Töihin Ruotsiin

....

Hei!

Kuulostaa ehkä vähän tylsältä, mutta olisin kiinnostunut lähtemään töihin Ruotsiin.
Lähinnä olisi tarkoitus prepata ruotsin kielen taitoa.
Mitä kautta kantsis lähteä etsimään töitä?
Olen kyllä käynyt läpi ruotsin rekryfirmoja: Poolia, Manpower, Jopstep jne. Mutta haluaisin kuulla jos jollain olisi oikeasti asiasta kokemusta. Kaikki vinkit ovat tervetulleita!

Entä sitten asunnon kanssa?? Minkälainen asuntotilanne esim. Tukholmassa on? Kallista, vaikea saada vuokra-asuntoja jne.

Kiitti jo etukäteen!

7

9066

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      mistäpäin itse olet?
      Asun ruotsin rajalla ja ainakin täältä on helppo mennä haaparannan työkkäriin kysymään töitä. Myös mol:in sivuilla on ulkomaan töistä juttua. Nordjobb- tai jokin vastaava on myös, josta löytyy ihan hyvin tietoa. Asuntohommista en tiedä. Varmaan helpottaa jos tunnet jonkun ruotsista, joka voisi auttaa sinua..Ei muuten kuulosta hölmöltä, olen miettinyt samaa itsekkin! :)

    • tässä jotakin

      Pyydän anteeksi, etten pysty paljoa auttamaan, mutta tässä jotakin.

      Minulla on paljon HYVIÄ kokemuksia Ruotsin työpaikoilta, teollisuuden palveluksesta. Vahinko, että on jo vanhentunutta tämä kokemus, nykypäivän tilanteesta en osaa antaa selvitystä. Silloin aikoinaan vielä oli töitä tarjolla. Nyt Ruotsissakin on työttömyyttä, jota peitellään työnvälityksen päiväkotitoiminnoilla aikuisille.

      Silti olen sitä mieltä, että kannattaa hankkiutua Ruotsiin töihin, onhan siellä monta elämisen asiaa paremmin kuin Suomessa. Ei käy selville, että minkä ikäinen olet, mutta ainakin nuorille lienee monenlaista kanavaa, joitten kautta saa "jalkansa oven väliin". Suomen työnvälityksessä voisivat antaa lisätietoja näistä. EURES-neuvojalta ainakin.

      Netissä voi suoraan täyttää työhakemuksia eri työnantajille Ruotsiin. Eiköhän itse Ruotsin työnvälitykseenkin voi netin kautta ilmoittautua, AMS-sivut, joilta voi katsella koko Ruotsin kattavasti työpaikkoja.

      Ajattelin, että koska Ruotsissa on jo niin paljon suomalaisia, niin heidän työnvälityksestään voi löytyä henkilöitä, jotka osaavat neuvoa suomeksi. Usealla isolla työnantajallakin on työhönotossa suomalaisia henkilöitä. Kommunikoida voi netin, kirjeen tai puhelimen kera.

      Asunnoista:
      Tukholman seuduilla on aina ollut vaikeaa asunnon saaminen, suorastaan pimeää bisnestä.

      Sensijaan Göteborgissa sai ainakin lähiöistä melkoisen nopeasti vuokra-asunnon. Vuokrat olivat halvempia kuin Suomessa, asunnot hyvin hoidettuja eikä siellä ollut erotteluja vuokralaisten suhteen tulorajojen muodossa. Riitti kun esitti todistettavasti, että pystyy maksamaan vuokransa.

      Vuokra-asuntoja voi katsella netistä kuntien / kaupunkien linkeistä: att bo, boende, bostäder, lägenheter...Löytynee suomenkielistäkin porukkaa ainakin isompien paikkakuntien asuntotoimistoista.

      Monella paikkakunnalla Ruotsissa toimii Suomi-seuroja, netistä löytyy, mutta eivät tietenkään ole työn- ja asunnonvälittäjiä.

      Käy joku päivä vaikka paikan päällä jossakin, mieluimmin isossa ruotsalaisessa työnvälityksessä kyselemässä asioita...

      Ruotsalaisilta saa yleensä ystävällisiä vastauksia, eikä sellaisia töksäytteleviä kuin Suomessa. Joka tapauksessa, pitää kysellä ja kysellä eikä lannistua, jos joku "töksäyttää" välillä...

      Lycka till!

      • aaa

        mulle soitti tänään nordjobista että olisinko tulossa?? sanoin että sain muita hommia,,, ja ne sano että asuntokin on kuulemma jo hankittu ,sanoin että en voi auttaa ja löin luurin kiinni...


      • tässä jota...
        aaa kirjoitti:

        mulle soitti tänään nordjobista että olisinko tulossa?? sanoin että sain muita hommia,,, ja ne sano että asuntokin on kuulemma jo hankittu ,sanoin että en voi auttaa ja löin luurin kiinni...

        En ole varma ymmärsinkö oikein viestisi sisällön, mutta tässä kommenttia.

        Tästä Nordjobista en tiedä, koska olen jo tuon iän ylittänyt. Kävin lukaisemassa nopeasti heidän sivuillaan, niin sen infon perusteella olisin varmaan minäkin kiittänyt kohteliaasti että tällä kertaa ei valinta osunut...

        En usko kuitenkaan, että ne kunnollisetkaan työt ihan lopussa ovat. En vaan ymmärrä, että minkä takia ne ovat niin piilossa etsittävissä. Kaikki työni Ruotsissa ovat olleet isoilla teollisuuden työnantajilla ja siellä oli hyvä käydä koulujakin. Mutta se olikin silloin, eli olipa kerran...

        Kaiken kaikkiaan, jos muutakaan ei löydy, niin kyllähän pottumaistakin työtä vähän aikaa tekee. On mahdollisuus sinä aikana tutustua paikkakuntaan / työnantajiin paremmin ja katsella sieltä muuta hommaa. Kieli- ja "kulttuurituntemus tulee automaattisesti siinä sivussa.


      • ei ei..
        aaa kirjoitti:

        mulle soitti tänään nordjobista että olisinko tulossa?? sanoin että sain muita hommia,,, ja ne sano että asuntokin on kuulemma jo hankittu ,sanoin että en voi auttaa ja löin luurin kiinni...

        Goteborgista on suorastaan mahdoton loytaa asuntoa.. tiedan tapauksia missa 15 henkea asuu kolmiossa


    • kannattaa

      Eskilstunassa ja varmaan myös muissa, joissa on paljon suomenkielisä, on pulaa suomea osaavista asiakaspalvelu henkilöistä. Tosin se ruotsin kieli on osattava, mitä kavereiltani olen kuullut. Mutta sitä en tiedä sitten osaa sanoa kuinka hyvin. Ainakin paremmin, kuin alkeet ym.

      Kannattaa ihan vaan etsiä yritysten sivuja ja hakee suoraan. Työtilanne on heikko riippuen tietenkin alasta. Nordeassa tarjotaan ilman palkaa töitä ym...Eli sama tilanne kuin suomessa.

      Tuohon yhteen vastaukseen kommenttina, että kokemuksella voin sanoa, että Ruotsissa ei mikään asia tänä päivänä ole paremmin kuin Suomessa! On tullut myös dokumentteja täällä Ruotsin päässä miten Suomi on mennyt kauaksi Ruotsin edelle kehityksessään.

    • Hanna

      Itse tulin viime syksynä Malmöstä ja olin siellä 4 v.
      Malmössä ja Kööpenhaminan puolella on useita callcenteritä, joihin otetaan aika ajoin tarvitaan suomenkielisiä ihmisiä. Itse menin ensin hotelliin siivoamaan ja sitten aamiaistenhoitajaksi ja 8 kk jälkeen opittuani kieltä paremmin sain asiakaspalvelupaikan callcenterissä (suomenkielinen yhteyshlö) ja ruotsia täytyi silti osata pystyäkseen kommunikoimaan muitten kanssa.

      Malmössä ja sen ympäristössä on paljon suomalaisia, samoiten viereisessä kaupungissa Lundissa, jossa onkin suomalaisten suosima yliopisto.

      Malmön vuokrataso on edullinen, 69 m kolmiosta maksoimme 5000 Skr eli n. 530 e ja kaksioita sai 3500-4500 e.
      Asuntomme oli MKB:N asuntoja eli kaupungin.

      Paikallisesta Suomiseurastakin voi kysellä vinkkejä:
      http://biphome.spray.se/ykskaks/indig.html

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe