Olen narsisti -Narsistin lyhyt elämänkerta

Narsistinen persoona

Moi! Olen narsisti ja tulin juuri ongelmani kanssa kaapista ulos.

Kymmenen vuotta sitten teiniaikainen parisuhteeni päättyi eroon, koska olin alistanut silloista tyttöystävääni, haukkunut tätä muun muassa rumaksi ja läskiksi. Sain tuolloin myös usein raivokohtauksia aian pienistäkin asioista, kuten videon vuokrauksesta: kun tyttöystäväni halusi katsoa jonkin elokuvan, josta en itse syystä tai toisesta pitänyt, sain raivarin ja uhkasin erolla ja muuta pöljää. Minulla ei kuitenkaan koskaan ollut esittää mitään vaihtoehtoja hänen ehdottamilleen elokuville tai asioille.

Raivokohtausten jälkeen tunsin usein väsymystä ja vimeistään seuraavana päivänä aloin anteeksipyytövaiheen, jolloin ostin tyttökaverilleni lahjoja ja hemmottelin häntä lupaillen kuuta taivaalta.

Tunsin usein myös sairaalloista mustasukkaisuutta. Jos tyttöystäväni ei vastannut heti puhelimeensa, ajattelin hänen olevan jonkun toisen pojan/miehen matkassa. Se mustasukkaisuus oli itselleni todella väsyttävää ja stressaavaa.

Yhtenä piirteenä oli se, että hain koko ajan seuraa tyttöystäväni lisäksi.Siis muuta naisseuraa. Tekstiviestittelin melkein koko seurustelumme ajan useiden naisten kanssa ja hain heiltä ilmeisesti ihailua ja hyväksyntää. Tyttöystäväni ei koskaan tiennyt tästä. Pettämisestä kerroin hänelle vihoissani eromme jälkeen. Kuinka hän kehtasi jättää minut?!

Noin vuosi minun ja tyttöystäväni eron jälkeen, ajauduin konfliktiin kavereideni kanssa. Jäin jälleen kiinni valehtelusta ja petin heidän luottamuksensa. Tämä ei ollut elämäni ensimmäinen kerta. Ei todellakaan. Olen vaihtanut kaveriporukkaa useasti ja aina samasta syystä. Valehtelen kaikista asioista ja pyrin tuomaan osia pääni sisällä olevasta, luomastani, täydellisestä maailmasta, jossa asiat menevät juuri niin kuin minä haluan. Valehtelu tuottaa minulle mielihyvää ja se tulee kuin itsestään. Ymmärsin valehtelu-ongelmani jo hyvin nuorena, kenties jo noin 8-vuotiaana ja pyrin olemaan valehtelematta, mutta se valhe vain aina tuli ja tuli!
Valehtelulla pyrin myös usein perustelemaan kantani asioissa.

Kun kaverini saivat minut kiinni valehtelusta, kyllästyin jotenkin itseeni ja mietin paljon asioita. Olin 18-vuotias, vailla kavereita, ystäviä, tyttöystävää enkä ollut pitänyt yhteyttä sukulaisiini.

Kymmenen vuotta jatkoin samalla tavalla: ilman kavereita, ilman kontaktia sukulaisiin, ilman seurustelusuhteita... Kymmenen vuotta koetin vain pitää matalaa profiilia ja torjuin aivan kaikki yritykset lähestyä minua. Tein töitä aivan käsittämättömiä määriä, opiskelin, urheilin ja asuin vanhempieni luona. Asun muuten yhä. Pyrin välttämään kaikkia ihmiskontakteja ja itseasiassa myös kontaktia eläimiinkin. Tiesin, että tulisin kuitenkin taas pilaamaan kaiken.

66

1981

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Narsistinen persoona

Nyt kuukausi sitten tapahtui erikoinen käänne. Ihastuin erääseen ikäiseeni naiseen töissä keskusteltuamme ja pyysin tätä ulos, vastoin itseni kanssa tekemääni sopimusta. Nainen suostui ja vaihdoimme puhelinnumeroita. Tekstailimme joulun ajan ja soittelimme pariin kertaan. Aavistin heti, että tässä naisessa on sitä jotakin. Kävimme ulkona treffeillä ja siellä tiesin, että tämän neidon kanssa haluan jatkaa tutustumista ja tässä voi olla sitä jotakin! Käveltiin käsi kädessä ja suukoteltiin, juttu luisti koko ajan minä oikeasti osasin kerrankin kuunnella, mitä hän itsestään kertoi ja muistankin sen vielä! Mutta...

Treffien jälkeisenä päivänä, vuoden viimeisenä päivänä ja uutena vuotena olin yksinäinen ja lähetin neidolle viestin halustani tavata keskiyöllä. Hän kertoi, ettei voi tavata, koska on sopinut jo muuta menoa. Vedin taas herneen nenään :( Aika ei näemmä parantanutkaan minua. Tuli lyötyä luuri korvaan... Minulla kun oli ollut suuret luulot, että tottakai se nainen haluaa tavata, kun kerran edellisenä päivänä oli juuri sanonut, että meillä on tulevaisuutta edessä. En voinut käsittää miksei hän halunnut viettää uutta vuotta kanssani, enkä voi vieläkään. kun kerran niin minusta piti! Kysyin häneltä jopa, lenko ainoa jota hän nyt tapailee... Mustasukkaisuus puskee taas esiin. Olen kuulemma ainoa, hänellä kun on tapana katsoa yksi juttu kerrallaan. Nolottaa muuten nyt aikas tavalla!

Soitin hänelle puolen tunnin perästä purkauksestani anteeksipyyntö-soiton ja hän halusi jatkaa tapailua. Itse ehdotin hidasta etenemistä pitkän kaavan mukaan. Olen nimittäin miettinyt paljon suhdettani tähän naiseen. En halua pilata tätäkin tapailua, mihin se sitten jaohtaakin sillä samalla paskalla, jolla ennen pilasin omani ja läheisteni elämän. Olen päättänyt antaa tälle naiselle tilaa ja nimenomaan vaatia häntä pitämään yhteyttä ystäviinsä, sukulaisiinsa ym. Mutta tiedän, että en onnistu siinä. Vieroitan hänet täysin kaveripiiristään ja jopa serkuistaan, kuten tein edellisellekin tyttöystävälleni. Tunnen kuitenkin jotakin sellaista tätä naista kohtaan, että haluan suojella häntä siltä. Toisaalta ole itsekäs ja haluan jatkaa hänen tapailuaan, mutta toisaalta uskon että hän eläisi onnellisimman, jos vain kylmästi katkaisisin välit häneen... Mitä tässä voi nyt tehdä?

Sanotaan, että narsisti ei tunne empatiaa tai rakkautta, mutta itse tunnen molempia, joskin "unohdan" ne aika ajoin.

Sen päätin pari tuntia sitten, että hoitoon minun on hakeuduttava, mutta kun sanotaan, ettei narsisti voi parantua. Onko todella näin?

Tämä teksti on kirjoitettu ns. selvin päin eli en ole päihteiden vaikutuksen alainen.

• Narsistinen persoona

Ja pahoittelen kirjoitusvirheitä. Lähetin tekstin ennen lukemista.

• Narsistinen Persoona
        Narsistinen persoona kirjoitti:

Ja pahoittelen kirjoitusvirheitä. Lähetin tekstin ennen lukemista.

Pitäisiköhän minun kertoa rohkeasti tuolle tapailemalleni naiselle, että olen narsisti tai jotakin? Olisihan se aika poikkeavaa kertoa kerrankin totuus...

• pekko2011
        Narsistinen Persoona kirjoitti:

Pitäisiköhän minun kertoa rohkeasti tuolle tapailemalleni naiselle, että olen narsisti tai jotakin? Olisihan se aika poikkeavaa kertoa kerrankin totuus...

Tutkittu tosiasia tosiaan on, että jos narsisti tunnistaa itsensä JA hakee itse ongelmaansa apua, pitkäaikaisella oidolla voidaan saada hyvä hoitovaste. Paskaako minä mistään tiedän, mutta mutu-pohjalta tekisin tuossa tilanteessa itse näin:

1. Hakeudu hoitoon heti
        2. Tee jumalauta kaikkesi, että pääset äkkipikaisuudestasi eroon. Laske kymmeneen ja plaaplaa. (laske muuten oikeesti, se auttaa) Vitusti ryhtiä tähän joka tapauksessa.
        3. Patologinen valehtelu on paha ongelma, jota on vaikea itse pitää aisoissa. Keskity sen suhteen. Jos satut kuitenkin valehtelemaan, kelle tahansa, niin pidä kirjaa omista valheistasi. Paljasta itsesi edes itsellesi ja ole ankara.

Kertoako nykyisellle uudelle naistuttavalle heti alkuunsa? Paha kyssä. Toi on aika henkilökohtainen asia ja diagnoosi on kuitenkin omasi(?) Kerrottava toki on, etenkin kun alat käymään terapiassa tms. mutta odota sopivaa hetkeä. Sopivantuntuista hetkeä ei välttämättä tule ikinä, mutta hoida se kuitenkin ennen suhteen todellista vakavoitumista. Valheessa eläminen johtaa jatkovalheiden loppumattomaan sarjaan ja sitten olet taas kusessa.

Ja kun kerrot niin siinä tilanteessa on sitten sulla tasan kaikki kortit pöydässä ja sun ei tarvitse salata enää mitään. Älä jätä mitään korttia hihaan, ole avoin, rehellinen ja työskentele aidosti paremman tulevaisuuden eteen.

Parempaa uutta vuotta,
        T: Nykyään huomattavasti vähemmän narsistinen Pekko

• kertomaan,

mutta olemaan itsellesi ankara ja olla tekemättä kertomastasi itsellesi alibia, niin voisi varmaan onnistuakin. Sudenkuoppa kertomisessa on se, että kun toiselle kertoo oman heikkoutensa, ikäänkuin pyytää anteeksi ja jatkaa samaa rataa, ja vastuu sietämisestä siirtyy kuulijalle, eli tapauksessasi sille naiselle, josta tunnut olevan oikeasti kiinnostunut. Sellainen tuskin kantaa mihinkään, terapiasuhteen ominaisuus on se, että se alkaa ja päättyy, eli siitä ei ole pitkäaikaisen parisuhteen perustaksi. Parisuhde voi muuttua pelkäksi terapiashteeksi (vrt. olkapää johon nojata, joku joka ojentaa räkärättiä). Parisuhteessa voi tehdä muuta, ja pitääkin.

Ajatuksesi, että hakeudut hoitoon on loistava. Mahdollisuudet parantua on melkoiset, kun itse olet tilanteesi tiedostanut; mahdottomia tapauksia ovat ne, ketkä kuvittelevat kaikissa muissa olevan vikaa, ei itsessään; vastetta hoidolle ei ole, jos ei edes tunnista olevansa hoidon tarpeessa. Se kannattaa muistaa terapiasta, että asiat joita siellä käsitellään kuuluvat sinne, ettei käy niin, että valjastat naisenkin terapeutiksesi. Tokihan voit puhua terapiassa tekemistäsi oivalluksista, mutta on pidettävän kirkkaana mielessä, että muita ihmissuhteita ei käytetä saman vatkaamiseen. Jos tuntuu, että puhumista riittää, etkä millään jaksaisi keskittyä muuhun kuin omien ongelmien vatkaamiseen muissa kuin terapiasuhteessa, voit pyytää tiiviimpää tapaamista terapeutin kanssa.

