Aloittelijalle pullo

kukamitähäh121

Eli minkä kokoista pulloa susittelette aloittelevalle sukeltajalle? Takkiliiviin tulisi kiinni. Itse olen ajatellut 12l 300bar mutta mielessä on käynyt jopa 18l 232bar. Onko tuo 18l jo liian iso? Fyysisiltä mitoiltani olen 185cm ja paino 87kg ja fyysisesti hyvässä kunnossa eli pullon kantaminen ei tuota ongelmia.

3

1739

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Full

Moi
      12/232 ihan passeli,187232 ihan mielestäni todella hankala sukeltaa ja pinta touhukin varsin epämiellyttävää
      Perustelen 12/232 pulloa esim. sukellukset maltillisempia,eli ei mennä liian syvälle ei kerätä dekoja, ei saa varsinaista kahdennettua järjestelmää,joten sukellukset maltillisia.
      Isommalla yksittäisellä pullolla mahdollisuus tehdä syvempiä sekä pitempiä sukelluksia, joten riskitkin kasvaa .
      Tuplapulloilla sukellettaessa mahdollisuus rakentaa kahdennettu järjestelmä toisin sanoen kaksi itsenäisesti toimivaa järjestelmää.Siten mahdollistaa syvemmät ja pidemmät sukellukset.

• mä mittää tiiä

kyllähän sillä 12/232 pullolla niitä matalia sukelluksia tekee ihan hyvin, mutta sitten kun tulee enemmän kokemusta ja syvyydet alkavat kasvaa niin se käy kyllä pieneksi. 18 litrasellakin olen sukeltanut eikä se nyt niin huono ole, kyllä silläkin pystyy sukeltamaan. 12 litrasta 300 barin pulloa en suosittele. Raskas ja kuulemma huono sukeltaa eikä siinä kaasumäärässä suurta voittoa saada.

• Jorma_666

Ei kannata alussa tehdä hommasta liian vaikeaa, jo 15/232 on varsinkin matalissa dyykeissä epämiellyttävä, toisaalta normidyykeissä pohja-aika jo tulee vastaan ennen kuin ilma loppuu. Kannattaa opetella sukellusteknikka helpoilla varusteilla 12l tankki, takkiliivi, märkä puku ja kun homma sujuu niin lähteä sitten pivittämään kamoja kuivapukuun, tuplapullo/selkälevy säkki ratkaisuhuihin. Yleensä kokeneet sukeltajat suosittelee hommaamaan suoraan samantyyppiset kamat millä itse vetävät, mutta heillä onkin kokemusta alla.

Jos alkuun ottaa liikaa vaikeusmomenttia niin into harrastukseen saattaa loppua ennenkuin pääsee hommasta jyvälle. Investointinakin huomattavasti edullisempi alkuun ja kamoja voi kuitenkin myöhemminkin hyödyntää etelän reissuilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sua j-mies!

Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦
      Ikävä
      53
      5260
    2. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      95
      4098
    3. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      15
      3493
    4. Tykkäys ei tarkoita

yhtään mitään!
      Ikävä
      47
      3150
    5. Mitä on tapahtunut myllymäessä ?

On poliisit Sepänkadulla myllymäessä
      Kankaanpää
      10
      2590
    6. Puukotus Lidlissä

Kuka sai puukkoo Lidlin pihas tänään. Ja kuka oli tekijä?
      Kankaanpää
      22
      2362
    7. Mulle riittäisi halaukset

Ja juttelut mut sulle ei taida riittää
      Ikävä
      46
      2257
    8. Tarvitseeko

kaivattusi suojelua?
      Tunteet
      39
      2196
    9. Sielunkumppanini ja nykyinen kaivattuni ovat hyvin samankaltaisia ihmisiä

Ja uskon että he punovat langansa yhteen pian. Sielunkumppanille voi olla kova paikka hyväksyä kuinka välittävä ja herkk
      Ikävä
      34
      1902
    10. Paljon on tullut kuultua juttuja ja

ei ole syytä olla uskomatta niitä.
      Ikävä
      64
      1771
    Aihe