Paljonko 10 eur palkka maksaa työnantajalle?

kumpi parempì?

Jos puhutaan toimistotyöstä josta maksetaan esim. 10 euroa työntekijälle bruttona, niin paljonko vuokrafirma perii päämieheltä?

21

7606

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puolet

      noin puolet lisää.

      • Ollitus

        Muutamia keskisuuria välitysfirmoja olen tuollaisissa tapauksissa käyttänyt. yleensä kerroin on noin 1,8 pintaan riippuen firmasta ja työtehtävästä. Eli kun palkka on 10 euroa niin vuokrafirma laskuttaa käyttäjäyritykseltä noin 18 euroa. Tästä summasta siis 10 euroa työntekijälle, noin 4-5 euroa menee työnantajamaksuihin ym. ja muutama euro jää sitten välitysfirmalle voittoa. Tosin täysin välittäjäfirman vastuulla on mm. mahdolliset sairaslomien palkat ja lomakorvaukset.


      • jj
        Ollitus kirjoitti:

        Muutamia keskisuuria välitysfirmoja olen tuollaisissa tapauksissa käyttänyt. yleensä kerroin on noin 1,8 pintaan riippuen firmasta ja työtehtävästä. Eli kun palkka on 10 euroa niin vuokrafirma laskuttaa käyttäjäyritykseltä noin 18 euroa. Tästä summasta siis 10 euroa työntekijälle, noin 4-5 euroa menee työnantajamaksuihin ym. ja muutama euro jää sitten välitysfirmalle voittoa. Tosin täysin välittäjäfirman vastuulla on mm. mahdolliset sairaslomien palkat ja lomakorvaukset.

        jos työntekijälle tulee bruttona 10e/h, laskutetaan 33-62e (keskimäärin tunnilta).
        Muutama euro jää välitysfirmoille voittoa, haista nyt paska! Viitsit tulla kusettamaan tänne, minä tiedän ihan käytännöstä...


      • Tiedän en luule!
        jj kirjoitti:

        jos työntekijälle tulee bruttona 10e/h, laskutetaan 33-62e (keskimäärin tunnilta).
        Muutama euro jää välitysfirmoille voittoa, haista nyt paska! Viitsit tulla kusettamaan tänne, minä tiedän ihan käytännöstä...

        Sinä et tiedä asiasta yhtään mitään! 33-62€/h on ihan pelkkää paskapuhetta Esson baarissa.

        Työntekijälle maksettava rahapalkka - siis bruttopalkka - on vain osa kustannuksia.
        Tyypillisesti rakennus-, teollisuus- ja metallialalla muut yleiskustannukset ovat 60% rahapalkasta. Siis työnantajalle on suoria rahallisia kustannuksia tuon verran. Ts. 10€ / h bruttona tienaava maksaa 16€ / h. Tämän LISÄKSI tulevat muuta työntekijästä ja työn tekemisestä koituvat kustannukset. Näitä ovat mm. palkanlaskenta, muut henkilöstöhallinnon kustannukset, muut sellaiset kustannukset, jotka aiheutuvat työntekijän olemassaolosta firmassa. Tämä riippuu sitten siitä, mitä työtä tehdään.

        Esim. teollinen sähkölaitevalmistus, vaikkapa kokoonpano ja kytkentätyö, maksaa työnantajalle vähintään 25€ / h. Työntekijän työn arvo työnantajalle pitää siis olla ainakin tuon kustannuksen yläpuolella.

        Jos vuokratyöntekijä saa 12€ / h, niin vuokrafirman kustannus on 19,2€ / h. Tämän päälle sitten tulee vuokrafirman kate. Tällä katteella vuokrafirma elättää itsensä, ei tuolla 19,2€ / h -summalla. On ihan idioottimaista väittää - tai siis perustuu paskapuheisiin ja luuloon - että vuokrafirma repii 33-62€ / h työntekijästä. Yksikään asiakasfirma ei tuollaista hintaa maksa.


      • ummastuttaa
        jj kirjoitti:

        jos työntekijälle tulee bruttona 10e/h, laskutetaan 33-62e (keskimäärin tunnilta).
        Muutama euro jää välitysfirmoille voittoa, haista nyt paska! Viitsit tulla kusettamaan tänne, minä tiedän ihan käytännöstä...

        miksei vuokrafirmat kerro Tessiä eli mitä kuuluisi maksaa.latovat vaan että saat kyban/h.


      • voivoivoi v****u
        ummastuttaa kirjoitti:

        miksei vuokrafirmat kerro Tessiä eli mitä kuuluisi maksaa.latovat vaan että saat kyban/h.

        Etkö itse osaa kysyä liitosta tai netistä löytyy joka tessi, ja vuokralaisena olet uusi työntekijä, eli et saa ikälisiä tms. Ja lukeehan se palkka aina työsopimuksessakin.


    • 1,8 lähellä

      Minulle vuokratyöfirma maksaa 12,61 €/h ja laskuttaa asiakasta 22,95 €/h. Käsittelen työpaikallani ostolaskuja, joten näen sen hinnan niistä.

    • 15c1c5sa15c6a

      Onkos vakinaisella henkilökunnalla kahvipöydässä ollut puheenaiheet kortilla? Kuulostaa ihan ohuesti siltä, että joku nähnyt toimialapalvelun laskun ja nyt lasketaan kimpassa naapurin palkkaa.

      • Ollitus

        Ei kai niitä palkkoja sen enempää tarvitse vuokratyössä laskeskella kun se otetaan melkein aina TES:n minimin mukaan. Sieltä saa suoraan kurkittua vuokratyöläisen palkkapussin koon.


      • osaavalle maksetaan
        Ollitus kirjoitti:

        Ei kai niitä palkkoja sen enempää tarvitse vuokratyössä laskeskella kun se otetaan melkein aina TES:n minimin mukaan. Sieltä saa suoraan kurkittua vuokratyöläisen palkkapussin koon.

        TES kertoo minimipalkan, enemmän saa pyytää ja maksaa. Itse olen ollut omaan palkkaani tyytyväinen. Sama kuin vastaavissa vakinaisissa tehtävissä työskentelevillä kavereillani.


      • kertokaapa.
        osaavalle maksetaan kirjoitti:

        TES kertoo minimipalkan, enemmän saa pyytää ja maksaa. Itse olen ollut omaan palkkaani tyytyväinen. Sama kuin vastaavissa vakinaisissa tehtävissä työskentelevillä kavereillani.

        tessin tai yli palkkaa?


      • Ollitus
        kertokaapa. kirjoitti:

        tessin tai yli palkkaa?

        Periaatteessa tällaisissa sopimuksissa on myös vuokrafirman etu, että työntekijä saa mahdollisimman isoa palkkaa. Palkansaajan palkka kun kerrotaan yleensä aina samalla kertoimella, niin samallahan siinä lisääntyy myös vuokrafirman kate. Yleensä se vuokralaisia pestaava yritys varsinkaan ns. duunarihommissa ei kuitenkaan halua ylimääräistä vuokraväestään maksaa, eli otetaan sieltä mistä halvimmalla saa. Poikkeuksiakin tietty löytyy, mutta ne taitaa aika harvassa olla.


      • gfd'ögfg'5dfgfd66fdg
        Ollitus kirjoitti:

        Periaatteessa tällaisissa sopimuksissa on myös vuokrafirman etu, että työntekijä saa mahdollisimman isoa palkkaa. Palkansaajan palkka kun kerrotaan yleensä aina samalla kertoimella, niin samallahan siinä lisääntyy myös vuokrafirman kate. Yleensä se vuokralaisia pestaava yritys varsinkaan ns. duunarihommissa ei kuitenkaan halua ylimääräistä vuokraväestään maksaa, eli otetaan sieltä mistä halvimmalla saa. Poikkeuksiakin tietty löytyy, mutta ne taitaa aika harvassa olla.

        " Yleensä se vuokralaisia pestaava yritys varsinkaan ns. duunarihommissa ei kuitenkaan halua ylimääräistä vuokraväestään maksaa, eli otetaan sieltä mistä halvimmalla saa".

        Eli ulkomailta...


    • Riku Reipas

      Kolmekymmentä euroa per tehty tunti.

    • vakooja

      Noin 18-22 eur.

      • Lypsylehmä

        Juuri näin. Työnantajasivukuluineen henkilön kustannus on n. 1,6-kertainen bruttopalkkaan verrattuna, eli 10 euroa muuttuu 16 euroksi. Työnantaja joutuisi siis maksamaan tämän, jos palkkaisi työntekijän suoraan ilman välikäsiä. Tämän päälle tulisi palkanlaskijan aiheuttama lisäkustannus, joka tosin ei ole merkittävä mikäli palkanlaskenta on ulkoistettu tilitoimistolle. Vuokrafirma laskuttaa ylimääräistä sen pari-kolme euroa, jonka yrittäjä maksaa mielellään siitä hyvästä, että työvoima joustaa, henkilöstöhallinnon hoitaa joku muu ja yrittäjä voi keskittyä olennaiseen eli rahan tekemiseen.


    • mmmaaamma

      mielenkiintoinen keskustelun aihe... tähän liittyen:kenen pussista menee jos työntekijä sairastuu? Jää kotiin hoitamaan sairasta lasta? tulee raskaaksi ja alan työsopimuksessa lukee että siltä ajalta saa osittain palkkaa?

      Mietin vaan ku noihan on kai syitä miksi vuokrafirmasta lentää ulos? Työsopimus kun on niin sommiteltu että vaikka ois kuukaus tai vuostolkulla samas firmas vuokrafirman kautta niin aina on yhtä turvaton olo ku koeajalla olis... vai onko joku kokenut muuta?

      eli meneekö noi maksut normaalisti työnantajan pussista? vai maksaako kela tai joku muu taho niistä osan työnantajalle?

    • myös vuokratyöläinen

      Sairaslomien kustannukset tulee vuokrafirman maksettaviksi ja siihen meneekin osa siitä "voitosta" mitä ne asiakkailta laskuttavat. Kyllä vuokrafirmankin kuuluu maksaa sairaslomapalkkaa, ainakin jos tekee säännöllisesti töitä. Ja jos lapsi sairastuu on tilanne ihan sama eli lääkärintodistuksella pitäisi saada sairaslomapalkkaa myös silloin. Äitiyslomien korvauksista en tiedä mitään kun ei ole itsellä kokemusta, mutta ainakin kaverilla jatkui heti työt äitiysloman jälkeen samassa firmassa, missä oli ollut ennen äitiyslomaa. Ei vuokrafirmastakaan ulos voi lentää jos sairastuu. Työt jatkuu sitten kun on taas terve. Voi tietenkin olla että jos on monta kertaa putkeen aina sairaana kun on sovittu työvuoro niin ehkä ne ei enää luota suhun ja tarjoaa töitä ennemmin sellaisille jotka on pysyneet terveinä. Eli jos olet ottanut vastaan satunnaisia vuoroja silloin tällöin niin silloinhan ei voi muutenkaan tietää miten paljon töitä on tulevaisuudessa oli sitten välillä sairaana tai ei. Jos taas olet tehnyt vaikka vuoden täysillä tunneilla niin mihin ne työt häviäisi sillä välin kun olet sairaana?

    • Suunnittelijarouva

      Ihan pienenä vinkkinä, että kyllä minun vakituisessanikin työssä työnantaja ilman vuokrafirmaa välissä laskuttaa asiakkailta 2,5*minun Bruttopalkkani alv. Ei työntekijä saa koskaan sitä mitä firma laskuttaa. Ainoa tapa päästä siihen on perustaa oma firma. Tosin monelle tulee yllätyksenä, että firman pyörittämisestä on muitakin kuluja kuin tarvikeostot. Työnantajan omakin tuntilaskutus on enemmän kuin mitä hän itselleen palkkaa maksaa. Sillä erotuksella maksetaan siivous, vuokra, vedet, kahvit, toimistotavarat..kuten vuokrafirmakin palkan ja laskun summan erotuksella maksaa omia kulujaan.

      • vaihtoehto vuokrafir

        Hyvä vaihtoehto vuokrafirmoille on työskennellä osuuskunnan kautta esim. eezy tai ukko, Töitäkin saa helposti kun kertoo työn teettäjälle että jätetään vuokrafirma nuolemaan näppejään ja jaetaan sen palkkio, on molemmin puolinen etu.
        Eli osuuskunnan kautta voin toimia kuin yrittäjä vaikka en virallisesti yrittäjä olekkaan. Olen jokaisen työkeikan ajan työsuhteessa osuuskuntaan joka laskuttaa tekemästäni työstä työn teettäjä yritystä ja ottaa siitä pienen prosentin laskutuspalkkiota, loput tilittävät minulle, ja rahoja ei ole tarvinnut odotella.


      • Palkanlaskija
        vaihtoehto vuokrafir kirjoitti:

        Hyvä vaihtoehto vuokrafirmoille on työskennellä osuuskunnan kautta esim. eezy tai ukko, Töitäkin saa helposti kun kertoo työn teettäjälle että jätetään vuokrafirma nuolemaan näppejään ja jaetaan sen palkkio, on molemmin puolinen etu.
        Eli osuuskunnan kautta voin toimia kuin yrittäjä vaikka en virallisesti yrittäjä olekkaan. Olen jokaisen työkeikan ajan työsuhteessa osuuskuntaan joka laskuttaa tekemästäni työstä työn teettäjä yritystä ja ottaa siitä pienen prosentin laskutuspalkkiota, loput tilittävät minulle, ja rahoja ei ole tarvinnut odotella.

        Niin...kyllähän osuuskunnan kautta työtä tekevä joutuu - tavalla tai toisella - maksamaan verot, vakuutukset, eläkemaksut jne. Ei se työn teettäjältä laskutettu summa ole nettoansio vaan laskutettu summa.

        Älkää nyt sekottako asioita tai oikeammin - ottakaa selvää asioista, ennen kuin kirjoitatte tänne omia kummallisia luuloja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2530
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1479
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      893
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe