Onkohan tää oikea alue kysyä, eli mitkä kaikki asiat vaikuttavat siihen, kuinka hyvin auto starttaa kovilla pakkasilla? Akku luonnollisesti, mut mitäs muuta? Sytytystulpat? Öljy? Kiitos vastauksista!
Mitkä asiat vaikuttavat kylmäkäynnistykseen?
30
1702
Vastaukset
- heijssaaan
Lohkolämmitin tietty ja myös ajomatka. Jos ajat töihin vaan jotain pari kilsaa, saattaa akku pikkuhiljaa hiippua lyhyen latausajan takia.
Ja kytkin pohjaan kylmällä startatessa, niin ei starttimoottorin tarvitse pyörittää jäykkää vaihteistoa.- 545457
Kytkin kyllä pidetään pohjassa aina startattaessa.. Oli sitten kesä tai talvi.
- Varta Blue Dynamic
545457 kirjoitti:
Kytkin kyllä pidetään pohjassa aina startattaessa.. Oli sitten kesä tai talvi.
seuraavaa: laita vaihde vapaalle ja yritä käynnistää auto ilman kytkintä. Se käynnistyy kyllä! :)
Startatessa tuo on ylipäätään suositeltavin kombinaatio: vaihde vapaalle ja kytkin pohjaan, niin starttimoottori säästyy vaihteiston pyörittämiseltä. Ja jos oikein hifistellään, virtojen päällelaiton jälkeen parin sekunnin tauko, jotta auton sähkölaitteistot osaavat varautua pian tapahtuvaan käynnisty(yrity)kseen. - HIFISTELYÄ::11?+
Varta Blue Dynamic kirjoitti:
seuraavaa: laita vaihde vapaalle ja yritä käynnistää auto ilman kytkintä. Se käynnistyy kyllä! :)
Startatessa tuo on ylipäätään suositeltavin kombinaatio: vaihde vapaalle ja kytkin pohjaan, niin starttimoottori säästyy vaihteiston pyörittämiseltä. Ja jos oikein hifistellään, virtojen päällelaiton jälkeen parin sekunnin tauko, jotta auton sähkölaitteistot osaavat varautua pian tapahtuvaan käynnisty(yrity)kseen..
kytkin pohjaan
valokytkimestä seisontavalot päälle
auto käyntiin
nostetaan kytkin
valokytkimestä ajovalot päälle
. HIFISTELYÄ::11?+ kirjoitti:
.
kytkin pohjaan
valokytkimestä seisontavalot päälle
auto käyntiin
nostetaan kytkin
valokytkimestä ajovalot päälle
.......tarkistetaan, että lämppän puhallin, radio ym. turhat apulaitteet on pois, ennenkuin startataan......
- tarkenee..
Kyllä tuo ilman lämpötila on se, joka eniten vaikuttaa siihen, starttaako auto pakkasella vaiko eikö.
- en tiedä..
Ja osa starttaa ihan nätisti, osa ei välttämättä ollenkaan. Eli mistä muusta tuo johtuu kun akusta?
- uijokla
Diesel-autoissa on kuulemma sellainen ominaisuus, että jos polttoainejärjestelmässä on vain kesälaatua ja pakkasta enemmän kuin 15 astetta, polttoaine jähmettyy ja sitten käynnistyy aika huonosti.
Hehkutus (ja hehkujen toiminta) tulee ekana mieleen. Öljyt toki (nytkin 29 000 ajetut öljyt - starttaa jo vähän huonosti, jos ollut vuorokauden -20:ssä eikä lohko ollutkaan lämmittämässä...)
- En tiedä..
Selvitetään nyt vielä vähän, eli kyseessä bensakone, ei diesel! Pitänee noi öljyt käydä vaihtamassa piakkoin ainakin..oisko tulppien vaihdosta mitään hyötyä?
En tiedä.. kirjoitti:
Selvitetään nyt vielä vähän, eli kyseessä bensakone, ei diesel! Pitänee noi öljyt käydä vaihtamassa piakkoin ainakin..oisko tulppien vaihdosta mitään hyötyä?
Tulpat kai yleensä toimivat tai sitten eivät, mutta ehkä jos yksi ei toimi...
Siitä voidaan sitten trollailla vähän aikaa, onko besalla toimivia autoja olemassakaan. :D- uijokla
En tiedä.. kirjoitti:
Selvitetään nyt vielä vähän, eli kyseessä bensakone, ei diesel! Pitänee noi öljyt käydä vaihtamassa piakkoin ainakin..oisko tulppien vaihdosta mitään hyötyä?
Ai tarkoitit kysyä jonkun tietyn auton käynnistymiseen vaikuttavia asioita! Se kannattaa sitten aina mainita, että puhutaan jostain tietystä autosta, ja mielellään mainita suoraan auton merkki ja malli :-) Niin kuin huomasit, ei kannata tiputella tietoa hiljalleen aivan kuin olisi jokin valtiosalaisuus vartioitavana. Tärvääntyy monen aikaa turhaan sellaiseen.
- ..........
Ehdottomasti tärkeimmät ovat öljylaatu ja akku.
- sdggghfg
Öljy voi vaikuttaa mutta kuuluu kyllä niihin vähiten vaikuttaviin asoihin...
- ouiyouiyouiy
sdggghfg kirjoitti:
Öljy voi vaikuttaa mutta kuuluu kyllä niihin vähiten vaikuttaviin asoihin...
Kuuluu kyllä eniten vaikuttaviin asioihin: Jos öljynä on korkean viskositeetin ns kesälaatu, se käytännössä estää moottorin pyörittämisen alle -25 ... -30 asteen lämpötiloissa. Kylmäkäynnistyksiä ajatellan kannattaa siis käyttää tason 0W-40 öljyjä, jos sellaiset ei jo valmiiksi autossa ole.
- hdshsh
ouiyouiyouiy kirjoitti:
Kuuluu kyllä eniten vaikuttaviin asioihin: Jos öljynä on korkean viskositeetin ns kesälaatu, se käytännössä estää moottorin pyörittämisen alle -25 ... -30 asteen lämpötiloissa. Kylmäkäynnistyksiä ajatellan kannattaa siis käyttää tason 0W-40 öljyjä, jos sellaiset ei jo valmiiksi autossa ole.
mutta tarkoitin kyllä yleisesti käytössä olevia öljyjä, jos kone on kunnossa niin käynnistyy hyvin vaikka 15w öljyllä -20 pakkases, jos ei käynnisty niin vika on esim. sytytyksessä/polttoaineensyötössä ei öljyssä.
- hjghjghjg
hdshsh kirjoitti:
mutta tarkoitin kyllä yleisesti käytössä olevia öljyjä, jos kone on kunnossa niin käynnistyy hyvin vaikka 15w öljyllä -20 pakkases, jos ei käynnisty niin vika on esim. sytytyksessä/polttoaineensyötössä ei öljyssä.
Pumpattavuuden rajalämpötila määritellään jokaiselle SAE-luvulle. Se on alin lämpötila, jossa öljypumppu voi siirtää öljyä. Lämpötila määräytyy seuraavasti:
0 W -40
5 W -35
10 W -30
15 W -25
20 W -20
Siis myös yleisesti käytössä olevat öljyt jämähtävät Suomen paukkupakkasissa, varsinkin kesäöljyinä käytetyt 15-20 öljyt.
- kokemusta57536
Tulppien lisäksi virranjakajan kansi ja pyörijä vaikuttaa paljon käynnistykseen, jos siis hieman vanhempi auto jossa on virranjakaja. Etenkin tuo pyörijä kuluu ajan myötä ja silloin kun on kulunut ei käynnisty kunnolla talvella, esim. käy vain kolmella.
- En tiedä..
Hmm, virranjakasta en tiedä..kyseessä fiat punto -03 16v.
Öljyt on vaihdettu tosiaan 8000km sitten. Suositteletteko siis tulppa ostoksille menoa? - kokemusta57536
En tiedä.. kirjoitti:
Hmm, virranjakasta en tiedä..kyseessä fiat punto -03 16v.
Öljyt on vaihdettu tosiaan 8000km sitten. Suositteletteko siis tulppa ostoksille menoa?Virranjakaja on se osa mistä lähtee 4 johtoa tulpille ja 1 johto sytytyspuolalle, en tiedä onko tuonikäisessä puntossa virranjakaja. Se kansi on yleensä kahdella ruuvilla kiinni ja siellä alla on pyörijä. Kansi ja pyörijä maksavat yhteensä yleensä alle 10e joten jos on virranjakaja, kannattaa nekin vaihtaa.
Kyllä ne tulpatkin kannattaa vaihtaa säännöllisesti, jos et tiedä koska on viimeeksi vaihdettu niin kannattaahan nekin vaihtaa, ei paljoa maksa. - En tiedä..
kokemusta57536 kirjoitti:
Virranjakaja on se osa mistä lähtee 4 johtoa tulpille ja 1 johto sytytyspuolalle, en tiedä onko tuonikäisessä puntossa virranjakaja. Se kansi on yleensä kahdella ruuvilla kiinni ja siellä alla on pyörijä. Kansi ja pyörijä maksavat yhteensä yleensä alle 10e joten jos on virranjakaja, kannattaa nekin vaihtaa.
Kyllä ne tulpatkin kannattaa vaihtaa säännöllisesti, jos et tiedä koska on viimeeksi vaihdettu niin kannattaahan nekin vaihtaa, ei paljoa maksa.Tulpat on vaihdettu viimeksi ~28000km sitten, seuraava vaihto ois huolto-ohjelman mukaan 12000 kilometrin päästä. Pitänee tutkia tuo virranjakaja homma, ei liian kallis osa ainakaan ole. Kiitos muuten vastauksista!
- Varta Blue Dynamic
En tiedä.. kirjoitti:
Hmm, virranjakasta en tiedä..kyseessä fiat punto -03 16v.
Öljyt on vaihdettu tosiaan 8000km sitten. Suositteletteko siis tulppa ostoksille menoa?akun testauttamista. Se on melko tyypillistä, että akku väsähtää ensimmäisten pakkasten tultua. Jos sinulla on ollut käynnistymisongelmia vasta vähän aikaa, kyse voi hyvinkin olla siitä. Autosi on -03, niin onkohan siinä mahdollisesti vielä alkuperäinen akku? Se ainakin selittäisi asian.
Akkuliikkeessä testauttavat akkusi ilmaiseksi hetkessä. Ehkä se olisi hyvä tehdä ennen kuin rukkaat huolto-ohjelmasi uusiksi uusilla tulpilla. Starttimoottoria on yllättävän harva maininnut. Kun tässä nyt arvaillaan, niin onhan sekin mahdollinen syy huonoon käynnistymiseen. - En tiedä..
Varta Blue Dynamic kirjoitti:
akun testauttamista. Se on melko tyypillistä, että akku väsähtää ensimmäisten pakkasten tultua. Jos sinulla on ollut käynnistymisongelmia vasta vähän aikaa, kyse voi hyvinkin olla siitä. Autosi on -03, niin onkohan siinä mahdollisesti vielä alkuperäinen akku? Se ainakin selittäisi asian.
Akkuliikkeessä testauttavat akkusi ilmaiseksi hetkessä. Ehkä se olisi hyvä tehdä ennen kuin rukkaat huolto-ohjelmasi uusiksi uusilla tulpilla. Starttimoottoria on yllättävän harva maininnut. Kun tässä nyt arvaillaan, niin onhan sekin mahdollinen syy huonoon käynnistymiseen.Akku on uusittu viime talvena ja on merkkiä Banner..auto on nyt täysin kuollut, vei pakkanen viimeisetkin mehut. Mittailin akun jännitteitä, kun auto ei ole käynnissä, niin näytti 12.18volttia ja kun koitettiin käynnistää niin jännitteet tippu 5.9volttiin. No ei ihan varmasti tapahdukkaan mitään tollasella määrällä.
Kannattaako yrittää ladata täyteen jollain vehkeellä vai hakea suoraan uus? Ei taida toista banneria enää tulla. - En tiedä..
En tiedä.. kirjoitti:
Akku on uusittu viime talvena ja on merkkiä Banner..auto on nyt täysin kuollut, vei pakkanen viimeisetkin mehut. Mittailin akun jännitteitä, kun auto ei ole käynnissä, niin näytti 12.18volttia ja kun koitettiin käynnistää niin jännitteet tippu 5.9volttiin. No ei ihan varmasti tapahdukkaan mitään tollasella määrällä.
Kannattaako yrittää ladata täyteen jollain vehkeellä vai hakea suoraan uus? Ei taida toista banneria enää tulla.Ja jos/kun tuosta pihalta taas pääsee liikenteeseen, niin pitänee käydä testauttamassa tuo akku. Kiitos taas vastauksista ja vinkeistä! :)
- Varta Blue Dynamic
En tiedä.. kirjoitti:
Akku on uusittu viime talvena ja on merkkiä Banner..auto on nyt täysin kuollut, vei pakkanen viimeisetkin mehut. Mittailin akun jännitteitä, kun auto ei ole käynnissä, niin näytti 12.18volttia ja kun koitettiin käynnistää niin jännitteet tippu 5.9volttiin. No ei ihan varmasti tapahdukkaan mitään tollasella määrällä.
Kannattaako yrittää ladata täyteen jollain vehkeellä vai hakea suoraan uus? Ei taida toista banneria enää tulla.vähän näistä akuista vielä, etenkin Bannerista, mutta kyllä tuo vuosi on aivan liian vähän yhdellekään akulle. Ellet sitten ole viimeisen vuoden ajanut pelkästään alle 10 km lenkkejä kaupungissa stereot aina päällä, istuinlämmitys ja puhallin täysillä, paljon pelkkiä kylmäkäynnistyksiä... tuollainen nurkka-ajo kuluttaa tosi paljon autoa! Tietenkin voi olla, että akkusi on ok, mutta laturi on sökö eikä lataa ajossakaan akkuasi täyteen.
Tunnin yhtämittainen lenkki voisi antaa osviittaa akun/laturin kunnosta. (tekee kyllä muutenkin tosi hyvää autolle näillä pakkasilla). Mikäli pitkän lenkin jälkeen käynnistyminen on edelleen vaikeaa, on laturissakin kaiketi silloin jotain mätää. Toisaalta pelkkä akun vaihtokin voi auttaa. Luulen, että nämä asiat eivät selkiydy arvailemalla vaan testaamalla. Niinhän ne korjaamoissakin välillä tekevät: vaihtavat osia tietämättä edes tarvitseeko niitä vaihtaa nähdäkseen, miten tilanne muuttuu, jos muuttuu. En tiedä.. kirjoitti:
Akku on uusittu viime talvena ja on merkkiä Banner..auto on nyt täysin kuollut, vei pakkanen viimeisetkin mehut. Mittailin akun jännitteitä, kun auto ei ole käynnissä, niin näytti 12.18volttia ja kun koitettiin käynnistää niin jännitteet tippu 5.9volttiin. No ei ihan varmasti tapahdukkaan mitään tollasella määrällä.
Kannattaako yrittää ladata täyteen jollain vehkeellä vai hakea suoraan uus? Ei taida toista banneria enää tulla.Kun mittaat akun lepojännitteen, niin sen on parasta tapahtua vasta seuraavana päivänä.
Jos usean tunnin jälkeen käynnistyksestä jännite on vielä 12,18 V, niin akkun varaus on puolillaan.
Toisaalta jännite ei toimivassa akussa saisi edes käynistyksessä laskea noin alas. Jos lepojännite laskee alle 11V, niin akku on totaalisen tyhjä ja jäätyy näillä pakkasilla.
Jos saat käyntiin kaapeleilla avustavalla akulla, mittaa latausjännite. Sen on oltava vähintään 13,5 V,
jotta laturi toimii kunnolla.
Minä veikkaan, että akkusi on finaalissa. Sitä on syväpurettu ja se on sulfatoitunut. Lataaminen sellaisella laturilla joka poistaa tuon sukfatoinnin, esim Ctek, saattaa elvyttää noinkin tuoreen akun.- En tiedä..
Täpinä kirjoitti:
Kun mittaat akun lepojännitteen, niin sen on parasta tapahtua vasta seuraavana päivänä.
Jos usean tunnin jälkeen käynnistyksestä jännite on vielä 12,18 V, niin akkun varaus on puolillaan.
Toisaalta jännite ei toimivassa akussa saisi edes käynistyksessä laskea noin alas. Jos lepojännite laskee alle 11V, niin akku on totaalisen tyhjä ja jäätyy näillä pakkasilla.
Jos saat käyntiin kaapeleilla avustavalla akulla, mittaa latausjännite. Sen on oltava vähintään 13,5 V,
jotta laturi toimii kunnolla.
Minä veikkaan, että akkusi on finaalissa. Sitä on syväpurettu ja se on sulfatoitunut. Lataaminen sellaisella laturilla joka poistaa tuon sukfatoinnin, esim Ctek, saattaa elvyttää noinkin tuoreen akun.Sain aamulla kaverilta virtaa ja saatiin pirssi taas tien päälle..otin heti nokan kohta akkukauppaa ja siellä vedettiin testerillä akun kunto läpi, auto oli ollut tuohon mennessä käynnissä jo noin tunnin. Jänöt näytti olevan 12.54v ja ampeereita tuli ulos ~240 (akun kyljessä luvattiin 360:tä). Testeri ilmoitti, että vaihda akku. Ilmeisesti sattunut paska bannerin akku.. Ostin kaupasta uuden 55Ah:n (entinen oli 44Ah) Virrat päällä mittailin akun jännitteeksi 14.09volttia, eli laturin pitäisi pelittää?
Ajelut on aika pitkälti lyhyttä ~5-15km luokkaa ja lähtöjä tulee 1-4krt/päivässä. Pidän auton kyllä aina roikan päässä, kun kotona oon..eli auto kerkeää lämmitä sen pari tuntia joka aamu ennen starttia.
Toivotaan että nyt pelittää niinkun kuuluukin. :)
.......
1. Akku (eli tarvitaan käynnistysvirtaa)
-pitää olla a) varauksessa ja b) annettava riittävä käynnistysvirta
2. Öljy (eli riitävän alhainen pyöritysvastus starille)
-öljyn pitää olla niin notkeaa, että startti jaksaa em. akulla pyörrittää moottoria
3. Polttoainejärjestelmä (eli saa riittävästi ainetta)
-polttoaineen suodatin ei jäässä
-"ryyppy" toimii
4. Sytytys (eli polttoaineen sytyttäminen)
-sytytystulpat kunnossa
-sytytyksen ennakot ym. säädöt kunnossa. koska kylmäkäynnistys on pienestä kiinni.
OFFTOPIC 5. Jäähdytysjärjestelmä. (ei vaikuta käynnistyvyyteen)
-jäähdytysnesteen pakkaskesto kunnossa, saattaa aiheuttaa matkan keskeytymiseen
-termostaatti, kunnossa, vaikuttaa sisälämpöön ja polttoaineen kulutukseen
-lukot voideltu, että pääsee yleensä starttaamaan......
Eli käytännössä hoituu TALVIHUOLLOLLA, jossa laitetaan kunnon öljyt ja suodattimet, tarkistetaan akun kunto ja moottorin säädöt, niin pitäisi auton merkistä, mallista ja iästä riipumatta olla aamul'ähdöt huolettomia.
Lopuksi: jos ajaa lytyttä ajoa, kannattaa joko hankkia ns. ylläpitolaturi tai ladata akkua akkulaturilla esmes kerran viikossa kylmällä säällä.- pakkasta saa olla
Eri moottoreilla on erilaiset ominaisuudet, toiset käynnistyvät paremmin kuin toiset ja jotkin käyvät paremmin, kuin toiset.
Yleisin syy huonoon käynnistymiseen on huono akku. Itse suosittelen akuksi esimerkiksi Optima Red Top - akkua, koska se pystyy antamaan normaalia akkua enemmän käynnistysvirtaa (myös Optima Yellow Top ihan hyvä vaihtoehto, mutta enemmänkin suunniteltu kestämään syväpurkauksia jne).
Ja toisaalta mitä parempi kipinä saadaan, sitä paremmin moottori käy ja käynnistyy, itse käytän Denso Iridium - sytytystulppia.
Kun sytytyksen ajoitus, polttoaineen oikea saanti sekä edellä mainitut asiat on kunnossa, niin ei pitäisi olla käynnistyksessä mitään ongelmia edes pakkasella.- pakkasta saa olla
Lisätäänpä vielä linkit noista tulpista ja akusta:
http://www.spark-plugs.co.uk/pages/technical/iridium_spark_plugs.htm
http://www.optima-batterien.eu/optima-products/redtop.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.142033Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161861569Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä
Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain1541404Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt991317Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno381198- 84938
Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu49902Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas134844Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks13817Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.138813