Onko joku mahdollisesti vertaillut autossaan polttimoiden kestävyyttä eri merkkien välillä, H7 kyseessä ?
Kaupan hyllyssä näin Osramia 3 vuoden takuulla,en ole perehtynyt vielä takuuehtoihin ja mahtaakohan se takuu kattaa myös vaihtokustannukset jotka omassa autossani halvimmassa paikassa on 100 euroa tarvikkeet,merkkiliikkeessä kertaa kaksi,itse niitä ei pysty vaihtamaan ilman nosturia.
Huomiovaloilla pystyisi kyllä säästämään polttimoiden kestoiässä mutta sitten törmääkin can-väylän aiheuttamiin kytkentäongelmiin,lainsäädäntö on sikäli täysin metsässä että huomiovalot täytyy sammua ajovalojen kytkeydyttyä vaikka asian voi hoitaa merkkivalolla varustetulla katkaisijalla eikä ne ketään häikäise vaikka jäisivät palamaankin,vrt monen uuden auton "led-helminauhaa" ajovalojen kanssa.
Polttimot ja
17
939
Vastaukset
- frangröbbä
miten niin ei itse pysty vaihtamaan,missä siinä vaihtohommelissa oikein nosturia tarvitaan,enpä ole vielä koskaan joutunut lamppuja vaihdattamaan missään korjaamolla,vai että takuu korvaisi vaihtokustannuksetkin älä unta näe
- on se niin ihme
on jopa auto jossa täytyy kok puskuri irroittaa, että lamput pääsee vaihtamaan.
Maailma on ihmeellinen paikka, eikä kaikki ole tehty järkevästi. - Sitten paljoa nähnyt
En viitsi nyt mollata merkkiä joka muuten hyvä,polttimon vaihdon takia.
Vierestä olen katsonut kuinka etupää puretaan että ajovalopolttimoihin pääsee käsiksi,homma on niin suuri että silloin ei kannata enää säästellä kuluissa vaan kaikki 10 polttimoa yhtaikaa,yksikään mekaanikko ei ko autoon tekisi hommaa ilman nosturia,niin se vaan on.
Can-väylä ei varmasti sekoile, kun erotat päiväajovalot oman sulakkeen taakse ja kytket releen kelan rinnan jomman kumman etuvalon kanssa. Kelan ottama teho on niin pieni, ettei se vaikuta mitään.
Eli hankit päivävalot ohjausboxilla varuetettuna, joka sytyttää ne moottorin käydessä ja sammuttaa, kun moottori sammuu. Näin ne toimivat täysin automaattisesti.
Kun sytytät ajovalot, mitkä hyvänsä, niin etuvalojen tulee palaa aina. Niimpä päivävalojen poisohjaus otetaan toiselta etuvalolta tuolla rinnan kytketyllä releellä. Releen on oltava sellainen, että kelan ollessa vetäneenä, releen pääkosketin on auki, eli katkaisee jännitteen päiväajovaloboxilta.
Lamppujen vaihtovälit kasvavat näin aivan oleellisesti. Nuo typeryydet, miksi et vaihda itse, tulevat yleensä ihmisiltä, joiden omat autot ovat kampa-keraamiselta aikakaudelta. Järki-ihminen jättää suosiolla nuo puskurin purkamiset lampunvaihtoa varten niitä töikseen tekeville ja tienaa sinä aikana omassa ammatissaan monin kerroin nuo vaihtokustannukset.- Ongelmia kytkennässä
Sellainen seikka että jos kyseessä on auto jossa on vähintään parkkien pakkosyöttö heti käynnistettäessä eli viiksessä on kolme asentoa :
a) pelkät parkit aina
b)ajovalot manuaalisesti mutta parkit syttyvät aina
c)ajovalot ja parkit automaattisesti aina sytytysvirran kytkeytyessä
Tällainen saattaa tuottaa ongelmia ti-miehelle vaikka olisi kuinka modernit päivävalot omalla ohjausboksilla ja diodi-ohjattu heräte normaaleilta ajo-/sumuvaloilta.
Mutta kaikenkaikkiaan en ymmärrä pykälää joka vaatii huomiovalojen sammumisen ajovalojen kytkeydyttyä,miksi oma katkaisija huomiovaloille ei riitä jos se on merkkivalomallia tai huomiovaloille oma merkkivalo.
Päivävaloja käytettäessä ajovalopolttimoiden kestoikä pidentyisi huomattavasti ja polttoainettakin säästyisi,olen myös varma siitä että liikenteelle vaaralliset yksisilmäiset autot vähenisivät koska moni voi joutua lykkäämään mahdollista kallista ulkopuolista palaneen polttimon vaihtoa oman rahatilanteensa mukaan.
Tämä nyt ei kuulu tähän mutta muistan kun ensimmäiset jälkiasennettavat huomiovalot tulivat kotomaassamme myyntiin,asennusmitat määritettiin sellaiseksi että kaikkiin autoihin ei niillä vaatimuksilla ollut mitään mahdollisuutta asentaakaan,kysyin poliisiltakin että mites ne asennetaan kun tuli hankittua mutta on mittaongelma johon poliisi vastasi että laita niin hyvin ohjeita myötäillen kun suinkin saat ja niin tein ja menipä katsastuksestakin läpi eli joustoakin voi löytyä mutta tämä ei ole suositus eikä yllytys jos ei nykymitoillakaan jollekin onnistu.
Olen ilolla seurannut kuinka hyvin vastaantulevat autot erottuvat joissa on jälkiasenteiset huomio-/päivävalot. - En usko
Ongelmia kytkennässä kirjoitti:
Sellainen seikka että jos kyseessä on auto jossa on vähintään parkkien pakkosyöttö heti käynnistettäessä eli viiksessä on kolme asentoa :
a) pelkät parkit aina
b)ajovalot manuaalisesti mutta parkit syttyvät aina
c)ajovalot ja parkit automaattisesti aina sytytysvirran kytkeytyessä
Tällainen saattaa tuottaa ongelmia ti-miehelle vaikka olisi kuinka modernit päivävalot omalla ohjausboksilla ja diodi-ohjattu heräte normaaleilta ajo-/sumuvaloilta.
Mutta kaikenkaikkiaan en ymmärrä pykälää joka vaatii huomiovalojen sammumisen ajovalojen kytkeydyttyä,miksi oma katkaisija huomiovaloille ei riitä jos se on merkkivalomallia tai huomiovaloille oma merkkivalo.
Päivävaloja käytettäessä ajovalopolttimoiden kestoikä pidentyisi huomattavasti ja polttoainettakin säästyisi,olen myös varma siitä että liikenteelle vaaralliset yksisilmäiset autot vähenisivät koska moni voi joutua lykkäämään mahdollista kallista ulkopuolista palaneen polttimon vaihtoa oman rahatilanteensa mukaan.
Tämä nyt ei kuulu tähän mutta muistan kun ensimmäiset jälkiasennettavat huomiovalot tulivat kotomaassamme myyntiin,asennusmitat määritettiin sellaiseksi että kaikkiin autoihin ei niillä vaatimuksilla ollut mitään mahdollisuutta asentaakaan,kysyin poliisiltakin että mites ne asennetaan kun tuli hankittua mutta on mittaongelma johon poliisi vastasi että laita niin hyvin ohjeita myötäillen kun suinkin saat ja niin tein ja menipä katsastuksestakin läpi eli joustoakin voi löytyä mutta tämä ei ole suositus eikä yllytys jos ei nykymitoillakaan jollekin onnistu.
Olen ilolla seurannut kuinka hyvin vastaantulevat autot erottuvat joissa on jälkiasenteiset huomio-/päivävalot.Kerroppa sellainen automerkki, josta ei moottorin käydessä saa valoja sammuksiin?
- pakkovalot
En usko kirjoitti:
Kerroppa sellainen automerkki, josta ei moottorin käydessä saa valoja sammuksiin?
Taitaa olla öbaut kaikissa viimeisten 15 vuoden aikana rakennetuissa japsikinnereissä ja monessa euroautossakin ns. ajovaloautomatiikka mahd. halvalla virityksellä toteutettuna:
- kytkentä on muutettu niin, että ajovalot palavat valokytkimen OFF-asennossa (loogista?), kun sytytysvirta on kytkettynä, kuvioon kuuluu sekin epäloogisuus, ettei pitkiä valoja (kaukovalovilkkua lukuunottamatta) tai takasumuvaloa saa päälle päälle
- valokytkimen pysäköintivaloasennossa palavat ao. valot, moottorin käynnistä riippumatta, mutta eihän pelkät pysäköintivalot päällä saa ajaa, eikä päiväajovaloja kannata kytkeä toimimaan pysäköintivalojen rinnalla, koska milläs sitten ne pelkät pysäköintivalot saa päälle
- valokytkimen ajovaloasennossa lähivalot palavat, ihan moottorin käynnistä riippumatta sumu- ja kaukovalot toimivat
Tällaisissa autoissa ei kaikkia valoja saa siis millään sammutettua, kun moottori on käynnissä (=sytytysvirta kytkettynä). - En usko
pakkovalot kirjoitti:
Taitaa olla öbaut kaikissa viimeisten 15 vuoden aikana rakennetuissa japsikinnereissä ja monessa euroautossakin ns. ajovaloautomatiikka mahd. halvalla virityksellä toteutettuna:
- kytkentä on muutettu niin, että ajovalot palavat valokytkimen OFF-asennossa (loogista?), kun sytytysvirta on kytkettynä, kuvioon kuuluu sekin epäloogisuus, ettei pitkiä valoja (kaukovalovilkkua lukuunottamatta) tai takasumuvaloa saa päälle päälle
- valokytkimen pysäköintivaloasennossa palavat ao. valot, moottorin käynnistä riippumatta, mutta eihän pelkät pysäköintivalot päällä saa ajaa, eikä päiväajovaloja kannata kytkeä toimimaan pysäköintivalojen rinnalla, koska milläs sitten ne pelkät pysäköintivalot saa päälle
- valokytkimen ajovaloasennossa lähivalot palavat, ihan moottorin käynnistä riippumatta sumu- ja kaukovalot toimivat
Tällaisissa autoissa ei kaikkia valoja saa siis millään sammutettua, kun moottori on käynnissä (=sytytysvirta kytkettynä).Kerro nyt vaan se merkki, jossa valot ovat noin kytketty. Minulla on ollut neljä japanilaista uutena ostettua autoa viimeisen 15 vuoden aikana ja kaikista ovat valot sammuneet valokytkimestä kävi kone tai ei. Kolmesta eri merkistä on kysymys.
- Valovirta
En usko kirjoitti:
Kerro nyt vaan se merkki, jossa valot ovat noin kytketty. Minulla on ollut neljä japanilaista uutena ostettua autoa viimeisen 15 vuoden aikana ja kaikista ovat valot sammuneet valokytkimestä kävi kone tai ei. Kolmesta eri merkistä on kysymys.
No meneppä testaamaan vaikka jotain Toyta Karinaa tms. Jos kone käy, niin vähintään parkit palaa. Toisaalta ajovalot saa päälle ilman virtaakin. Vastaavaa toimintaa on kyllä ihan nykyisissä eurooppalaisissakin sillä erotuksella, että ajovaloja ei saa päälle ilman virtaa.
- Oma merkki
En usko kirjoitti:
Kerro nyt vaan se merkki, jossa valot ovat noin kytketty. Minulla on ollut neljä japanilaista uutena ostettua autoa viimeisen 15 vuoden aikana ja kaikista ovat valot sammuneet valokytkimestä kävi kone tai ei. Kolmesta eri merkistä on kysymys.
Ainakaan minun rellustani (Modus) ei saa parkkeja pois millään koneen käydessä muuta kuin polttimot irrottamalla eli toisinpäin,parkit syttyvät aina kun tarjoaa sytytysvirtaa.
- 2xh7
Noin 10.000 km olen ajanut Osramin H7 long lifet palaen. vaihtoon ei ole vielä mennyt. Kuitin olen säilyttänyt. Takuu on 3 vuotta mutta epäilen suuresti saanko uudet tilalle.
- ....................
En ihan tarkkaan tuota led-päivävaloja koskevaa lainsäädäntöä tunne, mutta kyllä tuolla aika monessa uudessa autossa näkee toteutusta niinkin, että ledit ja ajovalot palaa samaan aikaan...kysymys onkin siitä, että ledien kirkkautta muutetaan silloin kun ajovalot palaa eli ledit loistaa himmeinä keulalla. Yhtä mieltä kuitenkin siitä, että ledeillä säästäisi kummasti noita ajovalopolttimoita...itse en vain niitä lähtisi askartelemaan tuoreeseen autoon kun ei tunne valokytkentöjä autosta sen kummemmin. Äkkiä saa vaan sotkua aikaan jos niitä asentelee.
- ellet itse halua
Kun kytketään päiväajovalot palamaan moottorin käydessä & auton alkuperäisten valojen ollessa sammutettuina, ei tule mitään sotkua. Toki se päivävalosarja pitää sitten olla näitä fiksumpia, että em. automatiikka onnistuu.
Toki sitten menee vaikeaksi, jos pitää yrittää saada takavalot palamaan samalla ja mittarivalot ei ja päiväajovalot korvaamaan myös etuvalot (ns. parkit) ts. pitää ihan välttämättä saada kaikki samat toiminnot kuin (joissain) jo tehtaalla päiväajovaloin varustetuissa autoissa.
Päiväajovaloissa on todellakin järkeä, koska niillä pitäisi kaupunkipyörityksessä säästyä pari dl/100 km bensaa eikä tarvitse tinkiä valotehosta. Nimittäin omassa autossani oli tehdasasenteisena long life polttimot ja ensimmäisen talven kirosin huonoa valotehoa & kapeaa valokuviota - mutta molemmat korjaantuivat vaihtamalla tehopolttimoihin (NightBreaker). No, eihän se valokuvio oikeasti leveämmäksi muuttunut, mutta laidat olivat aiemmin niin himmeät, etten niitä noteerannut.
- valomän
Olen huomannut sellaisen jutun ooppelissa, että valojen kesto lyhenee huomattavasti, jos ne palavat käynnistyessä. Aiemmin menei koko kierros parkkeja vuodessa, mutta nyt on hieman rauhoittunut vaihtorumba kun käynnistää valot pimeänä.
- helppponakki
Taitaisi olla helpoin asentaa huomiovalot irrallisena auton omasta valojärjestelmästä ja huomiovaloille erillinen kytkin auton sisälle. Auton käynnistettyä napsauttaa napista huomiovalot päälle, ja jos ajovaloautomatiikkaa on, niin parkit sitten siitä valokytkimestä päälle. Jos ajovaloautomatiikkaa ei ole, ja käynnistyksen jälkeen mitkään auton valoista eivät syty automaattisesti, riittää kun laittaa vaan huomiovalot päälle. Uusin valoja koskeva e-sääntö kun ei enää vaadi parkkivalojen kytkemistä saman aikaisesti huomiovalojen kanssa, vaikka se suositeltavaa olisikin. Helpoin tapa kuitenkin olis varmaan tämä.
- Meidän laki
Sanoo että huomiovalot täytyy sammua kun ajovalot/sumuvalot/kaukovalot kytketään niin huomiovalojen on sammuttava automaattisesti releohjauksella,olen itse joutunut ratsiaan jossa juuri tätä ominaisuutta poliisi kovasti tarkasti,muut auton ja kuljettajan kuntoon kuuluvat seikat olivat sivuasioita..(en kyllä koskaan ole ajanut päissäni enkä muita mömmöjä käytä)-
Tiedän että paljon käytetään juuri tätä yksinkertaista katkaijan on/off kytkentää huomiovaloille koska joissakin autoissa on kytkentä todella hankala,toisaalta tämä on ihan toimiva ratkaisu nykyaikaisilla huomiovaloilla koska huomiovalojen ohjausboksi varmistaa myös sen että valot eivät jää päälle vahingossa moottorin sammumisen jälkeen jos unohtaa katkaijasta kääntää,merkkivalo on kyllä suotava.
- Maisema aukeaa :)
Laita tuollaiset keulalle. Näillä ei sitten omien kokemuksien perusteella näe YHTÄÄN MITÄÄN, kun verrataan Silverstar tai Night Breaker -tason polttimoihin. Onneksi omassa autossani vaihto käy melko nopeasti, muttei aivan helposti siinäkään. Joka syksy olen heittänyt uudet Silvertarit umpioihin. Niillä ihan oikeasti näkee. :)
Kaasunpurkausvalot kestävät vuosia. Puuilosta kaasunpurkausvalosarjoja saa 39,90 €/2 kpl, mutta katsastuksessa saattaa napsahtaa eli tämä ei ole sulle ratkaisu.
Pitkäkestoisessa hehkulampussa ei ole mitään järkeä, koska se pitää kuitenkin vaihtaa tummumisen takia.
Vaihda autoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,1554906Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut813586SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa
Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt312563SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het402243Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu
Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä952113Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"
Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan632023Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?
Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?272019Mitä saa sanoa?
Palstalla tänään sanottua: ” Kaikki riippuu siitä, miten asian esittää,” Onko siis niin, että saa muita pomottaa ja861989Onko olemassa miehiä, jotka haluavat yhteydenpitoa?
Silloin tällöin viestiä, puntarointeja arkielämästä, ikäänkuin pientä viihdettä ilman sen kummallisempaa. Tällaista miet191478Mitä Trump itse pitäisi siitä, jos häntä solvattaisiin
Kuten hän solvasi muita mm. Macronia? Kyllä ei huumori enää kukkisi. White house on nykyään pelkkä vitsi vain, ei mitään1051370