eli askarruttanut jo tovin tällainen kun "isompi" firma hakee työntekijää niin moniko näistä paikoista on jo annettu "hyvä veli" järjestelmän kautta? hakuun laitetaan koska firman "säännöt" näin sanoo..
t.paljon hakemuksia maailmalle
avoimet työpaikat,luvattu jo etukäteen?
12
812
Vastaukset
- hhghfhfghfgh
eli laittavat tarkoituksettomia työpaikkailmoituksia lehtiin. Kyllä silloin ihan oikeasti ollaan hakemassa työntekijää talon ulkopuolelta(kin) kun yritys laittaa ilmoituksen lehteen. Toki kisassa voi olla yrityksen sisältäkin hakijoita.
Sen sijaan jos joku julkisyhteisö laittaa ilmoituksen lehteen, erityisesti vakituisesta paikasta (lukuun ottamatta ehkä korkeimman johtotason paikkoja) voi olettaa että ilmoitus on turhanaikainen, laitetaan vain koska laki niin vaatii, eli virat (ja toimet) on julistettava avoimeen hakuun, juurikin sen takia, että kyseessä on julkisin varoin pyöritettävä toiminta.- hfghdd
Varsinkin takavuosina, koko sivun työpaikkailmoitukset olivat oikeasti mainoksia, joilla kokeiltiin, mimmoisia hakijoita saadaan.
- hellari83
mulle tuli kerran työhaastattelupyyntö yhdestä työpaikasta, jonne en ollut edes hakenut kun en tiennyt että siellä tarvittiin työvoimaa. Menin uteliaisuudesta haastatteluun. Haastattelussa minulle kerrottiin että heillä on sisäinen haku käynnissä, mutta he huomasivat tietoni työkkärin sivulla ja ottivat minut mukaan työnhakuun.
Olin otettu. Valitettavasti he kuitenkin löysivät sisäisen haun kautta pätevämmän työntekijän. Mutta oli hienoa päästä työhaastatteluun tälläkin tavalla :D
- Odysseijas
Varsinkin vuokrafirmathan tekevät sitä, että laittavat ilmoituksia paikoista, joita ei ole olemassakaan. Tarkoituksena vaan kasvattaa omaa työntekijärekisteriä eli saada listoille potentiaalisia ihmisiä, joille voi sitten tarjota joskus aukeavia paikkoja tai, mikä tärkeämpää, joita voi käyttää firman palveluiden markkinoimisessa. On huomattavasti vakuuttavampaa myydä työnvälitystä firmoille 5000 työnhakijan rekisterillä kuin sadan hakijan rekisterillä.
- 7
Ehkä joku firma voi laittaa ilmoituksen pelkästään siksi, että haluaa näykyä ko palstalla. Tulee mielikuvaa kasvuyrityksestä. Ilmoitteleminen, tiedusteluihin vastaaminen ja hakemusten käsittely on niin kallista ja työllistävää, ettei siihen ihan heppoisin perustein lähdetä.
- pian eläkkeellä
niin julkisten virkojen/toimien hakujen on oltava aina sananmukaisesti julkisia, mutta kyllähän tosiasia on että määräaikaiset ja sijaisuudet ovat pääasiassa niitä, jotka ovat todella avoimia. Pitkäaikaiset ja vakituiset hommat ovat hyvin monissa paikoin täytetty jo sisäisesti ja se on vain pakko silti ilmoittaa. (Usein tosin on se käytännön pakkokin, että joku lähtee päivänä X ja heti seuraavana päivänä on jonkun sitä jatkettava. Eli ei olisikaan mitään mahdollisuutta antaa sitä jollekin ulkopuolelta tulevalle joka ensin pari kk harjoittelisi hommaa. Jotta homma jatkuu jouhevasti niin sisältä joku osaava, tai eniten osaava jatkamaan ja sillä hyvä).
Joskushan nuo etenkin avointen hakujen ilmoitukset ovatkin aika mainosta, tai sitten ainakin vaihtuvuus on niin hurjaa, että koko ajan on pidettävä uutta reservimahdollisuutta tuleen taustalla valmiina. (Eli eivät mitään unelmaduuneja ja jotkut ilmoituksetkin jo ovat luokkaa "kierrä kaukaa".). Itse kun aikanaan rekrytoijana olin sekä julkisella, että yksityisellä puolellakin aikani niin sen jotenkin näkee ilmoituksesta, että onko se todellinen. Nyrkkisääntönä voi sanoa, että jos on pidempi duuni etenkin valtiolla ja silti hyvin vähäinen määrä tekstiä ilmoituksessa niin kielii jo vähän siitä, jotta minimit on pistetty mitä pakko mutta mitä sitä suotta runoilemaan kun kyseistä hommaa joku jo luultavasti tekeekin parasta aikaa.
Toisaalta kaikille olisi huomattavasti helpompaa, jos tietyissä tapauksissa ei olisi mitään ilmoituspakkoa. Turhaa ajanhukkaa hakijalle, firmalle ja ETENKIN sille joka joutuu mahdollisesti haastattelemaan lukuisia ihmisiä muodon vuoksi vaikka koko ajan on selvää, että kuka hommaa tulee tekemään.- duunailija
Oma huvittavin kokemukseni oli, että yhdessä duunipaikassa julkisella puolella rekryprosessin joutui suorittamaan oman työn ohella se henkilö, joka oli itse tietyn eläkkeelle jäävän henkilön jatkaja:) Hyvin kyllä pokka piti kuten oli pakkokin toki, mutta oli se aika koomista kun hoiti samaa hommaa jo muut ajan kuin mihin sitten väkeä haastatteli. Tästä nyt on tosin jo aikaa ja yleensä nykyään kai vähän toisin. Olen tosin yksityisellä puolella ollut jo kauan joten en tiedä. Tee työtä jolla on tarkoitus, kuten se yksi mainoskin aikanaan sanoi puolustusvoimista. Ei nyt tuossa kohdin ainakaan ihan toteutunut. Ei siis puolustusvoimat kyseessä, se oli vain heitto.
- ajatteliina
duunailija kirjoitti:
Oma huvittavin kokemukseni oli, että yhdessä duunipaikassa julkisella puolella rekryprosessin joutui suorittamaan oman työn ohella se henkilö, joka oli itse tietyn eläkkeelle jäävän henkilön jatkaja:) Hyvin kyllä pokka piti kuten oli pakkokin toki, mutta oli se aika koomista kun hoiti samaa hommaa jo muut ajan kuin mihin sitten väkeä haastatteli. Tästä nyt on tosin jo aikaa ja yleensä nykyään kai vähän toisin. Olen tosin yksityisellä puolella ollut jo kauan joten en tiedä. Tee työtä jolla on tarkoitus, kuten se yksi mainoskin aikanaan sanoi puolustusvoimista. Ei nyt tuossa kohdin ainakaan ihan toteutunut. Ei siis puolustusvoimat kyseessä, se oli vain heitto.
Minä olen kokenut tuon ainakin kolmasti v. 2010. Sanomalehdessä on ollut paikka avoinna. Olen katsonut firman sivuilta sen hetken työntekijät nimeltä ja laittanut sivun muistiin. Sitten haen työpaikkaa. Paikat ovat olleet sellaisia, että kokemukseni ja koulutukseni riittävät mainiosti. Ei tule kutsua haastatteluun, mutta tulee kohtelias viesti, että en ole tullut valituksi. Parin kuukauden kuluttua käyn firman sivuilla ja katson, onko uusi nimi ilmestynyt - ei ole.
- fsfsdfa
duunailija kirjoitti:
Itse olin valtion virastossa neuvonnassa ja porukka toi hakemuksia kun halusi varmaan näyttää naamaansa..itse olin määräaikaisena ja hakemassa ko. paikkaa myös. En päässyt, valittiin firman sisältä. Yhtä paikkaa haki kaverini, joka oli hommaa tehnyt, ei päässyt. Kas kun sitä paikkaa haki kaksi muutakin, jotka olivat jo tehneet samaa hommaa, näistä sitten valittiin se, joka parhaillaan määräaikaisena jakkaralla istui.
- ei oo reiluu ei..
Kyllä valitettavasti usein näin on... ja varsinkin silloin kun on "haussa" vuoretteluvapaan sijainen. Yleinen käytäntö on tietysti myös sellainen että kaveri joka hakee esim vuorotteluvapaan sijaisuuteen... sanoo itsensä irti entisestä paikasta ja kirjoittaa uuden sopparin ensimmäisenä työpäivänä. Valitettavaa mutta totta....
Työnantajat käyttävät häikälemättömästi hyväkseen esim ed mainittua järjestelyä. tämähän sitten tietysti hankaloittaa niiden tilannetta jotka ovat oikeasti työttömiä ja keiden työllistymistä edistääkseen joku viisas kehitti ko järjelmän - yllättynyt
Hain yhteen isompaa yritykseen jonne otettiin muutama työntekijä. Tiesin siitä että heillä ei ollut tiedossaan ketään. Pääsin kuitenkin ns. hyvä veli -systeemillä kun sukulainen oli siinä firmassa töissä. Aloitin hommat ennenku haku oli päättyny. Lisäkseni oli muitaki jotka alotti ennen haun päättymistä. Kerran laskin montako meitä oli ja tulos oli = enemmän ku haussa ilmoitettiin paikkoja.
- dkglkakgö
Itse olen taas huomannut seuraavaa:
1. Yritys ihan oikeasti etsi työntekijää ja ilmoitti paikan netissä. Ottivat jostain syystä kuitenkin toimialapalvelun kautta.
2. Yritys ilmoitti netissä ihan oikean paikan hakuun. Ei löytynyt sopivaa hakijaa. Rekrytoivat lopulta toimialapalvelun kautta.
3. Yrityksellä haku päällä paikkaan sekä netissä että toimialapalvelussa, lopputuloksesta ei vielä tietoa.
Eli kaikki kanavat hyödynnetään mitä käytettävissä on. Näissä tapaksissa toimialapalvelu on sitten kait ollut helpoin tapa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244736- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483135- 542677
- 2062621
- 512609
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081549