.
Olen kuullut tapauksista, että uskovien kokouksessa joku on rukoillut itselleen vieraalla kielellä ja sitten paikalla on ollut joku toinen, joka onkin puhunut kyseistä kieltä äidinkielenään ja ymmärtänyt! - Terve kristitty
Thannnk you Looorrd! kirjoitti:
Jos kielilläpuhumisen kikkoja tahdot opetella, kehoitan katsomaan seuraavan dokumentin;
http://www.youtube.com/watch?v=g-O9aNl2Xrk&feature=related
Jätkän nimi on siis Marjoe Gortner ja hän on toiminut evankelistana USAssa jo lapsena. Osaa opastaa sen suhteen, miten ihmiset saadaan puhumaan kielillä ja kaatuilemaan kosketuksesta. Ihan hauskasti dokkari paljastaa sen, miten vähän tuolla touhulla on tekemistä jumalan armon kanssa. :)Tuollaisia puoskareita on nähty täällä Suomessakin, mutta ei tuo ole koko totuus kielilläpuhumisesta tai hurmoksellisuudesta.
Itse aloin ihan omin nokkineni puhumaan kielillä jo tosi nuorena, siinä kymmenen korvilla. Ei siihen tarvittu hurmostilaisuuksia eikä muuta. Ei se teatteria ole, eikä siitä pidä tehdä niin isoa numeroa. Kielilläpuhumiseen ei sinällään edes liity mitään hurmoksellista tilaa tai psyykkausta. Ja sen voi lopettaa milloin haluaa. Jos on tällainen tilanne missä ei pysty lopettamaan, on kyse siitä, ettei ole sillä hetkellä kyllä ihan täysissä ruumiin ja sielun voimissa.
Ihminen, joka kertoo omistavansa tämän lahjan on yksi tuhansista muista, jotka käy töissä, koulussa ja harrastuksissa ihan niinkuin kaikki muutkin. Ei heihin tarvitse suhtautua sen kummemmin. - kipu syövyttää
uzkiz kirjoitti:
Miksi se olisi teatteria? Miksi joku sellaista esittäisi? Onhan siitä esimerkkejä Raamatussa! Oletko itse uskossa? Jos et, niin ymmärrän että on vaikea uskoa.
Olen kuullut tapauksista, että uskovien kokouksessa joku on rukoillut itselleen vieraalla kielellä ja sitten paikalla on ollut joku toinen, joka onkin puhunut kyseistä kieltä äidinkielenään ja ymmärtänyt!on joka ei uskolla tulla kaapista ulos? Mitä pelkäät?
Mun ent ystävä kylläkin toitotti jokaiselle vastaantulijalle ja -tulemattomalle että on nyt uskossa, ihan kokonaista muutaman viikon oli ollut. Joku kertoi että näin oli tehtävä kun se usko siitä voimistuu.
Joo mulle sanottiin että jätä tollaset ystävät, juuri näin, mutta oli kyllä hirmu vaikeata katselle pitkän suhteen repeytymistä. Eikä siinä kaikki kun yhtäkkiä kaikki entiset ihmiset, minä mukaalukien kuuluimmekin saatanan edustajiin, jotka olimme melkein pilanneet hänen elämänsä. Avioliittokin pelastui kun yhdessä hyppäsivät altaaseen. Antamamme tavarat palautettu antajilleen, ei vastaa puhelimeen, ei ole tekemisessä. Kotona hän on vain siksi että Jumala näin käskee.
Juu, ihan hyvää jatkoa hänellekin tosin eipä altaaseen hypätessä jättäen synnin jonnekin tullut mieleen että syntiä tuli tehtyä lisää esim. kohtele lähimmäistäsi kuten itseäsi. Eipä taida kohdella kovin hyvin itseäänkään.
Ap, tiedän on vaikeaa kuitenkin pidemmän päälle taitaa olla siunaus ettei ole tekemisissä.
Olen repeytynyt siilipoikanen kokemani jälkeen kuitenkin matkalla feenixlinnun lailla nousemaan kokemasta ylöspäin.
Minäkin toivon että tuo olisi vain alkuhuumaa mutta pahoin pelkään ettei aivopesusta kovin helposti selviä omilleen. Tiedän kyllä mielenkäänteistä melko paljon, tiedän myös suggestiosta ja hypnoosista, että ei ihan tervettä.
Tuollahan on noita erinäisiä uskontoketkuja joista voi käydä tutkimassa miten toivotonta tilanne on.
Voimia sinulle ap ja uusia ystäviä toivotellen - kannustan
Kyllä on ihanaa nähdä, kun ihminen on uskossa. Sitä ei tarvitse sen paremmin esille tuoda. Hän loistaa iloa, on vapaa ja esimerkillään näyttää, kuinka siunauksia tulee tuon tuostakin, kun vain uskoo. Kyllä on oikeus ja jopa velvollisuus kertoa tuosta onnesta muille. Kertokaa ilosanomaa eteenpäin, rohkeat uskossa.
- eräsN_
Pääset ongelmasta kun et enää tapaa kaveria. Nykyään voi sähköisestikin pitää yhteyttä. Koira raukkaa käy sääliksi, miten se siellä kestää niitä saarnoja. :s Usko ei ole huonoa asia, mutta kiihkouskovaisuus menee joskus liian pitkälle.
- eoeoeoeooeoeoeooeoe
Heippa
Itse olen uskossa, mutten tuputa uskoani kenellekään. Mielestäni se on jokaisen oma asia.
Mulla oli yksi tuttu, joka oli erittäin kiihkouskovainen ja yritti saada minua liittymään seurakuntaan
jossa hän oli - kuulun itse luterilaiseen. Hän oli todella ääripää mielipiteissään eikä hänen seurassaan ollut kiva olla, koska käytös oli tosi tuomitsevaa.
Minulla auttoi se että otin etäisyyttä häneen. Vuosi, kaksi tuosta tapasin hänet ja hän oli selvästi rauhoittunut. Uskon että ystäväsikin rauhoittuu, jotkut vain reagoivat tuolla tavalla kun tulevat uskoon.
Mukavaa talvea kaikille - esimerkkiään
eoeoeoeooeoeoeooeoe kirjoitti:
Heippa
Itse olen uskossa, mutten tuputa uskoani kenellekään. Mielestäni se on jokaisen oma asia.
Mulla oli yksi tuttu, joka oli erittäin kiihkouskovainen ja yritti saada minua liittymään seurakuntaan
jossa hän oli - kuulun itse luterilaiseen. Hän oli todella ääripää mielipiteissään eikä hänen seurassaan ollut kiva olla, koska käytös oli tosi tuomitsevaa.
Minulla auttoi se että otin etäisyyttä häneen. Vuosi, kaksi tuosta tapasin hänet ja hän oli selvästi rauhoittunut. Uskon että ystäväsikin rauhoittuu, jotkut vain reagoivat tuolla tavalla kun tulevat uskoon.
Mukavaa talvea kaikilleApostolien teot 4:18-20.
- Terve Kristitty
eoeoeoeooeoeoeooeoe kirjoitti:
Heippa
Mukavaa talvea kaikilleJeesus kylläkin otti tähän sellaisen kannan, että uskovat ovat maan suola mutta jos suola käy mauttomaksi, niin se ei enää kelpaa mihinkään. Lähetyskäskyä (siis käsky, ei ehdotus) antaessaan Jeesus tuskin tarkoitti, että pitäkää se lamppu siellä vakan alla pimeydeltä piilossa ja haudatkaa se talenttinne sinne maahan.
Ei meidän uskoa kuulukaan tuputtaa, vaan ilosanomaa, hyvää uutista, ei helvettiä vaan pelastuksen mahdollisuutta - se on ilmainen. Terve Kristitty kirjoitti:
Jeesus kylläkin otti tähän sellaisen kannan, että uskovat ovat maan suola mutta jos suola käy mauttomaksi, niin se ei enää kelpaa mihinkään. Lähetyskäskyä (siis käsky, ei ehdotus) antaessaan Jeesus tuskin tarkoitti, että pitäkää se lamppu siellä vakan alla pimeydeltä piilossa ja haudatkaa se talenttinne sinne maahan.
Ei meidän uskoa kuulukaan tuputtaa, vaan ilosanomaa, hyvää uutista, ei helvettiä vaan pelastuksen mahdollisuutta - se on ilmainen.Se vähä hyöty, mitä esim Kristinuskosta on, on se ILOSANOMAN tuputtaminen, EI USKONNON. Sitä fundamentalistit ei ymmärrä.
Näytä tälle ystävällesi kuva universumista, missä näkyy palttiarallaa viis miljardia aurinkoa.. eiköhän se 'usko' lopu siihen paikkaan.
- uskossa myös
En ole lukenut tätä aiemmin, mutta uskovana kysyisin, miten tuo 5 miljardia aurinkoa vaikuttaa siihen, että usko loppuisi? Uskovana ajattelen, että Jumala on kaiken luonut ja nuo auringotkin vain todistaa, kuinka suuri ja mahtava Jumala on!
- ismokalevi
itse olen luterilainen kristitty ja uskon.
en kuitenkaan kannata fundamentalismia kristinuskossakaan.
kiihkoilusta ei seuraa yleensäkään mitään hyvää-uskossakaan. - taxiseximies
... sexiseuraa taitavat hakea noissa yhteisöissä
http://www.mikseri.net/artists/?id=101176- Fundis
Mielestäni fundamestalisti tarkoittaa että uskoo Raamatun kirjoituksiin. Minä olen siis fundamentalisti. En ole kiihkoilija.
ismokalevi: oletko uudestisyntynyt? - korkoraadio
Minä uskon kaikkeen! Jeesus oli hieno ja erittäin "diippi" jäbä. Harmi että hänet ymmärrettiin väärin ja myöhemmin taivuteltiin koko uskonto vaan vallankäytön välineeksi. No, Uskon siis kaikkeen. Eli joka uskonnosta löytyy oikein tulkitsemalla totuutta, koska ne ovat ihmisen tekemiä. Täällä maapallolla on 3 tyyppisiä hengellisiä ihmisiä. On niitä, jotka "eivät usko mihinkään" ja näin keskittyvät vain ruumiilliseen elämään. Sitten on ihmiset, jotka elävät myös hengellistä elämää, mutta vain joku uskonto välikappaleena. Minä kuulun 3. ryhmään. Eli ihmisiin, jotka eivät tarvi välikäsiä selittämään ihmisen hengellistä puolta ja hengellistä energiaa.. En arvio ihmisiä sen perusteella mihin he uskovat.. Et voi syyttää lasta siitä, ettei hän osaa vastausta johonkin vaikeaan kysymykseen. Another words -> Ihmisen pitää itse ymmärtää nämä asiat, niitä ei tuoda naaman eteen kuten kaikki muu tässä yhteiskunnassa ja jos niitä joku ei halua ymmärtää tai kieltää asian, Se on vain tietämättömyyttä. Eli jos kaverit alkaa liikaa flippailee hengellisessä elämässä, Sanokaa hänelle, että en ymmärrä sinua, moni ei ymmärrä sinua. Se ei ole sinun vikasi, Se ei ole minun tai heidän vika.. Jotku suhtautuvat sinuun oudosti, koska eivät ymmärrä. Siksi myös hengellisen ihmisen on hyvä yrittää ymmärtää asioita täysin maallisten ihmisten näkökulmasta ja koska nämä henkilöt ovat usein hyvin viisaita, he kyllä pystyvät siihen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .974737Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403173Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503135Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4062229Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2351378Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 691132
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301104Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1181020