Pentu kuin painajainen

Noituutta

Ajattelin kirjoittaa tänne, jos vaikka joku ihana ihminen voisi auttaa ja valaista meitä.

Omistamme mieheni kanssa lapinporokoiran pennun, ikää kohta 14 vkoa. Viime viikot ovat olleet raskaimmat ikinä ja itku on monesti ollut herkässä. Pentu on nimittäin kaikkea muuta, kuin mukava kaveri ja perheenjäsen.

Aluksi haluan sanoa, että minulla on aiempaa kokemusta koirista ja koiranpennuista. Tiedän, että pentu on aina pentu. Mutta nyt on oikeasti sellainen tapaus, että ymmärrys, hermot ja usko ei kohta enää riitä.

Ongelmat ovat päivittäisiä ja jatkuvia. Pentu on hyvin dominoiva, yrittää pompottaa meitä mielensä mukaan. Pahin ongelma on hyppiminen ja pureminen, sekä protestoiva haukkuminen/kiljuminen. Jos esimerkiksi olemme lähdössä pennun kanssa ulos, se aloittaa hyppimisen ja tarttuu hampailla kiinni vaatteisiin, erityisesti takkiin/puseroon tai hanskoihin. Minulla on mennyt jo kahdet talvikinttaat ja kaksi paitaa rikki tästä syystä. Myös talvitakissa on hampaan jälkiä. Pureminen on siis kovaa, ei mitään pientä näykkimistä. Puremisen kohteena ovat myös kädet ja jalat ja usein tarttuu myös housun lahkeisiin ja kenkiin (varsinkin kun ihminen kävelee).

Olemme kokeilleet kieltämistä, niskasta tarttumista, suupielestä nippaamista - kaikki nämä saavat pennun innostumaan vain enemmän. Näyttää, että sillä on oikein hullun kiilto silmissä.

Olemme kokeilleet huomiotta jättämistä ja selän kääntämistä sekä jäähyä. Jäähy on näistä kaikista tehokkain, mutta ei kuitenkaan aina tehoa. Selän kääntäminen ja huomiotta jättäminen saavat koiran haukkumaan erittäin kovalla äänellä, tai oikeastaan se ei hauku vaan kiljuu. Ja totta kai aina myöhään illalla, että naapuritkin pysyy hereillä (asumme kerrostalossa).

Pentu myös saattaa protestoida jotain asiaa haukkumalla, jos ei mene hänen mielensä mukaan. Esim. jos pentu tulee minun luokse häntää heiluttaen ja en huomioi sitä, se saattaa tympääntyä siitä ja alkaa yhtäkkiä haukkua.

Pennulla on leluja, luita ja esim. pahvirullia hajotettavana. Käytämme pentua joka päivä ulkona, joskus irti juoksemassa ja joskus narun kanssa (irti pitäminen ei aina mahdollista). Sisällä olemme leikkineet pallon hakemista ja namien etsintää. Myös vetoleikkejä. Tekemistä pitäisi olla riittävästi.

Olemme molemmat 8h päivässä töissä, mutta pentu on kerrallaan yksin enimmillään 3,5h.

Kädet ja jalat verinaarmuilla, vaatteet rikki, hermot kireällä, väsyneenä ja toivottomana; MITÄ TEEN/TEEMME? Tänään käyn ostamassa sumutepullon ja kokeilen tepsiikö se..

Mutta kaikki neuvot tervetulleita. Ei ilkeilyä kiitos, tässä on muutenkin jo hermoheikko.

57

24525

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ent pikkuriiviö

Meillä tuo "riiviöaika" meni ohi itsestään sen jälkeen kun hampaat oli vaihtumassa/vaihtuneet, eli pureminen loppui ihan itsestään. Siihen asti vain yritimme sietää sitä! Emme rankaisseet pentua, vaan siihen tepsi ihan huomiotta jättäminen (selän kääntäminen). Sama alkoi uudestaan taas pian. Äidilläni oli koira, joka puri aika kovasti tuossa iässä (sekin meni sitten ohi ihan itsestään) eli se hyökkäili jalkoihin ja puri varpaita ja haukkui niitä. Oli todella rasittavaa! Huomasin oman pentuni ja äitini pennulla todellakin sen, että riiviys yltyi jos itse kohotimme voluumia..eli oma rauhallisuus kaiken a&o (jos vain jaksaa...) ja se huomiotta jättäminen. Koittakaahan jaksaa. Ettehän käytä sumutepulloa..

• Noituutta

Kiitos kannustuksesta.
        Kun koira puree niin kovaa, että verta tulee, niin tulee vain sellainen olo, että onko tämmöinen oikeasti vain kestettävä, saako edes pentukoira käyttäytyä näin? Tuntuu uskomattomalta, jos tähän ei ole mitään konstia. Pentuhan tekee sitten ihan mitä lystää. Ja mielessä pyörii kauhuskenaarioita siitä, mitä sitten jos pentu jatkaa samaa myös isona? Onko varmaa, että tämä on vain ohimenevä vaihe? Pelottaa, että miten pentu käyttäytyy jos meillä joskus esimerkiksi lapsia. Ja muutenkin.
        Ja kun pentu on esimerkiksi jalassa kiinni hampailla, miten voi olla huomioimatta? En minä ainakaan pysty vain seisomaan paikallaan.

Tarkennatko vielä, miksi sumutepullo on huono ratkaisu? (Siis veden ruiskuttaminen koiraan) Sehän on täysin vaaraton keino, koiralle ei satu.

• 15+12
        Noituutta kirjoitti:

Kiitos kannustuksesta.
        Kun koira puree niin kovaa, että verta tulee, niin tulee vain sellainen olo, että onko tämmöinen oikeasti vain kestettävä, saako edes pentukoira käyttäytyä näin? Tuntuu uskomattomalta, jos tähän ei ole mitään konstia. Pentuhan tekee sitten ihan mitä lystää. Ja mielessä pyörii kauhuskenaarioita siitä, mitä sitten jos pentu jatkaa samaa myös isona? Onko varmaa, että tämä on vain ohimenevä vaihe? Pelottaa, että miten pentu käyttäytyy jos meillä joskus esimerkiksi lapsia. Ja muutenkin.
        Ja kun pentu on esimerkiksi jalassa kiinni hampailla, miten voi olla huomioimatta? En minä ainakaan pysty vain seisomaan paikallaan.

Tarkennatko vielä, miksi sumutepullo on huono ratkaisu? (Siis veden ruiskuttaminen koiraan) Sehän on täysin vaaraton keino, koiralle ei satu.

Meillä oli sama tilanne nelisen vuotta sitten paitsi, että koiramme on suomenlapinkoira. Itse olin myös aivan itkunpartaalla ja välillä teki mieli jättää koira lenkin varrella puuhun kiinni, kun puri minua ja repi hihnaa (en siis tietenkään jättänyt). Meilläkin koira siis puri aina innostuessaan joka puolelle. Se meni itsestään ohi eikä sen jälkeen ole tehnyt niin.

Tsemppiä ja jaksamista :)

• laitatko mailia
        Noituutta kirjoitti:

Kiitos kannustuksesta.

Laitatko aloittaja mailia, osoite: sannumari at yahoo piste co piste uk

• falan
        laitatko mailia kirjoitti:

Laitatko aloittaja mailia, osoite: sannumari at yahoo piste co piste uk

mistä otitte.Asiantunteva ja vastuullinen kennel neuvoo parhaiten.Minä käytin ihan vabhaa keinoa jos puri purin takasin.Loppu viikossa minun jäytäminen.Tietenkin kaikkea revittävää ja puruluita sekä hampaiden vaihtuessa vetoleikkejä,jotta hampaat lähtee nopeammin.

• Heh heh heh
        falan kirjoitti:

mistä otitte.Asiantunteva ja vastuullinen kennel neuvoo parhaiten.Minä käytin ihan vabhaa keinoa jos puri purin takasin.Loppu viikossa minun jäytäminen.Tietenkin kaikkea revittävää ja puruluita sekä hampaiden vaihtuessa vetoleikkejä,jotta hampaat lähtee nopeammin.

Toi on niin humoristisesti sanottu ettei o tosikaan. Onko sulla falan meidän rodusta koiria ja jos niin mistä ... jos saisin udella. .. mistä kennelistä mistä pentueesta sellainen tuollaista materiaa oleva, joka ns viikossa sitä ja tätä .. kerro nyt ennen kuin revin pelihousuni uteliaisuudesta.

• pööpöö
        falan kirjoitti:

PURIT TAKASIN!!?? hä!?

• puuhun kytketty
        15+12 kirjoitti:

Meillä oli sama tilanne nelisen vuotta sitten paitsi, että koiramme on suomenlapinkoira. Itse olin myös aivan itkunpartaalla ja välillä teki mieli jättää koira lenkin varrella puuhun kiinni, kun puri minua ja repi hihnaa (en siis tietenkään jättänyt). Meilläkin koira siis puri aina innostuessaan joka puolelle. Se meni itsestään ohi eikä sen jälkeen ole tehnyt niin.

Tsemppiä ja jaksamista :)

Jätit kuitenkin

• Huolestuttava

Käy ehdottomasti koirakoulussa koiran kanssa. Vaikuttaa todella turhautuneelta aktiiviselta koiralta. Miten on pidetty? Onko terve?

• Pennut ovat pentuja

Ei tuo mitään erikoista lapinporokoiran pennulta. Ei tuo mitään painajaispentua ole nähnytkään. Sinulle on joku antanutkin jo e-mail osoitteen jotta saat juttukaveria jonka kanssa porista. Ehdotan että käytät sitä.

• -dd

Meidän pentu oli myöskin aivan mahdoton, pieni riiviö. Monesti oli itku kurkussa, kun ei tiennyt mitä enää voi tehdä. Ei varmaan kovin lohduta, vaikka sanoo että se menee kyllä ohi - mutta näin kävi meilläkin. Meillä käytiin nilkkoihin kiinni ja purtiin kaikkea mahdollista ja mahdotonta. Pari kuukautta ei käskyillä tms. tuntunut olevan mitään vaikutusta, jos hetkeksi sai loppumaan kohta koko homma alkoi alusta. Mutta nykyään tuo tuntee sanan "ei", ja eri variaatioita, "ei pure" ym. Nyykyään ei pure muutenkaan, mutta innostuessaan tervehtii "käsi suussa" -tyylillä. Tämän lopettaa käskystä.

Meillä selkeästi pentu totteli paremmin minua, ja oli rauhallisempi minun kanssani kuin isännän. Luulen,että tämä johtui pitkälti siitä, että minä vietin (vietän) pennun kanssa enemmän aikaa, ja tehtiin (tehdään) monia erilaisia juttuja; käytiin jäljestämässä, rallytokoa koittamassa, metsälenkeillä päivittäin vapaana/hihnassa, tuttujen koirien kanssa lenkeillä ym. Myös kotona pidin lyhyitä "koulutushetkiä" usein, harjoiteltiin erilaisia juttuja. Uskonkin, että meidän suhteemme kehittyi syvemmäksi, ja siksi tuo käyttäytyi paremmin minun kanssani. Edelleenkään ei välttämättä tottele isäntää kaikessa, ja tuo kun tuppaa antaa periksi pennulle niin vaan pahentaa käytöstä.

Meillä muuten ainoa keino, mikä tepsi haukkumiseen, oli tuo sumutepullo. Tuo kun löysi äänensä, ei hiljentynyt millään. Ja kun ei-sana ei vielä ollut hallussa, ei sillä paljon vaikutusta ollut. Ensin opeteltiin namin kanssa käskystä haukkuminen, ja siihen perään hiljaa -komento. Kun sitten tiesi mitä hiljaa tarkoitti, sovellettiin tätä arkeen. Jos ei totellut ekalla komennolla, suihkastiin (ja tosiaan sumulla, eikä kunnolla koiraan päinkään). Eikä tarvinnut kuin parina päivänä toistaa tämä, kahden käden sormilla laskettavissa kerrat. Nykyään on hiljaa käskystä, sumutinta ei ole käytetty piiiiiiitkään aikaan. Meillä siis toimi hyvin! :)

Nyt pentu siis n. 6kk, ja elo on jatkuvasti kevyempää. :) Tottelevaisuus on kehittynyt huimasti, sitä harjoitellaankin jatkuvasti. Luoksetulo on ehkä se suurin "ongelma", joskin tämäkin korjaantunut paljon kun löytyi koiran mielestä mahdottoman hyvä nami! :)

Kyllä se siitä, ajan kanssa. Koita viettää erilaisia hetkiä pennun kanssa, jotta saisitte luotua hyvän suhteen välillenne. Lenkitys ja eri harjoitukset sen lomassa toimii meillä todella hyvin. :) Meillä muuten pureminen vähentyi huomattavasti sillon, kun aloin ostaa koiralle erilaisia luita, naudan nilkkoja ym. Nahkarullista ei maitohampailla saanut mitään irti, niin ei siiten tietenkään niitä jaksanut purrakaan. Nuo nilkat oli aivan loistolöytö! :) Ja leluja on lattiat täynnä, jotta aina on jotain luvallista prtavaa. :)

Meillä muuten myös älyttömän energinen pentu, alkuun ei voinut käsittää miten se jaksaa! Ollaan jo pienestä pitäen käyty mettässä 1-2 h "lenkkejä", siis vapaana saanut mennä. 4kk ikäisenä 1,5 h 3 muun koiran kanssa touhuaminen oli se mikä riitti, eikä edes ihmeemmin väsynyt siitäkään. Toisaalta, ei tuo kovin hetkahda vaikka liikunta jäisi välillä vähemmälle, tyytyväisenä keksii tekemistä kotona. Tosin meillä on aidattu piha, jossa saa riehua mielin määrin, ja pissalle pääsee siten aina halutessaan. Aivan ihana tuo pentu on, vaikka riiviö on edelleen. :) Mihinkään en silti vaihtaisi! En olisi koskaan uskonut, kuinka hieno suhde voi koiran kanssa syntyä, vaikka niiden kanssa paljon olen touhunnutkin. Parin kuukauden päästä sinullakin on jo varmasti paljon aurinkoisempi mieli! :)

Kerrohan, miten teillä jatkossa menee, mitä keinoja olet koittanut mitkä on toimineet. Kyllä se siitä!

• Koettu on

Käsittääkseni lappalaiskoirien pennut ovat usein hirviöitä. äänekkäitä, riehakkaita ja menoa riittää. Oma koiramme oli järkyttävä villipeton ja kyllä sen kanssa oli välillä helisemässä. Huomioimattomuus oli ainoa konsti, mitkään niskasta ottamiset tai murahtelut eivät tepsineen. Mutta niin vaan se siinä 4kk tienoilla rauhoittui kuin itsestään, ja melkein kuin yhdessä yössä siitä kuoriutui järkevä pikkuneiti, joka kunnioittaa aikuisena erityisen hyvin sääntöja sekä ihmisne tilaa. Mutta aika oli raskasta, kun jatkuvasti puntissa tai nahass aoli kiinni hullunkiilto silmissä mökäävä pentu ja edes lehtiä ei voinut vaihtaa rauhassa.

• koiratyyppi

Erilaisia virikeleluja ja lenkkejä, jotta energiat kuluisivat. Kontakteja toisten koirien kanssa suosittelisin.

Meidän suomenlapinkoira pureskeli pojan uuden puseron pilalle, reikä eteen.. Kaikki vähänkin särkyvä vaan pois näkyviltä siinä puruvaiheessa, ettei tarvi harmitella. Nyt meillä on aivan rauhallinen 8v. koira. Ei silti pentunakaan ihan mahdoton ollut. Ehkä vanha mäyris auttoi. No nyt on nuori mäyris, sellainen ADHD-tapaus, onneksi ystävällinen. Tämä näykkii vieläkin innoissaan (3v pian), mutta uskoo, kun kielletään. Purkaa energioitaan vapaana juosten tuolla laajalla pihalla.
      Ulos ei pääse, ennenkuin on rauhoittunut, eikä vikise. Pistän välillä jalan avonaisen oven eteen, ja kummasti odottavat, että päästän. Se on sitä pomoharjoittelua. Oppivat senkin, ettei saliin mennä. Ovi saa olla auki.

Yksi ongelmallinen kaveri meillä oli. Kärsin sitä reilun vuoden. Karkaili lapink.n kanssa ja pissaili kuin mielenosotukseksi. Pääsi parempaan paikkaan, missä sai kaiken huomion. Eli joskus niitä epäsopivia sitten tulee. Sanoisin, että rotu merkitsee.

• Suuresti huvittunut

Voivoi, että oikein reikä puseroon :D

Näitä koiria myydään nykyään näemmä aika lailla vääränlaisilla ihmiselle. Että nyt peräti tullut yksi reikä puseroon :D :D

Anteeksi nyt, mutta onpa suunnatonta ja järkyttävää... mitä lelukoiria te olette oikein luulleet ottaneenne..
        (tukehtuu täällä toisessa päässä naurusta).

• ............
        Suuresti huvittunut kirjoitti:

Voivoi, että oikein reikä puseroon :D

Näitä koiria myydään nykyään näemmä aika lailla vääränlaisilla ihmiselle. Että nyt peräti tullut yksi reikä puseroon :D :D

Anteeksi nyt, mutta onpa suunnatonta ja järkyttävää... mitä lelukoiria te olette oikein luulleet ottaneenne..
        (tukehtuu täällä toisessa päässä naurusta).

No minun mielestä pentujen vaatteissa riekkumisessa ei ole mitään hauskaa. Ihan sama onko pentu vai ei, se ei saa purra vaatteita. Omat koirasi saavat tehdä varmaan mitä haluaa.

• Koiranomistaja
        ............ kirjoitti:

No minun mielestä pentujen vaatteissa riekkumisessa ei ole mitään hauskaa. Ihan sama onko pentu vai ei, se ei saa purra vaatteita. Omat koirasi saavat tehdä varmaan mitä haluaa.

Mutta kun tuo on ihan normaalia koiranpennulta. :) Ei se toki niin saa tehdä, mutta ennen kuin se sen oppii, voi tulla muitakin tuhoja kuin reikä puseroon.

Tuntuu että ennenvanhaan ihmiset ymmärsivät ilman nettiä ja feisbuukiakin että koiranpennut ovat työläitä ja rasittaviakin, nykyään usein kuulee että ihan normaalia koiranpennun käytöstä pidetään jotenkin hirviömäisenä. Ei kai enää vaivauduta lukemaan kirjoja tai tutustumaan pentuihin ja kasvattajiin etukäteen.

• Onnellinen omistaja

Tämä juttu tulee aika myöhään mutta minulla on kanssa samanlainen hepuloija. Rauhoittui kyllä ja on nyt jo kunnioitettavat 8v vanha. Tutulla jyrsi ikkunalaudat ja sängynjalat...kun jäi vähäksi aikaa yksin:))) Lapinkoirat taitaa olla aika epeleitä, mullakin on ollut tätä ennen saksanpaimenkoira ja tuntuu että tämä on ollut aina paljon vaikeempi kasvatettava. Ihania rotuja molemmat

• sisäjyrsin

Minusta oli ihan normaalia, kun vinttikoiran pentu ensimmäiset viikot raahautui puntissa hampaillaan roikkuen. Tuhosi puutarhan kukkaistutuksia, parit silmälasit, laukun, muutamia vaatteita, pari kirjaa, oman vuoteensa, keittiön maton, järsi puulattiaan reikiä, omia talutushihnojaan, epämääräisen määrän kyniä, meikkejä, harjoja yms. pikkutavaraa, tyynyjä, omien lelujensa lisäksi, tietysti. Itseäni en antanut purra, vaan kiljaisin vertahyytävästi jos hampaat painui ihoon. Kissankin puremisen kielsin, kun kissa itse ei puoliaan pitänyt. Mutta ajattelin vaan, että sellaisia ne pennut ovat. Iloitsin, kun huonekaluja eikä ovenpieliä jyrsitty lainkaan. Sydänlääkkeitä eikä sukkahousuja nielty. Puolen vuoden jälkeen tuhoaminen vähentyi radikaalisti, ja nykyisin (11 kk)useimmiten kun tulen kotiin, on ihan siistiä, mitään ei ole tuhottu. Jos on, niin oma lelu tai joku joutava pahvilaatikko. Ajattelin, että aika vähällä pääsin.

• näin meillä

Juu, ei ole ainutlaatuista että pentu koettelee hermoja. Tunteehan sitä itsensä ihan tyhmäksi ja miettii tekeekö oikein, kun kymmenettä kertaa ottaa pentua niskasta kiinni, minuutin sisällä, ja nilkasta irti. x))
      Esimerkiksi: kun koiramme oli noin puolivuotias, pentu meinasi tulla hakemaan ruokalautaselta pöydältä ja ensimmäisen kerran komensin alas. Toisen kerran jälkeen kun komensin, pentu suuttui!! Kolmannen kerran otin pennun pöydän reunalta alas niskaotteella ja laitoin selälleen lattialle hetkeksi rauhoittumaan, ennen kuin ymmärsi, ettei ruokapöydältä haetaa mitään...
      Meillä meni ensimmäisen vuoden aikana puruluita, koiranleluja ja kirpparilta ja kaupasta ostettuja leluja varmaan kuutio. Ja menee edelleen vaikka koira on jo 7-vuotias....
      Olen tottunut teräväluonteisiin metsästyskoiriin, mutta ihan riittävästi oli tekemistä tuossakin, tavallisessa lapinkoirassa. Niin paljon, etten uskalla suositella lapinkoiraurosta ensimmäiseksi koiraksi. =/

• Juu nyt voin kyllä sanoa jälkiviisaana että en suosittelisi itsekkään vaikka itsellä ei ihan puhdas porokoira olekkaan. :P Töitä saa kyllä tehdä enemmän kuin tarpeeksi. Nimenomaan teräväluonteinen ja välillä turhankin älykäs. (älykkämpi kuin omistajansa :D)

• Pörröturkki

Ennenkuin autolla saa virallisesti ajaa liikenteessä tarvitaan ajokortti. Arvoisat koirasta haaveilevat tutustukaa paremmin eläinten käyttäytymiseen ennenkuin ostatte lemmikkinne. Siis hankkikaa ensin "ajokortti" niin ymmärrätte paremmin eläinten käytöstä.

• minelan

Ajatuskin siitä, että koiran hankkivalle pitäisi olla joku kurssi käyttävä läpi, on suomalaisessa kulttuurissa mahdotonta.KAIKKKI EIVÄT OLE KOIRAIHMISIÄ, EIVÄTKÄ OSAA KÄSITELÄ KOIRAA, VAIKKA KÄVISIVÄT 10 KURSSIA PEERÄKKÄIN, joillakin tuo koiran käsittelytaito on annettu syntymälahjana.
        Jos aidosti ja rehellisesti osaa käsittelee koiraansa, sen kanssa ei tule koskaan ongelmakoiraa, joista puhutaan jatkuvasi tällä palstalla. Riittää psyykkisen opettelun kanssa, että omistaja on reilu ja välittää koirastaan todella.

• Sameboazobeana

Minulla on lapinporokoirista 20 vuoden kokemus. Voin sanoa sen, että porokoiran pennut ovat tuollaisia pentuina. Ne rauhoittuvat siinä 4-5 kk iässä. Porokoira on aika itsepäinen koira ja pentuna varsinkin pieni riiviö. Sehän niissä on parasta, kun ne ovat vilkkaita ja leikkisiä.

Koska porokoiran perimmäinen tehtävä on paimentaa poroja, se harjoittelee tehtäväänsä pienestä pitäen, ihmisen ollessa maalitauluna. Porokoiran kanssa pitää olla vähän kova, muuten ei pärjää. En tarkoita mitään väkivaltaa, mutta sanoa jämäkästi aikomuksensa eikä kuiskailla. Jos et pysty olemaan pomo koiralle, se varmasti on sitä sinulle.

• mummi50

Hankkikaa ammattiapua, näitä koiran kouluttajia on varmaan löydettävissä ihan sopuhinnoilla, tuntuisi järkevältä vaihtoehdolta. Tuo porokoira voi olla dominoiva ja vähän ennalta arvaamaton, siksi tuo koulutus olisi varmaan parasta. En usko että on liian nuori koulutukseen. Tsemppiä ja jaksamista!

• .......!!!..........

SIIS...meillä on myös lapinkoira 4v. myös sillä oli pentuaika, puri TODELLA kovaa ja jne. mutta sitten se loppui. ei kannata hätääntyä. vaikka se ei enää edes ole nioinpentu, mutta silti ei kannata masentua...... se menee kyllä ohi

• :D

Jaa -sieltä lapinporokoiraltako se tuleekin?! Itselläni on sekarotuinen koira jossa on 1/4 lapinporokoiraa, ja pentuna se oli ihan hirveä. Se repi ja puri minua lähes tauotta hereillä ollessaan -hyppi ja hyökkäili kohti ja roikkui hampaillaan joko nilkassa tai käsivarressa. Repi useamman puseron hihat riekaleiksi ja käsivarret oli mustelmilla ja verinaarmuilla koko ajan. Mikään ei tähän oikein auttanut, ja vielä 10 kk iässä koira oli tosi hankala -tappeli lenkillä ja hyökkäili kimppuun koko ajan. Kun koira oli sen 10 kk otin yhteyttä koirankouluttajaan joka kouluttaa ongelmakoiria. Hänen avullaan opetin pennun rauhoittumaan, ja koira viimein lopetti jatkuvan raatelemiseni ja tappelun. Nyt se on vähän vajaa 2 -vuotias, ja edelleen innostuessaan näykkii helposti, mutta ei raasta ja revi. Edelleen se on myös ylivilkas, mutta muuten mukava ja kiltti koira.

• <<<<

Et sitten viittiny kertoa miten sait pennun rauhottuun.

Minultako kysyit? No sori, ei tullut kerrottua kun olin niin "innoissani" kun viimein sain tietää, miksi koirani oli pentuna kuin pieni piru... :)

Eli siis, vaikea selittää ja tämäkin on asia, joka olisi helpompi näyttää kuin kertoa sanallisesti, mutta yritän.

Älä huomioi pentua oikeastaan ollenkaan suurimman osan aikaa huoneella ollessanne. Silloin kun pentu esim. istuu/makaa ja on rauhallinen vilkaiset siihen parin sekunnin ajan ja sanot samalla "hyvä" -ja käännät katseesi heti pois. Tämän toistat noin kymmenen sekunnin välein koko ajan, kun koira on kiltisti ja rauhallinen. Jos koira meinaa innostua kun sitä kehutaan, niin jätät sanan kesken ja käännät katseen heti pois. Eli siis -kun koira on rauhallisesti noin kymmenen sekunnin välein vilkaiset siihen pariksi sekunniksi ja sanot "hyvä". Ja sinun pitää olla koiraa kehuessasi koiran näkökentässä, eli ei niin, että sen selän takaa kehut -vaan koiran pitää nähdä sinut ja katsekontaktisi.

Kun koira alkaa olla rauhallisempi voi sanoja lisätä ja sanoa esim. "hyvä, hienoa -vieläkin oot siinä tosi nätisti" tai mitä nyt mieleen juolahtaa, sanoillahan ei ole väliä vaan sillä äänen sävyllä eli iloisesti kehut, mutta heti jos koira meinaa alkaa käymään ylikierroksilla katkaiset puheen ja katsekontaktin... Toimi ainakin minun koiraani niin hyvin, että parin päivän kuluttua se oli jo huomattavasti rauhallisempi. Toivottavasti ymmärsit mitä selostin... Tosi yksinkertaista, mutta vaikea kertoa sanallisesti.

Suosittelen tosin ottamaan yhteyttä vaikkapa ongelmakoirankouluttajaan, jos ei pentu vielä 10 kk iässä ole lopettanut raatelemista, sillä itse luulin sen olevan vieläkin penturiehaa ja menevän ohi, mutta kouluttaja sanoi, ettei enää siinä vaiheessa ollut pennun käytöstä se... No ohi se meni sitten sillä, että sitä opetettiin olemaan rauhallisempi.

:D kirjoitti:

Minultako kysyit? No sori, ei tullut kerrottua kun olin niin "innoissani" kun viimein sain tietää, miksi koirani oli pentuna kuin pieni piru... :)

Eli siis, vaikea selittää ja tämäkin on asia, joka olisi helpompi näyttää kuin kertoa sanallisesti, mutta yritän.

Älä huomioi pentua oikeastaan ollenkaan suurimman osan aikaa huoneella ollessanne. Silloin kun pentu esim. istuu/makaa ja on rauhallinen vilkaiset siihen parin sekunnin ajan ja sanot samalla "hyvä" -ja käännät katseesi heti pois. Tämän toistat noin kymmenen sekunnin välein koko ajan, kun koira on kiltisti ja rauhallinen. Jos koira meinaa innostua kun sitä kehutaan, niin jätät sanan kesken ja käännät katseen heti pois. Eli siis -kun koira on rauhallisesti noin kymmenen sekunnin välein vilkaiset siihen pariksi sekunniksi ja sanot "hyvä". Ja sinun pitää olla koiraa kehuessasi koiran näkökentässä, eli ei niin, että sen selän takaa kehut -vaan koiran pitää nähdä sinut ja katsekontaktisi.

Kun koira alkaa olla rauhallisempi voi sanoja lisätä ja sanoa esim. "hyvä, hienoa -vieläkin oot siinä tosi nätisti" tai mitä nyt mieleen juolahtaa, sanoillahan ei ole väliä vaan sillä äänen sävyllä eli iloisesti kehut, mutta heti jos koira meinaa alkaa käymään ylikierroksilla katkaiset puheen ja katsekontaktin... Toimi ainakin minun koiraani niin hyvin, että parin päivän kuluttua se oli jo huomattavasti rauhallisempi. Toivottavasti ymmärsit mitä selostin... Tosi yksinkertaista, mutta vaikea kertoa sanallisesti.

Suosittelen tosin ottamaan yhteyttä vaikkapa ongelmakoirankouluttajaan, jos ei pentu vielä 10 kk iässä ole lopettanut raatelemista, sillä itse luulin sen olevan vieläkin penturiehaa ja menevän ohi, mutta kouluttaja sanoi, ettei enää siinä vaiheessa ollut pennun käytöstä se... No ohi se meni sitten sillä, että sitä opetettiin olemaan rauhallisempi.

Niin ja se jäi sanomatta, että tuo kymmenen sek. välein tapahtuva parin sek. katsekontakti ja kehu homma ei sitten ole sellainen, että sen tekemiseen pitää pyhittää koko päivä ja istua olohuoneessa vilkuilemassa ja kehumassa koiraa, vaan samalla voit tehdä normaaleja asioita mitä tekisit muutenkin -eli lukea lehteä, laittaa ruokaa, siivota jne...

Ulkona ja lenkillä tappelemiseen sitten auttoi se, että lenkistä piti tehdä mielenkiintoisempi, mikä meidän kohdalla tarkoitti sitä että piti alkaa käydä kaupungin keskustassa ihmisvilinässä lenkillä. Siellä oli ja on sen verran enemmän virikkeitä, kuin asuinalueeni pyöräteillä, ettei koira muistanut tapella. Lenkillä ollessa voi myös tehdä temppuja, eli käskee esim. koiran istua ihan yllättäin ja palkitsee sen.

• Kuulostaa tutulta.. Aluksi oltiin itsekkin vähän epätoivoisia. Kärsivällisellä huomiotta jättämisellä tapa on vuoden ikään mennessä lähes poissa. Tietyssä tilanteissa silti viellä tapahtuu vasten hyppimistä. oppi myös hyvin siitä että kun ollaan maalla jossa saa juosta vapaana, ja ollaan lähdössä ulos toimin näin: ulos ovesta koira perässä, jos alkoi hyppiä vasten tai repiä vaatteista, irti hihnasta ja takaisin sisään ja koira jää ulos. (n minuutin verran) sama uudestaan niin monta kertaa ettei hypi eikä näyki. vaikea tosin toteuttaa muualla kuin maaseudulla.. :F Jäähy osoittautui myös meillä kaikkein tehokkaimmaksi pitkän ajan kulueassa.

Totuus on että koiralle pitäisi selkeästi näyttää sen paikka laumassa mutta meidän puupään tapauksessa se on ainakin helpommin sanottu kuin tehty..:P Voimia ja kärsiväälisyyttä siis sinne.

• tuli mieleen että voihan tehdä myös niin päin että koiran kanssa ulos ovesta, jos hyppiminen ja riehuminen alkaa, koira takaisin sisälle ja itse odottaa ulkona muutaman minuutin ja kokeilee uudestaan? saattaisi toimia kerrostalossa paremmin. Itse myös otan koiran käskyn alle kun olemme lähdössä ulos. Istumaan ja paikka toimivat meillä.. Ovesta ulos ja hissin ovelle sitten seuraa-käskyn alla.Samoin alaovesta ulos.

• näin meillä
        eahlroth kirjoitti:

tuli mieleen että voihan tehdä myös niin päin että koiran kanssa ulos ovesta, jos hyppiminen ja riehuminen alkaa, koira takaisin sisälle ja itse odottaa ulkona muutaman minuutin ja kokeilee uudestaan? saattaisi toimia kerrostalossa paremmin. Itse myös otan koiran käskyn alle kun olemme lähdössä ulos. Istumaan ja paikka toimivat meillä.. Ovesta ulos ja hissin ovelle sitten seuraa-käskyn alla.Samoin alaovesta ulos.

koiran pitää rauhoittua ennenkuin se pääsee ulos tai eteenpäin. jo aikuinen koirani meinasi alkaa pomoilemaan uloslähtiessä, ja rupesin laittamaan istumaan ensin ja itse menen aina ensin ulos, koiran tulee seurata. kummasti ymmärsi että minä määrään tahdin...

juu on katottu koirakuiskaajaa ja kokeiltu kotona.
        ;)

• Kun täyttää 2 vuotta tai jopa kuukautta paria aikaisemmin niin koira muuttuu lyhyessä ajassa sellaiseksi ettei enää riehu ja näyki ja vielä kaiholla muistelette sen hurjaa nuoruutta, kokemusta on

Selän kääntäminen ja huomiotta jättäminen on tehokkain konsti näyttää koiralle että se teki jotain josta ei pidetä ja yleensä koiralle tulee hätä taas päästä kotiväen suosioon johon se on myös päästettävä jonkun ajan päästä, ja taas sama pesäero ja takaisin otto niin koira huomaa miten kannattaa toimia että yhteisymmärrys toimii

vanhemmat koirat osaa tulla jopa pyytämään anteeksi kolttosiaan ja nuolemaan että ollaan jo kavereita taas ja sen jälkeen on kavereita oltava

Lyöminen on pahasta,niskasta voi hetken pitää kiinni ei ravistaa niin tekisi emokin mutta sekään ei saa kestää kauaa koska koira ei ymmärrä pitkäaista murjottamista vaan vaan koiran on todettava heti itse miten se voi saada isännän ilostumaan tai kääntämään selkänsä sen oikeasta tai väärästä toiminnasta, pennulla on vielä useimmat asiat hakusessa

Ottakaa joku paksu rukkanen käteenne ja sillä painitte koiran kanssa ja koira saa purra sitä niin sekin tajuaa missä leikitään ja missä isäntä saa kulkea rauhassa ja sen on huomattava että leikki loppui sillä kertaa eikä ohikulkijoiden käsiin/käsineisiin käydä kiinni

Itsellä Belgi nyt mutta noin on tapahtunut aikaisemillakin koirillani ja tuossa naapurissa 2 lapinkoiraa ja toinen oli pentuna kuin elohopea mutta nyt voisi viedä vaikka tottelevaisuutta harjoittelemaan, taitaisi tulla valio, oman Belgini parhaita kavereita nuo lapinkoirat

• kylkyljoo

Tuollainen meidänkin koira oli pentuna ja nuorena.

Siihen auttoi parhaiten se, että ei antanut sille hupia vääränlaisesta riehumisesta vaan odotti aina systemaattisesti tietyissä tilanteissa koiran rauhoittuvan ja tottelevan ennen kuin se sai jotain: tehdä jotain mieleistä, tai ruokaa, lelun, yms. Pitää siis itse olla tyyni ja tiukka samaan aikaan. Opetetaan koiralle, että asiat tapahtuvat ihmisten toimesta tai luvalla, ei koiran ehdoilla. Ihan pikkupennulta ei tietenkään pidä liikaa vaatia, mutta pikkuhiljaa ja sitten periksiantamattomasti.

Eli jos koira vaikka haluaa lelun, mutta raikuloi, niin käsketään koiran istua. Jos koira jatkaa raikulointia eikä istu, niin ei koroteta ääntä, hoeta yhtenään käskysanaa, eikä hermostuta, vaan seistään vieressä odottamassa, mulkaistaan koiraa tut-tut ilmeellä ja astutaan lähemmäs koiraa. Koiraa ei päästetä pois tilanteesta ennen kuin istuu ja rauhoittuu. Sitten palkitaan ja vaihdetaan vapaalle.

Vastapainona koiralle myös vapaampaa oleskelua, leikkiä ja temmeltämistä. Lepoa ja rauhaa kanssa. Myöhemmin tarpeeksi mutta kohtuudella liikuntaa.

• kylkyljoo

Niin, ja tuo mainitsemasi selän kääntäminen akuuttitilanteessa on kyllä hyvä. Ei se koira koko päivää jaksa hyppiä ja repiä kun siitä ei anna sille tyydytystä.

Ja kun noin toimii aina tyynen johdonmukaisesti, niin hyppiminen ja repiminen jää pois.

• TALUTTAJA

Tuntui kuin olisit kertonut meidän suomenlapinkoirasta. Ihan yhtä epätoivoista oli meidän kamppailut sen riiviön kanssa. Tuulipuku oli riekaleina monta kertaa kun tulimme lenkiltä. Tätä riehumista kesti aina 3-vuotiaaksi asti. Mutta uroksille haukkumista ei lopettanut koko ikänsä aikana. Eli 11,5 vuotiaaksi, sitten tuli syöpä, sokeritauti ja sokeus.

• minelan

En todellakaan halua kehua itseäni, minulla on vain käynyt hyvä tuuri.minulla on ollut yleensä 5 koiraa kerrallaan ja11 koiraa yhteensä pluskasvattini pennut yhdenkään kansa ei ole ollut ongelmia, kun ei ole hankittua koiria oman egon jatkeeksi.
      Joskus on hyvä laskeutua koiran tasolle, niin oppii ymmärtämään koiraansa paremmin.

• muutkomentaapuilesta

Kun on monta koiraa kerralla, pentu kiusaa muita jotka laittaa sen ruotuun.Näin ei pentu härki omistajaa.On helpompaa ottaa toisen koiran kaveriksi, jolle jää pennun puremien komennus.Hankalimpia ovat ne ainoat perheen pennut, jotka kokeilee rajojaan omistajaan, koirakavereiden puuttuessa.

• minelan
        muutkomentaapuilesta kirjoitti:

Kun on monta koiraa kerralla, pentu kiusaa muita jotka laittaa sen ruotuun.Näin ei pentu härki omistajaa.On helpompaa ottaa toisen koiran kaveriksi, jolle jää pennun puremien komennus.Hankalimpia ovat ne ainoat perheen pennut, jotka kokeilee rajojaan omistajaan, koirakavereiden puuttuessa.

Minulla on ollut collieita ja kasvattanut 30 vuotta kk-mäyräkoiria. Måyräkoira ei ole mikään pikku fifi, vaan tarvitsee reilun ja rakastavan omistajan. Koirani ovat melko laadukkaita niin käytökseltään kuin näyttelyareenoillakin, kennel nimeni on minelan.Tiedot koiristani löytyvät koiranet-jjalostustoimikunnan sivuilta. Eli minulla on kokemusta koirista 60 vuoden ajalta.
        Mutta nyt asiaan, Suomenlapinporokoirasta on tullut suosikki rotu, mikä ei ole kovinkaan hyvä asia.Pentuja teetetään nartuillla,joilla ei ole mitään annettavaa rodulle.Jos olisin kiinnostunut rodusta, ottaisin todella selvää kasvattajasta ja hänen kasvateistaan. Kun lukee tätä palstaa, niin en ikinä huolisi tämän rotuista koiraa,

• chiliä_vai

MOI!
      ..vanha threadi kyllä.. varsinaisesti "noituutta" neuvoksi kerrottiin, ammattiapu/koirakouluttaja, mitä hän itse ei ollut llistannut, ja vertaiskokemuksia..
      Toimiiko vesisuihkupullo haukun poistamiseen, todella?

ja kysyisin, mitä tehdä kun " riiviö iässä" puree kaiken alkaen jalkalistoituksista, oven pielilistoista, huonekaluihin kun on yksin ja/tai öisin?
      etikkapippurointikaan toimi, "lempipurukohtiin"..

• Riiviöt

No näyttää olevan rodun ominaisuus. Pentuna auttoi parhaiten oma rauhallisuus ja huomion kohdistaminen muualle. Mutta kyllä muutaman kerran mietin että missä vika? No nyt kolmevutias uros on ihana mutta vaativa. Tässä poden nyt tunnontuskia kun laitatin kemiallisen kastraation, mutta aattelin et voi olla kaikkien parhaaksi kun naapurissa on narttuja ja juoksut on nyt parikuukautta niillä putkeen, jatkuva vinkuna ja vouhotus meillä.

• Anonyymi

Meillä oli kotona varsinainen paketti karkeakarvaisen mäyräkoiraan ja lsbradorin sekoitus.Kotona meni sähköjohdot ja puhelinjohto.kunnes oli saanut ilmeisesti pienen tällin.Koira tulimeille kun olin juuri aloittanut lukion.Kirjoitusten jälkeen menin töihin ja lakkiaisiin ostin hienot kalliit korokepohjakengät.Aamulla kun lähdin ilme näytti siltä-että älä jätä mua nainen. Kun tulin kotiin kengät oli syöty.Huoneestani oli tongittu ulos paspiljotit.viety niiden kaeva sisällöt ja meikattukin oli.Kengille ei voitu enää mitää askarreltu mikä askarreltu kengät olivat entiset. Kaikki meikit oli kuolattu tai niissa oli hampaiden jäljet. Hänen elämäänsä kesti17 vuotta puuhailu loppui iän mukana ja isäni jäi varhaiseläkkeelle sai jäädä hoitamaan parasta ystäväänsä.Kun koira kuoli suru oli kaikilla suuri.Hauta on meidän mökillä ja itku tulee aina kun käymme siellä,Nyt haluaisin avustajakoiran .kun olen liikuntavammainen.Kaverikoirat käyvät täällä meidän asuinpaikassa. Eräällä ystävälläni on sekä schäfer että valkoinen paimenkoita ja valkoista hän suositteli minulle. _edelliselle kirjoittajalle terveisiä.samanlainen vinkuna ja vouhotus meillä yläkerrassa kun oli cockerspanieli neiti,joka aina meidän oven ohi kulkiessa veyi pyllyänsa siitä-Rakkaus taisi olla molemminpuolista. Vouhotus loppui kun isäni laittoi tärpättiä kynnykselle-Mökkipaokkamme oli hänelle rakas kun siellä koitti vapaus .Haukkuminen alkoi heti kun käämmyttiin moottositieltä soratielle.

• Chiliä_vai

...niin kastraatiosta yleensä, koirista en tiedä, mutta mitä sillä saavutetaan?
      Esim naapurista ruuna saapui esteistä ja ratsastajasta viälittämättä meille kun ravuritamma oli kiimassa..
      Samoin kastroidulla karhulla säilyy halut vaikka kivekset on viety..

Huonekalujen ja listojen purija on nyt 7,'mutta ongelma oli tuskainen ensimmäiset 2,5v..

• kastraatinom

Suvun jatkaminen estyy, joka on tärkeää jos kaksi erisukupuolista koiraa asuu samassa kodissa.Ovet ei pitele, ja toinen oli jalostuskelvoton, joten poistelttiin kivekset.Rauhoittii, ei enää jalostuskoiran kiimat kiinnosta.Ja narttukin leikkuutetaan kunhan yhet pennut teetellään.Kohtutulehdus on natuilla yleistä, siitäkin säästyy,kun kohtu poistetaan.

• Chili_vai

Karhulla=karhulla (GoogleAndroid oikoluku)

• Nellikin

Meillä on suomenlapinkoira, nyt 2,5v ja lopultakin rauhoittui vaikka toivon jo olimme menettäneet. Pentuna ei auttanut mikään komentelu, huomiotta jättäminen tai sitruuna/etikkasumute tai yhtään minkäänlainen kouluttaminen eikä "holdingterapiakaan". Puri kaikkia ja kaikkea ja sai päivittäin useita raivohulluuskohtauksia silmät punaista valoa hehkuen vielä puolitoista vuotiaana. Kun täytti 2 v luulimme että jää purevaksi ja hyppiväksi riiviöksi, mutta nyt 2,5 v onkin enää kiltti ja riehakas. Emme käyneet kouluttajilla tai yrittäneet mitään ihmeellistä, kyllä se aika ja rakkaus ja välittäminen koiran sitten kuitenkin rauhoitti.

• Aikarauhoittaa

Meillä nyt 1,5.Suurimman osan ajasta ihana ja leikkisä.Mutta jos tylsistyy, alkaa yhä repiä remmiä,ja näykkien piehtaroida maassa.Varsinkin kun jutellaan vieraiden kanssa lenkillä, silloin on pakko hillitä koiran käytöstä.Välistä tuntuu että hampaat menee hanskoista läpi, kun saa hirveän näykkimis hepulin.Harventuneet ovat, ja siksi se ikävästi yllättäkin kun yhä joskus niin sekoaa.Mutta kokosjan harvemmin, onneksi😖

• aikarauhoittaa

Kyllä,kyllä. Lapinporokoira pentu on vielä ENKELI,verrattuna espanjan mastiffi pentuun,se se vasta piru on.Minulla on ollut molemmat rodut.Aika ja poika rauhoittaa.Suosittelen molempia rotuja,mutta en herkkähermoisille.

• Anonyymi

Jääkausi ja purkki lelut pois. Kun koira alkaa totella lisää pikkusen huomiota kerrallaan.

• Anonyymi

Lapin porokoiran omistajana neuvoisin teitä olemaan koiranne kanssa ulkona 4-6 tuntia päivässä. Koiran kasvaessa se voi varmasti kulkea vapaasti metsissä, jäällä tai muualla syrjäisellä paikalla. Normaalin porokoiran paimennusvietti pysyttää sen lähellä. Porokoiralla on enerrgiaa paljon ja ulkona oleminen ja juokseminen rauhoittaa sitä . Porokoira ratkaisee ongelmansa juoksemalla

Kari

• Anonyymi

Taitaa olla koira jo rauhottunu kun ikää 11 vuotta 😂

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taitaa olla koira jo rauhottunu kun ikää 11 vuotta 😂

Tuskin enää tarvitsee vingua ohjeita. 😂

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuskin enää tarvitsee vingua ohjeita. 😂

Taidanpa arvata raukka teki lisää pentuja järkyttyi kun luonne periytyi yksi pentu jäi kotia kasvamaan nyt uusi painajainen vinguu kotona puutteessa. 🤣🤣🤣🤣🤣

• Anonyymi

Luopukaa koirasta. Te ette ole koiraihmisiä mikäli pieni koiranpentu saa teidät jo kasvatusvaiheessa itkemään.

• Anonyymi

Meillä on ollut 3 Lapinporokoiraa. Viimeisellä uroksella oli viimeinen vahtivuoro 1.8.2022.
      Hän eli 14,5 vuotiaaksi. Alkuun oli tietenkin " hieman vauhtia". vaatii tietenkin joskus pitkää pinnaa. Alussa teimme virheen kun menimme töihin päiväksi ja koiraa pidettiin
      vain yhdessä huoneessa. Huone meni uusiksi sen päivän jälkeen Sänky ja patjat olivat aivan riekaleina ym, ym.. Sen jälkeen kokeilimme jättää koiralle vapaan pääsyn koko taloon. Oli melkoinen jännitys kun palasimme töistä että onko huushollista mitään jäljellä. Ei ollut tehnyt mitään sisällä sinä päivänä eikä kertaakaan sen jälkeen. Ilmeisesti halusi vain enemmän tilaa.. Pentu kun tuli meille niin nukuimme noin 2 viikkoa lattialla ja pentu oli välissämme. Leimautui meihin niin hyvin sen jälkeen että meidän seuraaminen alkoi siitä. Lapinporokoiran hankintaa kannattaa harkita tarkoin se ei todellakaan alussa ole niitä helpoimpia rotuja mutta palkitsee todella kun ikää on yli vuosi. Kävimme alkuun myös koirakoulussa , Erotettiin muutes kurssilta kun ei ollut yhtään hiljaa ja kuseskeli siellä joka paikkaan. Kotona oli sisäsiisti parin viikon päästä tulosta.

• Anonyymi

Tässä niille, joilla on samanlaisia ongelmia:

Meillä tehdään niin, että siis otetaan tabascopullo vain ESILLE ja esim. Pureminen loppuu kuin seinään. Johtuukohan sitten hajusta. Jos ei pureminen lopu, niin viedään tabascopurkkia lähemmäs, ei muuta.

• Anonyymi

koira rivitaloissa, osa laittaa parvekeen ovesta räksytämään, hiihtäjiä, tunnelmat tieto, kokemus, voidaan määrätä tapettavaksi, eläinlääkäri parempi kuin poliisi..
      hakkumisen tyyli ei kannata, olla palomies leuka, koira.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2556
    2. 148
      2234
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2202
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2129
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1722
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1603
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1536
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      286
      1432
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1379
    Aihe