(lähde R.D Jumalharha)
Useimmille kaksi viimeistä käskyä on täysin mahdotonta noudattaa. Oma suosikki on 5. käsky.
1. Älä tee muille sitä, mitä et halua heidän tekevän itsellesi.
2. Pyri kaikissa asioissa välttämään vahingon aiheuttamista.
3. Kohtele muita ihmisiä, muita eläviä olentoja ja maailmaa ylipäätään rakkaudella, rehellisyydellä, uskollisuudella ja kunnioituksella
4. Älä jätä pahaa huomiotta tai vältä oikeuden jakamista, mutta ole aina valmis antamaan anteeksi vapaasti tunnustettu ja rehellisesti kaduttu vääryys.
5. Elä elämä iloa ja ihmetystä tuntien.
6. Pyri aina oppimaan uutta.
7. Testaa kaikki asiat, vertaa aina ajatuksiasi tosiasioihin ja ole valmis hylkäämään jopa rakas uskomus jos se ei ole niiden kanssa sopusoinnussa.
8. Älä koskaan sensuroi aläkä asetu kritiikin ulottumattomiin: kunnioita toisten oikeutta olla kanssasi eri mieltä.
9. Muodosta itsenäinen mielipide oman järkesi ja kokemuksesi perusteella, älä alistu sokeasti toisten johdateltavaksi.
10. Kyseenalaista kaikki.
Uudet kymmenen käskyä
12
314
Vastaukset
- nicander
Että tuo ensimmäinen olisi se, mihin yleensä ensimmäisenä kompastutaan.
Viimeinen eli 10. :)
Toivottavasti ateistitkin muistavat tämän aina lausuessaan; Jumalaa ei ole.
:D- luterilainen.
Ei ollenkaan huonoja käskyjä ateisteilla. Onko tarkoitus siis luoda jonkinlainen dogma uskottoman hyvälle elämälle.
Kuten teillä uskovaisillakin 10. kohta ois ihan hyväksi esimerkiksi kun luette Raamattua niillä herneen kokoisilla aivoillanne (sis. sahanpurua), jotta voisitte kyseenalaistaa Raamatun kohdan ennen kuin ängette tänne niitä sivukaupalla todistaaksenne jonkun asian pitäväksi.
Mä en voi tosin kyseenalaistaa, etteikö teillä ois aivojenne tilalla sahanpurua koska uskon VAIN siihen, mutta voin toki kyseenalaistaan koko Raamatun sisällön että se pitäisi paikkansa!
Hyvät käskyt :)
pappi Sonja- nina.ellen
Eivät tunnu oikein luonnistuvan ainakaan nettifoorumeilla kirjoittelevilta vapaa-ajattelijoilta. Poikkeuksia varmasti on, en sitä sano. Muta kyllä toisinajattelijan kunnioittaminen näyttää olevan aika kaukana kun näitä kommentteja lukee.
Pahaa suorastaan tekee, jos minun lapseni kasvavat tälläiseen kylmään maailmaan, mitä tämä ateistinen vapaa-ajattelu näyttää edustavan.Minä en ole sen enempää tällä palstalla kuin ateismi-palstallakaan nähnyt kenenkään ilmoittavan olevansa vapaa-ajattelija. Vapaa-ajattelijoiden liitto on pienehkö yhdistys, jonka jäsenjärjestöihin kuuluu n. 1700 ihmistä.
Kerropa lisää, millainen on se kylmä maailma, jota "ateistinen vapaa-ajattelu" näyttää edustavan. Tunnen moniaisia ateisteja, eivätkä he mielestäni ole kylmiä ihmisiä.- Kössönöm
niin olet taatusti huomannut, että juuri ateistit puhuvat tasa-arvon puolesta. Se kai ei ole sinustakaan paha asia, vai onko?
Kirkko ja uskovaiset piirit ylipäätään ovat vastustaneet kehitystä ja tasavertaisia ihmisoikeuksia. - nina.ellen
Kössönöm kirjoitti:
niin olet taatusti huomannut, että juuri ateistit puhuvat tasa-arvon puolesta. Se kai ei ole sinustakaan paha asia, vai onko?
Kirkko ja uskovaiset piirit ylipäätään ovat vastustaneet kehitystä ja tasavertaisia ihmisoikeuksia.Eihän täälä pahemmin näytä muita edes kirjoittelevan kuin muutama ateisti tai mitä te nyt ikinä sitten olettekin.
Eikä minua nyt ainakaan kauheasti kiinnosta jankata teidän kanssanne.
Parempaakin tekemistä löytyy kyllä. :)
Onhan se tietty hyvä että olette näin kiinnostuneita uskonnosta.
Mutta minä en vain jaksa oikein sellaista juupas-eipäs tyyliä ..joten
Voitte jatkaa - Dara
miten tämä ateistisen ajattelun kylmyys sinusta ilmenee?
- readmorethanonebook
Hienot. Pitäisiköhän lukea kyseinen opus...melkein kuin omasta päästäni. Varsinkin 7 ja 3.
- Dara
hyvät "käskyt", joiden mukaan mielestäni sopisi jokaisen pyrkiä elämään, uskontoon katsomatta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu1731926Rakastan sinua
Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli561407Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva1981197Kun viimeksi tapasit kaivattusi
Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi561142Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus781092Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e381027- 62946
- 67937
Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!
Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy212883Mitä Raamattu opettaa samaa sukupuolta olevien avioliitosta 4.0
Edelliset kolme ketjua tuli täyteen joten jatketaan keskustelua. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaali156846