Millaisella treenillä puolimaraton n.1.5h aikaan? + muutayleistä

puolimaraton2011?

Jos ottaisi tavoitteekseen juosta keväällä (toukokuu, Helsingin puolimaraton) noin 1.5 tuntiin, millaista reeniä pitäisi tehdä, jotta pääsisi 1h.30min-1h.40min aikaan? Tässä olisi se reilu nelisen kuukautta aikaa. Tai lähinnä nyt ekana sitä, että tartteeko olla älyttömän lahjakas, jotta siihen pääsee?

Olen siinä mielessä kunnossa, että jaksan kyllä juosta 2h-2.5h helposti normaalikunnolla (tässä on nyt vähän ollut kaikkea, niin en aivan täysin kunnossa ole, mutta kestävyystaustaa on takana. Kesä meni loukkaatuessa, joten useampaan kuukauteen en juossut. Kuitenkin pari tuntia jaksoi juosta ihan suht hyvin joulukuun alussa, ei tosin vauhtia ollut älyttömästi) Pointti on siis siinä, että kestävyysurheilutaustaa on, ja olen tottunut reenaamaan kovaa ennen mennyttä kesää, koska kilpailin myös. Talvella hiihdossa ja kesäisin juossut (ratamatkoja). Ja kun oma kuntokin on niin omanlainen käsite, kun miettii "millaisessa kunnossa olen", koska olen tottunut vertailemaan sitä kilpailukumppaneihin, en niinkään satunnaiseen vastaantulevaan lenkkeilijään. Kai voin sanoa olevani hyvässä kunnossa, jos miettii normaalia suomalaista.

En mä siis tarvitse tänne mitään harjoitteluohjelmaa, vaan mielummin ihan noin yleistä juttelua jne. Miten kannattaisi aloittaa, ehkei heti vuoden vaihteen jälkeen siis älyttömästi juoksua, jottei paikat hajoa ja jalat ehtivät tottua kunnolla, jotta voi sitten myöhemmin talvella/keväällä juosta enemmän ilman loukkaantumisia. Kovia reenejä pitää myös tehdä, mutta millaisia ja missä vaiheessa, jos nyt alkuun keskittyisi ihan vain kevyisiin (pitempiin) juoksulenkkeihin, hiihtämiseen ja salilla käymiseen, ettei siis päivittäistä juoksemista ihan vielä? Joten siis missä vaiheessa niitä kovempia treenejä ja millaisia? Millaista kuntosaliharjoittelua?

Oletko itse juossut puolimaratonin mihin aikaan ja millaisella harjoittelulla?

(ja olen nainen, jos sillä on merkitystä)

9

6305

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puolimaraton2011

Ja vielä sanon/kysyn sen, että kun tosissaan eka puolikas olisi kyseessä, niin onko tuo aikatavoitteeni liian kova?

• kysyn vain

Oletko nuori,keski-ikäinen vai "vanha". Oletko hoikka vai ylipainoinen. Jos juokset 2-2,5h , niin mikä on matkan pituus? Sinänsä puolimaraton ei matkana ole mikäään kummoinen suoritus, mutta vauhti riippuu nykykunnosta ja sen kehitysvauhti on kiinni pitkälti kysymistäni asioista.

• postii

1:30 ja 1:40 ero on melkoinen. Ensimmäinen kunnon juoksua ja toinen lenkkeilyä. Itse juoksin kesällä puolimaratonin huvikseni vähän päälle 1:38, ilman että vedin täysiä, tai edes maitohapoille, mutta en silti usko että minulla olisi nykykunnossa paljoakaan masiksia 1:30 aikaan, alkaisi kone hyytymään sillä vauhdilla puolen välin jälkeen. Tuo että kauanko pystyy juoksemaan ei valtavasti kerro kunnosta jos vauhti on hiljainen. Kerro kuinka lujaa juokset 10 km niin siitä voi alkaa päättelemään puolimaratonin aikoja?

Itse en ole kauhean aktiivinen juoksija. Juoksen n. 10 km reipasvauhtisen lenkin kerran tai pari kertaa viikossa, mutta töissä postinjakajana joutuu toisaalta juoksemaan lähes päivittäin 10-30 kerrostalon raput ja pyöräilemään raskaan lastin kanssa 2-4 tuntia mikä kyllä pitää peruskunnon korkealla.

Treenauksesta en osaa varmuudella mitään sanoa kun en ole sen alan asiantuntija mutta sanotaan vaikka että alussa pitkiä rauhallisia lenkkejä muutama kerta viikossa, ainakin yksi lenkki viikossa yli 2h. Sitten kevään ja kunnon juoksukelien tullen vauhtia lisää että saa vauhtikestävyyttä. Välillä lyhyitä mutta nopeavauhtisia lenkkejä.

• hissunkissun2

..juuri tuossako menee sun mielestäsi "lenkkeilyn" ja juoksun raja (1:40-1:30).

Et taida juoksemisesta mitään tietää kun aletaan 1:20 aikoja kirmailla. Mielestäni kilpailumielessä matkaan lähtevän juoksijan tulee pystyä alittamaan 1:20 jotta häntä voidaan kutsua tällä matkalla juoksijaksi. Kaikki sitä hiljaisemmat nopeudet ovat pelkkää harjoittelua.

Tosiasiassa 1:10-1:15 on kansallisella tasolla hyvä tulos. Kun juoksusta siis puhutaan.

• maraton"juoksija"
        hissunkissun2 kirjoitti:

..juuri tuossako menee sun mielestäsi "lenkkeilyn" ja juoksun raja (1:40-1:30).

Et taida juoksemisesta mitään tietää kun aletaan 1:20 aikoja kirmailla. Mielestäni kilpailumielessä matkaan lähtevän juoksijan tulee pystyä alittamaan 1:20 jotta häntä voidaan kutsua tällä matkalla juoksijaksi. Kaikki sitä hiljaisemmat nopeudet ovat pelkkää harjoittelua.

Tosiasiassa 1:10-1:15 on kansallisella tasolla hyvä tulos. Kun juoksusta siis puhutaan.

Tavalliselle kuntoilijalle 1.30-1.40 on erittäin hyvä tulos. Todelliselle kilpajuoksijalle välttämättä ei. Mutta kuinkas moni maratooneilla juoksee 1.10-1.15. Ei kovinkaan moni ainakaan näissä "kyläjuoksuissa". Uskoisin, että kysyjä ei ole kilpajuoksija vaan kuntoilija, joten tavoite sen mukaan. Ja oman tuloksen parantaminen puolikkaalla 10 min. on kova tavoite, jos on jonkinlaisessakaan kunnossa aikasemmin ollut. Missä sitten kulkee juoksun ja harjoittelun raja on veteen n piirretty viiva. Kyllä 1.40 aikaan jo pitää juoksuaskelia ottaa, kuten myös 3.45 aikaan martatonilla. On tässä asiassa kuitenkin vähän perää, sillä jotkuthan kuluttavat aikaa maratonilla lähes 6 tuntia, koska matkalla täytyy kävellä kunnon pettäessä ja silti "ollaan juostu maraton".

• trainerX

Käy mattotestissä vaikka Vierumäellä tai Pajulahdessa niin pystyy sanomaan tavoitteesi mahdollisuuksistasi.
      Et kai kuvittele että jokainen juoksusta innostunut edes pystyy haaveilemaan 1:30 alituksesta.
      Siihen pitää olla kyllä jo ns. juoksijan geenejä vähän enemmän kuin keskivertokansalaisella.
      Kaikista kun ei tule hyviä juoksijoita kovallakaan treenillä. Lahjakkuutta on niin monenlaista.

Askelluksesta jo näkee hyvin pitkälti onko kyseessä juoksijatalentti vai ei.

Jos hapenotto alkaa 6:lla ja askellus on taloudellista niin voit haaveilla alle 1:30 ajoista.

• maankorpi

Pelkällä lenkkeilyllä et tohon ainakaan pääse toipilaana. Paljon peruskuntotreeniä, viikossa vaikka sellaset 80km lenkkeilyä vastaava määrä, paitsi että korkeintaan 30 siitä juoksemalla. Eiköhän rupee kunto paranemaan. Huippukunnon sitten lopulta löytää aika nopeasti tehoharjoitteilla, kunhan kestävyyspohja on vankka.

• vfjid jgi

juoksen itse harrastuksekseni, juoksin tuon matkan viime keväänä 2,25. Vauhti oli tasainen ja melko tavallinen, tiedän että kovemmalla kunnolla tietysti pääsee kovempaan aikaan, mutta kyl peruskuntoilijalta on hyvä suoritus alittaa kahden tunnin aika. Jos urheilutaustaa ja kova vauhti tavallisesti niin jo 1,45kova aika, huom. se meni Stubbilta viime keväänä joka juoksi kait vaimonsa kanssa. Eli jos nainen pääsee tohon 1,30 aikaan niin silloin taitaa olla jo juoksijan lahjoja ja lähtökohta todella hyvä...

• Guru

Aki valkuksi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      101
      3078
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1157
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1132
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      51
      1025
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      987
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      858
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      847
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      822
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      781
    Aihe