Mikä on ylityötä?

PekkaKoivisto

Työaikani valtiolla on 36h 15min viikossa. Nyt minulle on tullut kaksi 50 tuntista viikkoa. Osin siksi että olen tullut aikaisemmin ja lähtenyt myöhemmin jotta saisin ns. plustunteja kirjanpitooni ja voisin pitää ne myöhemmin vapaapäivinä periaatteella 7h15min per työpäivä. Missä kulkee raja että pitäisikö näistä ylimääräisistä tunneista saa korotettua palkkaa? Pitääkö ylityö olla silloin etukäteen työnanatajan kanssa sovittua eikä oma-aloitteista kuten olen nyt itse tehnyt notkumalla toimistolla pitempään? Työehtosopimuksessamme lukee että vuorokautisesta ylityöstä maksetaan kahdelta ensimmäiseltä tunnilta 50% korotettu palkka ja lopuilta 100% korotettu palkka.

3

509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valtio työnantajana

      Sinun kannattaisi lukea myös tämän asiakirjan liukuvaa työaikaa koskevat pykälät

      http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/02_henkilostohallinnon_asiakirjat/02_sopimukset/20071001Valtio15642/Tyoeaikasopimus_7.3.2010_muutoksineen_TW_RB.pdf

      Liukuvan työajan järjestelmässä virkamiehet ja työntekijät huolehtivat itse työtuntiensa tasoittami-sesta järjestelmän puitteissa tasoitusjakson kuluessa. Mikäli työtuntien tasoittaminen ei kuitenkaan ole mahdollista ja se sekä työtuntien kertymä johtuvat työnantajan hyväksymistä työtehtäviin liitty-vistä syistä, kertymää voidaan vähentää asianomaiselle työnantajan määräyksellä annettavalla va-paa-ajalla.

      Säännöllinen työaika ei muutu noudatettaessa liukuvaa työaikaa. Virkamiehen tai työntekijän omas-ta aloitteestaan viraston aukioloajan tai muun asianomaiselle määrätyn normaalin työskentelyajan ulkopuolella taikka päivittäistä lepoaikaa lyhentäen työskentelemää aikaa ei oteta mukaan lasketta-essa näiden määräysten mukaisiin korvauksiin oikeuttavaa aikaa.

    • Millaista ylityötä valtiolla tehdään? Postasin tähän äsken mutta hävisi bittiavaruuteen.

    • 20

      jatkat päivää omaista aloitteesta = työajan likuma, ei ylityökorvausta

      jatkat päivää työnantajan aloitteesta = ylityötä, korotetut tunnit työehtosopimuksen tai lain mukaa (lain mukaan yksinkertainen palkka 8h/40h asti)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2703
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2290
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2040
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      14
      1775
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe