Lomautus, irtisanominen työhön kutsu.

Paska firma

Ensin minut lomautettiin ja sitten irtisanottiin. Irtisanomisilmoituksessa ei puhuttu mitään työvelvoitteesta, eikä minua ole kutsuttu töihin, puhelimessa esimies kertoi että palkka maksetaan kotiin ja voisin viimeisenä työpäivänä käydä palauttamassa hallussani olevan työnantajan omaisuuden.

Tiedän että nyt olisi asiakkaalla tarve muutaman päivän työhön, mutta ei kai minun tarvi sinne lähteä? Ajattelin itse niin että kun minua ei ole kutsuttu töihin, niin en ole työvelvollinen. Jos taas työnantaja suorittaa työhönkutsun niin eikös se mitätöi samalla irtisanomisen?

Vähääkään ei kiinnosta toimia kyseisen työpaikan nimissä enää koskaan yhtään missään.

2

964

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 29

Irtisanominen sitoo aina. Vaikka irtisanominen olisi ollut laiton, niin se mikä on tehty on tehty. Palata ei ole pakko.

Jos te olette sopineet suullisestikkin, ettei työvelvoitetta ole, ei työnantajalla ole yksipuolista oikeutta muuttaa sitä.

Tulipa mieleen lisätä asian sivusta, että et voi tehdä tuota muutamaa päivää myöskään suoraan tuolle asiakkalle. Se voitaisiin katsoa kilpailemiseksi työnantajan kanssa, mikä oikeuttaa työsopimuksen purkuu ja palkanmaksu päättyy välittömästi. Eli lopulta irtisanomisajalta et saisi palkkaa. Eri asia on, jos se sopii ex-työnantajalle ja se antaa luvan.

• piti maksaa palkka

Se nyt ei tässä vaiheessa enään merkkaa mitään jos loppuajan palkka jää saamatta, kyse on vain parista viikosta, varsinkaan jos niiltä saa palkkaa toisesta paikasta tai edes työttömyyskorvauksen. Tietysti työkkäri voi tulkita että aiheutin itse työsuhteen purun ja kieltäytyisi maksamasta korvausta noilta päiviltä. Tosin aika erikoista jo työn vastaanottamisesta rankaistaan.

Mutta nythän oli juuri korkeimmassa oikeudessa tapaus, jossa irtisanottulla ei ollut työvelvoitetta ja hän meni toiselle työntantajalle töhin ja työnnataja määrättiin maksamaan koko irtisanomisajan palkkka, myös siltä ajalta kun työntekijä oli toisella töissä. Tosin tuossa ei ole mainittu että oliko uusi työnantaja kilpailija ja olisiko sillä ollu edes merkitystä asiassa, ilmeisesti ei kun ei ole mainittu.

http://www.kko.fi/53092.htm

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      16
      2356
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1261
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      70
      897
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      135
      828
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      821
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      59
      797
    7. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      766
    8. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      44
      735
    9. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      164
      722
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      130
      673
    Aihe