Tuomitsemiset ja muita uskontojen ongelmia

Kaiken kaikkiaan alan olla sitä mieltä, että ihminen on melko kyvytön
toimimaan toisten tai edes itsensäkään tuomarina tai syyttäjänä. Emme
ole kaiketi ansainneet edes geenejämme ja vanhempiamme - ja
elämäntapahtumien ja kaveripiirien suhteenkin olemme ilmeisesti vain
osittain "syyllisiä." Jos on olemassa kaikkitietävä, objektiivinen
taho, Hän näkenee kaikki yksilöt suhteessa heidän edellytyksiinsä. Ja
jos Jumalan tai kohtalon tahto olisi ollut toinen, voisimme olla nyt
aivan kenen tahansa muun ihmisen tai muun eliön housuissa.
Tietysti, jos jonkinlainen eetillinen Karman laki ja
jälleensyntymisgeneraattorit ovat toiminnassa, voi
olla että olisimme "ansainneet" edellisissä elämissä
nykyiset geenimme, vanhempamme ja niin edelleen.

On helppo kuvitella, että yksittäinen narkomaani tai rikollinen
voisi olla Jumalalle rakkaampi ja läheisempi kuin esimerkiksi joku
kirkon piispa tai evankelista. - Jos ihmisiä joku objektiivinen,
kaikkitietävä Taho tarkkailisi..

Kristinuskon pääongelmat ovat mielestäni seuraavansuuntaiset:

1. Miten ja/tai millä mekanismeilla Jumala/enkelit näkevät
(reaaliajassa) päämme sisään? Tämä on mielestäni edelleen vakavin
haaste suurille yksijumalaisille maailmanuskonnoille. Ihmisaivoista ei ole
tietääkseni löydetty säteilevää jumala-antennia.....

2. Voimakas sitoutuminen muinaisiin historian tapahtumiin. Monet
liberaalitkin uskovat yrittävät pitää kiinni siitä, että Jeesus (ja
Hänen ristinkuolemansa )oli historiallinen. Tuhansien vuosien
välimatka, uskonaikakoneen puute tai puutteellisuus on myös kalvavan
skeptisismin syy.

3. Vanhan testamentin monet moraalisäännöt ovat nykynäkökulmasta
irvokkaita. Ja humaani ihminen ei voi hyväksyä ääretöntä rangaistusta
rajallisista rikkomuksista.Uusikin testamentti syrjii naisia ja
seksuaalisia vähemmistöjä.

Oma mielipiteeni on että kristinuskon ristinsovitus- ja lunastusopit ovat
logiikaltaan sellaisia, että minun on lähes mahdoton uskoa.
Miksei Jumala voi antaa armoaan ilman verenvuodatusta?

http://jarmomanninen.blogspot.com/
http://www.iki.fi/manninen/

5

346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gybo-g-gero

      Niinpä niin, emme voi ylpeillä tai vastaavasti häpeillä ”saavutuksistamme” sillä emme ole itseämme alku-laaduttaneet. Se miten suhtaudumme vaikkapa suhtautumiseemme juontuu siis geeneistämme, ympäristöstä ja muista vaikutuksista joihin emme itse ole voineet paljoakaan vaikuttaa.
      Ja onko ihmisen minä lainkaan lähtökohtana kiinnostava?
      En itse koe ja näe ihmisen minää erityisenä, en omaani enkä muiden.
      Tämän pohjalta ei ihmisen tuomitseminen tai palkitseminen, kehuminen, haukkuminen ole relevanttia näissä asioissa näilläkään palstoilla. Eikä myöskään laajemmin Jumalalta, sillä kysehän on omasta tekeleestä. Jumalan kannalta on ehkä vaikea hyväksyä sitä ettei oikeasti muita ole? On olemassa elollisia ”botteja” jotka tekevät valintoja annettujen mahdollisuuksien kautta,,ja monesti niin että tietoisuuden liekki heissä tukehtuu.
      Mielummin kuin tuomita ketään olisi Jumalan syytä herätellä tekeleissään Itseään ja ihmisten kesken lajitovereitaan tietoisemmiksi nasevilla ja perusteluilla kysymyksillä ja ahaa-elämyksillä.

      Mitä tulee kristinuskoon niin kristinuskon paradoksi liittyy paljolti samaan kuin ihmisyyden paradoksi. Paradoksi on pohjimmiltaan se että, miksi ja mistä "Lusifer" tuli pahaksi kun pahan oli tultava pohjimmiltaan Jumalasta itsestään?
      Toteutuuko kristiuskon ideassa oikeudenmukaisuus ja rakkaudellisuus?

      • Niinpä. Mistä paha ja Lucifer tulivat? Olisiko kuitenkin sitten niin, että pahuuden ongelma liittyy siihen, että tämä planeetta on tosiaan jonkinlainen jumalallinen kokeilu? Maa voi olla luotu näyttämään mahdollisimman ateistiselta, ja siihen ei sitten ole päästy muuta kuin ohjelmoimalla olioiden haavoittuvuus- ja haavoittamispotentiaalit näin hirvittäviin mittoihin. Mutta juuri tämä ehkä on voinut olla syynä siihen, että inkarnoituminen maapallolle ihmisiksi voi olla (jumal-)olioiden keskuudessa suosittua?


      • hande-56
        varaväkevä kirjoitti:

        Niinpä. Mistä paha ja Lucifer tulivat? Olisiko kuitenkin sitten niin, että pahuuden ongelma liittyy siihen, että tämä planeetta on tosiaan jonkinlainen jumalallinen kokeilu? Maa voi olla luotu näyttämään mahdollisimman ateistiselta, ja siihen ei sitten ole päästy muuta kuin ohjelmoimalla olioiden haavoittuvuus- ja haavoittamispotentiaalit näin hirvittäviin mittoihin. Mutta juuri tämä ehkä on voinut olla syynä siihen, että inkarnoituminen maapallolle ihmisiksi voi olla (jumal-)olioiden keskuudessa suosittua?

        Asiahan on niin että uskosta ja uskonoista on varmasti jokaisella mielipide jos toinenkin.Se että on syntynyt juuri tänne ja tälle paikalle,eihän se ole minun valitani.Ei ole minun valintani ketkä ovat sukulaisiani syntymäni kautta.Sitten kun olen alkanut tajuamaan hyvän ja pahan,mielestäni silloin alkavat kohdallani kaikki valinnat.Kaiken sen hyvyyden ja pahuuden välillä,jota päivittäin mieleni ja tekojeni kohdalla tulen tekemään.Ympärilläni olevat ihmiset,aikanaan vanhempaini ovat vaikutaneet varmasti siihen mikä on hyvää ja mikä pahaa.Nekin olen varmasti kyseenalaistanut jossakin elämäni vaiheessa.
        Sitten yhdessä vaiheessa tein niitä mokia ja löysin Jumalan Sanan Raamatun,sitä kautta elämääni peilatessa olin tehnyt todella vain pahaa.Mutta että siitä löysin armon itselleni joka kantaa.
        Miksi no siksi että sitä tarvitsen siihen omaan olotilaani,ei tarvitse syytellä toisia olemassaolostaan koitaa ymärtää armon kautta itseään ja toisia. Ja ennenkaikkea ei koe tätä elämäänsä turhaksi,elää päivänsä armon turvin ja USKON KAUTTA JEESUKSEEN on luvattu iankaikkinen elämä.Mitäpä sitä kiistelemään tämän ohikiitävän hetken jokun maalisen asian tautta. esim,mikä on oikea uskonto,onko JEESUS olemassa,
        ym. Minulle JEESUS ELÄÄ HENKENSÄ KAUTTA JA SE RIITÄÄ JA KANTAA.Tsempiä kaikille eksyneillekin.


      • gybo-g-gero
        varaväkevä kirjoitti:

        Niinpä. Mistä paha ja Lucifer tulivat? Olisiko kuitenkin sitten niin, että pahuuden ongelma liittyy siihen, että tämä planeetta on tosiaan jonkinlainen jumalallinen kokeilu? Maa voi olla luotu näyttämään mahdollisimman ateistiselta, ja siihen ei sitten ole päästy muuta kuin ohjelmoimalla olioiden haavoittuvuus- ja haavoittamispotentiaalit näin hirvittäviin mittoihin. Mutta juuri tämä ehkä on voinut olla syynä siihen, että inkarnoituminen maapallolle ihmisiksi voi olla (jumal-)olioiden keskuudessa suosittua?

        Kärsimyksen ongelma liittyy kristiuskossa viattomaan ja oikeudettomaan kärsimykseen. Kun Luoja on kaiken takana, siis myös sen pahuuden jonka saatana itseensä Isästään imi ja antoi kasvaa ja langetti ihmisparille jonka sukupolvien ketjutus meille toi, niin on syytä kysyä; olemmeko me Alku-Tekijän valinnoista vastuussa?
        Mielestäni tehtyinä emme voi olla.
        Miksi Luoja yleensäkään pelaisi ihme pelejään ja pelastusjuttujaan?
        Huono, eli ei loppuun asti mietitty idea uskonnon luojilta.
        Oikeudenmukaisuuden ongelmaa ei ratkaise mahdollinen hyvityskään, joka hyvitys ei sivumennen sanoen ole edes käsitettävissä.
        En ymmärrä sitä, miksi minua saisi oikeudetta kiduttaa vaikka luvattaisiinkin sen jälkeen palkkaa?
        On osoitettavissa myös se ettei kaikissa tapauksisa ihminen voi olla vastuussa tärkeän uskonlahjan vastaanottamattomuudestaan("Yksin Jumnala") ja siten loppu tai väliaikaissijoituksestaan väitettyyn helvettiin.
        Esimerkinä..jos "Hentun Lissu" on oikeudetta kärsinyt hirvittävästi eläessään, ja vaikkapa esimerkinomaisesti minä taas en, mutta me pääsemme kumpainenkin taivaseen,, tai Lissu vieläpä ilman omaa syytään helvettiin ja minä loppumetreilläni uskoon kääntyneenä(käännytetty/"Yksin Jumala"!) taivaaseen, niin onko pienemmin syntisellä Lissulla taivaassa paremmat oltavat, safkat ja pehmeämpi patja kuin minulla katuneella pahiksella?
        Tai onko helvetissä syntisäkki gybolla ja loppumetreillä hairahtuneella Lissulla erillaiset oltavat,, minä vaikkapa lähempänä "polttavaa takkaa" kuin Lissu,, vai toisin päin,, mitä ihmettä?

        Ja mitä tulee ateismiin ideana niin se on mielestäni tavallaan oikea ja siksi sen tajuavat(ettei tälläisen maailmankaikkeuden taustalla voi olla rakkaudellinen todellinen Jumala) yksilöt voivat olla oikeamielisiä.
        Jumala (Elämä/Nimetön/Syntymätön/Käsittämätön/Kaikki) ei voi olla mielestäni missään muodossa täällä(siksi voi vain uskoa),,'jumalat' taas kylläkin.

        Mitä tulee taas "inkarnoitumisen suosioon" niin mehän olemme osa tuota itsekästä jumalaa.
        Ja kun ideana('Syynä') materialinen maailma perustuu ja perustaa itsensä täydellisesti itsekkyydelle, erillisyydelle j.n.e.. niin tuosta perus-ideasta seuraa että seuraus eli täällä olo-suhteet mahdottomuudessaan ovat auttamatta sen mukaiset.

        Se voiko tämä koskaan päättyä ei ole varmaa.
        Materialisen idean jumala on aina laajemmin ja syvemmin ottaen Yhdesäkin pisteessä (päin vastaisen Big Bangin tulos) materialisessa ja privaatissa tietoisuuden merkityksessä ajatellen aina yksin, erillinen ja materiaan muodostuessaan lisäksi haavoittuva ja sidottu.
        Kun tälläinen idea on oma-luomassaan ajatus-vankilassa se ITSE (ja kaikki sellaisen ajatuksen alisteiset ), niin kun vaihtoehdoiksi ilmeisesti jää vain se anihiloituminen tai jatkuva minällinen olemassaolo niin ei kai ole epäselvää kumman tietoinen valitsee.
        Mitä mahdollisuutta olisi edes toisin valita kun konteksti ei muuttokselle sisällään mahdollisuutta anna?

        No uskon että vaiheittain Yhdeksi täältä ja kaikkialta erillisyydestä koottu voi tehdä "Yhdessä" lopulta sen päätöksen, eli paluun (anihiloitumispäätöksen) ei-privaatiksi Kokonaisuuden kaikkaan.


    • yli/ali älyn

      Kuinka te uskomisiin uskovat voitte saada yksinkertaisen asian monimutkaiseksi. Senkun uskotte, se on siinä. Mikä uskomisessa mättää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      285
      19511
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      99
      3869
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      125
      2306
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      197
      2003
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1900
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      304
      1722
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1412
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      92
      1395
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      150
      1207
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      246
      1111
    Aihe