Parisuhde saattaa onnistua noinkin rikkinäisenä, jos todella pääset ja sitoudut terapiaan. Kannattaa sinun puhua tuolle kiinnostavalle naiselle viastasi, hän kenties tajuaa paremmin, ja itselläsi on helpompi olla mörköjesi kanssa, kun et yritäkään pitää niitä salassa, vaan aloitat niitten karkoittamisen niitten kohtaamisella ja nimeämisellä. Hoito ei vaan missään vaiheessa saa olla kenenkään muun vastuulla kuin sinun: tarkoittaa sitä, että kävi (parisuhdemarkkinoilla) mitä hyvänsä, sinä jatkat terapiaa eli hoitoasi. Et kenenkään muun kuin itsesi takia.

Voimaa koitokseen.

• Narsistinen persoona
        pekko2011 kirjoitti:

Tutkittu tosiasia tosiaan on, että jos narsisti tunnistaa itsensä JA hakee itse ongelmaansa apua, pitkäaikaisella oidolla voidaan saada hyvä hoitovaste. Paskaako minä mistään tiedän, mutta mutu-pohjalta tekisin tuossa tilanteessa itse näin:

1. Hakeudu hoitoon heti
        2. Tee jumalauta kaikkesi, että pääset äkkipikaisuudestasi eroon. Laske kymmeneen ja plaaplaa. (laske muuten oikeesti, se auttaa) Vitusti ryhtiä tähän joka tapauksessa.
        3. Patologinen valehtelu on paha ongelma, jota on vaikea itse pitää aisoissa. Keskity sen suhteen. Jos satut kuitenkin valehtelemaan, kelle tahansa, niin pidä kirjaa omista valheistasi. Paljasta itsesi edes itsellesi ja ole ankara.

Kertoako nykyisellle uudelle naistuttavalle heti alkuunsa? Paha kyssä. Toi on aika henkilökohtainen asia ja diagnoosi on kuitenkin omasi(?) Kerrottava toki on, etenkin kun alat käymään terapiassa tms. mutta odota sopivaa hetkeä. Sopivantuntuista hetkeä ei välttämättä tule ikinä, mutta hoida se kuitenkin ennen suhteen todellista vakavoitumista. Valheessa eläminen johtaa jatkovalheiden loppumattomaan sarjaan ja sitten olet taas kusessa.

Ja kun kerrot niin siinä tilanteessa on sitten sulla tasan kaikki kortit pöydässä ja sun ei tarvitse salata enää mitään. Älä jätä mitään korttia hihaan, ole avoin, rehellinen ja työskentele aidosti paremman tulevaisuuden eteen.

Parempaa uutta vuotta,
        T: Nykyään huomattavasti vähemmän narsistinen Pekko

Narsismini on todettu kahdeksan vuotta sitten. Joskin melko ylimalkaisesti. Psykiatri kertoi armeijaa varten tehdyssä mielenterveystestissä, että minulla on havaittavissa voimakkaita narsistisia piirteitä. Ennen tuota, teini-iässä kävin jokusen kerran psykologin tai terapeutti, mikä lie, juttusilla, mutta siellä käynti oli minulle sellaista leikkimistä, enkä puhunut koskaan totta mistään asiasta. Narsismini ei käynyt siellä ilmi.

"3. Patologinen valehtelu on paha ongelma, jota on vaikea itse pitää aisoissa. Keskity sen suhteen. Jos satut kuitenkin valehtelemaan, kelle tahansa, niin pidä kirjaa omista valheistasi. Paljasta itsesi edes itsellesi ja ole ankara."

-Tämä on mulle mahdotonta. Vasta viime aikoina olen pystynyt ensimmäiset kerrat tunnustamaan edes itselleni, että valehtelin jossakin asiassa. Normaalisti pidän kulisseja yllä jopa itselleni ja uskottelen olevani jotakin, mitä en ole. Ja tosiaan vasta nyt viime aikoina olen ymmärtänyt valehtelevani jopa itselleni.

"Ja kun kerrot niin siinä tilanteessa on sitten sulla tasan kaikki kortit pöydässä ja sun ei tarvitse salata enää mitään. Älä jätä mitään korttia hihaan, ole avoin, rehellinen ja työskentele aidosti paremman tulevaisuuden eteen."

-Mä luulen, että nyt keskityn siihen, että hakeudun hoitoon ammattilaisen luo purkamaan tätä juttua. Kerron tälle mukavalle naiselle sen sitten, kun aika on kypsä ja ennen kuin suhde alkaa vakiintumaan, jos alkaa. Siihen asti olen päättänyt edetä mahdollisimman hitaasti, koska aiemmin olen pyrkinyt koukuttamaan muut ihmiset nopeasti.

Mutta toi kaikkien korttien lyöminen pöytään tuntuu todella hyvältä. Mä olen miettinyt sitä aiemminkin. Sit olis vähän niinkuin aseeton ja varmasti kantamani taakka kevenisi paljon. Tää jatkuva salailu, muiden manipulointi ja kulissien ylläpito on niin helvetin rankkaa. Olis kiva vetää henkeä ja päästää kaikki ulos. Mutta luulen, että teen sen mieluummin ensin ammattilaisen kanssa, joka osaa hyödyntää purkaukseni omaksi avukseni.

Tässä naisessa on muuten muutama mielenkiintoinen seikka: hän on minua huomattavasti paremmin koulutettu, paremmin toimeentuleva, erittäin itsenäinen ja kunnianhimoinen. Normaalisti pyrin välttämään tuollaisia ihmisiä, mutta nyt vaan jostain syystä yritän lähemmäs. Varmaan johtuu vuosien patoutuneista tunteista ja kaipaan haastetta tai jotakin.

• Narsistinen persoona
        kertomaan, kirjoitti:

mutta olemaan itsellesi ankara ja olla tekemättä kertomastasi itsellesi alibia, niin voisi varmaan onnistuakin. Sudenkuoppa kertomisessa on se, että kun toiselle kertoo oman heikkoutensa, ikäänkuin pyytää anteeksi ja jatkaa samaa rataa, ja vastuu sietämisestä siirtyy kuulijalle, eli tapauksessasi sille naiselle, josta tunnut olevan oikeasti kiinnostunut. Sellainen tuskin kantaa mihinkään, terapiasuhteen ominaisuus on se, että se alkaa ja päättyy, eli siitä ei ole pitkäaikaisen parisuhteen perustaksi. Parisuhde voi muuttua pelkäksi terapiashteeksi (vrt. olkapää johon nojata, joku joka ojentaa räkärättiä). Parisuhteessa voi tehdä muuta, ja pitääkin.

Ajatuksesi, että hakeudut hoitoon on loistava. Mahdollisuudet parantua on melkoiset, kun itse olet tilanteesi tiedostanut; mahdottomia tapauksia ovat ne, ketkä kuvittelevat kaikissa muissa olevan vikaa, ei itsessään; vastetta hoidolle ei ole, jos ei edes tunnista olevansa hoidon tarpeessa. Se kannattaa muistaa terapiasta, että asiat joita siellä käsitellään kuuluvat sinne, ettei käy niin, että valjastat naisenkin terapeutiksesi. Tokihan voit puhua terapiassa tekemistäsi oivalluksista, mutta on pidettävän kirkkaana mielessä, että muita ihmissuhteita ei käytetä saman vatkaamiseen. Jos tuntuu, että puhumista riittää, etkä millään jaksaisi keskittyä muuhun kuin omien ongelmien vatkaamiseen muissa kuin terapiasuhteessa, voit pyytää tiiviimpää tapaamista terapeutin kanssa.

Parisuhde saattaa onnistua noinkin rikkinäisenä, jos todella pääset ja sitoudut terapiaan. Kannattaa sinun puhua tuolle kiinnostavalle naiselle viastasi, hän kenties tajuaa paremmin, ja itselläsi on helpompi olla mörköjesi kanssa, kun et yritäkään pitää niitä salassa, vaan aloitat niitten karkoittamisen niitten kohtaamisella ja nimeämisellä. Hoito ei vaan missään vaiheessa saa olla kenenkään muun vastuulla kuin sinun: tarkoittaa sitä, että kävi (parisuhdemarkkinoilla) mitä hyvänsä, sinä jatkat terapiaa eli hoitoasi. Et kenenkään muun kuin itsesi takia.

Voimaa koitokseen.

Itseasiassa, musta tuntuu, että hakisin narsistisuudesta kertomisellani nimenomaan alibia oikeuttaa käyttäytymiseni. Siksi on varmasti paras odottaa asian kanssa.

Toi sun pointtisi tosta, että tätä narsistisuus-asiaa pitäisi ratkoa juuri ammattilaisen kanssa, eikä parisuhteessa, on varmasti totta. Parisuhde ei tosiaan varmastikaan toimi, jos siihen alkaa liittymään sellaisia potilas-lääkäri-suhteita.

Mä olen muuten ajatellut nyt alkuun sellaista varmistuskeinoa itseni hillitsemiseski, että teen otan tietyn määrän päiviä viikossa, joina en tapaa tätä naista ja pyrin antamaan hänelle nimenomaan tilaa ja omaa aikaa. Tässä kohtaa on varmasti aiemmin mennyt vikaan. Tiedän, että toi tulee oleen vaikeaa, mutta kai sitä muutaman päivän viikossa sitten hammasta purren tai jotenkin pystyisi... Esim. mahdollisesti tulevina terapiapäivinä ja joka toinen viikonloppu tai vastaavaa.
        Mutta mikähän olisi hyvä "rangaistus"keino itselleni, jos jonakin viikkona en pääsisikään tavoitteeseeni eli että esimerkiksi manipuloisin hänet tapaamaan itseni useammin?

• A

Itseasiassa, musta tuntuu, että hakisin narsistisuudesta kertomisellani nimenomaan alibia oikeuttaa käyttäytymiseni. Siksi on varmasti paras odottaa asian kanssa.

Toi sun pointtisi tosta, että tätä narsistisuus-asiaa pitäisi ratkoa juuri ammattilaisen kanssa, eikä parisuhteessa, on varmasti totta. Parisuhde ei tosiaan varmastikaan toimi, jos siihen alkaa liittymään sellaisia potilas-lääkäri-suhteita.

Mä olen muuten ajatellut nyt alkuun sellaista varmistuskeinoa itseni hillitsemiseski, että teen otan tietyn määrän päiviä viikossa, joina en tapaa tätä naista ja pyrin antamaan hänelle nimenomaan tilaa ja omaa aikaa. Tässä kohtaa on varmasti aiemmin mennyt vikaan. Tiedän, että toi tulee oleen vaikeaa, mutta kai sitä muutaman päivän viikossa sitten hammasta purren tai jotenkin pystyisi... Esim. mahdollisesti tulevina terapiapäivinä ja joka toinen viikonloppu tai vastaavaa.
        Mutta mikähän olisi hyvä "rangaistus"keino itselleni, jos jonakin viikkona en pääsisikään tavoitteeseeni eli että esimerkiksi manipuloisin hänet tapaamaan itseni useammin?

Olet reipas. :)

Ruumis on järkeä viisaampi. Eli ihan hyviä vieroituskeinoja ovat kaikki ruumiillisen rasituksen muodot. Asteikko vaihtelee tunnin päivittäisestä kävelystä siihen että muutat Portugaliin ja ryhdyt pesusienien sukeltajaksi. (Maailman fyysisesti raskain ammatti joidenkin tutkimusten mukaan.)

Mutta vielä: 'vieroituskeino' on ehkä neutraalimpi ilmaisu kuin 'rangaistuskeino'. Vieroituskeinolla hoidat narsistista riippuvuuttasi. Rangaistuskeinolla vain uusintaisit moraalista masokismiasi.

No Gods. No Masters.

• Armahda itsesi

Jos rakastut ja rakastat, on luonnollista että haluat tavata useammin. Salli se itsellesi. Jos "koukuttaminen" tapahtuu myös nopeasti, ei siihen tarvita narsismia vaan rakkautta. Uskalla rakastaa, anna itsellesi lupa rakastua ja ole armollinen myös itsellesi.

Suosittelen silti terapiaa ja että kerrrot siitä. Parantaahan se luottamusta, jos voi kertoa missä liikuskelee. On fiksun ihmisen merkki, jos käy terapiassa ja haluaa ymmärtää paremmin itseään.

• Narsismin uhri

Kylmä totuus on se, ettei narsismista 'parane' koskaan. Narsisti oppii esittämään parempaa ihmistä ainakin jonkun aikaa, mutta kyllä se manipulointi ja toisen ihmisen järjestelmällinen tuhoaminen alkaa jossain vaiheessa. Suosittelisin aloittajan pysymään kaukana tästä naisesta ettet tuhoa häntäkin. Narsistinen psykopaatti osaa esittää todella rakastettavaa ja uhria tietysti ja jopa puhumaan narsismistaan saaden 'luvan' ja ymmärrystä käytökselleen. Kun narsisti-psykopaatti taas raivoaa niin manipuloitu uhri on pakotettu ymmärtämään uhriaan 'kyllä se kohtaus ohi menee', mutta faktaa on se, että psykopaatti pysyy psykopaattina ja oppii huijaamaan muita aina vaan paremmin. Lopputulos on aina täydellinen kaaos ja tuhottu psyyke. Pysykää kaukana narsistisista hulluista. Se on ainoa parannus ja suojakeino näitä yhteiskunnan syöpiä vastaan. Psykopaatti pysyy psykopaattina piste. Siihen ei löydy parannuskeinoa. Narsisteissa on se vika, että osaavat aina olla niin katuvia ja tirauttaa jopa kyyneleitäkin, mutta tämä kaikki on vain teatteria. Narsistinen ihminen näyttää yleensä liian hyvältä ollakseen totta. Olen käynyt kaikissa mahdollisissa narsistien uhrien tapaamisissa yms. yms. ja saanut tukea. Kyllä oli vuosien työ saada edes hiukan itsetuntoaan takaisin. Tunnistan aloittajan stoorin todella hyvin ja varoituksena sanon, että pysykää kaukana näistä vaikka osaavatkin niin olla katuvia ja hekavat muka apua narsismiinsa..justiinsa juu. Kaikki on pelkkää fuulaa.

fuulaa sulla on hanurissas

• 19+19

Valitettavaa mutta TOTTA.

• Idioottimaisin kommentti koskaan...

• 19+19
        dizel kirjoitti:

Idioottimaisin kommentti koskaan...

Riippuu siitä, keneltä kysyy. Jos kysyy sellaiselta joka on elänyt elämäänsä narsistin kanssa niin tietää, että totta on. Joillakin on tietysti omat intressit kieltää.

19+19 kirjoitti:

Riippuu siitä, keneltä kysyy. Jos kysyy sellaiselta joka on elänyt elämäänsä narsistin kanssa niin tietää, että totta on. Joillakin on tietysti omat intressit kieltää.

#u¤&@

• 19+19 kirjoitti:

Kyse oli aloittajalla käsittääkseni narsistisista PIIRTEISTÄ...Voi toki olla muustakin, mutta tietämättä enempää on typerää tuomita heti parantumattomaksi psykopaatiksi. Narsistisia piirteitä jossain määrin on varmasti jopa 20%:lla ihmisistä, ellei enemmänkin...

Mitkä ovat sinun omat intressisi leimata jokainen narsistinen ihminen toivottomaksi tapaukseksi? Ehkä sen pohtimisesta kannattaisi aloittaa...

• 10+11
        dizel kirjoitti:

Kyse oli aloittajalla käsittääkseni narsistisista PIIRTEISTÄ...Voi toki olla muustakin, mutta tietämättä enempää on typerää tuomita heti parantumattomaksi psykopaatiksi. Narsistisia piirteitä jossain määrin on varmasti jopa 20%:lla ihmisistä, ellei enemmänkin...

Mitkä ovat sinun omat intressisi leimata jokainen narsistinen ihminen toivottomaksi tapaukseksi? Ehkä sen pohtimisesta kannattaisi aloittaa...

"Mitkä ovat sinun omat intressisi leimata jokainen narsistinen ihminen toivottomaksi tapaukseksi? Ehkä sen pohtimisesta kannattaisi aloittaa"

Vastaavasti voisi kysyä, että mitkä ovat sinun omat intressisi siihen, että vaikka ihminen itse aloittaa viestinsä sanomalla "olen narsisti" pitää tätä ihmistä normaalina?

On ihan positiivista jos narsisti sanoo menevänsä hoitoon. Kyllä, mutta niin sanovat melkein kaikki narsistit, useimmat eivät kuitenkaan käytännössä edes mene hoitoon ja niittenkin kohdalla, jotka menevät hoidon jatkumnen on epävarmaa ja parantuminenkin on epävarmaa.

Tarkoitan lähinnä sitä että jos aloittaa seurustelun/parisuhteen narsistin kanssa, joka vasta miettii hoitoon menemistään, niin siinä on hyvin suuri riski, että muutaman vuoden päästä on taas uusi narsistin uhri, joka on tuhonnut oman elämänsä ja siitä toipuminen on tuskallista ja aikaa vievää.

Mielestäni pelkän narsistin lupauksen/aikomuksen hoitoon menemisestään perusteella ei pidä edes aloittaa seurustelua/parisuhdetta. Sitten jos narsisti on todella käynyt terapian, (jonka sanotaan kestävän hyvin monia vuosia) ja todellisia muutoksia on narsistissa tapahtunut, riski on pienempi.

• 10+11 kirjoitti:

"Mitkä ovat sinun omat intressisi leimata jokainen narsistinen ihminen toivottomaksi tapaukseksi? Ehkä sen pohtimisesta kannattaisi aloittaa"

Vastaavasti voisi kysyä, että mitkä ovat sinun omat intressisi siihen, että vaikka ihminen itse aloittaa viestinsä sanomalla "olen narsisti" pitää tätä ihmistä normaalina?

On ihan positiivista jos narsisti sanoo menevänsä hoitoon. Kyllä, mutta niin sanovat melkein kaikki narsistit, useimmat eivät kuitenkaan käytännössä edes mene hoitoon ja niittenkin kohdalla, jotka menevät hoidon jatkumnen on epävarmaa ja parantuminenkin on epävarmaa.

Tarkoitan lähinnä sitä että jos aloittaa seurustelun/parisuhteen narsistin kanssa, joka vasta miettii hoitoon menemistään, niin siinä on hyvin suuri riski, että muutaman vuoden päästä on taas uusi narsistin uhri, joka on tuhonnut oman elämänsä ja siitä toipuminen on tuskallista ja aikaa vievää.

Mielestäni pelkän narsistin lupauksen/aikomuksen hoitoon menemisestään perusteella ei pidä edes aloittaa seurustelua/parisuhdetta. Sitten jos narsisti on todella käynyt terapian, (jonka sanotaan kestävän hyvin monia vuosia) ja todellisia muutoksia on narsistissa tapahtunut, riski on pienempi.

Ja minä kun luulin, että rakkaus ylittää ne vaikeimmatkin esteet. :)

Aika tunteetonta mielestäni sanoa jollekin, joka on mielestään rakastunut ensimmäistä kertaa elämässään, että "eroa! Olet paha ihminen."
        Mennyt aivan sairaaksi tämä narsistivaino jo joidenkin osalta...

Narsistikin on ihminen, miten sinä reagoisit, jos joku vastaavasti sanoisi samaa sinulle, kun sulla olisi joku ongelma ( riippuvuuksia, masennusta...mitä nyt ikinä olisikaan. )
        Täydellistä ihmistä ei olekaan...

• 7
        dizel kirjoitti:

Aika tunteetonta mielestäni sanoa jollekin, joka on mielestään rakastunut ensimmäistä kertaa elämässään, että "eroa! Olet paha ihminen."

Narsistikin on ihminen, miten sinä reagoisit, jos joku vastaavasti sanoisi samaa sinulle, kun sulla olisi joku ongelma ( riippuvuuksia, masennusta...mitä nyt ikinä olisikaan. )

Masennus on eri asia kuin narsismi. Ei olekaan täydellistä ihmistä mutta parisuhde narsistin kanssa on AINA tuhoava, narsistia ei voi verrata yleistäen ihmiseen jolla on jotakin ongelmia.

• 12+3
        dizel kirjoitti:

"Mennyt aivan sairaaksi tämä narsistivaino jo joidenkin osalta..."

Ihan älytöntä ja ymmärtämätöntä nimittää narsistivainoksi sitä tosiasiaa että narsisti tuhoaa kumppaninsa elämän.

• 7 kirjoitti:

Masennus on eri asia kuin narsismi. Ei olekaan täydellistä ihmistä mutta parisuhde narsistin kanssa on AINA tuhoava, narsistia ei voi verrata yleistäen ihmiseen jolla on jotakin ongelmia.

Riippuu myös paljon siitä millainen se toinen osapuoli on...Kaikki eivät alistu helposti ja voi olla, että narskukin joutuu tästä syystä muuttamaan tapojaan, mikäli haluaa toisen kanssa olla.
        Typerää ajatella, että olisi vain narskuja ja uhreja...On myös narsistien kumppaneita, jotka eivät alistu "uhreiksi", mutta jotka silti ( syystä tai toisesta ) haluavat jakaa elämänsä narsistin kanssa. Opettelua se vaatii...molemmilta.

• 12+3 kirjoitti:

Ihan älytöntä ja ymmärtämätöntä nimittää narsistivainoksi sitä tosiasiaa että narsisti tuhoaa kumppaninsa elämän.

Mä olen samaa mieltä tuosta noitavainosta.
        Heti saman tien parantumaton ja tuhoisa psykopaatti jolla ei ole toivoa ja jolle pitäisi laittaa kuula kalloon (?). Huh huh.

Tässä aloitus, jonka kirjoittaja näkee selkeästi tilanteensa ja on erittäin hyvissä asemissa vaikka käytöstavat istuvatkin tiukassa.

Ihminen, jolla on kuitenkin aika "inhimillisiä" vuorovaikutusongelmia sekä tunnepuolen "vajavaisuuksia" ja joka näkee ne noin hyvin itsessään ja on niitä valmis että halukas parantamaan... pitäisi tuomita erakoksi ?

On se hienoa kun kaikki ihmiset eivät joudu opiskelemaan elämää "oikealla tavalla" yhtä paljon.

Sitä paitsi onko unohdettu, että mustasukkaisuudesta, väkivaltaisuudesta, kaksois-tai kolmoissuhteista voi "kärsiä" muutkin kuin änpeehoot ?
        Patologinen valehtelu nyt kertoo huonosta itsetunnosta alun perin ja jostain "palkkiosta" minkä on sitä käyttämällä saanut ja kivi vierii...

Sellaista sattuu mutta varsinkin kun on kyse nuorista ihmisistä, en laittaisi sitä asetta heti ohimolle. Ihmiset mokailevat ja tekevät toooodella typeriä sekä haitallisia tekoja elämänsä varrella, jokainen.

• 12+3 kirjoitti:

Vain jos toinen sallii sen.
        Kumppanissa voi myös itsessään olla narsistisia piirteitä, tai piirteitä, jotka tekevät hyväksikäytöstä, alistamisesta ja muusta sellaisesta käytännössä mahdotonta, mutta kuitenkin niin paljon hyviä ominaisuuksia, ettei narsisti halua tällaisesta kumppanista luopua.
        Esimerkiksi aloittajan kuvailema kunnianhimoinen, hyvin toimeentuleva, itsenäinen nainen ei kuulosta olevan mitään "uhriainesta". Tuollaiset ihmiset osaavat huolehtia itsestään ja pistää toisen käytökselle rajat, eivätkä heittäydy narsistin vietäväksi...

• dizel kirjoitti:

Riippuu myös paljon siitä millainen se toinen osapuoli on...Kaikki eivät alistu helposti ja voi olla, että narskukin joutuu tästä syystä muuttamaan tapojaan, mikäli haluaa toisen kanssa olla.
        Typerää ajatella, että olisi vain narskuja ja uhreja...On myös narsistien kumppaneita, jotka eivät alistu "uhreiksi", mutta jotka silti ( syystä tai toisesta ) haluavat jakaa elämänsä narsistin kanssa. Opettelua se vaatii...molemmilta.

Ai älä ;)

Mennyt turhan mustavalkoiseeeeksi.

• 12+3 kirjoitti:

"Ihan älytöntä ja ymmärtämätöntä nimittää narsistivainoksi sitä tosiasiaa että narsisti tuhoaa kumppaninsa elämän. "

Tässä menee nyt asiat vähän sekaisin.

Noitavainolla ainakin minä tarkoitan sitä, että useimmat parisuhdeongelmat nykyään nimitetään narsistin toiminnaksi ja kaikille neuvotaan pian "se on parantumaton, pakene lapsinesi" - neuvo.

Aina ei ole siitä kyse ja toisten parisuhteiden diagnosointi ventovieraiden osalta internetissä on sairaalloista.

Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten tuhoisa tällainen ihminen voi olla.

Nämä ovat eri asioita.

• 20
        lynett kirjoitti:

Mä olen samaa mieltä tuosta noitavainosta.
        Heti saman tien parantumaton ja tuhoisa psykopaatti jolla ei ole toivoa ja jolle pitäisi laittaa kuula kalloon (?). Huh huh.

Tässä aloitus, jonka kirjoittaja näkee selkeästi tilanteensa ja on erittäin hyvissä asemissa vaikka käytöstavat istuvatkin tiukassa.

Ihminen, jolla on kuitenkin aika "inhimillisiä" vuorovaikutusongelmia sekä tunnepuolen "vajavaisuuksia" ja joka näkee ne noin hyvin itsessään ja on niitä valmis että halukas parantamaan... pitäisi tuomita erakoksi ?

On se hienoa kun kaikki ihmiset eivät joudu opiskelemaan elämää "oikealla tavalla" yhtä paljon.

Sitä paitsi onko unohdettu, että mustasukkaisuudesta, väkivaltaisuudesta, kaksois-tai kolmoissuhteista voi "kärsiä" muutkin kuin änpeehoot ?
        Patologinen valehtelu nyt kertoo huonosta itsetunnosta alun perin ja jostain "palkkiosta" minkä on sitä käyttämällä saanut ja kivi vierii...

Sellaista sattuu mutta varsinkin kun on kyse nuorista ihmisistä, en laittaisi sitä asetta heti ohimolle. Ihmiset mokailevat ja tekevät toooodella typeriä sekä haitallisia tekoja elämänsä varrella, jokainen.

"Sitä paitsi onko unohdettu, että mustasukkaisuudesta, väkivaltaisuudesta, kaksois-tai kolmoissuhteista voi "kärsiä" muutkin kuin änpeehoot ?

Sellaista sattuu mutta varsinkin kun on kyse nuorista ihmisistä, en laittaisi sitä asetta heti ohimolle. Ihmiset mokailevat ja tekevät toooodella typeriä sekä haitallisia tekoja elämänsä varrella, jokainen. "

"Kuula kalloon" ja "ase ohimolle" on teidän muutamien narsistien puolustelijoiden käyttämiä sanontoja täällä jos joku totuudenmukaisesti kirjoittaa siitä millainen narsisti kumppanina on, te haluatte tulkita tällaiset kirjoitukset narsistivainoksi tai dramatisoitte ja tulkitsette, väitätte että vaaditaan kuulaa kalloon tms. - eli ihan omia tulkintojanne ja höpinäänne.

Jos nuori ihminen tekee kypsymättömyyttään typeriä tekoja tai joku on väkivaltainen ja pettää tms JA EI OLE KUITENKAAN NARSISTI, niin se on eri asia. On typerää puolustella narsisteja sillä että muutkin toimivat typerästi tai itsekkäästi. NARSISTIT EIVÄT OSAA TOIMIA MUUTEN KUIN TOISIA TUHOAVASTI, EIVÄT PYSTY OPPIMAAN VIRHEISTÄÄN, EIVÄT NÄE ITSESSÄÄN MITÄÄN VIKAA (VAIKKA SAATTAVAT JOTAIN NÄENNÄISESTI MYÖNTÄÄKIN LUODAKSEEN JOTAIN VALHEELLISTA KUVAA ITSESTÄÄN JNE) mutta ei-narsisti pystyy YLEENSÄ oppimaan virheistään, katuu tekojaan, ei pidä itseään oikeutettuna tuhoamaan toista, ei pidä itseään sellaisena että yleiset moraalisäännöt ja etiikka ja yhteiskunnan lait ei koskisi häntä itseäänkin, mutta narsisti pitää itseään Jumalasta seuraavana, korkea-arvoisempana muihin ihmisiin verrattuna eikä yleensä tajua sitäkään mitä väärää siinä olisi, ja sen vuoksi eivät juuri pysty MUUTTUMAANKAAN ihmisenä.

• 20 kirjoitti:

"Sitä paitsi onko unohdettu, että mustasukkaisuudesta, väkivaltaisuudesta, kaksois-tai kolmoissuhteista voi "kärsiä" muutkin kuin änpeehoot ?

Sellaista sattuu mutta varsinkin kun on kyse nuorista ihmisistä, en laittaisi sitä asetta heti ohimolle. Ihmiset mokailevat ja tekevät toooodella typeriä sekä haitallisia tekoja elämänsä varrella, jokainen. "

"Kuula kalloon" ja "ase ohimolle" on teidän muutamien narsistien puolustelijoiden käyttämiä sanontoja täällä jos joku totuudenmukaisesti kirjoittaa siitä millainen narsisti kumppanina on, te haluatte tulkita tällaiset kirjoitukset narsistivainoksi tai dramatisoitte ja tulkitsette, väitätte että vaaditaan kuulaa kalloon tms. - eli ihan omia tulkintojanne ja höpinäänne.

Jos nuori ihminen tekee kypsymättömyyttään typeriä tekoja tai joku on väkivaltainen ja pettää tms JA EI OLE KUITENKAAN NARSISTI, niin se on eri asia. On typerää puolustella narsisteja sillä että muutkin toimivat typerästi tai itsekkäästi. NARSISTIT EIVÄT OSAA TOIMIA MUUTEN KUIN TOISIA TUHOAVASTI, EIVÄT PYSTY OPPIMAAN VIRHEISTÄÄN, EIVÄT NÄE ITSESSÄÄN MITÄÄN VIKAA (VAIKKA SAATTAVAT JOTAIN NÄENNÄISESTI MYÖNTÄÄKIN LUODAKSEEN JOTAIN VALHEELLISTA KUVAA ITSESTÄÄN JNE) mutta ei-narsisti pystyy YLEENSÄ oppimaan virheistään, katuu tekojaan, ei pidä itseään oikeutettuna tuhoamaan toista, ei pidä itseään sellaisena että yleiset moraalisäännöt ja etiikka ja yhteiskunnan lait ei koskisi häntä itseäänkin, mutta narsisti pitää itseään Jumalasta seuraavana, korkea-arvoisempana muihin ihmisiin verrattuna eikä yleensä tajua sitäkään mitä väärää siinä olisi, ja sen vuoksi eivät juuri pysty MUUTTUMAANKAAN ihmisenä.

Jotenkin häiritsee nuo isot kirjaimet...

• 20 kirjoitti:

Ööööö.... mä en ole niiitä ne pitää ampua ja viedä mielisairaalaan jne juttuja tänne kirjoittanut vaan joku "uhri" tai provoilija, joten se siitä raivoaiheestasi.

Kyllä tuossa teksissäsi myös riittää dramatiikkaa ja höpinää, raivoa ja tuomitsemista. Mutta, koetan olla puuttumatta siihen vaan koetan pysyä asiassa.

Missä kohtaa olen puolustellut narsisteja ?

Vai kirjoitinkin vain ylitsevuotavasta vainosta jossa kaikki ongelmat niputetaan "sinne" ja nämä "narsistit" tuomitaan joita tuntuu olevan "psykopaattitasoisina" joka toisessa suhteessa ainakin.

Etkö itse pelkää tämän ihmisten diagnosoinnin ja ylitulkitsemisen vaaroja vaan voit käsi sydämellä vannoa ettei syyllisiä tässä sivussa tuomita ?

• 20 kirjoitti:

Kyllä nuo "narskut saunan taakse" kommentit on tulleet yleensä joltain "puskauhrilta"...
        Mutta tokihan kaikki voi laittaa "meidän" syyksi. :)

• Toivoa ei saa koskaan viedä. Ei keneltäkään. Moni syytönkin on kivitetty aikanaan.

Jos tunnistaa häiriöpiirteitä itsessään, on se hyvä alku. Aikaa on. Eikun rinkka selkään ja taipaleelle vaan. Hyvää matkaa aloittajalle.

• 18+5

"Toivoa ei saa koskaan viedä"

Eihän kukaan ole viemässä toivoa ja "kiellä" narsistia menemästä hoitoon. Ihan hyvä vaan jos yrittää mutta ei siihen tarvitse sotkea ketään toista ihmistä jonka elämän narsisti pilaa. Omakin eksani puhui moneen kertaan hoitoon menemisestään ja eron jälkeen ehdotti että KOKEILLAAN JOS tämä nyt onnistuisi JOS hän menee hoitoon JOS hän saa minut takaisin. En todellakaan ole enää ikinä kenenkään narsistin KOEKANIINI, joka laittaa oman elämänsä peliin näissä narsistin KOKEILUISSA että JOSPA se onnistuisi. Omituista ajattelua on sekin tältä minun tuntemalta narsistilta, että JOS hän ei saa minua takaisin niin sitten hän ei näe mitään syytä mennä terapiaan vaikka kyllä asuukin taas toisen kanssa (ja käyttää tätä samallalailla kuin minuakin).

• M.B.
        18+5 kirjoitti:

"Toivoa ei saa koskaan viedä"

Eihän kukaan ole viemässä toivoa ja "kiellä" narsistia menemästä hoitoon. Ihan hyvä vaan jos yrittää mutta ei siihen tarvitse sotkea ketään toista ihmistä jonka elämän narsisti pilaa. Omakin eksani puhui moneen kertaan hoitoon menemisestään ja eron jälkeen ehdotti että KOKEILLAAN JOS tämä nyt onnistuisi JOS hän menee hoitoon JOS hän saa minut takaisin. En todellakaan ole enää ikinä kenenkään narsistin KOEKANIINI, joka laittaa oman elämänsä peliin näissä narsistin KOKEILUISSA että JOSPA se onnistuisi. Omituista ajattelua on sekin tältä minun tuntemalta narsistilta, että JOS hän ei saa minua takaisin niin sitten hän ei näe mitään syytä mennä terapiaan vaikka kyllä asuukin taas toisen kanssa (ja käyttää tätä samallalailla kuin minuakin).

Jos aloittaja onnistuu olemaan avoin ja rehellinen sille "toiselle ihmiselle", lienee sen toisen ihmisen asia sitten tehdä se päätös. Avoin ja rehellinen tilanneselostus jakaa siinä mielessä vastuuta myös sille toiselle, joka tosiasioitten pohjalta puntaroi omat puntarointinsa ja edelleen, mikäli saavat sovittua säännöistä millä edetä ongelmatilanteissa niin, että molemmat niihin sitoutuvat.

• M.B. kirjoitti:

Jos aloittaja onnistuu olemaan avoin ja rehellinen sille "toiselle ihmiselle", lienee sen toisen ihmisen asia sitten tehdä se päätös. Avoin ja rehellinen tilanneselostus jakaa siinä mielessä vastuuta myös sille toiselle, joka tosiasioitten pohjalta puntaroi omat puntarointinsa ja edelleen, mikäli saavat sovittua säännöistä millä edetä ongelmatilanteissa niin, että molemmat niihin sitoutuvat.

Me ei olla kyetty olemaan rehellisiä koska ollaan vaan peilattu vikamme toisiimme, mutta kun se nyt on vain tullut väkisinkin tässä naaman eteen - ollaan tavallaan hyväksytty se, että ollaan näin puuttellisia "vammaisia" ja vaikka vaikeata edelleenkin ajoittain on, sitä en kiellä ja niin varmaan on muissakin parisuhteissa mutta "eri tavalla(?)" - se on ollut erikoisen vapauttavaa.

Tästä otan kyllä aika paljon kunniaa itselleni (sori vain), koska olen tehnyt valtavan määrän duunia ja pakottanut häntäkin kohtaamaan asioita, mutta se on kuitenkin työtä jota en voi hänen puolestaan tehdä eikä hän osaa käytöstään kamalasti muuttaa, mutta ymmärrystä se on tuonut silti.
        Enkä viitsisi patana tässä kattilaa soimatakaan.
        Oma on valintani, ja niin on hänenkin.

Meillä vain muuten synkkaa niin helekutin hyvin.

Sikäli allekirjoitan mitä kirjoitit. Inhimillisyyttä. Valinnanvapautta.

• M.B.
        lynett kirjoitti:

Me ei olla kyetty olemaan rehellisiä koska ollaan vaan peilattu vikamme toisiimme, mutta kun se nyt on vain tullut väkisinkin tässä naaman eteen - ollaan tavallaan hyväksytty se, että ollaan näin puuttellisia "vammaisia" ja vaikka vaikeata edelleenkin ajoittain on, sitä en kiellä ja niin varmaan on muissakin parisuhteissa mutta "eri tavalla(?)" - se on ollut erikoisen vapauttavaa.

Tästä otan kyllä aika paljon kunniaa itselleni (sori vain), koska olen tehnyt valtavan määrän duunia ja pakottanut häntäkin kohtaamaan asioita, mutta se on kuitenkin työtä jota en voi hänen puolestaan tehdä eikä hän osaa käytöstään kamalasti muuttaa, mutta ymmärrystä se on tuonut silti.
        Enkä viitsisi patana tässä kattilaa soimatakaan.
        Oma on valintani, ja niin on hänenkin.

Meillä vain muuten synkkaa niin helekutin hyvin.

Sikäli allekirjoitan mitä kirjoitit. Inhimillisyyttä. Valinnanvapautta.

Ja kun tietää mistä valita, ei tule ihan helposti petkutettua oloa, että toinen vaan vedättää, kusettaa ja on ihan kuspa muutenkin. Avoimuuden puute yleensä tietynasteisen suvaitsemattomuuden mukana on usein jonkinasteinen laukaisija tilanteille, jotka lopulta karkaavat tavalla tai toisella hanskasta.

Ja "sinä aina, et koskaan, sinä sitä ja tätä" - kommunikointi, johon ei oikeastaan, kun tarpeeksi kauan jatkuu, niin voi kuin reagoida jonkinasteisella ahdistusraivolla, varsinkin jos tuntee tulevansa
        aiheettomasta tai turhan pienestä haukutuksi, eikä saa puheenvuoroa sanoa asiaan juuta eikä jaata. Tai jos saakin, sekin menee oikeasti ohi korvien.

Vähän kuin täällä palstalla monesti tuntuu menevän moni asia ohi silmien :D Ja väitellään siitä sitten, mitä toinen käsitti toisen tarkoittaneen. Huh-heijaa :)

P.s. Puutteellisuutensa tiedostaminen on jo jotakin. Itse koen sen jotenkin rauhoittavana ja jollain tapaa rentouttavanakin. En kyllä ymmärrä miksi....

• M.B. kirjoitti:

Ja kun tietää mistä valita, ei tule ihan helposti petkutettua oloa, että toinen vaan vedättää, kusettaa ja on ihan kuspa muutenkin. Avoimuuden puute yleensä tietynasteisen suvaitsemattomuuden mukana on usein jonkinasteinen laukaisija tilanteille, jotka lopulta karkaavat tavalla tai toisella hanskasta.

Ja "sinä aina, et koskaan, sinä sitä ja tätä" - kommunikointi, johon ei oikeastaan, kun tarpeeksi kauan jatkuu, niin voi kuin reagoida jonkinasteisella ahdistusraivolla, varsinkin jos tuntee tulevansa
        aiheettomasta tai turhan pienestä haukutuksi, eikä saa puheenvuoroa sanoa asiaan juuta eikä jaata. Tai jos saakin, sekin menee oikeasti ohi korvien.

Vähän kuin täällä palstalla monesti tuntuu menevän moni asia ohi silmien :D Ja väitellään siitä sitten, mitä toinen käsitti toisen tarkoittaneen. Huh-heijaa :)

P.s. Puutteellisuutensa tiedostaminen on jo jotakin. Itse koen sen jotenkin rauhoittavana ja jollain tapaa rentouttavanakin. En kyllä ymmärrä miksi....

"Puutteellisuutensa tiedostaminen on jo jotakin. Itse koen sen jotenkin rauhoittavana ja jollain tapaa rentouttavanakin"

Luulenpa että tässä on avain moneen asiaan.

Se vähentää katkeruutta, parantaa "elämän sietokykyä" eikä valvota öisin turhan takia. Se parantaa itseluottamusta ja uskoa yleensäkin.
        Se vapauttaa ja ottaa kannettavakseen osan elämän lastista.

Sen huomaa myös läheiset eikä se ole negatiivinen huomio.

Se on hieno tunne =) !

• Eronnut susi

Se että tunnustat narsismisi on ensimmäinen askel parantumisessa. Olet alkanut kokea, etä vika on sinussa. Mielestäni sinun kannattaa kertoa tästä tyttöystävällesi. Fiksuna naisena hän perehtyy asiaan ja osaa palauttaa sinut maan pinnalle. Älä huijaa häntä suhteeseen mr. täydellisyyden kanssa, sitä et ole eikä sinun tarvitsekaan olla. Uskalla olla heikko. Vain sitä kautta voit parantua.

Uskon että onnistut. Patologinen valehtelu voi olla se, joka pilaa kaiken. Tyttöystäväsi on todella rohkea nainen, jos uskaltaa lähteä suhteeseen tietäen, että mikä tahansa sanomasi saattaa olla valetta. Valehtelusta jos pääset, niin olet jo paremmalla puolella. Tee töitä sen eteen. Kirjoituksestasi on luettavissa häivähdys omantunnon äänestä. Ruoki sitä ääntä. Mieti aina sanomaasi totuutta vasten ja asetu toisen asemaan: Miltä minusta tuntuisi, jos samassa tilanteessa toinen toimisi näin. Älä koskaan ajattele, että minulle on oikeus valehdella tai loukata toista koska... sitä sinulla ei ole.

• Olisi mukava kuulla, mitä aloittajalle kuuluu tätä nykyä. :)

Tietyt tavat istuvat sitkeässä, eikä voida olettaa, että ne kuukaudessa katoaisivat, se vaatii vuosia...
      Tuo ihmiskontaktien välttäminen, sitä olen harrastanut itsekin, kun tarpeeksi monta ihmisuhdetta on kaatunut peräjälkeen, jostain 'käsittämättömistä' syistä...Jos en pitäisi "taukoa", pilaisin vain ne tulevat(kin) ihmissuhteet jo pelkästään tilanteen aiheuttaman turhautumisen vuoksi.

Tauko on vain hyväksi. Kun vain osaa käyttää sen oppimistarkoitukseen, eikä esim. vihan hautomiseen, kuten jotkut saattavat tehdä jo senkin vuoksi, kun eivät ymmärrä, ettei ne vastoinkäymiset johdu ulkopuolisista syistä pelkästään, vaan että sitä vikaa on itsessäkin...
      Jos näkee kaikki viholliset aina ulkopuolellaan sitä helposti ajautuu vain ojasta allikkoon. ( tai näihin ääritekoihin, mistä saammekin sitten lehdistä lukea )

Siksi tuon "vikojen", vai pitäisikö sanoa 'tiettyjen ominaisuuksien' tunnistaminen itsessään on tärkeää. Se estää toistamasta niitä samoja virheitä aina vain uudestaan.
      Ilman tuota oivallusta, jatkaa samaa rataa hamaan loppuun saakka...Miettien vain, miksi "tämä maailma" kaataa sitä paskaa AINA juuri MINUN niskaan...

Ei se niin mene...Jokainen on vastuussa omista valinnoistaan. Jos asiat menevät jatkuvasti päin mäntyä, kannattaa ottaa se peili vain suosiolla kauniiseen kouraan ja miettiä mikä mättää...

• "Miettien vain, miksi "tämä maailma" kaataa sitä ****** AINA juuri MINUN niskaan..."

Mä elin tuossa illuusiossa vielä lähivuosinakin. Että aina minulle sattuu kaikenlaista ja tulee kaikenlaisia ihmisiä tuhoamaan elämääni.

Kyllä, heissä oli vikaa ja paljonkin, mutta peiliin päin kääntymällä vasta elämä alkoi näyttää aurinkoisemmalta...noh joo, romahduksen jälkeen koska se oli aika kova kolaus.

Jokainen on valitettavasti kuitenkin itse vastuussa elämästään ja valinnoistaan, tekivät muut mitä tahansa. Raaka ja epäoikeudenmukainen totuus.

• lynett kirjoitti:

"Miettien vain, miksi "tämä maailma" kaataa sitä ****** AINA juuri MINUN niskaan..."

Mä elin tuossa illuusiossa vielä lähivuosinakin. Että aina minulle sattuu kaikenlaista ja tulee kaikenlaisia ihmisiä tuhoamaan elämääni.

Kyllä, heissä oli vikaa ja paljonkin, mutta peiliin päin kääntymällä vasta elämä alkoi näyttää aurinkoisemmalta...noh joo, romahduksen jälkeen koska se oli aika kova kolaus.

Jokainen on valitettavasti kuitenkin itse vastuussa elämästään ja valinnoistaan, tekivät muut mitä tahansa. Raaka ja epäoikeudenmukainen totuus.

" Elämä potkii päähän. ", " Kaikilla on jotain minua vastaan!!", " paskaa sataa niskaan, vaikka mitä tekisin." Oli minunkin tyypillisimpiä ajatuksia vielä parisen vuotta sitten...
        Jos joku yritti sanoa, että minun pitäisi itse muuttua, käskin tämän painua hevonkuuseen, katkaisin välit ja mietin, että kaikenlaisia k*sipäitä sitä kohdalle sattuu...
        Ja sitten taas: "WHY?? Why mee..." :)

• dizel kirjoitti:

" Elämä potkii päähän. ", " Kaikilla on jotain minua vastaan!!", " paskaa sataa niskaan, vaikka mitä tekisin." Oli minunkin tyypillisimpiä ajatuksia vielä parisen vuotta sitten...
        Jos joku yritti sanoa, että minun pitäisi itse muuttua, käskin tämän painua hevonkuuseen, katkaisin välit ja mietin, että kaikenlaisia k*sipäitä sitä kohdalle sattuu...
        Ja sitten taas: "WHY?? Why mee..." :)

I know.... been there, done that.

Kun otin ohjat käsiin hetkellisen (heh heh !) sekoilun jälkeen koska siinä sivussa kääntyi muukin maailma vähän ympäri, asiat vaan paranivat valtavasti.

Nykyään olen "rajattu" ja jaloillani, teki "narskuni" mitä tahansa. Määrittelen itse oman arvoni, teen valintani ja koetan elää niiden mukaan koettamatta kontrolloida (se oli vaikein osuus, kontrollista luopuminen mikä on vieläkin vaikeaa) toisia.

• 15+11
        lynett kirjoitti:

I know.... been there, done that.

Kun otin ohjat käsiin hetkellisen (heh heh !) sekoilun jälkeen koska siinä sivussa kääntyi muukin maailma vähän ympäri, asiat vaan paranivat valtavasti.

Nykyään olen "rajattu" ja jaloillani, teki "narskuni" mitä tahansa. Määrittelen itse oman arvoni, teen valintani ja koetan elää niiden mukaan koettamatta kontrolloida (se oli vaikein osuus, kontrollista luopuminen mikä on vieläkin vaikeaa) toisia.

"...koetan elää niiden mukaan koettamatta kontrolloida (se oli vaikein osuus, kontrollista luopuminen mikä on vieläkin vaikeaa) toisia. "

Anteeksi kamalasti jo etukäteen, mutta kun tuon luin niin välittömästi tuli mieleen että minun mielestä olet ainakin täällä yksi niistä muutamasta jotka kaikkein "tiukemmin" yrittävät kontrolloida, mitä narsisteista saa kirjoittaa ja mitä ei. Samoin tulee tunne että kaikki älykkäät ja kehittyneet narsistien uhrit pystyisivät sinun mielestäsi elämään narsistin kanssa antoisaa parisuhdetta muuttamalla ITSEÄÄN, ne jotka ovat toista mieltä ovat kateellisia, katkeria tai haluavat harrastaa narsistivainoa.

Tämä oli vain minun mielipiteeni, kai sen saa sanoa?

• 15+11 kirjoitti:

"...koetan elää niiden mukaan koettamatta kontrolloida (se oli vaikein osuus, kontrollista luopuminen mikä on vieläkin vaikeaa) toisia. "

Anteeksi kamalasti jo etukäteen, mutta kun tuon luin niin välittömästi tuli mieleen että minun mielestä olet ainakin täällä yksi niistä muutamasta jotka kaikkein "tiukemmin" yrittävät kontrolloida, mitä narsisteista saa kirjoittaa ja mitä ei. Samoin tulee tunne että kaikki älykkäät ja kehittyneet narsistien uhrit pystyisivät sinun mielestäsi elämään narsistin kanssa antoisaa parisuhdetta muuttamalla ITSEÄÄN, ne jotka ovat toista mieltä ovat kateellisia, katkeria tai haluavat harrastaa narsistivainoa.

Huomaatko mitä teet nyt itse?

:D

• 15+11 kirjoitti:

Saat sanoa mutta aika mustavalkoisesti teet sen.

Niin kuin joko tai.

Minä koetan edelleenkin katsoa asioita edelleenkin monelta kantilta ja olen niin tehnytkin.

Minä en kontrolloi sinua, se on omaa vainoharhaasi.

• lynett kirjoitti:

Saat sanoa mutta aika mustavalkoisesti teet sen.

Niin kuin joko tai.

Minä koetan edelleenkin katsoa asioita edelleenkin monelta kantilta ja olen niin tehnytkin.

Minä en kontrolloi sinua, se on omaa vainoharhaasi.

Edelleenkin edelleenkin... öö... millä tavalla mä muuten kontrolloin sinua esimerkiksi ?

Miten se on edes mahdollista ???

Olen vain eri mieltä tuosta mustavalkoisesta lähestymisestä.

• xcch

On hyvä että aloittaja on todennut ongelman ja etsii parannuskeinoa. Hankala pitempään jatkunut elämän tilanne on ajanut tähän pisteeseen. Se on hyvä, mutta parisuhteen riski on että elämän tilanne paranee ja tarve kuntoutua vähenee. Voi olla että ei, vaan tietoisuus narsistisen elämän tavan tuomasta varmasta epäonnnistumisesta voi siivittää yrittämään edelleen tosissaan.

Jos olisin vapaa ja tapaisin puolisoehdokkaan joka kertoisi että hän on narsisti mutta ei ole vielä hakeutunut hoitoon, niin ennenkuin hän olisi saanut lauseen loppuun olisin jo kaukana. Tuossa vaiheessa en ottaisi noin suurta riskiä, asiahan on vielä täysin avoin. Ei ole edes keinoja tiedossa siitä miten muutos tahtuisi, vain halu joka sinänsä on hyvä alku, mutta ei riitä vielä mihinkään.

Ps.Tuota en ymmärrä miksi jotkut kirjoittelee että meissä kaikissa on narsistisia piirteitä, eihän sillä ole mitään tekemistä nph narsismin kanssa, jossa on kyse empatian lähes täydellisestä puutteesta. Se on sama kuin vertaisi kahta venettä samanarvoisina jossa yhdestä puuttuisi pohja lähes kokonaan ja toisessa olisi pohjassa nuppineulan mentävä reikä.

• "Tuota en ymmärrä miksi jotkut kirjoittelee että meissä kaikissa on narsistisia piirteitä, eihän sillä ole mitään tekemistä nph narsismin kanssa"

Kaikki eivät puhu tästä muihin ongelmiin verraten marginaali-ilmiöstä vaan yleisemmistä "vähemmän vakavista" narsistisen tasapainon vakauttamisen ongelmista joista kärsii jokainen elämässään.

Kun tapaa "narsistin", ei voi tietää 100 % varmuudella onko toinen parantumaton änpeehoo vaiko narsistisesti epätasapainossa syystä tai toisesta.

Narsistinen tasapaino ailahtelee elämän varrella, välillä ollaan pohjassa ja välillä tapissa ja loppuaika keikutaan siinä välillä.

Jos joku kirjoittaa tästä, se ei poista sitä tosiasiaa että jotkut ovat parantumattomampia enkä minä taas käsitä miksi ensimmäisenä pitäisi ajatella toisten olevan täysin toivottomia tapauksia joiden ei kannata edes yrittää.

Aina asia ei ole niin yksinkertainen = psyko tai NPH vaikka totta kai niistäkin voi keskustella, mutta nämä narsistiset muut ongelmat lienevät enemmistössä, enemmänkin kuin moni uskookaan...

Ja jos niitä huomaa omalla kohdallaan, se ei ole narsismin tai änpeehoon ihailua. Tietääkseni (?).

• henna...

"Tuota en ymmärrä miksi jotkut kirjoittelee että meissä kaikissa on narsistisia piirteitä, eihän sillä ole mitään tekemistä nph narsismin kanssa, jossa on kyse empatian lähes täydellisestä puutteesta. Se on sama kuin vertaisi kahta venettä samanarvoisina jossa yhdestä puuttuisi pohja lähes kokonaan ja toisessa olisi pohjassa nuppineulan mentävä reikä. "

Olipa hyvin ja kuvaavasti sanottu. Tuota minäkin olen täällä yrittänyt sanoa mielipiteenäni, mutta se näyttää aiheuttavan melkoista vihaa ja halun tehdä tyhjäksi ja ivailla mielipidettäni.

• xcch
        lynett kirjoitti:

"Tuota en ymmärrä miksi jotkut kirjoittelee että meissä kaikissa on narsistisia piirteitä, eihän sillä ole mitään tekemistä nph narsismin kanssa"

Kaikki eivät puhu tästä muihin ongelmiin verraten marginaali-ilmiöstä vaan yleisemmistä "vähemmän vakavista" narsistisen tasapainon vakauttamisen ongelmista joista kärsii jokainen elämässään.

Kun tapaa "narsistin", ei voi tietää 100 % varmuudella onko toinen parantumaton änpeehoo vaiko narsistisesti epätasapainossa syystä tai toisesta.

Narsistinen tasapaino ailahtelee elämän varrella, välillä ollaan pohjassa ja välillä tapissa ja loppuaika keikutaan siinä välillä.

Jos joku kirjoittaa tästä, se ei poista sitä tosiasiaa että jotkut ovat parantumattomampia enkä minä taas käsitä miksi ensimmäisenä pitäisi ajatella toisten olevan täysin toivottomia tapauksia joiden ei kannata edes yrittää.

Aina asia ei ole niin yksinkertainen = psyko tai NPH vaikka totta kai niistäkin voi keskustella, mutta nämä narsistiset muut ongelmat lienevät enemmistössä, enemmänkin kuin moni uskookaan...

Ja jos niitä huomaa omalla kohdallaan, se ei ole narsismin tai änpeehoon ihailua. Tietääkseni (?).

"Jos joku kirjoittaa tästä, se ei poista sitä tosiasiaa että jotkut ovat parantumattomampia enkä minä taas käsitä miksi ensimmäisenä pitäisi ajatella toisten olevan täysin toivottomia tapauksia joiden ei kannata edes yrittää."

No ensinnäkin tämä on monen täällä kirjoittelevan narsistin uhrin mielipide.

Toiseksi, asiantuntijat ovat samaa mieltä asiasta, esim taannoin telkkarissa esiintyneitten ja aiheesta keskustelleitten psykologien mielestä ero on uhrin ainoa mahdollisuus selviytyä, koska narsisti ei muutu.

Kolmanneksi, Nämä on narsistien uhrien mielipiteitä joista voi sivistyneesti olla eri mieltä, mutta miksi ihmeessä pitää molla ko. mielipiteet. Itse ajattelin kun reilut puolivuotta sitten aloin tutkimaan nph narsismia, että se on parannettavissa. Mutta sekä muilta opitut että muutamat tilatut ja luetut aihetta käsittelevät kirjat kotioloissa sekä olen testannut voiko nph:ta parantaa. Tulos Ei voi, ja syy on yksinkertainen. Nph narsimi on empatian ja rakkauden tunteen krooninen puutostila joka ei ole parannettavissa millään keinoin.

Ainoa ajateltavissa oleva mahdollisuus päästä edes jonkinlaiseen tulokseen olisi saada nph ymmärtämään että hänellä on tämä puute ja tämä ei ole korjattavissa, mutta järjen avulla oppia kohtelemaan toisia empaattisesti vaikkakin ilman ko. tunnetta.

Tämä ketjun aloittaja on hyvä esimerrkki siitä mistä nph tutkijat puhuvat, kun nph joutuu käytöksensä takia syvään kriisiin, niin se voi saada hänet huomaamaan että vika onkin itsessä eikä muissa. Tästä aloittajalle 100 pistettä, hyvä alku, mutta miten jatkaa jotta ei vajoa takaisin samaan kierteeseen.

Toisinaan nph on muutamia ns.ystäviä joitten kanssa hän pitää suhteita yllä ja ruokkii omaa narsismiaan, eikä tällaiset yleensä tunnusta eikä tiedosta omaa tilaansa koskaan.

Naispuoliset nph:t saava polttoainetta muutaman kuukauden tilapäisistä suhteista ja kun suhde päättyy, niin vika on toisessa ja häntä on käytetty hyväksi. Neuvoksi vaan että jos uusi naistuttavuus tai joskus myös mies kovin innokaasti kertoo, että häntä on käytetty usein hyväksi houkuteltu suhteisiin ja petetty, niin kertomukset kannattaa tarkistaa. Itse menin tähän retkuun :/ . Olikin itse aloittanut suhteet ja lopettanut kun ei saanut nph:n polttoainetta enään...

• xcch
        henna... kirjoitti:

"Tuota en ymmärrä miksi jotkut kirjoittelee että meissä kaikissa on narsistisia piirteitä, eihän sillä ole mitään tekemistä nph narsismin kanssa, jossa on kyse empatian lähes täydellisestä puutteesta. Se on sama kuin vertaisi kahta venettä samanarvoisina jossa yhdestä puuttuisi pohja lähes kokonaan ja toisessa olisi pohjassa nuppineulan mentävä reikä. "

Olipa hyvin ja kuvaavasti sanottu. Tuota minäkin olen täällä yrittänyt sanoa mielipiteenäni, mutta se näyttää aiheuttavan melkoista vihaa ja halun tehdä tyhjäksi ja ivailla mielipidettäni.

"Olipa hyvin ja kuvaavasti sanottu. Tuota minäkin olen täällä yrittänyt sanoa mielipiteenäni, mutta se näyttää aiheuttavan melkoista vihaa ja halun tehdä tyhjäksi ja ivailla mielipidettäni. "

Totta, voihan sitä erimieltä olla, mutta miksi "ivailla"?
        Yksi syy on keskustelutaidon puuttuminen ja toinen on asiatuntemuksen puuttuminen ja kolmas syy on että henkilöllä on nph eikä siedä eriäviä mielipiteitä ylivertaisen viisautensa takia :).

• M.B.
        xcch kirjoitti:

"Jos joku kirjoittaa tästä, se ei poista sitä tosiasiaa että jotkut ovat parantumattomampia enkä minä taas käsitä miksi ensimmäisenä pitäisi ajatella toisten olevan täysin toivottomia tapauksia joiden ei kannata edes yrittää."

No ensinnäkin tämä on monen täällä kirjoittelevan narsistin uhrin mielipide.

Toiseksi, asiantuntijat ovat samaa mieltä asiasta, esim taannoin telkkarissa esiintyneitten ja aiheesta keskustelleitten psykologien mielestä ero on uhrin ainoa mahdollisuus selviytyä, koska narsisti ei muutu.

Kolmanneksi, Nämä on narsistien uhrien mielipiteitä joista voi sivistyneesti olla eri mieltä, mutta miksi ihmeessä pitää molla ko. mielipiteet. Itse ajattelin kun reilut puolivuotta sitten aloin tutkimaan nph narsismia, että se on parannettavissa. Mutta sekä muilta opitut että muutamat tilatut ja luetut aihetta käsittelevät kirjat kotioloissa sekä olen testannut voiko nph:ta parantaa. Tulos Ei voi, ja syy on yksinkertainen. Nph narsimi on empatian ja rakkauden tunteen krooninen puutostila joka ei ole parannettavissa millään keinoin.

Ainoa ajateltavissa oleva mahdollisuus päästä edes jonkinlaiseen tulokseen olisi saada nph ymmärtämään että hänellä on tämä puute ja tämä ei ole korjattavissa, mutta järjen avulla oppia kohtelemaan toisia empaattisesti vaikkakin ilman ko. tunnetta.

Tämä ketjun aloittaja on hyvä esimerrkki siitä mistä nph tutkijat puhuvat, kun nph joutuu käytöksensä takia syvään kriisiin, niin se voi saada hänet huomaamaan että vika onkin itsessä eikä muissa. Tästä aloittajalle 100 pistettä, hyvä alku, mutta miten jatkaa jotta ei vajoa takaisin samaan kierteeseen.

Toisinaan nph on muutamia ns.ystäviä joitten kanssa hän pitää suhteita yllä ja ruokkii omaa narsismiaan, eikä tällaiset yleensä tunnusta eikä tiedosta omaa tilaansa koskaan.

Naispuoliset nph:t saava polttoainetta muutaman kuukauden tilapäisistä suhteista ja kun suhde päättyy, niin vika on toisessa ja häntä on käytetty hyväksi. Neuvoksi vaan että jos uusi naistuttavuus tai joskus myös mies kovin innokaasti kertoo, että häntä on käytetty usein hyväksi houkuteltu suhteisiin ja petetty, niin kertomukset kannattaa tarkistaa. Itse menin tähän retkuun :/ . Olikin itse aloittanut suhteet ja lopettanut kun ei saanut nph:n polttoainetta enään...

Olisi mielenkiintoista kuulla, miten olet testannut, että onko nph parantuvaa vai parantumatonta laatua?

Äkkiseltään luettuna kuulostaa ensituntuma siltä tekstiisi, että olet itse ollut vailla tunnetta hakemassa reaktiota siltä koehenkilöltäsi ja luultavasti myös onnistunutkin siinä.

Tämä vain siis minun lukemaani, siksi kysymys.

• M.B.

xhhc:

Kirjoitit 11.08.2011
        "Ps.Tuota en ymmärrä miksi jotkut kirjoittelee että meissä kaikissa on narsistisia piirteitä, eihän sillä ole mitään tekemistä nph narsismin kanssa, jossa on kyse empatian lähes täydellisestä puutteesta. Se on sama kuin vertaisi kahta venettä samanarvoisina jossa yhdestä puuttuisi pohja lähes kokonaan ja toisessa olisi pohjassa nuppineulan mentävä reikä."

Ja kirjoitit 18.07.2011

"Totta on, Kirjoitin kerran aiemmin...

Aivan kuten nenä päässä, niin narsimissa on variaatioita ja siitä on normaalisti hyötyä. Mutta jos nenä on jalkapallon kokoinen, niin se on liiana suuri ja vaikuttaa todella häiritsevästi ihmisen elämään.

Yritän sanoa myös että narsismi on normaalia, mutta se ei saa haitata eikä hallita ihmisen elämää. Jos se tekee, niin silloin on kyse narsistisesta persoonallisuushäiriöstä ja jos vielä väännän rautalangasta mallia, niin irroitetaanpa sana persoonallisuushäiriö. ja vielä pilkotaan "häiriö" se voi olla liikunta persoonallisuus tai jokin muu häiriö."

Että sikäli monet kirjoittavat, että meissä kaikissa on narsistisia piirteitä.... Koska tottahan se on. Tietyllä tapaa "hereillä" oleva ihminen perehtyy omaan itseensä ensin. Narsistista sekin.

• xcch
        M.B. kirjoitti:

xhhc:

Kirjoitit 11.08.2011
        "Ps.Tuota en ymmärrä miksi jotkut kirjoittelee että meissä kaikissa on narsistisia piirteitä, eihän sillä ole mitään tekemistä nph narsismin kanssa, jossa on kyse empatian lähes täydellisestä puutteesta. Se on sama kuin vertaisi kahta venettä samanarvoisina jossa yhdestä puuttuisi pohja lähes kokonaan ja toisessa olisi pohjassa nuppineulan mentävä reikä."

Ja kirjoitit 18.07.2011

"Totta on, Kirjoitin kerran aiemmin...

Aivan kuten nenä päässä, niin narsimissa on variaatioita ja siitä on normaalisti hyötyä. Mutta jos nenä on jalkapallon kokoinen, niin se on liiana suuri ja vaikuttaa todella häiritsevästi ihmisen elämään.

Yritän sanoa myös että narsismi on normaalia, mutta se ei saa haitata eikä hallita ihmisen elämää. Jos se tekee, niin silloin on kyse narsistisesta persoonallisuushäiriöstä ja jos vielä väännän rautalangasta mallia, niin irroitetaanpa sana persoonallisuushäiriö. ja vielä pilkotaan "häiriö" se voi olla liikunta persoonallisuus tai jokin muu häiriö."

Että sikäli monet kirjoittavat, että meissä kaikissa on narsistisia piirteitä.... Koska tottahan se on. Tietyllä tapaa "hereillä" oleva ihminen perehtyy omaan itseensä ensin. Narsistista sekin.

"Että sikäli monet kirjoittavat, että meissä kaikissa on narsistisia piirteitä.... Koska tottahan se on. Tietyllä tapaa "hereillä" oleva ihminen perehtyy omaan itseensä ensin. Narsistista sekin. "

Juu, narsismia molemissa kirjoituksissa, se on se pienireikä tuossa muuten ehjässä veneessä.. Jotkut sotkee nph:n ja tavallisen "normaalin " narsuilun keskenään..

• maljojen_prinsessa

Hyvä aloittaja, minusta ihan suoraan sanottuna tuntuu siltä nuo tekstisi luettuani, että sinä ET ole narsisti. Osaat selvästi pohtia omaa itseäsi, omaa käytöstäsi ja asioiden seurauksia. Haluat selvästi tulla ehyemmäksi, koska siitä olisi sinulle hyötyä.

Kaikilla ihmisillä on narsistisia piirteitä, joillakin enemmän, joillakin vähemmän. Jos tietyt piirteet ovat jatkuvia, voimakkaita ja pysyviä, voi olla jopa narsistinen persoona. Jokaisella ihmisellä on kuitenkin narsismia, ja tasapainoisilla ihmisillä se on tervettä narsismia, tervettä minä-kuvaa ja itsetuntoa.

Kertomuksesi perusteella minusta näyttäisi siltä, että sinulla saattaa olla tunteiden hallinnan kanssa ongelmia, jos tuollaisia tunteiden "purskahduksia" tulee. Mutta ei se mitään, niin on monilla muillakin. Onneksi tunteiden hallintaakin voi opetella ja sitä kannattaakin opetella, koska siitä seuraa todella monenlaista hyötyä ja hyvää oloa omaan elämään.

Minusta sinulla olisi todella edellytyksiä aloittaa psykoterapia ja voisit myös hyötyä siitä. Jos olet halukas pääsemään eroon sinua vaivaavista ongelmistasi, etsi itsellesi pätevä psykoterapeutti. Kognitiivisen psykoterapian on todettu olevan hyvä apu persoonallisuuden ongelmiin ja kognitiivis-konstruktiivinen psykoterapia on tämänhetkisen tiedon mukaan yksi parhaimmista ja toimivimmista terapioista. Sinun kannattaa etsiä itsellesi vaativan erityistason (VET) kognitiivinen terapeutti, jonka avulla saat varmasti apua ongelmiisi. Terapeuttiluettelon löydät tästä: http://www.kognitiivinenpsykoterapia.fi/?p=329

Ja vielä tuosta "parantumisesta" sen verran, että nykyisillä terapiamenetelmillä myös narsistista persoonallisuushäiriötä voidaan hoitaa menestyksekkäästi, joten sekään ei ole ongelma.

Jos saan antaa sinulle neuvon, niin kerro psykoterapeutille kaikista tällä palstalla kertomistasi ongelmista rohkeasti ja voit päästä niistä eroon. Kannattaa muistaa myös se, että olemme kasvaneet sellaisiksi ihmisiksi kuin olemme lapsuutemme ja nuoruutemme aikana: tämän takia moniin persoonamme piirteisiin on syy ja kun löydämme ne, voimme myös korjata niitä.

Sinä olet selvästikin hyvä tyyppi ja välität monesta asiasta, joten uskon, että kaikki selviää. Terapian aloittaminen ja omien ongelmien käsitteleminen on todella rohkeaa, joten jos aloitat oman terapian, olet myös rohkea tyyppi. Tsemppiä sinulle!

• Sandeline P.

Jos haluat muuttua, hakeudu oikeanlaiseen psykoterapiaan. Lue ketju "Narsistin voi parantaa":
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9999576

Mene psykiatrille ja kerro ongelmasi. Aloita intensiivinen psykoterapia. Käy terapia loppuun. Pidä mielessä, että terapian jälkeen voit olla onnellinen itsesi ja naisesi kanssa.

• 20

Huhhuh, kyllä vapaus on sitten ihana asia!

Onnea vaan aloittajalle.

• te ette tiiä mithä

Minun elämäni on narsistien tuhoama. Olen joutunut usealla tavalla narsismin uhriksi ja päätynyt tästä syystä tilanteisiin jotka vaikuttavat umpikujilta ja ansoilta.
      Karttelen ihmisiä sen kun kerkeän ja epäilen ihmisten motivaatiota, sekä sitä, millaisia he oikeasti ovat kun kaivetaan heidän todelliset narsistiset piirteensä ja heikkoutensa tositilanteessa esiin. Luottamus ihmisiin on nolla.

• 21

Senpä takia on jotenkin röyhkeää jos aina vaan vaaditaan ymmärtämään narsistia ja uskotellaan että se olisi pieni häiriö, joka on terapialla parannettavissa.

• 30
        21 kirjoitti:

Senpä takia on jotenkin röyhkeää jos aina vaan vaaditaan ymmärtämään narsistia ja uskotellaan että se olisi pieni häiriö, joka on terapialla parannettavissa.

Narsistit voivat pärjätä hyvin elämässä kyynärpäätaktiikallaan ja sellaista pidetään joskus jopa vahvuutena ja hyvänä asiana, myös narsistit tietävät tämän. Tavallaan yhteiskunta ylläpitää narsismia mutta kuinka kauan..

• 30 kirjoitti:

Narsistit voivat pärjätä hyvin elämässä kyynärpäätaktiikallaan ja sellaista pidetään joskus jopa vahvuutena ja hyvänä asiana, myös narsistit tietävät tämän. Tavallaan yhteiskunta ylläpitää narsismia mutta kuinka kauan..

Niinhän se on ja valitettavasti yhteiskunta tuntuu menevän enempi ja enempi siihen suuntaan, että vain tällaisella käytöksellä voi menestyä tai joutuu "ulos".

Se, mihin tämä vielä kehittyy, tulee nähtäväksi kyllä.

Ihmiset koettavat vain selviytyä ja ne joille strategiaksi tämä tulee, ottavat omansa. He ovat "niitä menestyjiä".

Mitä tälle voi tehdä, sitä en tiedä.

• askldfjlskdjfl
        lynett kirjoitti:

Niinhän se on ja valitettavasti yhteiskunta tuntuu menevän enempi ja enempi siihen suuntaan, että vain tällaisella käytöksellä voi menestyä tai joutuu "ulos".

Se, mihin tämä vielä kehittyy, tulee nähtäväksi kyllä.

Ihmiset koettavat vain selviytyä ja ne joille strategiaksi tämä tulee, ottavat omansa. He ovat "niitä menestyjiä".

Mitä tälle voi tehdä, sitä en tiedä.

"Narsistit voivat pärjätä hyvin elämässä kyynärpäätaktiikallaan ja sellaista pidetään joskus jopa vahvuutena ja hyvänä asiana"

Jos kyynärpäätaktiikkaa tarvitaan siihen, että esim. saa säilyttää oman työpaikkansa, niin ovatko kaikki sitä käyttävät sitten narsisteja? Jos on esim. perhe elätettävänä, niin kyllä sitä alkaa tehdä töitä sen eteen, että saa säilyttää työpaikkansa, koska vaihtoehtona on työttömyys ja rahattomuus...

Minusta ei voida kuitenkaan ihan puhua narsismista, kun puhutaan ihmisistä, jotka tekevät töitä säilyttääkseen työnsä: se on jo mielestäni yliampuvaa.

• askldfjlskdjfl kirjoitti:

"Narsistit voivat pärjätä hyvin elämässä kyynärpäätaktiikallaan ja sellaista pidetään joskus jopa vahvuutena ja hyvänä asiana"

Jos kyynärpäätaktiikkaa tarvitaan siihen, että esim. saa säilyttää oman työpaikkansa, niin ovatko kaikki sitä käyttävät sitten narsisteja? Jos on esim. perhe elätettävänä, niin kyllä sitä alkaa tehdä töitä sen eteen, että saa säilyttää työpaikkansa, koska vaihtoehtona on työttömyys ja rahattomuus...

Minusta ei voida kuitenkaan ihan puhua narsismista, kun puhutaan ihmisistä, jotka tekevät töitä säilyttääkseen työnsä: se on jo mielestäni yliampuvaa.

En mää niin ajattele vaan käytän kyynärpäitäni ihan kuten tarve vaatii.

Tänä päivänä kun kuuntelee ja lukee ihmisten kertomuksia työelämästä, se on välttämätöntä koska kilpailu on kovaa.

Itse olen yrittäjä ollut 2000-luvun alusta asti ja kyynärpäät on kovettuneet, jollain on pärjättävä. Enää en kuitenkaan elä siinä kaikkivoipaisuuden tunteessa, että kaikki on vain omissa käsissäni vaan ymmärrän paremmin riskit.

Siltikin ; tarkoitin itse ainakin sitä, että nykymaailma suosii sellaista käytöstä ja sille ei yksilö oikein voi mitään jos ei hyppää mukaan.

Sitten jos sattuu jotain, esim oma turvani on niin huono etten saisi esim perussosiaalituloakaan. Oma ihanan narsistinen kumppani toivottelikin että saisin sen joskus kokea... mutta samassa veneessä olemme kummatkin, minä en ole vielä vain pudonnut veteen välissä.

Sitä en epäile etteikö näin tule käymään, sen verta fatalistia meikästä nykyään löytyy. Se on sitten kun on sen aika.

• Jänisiiseli

Itse olen käynyt terapiassa oikeutuksen tunnelukon takia, ja se kiukku ja tuska kun sain kuulla että käyttäydyn erittäin narsistisesti, en vaan ymmärtänyt silloin mikä mun käytöksessä muka noin kovasti mätti.

Olen aina käyttänyt muita ihmisiä, ihmissuhteet ovat olleet pinnallisia ja todellisia ystävyyssuhteita on (vieläkin) vain muutama. Tapanani oli tehdä kenestä vaan joka kohdalle sattui itsestäni riippuvainen, leikkiä sen silloisen tunteilla ja salaisuuksilla, ohjata mihin sattui ja kun en enää jaksanut, katkaisin välit saman tien. Olin myös erittäin väkivaltainen, vaikka löin vain hyvin harvoin muita, ja yleensä silloinkin löin vain takaisin. Tavaroita paiskoin ja uhkailin muita senkin edestä.
      En missään tapauksessa kunnioittanut muiden mielipiteitä ja koska olen aina ollut vahva persoona, ei niitä tarvinnutkaan kunnioittaa kun sain joka keskustelussa ja riidassa tahtoni läpi. En voinut sietää minkäänlaisia vastoinkäymisiä, tai pettymystä kun toinen ei toiminutkaan niin kuin halusin. Ikävystymistä en jaksanut, ja jos puheenaihe ei miellyttänyt, vastasin vain joota joka kohtaan.
      Uskoin vakaasti että kaikki on otettavissa jos on vahva ja ne ketkä eivät sitä ymmärrä ovat heikkoja ja säälittäviä nuhjakkeita eikä niistä tarvitsekaan välittää.

Terapiassa siis oli aivan käsittämätön järkytys että joku saattoi löytää tuosta kaikesta jotain vikaa. Kun aloin ymmärtämään käytöstäni, itsetunto romahti täysin ja eristäydyin kaikista tuttavista muutamaksi viikoksi, ja koko sen ajan mietin vaan miten siitä pitäisi jatkaa. En halunnut katsoa ketään silmiin enkä puhua kenellekään, en vain tiennyt miten heitä kohtelisin. Terapia käynnistyi taas ja käytiin läpi mun toimintaa ja vaihtoehtoja sille. Kiukuttelu ja ainainen kitinä väheni huomattavasti.

En ala jauhamaan mistään ihmeparantumisesta, koska en edelleenkään kadu mitään enkä empatiaakaan ymmärrä. Katumisesta ei ole mitään hyötyä, mieluummin yritän joko korjata vahingon tai oppia siitä jotain, ja vaikka empatiakyvytön olenkin, pystyn silti ymmärtämään muita.
      Jotkut tietenkin sanovat sitä toisten lukemiseksi ja käyttämisen suunnitteluksi, ja sitähän se vanhasta tottumuksesta onkin, vaikka otan muiden tunteita nykyään enemmän huomioon.

• Good for You!

Monet pilaavat juuri elämänsä tietämättään, kun eivät näe itsessään, eivätkä käytöksessään mitään parannettavaa...Se on sääli se.

• Oikeutuksen tunnelukko on aika pirullinen juttu.

Mutta sen lisäksi on olemassa yksi toinenkin juttu, joka on vieläkin pirullisempi: itsepäisyyden lohikäärme, joka on pelkoihin perustuvien piintyneiden käyttäytymismallien taustalla.

Itsepäisyys on parhaimmillaan peräänantamatonta itsensä tutkistelua. Pahimmillaan se estää empatian itseä kohtaan kokonaan, jumittaen koko maailmankuvan yhteen näkökulmaan.

• M.B.
        temppuilija kirjoitti:

Oikeutuksen tunnelukko on aika pirullinen juttu.

Mutta sen lisäksi on olemassa yksi toinenkin juttu, joka on vieläkin pirullisempi: itsepäisyyden lohikäärme, joka on pelkoihin perustuvien piintyneiden käyttäytymismallien taustalla.

Itsepäisyys on parhaimmillaan peräänantamatonta itsensä tutkistelua. Pahimmillaan se estää empatian itseä kohtaan kokonaan, jumittaen koko maailmankuvan yhteen näkökulmaan.

Mitä sellaisen itsepäisyyden takana mahtaakaan olla? Arvottomuutta, syyllisyyttä..häpeää.. kenties?

• M.B. kirjoitti:

Mitä sellaisen itsepäisyyden takana mahtaakaan olla? Arvottomuutta, syyllisyyttä..häpeää.. kenties?

Turvaton sisäinen lapsi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      72
      1768
    2. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      14
      1672
    3. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      136
      1258
    4. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      126
      1135
    5. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      83
      807
    6. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      162
      741
    7. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      168
      721
    8. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      412
      652
    9. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      582
    10. Tajuan kyllä

että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa
      Ikävä
      52
      535
    Aihe