PuulaGolf osake, ostaa vai ei?

valistunut kuluttaja

Olen ostamassa golfosaketta ja tutkiskelin tuttavan suosituksen perusteella edullista PuulaGolf Oy:n osaketta. Kenttä on 9 väyläinen ja kohtuu lähellä. Hintaa puulagolf osakkeella on 2750 eur ja jäsenien toteutunut hoitovastike 2010 on 625 eur vuosi. Lähistöllä on pari 19 väyläistäkin. Annila golf jossa osake 7000 eur ja hoitovastike 150 eur vuosi. Revontuli golf jossa osake 3300 eur ja hoitovastike 324 eur vuosi.

Varmaan tuo Puulagolffin halpa hinta selittyy kun kentä on 9 väyläinen noihin kahteen täysipitkään verrattuna. Kuitenkin tuo 2010 toteutunut hoitovastike on suhteellisen kallis (625 eur) verrattuna Revontuli golffiin tai Annila golffiin. Hintava vuosittainen hoitovastike tekee pitkän päälle osakkeen hinnan kalliiksi vaikka ostohinta olisi miten edullinen tahansa. Eihän sitä köyhän kannata huonoa ostaa :)

Tästä innostuneena katsoin www finder fi sivuilta miten näillä kandidaateilla menee talouspuolella pitkän päälle. Annila golf painiskeli 300t eur liikevaihdon hujakoilla ja Revontuli golf hiukan alle 400t eur vuosiliikevaihdossa. Puulagolf pärjäsi ilahduttavasti 250t eur liikevaihdolla ollakseen vain 9 väyläinen. Revontuli golf teki tasaista voittoa vuosi toisen perään ja varmaan tuo selittää osaltaan miksi hoitovastike on suht alhainen. Annila golf teki plus miinus 0 linjaa. Siellä näytti olevan henkilökuntaa enemmön kuin kahdessa muussa kandidaatissa mutta iso kenttähän vaatiikin enemmän. Tosin hoitovastike oli miellyttävä 150 eur vuosi! Veronpalautus tosin ei anna myöten ostaa 7000 eur osaketta joten tämän hylkään.

Puulagolf teki hyvää liikevaihtoa ollakseen 9 väyläinen kenttä mutta hoitovastike oli porukan kallein (625eur). Ilmeisesti tähän on osaa kentän TJ:n ja hallituksen jäsenen omistamalla omalla hallinnointiyrityksellä, Puula Management Oy, joka www finder fi mukaan näytti laskuttavan hallinnointi/konsulttipalkkioita golfyhtiöltä sen verran vuodessa että jäi vastiketta maksettavaksi golf yhtiön osakkaille. Turhasta johtamisesta kun ei kannata koskaan maksella :(

Äkkiseltään siis Revontuli golf vaikuttaisi hyvältä:
- kohtuuhintainen osake 3300 eur
- kohtuu vastike 324 eur vuosi
- tekee tasaista voittoa vuosi toisen perään eli vastikekin varmasti säilyy alhaisena

Soitto Revontuli golffiin selvensi että TJ toimii itse yrittäjänä eli luultavasti myös hänen intressi on pitää kulut kurissa ja pitää voitto tasaisena. Johtamisesta ei maksella siis turhia täällä.

Ennen kuin nuijin päätökseni näiden kolmen väliltä niin kysymykseni on:
1. Onko noilla hoitovastikkeilla käytännön merkitystä jos osakkken arvo nousee hyvin vuosien saatossa?
2. Onko edukkaampaa ostaa osake vapailta markkinoilta kuin suoraan golfyhtiöltä?

3

1406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ReGgari

      1. Hoitovastikkeella on toki merkitystä, onhan se maksettava vuosittain pelasi tai ei. Toisaalta se kertoo siitä, miten golfkenttää pidetään kunnossa. Aika kovalta kuulostaa tuo Puulan yli 600 €! Revontulen kenttä on hyvässä kunnossa aikaisesta keväästä pitkälle syksyyn, joten vastikkeelle tuntuu tulevan hyvin katetta.
      2. Jos onnistuu saamaan osakkeen vapailta markkinoilta, voi sen saada edullisemmin kuin yhtiöltä.

      P.S. Meillä voi tulla keväällä myyntiin 2kpl ReG:n A-osaketta (muuton vuoksi).

    • Hyvä tietää

      Hyvin olet selvittänyt asioita niinkuin tuleekin. PuulaGolfin kotisivuilla näkyy, että vuonna 2011 on erikoistarjous messupäivinä (Golf-messut, OmaMökkiMessut ja Omakotitalonäyttely) jolloin osake 1800 eur. On todella kova tarjous. Vuonna 2011 uuden osakkeen ostajalla ei vastiketta. Normaali vastiketaso 550eur, joka todennäköisesti laskee osakkaiden määrän kasvaessa. Se toinen yhtiö Puula Management vastaa PuulaGolfin hallinnosta eli erillistä toimitusjohtajan palkkaa ei makseta (eli on yhtiölle edullisempi ratkaisu).

    • golffari hcp 5,3

      osta puulagolfista!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      279
      3060
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1555
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1288
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1097
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe