Kesätyö postissa

Jacko

Sain työpaikan postinjakajana ja olisin kiinnostunut tietämään millaisia kokemuksia postin työntekijöillä on ollut.

Mikä oli vaikeinta postinjakajan työssä? Onko työ fyysisesti raskasta?

21

24235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olin

      viime kesänä postinjakajana ja tänä kesänä menossa uudestaan. Tosi mukavaa hommaa, työt alkoi tosin aikaisin aamulla, mutta vastaavasti oli koko iltapäivä vapaata ja ehti mukavasti koko päiväksi rannalle töiden jälkeen. Heinäkuussa saattoi hyvin palata kierrokselta jo 10-11 aikoihin. Homma on hyvin itsenäistä, eli itse päätät kuinka kovaa tempoa pidät yllä, kukaan ei ole määräämässä. Mutta muista tehdä hommat HUOLELLISESTI (katso, mihin luukkuun olet kirjeet pudottamassa), muuten ei seuraavana kesänä ole paluuta samaan hommaan!!!

      Eli huolellisuuteen kannattaa panostaa, älä pidä turhaa vauhtia kirjeiden lajittelussa, katso tarkkaan mihin osoitteeseen olet kirjaat laittamassa (valituksia tulee nimittäin herkästi). Ja kunto nousee kummasti kesän aikana, raskaus riippuu tosin paljon siitä, paljonko on hissittömiä rappuja. Ja lajitteluaika vaihtelee päivittäin, koska joka päiväei tule yhtä paljon postia. Keskiviikko ja torstai on yleensä ne pahimmat päivät. Ja kuun vaihde on yleensä hullunmyllyä postissa, postia kun on silloin aivan tajuttomat kasat!

      Kuitenkin positiiviset muistot jäi mieleen. Työkaverit oli hirmu mukavia ja ilmapiiri tosi leppoisa. Pomokaan ei vetänyt hirveetä hernettä, jos pari kirjettä oli mennyt vääriin osoitteisiin, mutta ei niitä virheitä voi kuitenkaan koko ajan tehdä, muuten tulee potkut.

      Tsemppiä, uskon että tulet viihtymään hommassa!

      • Jacko

        Kiitos erittäin paljon vastauksesta.

        Minkä kaupungin postissa muuten olet? Itse olen Tampereella.

        Pomo lupasi muuten ensimmäiselle viikolle jonkin työhön tutustuttajan, olen nimittäin ensimmäistä kertaa pappia kyydissä.

        Hyvää kesän alkua.


      • ivanqkot14

        Voittesitteko kertoa miten pääsee postinjakajaksi kesätyöhön?
        Olen katsonut paljon nettisivustoja mutta ei löydy missään niin kysyn teiltä.
        Olen ite 14 vuotias. Auttakaa pliis.


    • viv

      Oon ollu varhaisjakelijana Postilla, työ oli itseasiassa ihan hauskaa, koska työt alko aamuyöstä ja päivät jäi vapaiksi. Pyörällä jouduin liikkumaan monen kymmenen kilon lastin kanssa, joten kunto ainaki kasvoi. Toisaalta työ alko käydä aika pelottavaksi, ku alko tulla syksy ja yöt pimeni. Muuten työ oli ok.

    • Ent.Jakaja

      tietysti millaseen piiriin joudot. Kaupungissa vai lähiössä vai maaseudulla? Esim. mä oli Hesassa Katajannokalla yhden kesä postinjakajana ja homma oli mun ,mielestä ihan jees. Esimerkiks heinäkuu oli tosi hiljanen eli vähän postia. 6.00 menin sillon duuniin ja parhaimpina päivinä pääsin himaan jo ennen kymmentä ja palkka tulee silti koko päivältä. Raskasta se välillä oli koska mun piirissä oli vaan kerrostaloja (vanhoja sellaisia) eikä niissä kolmea lukuunottamatta ollut hissejä. Tosin otin sen myös kuntoilun kannalta joten ei se niin paljon haitannut. Ja jakaessa tapaa kyllä jos jonkinlaista ihmiseläjää, ihan laidasta laitaan. Että ihan hyvä kesäduuni oli.

    • jakaja

      Moi! Olen ollut postissa nuorempana monta kesää jakelutehtävissä ja nykyään olen ihan vakituisena jakajana. Työ on kesä aikoina helpompaa kun on vähemmän postia kuin talvella. ja työn raskaus riippuu aika paljon reitistä. Reittejä on tosi paljon erilaisia. Riippuu siitä jakaako lähiössä pääsääntöisesti kerrostaloja, rivitaloja, omakotitaloja vai firmoja. Vai onko kenties töissä taajaman ulkopuolella, missä jaetaan autolla postia. Mutta kyllä kunto nousee jos reitissä on paljon hissittömiä taloja tai polkee pitkää pyörälenkkiä.

      Mukavaa on kesällä juuri se, että pääsee yleensä aikaisin töistä, 10-11. Yleensä ensin ollaan viikko reitin vakituisen jakajan kanssa, jos on ensikertalainen ja sen jälkeen mennään yksin. Reitin yleensä oppii nopeasti, mutta lajittelu voi viedä vähän kauemmin aikaa, mutta ei kannata hermostua jos aluksi kestää vähän kauemmin kuin muilla, kyllä sen lajittelun oppii suht nopeasti. Tärkeintä on tehdä työ huolellisesti, lajitella postit oikein ja tarkastaa reitillä, että pudottaa postit oikeisiin osoitteisiin.

      Kaiken kaikkiaan hyvä kesätyö, suosittelen. Aurinkoisia jakelupäiviä:)

      • Jacko

        Mahtavaa että ihmiset viitsivät kommentoida. Kommenteistanne oli paljon apua.
        Hyvää kesää siis myös teille mukavat ihmiset!


      • Leena
        Jacko kirjoitti:

        Mahtavaa että ihmiset viitsivät kommentoida. Kommenteistanne oli paljon apua.
        Hyvää kesää siis myös teille mukavat ihmiset!

        Voiko hommaan vielä hakea esim.tampereen seudulla?


      • Jacko
        Leena kirjoitti:

        Voiko hommaan vielä hakea esim.tampereen seudulla?

        Kannattaa soitella. Jotkin kesätyöntekijät eivät meillä tulleet paikalle, vaikka olisi pitänyt. Ehkä ovat saaneet työtä jostain muualta...

        ... Mahdollisuuksia siis varmaan vielä on...


    • gtfrdewaert

      Jos joku tähän ketjuun eksyy vielä, niin toteampa, ettei nuo ylläolevat kirjoitukset pidä ollenkaan paikkansa. Ne ovat vanhentuneet todella paljon. Kesälläkään ei ole enää nykyään vähän postia, kiitos mainoskirjeiden. Turha unelmoida ennen 12 päättyvistä päivistä. Kannattaa pikemminkin valmistautua aikaisintaan klo 13 lähtemään minään päivänä ja tavallisesti 14-15 välillä, joskus jopa klo 17. Siis jos menee töihin 6.30

      Luin tätä ketjua kun postista kesätyön sain. En uskonut, että asiat 7 vuodessa olisi mihinkään muuttuneet. Nyt vituttaa.

    • Näinmoniasiilejäawws

      :D Itselläni muutama vuosi takana yöjakelusta.
      Kunto pysyi hyvänä / kerrostalot helppo reitti. Kuljin puolet autolla loput juosten, eli minulla oli helppo alue. Aloitin itse aina kauimmaisesta, jaoin postit, hain uuden lastin ja jaoin lähi alueen ja nopeasti kotiin.
      Ensimmäisinä viikkoina meni 7 ja huonona päivänä jopa 7.30,,
      Mutta oi sitä riemua, kun sain muutamina kertoina postini jaettua jo 5.30!! Pääsin kotiin nukkumaan ja palkka juoksi vielä 30min :)
      Raskaudesta (ja ajoittaisista itkupotkuraivareista) huolimatta ei ole mitään pahaa sanottavaa, no yks ikävimmistä muistoistani oli se, että koko sen ajan, kun jaon 5t satoi kaatamalla, oli sadetakki eipä auttanut :/ lehdet meni ihan yöks ihan litimärkänä tällöin sain sen itkupotkuraivarinikin..... Hakkasin autoni konepeltiä nyrkeillä :D Eli joo ei ollut kivaa olleskaan sinä yönä..
      Muuten oli kyllä jees, palkka ei kummonen mutta liikuntaa saa, haba kasvaa, ja tosiaan koko päivä vapaata!

      Aaa ja toinen mikä oli kivaa huomata kesän kuluessa, etten enää tarvinnut listoja (toki katsoin muutokset läpi) mutta pystyin ottamaan oikean määrän lehtiä, vein ne oikeisiin laatikoihin/oviin ja jatkoin vain matkaa :) Se nopeutti ihan mukavasti, kun ei tarttenu lapun ja lehtien kanssa seilailla ja etsiä taloja :D Ja toinen "moka" on se, että palaat aloituspisteelle, katot että jumanfiude mullahan on vielän 5 lehteä.. siinä sitte alkaa pohtimaan että mistäs ne on jääny?? Onneksi olivat tien toisella puolella olevat omakotitalot.. :P Ei tullu huomautuksia ja varmaan pääsisin uudelleen, jos hakisin. Useempaan otteeseen on postissa tullu vietettyä kesää, hyvä duuni ja sinne pääset aina uudestaan jos hoidat hommas hyvin ja asenne oikeenlainen.

    • ethlld

      Mun mielestä noi kirjoitukset pitää tosi hyvin paikkaansa.

      Heinäkuun aikana aikaisintaan on tultu reitiltä pois 11.30 ja reittinä on toiminut 86 kilometrin pituinen maaseutureitti, kaupungin alueella tulevat pois vielä aikaisemmin jos hyvä päivä.

      Mun mielestä mukava työ kun on säännöllinen työaika ja viikonloput aina vapaita.
      Raskaus riippuu juurikin reitistä. Itse tein tänä kesänä kahta eri reittiä ja molemmat olivat autoreittejä, joissa kylläkin oli pari kerrostaloa. Autolla jaettaessa raskainta on auton lastaus, sen jälkeen jako on helppoa.

      Postin määrä on kesällä hyvin vähäinen verrattuna mitä se on muina aikoina. Jos kesällä joku pääsee kello 13 tai sen jälkeen pois reitiltä niin on joko todella hidas tai laiska työntekijä.

      Kannattaa näissä kirjoituksissa todellakin huomioida se, että postityö ei sovi kaikille. Jotkut oppivat sen nopeasti ja jotkut hitaasti. Jostakusta ei tuu koskaan hyvää.
      Eräs tyttö väsyi 3:n päivän jälkeen autoreittiin.

      • 10(3

        Minkälaista palkkaa posti on teille maksanut?


      • wheeee
        10(3 kirjoitti:

        Minkälaista palkkaa posti on teille maksanut?

        Tais olla joku reilut 1600e/kk


    • äoiuytfghjk

      No, huonoa palkkaa??

    • moro!

      mulla alkais ens viikolla postinjakelutehtävät opiskelun ohessa... ! osaako joku antaa vähä neuvoa miten se postin lajittelu tapahtuu ennen jakelua? haastattelussa käytii sitä vähä läpi mut se tuntu aika vaikeelt, onko se? tuntu että siinä on ainaki kolme vaihetta tai jotai... Tottaha ne mut siihe varmasti opettaa ja siihe oppii mut ois jees jos vähä tietäis mitä siinä tapahtuu jo ennestää....

      Thanks

      • Blondi:3

        Hei miten sä pääsit ilmoittautumaan sinne jakeluun ku ite en netistäkään löytäny?


    • maizza

      Heips, jos joku vielä tänne eksyy vastailemaan!
      Pääseekö postille jakelutöihin 14-vuotias?
      Mistähän pitäisi kysyä, pääseekö postille kesätöihin?
      Onko matkat miten pitkiä, jotka kierretään?

    • munpieruhaisee

      mainoksia voit päästä mutta et niin sanottua oikeaa postia

    • inkeri

      saako 11vuotiaat postista tai ilmais jakeluista työpaikaa enään kesän loppu puolelta mistä kannattaisi etsiä hyvää työ paikaa jossa ei tarvitsisi kuiten kaan mennä hirveän pitkiä matkoja.

      • addgsgdsgsg

        Postille on turha yrittää, ei sinne noin nuoria oteta. Täällä päin pitää olla myös 14v, että pääsisi jakamaan ilmaisjakeluita.

        Odota pari vuotta. (:


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3065
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      106
      2411
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2187
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      156
      1982
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1827
    6. 166
      1255
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1247
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1166
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe