Raivoisat riidat

Tulen hulluksi

Ollaan oltu 7 vuotta yhdessä. Rakastan miestäni todella mutta ajoittain vihan tunne häntä kohtaan saa yliotteen. Mieheni saa usein raivarit odottamisesta ja hidastelusta. Hermostuu kassajonossa jos joutuu hieman odottamaan kun kassa on niin hidas. Ei auta vaikka sanon että eihän tässä nyt niin kiire ole. Kun hän on auton ratissa, saa aina pelätä mitä tapahtuu. Hulluja ohituksia, vähältä piti tilanteita.. Eilen suutuin kun oli tosi lähellä ettei tullut kolari. Erehdyin huutamaan että helvetin idiootti. Siitäkös se sota syntyi, pitäisi olla vaan hiljaa kyydissä ja toivoa ettei kuole. Ei auta vaikka minä ajan, huutaa silti vieressä. Eilenkin oli ihan saatanan liukasta, en minä halua riskeerata omaani tai kenenkään muun henkeä. Tilanne on nyt tämä, koko ilta riideltiin ja sormukset otettiin pois, kumpikin on neutraali, ollaan omissa olissaan eri huoneissa. Tämä on ilmeisesti joku väsytystaistelu. Haluan että mieheni pyytää kunnolla anteeksi ja lähtee jonnekin raivonhallintaterapiaan. Tuli kyllä illalla niin kamalaa tekstiä etten ihan pian anna anteeksi. Olenkohan ihan hullu kun toivon muutosta? Ajatus erosta tuntuu niin lohduttomalta etten pysty edes käsittämään. Vai onko kyse vain siitä että ollaan oltu niin kauan yhdessä että lähteminen on vaan siksi vaikeaa. Ei ole ainakaan siitä kiinni että pelkäisin yksin jäämistä, tiedän että vientiä riittäisi mutta ei vaan haluaisi erota!

22

3782

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A

Meitä on kaksi erittäin vahvatahtoista ollut 1980-luvulta asti aviossa. Ensimmäinen kuukausi yhdessä oli kaikkein riitaisin. Senkin jälkeen niitä on ollut, joskus tiheäänkin (teemme molemmat töitä kotona, riitoja on ollut usein tilan- ja ajanpuutteen takia siksi), mutta fyysistä väkivaltaa ei ole tehty lähes 20 viime vuoden aikana lainkaan, niistä on päästy täysin. Alussa oli sitäkin yksi kerta (lyöminen) ja pienempää joitain kertoja (tukasta repiminen esim.), mutta henkilövahingoilta onneksi vältyttiin. Raivoisaa huutamista ja nimittelyä on ollut usein viime vuosinakin. Mutta määrä on siis laskenut paljon.

Anteeksipyyntö on meillä aina toteutettu samana iltana tai sitten vielä yöllä. Eli olemme jatkaneet riitaa joka kerta niin kauan, että se sovitaan. Yhtäkään yötä ei ole nukuttu riidassa. Luulen että tämä on auttanut eniten selviämään aika haasteellisista lähtökohdista (molemmat olemme sellaisia isoja egoja). Mutta olemme opetelleet väkisin - emme nujertamaan toista - vaan ottamaan toisemme huomioon.

Opettelua riittää. Onnistumisen kokemuksia kuitenkin on kertynyt sovituista riidoista ja ne kantavat.

Sano sille ukollesi, että myy sen autonsa ja alkaa kulkea bussilla. Ei kukaan halua kulkea työmatkojaan tuollaisten hermoheikkojen kanssa, jotka eivät hallitse omia arkaaisia väkivaltaimpulssejaan. Auto, viina ja aseet pitää väkivalta-alttiilta ottaa ehdoitta pois. Meillä on näin tehty. Kirvestä saan käyttää liiterissä ja vaimo puukkoa jopa keittiössä, mutta sekin viedään aina käytön jälkeen puutyövajaan. ;)

• Ei ne koskaan pyydä

Rakkaus ja viha eivät ole vastakohtia, rakkauden vastakohta on välinpitämättömyys, tule mieluummin sellaiseksi, pääset eroon helpommin. Muuten juttusi perusteella sanoisin, että lähre heti ja lujaa, ennen kuin olet tuusan nuuskana liikenteessä - tai jossain muualla, henkisesti tahi rumiillisesti. Parisi tarvitsee apua.

• kannattaa.

Ihan aluksi muuttaa asennettaan. Aloittaja kirjoitti,VIENTIÄ riittäisi,mutta en haluaisi erota...Jospa jättäisit flirttailua ja vieraissa käyntiä vähemmälle,silloin ehkä miehesikin rauhottuisi.

• Söpöläinen
        kannattaa. kirjoitti:

Ihan aluksi muuttaa asennettaan. Aloittaja kirjoitti,VIENTIÄ riittäisi,mutta en haluaisi erota...Jospa jättäisit flirttailua ja vieraissa käyntiä vähemmälle,silloin ehkä miehesikin rauhottuisi.

Se, että tietää olevansa hyvän näköinen, ei tarkoita sitä, että kävisi vieraissa. Flirttailu taas on niin vilpitön harrastus, että sitä huvia ei keneltäkään normaali-immeiseltä tule pois ottaa, elämässä täytyy olla jotain namia. Asenteesi kertoo vain sinusta, ahtaista ja rajoittuneista aatoksista, ei aloittajan miehestä, jonka oireet eivät johdu tyttiksestä ollenkaan.

• Yualle

Hemmo on pelannut ilmeisen paljon tietokone yms. pelejä :>

Onneksi olkoon.

• Iitu Rihti

Sääliksi käy! >:D

• Hyvät_ohjeet
      • ehkä apua..?

Kokeile keskustelua miehesi kanssa rauhallisessa tilanteessa, ei ehkä siinä autossa istuessa. Sano, että todella pelkäät kyydissä. En tiedä, miten paljon voi muuttaa toisen persoonallisuutta, mutta kannattaa yrittää keskustella. Voisitko tehosteena käyttää välillä muita kyytejä.

• hillityt hermot

Ihan oikeasti: ihminen ei yleensä muutu! Ei ainakaan ilman ammattilaisen apua. Tee mielikuvaharjoituksia. Millainen liittonne on 10 vuoden päästä? Toivotteko lapsia? Jos pinna palaa sinuunkin, niin voit vaan kuvitella miten hän kohtelee lapsianne, kun ne "ärsyttävät". Ja sitähän ne tekevät. Hiiviskelin itsekin 5 vuotta kurttuotsaisesn avon kanssa. En halunnut riitoja, joten tasoitin koko ajan tietä. Varoin sanomasta ja tekemästä mitään "ärsyttävää" kun tiesin miten kaverin pinna palaa. Kutsuin lopulta kyläänkin vain sellaisia ystäviä, joiden mielipiteet eivät aiheuta suukopua. Vihdoin eräs ystäväni sanoi, että aloin muistuttaa näkymätöntä lasta. Piti valita. Elänkö rentoa omaa elämääni vai olenko toisen tien tasoittaja. Tein oikean valinnan.

• Repsikka hiljaa

Niin onko tapahtunut mitään? Kannattaa todellakin pitää päänsä kiinni siinä repsikan paikalla. Sinun mielestäsi on hullu ohitus, hänen mielestään ei. Ja tosi lähellä oli kolari. Joutuko ABS hakkaamaan? Ei siis kolaroinut? Ei se sun huutaminen siinä vieressä edesauta asiaa. Kyllä se miehesi on autokoulun käynyt ja kerännyt ajokokemusta itselleen ja osaa harkita riskit jos ja kun niitä ottaa. Jokainen ohitustilanne on aina riski liikenteessä. Ota asia puheeksi jossain muualla kuin liikenteessä. Se kolari tapahtuu todennäköisemmin sillon kun sinä häiritset miestäsi. Jos sinä huudat sille noin niin mites kuvittelet että miehesi istuisi hiljaa sun kyydissä??? Liikenteessä joka päivä saat toivoa ettet aja kolaria, niin paljon tulee päivittäin tilanteita missä etuajooikeus ei merkkaa yhtään mitään, hyvä että sentään valoristeykset toimiin niin kuin pitää. Seuraatko sinä edes sitä liikennettä kun olet kyydissä? Ehkäpä nämä melkein kolarit johtuu muista kuljettajista kuin miehesi ajotavasta. Sä voit haukkua sitten kun se todella ajaa sen kolarin, älä manaa asioita etukäteen.

Ja tuo että sä rupeat miestäsi ohjaamaan johonkin raivonhallintaterapiaan? Itehän sinä huudat sille autossa Helvetin idiootti! Menkää sinne yhdessä niin miehesikin voi sinne tulla. Ja jos sua pelottaa olla miehesi kyydissä, osta oma auto niin ei tartte pelätä kuin omassa kyydissään.

• alongwaytoTipperrary

tää on näitä vaikeita asioista tosiaan.
        mutta kun olen toisen kyydissä, pikkuautossa, minulla on sentään jonkinlainen "veto" -oikeus... Minun henkenihän on kanssa siinä toisen arviointikyvyn varassa. Ja kahdet simäparit ehdottomasti näkevät enemmän kuin yhdet...Että voisi pyytää vähän vauhdin hiljentämistä. Ja jos ajetaan pitkää matkaa, toinen jossain vaiheessa tietty herpaantuu vaikka olis niin tillin tarkkana ratin takana, muka.
        Ja pimeässä ja tuiskussa ja vesisateessa, vaikka... kahdet ja useammat silmäparit... niitä Eläimiä mitä täälläkin riittää.

Jos Sinä kirjoittaja "Repsikka hiljaa" tosiaan ajattelet noin, niin mukavia matkoja siulle! Ja turvallisia pohdintoja ja tilanteiden hallintoja! Ja jos ne toista pelottavat, mistä se johtuu? Hänen depressioista tai kuvitelmista tai että on tosiaan turhaa riskinottoa ja riskin'ulos' ottoa sinulla ajaessasi? Itse en ole niin hullu pörrö liikenteessä, että luulisin hallitsevani kaiken ennalta-arvaamattoman vaikka olenkin taitava, fiksu, kokenut ajaja ja aina liikenteessä. Minulla on myös empatiaa kyydissä olijaa kohtaan. Jos hänen olonsa ei ole turvallinen, voin vaikka hidastaakin vähän matkantekoa. Nykyajan tuulilasitkin voivat vääristää matkustajan puolella näkymiä tielle, ja antaa väärän kuvan ajonopeudesta.... Kokeilepa sitäkin paikkaa.

• minä vain:)

Mullaki joskus oli mies, joka hermoili joka hemmetin asiasta. Mut sillä oli ADHD. Muistan miten se kerran unohti autoon avaimet, ja kun ei heti päästy sisälle, ni vetäs ikkunan paskaks. Kerran se menetti hermonsa, kun yritin ajella sen hiuksia. No eihän siitä mitään tullu, ku se kiermurteli tuolissaan ja auko sitä päätänsä koko ajan. Muistan miten se oli arvaamaton eikä hetkeäkään osannu ottaa rauhallisesti.
      Mut ny se on ollu kuolleena jo neljä vuotta. Ei pää kestäny ja teki itsarin.
      Mä olin helpottunu. Ei tarvinnu enää pelätä mitä se seuraavaks keksii.
      Oli meinaa vähän ennen kuolemaansa ajanu humalassa kolarin ja oli jätkä aika pahassa kunnossa...

• Hehehehehehehehehehe

..kauhee riita ja otettiin sormukset pois.. voe hellan-duudeli sentään! Eiköstä viä kiiruust lapsuuden kottiin ja mammalle ikkasta-vynnämään kohtalon kovaa kättä. Kas, kunettä pölje jalkaa lattiaan (niinkuin tosa naapurin nuorikko tekee harvase ilta.)

Eikös sitä ny ala jo aikuistumista tapahtumaan? Helkuta, ku maha kippurassa saa hihittää moista pikkukakaroiden käyttäytymistä. Mahalleen lattialle ja siinä ikkasemaan ja krääkymään naama sinipunaisena, kun ei asiat mene pikkukakaran mielen mukaan.

Olen sitä mieltä, että olisi ehkä jo aika unohtaa tuollainen käyttäytyminen. Muutama mukula ittelle ja sitten kattelemaan, kuinka ne käyvät keskinäistä valtataistelua ja huomion hakua aikuisilta.

Kyllä asiat pitäisi osata käsitellä ilman mitään sormus-maneereita. Ne menettävät symboolisen merkityksensä hyvin äkin. Te mitään-kuunaan-iki-päivänä toisistanne eroon tolla pääse. Sa mun sanoneen.

Kakaroiden uhittelua se vaan on. Eikä turha, lapsellinen tora ja riita pääty koskaan. Yks kun alottaa, toinen vastaa jne.. Kuin harakka tervatulla lauralla: Noukka irtos, pursto tarttu. Pursto irtos, noukka tarttu... Hahahahahahahahahahaaa-aa-a!

• räätykäätyriepuparka

Kakaroiden uhittelua se vaan on. Eikä turha, lapsellinen tora ja riita pääty koskaan. Yks kun alottaa, toinen vastaa jne.. Kuin harakka tervatulla lauralla: Noukka irtos, pursto tarttu. Pursto irtos, noukka tarttu... Hahahahahahahahahahaaa-aa-a!

Nauratti kauhiast tuo vertaus, ihan totta :D

Mut entäs jos on toisella kyse persoonalllisuushäiriöstä, johon kuuluu vahvasti se ettei kuunnella mitä toiset sanoo. Pidetään itseä niin yli-ihmisenä ettei tee ikinä mitään väärää?
        Jos ap pelkäät miestäsi, ja uskot ettei puhumalla tule valmista tuon miehesi kanssa, googlaa narsismi.

• Voi toimia
        räätykäätyriepuparka kirjoitti:

Nauratti kauhiast tuo vertaus, ihan totta :D

Mut entäs jos on toisella kyse persoonalllisuushäiriöstä, johon kuuluu vahvasti se ettei kuunnella mitä toiset sanoo. Pidetään itseä niin yli-ihmisenä ettei tee ikinä mitään väärää?
        Jos ap pelkäät miestäsi, ja uskot ettei puhumalla tule valmista tuon miehesi kanssa, googlaa narsismi.

Tiedätkö, mitä on miehesi vihan takana? Miksi hän on vihainen/äkkipikainen tms? Ehkä vihaisuus on vain se tunne joka näkyy päällepäin, hänen sisällään saattaa olla ihan muita tunteita.

Tuskin kannattaa heittää seitsemää vuotta hukkaan, ellei sitten miehesi ole oikeasti ihan mahdoton. Pyrkikää järkevään keskusteluun ja muistakaa, ei syyttelyä, ja käyttäkää ilmauksia "minusta tuntuu...", "minua pelottaa kun..." jne. Älkää vatvoko vain negatiivisia juttuja, puhukaa myös "olen iloinen...", "arvostan sitä että sinä..." yms!

• sydänymmärtää

hei
      kuuntele miltä sinusta itsestäsi tuntuu, sisälläsi, mielessäsi. SE on oikein. Sinulle. Sinun ei tarvitse ihmissuhteessasi pelätä oman henkesi puolesta!

Olet varmaan käyttänyt jo kaikki keinot miten sanoisit että Tässä mennään nyt väärin, on tauon paikka, pitää pysähtyä, Peli Seis. jos kerran sormukset otetaan pois. Sitähän sillä halutaan kertoa että "kuuntele nyt vihdoinkin" olen tosissani.

Nämä hullut jutut ja vähältä piti tilanteet ovat hänen pahaa oloaan ja ilmaisuja siitä. Et ilmeisesti saa häntä pysähtymään kuuntelemaan omaa kärsimättömyyttään, vielä vähemmän sitä mistä se voi johtua?
      Jokin agressio viha olosuhteen vihaaminen tai nurkkaan ajetun tunne vaikka työssä on tod näk takana. Ei sinun tarvi olla psykiatri tai psykologi... mutta voisitko saada hänet hakemaan apua? Ei sinun tarvitse pelätä henkesi puolesta kenenkään ihmisen kyydissä, jos et tunne luottamusta hänen ajotaitoonsa!

Ajatko itse autoa paljon? Tiedät että miehesi ottaa riskejä liikenteessä? Itselläni on ajokortti ja ajan paljon, mutta silti tuntuu vaikealta luottaa mieheni ajotaitoon etenkin hankalammissa ajo-olosuhteissa. osaltaan syy on masennuksessa josta olen toipumassa. Osaltaan, ihan kerrassaan, on syy siinä että meistä kahdesta olen tosiaan parempi ratin takana.

mutta, kuten sanoin, Sinun ei tarvi pelätä henkesi edestä, sellaiseen kyytiin ei tarvi mennä. Ymmärrän sinua, kun et halua erota. ihmisessäsi on ainutkertaista mutta niin sinussakin on! kuuntele mitä sydämesi sanoo, järki tulee vasta perässä ja argumentoi.

• Pekka Korvenkontio

Riku Katainen on reppana.

• .

ja lisäks saatanan paska!

• .

helppo

• Maailman ovelin ilmiasu

Maailman paskin ja tyhmin,täydell saasta. Täysin kyvytön todell asioihin, ihan saatanan iljettävä ja ruma,nyt kun lähemmin ja pidemmältä ajalta tiedän. Aivan järjett vuosien varrel entisest kovett ja turmelt. Ja pettää maailman ovelimmin ja viheliäisimm kaikkia - jäämättä varmasti koskaan kiinni. niin täys Paska ku mkn voi vain olla.

• No ei tod riitä

KYLLÄ ja niin alhainen ettei siitä ole koskaan,KOSKAAN Voinu tosiss kiinnost tai edes miehenä kunnioittaa - mm ne on ollu viheliäisen tason takia aina täysin mahdottomat,samoin esim fyys nautinto.

• Fallen Angel -83

Siis mitä vittua? Se Riku Katainen, jonka minä tiedän, on ainakin maailman ihanin, ei todellakaan mitään valittamista:-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4362
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1543
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1317
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1083
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      929
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      925
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      847
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe