Törmään nettideittialoitteissani naisille aivan liian usein kommenttiin, että nainen suhtautuu diplomi-insinööreihin varauksella. Profiilissani mainitsen perustiedoissa maisteritutkinnon ja tekstissä insinöörikoulutuksen. Olen kyllä mieleltäni insinööri, mutta saan minuun kunnolla tutustuneilta paljon kommentteja, että olen positiivisella tavalla epätavanomainen insinööri.
Insinöörejä/diplomi-insinöörejä kohtaan epäluuloiset naiset: Mitä vikaa oletatte insinöörissä olevan ja miksi?
Insinööri-antipatiat
41
3234
Vastaukset
- Hmph.
Miksi mainitset tekstissä olevasi insinööri?
Typerä kysymys ehkä, mutta jos tekstisi on hyvin teknistä ja kirjoitat olevasi insinööri niin ei se kovin lupaavaa ole naisen kannalta. Uskoisin että naista pelottaa että siellä on insinöörin aivoilla ajatteleva perusvarma putkiaivo jolla on vain tekniset vimpaimet yms. mielessä. Suhtautuu naiseenkin kuin digiboxiin.
Jos olet positiivisella tavalla epätavanomainen insinööri niin tuo se esille profiilissasi. Älä sano sitä vaan tee profiilistasi persoonallinen muihin miehiin ja insinööreihin verrattuna.
Olen itse alalla josta syntyy tietynlaisia mielikuvia muttei sitä profiilistani voi päätellä.
Osa yllättyy kun kuulee mitä teen työkseni koska profiilista tulee täysin erilainen kuva. En tutustukkaan heitä ammattiminääni vaan siihen toiseen tyyppiin jonka kanssa on helvetin mukavaa ja hauskaa ilman titteleitä yms. roskaa.- ap
"Jos olet positiivisella tavalla epätavanomainen insinööri niin tuo se esille profiilissasi. Älä sano sitä vaan tee profiilistasi persoonallinen muihin miehiin ja insinööreihin verrattuna."
Juuri noin olen tehnyt, ja saanut siitäkin positiivista palautetta monelta. Jos en mainitsisi alaani, niin sitä tuskin arvaisi.
"jos tekstisi on hyvin teknistä"
Ei ole.
"Miksi mainitset tekstissä olevasi insinööri? "
Siksi, että vaikka olen paljon muutakin, se kuvaa minua. Nainen, joka ei kestä insinööriajattelua, tuskin pärjäisi kanssani. Toisaalta osaan kääntää insinööriajattelun myös itseironiaksi.
"insinöörin aivoilla ajatteleva perusvarma putkiaivo"
Tää on just niin tätä, ennakkoluuloja... Ei insinööri ole synonyymi putkiaivolle, yhtä loogista olisi sanoa humanistia kukkahatuksi. Putkiaivoilla ei luoda uutta ja innovatiivista (tekniikkaa). - Hmph.
ap kirjoitti:
"Jos olet positiivisella tavalla epätavanomainen insinööri niin tuo se esille profiilissasi. Älä sano sitä vaan tee profiilistasi persoonallinen muihin miehiin ja insinööreihin verrattuna."
Juuri noin olen tehnyt, ja saanut siitäkin positiivista palautetta monelta. Jos en mainitsisi alaani, niin sitä tuskin arvaisi.
"jos tekstisi on hyvin teknistä"
Ei ole.
"Miksi mainitset tekstissä olevasi insinööri? "
Siksi, että vaikka olen paljon muutakin, se kuvaa minua. Nainen, joka ei kestä insinööriajattelua, tuskin pärjäisi kanssani. Toisaalta osaan kääntää insinööriajattelun myös itseironiaksi.
"insinöörin aivoilla ajatteleva perusvarma putkiaivo"
Tää on just niin tätä, ennakkoluuloja... Ei insinööri ole synonyymi putkiaivolle, yhtä loogista olisi sanoa humanistia kukkahatuksi. Putkiaivoilla ei luoda uutta ja innovatiivista (tekniikkaa)."Juuri noin olen tehnyt, ja saanut siitäkin positiivista palautetta monelta. Jos en mainitsisi alaani, niin sitä tuskin arvaisi. "
Miksi siis teet niin?
"Ei ole."
No sitten ei tarvitse kuin otat sen insinööri-termin pois.
"Siksi, että vaikka olen paljon muutakin, se kuvaa minua. Nainen, joka ei kestä insinööriajattelua, tuskin pärjäisi kanssani. Toisaalta osaan kääntää insinööriajattelun myös itseironiaksi."
Siis wtf? :D
Ensin sanot että mikä naisilla on insinöörejä vastaan ja että stereotypiat ovat tavallaan typeriä sekä sitä miten erilainen insinööri olet ja sitten toteat että se "kuvaa sinua" ja että nainen joka ei kestä "insinööriajattelua" (todistat juuri oman vihaamasi stereotypian todeksi kun määrittelet ajatuksesi tuolla tavalla) ei voi olla kanssasi.
Sillä osaatko kääntää sen itseironiaksi on toissijaista. Uskoisin että tilikirjanpitäjäkin joka luettelee profiilissaan pelkkiä numeroita voi pitää itseään kovinkin itseironisena.
"Tää on just niin tätä, ennakkoluuloja... Ei insinööri ole synonyymi putkiaivolle, yhtä loogista olisi sanoa humanistia kukkahatuksi. Putkiaivoilla ei luoda uutta ja innovatiivista (tekniikkaa)."
Perusinsinööri EI LUO UUTTA JA INNOVATIIVISTA. Sori nyt vain. Ei varsinkaan yleisessä termistössä.
Tunnen insinöörejä joitakuita ja osa on todellakin sellaisia perusinssejä joita kaikki helvetin stereotypia kuvaavat oikein osuvasti. Tuntuu että he itsekin kuten sinäkin pitävät itseään ennen kaikkea "insinööreinä" johon kuuluu tietynlainen ajatusmalli ja huumori yms.
Sitten ihmettelet että miksi ihmisillä on ennakkoluuloja ja toisaalta miks iinssit laitetaan yhteen massaan kun itsekin sitä toitotat kuinka ajattelet inssimäisesti.
Olen pahoillani, mutta naisia on toki erilaisia, muttei oikein auta jos naisilla on jo tietynlainen negatiivinen suhtautuminen insseihin koska he ovat inssin tavoilla ajattelevia teknisiä tylsimyksiä (tai viljelevät muka hauskaa inssihuumoria itseironian kera) ja todistat sen vielä itse todeksi.
Yritä kuvailla sitä mitä oikeasti olet. Jos olet inssimäinen eli stereotypiaan sopiva ja naiset ei siitä tykkää niin ei voi mitään. Ehkä sitten kannattaa olla rehellinen. Itse en mainostaisi olevani inssi mistään hinnasta koska tiedä stereotypioiden voiman varsinkin kun yrittää tehdä vaikutusta naiseen. - Ingenjöörä
Hmph. kirjoitti:
"Juuri noin olen tehnyt, ja saanut siitäkin positiivista palautetta monelta. Jos en mainitsisi alaani, niin sitä tuskin arvaisi. "
Miksi siis teet niin?
"Ei ole."
"Siksi, että vaikka olen paljon muutakin, se kuvaa minua. Nainen, joka ei kestä insinööriajattelua, tuskin pärjäisi kanssani. Toisaalta osaan kääntää insinööriajattelun myös itseironiaksi."
Ensin sanot että mikä naisilla on insinöörejä vastaan ja että stereotypiat ovat tavallaan typeriä sekä sitä miten erilainen insinööri olet ja sitten toteat että se "kuvaa sinua" ja että nainen joka ei kestä "insinööriajattelua" (todistat juuri oman vihaamasi stereotypian todeksi kun määrittelet ajatuksesi tuolla tavalla) ei voi olla kanssasi.
Sillä osaatko kääntää sen itseironiaksi on toissijaista. Uskoisin että tilikirjanpitäjäkin joka luettelee profiilissaan pelkkiä numeroita voi pitää itseään kovinkin itseironisena.
"Tää on just niin tätä, ennakkoluuloja... Ei insinööri ole synonyymi putkiaivolle, yhtä loogista olisi sanoa humanistia kukkahatuksi. Putkiaivoilla ei luoda uutta ja innovatiivista (tekniikkaa)."
Perusinsinööri EI LUO UUTTA JA INNOVATIIVISTA. Sori nyt vain. Ei varsinkaan yleisessä termistössä.
Tunnen insinöörejä joitakuita ja osa on todellakin sellaisia perusinssejä joita kaikki helvetin stereotypia kuvaavat oikein osuvasti. Tuntuu että he itsekin kuten sinäkin pitävät itseään ennen kaikkea "insinööreinä" johon kuuluu tietynlainen ajatusmalli ja huumori yms.
Sitten ihmettelet että miksi ihmisillä on ennakkoluuloja ja toisaalta miks iinssit laitetaan yhteen massaan kun itsekin sitä toitotat kuinka ajattelet inssimäisesti.
Olen pahoillani, mutta naisia on toki erilaisia, muttei oikein auta jos naisilla on jo tietynlainen negatiivinen suhtautuminen insseihin koska he ovat inssin tavoilla ajattelevia teknisiä tylsimyksiä (tai viljelevät muka hauskaa inssihuumoria itseironian kera) ja todistat sen vielä itse todeksi.
Yritä kuvailla sitä mitä oikeasti olet. Jos olet inssimäinen eli stereotypiaan sopiva ja naiset ei siitä tykkää niin ei voi mitään. Ehkä sitten kannattaa olla rehellinen. Itse en mainostaisi olevani inssi mistään hinnasta koska tiedä stereotypioiden voiman varsinkin kun yrittää tehdä vaikutusta naiseen.Vieläkö ihmettelet, miksei mikään laite toimi kuten tavallinen ihminen luulisi sen toimivan ;D
- ap
Hmph. kirjoitti:
"Juuri noin olen tehnyt, ja saanut siitäkin positiivista palautetta monelta. Jos en mainitsisi alaani, niin sitä tuskin arvaisi. "
Miksi siis teet niin?
"Ei ole."
Yritä kuvailla sitä mitä oikeasti olet. Jos olet inssimäinen eli stereotypiaan sopiva ja naiset ei siitä tykkää niin ei voi mitään. Ehkä sitten kannattaa olla rehellinen. Itse en mainostaisi olevani inssi mistään hinnasta koska tiedä stereotypioiden voiman varsinkin kun yrittää tehdä vaikutusta naiseen."No sitten ei tarvitse kuin otat sen insinööri-termin pois."
Eli käytännössä yksi kuollut puu estää näkemästä kukoistavaa metsää ympärillä? Noin ajattelevan lukijan luulisi löytäneen siinä vihatussa putkiaivoinsinöörissä vertaisensa, ellei enemmänkin ;)
"Ensin sanot että mikä naisilla on insinöörejä vastaan ja että stereotypiat ovat tavallaan typeriä sekä sitä miten erilainen insinööri olet ja sitten toteat että se "kuvaa sinua" ja että nainen joka ei kestä "insinööriajattelua" (todistat juuri oman vihaamasi stereotypian todeksi kun määrittelet ajatuksesi tuolla tavalla) ei voi olla kanssasi."
Eli jos insinööriajattelu kuuluu jutuissani, niin niissä ei voi kuulua mitään muuta?
""insinööreinä" johon kuuluu tietynlainen ajatusmalli ja huumori"
Kyllä insinöörityöhön kuuluu oma ajattelutapansa, ja olen ylpeä siitä, että osaan sen, koska siitä on hyötyä monessa tilanteessa työelämän ulkopuolellakin. Osaan kyllä ajatella monella muullakin tavalla (vaikkapa romanttisesti), ja sekin taatusti näkyy profiilissani ja kuuluu jutuissani.
Voisin toki jättää kertomatta alani, mutta epäilen, onko ensivaikutelmalla niin iso merkitys, että se todella auttaisi. Tekninen ala on minulle kutsumus, ja se tulisi tutustuttaessa nopeasti ilmi. Mutta sekään ei tarkoita, että olisin kiinnostunut vain tekniikasta.
Ja vielä Ingenjöörälle: Tiedostan oikein hyvin, että insinööri ei ole käytettävyysasiantuntija, ja jätän niihin liittyvät tehtävät ilomielin osaavammille :) - Hmph.
ap kirjoitti:
"No sitten ei tarvitse kuin otat sen insinööri-termin pois."
Eli käytännössä yksi kuollut puu estää näkemästä kukoistavaa metsää ympärillä? Noin ajattelevan lukijan luulisi löytäneen siinä vihatussa putkiaivoinsinöörissä vertaisensa, ellei enemmänkin ;)
"Ensin sanot että mikä naisilla on insinöörejä vastaan ja että stereotypiat ovat tavallaan typeriä sekä sitä miten erilainen insinööri olet ja sitten toteat että se "kuvaa sinua" ja että nainen joka ei kestä "insinööriajattelua" (todistat juuri oman vihaamasi stereotypian todeksi kun määrittelet ajatuksesi tuolla tavalla) ei voi olla kanssasi."
Eli jos insinööriajattelu kuuluu jutuissani, niin niissä ei voi kuulua mitään muuta?
""insinööreinä" johon kuuluu tietynlainen ajatusmalli ja huumori"
Kyllä insinöörityöhön kuuluu oma ajattelutapansa, ja olen ylpeä siitä, että osaan sen, koska siitä on hyötyä monessa tilanteessa työelämän ulkopuolellakin. Osaan kyllä ajatella monella muullakin tavalla (vaikkapa romanttisesti), ja sekin taatusti näkyy profiilissani ja kuuluu jutuissani.
Voisin toki jättää kertomatta alani, mutta epäilen, onko ensivaikutelmalla niin iso merkitys, että se todella auttaisi. Tekninen ala on minulle kutsumus, ja se tulisi tutustuttaessa nopeasti ilmi. Mutta sekään ei tarkoita, että olisin kiinnostunut vain tekniikasta.
Ja vielä Ingenjöörälle: Tiedostan oikein hyvin, että insinööri ei ole käytettävyysasiantuntija, ja jätän niihin liittyvät tehtävät ilomielin osaavammille :)"Eli jos insinööriajattelu kuuluu jutuissani, niin niissä ei voi kuulua mitään muuta? "
Jos mainitset olevasi insinööri ja kerrot juttuja jotka ovat mielestäsi insinöörimäisiä niin mitä muuta niissä pitäisi kuulla?
"Kyllä insinöörityöhön kuuluu oma ajattelutapansa, ja olen ylpeä siitä, että osaan sen, koska siitä on hyötyä monessa tilanteessa työelämän ulkopuolellakin."
Kyllä varmasti mutta ei naisten kanssa toimiessa.
Yritä nyt ymmärtää. Suotta sinä sillä vasaralla yrität mutteria pyörittää auki.
"Osaan kyllä ajatella monella muullakin tavalla (vaikkapa romanttisesti), ja sekin taatusti näkyy profiilissani ja kuuluu jutuissani. "
Uskoin vielä sen tuon ekan viestin jälkeen, nyt en ole siitä enää varma. ;)
"Voisin toki jättää kertomatta alani, mutta epäilen, onko ensivaikutelmalla niin iso merkitys, että se todella auttaisi."
Kerron tämän sinulle:
Ensivaikutelmalla on vvvaaallltttaaavvvaa vaikutus.
Varsinkin netissä. Naiset näkevät satoja profiileja ja heille tulee paljon viestejä. Luuletko että olet ainut insinööri joka heille kirjoittaa?
Joku stereotypia näkyy ja kuuluu kauas. Tosin en ole varma sinun tapauksessasi olisiko se hyväkin tuoda esille.
"Tekninen ala on minulle kutsumus, ja se tulisi tutustuttaessa nopeasti ilmi. Mutta sekään ei tarkoita, että olisin kiinnostunut vain tekniikasta. "
Tekniikka-ala on sinulle siis kutsumus ja olet insinöörin tavoin ajatteleva, mutta sinussa on myös pehmoinen ja pörröinen romanttinen puoli?
Keskity jälkimmäiseen varsinkin aluksi. Unohda etummainen puoli. Se nainen sitä kumppania etsii sinusta etkä sinä itsestäsi.
"Ja vielä Ingenjöörälle: Tiedostan oikein hyvin, että insinööri ei ole käytettävyysasiantuntija, ja jätän niihin liittyvät tehtävät ilomielin osaavammille :) "
No shit sherlock?!
Juttujesi perusteella tekisit neliön muotoisen näppäimistön ja kyselisit että miksi niiden näppäinten on oltava vaan yhden levyn päällä.
Ota tämä kaikki hyvällä vastaan, yritän auttaa. - ap
Hmph. kirjoitti:
"Eli jos insinööriajattelu kuuluu jutuissani, niin niissä ei voi kuulua mitään muuta? "
Jos mainitset olevasi insinööri ja kerrot juttuja jotka ovat mielestäsi insinöörimäisiä niin mitä muuta niissä pitäisi kuulla?
"Kyllä insinöörityöhön kuuluu oma ajattelutapansa, ja olen ylpeä siitä, että osaan sen, koska siitä on hyötyä monessa tilanteessa työelämän ulkopuolellakin."
"Osaan kyllä ajatella monella muullakin tavalla (vaikkapa romanttisesti), ja sekin taatusti näkyy profiilissani ja kuuluu jutuissani. "
"Voisin toki jättää kertomatta alani, mutta epäilen, onko ensivaikutelmalla niin iso merkitys, että se todella auttaisi."
Kerron tämän sinulle:
Varsinkin netissä. Naiset näkevät satoja profiileja ja heille tulee paljon viestejä. Luuletko että olet ainut insinööri joka heille kirjoittaa?
Joku stereotypia näkyy ja kuuluu kauas. Tosin en ole varma sinun tapauksessasi olisiko se hyväkin tuoda esille.
"Tekninen ala on minulle kutsumus, ja se tulisi tutustuttaessa nopeasti ilmi. Mutta sekään ei tarkoita, että olisin kiinnostunut vain tekniikasta. "
Tekniikka-ala on sinulle siis kutsumus ja olet insinöörin tavoin ajatteleva, mutta sinussa on myös pehmoinen ja pörröinen romanttinen puoli?
Keskity jälkimmäiseen varsinkin aluksi. Unohda etummainen puoli. Se nainen sitä kumppania etsii sinusta etkä sinä itsestäsi.
"Ja vielä Ingenjöörälle: Tiedostan oikein hyvin, että insinööri ei ole käytettävyysasiantuntija, ja jätän niihin liittyvät tehtävät ilomielin osaavammille :) "
No shit sherlock?!
Juttujesi perusteella tekisit neliön muotoisen näppäimistön ja kyselisit että miksi niiden näppäinten on oltava vaan yhden levyn päällä.
Ota tämä kaikki hyvällä vastaan, yritän auttaa.No joo, jätetäänpä tämä tähän. Kiitos vinkeistä :)
- coyntryboy
Ei siinä profiilissa tarvitse heti toitottaa olevansa joku insinööri.Voihan sitä sanoa vaikka että kouluja käynyt tai jotain sellaista...Eikä se ole edes valehtelua vaan kertomata jättämistä.Jos suhde etenee niin sittenhän tällaiset asiat voi kertoa.
Niin että muutapas hieman profiiliasi insinöörimaisteri niin eiköhän ne tyttelit ala jo huomioimaan - DI minäkin
Hmph. kirjoitti:
"Eli jos insinööriajattelu kuuluu jutuissani, niin niissä ei voi kuulua mitään muuta? "
Kerron tämän sinulle:
No shit sherlock?!
Ota tämä kaikki hyvällä vastaan, yritän auttaa.Tässä tuntuu nyt menevän ymmärrys insinööriajattelusta vähän metsään. Tässä on kyseessä luonteesta eikä koulutuksesta. Tietyt luonteet hakeutuvat tiettyihin ammatteihin koska pärjäävät siinä. Koulutuksella voidaan vain harjaannuttaa luonteen taitoja, mutta ei luoda niitä tyhjästä.
INTJ-tyyppi jota itsekin edustan, ei edusta tyypillistä insinöörimäistä putkiajattelua, vaikka olenkin koulutukseltani DI, vaan kaikkea muuta. Ajattelumme ei ole suoraviivaista, ja perustuu intuitioon. Muista että INTJ-tyyppit ovat ne jotka keksivät uusia asioita, ja ideoita, mikä ei tule onnistumaan putkiaivoajattelulla. Ja intuitiolla voi korvata myös osan tunnepuolestaan, kun se tunnepuoli ei olekaan meille kovin kehittynyt. Käytettävyyttä (lähinnä käyttöliittymiä) olen itsekin opiskellut vähäsen, vaikka olen DI.
Perinteinen putkiaivoinsinööriajattelu menee taas ISTJ-luonteen alle, ja heitä onkin paljon enemmän kuin INTJ-tyyppejä, ja ISTJ-tyypit ovat myös usein diplomi-insinöörejä, mutta erityisesti tavallisia insinöörejä. Sanoisinko vähän riisuttuja malleja.
- tsinkku woman
Ei minulla mitään insinöörejä vastaan ole, mutta eräs hauska juttu on sattunut useammasti. Insinööreillä on usein joko ruudullinen tai raidallinen paita yllä. Muutamia kertoja ovat "nöörit" ihmetelleet kun arvasin ammatin : ) . Ei se minua silti haittaisi, jos joku raitapaitainen insinööri "kolahtas" täysillä, paita ei siis este suhteen aloittamiselle. Siispä ensi kerralla jos joku sattuu kysymään, että oletko mahdollisesti insinööri...So it could be me ; )
- Ei kiitos!
Ai mikä vika insinööri miehessä?! Siinä ei muuta olekaan kuin vikaa! Kukaan ei ole niin kylmä ja laskelmoiva, myös ihmissuhteissaan, kuin insinööri!! Ikinä en enää "lankea" insinööri miehiin!! Oma napa ja perse näillä miehillä kaikista tärkeimmät, eivät osaa aidosti rakastaa naistaan, hyväksikäyttäjiä ovat ilman mitään oikeita,aitoja tunteita!!!
- Ingenjöörä
Ei kiitos! kirjoitti:
Ai mikä vika insinööri miehessä?! Siinä ei muuta olekaan kuin vikaa! Kukaan ei ole niin kylmä ja laskelmoiva, myös ihmissuhteissaan, kuin insinööri!! Ikinä en enää "lankea" insinööri miehiin!! Oma napa ja perse näillä miehillä kaikista tärkeimmät, eivät osaa aidosti rakastaa naistaan, hyväksikäyttäjiä ovat ilman mitään oikeita,aitoja tunteita!!!
5000e/kk näyttää kuitenkin tekevän tuolla live-elämässä aika suuren vaikutuksen naisiin.. tosin vääränlaisiin, mutta kuitenkin. Toki voi ottaa Toyotalla ajavan humanistinkin ja kiroilla sitä kun kaikki raha menee teknisten laitteiden yksinkertaisiin korjauksiin, kun miehellä on peukalo keskellä kämmentä (tai puuttuu täysin). Ja miksi luulette laitteiden käyttöiän laskeneen? Kahden pisteen vihje, käyttöikää ei päätä suunnittelija.
Ja kun nainen kysyy minulta baarissa "sää oot varmaan insinööri", niin teen aina vastakysymyksen, "mistä hän niin päättelee" ja siitä päästäänkin jutussa eteenpäin, eikä koulutukseni tule sitten sen illan aikana esille. Toki se sitten joskus myöhemmin vastaan tulee, mutta naisten mielestä huumorintajuni ei ole insinöörimäistä, joten se pelastaa minun kohdallani :) - miax
Ingenjöörä kirjoitti:
5000e/kk näyttää kuitenkin tekevän tuolla live-elämässä aika suuren vaikutuksen naisiin.. tosin vääränlaisiin, mutta kuitenkin. Toki voi ottaa Toyotalla ajavan humanistinkin ja kiroilla sitä kun kaikki raha menee teknisten laitteiden yksinkertaisiin korjauksiin, kun miehellä on peukalo keskellä kämmentä (tai puuttuu täysin). Ja miksi luulette laitteiden käyttöiän laskeneen? Kahden pisteen vihje, käyttöikää ei päätä suunnittelija.
Ja kun nainen kysyy minulta baarissa "sää oot varmaan insinööri", niin teen aina vastakysymyksen, "mistä hän niin päättelee" ja siitä päästäänkin jutussa eteenpäin, eikä koulutukseni tule sitten sen illan aikana esille. Toki se sitten joskus myöhemmin vastaan tulee, mutta naisten mielestä huumorintajuni ei ole insinöörimäistä, joten se pelastaa minun kohdallani :)"5000e/kk näyttää kuitenkin tekevän tuolla live-elämässä aika suuren vaikutuksen naisiin.. tosin vääränlaisiin, mutta kuitenkin. Toki voi ottaa Toyotalla ajavan humanistinkin ja kiroilla sitä kun kaikki raha menee teknisten laitteiden yksinkertaisiin korjauksiin, kun miehellä on peukalo keskellä kämmentä (tai puuttuu täysin)."
Haluatko ihan oikeasti olla kiinnostava sen vuoksi, että tienaat paljon ja osaat asentaa kotiteatterin johdot kohdalleen..? Kiinnostutkohan itse naisesta sen vuoksi, että hän osaa laittaa ruokaa ja virkata taidokkaasti patalappuja? Insinööriajattelua parhaimmillaan, missä on aito halua tutustua toiseen ihmiseen persoonana eikä välineenä?
Ja oi kyllä, ottaisin oikein mielelläni Toyotalla ajavan humanistin! Paljon mieluummin kui X5:lla ajelevan Gantiin mökille ja Bossiin kaupungille pukeutuvan itseään täynnä olevan insinöörinplantun, joka kuvittelee olevansa jotakin erinomaista sen vuoksi, että tienaa keskivertoa enemmän. Rahan palvonta on äärettömän vastenmielistä. (Ja minä kykenen kyllä 6000-7000 euron kuukausituloillani rahoittamaan teknisten laitteiden korjauksen/uusien ostamisen.)
No, maailmahan on toki pullollaan naisia, jotka hakevat miehestä lähinnä taloudellista vakautta. Osa miehistä suhtautuu näihin harakoihin lähinnä huvittuneen halveksuvasti, mutta joillekin nämä naiset näyttävät olevan pelastus :) - pihtaile..
miax kirjoitti:
"5000e/kk näyttää kuitenkin tekevän tuolla live-elämässä aika suuren vaikutuksen naisiin.. tosin vääränlaisiin, mutta kuitenkin. Toki voi ottaa Toyotalla ajavan humanistinkin ja kiroilla sitä kun kaikki raha menee teknisten laitteiden yksinkertaisiin korjauksiin, kun miehellä on peukalo keskellä kämmentä (tai puuttuu täysin)."
Haluatko ihan oikeasti olla kiinnostava sen vuoksi, että tienaat paljon ja osaat asentaa kotiteatterin johdot kohdalleen..? Kiinnostutkohan itse naisesta sen vuoksi, että hän osaa laittaa ruokaa ja virkata taidokkaasti patalappuja? Insinööriajattelua parhaimmillaan, missä on aito halua tutustua toiseen ihmiseen persoonana eikä välineenä?
Ja oi kyllä, ottaisin oikein mielelläni Toyotalla ajavan humanistin! Paljon mieluummin kui X5:lla ajelevan Gantiin mökille ja Bossiin kaupungille pukeutuvan itseään täynnä olevan insinöörinplantun, joka kuvittelee olevansa jotakin erinomaista sen vuoksi, että tienaa keskivertoa enemmän. Rahan palvonta on äärettömän vastenmielistä. (Ja minä kykenen kyllä 6000-7000 euron kuukausituloillani rahoittamaan teknisten laitteiden korjauksen/uusien ostamisen.)
No, maailmahan on toki pullollaan naisia, jotka hakevat miehestä lähinnä taloudellista vakautta. Osa miehistä suhtautuu näihin harakoihin lähinnä huvittuneen halveksuvasti, mutta joillekin nämä naiset näyttävät olevan pelastus :)kuten sinunlaiset prinsessat.
- miax
pihtaile.. kirjoitti:
kuten sinunlaiset prinsessat.
Hmm..mistä päättelet, että pihtaan? Tuollaistako argumentointia siellä insinöörikoulussa opetetaan?
- Anonyymi
Ei kiitos! kirjoitti:
Eihän tää oo todellista. Täydellinen kuvaus.Entinen insi-nörtin vaimo ja rakastaja.
- Anonyymi
Ingenjöörä kirjoitti:
Ja kun nainen kysyy minulta baarissa "sää oot varmaan insinööri", niin teen aina vastakysymyksen, "mistä hän niin päättelee" ja siitä päästäänkin jutussa eteenpäin, eikä koulutukseni tule sitten sen illan aikana esille. Toki se sitten joskus myöhemmin vastaan tulee, mutta naisten mielestä huumorintajuni ei ole insinöörimäistä, joten se pelastaa minun kohdallani :)On johtajan positio, sama palkka meillä insinöörin vaimoillakin. Ei auta älykkyys, ulkonäkö tai koulutus.
- deitti x2
No, jostain syystä suurin osa tapaamistani insinööreistä on ollut tylsänpuoleisia ihmisiä. Ei toki tarvitse tarkoittaa, että kaikki olisivat. :)
Insinöörin kanssa olen ollut treffeillä kahdesti. Molempien antama ensivaikutelma oli aika... no stereotypian mukainen.
Ensimmäinen oli... ikäisekseen (30v) aika keski-ikäisen (40v) oloinen. Siis pukeutuminen ym. habitus. Materiaaliset asiat (auto, talo, kesämökki) tuntuivat olevan hänelle kovin tärkeitä...
Toinen kommentoin humanistisen alan koulutustani heti ensi treffeillä ihmetellen tyylin "mitä hyötyä siitä on" ... kaikestahan on hyötyä oltava. :)
Eli joo, mielyymmin Toyotalla ajava humanisti tai duunari tai vaikka sitten insinööri, kunhan ihminen, joka ottaa elämän rennosti ja ajattelee asioista laajemmin kuin hyötynäkökulmasta. :)- - mainostaja -
Insinöörit OVAT sekä tylsiä että rajoittuneita. Jos tämä mielikuva elää ihmisten mielissä, niin miksi ihmeessä täytyy profiilissaan mainostaa olevansa insinööri? Eihän kukaan mainosta esimerkiksi leipää, että hyvältä maistuva, mutta kovin on kuiva. Keskity alussa kertomaan ominaisuuksista, joihin yhdistetään positiivisiä fiiliksiä.
Jos poikkeat insinöörijoukosta, ole iloinen siitä. - DI minäkin
Heheh, toi on just minun tyyliäni, mainostan omaisuuttani, ja kysyisin myös mitä hyötyä tuosta humanistisen alan tutkinnosta on.
- mmmmiiiiiieeesssssss
Itse opiskelen insinööriksi tällä hetkellä ja mielestäni mukana on aika kirjavaa porukkaa. Jotkut ovat perus insinöörejä, mutta osan on mukavaa porukkaa. Itse olen muuten insinöörimäinen lähinnä vain siinä suhteessa, että tykkään tehdä asiat loogisesti ja tehokkaasti. Käytän aikaa jonkun tekemisen miettimiseen enkä vain ala tekemään. Kuitenkin osaan ajatella asiaa laaja-alaisemmin enkä ajattele pelkästään tehokkuutta vaan myös sitä, että onko tekeminen mielekästä.
Minusta se kertoo enemmänkin naisesta jotain jos on stereotypioiden vanki. Toki siinä ei ole mitään pahaa, että joku toinen ammatti on hänestä mielenkiintoisempi ja sitä kautta myös mies on mielenkiintoisempi. Mutta oletuksen tekeminen pelkästään ammatin perusteella ei ole mielestäni järkevän ihmisen toimintaa.
Eihän minuunkaan tee filosofiaa lukeva nainen yhtä suurta vaikutusta kuin esimerkiksi kuntosaliohjaaja. Mutta en kuitenkaan lähde yleistämään, että filosofiaa lukeva nainen on tylsä, vaikka näin ehkä yleensä onkin kun vertaa kuntosaliohjaajaan.- DI minäkin
Minunkin on kyllä tunnustettava että teen ainakin karsinnan pääasiassa tutkinnon perusteella. Minulle esim. kauppatieteen maisterit, humanistit, ja sosiaali-alan työntekijät ovat niin vahvoja turn-offeja, että lopetan profiilin selaamisen välittömästi jos sellainen tulee eteen, ja siirryn muualle. Monet varmaan tekevät saman kun törmäävät insinööreihin, siis jos vaikka mainitsee erikseen että on insinööri, koska sitä koulutusta ei löydy nyt defaulttina. Mutta siis DI:n kannattaa naamioitua maisteriksi, sillä ne saattaa luulla että olet silloin vaikka joku humanisti :-). Sitä sitten saa mitä tilaa, eli tuokaan ratkaisu ei välttämättä ole hyvä.
- Nainen27v
Olen 27v nainen ja seurustellut ja tapaillut nimen omaan insinöörejä tai ins.opiskelijoita. En tiedä voi olla sattuman kauppaa mutta toisaalta itseä viehättää se ajattelun erilaisuus. Minua viehättää myös se, että mies osaa sellaisia juttuja joita en itse osaa jne. Ja itse kun olen hoitoalalla niin ei kyllä hoitsumiehet yhtään kiinnosta.
- winterya
osaan sanoa vaan omasta puolestani ja kahden diplomi-insinöörin perusteella: molemmille omat työt olivat tärkeämpiä kuin minun, molemmat toivat tuhottomasti sitä esille kuinka fiksuja ovat minuun verrattuna ja molemmat kokivat, että parisuhde on projekti jonka voi laittaa sivuun kiireiden takia. Kuulemma priorisointia! joopajoo. Ja myönnän ihan avoimesti että neittideiteissä jätän vastaamatta insinööreille, koska en halua enää kokea olevani listan viimeinen, vaikka kyse olisikin "vaan" tapailusta.
- DI minäkin
Hehheh. Törmäsit varmaan johonkin INTJ-tyyppiin. Älkää olko niin ihmeissänne heidän takiaan, he ovat loogisia, ja heidän järkähtämätön logiikkansa ei tule antamaan perille parisuhteessakaan. Mutta heitäkin on erilaisia.
- ap
DI minäkin kirjoitti:
Hehheh. Törmäsit varmaan johonkin INTJ-tyyppiin. Älkää olko niin ihmeissänne heidän takiaan, he ovat loogisia, ja heidän järkähtämätön logiikkansa ei tule antamaan perille parisuhteessakaan. Mutta heitäkin on erilaisia.
Minä, ketjun aloittaja, satun itse olemaan INTJ :)
Kyllä ainakin tämän DI:n logiikka riittää siihen oivallukseen, että joskus (monesti) kannattaa antaa periksikin :)
Siinä taas en näe logiikkaa, että koulutuksen perusteella yleistetään noin. - DI minäkin
ap kirjoitti:
Minä, ketjun aloittaja, satun itse olemaan INTJ :)
Kyllä ainakin tämän DI:n logiikka riittää siihen oivallukseen, että joskus (monesti) kannattaa antaa periksikin :)
Siinä taas en näe logiikkaa, että koulutuksen perusteella yleistetään noin.Olen tietysti itsekin INTJ. Et sinä voi toistuvasti alentua tavallisten tallaajien tasolle, ei sitä itse kumminkaan kauaa kestä. Kyllä me löydämme jonkun, joka osaa arvostaa meidät sellaisinaan.
Nykyään kaikenlaisia huonoja asioita pidetään hyvänä, mutta siihen ei pidä alistua, INTJ:t ovat itsenäisiä ajattelijoita, eivätkä he hurahda mukaan tähän, olkoonpa sitten että elämä on meille vaikeampaa. - zappzapp
DI minäkin kirjoitti:
Olen tietysti itsekin INTJ. Et sinä voi toistuvasti alentua tavallisten tallaajien tasolle, ei sitä itse kumminkaan kauaa kestä. Kyllä me löydämme jonkun, joka osaa arvostaa meidät sellaisinaan.
Nykyään kaikenlaisia huonoja asioita pidetään hyvänä, mutta siihen ei pidä alistua, INTJ:t ovat itsenäisiä ajattelijoita, eivätkä he hurahda mukaan tähän, olkoonpa sitten että elämä on meille vaikeampaa.sitten INTJ:t, että jos livenäkin kuultaa läpi tuo "joudun taas alentumaan tavallisten tallaajien tasolle", niin se saattaa jotakuta ottaa nuppiinkin. :)
- jsak
Olen nainen ja insinööri. Hyvännäköinen, näyttävä ja tyylikäs, ei mikään pirkko perusinssi. Seurustellut vain insinöörien kanssa. Heille parisuhde on vain projekti, jonka voi siirtää sivuun työkiireiden takia. Rahanahneus, kylmyys, tunteettomuus, loputon itse-ja urakeskeisyys, kyvyttömyys huomioida muita ja muiden tunteita, kuvaavat hyvin putkiaivoisia insinöörimiehiä...
Itse saan loputonta kommentointia miehiltä (ei insinööreiltä) koulutuksestani, ja monesti huomaan, että taustalla on epävarmuus ja jonkinasteinen pelko teknisesti koulutettua naista kohtaan...- ap
Mielenkiintoinen kommentti.
Voin kyllä kuvitella tuon epävarmuuden, vaikka itselläni ei ole tarvetta sellaiseen. Moni mies epäilemättä ajautuu insinöörialalle, kun ei keksi muutakaan, kun taas insinööri-nainen on todennäköisesti tehnyt hyvinkin tietoisen valinnan alalle lähtiessään. Ja tilanne, jossa itse on jossakin enemmän sattumalta, ja toinen tarkkaan harkitusti, voi helposti aiheuttaa epävarmuutta.
Moni on valittanut insinööri-miesten kylmyydestä ja tunteettomuudesta. Itse en moisia tunnusta, vaikka toisaalta pidän samoja asioita yhtenä insinööriajattelun kulmakivistä - hyvä insinööri osaa keskittyä työssään pelkkiin faktoihin (poikkeuksena intuitio). Pitäisi vaan osata tehdä ero työn ja muun elämän välille, mutta ilmeisesti ja valitettavasti kaikki eivät siihen pysty. Ne, jotka pystyvät, saavat sitten kärsiä antipatioista.
- JOJOOJOJ
INTJ tyypit ovat putkiaivoja jotka kuvittelevat olevansa kovinkin erikoisia putkia.
- DI minäkin
Heh, toi oli varmasti provo. Mutta joka tapauksessa tuohon sinun perättömään väitteesi on jo otettu kantaa tässä ketjussa. Joka tapauksessa, toivottavasti ette luule että putkiaivoajattelua löytyy vain insinööreistä, kyllähän niitä on muitakin. Erityisesti hoitsut ovat putkiaivoja, mutta ne ei osaa edes ajatella :-) Putkiaivoina ne kuitenkin sopii putkiaivoinsinöörillekin, ja hoitsut haluavat palvella muita, ja siitäkös insinööri tykkää. Olette varmasti huomanneet että hoitsut ovat kuin tehtyjä insinöörille, mutta ei INTJ-tyypille. En itse INTJ-tyyppinä voisi kuvitellakaan ottavani mitään hoitsua, nehän on tyhmiäkin, ja en minä mitään palvelijaa halua. Minulle on tärkeää että se toinenkin osapuoli osaa ajatella intuitiolla.
INTJ-luonne on siis erilainen kuin putkiaivoinsinööri (eli ISTJ); meitä voisi kutsua luoviksi taiteilijoiksi, jotka käyttävät insinöörien suosimaa logiikkaa ja työkaluja toteuttaaksemme visioitamme. Saatamme kuitenkin olla yhtä loogisen järkähtämättömiä kuin insinööritkin, mutta tuo intuitio pehmentää kuitenkin käyttäytymistämme yleensä jonkin verran, tai halutessamme. Sanomme siis ei kiitos insinöörimäiselle putkiaivoajattelulle, ja kyllä kiitos heidän työkaluilleen. Tämä on tietysti aika vahva yhdistelmä, ja niinpä INTJ-luonne onkin todella monipuolinen heppu. Osaamisalueita onkin INTJ:llä yleensä useita, itsellänikin varmaan kolme tai neljä, joissa yhdessä olen ehkä kehittynyt enemmän asiantuntijaksi kuin sitä alaa mitä alunperin itse opiskelin.
INTJ-tyyppejä pidetäänkin yleensä ylimielisinä, ja tavalliset ihmiset eivät oikein voi käsittää sitä tietomäärää ja osaamista mitä meillä on, ja siis se tietomäärä ja osaaminen tekevät meistä itsevarmoja niin tilanteessa kuin tilanteessa. - oajd,kaknmnckdldl
DI minäkin kirjoitti:
Heh, toi oli varmasti provo. Mutta joka tapauksessa tuohon sinun perättömään väitteesi on jo otettu kantaa tässä ketjussa. Joka tapauksessa, toivottavasti ette luule että putkiaivoajattelua löytyy vain insinööreistä, kyllähän niitä on muitakin. Erityisesti hoitsut ovat putkiaivoja, mutta ne ei osaa edes ajatella :-) Putkiaivoina ne kuitenkin sopii putkiaivoinsinöörillekin, ja hoitsut haluavat palvella muita, ja siitäkös insinööri tykkää. Olette varmasti huomanneet että hoitsut ovat kuin tehtyjä insinöörille, mutta ei INTJ-tyypille. En itse INTJ-tyyppinä voisi kuvitellakaan ottavani mitään hoitsua, nehän on tyhmiäkin, ja en minä mitään palvelijaa halua. Minulle on tärkeää että se toinenkin osapuoli osaa ajatella intuitiolla.
INTJ-luonne on siis erilainen kuin putkiaivoinsinööri (eli ISTJ); meitä voisi kutsua luoviksi taiteilijoiksi, jotka käyttävät insinöörien suosimaa logiikkaa ja työkaluja toteuttaaksemme visioitamme. Saatamme kuitenkin olla yhtä loogisen järkähtämättömiä kuin insinööritkin, mutta tuo intuitio pehmentää kuitenkin käyttäytymistämme yleensä jonkin verran, tai halutessamme. Sanomme siis ei kiitos insinöörimäiselle putkiaivoajattelulle, ja kyllä kiitos heidän työkaluilleen. Tämä on tietysti aika vahva yhdistelmä, ja niinpä INTJ-luonne onkin todella monipuolinen heppu. Osaamisalueita onkin INTJ:llä yleensä useita, itsellänikin varmaan kolme tai neljä, joissa yhdessä olen ehkä kehittynyt enemmän asiantuntijaksi kuin sitä alaa mitä alunperin itse opiskelin.
INTJ-tyyppejä pidetäänkin yleensä ylimielisinä, ja tavalliset ihmiset eivät oikein voi käsittää sitä tietomäärää ja osaamista mitä meillä on, ja siis se tietomäärä ja osaaminen tekevät meistä itsevarmoja niin tilanteessa kuin tilanteessa.No oletpas huvittava trolli. :)
- gurgur
todellisuus. Et voi opettaa kaikille että oikeasti DI:t ovat monipuolisia, kulttuuriharrastajia, kivoja ja söpöjä. Älä ankkuroi itseäsi tuohon asiaan, et voi mitään ihmisten ennakkoluuloille. Eivätkä ne luulot ihan tyhjästä tule. Älä jankkaa, älä vänkää, älä yritä korjata mielestäsi harhaista ajattelutapaa. Ota asiat ja ihmiset sellaisina kuin ne ovat. Perusinsinööri on tylsä putkiaivo, naistutkija miesvihaaja ja sivarit ituhippejä.... Miltä sinusta muuten kuulostaisi naistutkija tai sivari joka keskittyy todistamaan em. väitteitä kohdaltaan vääriksi tai ottaa koko asian edes esiin?
- Mies22vkl
Minä ainakin olen sitä mieltä, että sivarit eivät ole ituhippejä ja on todella lapsellista tehdä tällainen oletus. Ei siviilipalveluksen suorittaminen kerro juuri mitään kyseisestä ihmisestä. Lähinnä vain sen, että hän on asepalvelusta ajatellut ja päättänyt tehdä poikkeavan valinnan. Motiiveja on monia.
Muutenkin stereotypioita on mielestäni hyvä pyrkiä poistamaan jos ne eivät pidä paikkaansa. Tosin sanoisin samaan hengenvetoon, että tämä stereotypia insinööreistä pitää kuitenkin enemmän paikkansa kuin moni muu stereotypia. - InssiNeito
Mies22vkl kirjoitti:
Minä ainakin olen sitä mieltä, että sivarit eivät ole ituhippejä ja on todella lapsellista tehdä tällainen oletus. Ei siviilipalveluksen suorittaminen kerro juuri mitään kyseisestä ihmisestä. Lähinnä vain sen, että hän on asepalvelusta ajatellut ja päättänyt tehdä poikkeavan valinnan. Motiiveja on monia.
Muutenkin stereotypioita on mielestäni hyvä pyrkiä poistamaan jos ne eivät pidä paikkaansa. Tosin sanoisin samaan hengenvetoon, että tämä stereotypia insinööreistä pitää kuitenkin enemmän paikkansa kuin moni muu stereotypia.minä, 28-vuotias DI-nainen, olen pahimmat ylilyönnit ja ääripää-miehet tavannut juuri insinöörimiesten joukosta. muutama tapaus mainitakseni: eräs opiskelukaverini osti jatkuvasti (kerran kuukaudessa) uuden kännykän. aina kun joku uusi malli tuli markkinoille, hänen oli se saatava. hän kantoi niitä sitten repussaan kouluun, esitteli niitä sitten minulle ja jos teimme ryhmätyötä tms niin siinä ne puhelimet olivat pöydällä rivissä (eikä yksikään koskaan soinut). ihmettelin sitten, että eikö tule kalliiksi ostaa koko ajan uusia puhelimia ja miksi niitä pitää olla niin monta. lopulta hän tunnusti että halusi tehdä minuun vaikutuksen näillä kännyköillä. siis kännyköillä, välittömästi minuun alkoi levitä inhon ja ihmetyksen sekaisia tunteita. voiko joku oikeasti kuvitella että nainen valitsee miehen puhelimen perusteella. säälittävää, todella säälittävää.
yksi tapaus oli insinöörimies (ei opiskelukaveri, työpaikan kautta tutustuin), joka puhui kaikesta mahdollisesta tekniikasta koko ajan. ja siis ihan koko ajan. yritin sitten välillä kääntää puheenaiheita muuhun, mutta seuraava aihe mistä mies halusi puhua oli urheilu. minun asiani eivät häntä kiinnostaneet. jos yritin keskustella ihan tavallisista arkipäiväisistä aiheista, kuten matkustamisesta, lomanviettotavoista, viikonlopunviettotavoista, ja kertoa omistani, mies totesi aina tylysti "ei kiinnosta". ja sen ajan kun mies ei puhunut tekniikasta tai urheilusta, hän valitti jostakin. kaikki on niin kallista ja se ja se työkaveri on ärsyttävä ja...suoraan sanoen, en ole koskaan aiemmin enkä myöhemmin tavannut ihmistä jolla olisi ollut näin heikot vuorovaikutustaidot.
vaikka itse olen insinööri, kukaan joka ei sitä tiedä ei osaa sitä edes arvatakaan koska en kuulemma "vaikuta insinööriltä". mutta tunnustan että olen viime aikoina hieman syrjinyt insinöörimiehiä parisuhdemarkkinoilla, koska parhaimmat mieskokemukset ovat muiden kuin insinöörien kanssa. - deittix2
InssiNeito kirjoitti:
minä, 28-vuotias DI-nainen, olen pahimmat ylilyönnit ja ääripää-miehet tavannut juuri insinöörimiesten joukosta. muutama tapaus mainitakseni: eräs opiskelukaverini osti jatkuvasti (kerran kuukaudessa) uuden kännykän. aina kun joku uusi malli tuli markkinoille, hänen oli se saatava. hän kantoi niitä sitten repussaan kouluun, esitteli niitä sitten minulle ja jos teimme ryhmätyötä tms niin siinä ne puhelimet olivat pöydällä rivissä (eikä yksikään koskaan soinut). ihmettelin sitten, että eikö tule kalliiksi ostaa koko ajan uusia puhelimia ja miksi niitä pitää olla niin monta. lopulta hän tunnusti että halusi tehdä minuun vaikutuksen näillä kännyköillä. siis kännyköillä, välittömästi minuun alkoi levitä inhon ja ihmetyksen sekaisia tunteita. voiko joku oikeasti kuvitella että nainen valitsee miehen puhelimen perusteella. säälittävää, todella säälittävää.
yksi tapaus oli insinöörimies (ei opiskelukaveri, työpaikan kautta tutustuin), joka puhui kaikesta mahdollisesta tekniikasta koko ajan. ja siis ihan koko ajan. yritin sitten välillä kääntää puheenaiheita muuhun, mutta seuraava aihe mistä mies halusi puhua oli urheilu. minun asiani eivät häntä kiinnostaneet. jos yritin keskustella ihan tavallisista arkipäiväisistä aiheista, kuten matkustamisesta, lomanviettotavoista, viikonlopunviettotavoista, ja kertoa omistani, mies totesi aina tylysti "ei kiinnosta". ja sen ajan kun mies ei puhunut tekniikasta tai urheilusta, hän valitti jostakin. kaikki on niin kallista ja se ja se työkaveri on ärsyttävä ja...suoraan sanoen, en ole koskaan aiemmin enkä myöhemmin tavannut ihmistä jolla olisi ollut näin heikot vuorovaikutustaidot.
vaikka itse olen insinööri, kukaan joka ei sitä tiedä ei osaa sitä edes arvatakaan koska en kuulemma "vaikuta insinööriltä". mutta tunnustan että olen viime aikoina hieman syrjinyt insinöörimiehiä parisuhdemarkkinoilla, koska parhaimmat mieskokemukset ovat muiden kuin insinöörien kanssa.Tuo tekniikan esittely on kyllä outo piirre aika monissa muissakin miehissä, ei liene vain insinöörien synti...
tapailin muinoin myös 1/2v miestä, joka oli aivan friikki tuossa suhteessa. Oli myös IT-alalla varsin pätevä ammattilainen ja omituisesti kuviteli sen lisäävän hänen kiinnostavuuttaan miehenä. Tuossa miehessä oli muita miellyttäviä piirteitä joiden vuoksi tapailin häntä noinkin pitkään. Mutta mies olisi toivonut minun ihastuvan hänessä myös noihin piirteisiin, jotka tekivät hänestä hyvän ammatissaan, ja sen sorttista ihailua en voinut hänelle antaa kun en sitä tuntenut.
Jos sitten taas ajattelee ammatteja, jotka lisäisivät miehen seksikkyyttä, niin kyllä ne ainakin minun silmissäni ovat kädentaitoihin liittyvät ammatit...
- bhadfjhbqef
Hyvä AP
Oikeastaan tässä koko ketjussa on puhuttu miesten ja naisten eroista. Miehet jakaantuvat karkeasti kolmeen ryhmään; insinöörit, taiteilijat ja rentut. Näistä Insinööri on miehisin mies ja taiteija taas oikeastaan melkoinen ämmä. Suurin osa on tältä väliltä enemmän tai vähemmän renttuja. Monelle vastakkaisen ääripään naiselle määrätietoinen, looginen, laskelmoiva ja priorisoiva mies onkin sitten liian erilainen kuin he itse. Tähän kun vielä lisätään se, että yleensä insinöörityypin miehet vielä oikeasti hakeutuvat tekniseen koulutukseen, on stereotypia valmis. ei auta, että sinä satut olemaan enemmän renttutyyppiä.
Ps. Tarkastaja oli rakennustyömaalla käynnillä, kun yhtäkkiä lautakasa kaatui hänen päällensä. Rakennusmiehet hälyttivät nopeasti apua, "hei, tulkaa auttamaan, insinööri jäi lautakasan alle". Jolloin lautakasan äältä kuului vaimea ääni "diplomi-insinööri!"- DI minäkin
Piti mainita, että kun opiskelin Teknillisessä korkeakoulussa, niin siellä oli kerran yksi kurssiassistentti, joka oli mies, ja hän harrasti kilpaurheilua, oliko jotakin balettia tai kaunoluistelua. Vähän kyllä nauratti, mutta näitä taiteilijasieluja kyllä löytyy diplomi-insinööreistäkin. Renttuja en kyllä ole huomannut.
- ap
AP välikommentoi....
Mielenkiintoisia vastauksia, toivottavasti näitä tulee vielä lisää. Kaikki näkökulmat ovat tervetulleita :)
Minulle itselleni kumppanin koulutuksella ei ole juurikaan väliä, mutta tunnustan etsiväni ensisijaisesti muuta kuin insinööriä. Se ei johdu mistään antipatioista, vaan siitä, että olisi tylsää, jos ajatusmaailmat olisivat liian samanlaiset. Haen siis periaatteessa humanistia (liekö se vastakohta insinöörille, mutta kuvittelisin pehmeimpien luontaisten arvojen löytyvän siltä osastolta), mutta kuten sanottu, koulutuksella ei ole väliä, vaan ajatusmaailma ratkaisee. - Anonyymi
Insinööriksi vain päätyvät ihmiset, joita kiinnostavat monintavoin ja laajasti mm. ekniset tai päättelyä vaativat haasteet,prosessit ja ilmiöt. He uppoutuvat ratkoessaan haasteita ja tutkiessaan laitteiden , värkkien tai ohjelmistojen toimintaa . Yksin toimijoita, suorittajia. Tuottavat kirjallisia ja suullisia asiakeskeisiä sisältöjä hyvin, mutta kyky ilmaista, tunnistaa omia tunteita tai toisten tarpeita heikkoa. Käyttävät usein parisuhteissaan samaa kaavamaista toimintamallia, kuten työssään. Surullista. Heillä ei vahvuutena empatiakyky. Parisuhde on valmiiksi ajastettu, vaiheistettu prosessiohjaukseen perustuva projekti. He ovat tahattomuuttaan kaiketi vaativia
päällekäypiä ja manipulatiivisia. Suuri heikkous osalla sosioemotionaalinen kykenemättömyys hahmottaa , keskustella omista tunteista ja tarpeista. Stressaantuvat ja ahdistuvat herkästi. Eivät hahmota omia psyykkisiä voimavarojaan tai käsittele, kerro kuormittumiseen liittyviä tunteitaan. Resilienssiä suorituskeskeiseen toimintaan, projektin läpivientiin löytyy uppoutuen, mutta muutoin kokonaiskuva ja mittakaava hajoaa insinöörin otsasta. Suorituskeskeisinä he pakenevat paikalta. Työprojekti tai parisuhde. Eivät osaa ottaa huomioon toisten ihmisten tunnetarpeita, Lisäksi vuorovaikutustilanteet, kyky ottaa vastaan muiden näkemyksiä, keskustella laajemmin eri näkökulmista tuottaa vaikeuksia. Tämän etenkin uppoutuva yliopistoinsinööri jättää myös kertomatta. Vrt. Käytännön ja monesti ihmisyhteissä laajempaa toimijuutta edustavaan Amk-insinööriin DI vaikenee , koska kykyä taitoja ei ole työstää , keskustella,
prosessoida tai hahmottaa, kuvata tunnetason ilmiotä. Persoonan vahva loogis-matemaattinen ajattelu , päättelykyky ohjaa ammativalintaa ja työ haasteiden, vaativien uppoutumista edellyttävien tehtävien, prosessien parissa ohjaa aivoja työn yhä vahvemmin vaatimuksiin. Tiedonkäsittely, työmuisti, oman toiminnanohjaus, sinnikkyys keskittyminen vailla vertaa ja harjaantuu .lisää. Työn yksipuolisuus kostautuu. Aivojen tiettyjen osien , kuten tunteiden käsittelyn , sosioemotionaalisten kyvyt toiminnot osalla heikkenevät. Ihmissuhteissa näyttäytyy toistuen kaavamaista ja itsekeskeistä toimintatapaa.
tapaa . Lääkäreiksi päätyvät samat taiturit. Silti heillä myös samat haasteet elämän perusasoissa. Erityisherkkiä kokijoita, myös AS- piirteisiä yksintoimjoita Haasteissa, tunnetason uhkaa , emotionaalista stressiä kokiessaan päätyvät ratkaisukeskeisinä kylmääviinkin ja kaavamaisiin ratkaisuihin. Näiden fiksujen kyky hahmottaa, käsitellä tunteita, vuorovaikutustilanteita, asiayhteyksiä, voi järkkyä läheltä nähtynä hetkittäin aivan psykoottistasoisesti. Psyykkisen ja fyysisen kuormituksen, siitä johtuvan piilotetun , kasautuvan ahdistuksen vuoksi he toimivat kuin psykopaatin lailla tuhoten oman , läheisten elämän vakavasti ja
järkyttävästi. Yllättävät pakoreaktiot, rajut ja vauhdikkaat mielialavaihtelut, dissassosiaatiot, pikaiset suhteet, yllättävät irtisanoutumiset, avioerot, väkivallanteot, pikaiset tapot , taustana kenties hetken disassioaatiot tai itsetuhoisuus kertovat tiettyjen alojen älykkäiden ihmisten traagisista haasteista. Tappoja , murhia tekevät tietty muutkin. En osaa korjata mitään tai hallita koneita saati työkaluja käyttää. Matematiikan kolmannen asteen yhtälöä en juuri muistele. . Olen silti älykköjä rakastava tervepäinen, luova , älykäs, korkeakoulutettu ihmistieteiden parista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin262926Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee252068Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1121578- 761329
Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71298Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1381206- 641036
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I10954Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.70911- 102892