Vauvahaaveet ja mielenterveyden häiriöt

Yksi äidiksi haluava

Olen ollut mieheni kanssa reilut 1,5vuotta yhdessä ja minulla on vauvakuume. Miehenikin tahtoo lapsia, mutta mietimme että koska kannattaisi aloittaa yrittäminen. Mieheni aloitti syksyllä nelivuotiset AMK-opinnot ja minä valmistun ensi keväänä. Täytämme molemmat ihan pian 25. Uskomme, että selviäisimme taloudellisesti ja näin, mutta minua mietityttää oman pääkoppani kunto. Sairastan keskivaikeaa masennusta ja minulla on kroonistunut ahdistus sekä sekamuotoinen persoonallisuushäiriö. Minulla on lääkitys joka tehoaa ja lisäksi käy viikoittain psykoterapiassa. Mietin vain, että jaksaisinko pienen vauvan kanssa... Aikeeni on hakeutua töihin valmistumisen jälkeen mutta ei se vauvahaave mihinkään katoa.

Onko täällä muita samassa tilanteessa olevia? Ja pyydän, vain asiallisia vastauksia... Kiitos.

8

855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rilla-milla

      Onnea haaveisiin, aina pitää olla haaveita, se osoittaa , että on hengissä : )
      Tosin hiukan olisin sitä mieltä , että älkää pitäkö kiirettä , nauttikaa jonkin aikaa tästä lapsettomasta ajasta keskenään .
      Oma lapseni väsyi kovasti , kun lapsi sairasteli ja puoliso opiskelee, on vielä taloudelliset huolet .
      Hoivatkaa toisianne vielä jonkin aikaa ja antakaa suhteellenne aikaa .

      Juttele hoitohenkilökunnan kanssa haaveistasi myös , tee jokin suunnitelma, tosin eihän kaikki aina niin mene , mutta henkinen tilanteesi voi paremmin , ehkä.
      Taloudellisesti olisi hyvä, että ehtisit olla jonkin aikaa töissä ennen lapsen syntymää . Jos pärjäät töissä hyvin ja jaksat työelämää , jaksat lapsenkin kanssa varmaan.
      Malttia ja hyvää joulunodotusta . Kaikki aikanaan : =)

      • Yksi äidiksi haluava

        Kiitos vastauksestasi, ihmettelen itsekin etten ole saanut muita vastauksia tänne. Mieltäni painaa se asia, että omalla äidilläni oli vaikeuksia tulla raskaaksi ollessaan ikäiseni ja hän joutui turvautumaan erilaisiin hoitoihin. Täten oletan että itsellänikään ei välttämättä ole kovin helppoa tulla raskaaksi. Mutta tuo oli hyvä vinkki että keskustella hoitohenkilökunnan kanssa. Ihanaa joulunodotusta sinullekin :)


    • ll

      lääkitys sitten raskausaikana? Jos se ei sovi ja joudutaan vaihtamaan ja se uusi lääke ei sitten autakkaan.....
      Lääkitys tulee räätälöidä ennen rask.yrittämistä.

      Sinun raskaaksi tulollasi ei ole mitään tekemistä äitisi raskaaksitulovaikeuksien kanssa.

      • Ritari_85

        Vai ei ole mitään tekemistä? Kyllä lapsensaantivaikeudet voivat periytyä. On tuo ll aika tietämätön asioista, vois silloin jättää kirjoittamisen sikseen, niin ei nolaa kokonaan itseään.


    • Alinaaa82

      Haaveita pitää aina olla, ja 25-vuotiaasta eteenpäin on minusta hyvä ikä saada lapsia. Mutta teidän tilanteessa odottaisin ehkä sen pari vuotta jos miehesi opiskelee ja itse valmistut nyt. Olisi hyvä olla töissä 2 vuotta ennen kuin joutuu äitiyslomalle, sillä muuten teillä on hyvin pienet äitiysrahat :( Jos muutenkin taustalla on mielenterveys"häiriötä" niin eivät nuo ekonomiset vaikeudet helpota asiaa ollenkaan. Minun neuvoni on että olisit töissä 2 vuotta ensin, ei se vauvakuume sieltä mihinkään katoa :) Ja kahta suurempi se ilo sitten on kun kovan odotuksen jälkeen on tulossa se toivottu vauva! Susta tulee varmasti hyvä äiti kuitenkin! :)

    • 203789

      Itse olen ollut kausittain masentunut jo 16-vuotiaasta asti. Olen nyt raskaana, ja alkuraskaudessa jouduin mielisairaalaan, jossa minulle diagnosoitiin kaksisuuntainen mielialahäiriö. Ajattelin, että diagnoosi helpottaisi elämää, lääkitys tepsisi ja odotus sujuisi hyvin. Nyt siis rv 18 0, enkä ole ikinä ollut näin masentunut. Minulla on hoitosuhde psyk. poliklinikalle sekä lääkitys. Silti ajattelen itsemurhaa joka päivä, enkä tiedä, miten muka jaksan odotuksen loppuun. Ja siitähän se helvetti vasta alkaa, kun tulee tautia pahentavat valvomiset ja muut. Olen ollut odotusaikana 5pvä töissä, muuten sairaslomalla, joka näemmä jatkuu odotuksen loppuun, sillä en voi tehdä muuta kuin maata sängyssä, sillä selkäni on niin huonossa kunnossa. En saa ulkoiluttaa koiraa, en kumartua, en tehdä mitään. Mieheni tekee pitkää työpäivää ja olen vain yksin kotona, koska en pääse liikkumaan. Itselläni ei ole mitään ammatillista koulutusta. Olen siis 23. Tuntuu, että tämä raskaus on ollut elämäni suurin virhe.

      Toivon todella, että oma odotuksesi menisi hyvin, sillä tähän ei voi valmistautua mitenkään. Itse olin paremmassa kunnossa kuin koskaan, ennen kuin raskaus alkoi. Raskaus oli suunniteltu ja toivottu. Voi olla, että nykyinen lääkityksesi ei sovi raskausaikana, eikä uusien lääkkeiden kokeilu ole sitä parasta puuhaa, kun mielialat vaihtelevat. Toivottavasti sinulla ei ole ikinä ollut mitään fyysisiä vaivoja, eikä toivottavasti suvussasikaan. Ne nimittäin luultavasti tulevat 10 krt pahempana. Lisäksi kaikki muut kivut ja vaivat, joista luulet selviäväsi. Raskaus on niin valtava mullistus ihmiselle, sekä fyysisesti että henkisesti, ettei sitä voi tietää, ennen kuin kokeilee. Minua kaduttaa, että kokeilin. Itse ajattelin myös, että jaksan, ja vihasin kaikkia, jotka sanoivat, ettei mielenterveyskuntoutujan kannata hankkiutua raskaaksi. Nyt olen samaa mieltä kuin he. Älä tee sitä. Oikeasti. En toivo tätä helvettiä kellekään.

    • yksintein

      En nyt lukenut saamiasi vastauksia, mutta sama on täällä. Keskivaikea masennus ja ahdistuneisuushäiriö diagnoosin sain jokin aika sitten. Olin tosin ehtinyt jo pari lasta tehdä, ennen kuin elämä meni niin, että pääsin hoitoon...kovin on yksilöllistä tuo jaksaminen. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että olen monta kertaa toivonut lasteni takia, että heillä olisi parempi äiti ja paremmat eväät elämään. Teen kuitenkin parhaani näissä olosuhteissa, välillä ihan ok olo ja välillä tuntuu että hajoan. Sinun tilanteesi kuulostaa sen puoleen paremmalta, että saat jo valmiiksi hoitoa ja apua..ennen niitä lapsia. Miettikää ihan rauhassa päätöstä, onnea mihin päädyttekin. Tukiverkoston merkitys on kanssa suuri varsinkin aluksi.Jos teillä on ihania mummoja ja muita sukulaisia, jotka mielellään auttaa, että pääsette välillä nukkumaan ja olemaan ihan kahdestaan...niin on se vauvavaihe helpompi jaksaa, niin sairaan kuin terveenkin!

    • mietiskelijä..

      voi, samaa mietitään täälläkin ahkerasti, et siis ole yksin :) minulla ahdistuneisuushäiriö, välillä pienimuotoista paniikkia (mm.yleisillä paikoilla) masennus on ollut teinivuosina, mutta se "parantunut," välillä meinaa tulla, mutta ei todellakaan pahana enää. Kävin todella pitkän psykoterapia jakson, ja olen myös ollut osastolla nuorempana näiden takia.
      Se, mitä pystytte puhumaan terapiassa, kauanko hoitosuhde kestänyt, kysele hänen mielipidettään vauvahaaveisiisi.. koska sinullakin varmasti ne voimavaratkin joita me taas emme täällä tiedä? juttele näistä, pohtikaa yhdessä. Mutta sentään valmistut, hienoa! :) eli pystyt opiskelemaan "sairauksiltasi" kertoo jonkinverran voimistasi.

      henk. kohtaisesti en usko näihin,että odotetaan juuri se tietty aika ja sitten aletaan lapsia tekemään. Ensinnäkään kun se lapsen saanti ei ole varmaa. Nykyään pitäisi olla ammatti, keretty tehdä sitä työtä sen ja sen verran, ok-talo, koira ja kissa. Sitten suunnitellaan lapset! Itse olen aika samassa tilanteessa, täytän 25-vuotta ja olen kohta töihin lähdössä. (on fyysisiä esteitä ollut, miksi välillä joutunut pitkäänkin valmistumisen jälkeen työttömänä olemaan) joten olen itse ajatellut asian niin, että jos työt onnistuu, niin henkisesti, että voin hyvin ja fyysinen puoli kestää työnteon, niin haluan alkaa mieheni kanssa yrittämään lasta. Olemme olleet vajaa 5-vuotta yhdessä ja mieheni ei muuta haluaisikaan kuin vauvan :)

      pelottava ajatus, jaksanko, pystynkö, onko minusta siihen.. miten yöheräilyt, lisääntyykö ahdistuneisuus.. olenko valmis kantamaan niin ison vastuun.. paljon kysymyksiä ja olisi todella mukava kuulla teiltä äideiltä, että mitä se lapsen kanssa oleminen on jos on sairauksia, niin fyysisiä kuin henkisiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe