Miten lihasreuma vaikuttaa työhön kaupassa?

Kassaneiti

Otsikko periaatteessa kertoo kaiken olennaisen. Työskentelen siis kaupassa kassamyyjänä joten työ on 95 % istumatyötä. Työnkuvaan kuuluu myös raskaiden esineiden nostelua, kyykkimistä, eri asennoissa olemista jne. Olen vasta parikymppinen ja reuma on kuulemma aika harvinaista minun ikäiselläni.

Nyt sain tietää että minulla epäillään olevan lihasreuma sillä alaselkäni, jalkani, hartiani sekä niskani tulevat hyvin nopeasti hyvin kipeiksi. Myös polvien ja nilkkojen nivelet kipeytyvät helposti. Lihakseni ovat lääkärin mukaan yliluonnottoman herkkiä. Mietinkin, että miten lihasreumaa sairastava henkilö voi olla kaupassa töissä? Jo 6 tunnin työpäivä laittaa sekä hartiani että alaselkäni niin kipeiksi että meinaa itku tulla. Voinko kieltäytyä tekemästä yli 7 tuntisia työpäiviä sillä tiedän että kehoni kärsisi siitä valtavasti? Olen varannut ajan jo lääkärille ja ajattelin pyytää häneltä todistusta tai jotain lippu lappua millä saisin ns. "helpotusta" työpäivien pituuteen.

21

2216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuntoutettu

      Minusta nyt on sun aikas tullut. Pyydä lääkäriltä ammatillista kuntoutusta. Tarviit toisenlaisen työn. Ammatinvaihdos on sitä ammatillista kuntoutusta. Lääkärin suositus, sitten työkkärin ammatinvaihdon neuvoja / psykologi, kuka se missäkin työkkärissä tätä tehtävää hoitaa. Kuntoutusohjaajan pakeille. En tiedä, onko kuntatasolla sellaista, jos ei ole, niin keskussairaalatasolla sitten.

      • kassaneiti

        Kiitos vastauksesta. Minua vain hävettää pohjattomasti tämä sairaus, sillä aloitin uudessa työpaikassa vasta pari päivää sitten. Toisaalta olen tyytyväinen että oireilleni ehkä vihdoin löytyy selitys, mutta mietin miten uusi pomoni suhtautuu asiaan jos tai kun joudun jäämään pois töistä.


      • Kuntoutettu
        kassaneiti kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Minua vain hävettää pohjattomasti tämä sairaus, sillä aloitin uudessa työpaikassa vasta pari päivää sitten. Toisaalta olen tyytyväinen että oireilleni ehkä vihdoin löytyy selitys, mutta mietin miten uusi pomoni suhtautuu asiaan jos tai kun joudun jäämään pois töistä.

        Käyppä ensin juttelemassa työkkärin ammatinvalinnan ohjaajan kanssa. Se voi olla esim. ammatinvalintapsykologi ja kerro hänelle ongelmasi. Kysele ammatillisesta kuntoutuksesta, niin että ehdit sopeutua itse henkisesti asiaan.

        Tuo kassahomma on aika stressaavaa, vetoisa paikka, ja yksitoikkoisia ylikuormittavia liikeitä juuri käsille, niska-hartioille, ja jalat joutuvat koville istumisen heikentäessä vielä verenkiertoa. Ja vetoisa paikka kassalla. Ei sovi reumaattiselle.

        Ja nyt juuri, kun olet työt vasta aloittanut tässä työpisteessä, rasittavuutta lisää uutuuden jännitys, kun on koko ajan valppaana, ettei mokaa, ja tulisi tehtyä kaikki oikein, mitä pitää. Aikaa myöden se alitajunnan stressi helpottaa, mut silti se kaupan kassatyö ei ole reumaattisen työpiste.

        Kun olet noin nuori, sinua koulutetaan riemulla.
        Minä olin 21 vuotias, kun ekakertaa aloitin ammatillista kuntoutusta = uudelleen koulutusta. Sitten välissä 20 vuotta työhistoriaa, ja sitten taas ammatillista uudelleenkoulutusta.

        Se ammatillinen kuntoutus tarkoitti sitä, että joku kustansi koulutuksen. 21 vuotiaana Kela maksoi koulutuksen ajalta työkyvyttömyyseläkkeen kuntoutuksena sekä kouluttautumiskulut, eli mitä oppimateriaalia jouduin ostamaan, Kela korvasi kaikki. Sekä myös matkat kotoa opiskelupaikkakunnalle ja takaisi lomien ajalta.

        Sitten 20 vuotta myöhemmin työeläkelaitos kustansi ammatillisen kuntoutuksen. Maksoi 20%:lla korotetun työkyvyttömyyseläkkeen päivittäiset opiskelumatkat, oppimateriaalit. Ja puolta vuotta ennen valmistumista sairastuin ankaraan levinneeseen syöpään, enkä pystynyt viemään opiskelua päätökseen. Syöpälääkäri sanoikin heti, että unohda opiskelu, tämä on niin rankkaa, ettei tule opiskelusta mitään. Ja hän oli oikeassa. Siitä seurasi pysyvä työkyvyttömyyseläke, jota on nyt tullut 13 vuotta.

        Ei sairauttaan tarvitse hävetä. Mutta totta on, että se kyllä helposti laittaa peittelemään sitä. Itse sairastuin jo alle kouluiän. Kun valmistuin ensimmäiseen työpaikkaan ammatillisesta kuntoutuksesta ja olin siellä 7 vuotta, niin läksiäissäni kävi ilmi että n. 70 työntekijän yhteisöstä ani harva tiesi, että sairastan reumaa. Enkä reuman vuoksi ollut töistä pois tuon 7 vuoden aikana kuin yhden kerran, mutta silloin kylläkin 4 kk, kun olin jäykistysleikkauksessa.

        Olivathan he nähneet minulla tukisidoksia käsissä ja kaularangan ortoosia, mutta eivät he tulleet ajatelleeksi, että ne on reuman takia, kun en siitä koskaan valitellut.
        Mutta totta sekin on, että jollain lailla vajaakuntoisena on tarvinnut tehdä kaksinkertaista työtulosta, että on lunastanut paikkansa, ja tullut hyväksytyksi muiden työntekijöiden joukkoon.


      • porvoonlikka
        Kuntoutettu kirjoitti:

        Käyppä ensin juttelemassa työkkärin ammatinvalinnan ohjaajan kanssa. Se voi olla esim. ammatinvalintapsykologi ja kerro hänelle ongelmasi. Kysele ammatillisesta kuntoutuksesta, niin että ehdit sopeutua itse henkisesti asiaan.

        Tuo kassahomma on aika stressaavaa, vetoisa paikka, ja yksitoikkoisia ylikuormittavia liikeitä juuri käsille, niska-hartioille, ja jalat joutuvat koville istumisen heikentäessä vielä verenkiertoa. Ja vetoisa paikka kassalla. Ei sovi reumaattiselle.

        Ja nyt juuri, kun olet työt vasta aloittanut tässä työpisteessä, rasittavuutta lisää uutuuden jännitys, kun on koko ajan valppaana, ettei mokaa, ja tulisi tehtyä kaikki oikein, mitä pitää. Aikaa myöden se alitajunnan stressi helpottaa, mut silti se kaupan kassatyö ei ole reumaattisen työpiste.

        Kun olet noin nuori, sinua koulutetaan riemulla.
        Minä olin 21 vuotias, kun ekakertaa aloitin ammatillista kuntoutusta = uudelleen koulutusta. Sitten välissä 20 vuotta työhistoriaa, ja sitten taas ammatillista uudelleenkoulutusta.

        Se ammatillinen kuntoutus tarkoitti sitä, että joku kustansi koulutuksen. 21 vuotiaana Kela maksoi koulutuksen ajalta työkyvyttömyyseläkkeen kuntoutuksena sekä kouluttautumiskulut, eli mitä oppimateriaalia jouduin ostamaan, Kela korvasi kaikki. Sekä myös matkat kotoa opiskelupaikkakunnalle ja takaisi lomien ajalta.

        Sitten 20 vuotta myöhemmin työeläkelaitos kustansi ammatillisen kuntoutuksen. Maksoi 20%:lla korotetun työkyvyttömyyseläkkeen päivittäiset opiskelumatkat, oppimateriaalit. Ja puolta vuotta ennen valmistumista sairastuin ankaraan levinneeseen syöpään, enkä pystynyt viemään opiskelua päätökseen. Syöpälääkäri sanoikin heti, että unohda opiskelu, tämä on niin rankkaa, ettei tule opiskelusta mitään. Ja hän oli oikeassa. Siitä seurasi pysyvä työkyvyttömyyseläke, jota on nyt tullut 13 vuotta.

        Ei sairauttaan tarvitse hävetä. Mutta totta on, että se kyllä helposti laittaa peittelemään sitä. Itse sairastuin jo alle kouluiän. Kun valmistuin ensimmäiseen työpaikkaan ammatillisesta kuntoutuksesta ja olin siellä 7 vuotta, niin läksiäissäni kävi ilmi että n. 70 työntekijän yhteisöstä ani harva tiesi, että sairastan reumaa. Enkä reuman vuoksi ollut töistä pois tuon 7 vuoden aikana kuin yhden kerran, mutta silloin kylläkin 4 kk, kun olin jäykistysleikkauksessa.

        Olivathan he nähneet minulla tukisidoksia käsissä ja kaularangan ortoosia, mutta eivät he tulleet ajatelleeksi, että ne on reuman takia, kun en siitä koskaan valitellut.
        Mutta totta sekin on, että jollain lailla vajaakuntoisena on tarvinnut tehdä kaksinkertaista työtulosta, että on lunastanut paikkansa, ja tullut hyväksytyksi muiden työntekijöiden joukkoon.

        Kävin työkkärin professissa, ihan turhat reissut. Sieltä minut ohjattiin eläkevakuutusyhtiön toimesta noposelle, jossa alkoi vasta tapahtumaan. Olin professin asiakkaana yli vuoden, mutta mitään ei tapahtunut! Suosittelen lämpimästi yksityisen puolen uravalmentajan palveluja, niiden avulla pääsin opiskelemaan uutta ammattia oppisopimuksella.


      • Kuntoutettu
        porvoonlikka kirjoitti:

        Kävin työkkärin professissa, ihan turhat reissut. Sieltä minut ohjattiin eläkevakuutusyhtiön toimesta noposelle, jossa alkoi vasta tapahtumaan. Olin professin asiakkaana yli vuoden, mutta mitään ei tapahtunut! Suosittelen lämpimästi yksityisen puolen uravalmentajan palveluja, niiden avulla pääsin opiskelemaan uutta ammattia oppisopimuksella.

        Meidän paikkakunnalla silloin kun viimeksi olin ammatillisen kuntoutuksen edessä, selvin ja toimivin tie oli juuri tuo työkkärin ammatinvalinnan ohjajja. Hänellä kävin, sen jälkeen työeläkelaitos haastatteli, ja hyväksyi ammatinvalinnanohjaajan raportin perusteella ammatillisen kuntoutuksen.

        Asia sujui todella hyvin. Minulla ei ole valittamista sen suhteen. Mutta voihan se olla, et eri paikkakunnilla on erilaista. Ja riippuu siitäkin, millainen tyyppi tuo ammatinvalinnan psykologi on. Meillä hän oli toimelias ihminen, laittoi tuulemaan asiat.

        Ei siihen aikaan edes muita organisaatioita ollutkaan. Toinen vaihtoehto olisi ollut Kelan Turun kuntoutustutkimus.


      • hieroja79
        Kuntoutettu kirjoitti:

        Meidän paikkakunnalla silloin kun viimeksi olin ammatillisen kuntoutuksen edessä, selvin ja toimivin tie oli juuri tuo työkkärin ammatinvalinnan ohjajja. Hänellä kävin, sen jälkeen työeläkelaitos haastatteli, ja hyväksyi ammatinvalinnanohjaajan raportin perusteella ammatillisen kuntoutuksen.

        Asia sujui todella hyvin. Minulla ei ole valittamista sen suhteen. Mutta voihan se olla, et eri paikkakunnilla on erilaista. Ja riippuu siitäkin, millainen tyyppi tuo ammatinvalinnan psykologi on. Meillä hän oli toimelias ihminen, laittoi tuulemaan asiat.

        Ei siihen aikaan edes muita organisaatioita ollutkaan. Toinen vaihtoehto olisi ollut Kelan Turun kuntoutustutkimus.

        Tuo lihasreuma on siinä mielessä "mukavampi" sairaus kuin nivel/selkäreuma että se käsittääkseni paranee. Se on tosiaan harvinainen nuorilla. Mistäköhän lääkärisi on tuohon diagnoosin päätynyt..
        Kortisonilääkitys on tietääkseni pääasiallinen lääke ko. tautiin. ehkä sillä saisi helpotusta ja voisit jatkaa tuoreessa työpaikassasi..


      • Anonyymi

        Minulla sama sairaus, lääkäriltä vaan lausunto B ja sillä haettiin eläkeyhtiöstä ammatillista kuntoutusta, suosittelen.


    • selkäremalainen 10v.

      Riippuu varmasti paljon paikasta ja työntekijästä. Minä kävin Turussa ammatinvalintapsykologilla, oli sellainen nuori tyttönen joka uskalsi hädin tuskin nimensä sanoa minulle. Jotain testejä tehtiin mutta ei siitä apua valitettavasti mihinkään ollut.

      • Anonyymi

        Minä kävin testeissä Lappeenrannassa ja eipä mittavaa hyötyä ollu. Ihan samoja miettinyt itsekin ja oisin jotenkin toivonu että joku ois vähän tuonu uusia ajatuksia ja huomioinu mun sairauden siinä samalla kun pohdittu tulevaa uutta uraa.


    • Tarew

      Ystävänikin pääsi eläkeyhtiön kustantamana Noposelle, kun aikansa sitä jaksoi pyytää. Ystävälle löytyi parin kuukauden etsinnän jälkeen uusi työ ja hän työllistyi sinne ilman lisäkoulutusta. Tässäkin tapauksessa tämän uravalmentajan työpanoksella oli iso merkitys, koska työpaikka ei ollu mikään vapaaksi ilmoitettu vaan se kaivettiin jostain valmentajan arkistosta tms ja ystävä sanoi että yksin ei olis sellaista työtä edes keksinyt olevankaan...Olkaa siis vaan tiukkana ja vaatikaa meille kuuluvia palveluja jatkossakin!! :)

      • uutta työtä etsin

        Osaako kukaan kertoa, mitä pitää sanoa eläkeyhtiöön että tuonne pääsee? Tarvitaanko lääkärin lausuntoja, hakemuksia yms? Kiinnostaisi minua kovasti.


    • uravalmentajallaollu

      Ota vaan yhteys eläkeyhtiöösi, niin sieltä varmasti neuvovat mitä tehdä. Kyse on ammatillisesta kuntoutuksesta jos ei voi tehdä työtään huonontuneen terveyden vuoksi.

      • Siry

        Mä olin noposella, kun eläkeyhtiö suositteli ja sain sieltä paljon apua ja nyt oppisopimuksella opiskelen lähihoitajaksi mielenterveystyöhön.


    • wera-79

      Mä olin ensin toisella valmennusfirmalla, siellä ei tapahtunut vuoteen yhtään mitään! Sitten minut ohjattiin noposelle ja sieltä sain neljässä kuukaudessa koulutuspaikan ja uuden työpaikan. Oli tosi hyvä kokemus ja voin suositella, minua kuunneltiin ja tuntui että sain itse vaikuttaa kaikkeen eikä mua holhottu niin kuin monissa paikoissa tehty aiemmin.

      • Anonyymi

        Missä kaikkialla näutä Noposen paikkoja on? Itse olen Lappeenrannan läheltä ja täällä ei yleensä koskaan oo mitään vaan pitää lähteä kauaksi kaiken perään.


    • Anonyymi

      Kyse siis ilmeisesti Katja Noponen Oy:stä? Kun kaikki puhuu tuolla vaan noposesta.

      https://www.katjanoponen.fi/yhteystiedot/ Tuolta löytyy, ihan näyttäis koko Suomessa olevan niillä työntekijää

      t. yksi alaa lähellä liippaavassa työssä oleva

    • Anonyymi

      Suosittelen ehdottomasti ammatillista kuntoutusta, se toi minulle tosi ison avun, kannattaa ottaa se vastaan ja selvittää pääsetkö sinne. Ilman omaa työhönvalmentajaa en olisi millään tässä missä nyt olen.

      • Anonyymi

        Sama. Myös taloudellisesti oli mulle parempi kuin jos ois muiden tukien kautta opiskellu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama. Myös taloudellisesti oli mulle parempi kuin jos ois muiden tukien kautta opiskellu.

        Onko kuntoutusraha parempi eläkeyhtiön kautta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko kuntoutusraha parempi eläkeyhtiön kautta?

        Ehdottomasti parempi, kuin vaikka Kelan opintotuki, riippuu toki lähtöpalkasta, mutta veikkaan että lähes kaikilla se on parempi kuin Kelan tuet


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1955
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1650
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe