Lomautus, irtisanominen työhön kutsu.

Paska firma

Ensin minut lomautettiin ja sitten irtisanottiin. Irtisanomisilmoituksessa ei puhuttu mitään työvelvoitteesta, eikä minua ole kutsuttu töihin, puhelimessa esimies kertoi että palkka maksetaan kotiin ja voisin viimeisenä työpäivänä käydä palauttamassa hallussani olevan työnantajan omaisuuden.

Tiedän että nyt olisi asiakkaalla tarve muutaman päivän työhön, mutta ei kai minun tarvi sinne lähteä? Ajattelin itse niin että kun minua ei ole kutsuttu töihin, niin en ole työvelvollinen. Jos taas työnantaja suorittaa työhönkutsun niin eikös se mitätöi samalla irtisanomisen?

Vähääkään ei kiinnosta toimia kyseisen työpaikan nimissä enää koskaan yhtään missään.

2

903

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 29

      Irtisanominen sitoo aina. Vaikka irtisanominen olisi ollut laiton, niin se mikä on tehty on tehty. Palata ei ole pakko.

      Jos te olette sopineet suullisestikkin, ettei työvelvoitetta ole, ei työnantajalla ole yksipuolista oikeutta muuttaa sitä.

      Tulipa mieleen lisätä asian sivusta, että et voi tehdä tuota muutamaa päivää myöskään suoraan tuolle asiakkalle. Se voitaisiin katsoa kilpailemiseksi työnantajan kanssa, mikä oikeuttaa työsopimuksen purkuu ja palkanmaksu päättyy välittömästi. Eli lopulta irtisanomisajalta et saisi palkkaa. Eri asia on, jos se sopii ex-työnantajalle ja se antaa luvan.

      • piti maksaa palkka

        Se nyt ei tässä vaiheessa enään merkkaa mitään jos loppuajan palkka jää saamatta, kyse on vain parista viikosta, varsinkaan jos niiltä saa palkkaa toisesta paikasta tai edes työttömyyskorvauksen. Tietysti työkkäri voi tulkita että aiheutin itse työsuhteen purun ja kieltäytyisi maksamasta korvausta noilta päiviltä. Tosin aika erikoista jo työn vastaanottamisesta rankaistaan.

        Mutta nythän oli juuri korkeimmassa oikeudessa tapaus, jossa irtisanottulla ei ollut työvelvoitetta ja hän meni toiselle työntantajalle töhin ja työnnataja määrättiin maksamaan koko irtisanomisajan palkkka, myös siltä ajalta kun työntekijä oli toisella töissä. Tosin tuossa ei ole mainittu että oliko uusi työnantaja kilpailija ja olisiko sillä ollu edes merkitystä asiassa, ilmeisesti ei kun ei ole mainittu.

        http://www.kko.fi/53092.htm


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      251
      2330
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      84
      1911
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      76
      1569
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      134
      1343
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1200
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1155
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      990
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe