Mikä on pahin jouluruoka?

Joulugubbe

itse inhoan lanttu- ja perunalaatikoita, yööök!

55

755

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lipeäkala ja

      kuminalla maustettu imelä joululimppu. HYI YÄK!

      • mämmi on parasta!

        Imelä limppu jos siinä tosiaan vielä kuminaa!!!
        Syököön ken pystyy minä en!!


    • kirpela

      mut porkkanalaatikko on ihan h i r v e e t ä !

      • KoppavaHoro

        ja olen samaa mieltä. Olen yrittänyt tehdä ohraan ja mannaryyniin, mutta ei auta.

        Tänä vuonna näyttää lupaavalta, tein kuten kermaisen lanttulaatikon eli ei mitään ryynejä sinne, vaan siirappia ja kermaa ja vähän mantelijauhoa.


      • kirpela
        KoppavaHoro kirjoitti:

        ja olen samaa mieltä. Olen yrittänyt tehdä ohraan ja mannaryyniin, mutta ei auta.

        Tänä vuonna näyttää lupaavalta, tein kuten kermaisen lanttulaatikon eli ei mitään ryynejä sinne, vaan siirappia ja kermaa ja vähän mantelijauhoa.

        oon aina inhonnu yli kaiken keitetyn porkkanan, tai kaiken kypsän porkkanan oikeestaan, makua, joten tää on ihan sitä. Teki sen kuka hyvänsä, miten hyvänsä :( Lasten aikanahan sitä syödään sitten vaikka hammasta purren se lusikallinen :)


      • Oletkos kokeillut
        KoppavaHoro kirjoitti:

        ja olen samaa mieltä. Olen yrittänyt tehdä ohraan ja mannaryyniin, mutta ei auta.

        Tänä vuonna näyttää lupaavalta, tein kuten kermaisen lanttulaatikon eli ei mitään ryynejä sinne, vaan siirappia ja kermaa ja vähän mantelijauhoa.

        tehdä riisiryynistä? Ohraryynistä todellakin ällöttää.


      • KoppavaHoro
        Oletkos kokeillut kirjoitti:

        tehdä riisiryynistä? Ohraryynistä todellakin ällöttää.

        yli kaiken. Ainoa, missä se menee mitenkuten, on sushi. Ja sitä mä en enää syö. Meidän taloudessa riisi on koirien ruokaa.


      • KoppavaHoro
        kirpela kirjoitti:

        oon aina inhonnu yli kaiken keitetyn porkkanan, tai kaiken kypsän porkkanan oikeestaan, makua, joten tää on ihan sitä. Teki sen kuka hyvänsä, miten hyvänsä :( Lasten aikanahan sitä syödään sitten vaikka hammasta purren se lusikallinen :)

        Hmm... saisikohan siitä millään käsittelyllä sellaista samettista ja pehmeää ja samalla eri makuista? Siis tarkoitan sellaista koostumusta kuin kunnon lanttulaatikossa ja imelletyssä perunalaatikossa on.

        Tai jos kokeilisi kookosmaidon kanssa, sehän muuttaa porkkanan maun ihan erilaiseksi.


      • kirpela
        KoppavaHoro kirjoitti:

        Hmm... saisikohan siitä millään käsittelyllä sellaista samettista ja pehmeää ja samalla eri makuista? Siis tarkoitan sellaista koostumusta kuin kunnon lanttulaatikossa ja imelletyssä perunalaatikossa on.

        Tai jos kokeilisi kookosmaidon kanssa, sehän muuttaa porkkanan maun ihan erilaiseksi.

        Jee, sie sen keksit :D


      • KoppavaHoro kirjoitti:

        yli kaiken. Ainoa, missä se menee mitenkuten, on sushi. Ja sitä mä en enää syö. Meidän taloudessa riisi on koirien ruokaa.

        se paakkuuntuva on hyvää, mut se, mikä ei paakkuunnu on kamalaa.


    • Lanttulaatikko jää syömättä.

    • KoppavaHoro

      pelkkä haju ällöttää kovasti.

    • Enkä syö rosolia sen enempää. Se ei tosin sentään haise yhtä kauhealle kuin lanttulaatikko.

    • frost-free

      kala, se ei maistu millekään.Samoin jotkut mauttomat kasviskökkäreet joita eka luulee juustopalaksi!

      • jos tarjoan juomaksi grokilasillisen skermaa, alkaa mirri kehräämään


    • sessamine

      eniten pidän... en mistään, mutta melkein kaikkea paitsi graavilohta ja kapakalaa olen oppinut syömään.

      Suklaa tai no glögi ja rusinat :)

      • trollimörkö

        tm


      • sessamine
        trollimörkö kirjoitti:

        tm

        tai muuta? :)
        Paljonko se trollimörkö syö yössään?


    • Graavattu lohi on jo itsessään mielestäni pilattua lihaa - mutta kun tuo lähtökohtaisesti väärä tapa valmistaa ruokaa tehdään kemiallisia palovammoja aiheuttavalla aineella niin minähän en sitä moskaa suuhuni pistä.

      • ???

        etkä graavilohesta.


      • ??? kirjoitti:

        etkä graavilohesta.

        tehdään suolaamalla kala.Lipeäkalassa taas turka kuivataan ja käsitellään lipeällä


      • scai kirjoitti:

        tehdään suolaamalla kala.Lipeäkalassa taas turka kuivataan ja käsitellään lipeällä

        Suolattua lohta kutsuttiin joskus ennenvanhaan graaviksi på svenska "garvad lax" l. haudattu lohi
        siis maakuoppaan suolaan säilötty,
        Nykyään sillä tarkoitetaan kevyesti suolalla maustettua raakaa lohta, joka on suolassa vain muutamasta tunnista pariin päivään niin, ettei liha vielä kovetu, kuten suolaan säilötyssä kalassa.


      • anzzy kirjoitti:

        Suolattua lohta kutsuttiin joskus ennenvanhaan graaviksi på svenska "garvad lax" l. haudattu lohi
        siis maakuoppaan suolaan säilötty,
        Nykyään sillä tarkoitetaan kevyesti suolalla maustettua raakaa lohta, joka on suolassa vain muutamasta tunnista pariin päivään niin, ettei liha vielä kovetu, kuten suolaan säilötyssä kalassa.

        tähän nykyajan graaviloheen jotain erityisvinkkejä? Aion graavata/suolata tässä lähipäivinä, just ennen joulua siis.


      • yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        tähän nykyajan graaviloheen jotain erityisvinkkejä? Aion graavata/suolata tässä lähipäivinä, just ennen joulua siis.

        Tavallisesti kytetään merisula jossa 10%sokeria tilliä ja sitruunaa,,mut mut

        Punajuuriliemessä marinoitu ux erikoisuus
        Oiekasta tavasta on aina kinaa ammattipiireissä. Itse syön töissä ja kotona melkein joka päivä ja
        jo heti siivuttanisen jälkeen vain ripaus suolaa, ettei peitä lohen omaa makua.
        Toiset vaatii yön yli suolattuna oloa ja liha voi kovettua liialla suolalla.
        Keitetty muna ja majoneesi sopi seuraan, Syön itse näitä halpja valmiitaa majoneesipohjaisia peruna. italian ja punajuurisalaateillä. Mihinkään erityseen ammattisalaisuuteen en ole vielä tömännyt.
        Parhaiten maistuu sushimaisesti tehtynä, eikä tikkusuoleisena


      • anzzy kirjoitti:

        Tavallisesti kytetään merisula jossa 10%sokeria tilliä ja sitruunaa,,mut mut

        Punajuuriliemessä marinoitu ux erikoisuus
        Oiekasta tavasta on aina kinaa ammattipiireissä. Itse syön töissä ja kotona melkein joka päivä ja
        jo heti siivuttanisen jälkeen vain ripaus suolaa, ettei peitä lohen omaa makua.
        Toiset vaatii yön yli suolattuna oloa ja liha voi kovettua liialla suolalla.
        Keitetty muna ja majoneesi sopi seuraan, Syön itse näitä halpja valmiitaa majoneesipohjaisia peruna. italian ja punajuurisalaateillä. Mihinkään erityseen ammattisalaisuuteen en ole vielä tömännyt.
        Parhaiten maistuu sushimaisesti tehtynä, eikä tikkusuoleisena

        entä voisko siihen lisätä jotenkin katajan makua? Esim. savustuksessa toimii katajanoksa mukana jossain kalaruuissa. En itse kyllä ole savustusekspertti, olen vain syönyt ja hyvää oli..


      • yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        entä voisko siihen lisätä jotenkin katajan makua? Esim. savustuksessa toimii katajanoksa mukana jossain kalaruuissa. En itse kyllä ole savustusekspertti, olen vain syönyt ja hyvää oli..

        Katajanmarjat sopii moneenkin, vaikka niin vähän käytetään.
        Kylmäsavustettu usein ekoitetaan tavalliseen savustukseen
        Kylmäsavustuksessa lämpö ei saa nousta yli 27C
        Ravintalakeittiöissä on autmatisoidut savustuskoneet, joihin voi hjelmöidä lämmön ja ajan
        Hickorypuulastut savuttaa hyväksi ja siihen useinlisätäänkin katajanmarjoja


        Seilorihan syö katajanmarjat gintonicissa, jossa on kininiiniä malariaa vastaan;)


      • yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        entä voisko siihen lisätä jotenkin katajan makua? Esim. savustuksessa toimii katajanoksa mukana jossain kalaruuissa. En itse kyllä ole savustusekspertti, olen vain syönyt ja hyvää oli..

        Oppia pelkästään kunnolla resepteillä ja keittokitjoista. Makuja kun on mahdotonta snoin kertoa tarkasti--miten selittäisikään miten erottaa esim Frapin ja Monet konjakit toisistaan.
        Kokkiharjoittelijalle täytyy maistattaa ja haistatellakin välillä;)
        Oma luovuus on tärkeätä ja miehillä on yleensö rohkeutta enemmän säveltää itse makuja.
        Kotikutsuilla on hyvä testata uusia luomuksiaan ja saa palautetta heti.

        Ihmisillä on väärä tapa imarrella kehuissaan, tärkeämpää kokin on tietää mikä on mennyt pieleen. Siksi rahtilaivakokki joutuu oppimaan kantapäiden kautta, ettei joudu lankulta hain ruoaksi.


    • KALA:.!11%#?+

      .

      alkaa heti yököttää kun vain ajatteleekin sitä

      .

      • #####???????

        *


        Ruotsalaisten hapansilakka?????

        *


      • KALAA:.11%#?+
        #####??????? kirjoitti:

        *


        Ruotsalaisten hapansilakka?????

        *

        .

        voi LAISSA kieltää olemasta???????????

        .


      • ######???????
        KALAA:.11%#?+ kirjoitti:

        .

        voi LAISSA kieltää olemasta???????????

        .

        *


        niin älyttömän pahalle. Kalat kalana, ilman hapatuksia.



        *


      • ######??????? kirjoitti:

        *


        niin älyttömän pahalle. Kalat kalana, ilman hapatuksia.



        *

        kala käy omassa mehussaan, muhii, niinsanotusti


      • scai kirjoitti:

        kala käy omassa mehussaan, muhii, niinsanotusti

        Syödää puikukulaperunoiden l. mandelpotatis kera
        Pohjaanmaalla tuli sen mukaan laajimmin tutkittu Sursillin suku, erään kauppiaan, joka toi hapansilakkaa Rutsista , niin sen jälkeläiset.
        Ehkä relakin on siinä kirjassa mainittu.


    • petronelli

      Pahimmasta alkaen: Lanttulaatikko, Perunalaatikko, lipeäkala ja joululimppu. Kaikki muu menee alas.

    • ole. Pakkoko suussa pahalle maistuvaa on edes sinne tunkea? Lapsena lipeäkala oli ehkä sellanen jota vältti, mutta nykyään kun sitä ei enää saa, sitä melkein kaipaa. Musta jouluruuat on hyviä, lanttua ja porkkanaa vois ihmiset hyödyntää estottomasti muulloinkin kun vain jouluruuissa, kiireiseen elämään ei taida sellainen herkuttelu sopia.

      • joulunaikaan kaupoista?


    • lipeäkala! Onneksi sitä ei enää ole pakko syödä. Ja enpä aio koskaan sitä opetella valmistamaan. En tajua miksi kalasta pitää poistaa kokonaan sen oma maku ja sitten käsitellä se jollain lipeällä, joka.. ööh.. ei ole kovin hyvänhajuista..

      Laatikot on sellaisia, että ne maistuu sen joulunajan, mutta ei kyllä muuten menisi. Tosin mä teen lisäksi myös lihamakaronilaatikon joululaatikoiden joukkoon. Sitä syön muulloinkin. Periaatteessa luopuisin porkkanalaatikosta, jos muutkaan ei tykkäisi.

      • valmistaa hyväksi, kasteikken siinä käytetään bechamelia= neilikalla maustettu maitokastike


      • anzzy kirjoitti:

        valmistaa hyväksi, kasteikken siinä käytetään bechamelia= neilikalla maustettu maitokastike

        tehdä sen oikeaoppisesti, hyvä ruuanlaittaja kun on, mutta mä en vaan pidä siitä lipeän mausta/hajusta. Tuo kastike on myös tuttua kyllä. Se olis sellaisenaan ihan hyvää, mutta jonkun muun kanssa, kiitos :)


      • yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        tehdä sen oikeaoppisesti, hyvä ruuanlaittaja kun on, mutta mä en vaan pidä siitä lipeän mausta/hajusta. Tuo kastike on myös tuttua kyllä. Se olis sellaisenaan ihan hyvää, mutta jonkun muun kanssa, kiitos :)

        Oikeaoppinen bechamell pitää tehdä vesihauteessa, koska maito palaa pohjaan herkästi
        Lisäänki siihen runsaasti kermaa
        Eli veloute-suuruspohja ja maito nesteeksi


      • anzzy kirjoitti:

        Oikeaoppinen bechamell pitää tehdä vesihauteessa, koska maito palaa pohjaan herkästi
        Lisäänki siihen runsaasti kermaa
        Eli veloute-suuruspohja ja maito nesteeksi

        tiedä kyllä minkä kanssa se sopisi. Viimeksi just lipeäkalan kanssa syönyt, vuosia vuosia sitten. Kastikkeet on hankalia..Pitää olla silmä tarkkana hellan ääressä, eikä keskittyminen saa herpaantua. Yritän usein välttää kastikkeita ja keksiä muita ratkaisuja.


      • yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        tiedä kyllä minkä kanssa se sopisi. Viimeksi just lipeäkalan kanssa syönyt, vuosia vuosia sitten. Kastikkeet on hankalia..Pitää olla silmä tarkkana hellan ääressä, eikä keskittyminen saa herpaantua. Yritän usein välttää kastikkeita ja keksiä muita ratkaisuja.

        ja sen laatkin vaihtelee. Itse laitan tarjolle vadille puhtaanvalkoisen liinan päälle, liina imee liiat nesteet.
        Kastikkeethan just ovat tärkeitä.

        Kokkihan peittää virheensä nätisti pursotetun majoneesin alle:D


    • minun joulupöytääni on jääneet vain sellaiset ruoat, joista itse pidän ja jotka siten miellän jouluruoaksi. - Mutta vieraassa pöydässä saattaa olla jotakin sellaista, josta en pidä tai joka ei minun mielestäni edes ole erityisemmin jouluruokaa. - Syömättä jää esim. sianpääsyltty ja kaikki muukin hyllyvä aladobi.

      Joidenkin inhoama porkkanalaatikko on meillä itse asiassa ihan arkiruokaa ympäri vuodenkin, mutta toki sitäkin on muiden laatikkoruokien (peruna-, lanttu-, maksa- ja punajuuri-) kanssa joulupöydässä.

      • porkkanalaatikon soseesta vai rasteesta tai pilkottun, tulee aika paljon eroa niissä.


      • anzzy kirjoitti:

        porkkanalaatikon soseesta vai rasteesta tai pilkottun, tulee aika paljon eroa niissä.

        tai sitten ostan valmista porkkana- ja lanttuhautaa, koska sitä on nyt joulun aikaan tarjolla.


      • xena-183 kirjoitti:

        tai sitten ostan valmista porkkana- ja lanttuhautaa, koska sitä on nyt joulun aikaan tarjolla.

        tykkää liian kypsästä porkkanasta. Äitivainaakin laittoi porkkanaa hernkeittoon ja minä oikein inhoan sitä.Terveellisintä porkkana onkin raakana salaateissa.
        Monet luulee, että itsekuorittu porkkana olisi pakastetta parempaa. Pakaste tehdään makeammasta kevätporkkanasta ja kaupoissa on talviaikaan yleensä vai puisevaa syysporkkanaa.

        Siis koolla on sittenkin väliä:D))


    • Mutta jos jotain pitää valita inhokiksi, niin se sekametelisoppa jää ensimmäisenä syömättä. Porkkanalaatikostakaan en tykkää, mutta maistan joka joulu muistaakseni mistä en siinä pidä. Kaikesta muusta pidän enemmän tai vähemmän, jopa lipeäkalasta.

    • BlueNightSatin

      ruoat, en syö :(

      • Piti tarjota jazulille itse ampumaani peuran maksaa:(


    • mitä kaikkia niitä on, mutta lunttaisin alempaa. Kaikki laatikot, kinkku, kalkkuna, luumukeitto, makea leipä, lipeäkala. Näitä ei meillä syödä.

    • kuin muistan

      lipeäkalaan en ole koskenut.

      Vaan syöjän harjaantomattomuuttako tuo lienee. Imellettyä turskaahan se vain on.

      Raakaa lohtakin söin sämpylässä ensimmäisen kerran viime kesänä puolivahingossa työpaikkaruokalassa. Eipä ollut niin kauheaa kuin olin kuvitellut ja hyvin meni alas kahvin kanssa.

      • !!

        se paljon puhuttu graavilohi


    • smsmsmsmsms

      Silakka? En tykkääää!
      Jouluruoka on muuten kyl parast, kalkkunaa, kinkkuu laatikot AH

    • Anonyymi

      Imelletty perunalaatikko ja riisipuuro yök.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      7909
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4502
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      27
      2198
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2099
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1925
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1775
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1679
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1623
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe