Kotikaupungin merkitys EI ole mielipide!

kuukkellli

On se kumma kun kukaan ei näytä ymmärtävän mitä tarkoittaa kotikaupunki! Facebookissa jokaisella on siellä mitä sattuu.

Kotikaupunki on se kaupunki, jossa olet tällä hetkellä kirjoilla. Täysin yhdentekevää asutko siellä tai oletko sieltä kotoisin.

Synnyinkaupunki on se kaupunki, johon sinun kirjasi ovat ensimmäisenä merkitty. Eli se ei ole välttämättä kaupunki, jonka sairaalassa olet syntynyt.

Jos kysytään mistä olet kotoisin niin silloin sinulta kysytään sinun synnyinpaikkakuntaasi.

Siinä vähän logiikkaa naisille, että miehille.

32

6345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei se oo vakavaa

      Älä ota niin todesta kaikkea, mitä jossain FB:ssä tuikataan...

      • fdsfdsfdgfvc

        Ei ole pelkästään facebook, vaan ihmiset eivät oikeasti tiedä miten asiat ovat. Tottakai Facebookissa pitää ottaa myös se huomioon, ettei sillä ole mahdollisuutta merkitä synnyinkaupunkiaan, joten moni saattaa käyttää kotikaupunki -kohtaa tähän.


      • mitkä..
        fdsfdsfdgfvc kirjoitti:

        Ei ole pelkästään facebook, vaan ihmiset eivät oikeasti tiedä miten asiat ovat. Tottakai Facebookissa pitää ottaa myös se huomioon, ettei sillä ole mahdollisuutta merkitä synnyinkaupunkiaan, joten moni saattaa käyttää kotikaupunki -kohtaa tähän.

        ne kaksi kaupunkia on, mitkä sinne voisi laittaa, mutta ne jotka minut tuntevat ja ovat KAVEREITA, tietävät missä asun ja mistä olen kotoisin. Alkaa mennä typeräksi koko naamakirja.. muistuttaa kohta jotain treffipalstaa nuo perustiedot.


      • Logiikaton mies
        mitkä.. kirjoitti:

        ne kaksi kaupunkia on, mitkä sinne voisi laittaa, mutta ne jotka minut tuntevat ja ovat KAVEREITA, tietävät missä asun ja mistä olen kotoisin. Alkaa mennä typeräksi koko naamakirja.. muistuttaa kohta jotain treffipalstaa nuo perustiedot.

        on mahdollisuus ilmoittaa kotikaupunkinsa (Hometown) ja nykyinen asuinpaikka (Current location).

        Minä olen ratkaissut asian niin, että hometown on synnyinkaupunkini, koska se on todellinen kotikaupunkini. Nykyinen asuinpaikkani, jossa siis olen tällä hetkellä kirjoilla, ei ole kotikaupunkini eikä siitä ikinä sellaista tule. Asun täällä vain väliaikaisesti olosuhteiden pakosta (opiskelujen ajan). Sen jälkeen muutan luultavasti takaisin kotikaupunkiini.

        Mikäli hometown olisi tarkoitus olla nykyinen asuinpaikka, niin en ymmärrä, mitä varten tarvittaisiin erikseen vielä current location.


      • just.
        Logiikaton mies kirjoitti:

        on mahdollisuus ilmoittaa kotikaupunkinsa (Hometown) ja nykyinen asuinpaikka (Current location).

        Minä olen ratkaissut asian niin, että hometown on synnyinkaupunkini, koska se on todellinen kotikaupunkini. Nykyinen asuinpaikkani, jossa siis olen tällä hetkellä kirjoilla, ei ole kotikaupunkini eikä siitä ikinä sellaista tule. Asun täällä vain väliaikaisesti olosuhteiden pakosta (opiskelujen ajan). Sen jälkeen muutan luultavasti takaisin kotikaupunkiini.

        Mikäli hometown olisi tarkoitus olla nykyinen asuinpaikka, niin en ymmärrä, mitä varten tarvittaisiin erikseen vielä current location.

        Amerikkalaisittain nuo määritelmät vähän poikkeavat tästä meikäläisestä. Mielestäni sinä olet ymmärtänyt asian juuri niin kuin he sen tarkoittavat.


      • fdssffsddfsgf
        Logiikaton mies kirjoitti:

        on mahdollisuus ilmoittaa kotikaupunkinsa (Hometown) ja nykyinen asuinpaikka (Current location).

        Minä olen ratkaissut asian niin, että hometown on synnyinkaupunkini, koska se on todellinen kotikaupunkini. Nykyinen asuinpaikkani, jossa siis olen tällä hetkellä kirjoilla, ei ole kotikaupunkini eikä siitä ikinä sellaista tule. Asun täällä vain väliaikaisesti olosuhteiden pakosta (opiskelujen ajan). Sen jälkeen muutan luultavasti takaisin kotikaupunkiini.

        Mikäli hometown olisi tarkoitus olla nykyinen asuinpaikka, niin en ymmärrä, mitä varten tarvittaisiin erikseen vielä current location.

        En tiedä tarkoitetaanko amerikassa hometown:lla synnyinkaupunkia, mutta suomalaisessa versiossa lukee kotikaupunki ja kotikaupunki tarkoittaa nimenomaan sitä paikkakuntaa, jossa olet kirjoilla. EI sitä paikkakuntaa, jossa olet syntynyt tai sitä paikkaa jonka tunnet kodiksesi.

        Minulla on kirjat synnyinpaikkakunnallani, vaikka en asu enää siellä. Tällöin kotipaikkakuntani on eri kuin tämän hetkinen kaupunki.


      • Anonyymi
        Logiikaton mies kirjoitti:

        on mahdollisuus ilmoittaa kotikaupunkinsa (Hometown) ja nykyinen asuinpaikka (Current location).

        Minä olen ratkaissut asian niin, että hometown on synnyinkaupunkini, koska se on todellinen kotikaupunkini. Nykyinen asuinpaikkani, jossa siis olen tällä hetkellä kirjoilla, ei ole kotikaupunkini eikä siitä ikinä sellaista tule. Asun täällä vain väliaikaisesti olosuhteiden pakosta (opiskelujen ajan). Sen jälkeen muutan luultavasti takaisin kotikaupunkiini.

        Mikäli hometown olisi tarkoitus olla nykyinen asuinpaikka, niin en ymmärrä, mitä varten tarvittaisiin erikseen vielä current location.

        Samaa miektä. Minulle kotikaupunki on kaupunki, jossa olen syntynyt. Se ei muutu mielestäni sen mukaan, missä nykyään asuu. Huvittaa, kun fb:ssä ihmiset mainitsevat olevansa kotoisin kaupungisrta "x", vaikka eivät ole siellä syntyneet ja vain ehkä 10 vuotta siellä asuneet.🤔


    • 95876589375y

      Voi jestas, tämähän vasta on vakava probleema.

    • absolutist

      voikaan odottaa mitään kummempaa tietämystä.

      • fdsfsdfdsdsfds

        Kotipaikkakuntaa kysytään myös virallisissa lomakkeissa ja jotkut täyttävät sen miten sattuu kun eivät ymmärrä tämän sanan merkitystä. Facebookissa tämä tietämättömyys on jokaisten nähtävissä. Toki Facebookissa jotkut käyttävät tietentahtoen väärin tätä, koska haluavat synnyinpaikkakuntansa näkyviin eikä sille ole omaa boksia. Voi olla myös, että amerikkalaisessa versiossa tuo toinen tarkoittaa nimenomaan synnyinkaupunkia ja se on vain yksinkertaisesti väärin suomennettu.

        Joko alkaa sinullakin raksuttaa?


    • Jennykki

      Mutta FB:ssa on erikseen kohta tämänhetkinen kaupunki. Tarkoittaako se siis sitä, missä sattuu esim. paikannuksen perusteella olemaan? Hmm...pitääpä testata, josko laittaisi paikannuksen päälle...

      • Jennykki

        Lisäys: Suuri, jollei suurin osa espoolaisista on syntynyt Helsingissä. Onko synnyinkaupunki siis se, missä on ensimmäisen hengenvetonsa vetänyt? Yritin sivistyssanakirjaa käyttää, mutta se ei avannut asiaa yhtään. Sanaa ei ole nimittäin siellä...


      • gfdgfdbvbvc
        Jennykki kirjoitti:

        Lisäys: Suuri, jollei suurin osa espoolaisista on syntynyt Helsingissä. Onko synnyinkaupunki siis se, missä on ensimmäisen hengenvetonsa vetänyt? Yritin sivistyssanakirjaa käyttää, mutta se ei avannut asiaa yhtään. Sanaa ei ole nimittäin siellä...

        Synnyinkaupunki on kaupunki, johon sinut on laitettu kirjoille ensimmäisen kerran. Käytännössä se on siis yleensä se kaupunki, jossa vanhempasi asuivat kun sinä synnyit.


    • munkotion

      kai tiedät, että FB voit pistää kotikaupungiksi vaikka MikäMikäMaan? tai jättää kokonaan täyttämättä! Eihän sillä ole mitään väliä tai merkitystä. Facebook ei - onneksi - ole mikään maistraatti tai virallinen asiakirja, se on viihdesivusto.

      • hgffgdgfd

        Ongelma ei olekaan siinä jos päättää täyttää tuon miten sattuu, vaan se jos ei osaa täyttää sitä oikein.


      • Anonyymi

        Ei pitäisi kääntää sanoja, pitää kääntää merkityksiä! Suomen kielessä kotikaupunki on se, jossa äitisi oli sinut synnyttäessään. Aatteleppa sitä! ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pitäisi kääntää sanoja, pitää kääntää merkityksiä! Suomen kielessä kotikaupunki on se, jossa äitisi oli sinut synnyttäessään. Aatteleppa sitä! ;)

        "kotikaupunki on se, jossa äitisi oli sinut synnyttäessään" = ei mene näin !

        Syntymäkotikaupunki on se, missä äitisi oli kirjoilla maistraatissa sinut synnyttäessään. Se, missä itse synnytys tapahtuu, ei vaikuta. Synntytyshän voi tapahtua vaikkpa autossa, joka on pysäytetty moottoritien pientareelle; sinne ei toki normaalitilanteessa saa pysähtyä, mutta ehkäpä yllättävänb nopeasti käynnistyvä synnytys on sellainen hätätilanne, että jos vauva alkaa työntyä ulos matkalla synnytyssairaalaan, niin tuontapaisessa tilanteessa auton poikkeuksellisesti saa pysäyttää vaikkapa sitten moottoritien pientareelle, jos parempaa paikkaa ei ole heti tarjolla.

        kotikaupunki taas on se, missä olet kirjoilla maistraatissa.

        Esim. opiskelija, joka muuttaa opiskelun ajaksi toiselle paikkakunnalle voi toimia kahdella eri tavalla:

        tapa 1) Tekee virallisen muuttoimoituksen opiskelupaikkakunnalle; tässä tapauksessa opiskelupaikkakunta on uusi kotikaupunki.

        tapa 2) Ei tee virallista muuttoimoitusta opiskelupaikkakunnalle, vaan on edelleen kirjoilla vaikituisella asuinpaikkakunnallaan, johon aikoo palata opiskelun jälkeen. Tässä tapauksessa kotikaupunki ei muutu opiskelun alkaessa.

        Termit siis:

        syntymäkotikaupunki
        kotikaupunki

        sitten on vielä syntymäkaupunki, ja se on sitten se, missä synnytys tapahtuu.
        Tuon määrittely on tietenkin vaikeaa, jos synnytys tapahtuu esim. lentokoneessa koneen lentäessä.


    • paikat ja konnut

      Minulla on "paikkakunnalta X" ja "asuu nyt paikkakunnalla Y". X on se paikkakunta, josta olen kotoisin (ei kaupunki, jossa synnytyssairaala on) ja Y on se paikkakunta, missä nyt asun. En muutenkaan noita voi käsittää.

      Ihmettelen muuten, kysytäänkö edes oikeasti ainakaan virallisissa lomakkeissa "kotikaupunkia", koska eihän kaikki paikkakunnat ole kaupunkeja.

      • bvvcbbcvbcv

        En tiedä miten nuo nykyään Facebookissa menevät, mutta synnyinpaikkakuntasi on se paikkakunta, johon kirjasi on ensimmäisen kerran merkitty. Kotipaikkakuntasi on se, jossa kirjasi ovat nyt. Asuinpaikkakuntasi on se, jossa tällä hetkellä asut eli mihin paikkakunnalle osoitteesi on merkitty maistraatissa. Kaikki voivat olla eri paikkakuntia tai samoja. Sillä ei ole mitään väliä missä sairaalassa olet syntynyt.


      • paikat ja konnut
        bvvcbbcvbcv kirjoitti:

        En tiedä miten nuo nykyään Facebookissa menevät, mutta synnyinpaikkakuntasi on se paikkakunta, johon kirjasi on ensimmäisen kerran merkitty. Kotipaikkakuntasi on se, jossa kirjasi ovat nyt. Asuinpaikkakuntasi on se, jossa tällä hetkellä asut eli mihin paikkakunnalle osoitteesi on merkitty maistraatissa. Kaikki voivat olla eri paikkakuntia tai samoja. Sillä ei ole mitään väliä missä sairaalassa olet syntynyt.

        Et varmaan tarkoittanut vastata minulle? Menee niin ohi siitä mitä kirjoitin. Synnytyssairaalasta on ollut tässä keskustelussa puhe, siksi sen mainitsin.

        Minä tiedän miten nuo nykyään Facebookissa menevät, koska olen siellä tällä hetkellä. ;)


    • sjfkjgeriojbioer

      Turvallisuussyistä facebookiin ja muihin vastaaviin joutavuuksiin ei kannata laittaa liian tarkkoja tietoja itsestään. Pitäisihän tämän olla selvä asia jo tänä päivänä.

      • adfkaöhtöha

        Kotikunta ja nykyinen asuinpaikka ei kovin tarkkoja tietoja ole. Kuka nyt sentään osoitettaan laittaa, siitä ei ollutkaan kyse.


      • slkjfkldgjklfd
        adfkaöhtöha kirjoitti:

        Kotikunta ja nykyinen asuinpaikka ei kovin tarkkoja tietoja ole. Kuka nyt sentään osoitettaan laittaa, siitä ei ollutkaan kyse.

        Suomi on niin pieni maa että voi tunnistaa jo asuinkunnankin perusteella.
        Suomi ei ole enää turvallinen maa kuten vielä 80-luvulla, jo 90-luvun lama pilasi tämän maan ja yhä huonompaan suuntaan ollaan menossa koko ajan. Työttömiä, pudokkaita jne. jotka ajautuvat rikollisille teille ja poliisit keskittyy vain seuraamaan autoilijoiden ylinopeuksia, pienillä paikkakunnilla lienee jo aika harvinaista nähdäkään poliiseja joten turha avoimuus facebookissa ja muualla netissä on typeryyttä.


      • asdfaföhgöa
        slkjfkldgjklfd kirjoitti:

        Suomi on niin pieni maa että voi tunnistaa jo asuinkunnankin perusteella.
        Suomi ei ole enää turvallinen maa kuten vielä 80-luvulla, jo 90-luvun lama pilasi tämän maan ja yhä huonompaan suuntaan ollaan menossa koko ajan. Työttömiä, pudokkaita jne. jotka ajautuvat rikollisille teille ja poliisit keskittyy vain seuraamaan autoilijoiden ylinopeuksia, pienillä paikkakunnilla lienee jo aika harvinaista nähdäkään poliiseja joten turha avoimuus facebookissa ja muualla netissä on typeryyttä.

        Jos sinulla on nimi ja asuinpaikkakunta Facebookissa, et ole vaarassa. Menee jo vainoharhaiseksi, jos niin ajattelee. Sen sijaan jos on kuvia kotoa, joissa näkyy vaikka arvotauluja, ulkokuvia joissa näkyy oma kadunnimi yms. tai kerrot lisäksi juuri nostaneesi 10 000 euroa käteisenä ja kätkeneesi tyynyliinasi alle, niin silloin voi olla vaarassa. Ei kukaan pelkän nimen ja paikkakunnan perusteellä lähde katselemaan mitähän silläkin ihmisellä on kotonaan varastettavaa. Siihen tarvitaan "vähän" enemmän motivaatiota.

        Järkeä peliin!


      • lfjlsdkjkgjer
        asdfaföhgöa kirjoitti:

        Jos sinulla on nimi ja asuinpaikkakunta Facebookissa, et ole vaarassa. Menee jo vainoharhaiseksi, jos niin ajattelee. Sen sijaan jos on kuvia kotoa, joissa näkyy vaikka arvotauluja, ulkokuvia joissa näkyy oma kadunnimi yms. tai kerrot lisäksi juuri nostaneesi 10 000 euroa käteisenä ja kätkeneesi tyynyliinasi alle, niin silloin voi olla vaarassa. Ei kukaan pelkän nimen ja paikkakunnan perusteellä lähde katselemaan mitähän silläkin ihmisellä on kotonaan varastettavaa. Siihen tarvitaan "vähän" enemmän motivaatiota.

        Järkeä peliin!

        no jo nimi on tavallinen tusinanimi esim. Matti Meikäläinen Helsingistä niin ei varmaan pistä samalla tavalla silmään kuin joku harvinainen ja varakkaalta kuulostava sukunimi vaikkapa Nella Von Walhroos Espoosta :P
        Em. nimet ja paikkakunnat ovat täysin keksittyjä, en vastaa mistään mikäli nimi ja asuinpaikka sattuukin olemaan jonkun todellisen henkilön.


      • hoxaax
        lfjlsdkjkgjer kirjoitti:

        no jo nimi on tavallinen tusinanimi esim. Matti Meikäläinen Helsingistä niin ei varmaan pistä samalla tavalla silmään kuin joku harvinainen ja varakkaalta kuulostava sukunimi vaikkapa Nella Von Walhroos Espoosta :P
        Em. nimet ja paikkakunnat ovat täysin keksittyjä, en vastaa mistään mikäli nimi ja asuinpaikka sattuukin olemaan jonkun todellisen henkilön.

        No mutta mietipä: Kaikki tietävät että joku julkkis asuu jossain kaupungissa. So what? Ei kukaan hänen kotiaan mene rosvoamaan pelkän nimen ja kaupungin perusteella. Vielä vähemmän jotain tuikituntematonta, olkoon nimi kuinka harvinainen hyvänsä. ;)


    • "Facebookissa jokaisella on siellä mitä sattuu."

      -Voi ei..!! =O

      Tarviitko nyt jotain debriefingiä tai vertaistukiryhmää..?

      Mitä pirun väliä sillä on mitä jossain niinkin turhassa asiassa kuin turpakirja lukee..?!

    • Vieraili
      • Huohh

        Ei pidä paikkaansa. Tuo on wikipedian sivusto jonne voi kuka tahansa kirjoittaa. Pitäisi varmaan mennä ite muuttamaan teksti kun joku idiootti väärää tietoa tuonne menny kirjoittamaan ja ihmiset ottaa todesta koska "wikipediassa näin lukee".

        Virallisissa papereissa kotikunta tarkoittaa kuntaa missä sillä hetkellä kotisi on. Ei ketään kiinnosta missä pirkko syntyi 60 vuotta sitten.


    • Kulttuurin.kääntöpuoli

      Koti- tai synnyinkaupunkiaan ei kannata kenenkään laittaa julkisiin profiileihin. Ystävät ja sukulaiset tietävät asuinpaikkakuntasi muutenkin, ja muut ihmiset eivät niitä tietoja tarvitse ellei heillä ole pahat mielessä. Identiteettivarkaudet, omaisuusrikokset jne. ovat aina mahdollisia, myös Suomessa.

    • Anonyymi

      Ihmettelen suuresti niitä tyyppejä jotka kertovat kaiken itsestään (ja lapsistaan) somessa. On juttua tulevista lomareissuista, kerrotaan mitä hyvin kallista on ostettu yms. Ja nämä tyypit ovat niitä joilla on satoja "ystäviä", eli käytännössä heitä pääsee seuraamaan kuka tahansa. Joillakin ei ole minkäänlaista itsesuojeluvaistoa.

    • Anonyymi

      Kotikaupunki on mielentila. Minulla se on Helsinki. Koskaan en ole Helsingissä asunut ;).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3487
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2109
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1805
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1716
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      285
      1071
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      939
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe