Tätähän sitä kysellään aina kun puhutaan maratonista. Onhan se toki mielekästä juosta maraton jos itse kovasti sitä haluaa ja harjoittelee huolellisesti tapahtumaan.
Mutta onko maraton mielekäs tavoite jos haluaa säilyttää salilta hankitut lihakset ja hyvät voimatasot.
Harvoin näkee ns. lihaksikkaita maratonmiehiä jotka juoksevat alle 3 tunnin. Toki heitä varmaan on olemassa muttei paljon.
Sitten näkee näitä ehkäpä kaikkein älyttömämpiä ilmiöitä eli >100 kg painavat maratoonarit joilla rasvaprosentti on kevyesti päälle 20 ja ulkomuoto muistuttaa enempi syöttöporsasta.
Minkä ihmeen takia nää tyypit lähtee hajottaa paikkansa 42 km juoksuun? En todellakaan ymmärrä.
Se joukko joita maratoneilla näkee kärkipäässä ovat kevytrakenteiset ihmiset joita eivät salillakäynti ja lihasten pumppaaminen kiinnosta. Tässä porukassa on valitettavasti myös ne joukon kireäilmeisimmät tyypit joille maraton on ilmeisesti se "a thing" elämässään. Aikatavoitteet tiedetään minuuttien tarkkuudella mutta jotenkin häiritsee se valtava tavoitteellisuus ja itsensä ruoskinta.
Se maratoonarien joukko joita on ilo katsella ovat normaalivartaloiset ihmiset jotka hymyilevät lähdössä, juoksun aikana ja maalissa. Aikatavoitteet ovat suurpiirteisiä tai niitä ei ole ollenkaan. Tärkeintä on juoksu juoksemisen takia.
Itse etsin omaa maratonidentiteettiäni vielä. Takana on nyt 4 puolimaratonia, kaikki alle 2 tunnin aikoja. Viime lokakuussa juoksin parhaan aikani joka oli 1:51. Haaveilin pari vuotta sitten tosissani alittavani maratoonilla 4 tunnin haamurajan mutta tuo tavoite on sittemmin muuttunut enemmänkin läpijuoksu teemaan. Nyt kun vain löytäisi itsestään sen vaihteen joka käskee menemään 3-4 kertaa viikossa lenkille jotta tavoite olisi mahdollista toteuttaa.
Talvi on mennyt salilla ja jääkiekkokaukaloissa sekä ylläpitävien juoksulenkkien parissa.
Pohjaa on juosta kuten sanoin mutta motivaatio laittaa tähtäin loppukesään on heikko.
Niin ja tosta ruumiinrakeenteesta puheenollen kuulun itse ns normaalivartaloisiin eli painoa on rapiat 70 kg ja pituutta karvan verran alle 180 cm.
Viimeisin puolimaraton oli ehdottomasti kunnianhimoisin juoksuni siihen asti mutta koskaan ei ole tuska juoksun aikana ollut myöskään yhtä kova. Keskeyttäminen kävi mielessä jo ennen 15 km pyykkiä. Lopulta juoksin maaliin ennätykseni rikkoneena.
Mutta kun se täysmaraton on ihan eri laji kuin puolimaraton. Sehän tässä hommassa arveluttaa. Lisäksi haluaisin nautiskella maratonin läpi joten silloin mun täytyy unohtaa 4 tunnin alitus vaikka puolikkaan aika siihen ehkä viittaakin.
Tartten kunnon tsempin jotta jaksan ruveta taas "oikeaksi juoksijaksi".
Maratonien mielekkyydestä..
13
1058
Vastaukset
- 2.50 hölkkääjä
"Se joukko joita maratoneilla näkee kärkipäässä ovat kevytrakenteiset ihmiset joita eivät salillakäynti ja lihasten pumppaaminen kiinnosta. Tässä porukassa on valitettavasti myös ne joukon kireäilmeisimmät tyypit joille maraton on ilmeisesti se "a thing" elämässään. Aikatavoitteet tiedetään minuuttien tarkkuudella mutta jotenkin häiritsee se valtava tavoitteellisuus ja itsensä ruoskinta. "
Tunnen aika paljon suhteellisen kovia maratoonareita (2.30 - 2.50 porukkaa) ja aika iloisia ja leppoisia ihmisiä ne on "siviilissä" enimmäkseen. Mutta tavoitteelliselle juoksijalle kisa on kisa, ja se vedetään tosissaan ja asenteella, ja se näkyy naamasta kun siellä kisapaikalla katselee.
Maratonin juoksu on mielekästä, jos tykkää juoksemisesta ja haluaa juosta maratonia. Puolikkaat ja muut matkat on ihan yhtälailla mielekkäitä, jos ne kiinnostaa enemmän. Vähän liikaa painottuu kuntojuoksu maratonille nykyään, vaikka lyhyemmistä matkoistakin voi saada paljon irti. - on se mukavaa
Kait siinä joku mielekkyys on kun moni sitä haluaa. Ehkä mielekkyyden kyseenalaistaa juuri ne, jotka itse eivät siihen pysty omaa saamattomuuttaan. Ja onneksi jokainen itse saa päättää oman vyötärönsä mitat, ilmeen tiukkuuden ja juoksun tavoitteet. Muiden mielipiteillä ei ole mitään väliä.
- Tugendbold
jos juokset puolikkaan 1:50 niin kyllä juokset kokonaisen alle 4:00 seuraavana kesänä jos itse sitä haluat. Nimittäin kokemusta on. Tosin se vaatii määrätietoista harjoittelua ja kilometrjä. Ensikesänä uudeleen. Tavoite on 3:30, jonka kyllä oman arvion perusteella pitäisi mennä, mutta jos ei mene niin ei se maailmaa kaada. Joku tavoite on kuitenkin oltava, jotta osaa harjoitella systemaattisesti ja päämäärätietoisesti.
Oma ohjelma alle 4 tunnin aikaan oli 70/30 systeemi, eli kovalla viikolla 70 km ja sitä seuraavalla lepovikolla 30 km. Kovalla viikolla 3 lenkkiä: 20-25 km hidas, ja 2*10-15 km, joista toinen kovaa. Loppu kävellen, että saat tarpeeksi kilometrejä per viikko. Lepoviikolla yksi 10-15 km lenkki ja loppu kävellen. Ainakin minulla toimi. Sitten kun on 2 kk aikaa juoksuun niin juokse muutama intervalli harjoitttelu 1 km kovaa ja 1 km lepoa *5=10 km.- Tugendbold
että painoa oli 77 kiloa ja pituutta 182 cm.
- kokeiltu on
"Joku tavoite on kuitenkin oltava, jotta osaa harjoitella systemaattisesti ja päämäärätietoisesti."
Jos se tavoite olisi juosta maratoni? Mitä merkitystä asetella aikatavoitteita, aika on se mikä se on ja paranee juoksukunnon parantuessa. Jos aikaa ajatellaan niin 3:30 ja 4:00 on ihan paskoja aikoja, mutta maratontestin läpäiseminen ilman kävelyaskelta on silti kunnioitettava teko. Kehitetään se kunto ensin ja katteellaan sitten mitä ne ajat on. - kokeiltu on
"Sitten kun on 2 kk aikaa juoksuun niin juokse muutama intervalli harjoitttelu 1 km kovaa ja 1 km lepoa *5=10 km."
Varma tapa vetää paikat jumiin nuo intervallivedot ja vaatii pitkää palauttelua. Ihan turhaa yli 3h maratoonarin mitään intervalleja vedellä. Mieluummin vauhtikestävyyslenkkejä ja mäkijuoksua. - yhdellä jalalla tp.
kokeiltu on kirjoitti:
"Joku tavoite on kuitenkin oltava, jotta osaa harjoitella systemaattisesti ja päämäärätietoisesti."
Jos se tavoite olisi juosta maratoni? Mitä merkitystä asetella aikatavoitteita, aika on se mikä se on ja paranee juoksukunnon parantuessa. Jos aikaa ajatellaan niin 3:30 ja 4:00 on ihan paskoja aikoja, mutta maratontestin läpäiseminen ilman kävelyaskelta on silti kunnioitettava teko. Kehitetään se kunto ensin ja katteellaan sitten mitä ne ajat on.Keskiverto varusmies pysyy tuossa vauhdissa (5min/km) mukana peräti cooperin verran eli 12 min (2,4km), sitten pitää jo poistua oksentelun ja lepuuttelun kautta pleikkarin ääreen.
- Tugendbold
kokeiltu on kirjoitti:
Jos se tavoite olisi juosta maratoni? Mitä merkitystä asetella aikatavoitteita, aika on se mikä se on ja paranee juoksukunnon parantuessa. Jos aikaa ajatellaan niin 3:30 ja 4:00 on ihan paskoja aikoja, mutta maratontestin läpäiseminen ilman kävelyaskelta on silti kunnioitettava teko. Kehitetään se kunto ensin ja katteellaan sitten mitä ne ajat on.jos tavoite ei ole juosta maratoonia niin ei kannata osallistua siihen. Jos tavoite on juosta se niin sitten kannattaa osallistua. Sitä ennen on tosin harjoiteltava ja siinä on otettava lähtötaso huomioon. Itse ainakin, kun teen jotain, mietin ensin mikä päämäärä halutaan saavuttaa ja mietin miten se saavutetaan ja sitten teen sen. Tämä koskee mm. maratonin juoksemista. Eli aikatavoitteen järki on se, että on päämäärä joka voidaan saavuttaa. On ihan turhaa lähteä juoksemaan 4 min kilometri vauhdilla maratoonia jos ei jaksa juosta edes 10 kilometriä sitä vauhtia. siksi pitää olla aikatavoite. Sillä lailla tiedetään etukäteen millä vauhdilla pitää juosta. Kun on aikatavoite asetettu voidaan laatia järkevä ohjelma jolla päämäärä saavutettaan. Sitten vain tehdään se. Näin itse ajattelen. Tosin ennen juoksua pitää asettaa aikatavoite sen hetken kunnon perusteella. Ja jos on harjoitellut niin kuin suunnitteli niin toki sen saavuttaa.
Toki 3:30 on huono jos ajattelee kilpailua, mutta omaan tasooni se on hyvä, kun edellinen maratooni meni 3:50. Kaikki eivät edes halua juosta maratoonia alle 3:00:n. - Tugendbold
kokeiltu on kirjoitti:
"Sitten kun on 2 kk aikaa juoksuun niin juokse muutama intervalli harjoitttelu 1 km kovaa ja 1 km lepoa *5=10 km."
Varma tapa vetää paikat jumiin nuo intervallivedot ja vaatii pitkää palauttelua. Ihan turhaa yli 3h maratoonarin mitään intervalleja vedellä. Mieluummin vauhtikestävyyslenkkejä ja mäkijuoksua.itsellä intervallit toivat lisää nopeutta perusuoksuun. Mäkiä onkin tarkoitus kokeilla keväällä ja kesällä.
- kokeiltu on
Tugendbold kirjoitti:
jos tavoite ei ole juosta maratoonia niin ei kannata osallistua siihen. Jos tavoite on juosta se niin sitten kannattaa osallistua. Sitä ennen on tosin harjoiteltava ja siinä on otettava lähtötaso huomioon. Itse ainakin, kun teen jotain, mietin ensin mikä päämäärä halutaan saavuttaa ja mietin miten se saavutetaan ja sitten teen sen. Tämä koskee mm. maratonin juoksemista. Eli aikatavoitteen järki on se, että on päämäärä joka voidaan saavuttaa. On ihan turhaa lähteä juoksemaan 4 min kilometri vauhdilla maratoonia jos ei jaksa juosta edes 10 kilometriä sitä vauhtia. siksi pitää olla aikatavoite. Sillä lailla tiedetään etukäteen millä vauhdilla pitää juosta. Kun on aikatavoite asetettu voidaan laatia järkevä ohjelma jolla päämäärä saavutettaan. Sitten vain tehdään se. Näin itse ajattelen. Tosin ennen juoksua pitää asettaa aikatavoite sen hetken kunnon perusteella. Ja jos on harjoitellut niin kuin suunnitteli niin toki sen saavuttaa.
Toki 3:30 on huono jos ajattelee kilpailua, mutta omaan tasooni se on hyvä, kun edellinen maratooni meni 3:50. Kaikki eivät edes halua juosta maratoonia alle 3:00:n.No kyllähän harjoitellessa varmasti saa paremman tai huonomman käsityksen omasta vauhdistaan. Siitä voi sitten laskea arvioitua aikaa. Mut omasta mielestäni jonkun tavoiteajan keksiminen ja liikaa siihen keskittyminen vaan haittaa harjoittelua.
Voisin sanoa että toiveeni seuraavalla maratonilla on 3:20, mutta ei se ole lenkillä mielessä. Uskon että pystyn kohottamaan kuntoni tuonne, mutta juoksen matkoja ja vauhteja mitkä tuntuu hyviltä enkä ala hampaat irvessä vääntämään lenkkejä jos menee vaikeaksi. Kellon näyttää mitä se näyttää, minä vain juoksen. - Tugedbold
kokeiltu on kirjoitti:
No kyllähän harjoitellessa varmasti saa paremman tai huonomman käsityksen omasta vauhdistaan. Siitä voi sitten laskea arvioitua aikaa. Mut omasta mielestäni jonkun tavoiteajan keksiminen ja liikaa siihen keskittyminen vaan haittaa harjoittelua.
Voisin sanoa että toiveeni seuraavalla maratonilla on 3:20, mutta ei se ole lenkillä mielessä. Uskon että pystyn kohottamaan kuntoni tuonne, mutta juoksen matkoja ja vauhteja mitkä tuntuu hyviltä enkä ala hampaat irvessä vääntämään lenkkejä jos menee vaikeaksi. Kellon näyttää mitä se näyttää, minä vain juoksen.minusta pitää olla alusta alkaen joku aikatavoite, sillä jos harjoittelee 3:20 aikaa tai 4:30 aikaa niin kyllä se harjoittelu eroaa toisistaan. Itse kannatan aikatavoitetta. Toki yksittäitä juoksua juostessa on turha ajatella sitä että juoksee joskus maratoonin. Paras keskittyä yksittäisee juoksuun. Sen sijaan josko juoksen maratoonin 3:30 vai 3:35 tai jopa 3:25 ei ole minulle mitään isoa merkitystä, sillä itsestä riippumattomat tekijät voivat vaikuttaa sen verran, mutta kumminkin päämäärään pyritään. Minusta maailamssa on ihan liikaa tyyppejä, joille kaikki käy ja menee minne tuuli kuljettaa. Ja se harjoitusohjelma tarvitaan, jotta ne harjoitukset tehdään ja levätään tarpeeksi. Toki harjoirusohjelman puitteissa voi mennä päivän fiilisten pohjalta, ilman että on täysin jäykkä ohjelma. Tosin jos juokset 3:20 niin kyllä varmaan tiedät tämän sanomattakin.
- vilosovi
Miksei olisi mielekästä juosta maratooni jos tekee mieli? Se että kerran juokset sen, ei tarkoita että sustakin tulee "kireäilmeinen tyyppi".
Meikäläisen "normaalivartalo (*)" juoksi maratonin reiluun viiteen tuntiin yhden kesän treenaamisella. Eka lenkki oli muuten 3 km; pidemmälle en jaksanut. Jossain vaiheessa huomasin että jaksan juosta "loputtomiin". Eli aika pienellätreenillä siitä selviää, jos tavoitteena on vain läpijuoksu. Jos innostuu, niin sitten seuraavalla kerralla parempi aika.
* 180 cm/85 kg - Ei maratonille
Mua maratontyyppinen juoksu ei kiinnosta pätkääkään, ja ärsyttää kun suurin osa tuntuu juuri tuollaisille matkoille tähtäävän. Mielummin lyhyempi mutta kovavauhtinen lenkki, kuin 15 km.
Jos maraton ei tunnu mielekkäältä, älä juokse. Ei "oikea juoksija" välttämättä maratoneja juokse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231730
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161442Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329992- 61990
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen90874- 66841
- 1770
- 46751
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9681Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62668