Milloin tatuointia ei saa/voi ottaa?

ikkil

Tälläistä siis kysyisin. Tiedän että verisairauksia sairastavat ei saa ottaa jne. mutta onko jotain muutakin syitä miksi ei voi ottaa?

Niin ja sitten vielä sellainen, että mitä ei saa tehdä, kun tatuointia menee ottamaan...? Saako esim. ajaa karvat pois jo siltä alueelta, mille tatska tulee?

17

8487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rhy4

      Yleisesti, jos olet alle 18v., päihtynyt. Jotkut ei tee, jos kärsit epilepsiasta, joillekkin riittä, että kertoo miten toimia, jos kohtaus iskee. Niin ja tietysti tatuoija voi kieltäytyä tekemästä haluamaasi kuvaa.
      Kysely ja utelu valitsemaltasi tatuoijalta jelppaa.

      Kaikkeahan voi tehdä ennen tatuoinnin ottoa, mutta yleisesti on turhaa sheivata itse, koska tatuoija tekee sen silti, tulla tatuoitavaksi krapulassa, koska vanhalta viinalta haisevaa otusta ei kestä ketään ja tuskin itse kestää sitä rääkkiä darrassa.

      • Jks82

        Olen sairastanut 20v 4asteen primaarisesti yleistyvää epilepsias. Ja mul on puolet kuvista tehty eli noin 15kuvaa tehty itse tehdyllä koneella joka on hakanut saksalaista mustetta muutaman millin liian syvälle.


    • 087fv

      raskauden aikana ei saa teettää tatuointia, imetyksen aikana omalla vastuulla.

    • hjlsdjhl

      Raskauden aikana ei saa tatuointia ottaa. Ja jos sinulla on HIV tai jokin hepatiitti siitä pitää tatuoijalle sanoa. Tatuoinnin tekoa se ei välttämättä estä, mutta harva rupeaa tekemään. Niin sanottua terveydellistä riskiä siinä ei ole muille kuin tatuoijalle ja sen takia harva niitä tekee.
      Kuumeisena en suosittele menemään tatuoitavaksi. Tatuoinnin teon jälkeen kroppa yleensä nostaa kuumeen varsinkin jos kuva on isompi.
      Karvat voit ajaa valmiiksi sillä ei ole merkitystä.
      Suosittelen rasvaamaan aluetta paria päivää aijemmin ihan vaan tavallisella rasvalla varsinkin näin talvella, kun iho tuppaa kuivumaan. Tällöin väri jää paremmin ihoon eikä tarvitse hinkata.

      • sidnmrkv

        Erillaiset ihosairaudet esim. psoriasis,atooppinen iho yms. ei välttämättä estä ottamasta mutta harkintaa kannattaa käyttää.Itellä atopia,en uskalla ottaa jos sattuu tulemaan ihottumaa tatska alueelle ja kun ei yhtään tiedä mikä arpi siihen tulis ku ei oo toi nahka muutenkaan kondiksessa =(


      • Kumisultan

        "...jos sinulla on HIV tai jokin hepatiitti siitä pitää tatuoijalle sanoa."

        Toi oli paras!
        Kuinka monen tatuointia haluavan luulet kertovan. "Mulla on HIV ja hepatiitti. Tee mulle tatska"

        Nähtyhän se on, että sairastuneet pyrkivät kiistämään sairautensa. Ja levittävät niitä eteenpäin.
        Tatskatessa ei siis auta, vaikka kortsu olis sekä tatskaajan, että tatskattavan päällä...


      • hjhk
        Kumisultan kirjoitti:

        "...jos sinulla on HIV tai jokin hepatiitti siitä pitää tatuoijalle sanoa."

        Toi oli paras!
        Kuinka monen tatuointia haluavan luulet kertovan. "Mulla on HIV ja hepatiitti. Tee mulle tatska"

        Nähtyhän se on, että sairastuneet pyrkivät kiistämään sairautensa. Ja levittävät niitä eteenpäin.
        Tatskatessa ei siis auta, vaikka kortsu olis sekä tatskaajan, että tatskattavan päällä...

        "Nähtyhän se on, että sairastuneet pyrkivät kiistämään sairautensa. Ja levittävät niitä eteenpäin.
        Tatskatessa ei siis auta, vaikka kortsu olis sekä tatskaajan, että tatskattavan päällä... "

        Ei pidä yleistää...tuskin kukaan haluaa tahallaan kenellekkään moista tartuttaa (poikkeuksia toki on)

        Ja tiesithän että kyseiset taudit tarttuvat veri kosketuksesta. Joten tatuointia tehtäessä se ei tartu kuin silloin jos tatuoija sattuu pistämään samaisella neulalla itseään. Mitä harvemmin sattuu...


      • Tatboy
        hjhk kirjoitti:

        "Nähtyhän se on, että sairastuneet pyrkivät kiistämään sairautensa. Ja levittävät niitä eteenpäin.
        Tatskatessa ei siis auta, vaikka kortsu olis sekä tatskaajan, että tatskattavan päällä... "

        Ei pidä yleistää...tuskin kukaan haluaa tahallaan kenellekkään moista tartuttaa (poikkeuksia toki on)

        Ja tiesithän että kyseiset taudit tarttuvat veri kosketuksesta. Joten tatuointia tehtäessä se ei tartu kuin silloin jos tatuoija sattuu pistämään samaisella neulalla itseään. Mitä harvemmin sattuu...

        Myöskään silloin ei kuulemma suositella tatuointeja jos on tekoniveliä... Silloinhan pitäisi muutenkin olla varovainen kaikkien tulehdusriskien takia, sillä tulehdus saattaa levitä siihen nivelen kiinnityskohdan luuhun.
        No sehän on pitkälti myös yksityiskohtaista kuinka herkkä on ja kuinka paljon uskaltaa riskeerata, mutta tunnen muutamia joilla on tekonivel ja tatuointeja... Ja muutamia jotka eivät tekonivelen takia uskalla tatuointia ottaa.


      • ML
        sidnmrkv kirjoitti:

        Erillaiset ihosairaudet esim. psoriasis,atooppinen iho yms. ei välttämättä estä ottamasta mutta harkintaa kannattaa käyttää.Itellä atopia,en uskalla ottaa jos sattuu tulemaan ihottumaa tatska alueelle ja kun ei yhtään tiedä mikä arpi siihen tulis ku ei oo toi nahka muutenkaan kondiksessa =(

        Tohon kommentoisin kyl seuraavasti:
        Itellä psoriasis ollu jo n.25vuotta ensimmäisen tatuoinnin otin n.14vuotta sitten viimesimmän otin melkein vuosi sitten.

        Joka kerralla on tullut pikkusen ihottumaa joka kummiskin lähtenyt ajan myötä, väriä ei ole lähtenyt.

        Viimeksi tehtyyn kuvaan tuli taas pikkasen ihottumaa ja lähtikin myös itekseen ilman sen kummempia kortisooni rasvauksia tms.

        Kuvan teko ihottuma kohdalle ei onnistu.

        Mikä kummaskin ihottumassa atooppisessa ja psoriaksessa taitaa olla ihottuma kohdan raapiminen.


    • huolissaan oleva..

      mulle muutama vuosi sitten lääkäri sanoi että mulla on joku sairaus tms mikä estää tatuoinnin oton.. Tämä tuli siinä ilmi kun multa leikattiin luomi vatsasta ja sitten kun lääkäri katsoi arpea niin siinä oli muka jotain mikä sitten oli tästä taudista johtuvaa tms.. Mutta hän ei puhunu asiasta sen enempää enkä kysellytkään silloin.. Nyt olen jo jonkun aikaa halunnut tatuoinnin, mutta häiritsee tuo kun lääkäri sanonut noin mutta mistään netistä ei löydy mikä se voisi olla.. Enkä uskalla ottaa tatuointia jos oikeesti on joku vakavampikin juttu ettei sitä voisi ottaa :O

      • hookah

        ai ei kertonut sen tarkemmin?... outoa kyllä.ettei ollut sellainen valelääkäri ?
        jk jk.
        ei, en usko että luomenpoiston yhteydessä tehty löydös(olkoon mikä vaan)
        estäisi kuvan ottamisen.rohkeasti vaan kuvaa ottamaan.
        ja jos vaivaa niin soitto ko lääkärille ja kysy,siellä on kyllä sairaskertomukset ym joista selviää.


      • 15

        Ainoa mikä tulee mieleen, voisi olla keloiditaipumus, eli taipumus arven liikakasvuun. Kannattaa selvittää asia lääkäriltä, niin eipähän huolestuta enää.


      • haluaisin kyllä...

        keloiditaipumus. Löytyy myös täältä. Arpikudos on paksua ja sitä voi kasvaa paljon. Eli eipä kovinkaan nätti tatuointi tule, jos se on rosoinen pinnaltaan.


    • MulliKulli

      Ristiselkään kellertävä perhonen?
      On sanottu että väri sisältää kromihiukkasia. Sitten nainen tarvitessa epiduraalipuudutsta tai selkäydinnäytettä neula veisi hiukkasia selkäytimeen? Halvaus? Myos miehillä nykyisin kivunhoito leikkauksen jälkeen epipuudutus.

      • ak

        Synnytyslääkäri (tai mikäänn muukaan lääkäri) ei pistä epiduraalia tatuoinnin läpi, vaan sivusta tai "reikä"kohdasta tatuoinnissa, jolloin ei ole riskiä, että selkäytimeen menis väriä tai mitään osia väristä. Käsittääkseni epiduraali voidaan antaa huoletta, kunhan löytyy edes pieni tatuoimaton kohta. Eli kellertävä perhonen tuskin estää epiduraalia/selkäydinäytteen ottoa :)


      • Mike9999

        Voiko ottaa tatuointia ku lonkantekonivel leikkakaesta 3,5 kk aikaa? Thaimaan matkalla olis tarkoitus ottaa.Ei ikinä ollut ongelmi tatuointien kassa thaimaassa.


    • Neulaaja

      Tatuointia ei kannatta ottaa päihtyneenä tai krapulassa (vuoto paljon runsaampaa). Myös ihon tulisi olla hyvässä kunnossa, arvet ja näpyt eivät välttämättä pidä väriä. Itse tatuoijana en tee edes tuplahanskoilla veritiesairaita asiakkaita työturvallisuus syistä, jotkut tekee. Oma tatuoija osaa vastata kaikkiin epäselviin kysymyksiin muttä tiivistettynä: alle 18-vuotiaat, raskaana olevat, sairaana olevat (esim flunssa) ja tatuoija lla on oikeus ottaa vastaan vain haluamansa asiakkaat.

      Itse tykkään että asiakas on itse ajellut karvat, mikäli kovin karvainen alue. Esim sääret ja kädet kannattaa höylätä aivan ennen tatuointi aikaa, alkava sänki ärsyttää ihoa ja vaikeuttaa tatuointia. Ja karvoja poistaessa tulee sheivata ei ajella. Ajellessa karvatuppi jää ihoon ja voi tukkia neulan mikäli kuvan tekijä ei tajua höylätä. Tatuoidessa älä liiku, anna työrauha, muista hengittää ja pyydä tauko ennen pyörtymistä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2033
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1670
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe