Ratsastus on naisten laji - vai onko?

Hepåtyttö

Meitä kaikkia hevosihmisiä on kiusattu hevosten takia, poikien osalta pääasiassa. Pojat pitävät ratsastusta "nolona", "homona" tai "ruuan kanssa leikkimisenä". Talleillakin näkee harvoin poikia.

Olen siis kiinnostunut; Onko täällä poikia/miehiä, jotka ratsastavat harrastuksekseen? Onko teitä pilkattu harrastuksenne vuoksi? Itse kun näen kovin harvoin poikia tai miehiä tallilla...

25

1129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hevosharrastaja

      Ennenhän sitä pääosa ratsastajista oli miehiä - se on jännä miten asiat on muuttuneet :) Vaikkakin huippuratsastajissa löytyy niitä miehiä suurena osuutena.

      Harrastajaratsastajina miehiä näkee harvemmin mikä on kyllä sääli - laji ei ole mitenkään "haasteeton" tai millään tavalla epämiehekäs sinällään - päinvastoin...

      Veikkaan että osansa on siinäkin että eläinten kanssa tekemisissä oleminen on vähempää pojilla kun taas tytöt pääsääntöisesti pitävät eläimistä enemmän. Mutta eläintaitojen opettamisen pitää kuulua kaikille ratsastajille - kummallekin sukupuolelle. On ratsastajia jotka eivät osaa eläintä käsitellä (esim. antavat hevosen pomottaa) ja siitä tulee ongelmia.

      Itse olen nuorena miehenä aloittanut ratsastuksen ja alkuvaiheessa sitä oli hieman varautunut olettaen jotain ennakkoluuloisia asenteita tms. Luulenkin että miesten voi olla helpompi tavallaan aloittaa kuin poikien... Ratsastavia poikia varmaan herkemmin kiusataan koulussa jne. kun eivät harrasta samoja juttuja kuin muut pojat. Pojalla saa siis olla hyvin voimakkaat kannustimet harrastukseen ja vahva itsetunto. Osa tästä on varmasti kateellisuuttakin.

      Vanhempana sitä on jo löytänyt paikkansa eikä tarvitse pönkittää itsetuntoaan olemalla samanlainen kuin muut - vaan voi tehdä sitä mitä itse haluaa.

      • Hevosharrastaja

        Korjaus: Osa tästä kiusaamisesta yms. on varmasti kateellisuuttakin.


    • kouluratsastaja,

      Ratsastus minusta on yhtä lailla niin naisten, myös miestenkin laji. Jos olet seurannut esim. horse show:ta, niin sielläkin suurin osa ratsastajista on miehiä. ei niinkään kouluratsastus puolella, mutta jonkin verran myös sielläkin on huipputason mies ratsastajia. Miehet ratsastuksessa yleensää valitsevat joko este, tai maastoratsastuksen. Eli ihan rohkeesti vaan, et ole ainut!

    • 2214

      Niin... Täällä päässä on yksi parikymppinen mies, joka halusi monen vuoden ajan aloittaa ratsastuksen, mutta ei sosiaalisen paineen (ja myös rahatilanteen) takia koskaan sitä aloittanut. Ehtisihän tuota vielä, mutta rahat ovat jostain syystä vielä tiukemmalla kuin kotona asuessa :/

      • Hevosharrastaja

        Säästä vaikka harrastusta varten! Ainakin itse (en todellakaan varakkaana!) miesharrastajana voin sanoa että ratsastus - ja mukavan tallin löytäminen on avannut kyllä ihan huiman elämyksen - mitä on muualta vaikea löytää.. ja mistä saa kyllä huiman energisoivan latauksen muuhunkin elämään :)

        Suosittelen lämpimästi! Jos kohtuuhintaisia talleja on vaikea asuinpaikkakunnaltasi löytää niin tutki tarkasti ja arvioi mihin rahasi käytät - hyvä tallinpitäjä ja innostava opettaja on ihan A ja O harrastuksen alussa - ihan ykkösasioita!!! Nimittäin jos omaan rauhalliseen tahtiin saat treenata niin löytyy hevosen kanssa yhteistyöstä semmoset fiilikset että ainakin itse olen ihan myyty koko hommaan! Tsemppiä ja toivon todella että Sinä ja useammat miehet löytävät tämän hyvän harrastuksen. Me miehethän ollaan kadotettu vähän tämä ratsastusharrastus muutamien vuosikymmenten myötä mutta otetaan se takasin :D Tämä on ihan huippua!


    • Poikia mukaan

      Olen osallistunut ratsastustouhuihin ratsastavan tyttären isänä. Eli kuskina ja hevosen taluttajanan, lastaajana yms.

      Kivaa puuhaa.

      Ja jos minulla olisi poika, niin kyllä minä veisin hänet ratsastuksen pariin. Paljon kivoja tyttöjä ja aika usein ns. paremmista perheistä ;)

    • mr-röllipölli

      Ratsastus on ehdottomasti kaikkien laji!On todella tyhmää määritellä,että jokin laji tai vaikka väri on tyttöjen ja pojat eivät saa tehdä "tyttöjen juttuja".Ja toiste päin.Entisellä tallilla jolla ridasin,
      näky "paljonkin" poika/miesratsastajia.Entisellä tallillani oli aikuistentunneilla pari-kolme miestä,
      ja lastentunneilla oli yksi tai kaksi poikaa.Onhan se sinäänsä paljon,joillain talleilla ei käy yhtäkään
      poika/miesratsastajaa.Minusta ei ole ollenkaan homomaista tai lapsellista jos poika ratsastaa.Aikuisia
      miehiä nähdään enemmän ratsailla,esim.kilpailuissa.Jos pojat ratsastaisivat enempi,asiaan varmasti totuttaisiin.Itseäni ei ole ratsastuksen takia pilkattu tai halveksittu.Useimmat ovat jopa alkaneet
      tai halunneet alkaa ratsastamaan kauttani.Kavereistani moni pitää hevosista,mutta yksikään ei
      tällä hetkellä vakituisesti ratsasta.Olisi kiva kuulla suoraan joltakin pojalta (joka kirjoittaisi tänne),
      mitä ratsastuksessa nolottaa ja miksi monet pojat eivät tahdo tutustua näihin karvaturpiin..(:

    • Heppapoitsu

      Hei, itse olin monia vuosia halunnut kokeilla ratsastusta. En kehdannut ikinä kysyä asiasta. Mutta kun olin 16 vuotias niin kehtasin kysyä eräältä kaveriltani, että "haluaisitko opettaa minulle ratsastusta".
      Pääsin heti kokeilemaan ja opin nopeasti, olen vieläkin 6 vuoden jälkeen samalla tiellä ja todella onnellinen siitä että kysyin mahdollisuutta oppia tätä.
      Vaikka en halua kisata vaan haluan vaan harrastella, niin aivan mahtava harrastus ja tukee hyvin myös omaa "päälajiani" siten että keskivartaloni ja lantion lihakset kehittyvät paljon ratsastuksessa ja myös se että kovien harjoitusten jälkeen saan rauhoittua yhdessä eläinten ja muiden tallilla kävijöiden kanssa.

    • Hepotyttönen

      Ihan ehdottomasti ratsastusta voi harrastaa kuka tahansa sukupuolesta tai muustakaan riippumatta. Ite arvostan todella varsinkin yläaste-lukioikäisiä ratsastajakundeja. On ihan mahtavaa, että myös jotkut nuoret pojat ympäristön paineesta ja suhtautumisesta huolimatta harrastaa ratsastusta. Se ei todellakaan ole noloa tai "likkojen harrastus" tai "ruualla leikkimistä". Ratsastus on urheilua siinä missä jääkiekko ja jalkapallokin!

    • hobune

      Aivan kuningaslaji, paljon naisia ympärillä tiuokoissa housuissa jotka lähettävät ihailevia katseita. Enemmän tuolla flaxi käy kuin äijien mp harrastuksessa ;-))))

    • Mä vaan

      Suomessa ratsastusta harrastavia miehiä on noin 10 000. Kokeilemaan vain jos kiinnostusta löytyy.

      http://ratsastava-mies.blogspot.com

      Tuolta löytyy jotain kokemusperäistäkin juttuja aiheesta.

    • Kehtaako?

      Itse olen 22v mies ja kiinnostaisi ruveta opettelemaan ratsastusta lähi tulevaisuudessa. Vähän on vaan epävarma olo kun kuitenkin naisvaltainen harrastus ja suurin osa varmaan aloittaa harrastuksen jo ihan lapsena. Mitäs olette mieltä?

      • vantaalla.

        Kehtaa! ja jos olet sinkku niin saat kyllä paljon unelmoivia katseita perääsi :) Kannattaa vaan tarkastaa että päädyt sellaiselle alkeiskurssille missä on tosiaan vaan aikuisia ja ratsastetaan mielellään vain hevosilla, eikä poneilla? vaikka saisitkin ratsastaa aina isommilla poneilla, niin vähän kyllä luulen, että shevonen olisi muodoltaan sellainen joka sopisi paremmmin ihan aikuiselle miehelle? asiasta kannattaa ehkä kysyä netissä.

        Ihan alunperinhän ratsastus oli lähes yksistään miesten laji ja vaikka asia onkin nyt vähän kääntynyt, niin kyllä miehet silti ratsastavat, jotka haluavat kokea vauhdin huumaa, opetella kontrolloimaan niin omaa kuin hevosen kehoa ja liikkeitä. Miehiä vaan ei nää oikein ratsastustalleilla kun suurin osa on jo ostanut oman hevosen tai tehnyt hevosista ihan ammattinsa.

        Ei muuta kun vaan kattelemaan kursseja ja mistä saisit sinulle oikean kokoiset ratsastusvarusteet.


    • Mies ei voi

      Ratsastus on naistenlaji. Mies ei pysty ratsastamaan koska biologiset seikat ei tue tätä! Miehellä on sukupuolielimet runsaasti esillä ja näin ollen hän ei voi istua satulassa. Tietenkin on ns. miehiä joilla ei ole näitä miehisyyden merkkejä. He voivat ratsastaa. Mutta onko se elämää? Ei sukupuolielimiä tai mahdollisuutta jatkaa sukua?
      Naiset saavat ratsastamisesta paljonkin.

      Sovitaan näin:

      Miehet: Urheilu, Jääkiekko, Juoksu. Painonnosto. Paini, Jalkapallo.
      Naiset: puuhastelu, ratsastus, naispunnerrus, sauvakävely, ryhmäjumppa, ringette.

      • RatsastajaJaJudoka

        ... tosissas?...Ei ne sukupuolielimet siihen vaikuta. Ja kyllä naisetkin voi harrastaa esim. judoa.


    • bierbjbr

      Naistenlaji ratsastus. Miksi ihmeessä ratsastus on olympialaji ja täällä urheilun alla????

    • Itse ratsastanut noin 8 vuotta, ei ainakaan kukaan päin naamaa ole mitään sanonut.
      Minun mielestä laji on miesten siinä missä naistenkin.

    • Kata Ja Nalle-Heppa

      Meidän perhe harrastaa ratsastusta (: Meidän tallilla näkee yhtä paljon poikia/miehiä kuin tyttöjä melkein (: Meidän poikia/isää ei ole pilkattu ratsastamisen harrastuksesta. Itse asiassa pilkka on omaa häpeäänsä. Jos esim.. Lotta pilkkaisi Aarnia ratsastuksen harrastamisesta, se olisi Lotan oma häpeä. Me kilpailemme A tasolla. En leuhki. Mutta en vastusta miesten/poikien ratsastus harrastusta (:

    • heppapoju

      Oon 13v. Poika ja olen harrastanu ratsastusta about 3 vuotta ja oon iloinen, koska mua ei oo vielä koskaan kiusattu yms. :)

    • kateutta?

      Ratsastuksesta on Suomessa tullut naisten laji luultavaksi siksi koska ratsastavat naiset ovat lajistaan mustasukkaisia. Olen siinä käsityksessä että ratsastavia poikia katsotaan talleilla aika alentavasti koska ei haluta että ratsastuksestakin tulee miesten laji. Tämä on aika ikävä asenne koska eihän harrastuksia saisi rajata sukupuolen perusteella. En ymmärrä miten se kolmas jalka muka tekee ihmisen epäpätevämmäksi ratsastajaksi kuin sellaisen jolla sitä ei ole.

    • pojat&tytöt

      Onko ratsastuksessa pojilla ja tytöillä omat sarjansa? Vai kilpailevatko kaikki samassa sarjassa?

    • Ponipoika

      Mä oon 17v poika ja ratsastin aktiivisesti 6v-13v. Lopetin ratsastamisen lähinnä todellakin rankan kiusaamisen takia, mutta nyt vanhempana olen taas välillä käynyt ratsastamassa siskoni hevosella lähitallilla. Tytöt on sulaa vahaa ratsastavan pojan edessä. Keep it up!

    • pelkoako

      Olen huomannut, että pojat/miehet väheksyvät ratsastusta urheiluna. "Mitä urheilua se tuo on, istua hevosen selässä, sehän siinä liikkuu etkä sinä!" Se voi ulkopuolisen silmissä näyttää helpolta, kun sen osaa, mutta kyllä siinä hiki tulee pintaan ja lihakset kaipaa venyttelyä tunnin jälkeen. Minä luulen, että taustalla on myös pelkoa. Hevonen on iso eläin, ehkä miesten on vaikea tunnustaa pelkoaan tätä uljasta eläintä kohtaan.

    • Locutus

      Alusta miesten ja erityisesti varakkaiden miesten toiminta. Suomesta ja ehkä muissa pohjoismaissa jostain syystä kehittynyt "naisten harrastukseksi". Oikeastaan ajateltu sellaisena vain koska enemmistö talleissa ovat naisia tai tyttöjä. Historiassa ja ulkomaissa tilanne on täysin toinen. Näkyy kaikessa, Suomessa on esim. vaikea löytää kenkiä tai rastuhousuja jotka ovat miehen kokoisia. Italiassa tai Englannissa (olen asunnut molemmissa) on itsestään selvä, että niitä löytyy alan kauppoissa.

      Aloitin aikuisena. Oikeastaan en koskaan kiusattu hevosten takia. Yhdistelmä mies, ruotsinkielinen, Englannissa aiemmin asuvana ja rastastaja on toisalta saanut kommentteja. Sarkastinen "Your lordship..." tyypistä.

      Pitäisi vielä, kuten katolilaisena voisin tehdä, liittyä perinterikkaan ritarikuntaan.

    • MarkkuVL

      Aloitin 46-vuotiaana, ekan kerran hevosen selkään. Mahtavaa hommaa. Tervetuloa kiusaamaan, vastaan siihen pitämällä tunnin luennon siitä kuinka hieno harrastus ratsastus on...saattaa mennä parikin tuntia .-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe