Mikä on paljon, mikä vähän?

Hiilihydraatteja

Mä päätin tänään aloittaa VHH-dieetin. Pyrin jättämään hiilihydraatit niin vähään kuin mahdollista. Tajusin vain ruokien tuoteselosteita lukiessani, että lähes joka ruuassa on jokatapauksessa vähän hiilihydraatteja. Anteeksi yleissivistymättömyyteni, mutta mikä siis on "liikaa" hiilihydraatteja ja mikä sopivasti?
Esim. Maitorahkassa on 58kcal, proteiinia 9,0g, hiilihydraattia 5,0g joista sokereita 5,0g.
Hernekeitossa 100g 124kcal, proteiinia 6,0g, hiilihydraattia 16,0g jne... (uskaltaako hernekeittoa siis syödä, hiilihydraattimäärä näyttää suurelta, mutta onko se?)
Miten minun siis kannattaa miettiä paljonko on liikaa esim. 100 grammassa? Täysin hiilihydraatiton on kai mahdoton olla :O

16

733

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruokavalio on aika mahdoton joten kannattaa pyrkiä vähähiilihydraattisuuteen. Hiilihydraattimäärä hernekeitossa on todella suuri joten se kannattaa jättää pois. Jonkinlaisena nyrkkisääntönä voidaan sanoa että jos hiilihydraatteja on alle 5 g /100g niin voi vapaasti syödä. Satunnaisesti voi tämänkin rajan hieman ylittää mutta vähäisessä määrin. Tärkeintä on oppia laskemaan vuorokautinen kmokonaishiilihydraattimäärä ja jos se jää alle 70 g niin asiat on hyvällä mallilla.

Itse syön maitotuotteita aika vapaasti, maitoa, piimää rasvaisena, kermaa smetanaa, jugurttia.

• Viestiketjunaloittaja

Tuli sitten vain mieleeni, että onko jotain muita vihanneksia kuin herneet, joissa on yllättävän suuri hiilihydraattipitoisuus? Tai osaatko/osaatteko sanoa onko jotain hedelmiä joita pitäisi välttää? Niistä kun ei voi tuoteselosteita lukea..

• Viestiketjunaloittaja kirjoitti:

Tuli sitten vain mieleeni, että onko jotain muita vihanneksia kuin herneet, joissa on yllättävän suuri hiilihydraattipitoisuus? Tai osaatko/osaatteko sanoa onko jotain hedelmiä joita pitäisi välttää? Niistä kun ei voi tuoteselosteita lukea..

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2034&fuclass=vegpot&specdiet=none&items=30&from=top&portion=100g&lang=fi

Tästä linkistä löytyy runsashiilihydraattiset kasvikset.

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2034&fuclass=frufresh&specdiet=none&items=30&from=top&portion=100g&lang=fi

Tästä linkistä taas löytyy runsashiilihydraattisia hedelmiä.

Kotimaiset marjat ovat hyvä vaihtoehto. Mustikka, vadelna, karpalo, lakka, viinimarjat ovat esimerkiksi vähähiilihydraattisia.

• ketjunaloittaja
        kj.mattila kirjoitti:

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2034&fuclass=vegpot&specdiet=none&items=30&from=top&portion=100g&lang=fi

Tästä linkistä löytyy runsashiilihydraattiset kasvikset.

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2034&fuclass=frufresh&specdiet=none&items=30&from=top&portion=100g&lang=fi

Tästä linkistä taas löytyy runsashiilihydraattisia hedelmiä.

Kotimaiset marjat ovat hyvä vaihtoehto. Mustikka, vadelna, karpalo, lakka, viinimarjat ovat esimerkiksi vähähiilihydraattisia.

sulle KJ.Mattila, annat hyviä ja hyödyllisiä neuvoja kaikille! Kaikkea hyvää sulle :-)

• Sanna_

Koo ketjun mitan viesti välit olivat 6-11 minuuttia.
      Etkö nyt Mattila ymmärrä että olet niin tyhmä että sinun trollailusi haisee kilometrin vastatuuleen.
      Kenen luulet lukevan tuonkin pätkän? Ketä varten sen tänne laitoit? Itseäsi vartenko?

Muta tärkeämpään asiaan:

Runsas rasva aiheuttaa diabetesta.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18301083
      "Fatty acids and insulin sensitivity." (suomenna itse)

http://herkules.oulu.fi/isbn9514268644/html/c222.html
      "Rasvasolun triglyseridien nopea lipolyysi nostaa veren FFA:n ja glyseridin määrää, jolloin luurankolihas lisääntyneen tarjonnan vuoksi alkaa käyttää energialähteenään glukoosin sijasta yhä enemmän rasvahappoja (Randle ym. 1963). Seerumin triglyseridipitoisuus on käänteisesti sidoksissa kehon insuliiniherkkyyteen (glukoosin hyväksikäyttönopeuteen). Kliiniset ilmentymät ovat suurentunut kompensatorinen paastoinsuliinipitoisuus, heikentynyt glukoosin sieto ja diabetes (Vanhala 1997, Taskinen & Kuusi 1997)."

http://home.edu.helsinki.fi/~palojoki/OPETUS/Syventava% 20rav%20kasv/metabolinen%20oireyhtyma,%20duodeci.pdf
      "Runsasrasvainen ruoka, erityisesti runsaasti
      tyydyttynyttä, kovaa rasvaa sisältävä ruokavalio,
      heikentää insuliiniherkkyyttä ja altistaa tyypin
      2 diabetekselle (Lichtenstein ja Schwab
      2000, Vessby 2000)."

http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli? p_artikkeli=nix00773
      "Insuliiniresistenssin tai häiriintyneen insuliinierityksen syitä ei lopullisesti tunneta mutta tällä hetkellä vallitsevan hypoteesin mukaan tautiin liittyy perinnöllinen häiriö elimistön energia-aineenvaihdunnassa; kyky polttaa rasvaa (mitokondrioissa) on huonontunut."

http://64.233.183.104/search?q=cache:Qghp3iGUwYIJ:home. edu.helsinki.fi/~palojoki/OPETUS/Syventava%2520rav%2520 kasv/elamantapamuutokset,%2520uusitupa%2520et%2520al%25 202004%2520duodecim.pdf diabetes %22uusitupa%22&hl=fi&c t=clnk&cd=8&gl=fi
      "Tärkeä
      havainto on, ettei insuliinineritys huonone vää-
      jäämättömästi vuosienkaan saatossa henkilöil-
      lä, joiden glukoosinsieto on heikentynyt, jos he
      kykenevät edes jonkin verran laihduttamaan, li-
      säämään liikuntaa ja muuttamaan ruokailutot-
      tumuksiaan terveellisempään suuntaan."

"Myös liikunta, ra-
      vintokuidun määrän lisääminen ja ravintoras-
      vojen muuttaminen pehmeämmiksi parantavat
      insuliiniherkkyyttä"

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p _artikkeli=sae08020&p_ylataso=&p_osio=
      "Aikuistyypin diabeteksen keskeiset vaaratekijät ovat lihavuus ja erityisesti vartalolihavuus, liikunnan puute sekä runsaasti rasvaa – erityisesti tyydyttynyttä rasvaa – ja vähän kuitua sisältävä ruokavalio."

"Tavoitteena on vähärasvainen terveellinen ruokavalio, jossa on runsaasti kasviksia, hedelmiä, marjoja ja vihanneksia ja jossa näkyvä rasva on pääasiallisesti juoksevaa tai kasvimargariinia."

http://64.233.183.104/search?q=cache:NJY2pANj9dAJ:www.k hl.fi/diabetes.pdf tutkimus %22diabetes%22&hl=fi&ct=cln k&cd=9&gl=fi
      "Tyypin 2 diabetes on usein osa oireyhtymää, jolle on ominaista muun muassa vatsakkuus, veren poik-
      keavat rasva-arvot, kohonnut verenpaine sekä häiriöt veren hyytymisessä."

"Tyypin 2 diabetesta hoidetaan laihduttamalla, vähärasvaisella ruokavaliolla, verensokerin tablettihoidolla ja tarvittaessa myös insuliinilla."

http://www.ebm-guidelines.com/terveysportti/Dlehti2.tun nista?a=Y&t=H&fname=duo95740.htm

Zone-dieetti tehokkain VHH-dieetti diabeteksen torjunnassa. Zonessa on rasvaa vain 30%.

"Sen sijaan Zone-tyyppiset dieetit muistuttavat nykyisiä ravitsemussuosituksia lukuun ottamatta pientä hiilihydraattimäärää ja suurta proteiinimäärää. Zone-tyyppiset dieetit ovat parantaneet vyötärölihavuutta ja dyslipidemiaa sekä pienentäneet insuliinipitoisuuksia paremmin kuin tavanomaiset vähärasvaiset ruokavaliot ylipainoisilla insuliiniresistenteillä naisilla (McAuley ym. 2006)."

• kyllästynytt

Mulle ei oo mitään väliä kuinka usein Mattila mun viesteihin vastaa, luulis että ei sinunkaan pyllyä se kaiva? Ja toisekseen, tässä viestissä kysyin vain ja ainoastaan neuvoja hiilihydraatittomaan ruokavalioon, en kaivannut pätemistä diapeteksestä. Voit niistä mennä selittämään eri palstalle :-)

Niin, ja pakko vielä sanoa kun mietit kuka Mattilan tekstejä jaksaa lukea; MINÄ ja myös useat muut ihmiset jotka ovat kiinnostuneet tästä aiheesta!

Siispä neiti Sanna_, onko liikaa pyydetty jos menisit varoittelemaan diapeteksestä aivan muille sivustoille ja jättää Mattilan (ja muut lukijat) rauhaan, kiitos! :-)

• kyllästynytt kirjoitti:

Mulle ei oo mitään väliä kuinka usein Mattila mun viesteihin vastaa, luulis että ei sinunkaan pyllyä se kaiva? Ja toisekseen, tässä viestissä kysyin vain ja ainoastaan neuvoja hiilihydraatittomaan ruokavalioon, en kaivannut pätemistä diapeteksestä. Voit niistä mennä selittämään eri palstalle :-)

Niin, ja pakko vielä sanoa kun mietit kuka Mattilan tekstejä jaksaa lukea; MINÄ ja myös useat muut ihmiset jotka ovat kiinnostuneet tästä aiheesta!

Siispä neiti Sanna_, onko liikaa pyydetty jos menisit varoittelemaan diapeteksestä aivan muille sivustoille ja jättää Mattilan (ja muut lukijat) rauhaan, kiitos! :-)

häirikkö joka on viettänyt palstalla jo vuosia aamusta iltaan eri nimimerkkejä käyttäen. Kyllä trolliakka palstalla tunnetaan.

En kyllä kutsuisi häntä neidiksi. Trolliakka skäriballeriina ei sellaista nimeä ansaitse.

• Tyttö18v

Mattila sentään oikeasti antaa tietoa hiilihydraateista, mikä on tämän palstan aihe. Sinulta, Sanna_, en ole nähnyt vielä ainoatakaan kirjoitusta missä keskustelisit kyseisestä aiheesta. Kaikilla ihmisillä on omat mielipiteet asioista ja niin on myös hyvä, mutta ihan oikeasti voi käyttää vähän järkeä ja jättää tämmöiset turhat "olet väärässä"-haukkumiset pois. Et saa itse siitä mitään, eikä kukaan muukaan saa!

Joskus tuntuu että olen viisaampi kuin monet muut "aikuiset"...

• Rikot jatkuvasti palstan sääntöjä kun et muuta osaa kirjoittaa kun syyttää minua vammaiseksi ja valehtelijaksi. Lisäksi vihjailet minun olevan pedofiili.

Kuinka kauan ylläpito sallii sinun kirjoittavan tuollaisia kun ne ovat sääntöjen vastaisia.

Säännöissä sanotaan:

Keskusteluissa ei saa:

* - Esittää asiattomia ja loukkaavia kommentteja muista keskustelijoista
        * - Esittää laitonta tai loukkaavaa materiaalia

Minä olen VHH-palstalla ja noudatan VHH-ruokavaliota omalla Antti Heikkilän viitoittamalla tavalla. Minä kirjoitan siis asiaa palstan aiheesta eikä minun tarvitse valehdella niinkuin en ole tehnyt lehtihaastatteluissakaan.

• Sanna_
        kj.mattila kirjoitti:

Rikot jatkuvasti palstan sääntöjä kun et muuta osaa kirjoittaa kun syyttää minua vammaiseksi ja valehtelijaksi. Lisäksi vihjailet minun olevan pedofiili.

Kuinka kauan ylläpito sallii sinun kirjoittavan tuollaisia kun ne ovat sääntöjen vastaisia.

Säännöissä sanotaan:

Keskusteluissa ei saa:

Minä olen VHH-palstalla ja noudatan VHH-ruokavaliota omalla Antti Heikkilän viitoittamalla tavalla. Minä kirjoitan siis asiaa palstan aiheesta eikä minun tarvitse valehdella niinkuin en ole tehnyt lehtihaastatteluissakaan.

palstan VHH:laiset lakkaavat valehtelemasta ja noudattavat esilletuomiasi sääntöjä niin minä lakkaan käymästä tällä palstalla. Plus sitten se kielletty massapostitus saa myös loppua, se jota Veijo harrastaa.

Trollisi eivät ole vakuuttavia.

Tämä on VHH-palsta ja otan oppia kielenkäyttööni VHH:laisilta, tokihan teikäläiset tietävät mikä kuuluu VHH:oon ja mikä ei. Jos kusipää- ja räkänokkaviestit sopivat VHH:oon niin kyllä minun viestinikin tänne kelpavat. Asia on vaan tässäkin niin että Mattila jälleen vaatii muitea noudattamaan sellaisia sääntöjä jota ei itse pysty eikä halua noudattaa.

Ja Mattila: itse laitoit tänne ilmoituksen poliisitutkinnasta tuon pedofiilijutun yhteydessä, niin polleaa poikaa olit. Ja nyt kieltäydyt tiukasti kertomasta mikä oli tutkinnan lopputulos. Syytteitä kunnianlouukauksesta ei nostettu.

Mattilaa on julkisesti sanottu myös valehtelijaksi. Miksi Mattila ei ole nostanut kunnialoukkauskannetta?

Saat pedo-vihjailut loppumaan sillä yksinkertaisella tavalla että kerrot mitä poliisi sai selville pedofiilijutussa.

Tuliko ymmärretyksi? Nyt sitten vaan katsotaan miten käy. Aloita kertomalla siitä tutkinnan lopputuloksesta.

• arvaa kuka ?
        kj.mattila kirjoitti:

Rikot jatkuvasti palstan sääntöjä kun et muuta osaa kirjoittaa kun syyttää minua vammaiseksi ja valehtelijaksi. Lisäksi vihjailet minun olevan pedofiili.

Säännöissä sanotaan:

Keskusteluissa ei saa:

MATTILA RIKKOO ITSE JOKAISTA NOISTA SÄÄNNÖISTÄ JA ITKEE YLLÄPIDOLLE KUN S AA KÖNIIN

• Arvooppa kuka?
        arvaa kuka ? kirjoitti:

MATTILA RIKKOO ITSE JOKAISTA NOISTA SÄÄNNÖISTÄ JA ITKEE YLLÄPIDOLLE KUN S AA KÖNIIN

Onko Mattila saanut köniinsä täällä?

Tuskin!!!!

• VP?
        Sanna_ kirjoitti:

palstan VHH:laiset lakkaavat valehtelemasta ja noudattavat esilletuomiasi sääntöjä niin minä lakkaan käymästä tällä palstalla. Plus sitten se kielletty massapostitus saa myös loppua, se jota Veijo harrastaa.

Tämä on VHH-palsta ja otan oppia kielenkäyttööni VHH:laisilta, tokihan teikäläiset tietävät mikä kuuluu VHH:oon ja mikä ei. Jos kusipää- ja räkänokkaviestit sopivat VHH:oon niin kyllä minun viestinikin tänne kelpavat. Asia on vaan tässäkin niin että Mattila jälleen vaatii muitea noudattamaan sellaisia sääntöjä jota ei itse pysty eikä halua noudattaa.

Ja Mattila: itse laitoit tänne ilmoituksen poliisitutkinnasta tuon pedofiilijutun yhteydessä, niin polleaa poikaa olit. Ja nyt kieltäydyt tiukasti kertomasta mikä oli tutkinnan lopputulos. Syytteitä kunnianlouukauksesta ei nostettu.

Mattilaa on julkisesti sanottu myös valehtelijaksi. Miksi Mattila ei ole nostanut kunnialoukkauskannetta?

Saat pedo-vihjailut loppumaan sillä yksinkertaisella tavalla että kerrot mitä poliisi sai selville pedofiilijutussa.

Tuliko ymmärretyksi? Nyt sitten vaan katsotaan miten käy. Aloita kertomalla siitä tutkinnan lopputuloksesta.

Sanna

Suomeksi sanottuna :

Älä jauha pas kaa. M inulta saa jokainen asiallinen kysymys asiallisen vastauksen.

Lapiota kutsun edelleen lapioksi ja räkänokkaa räkänokaksi.

Syyt ja seuraukset ystävä hyvä.

terv Veijo

• VP?
        Sanna_ kirjoitti:

Karia kutsun ryssäksi.

• VEIJO SWE LINKÖP.
        Arvooppa kuka? kirjoitti:

Onko Mattila saanut köniinsä täällä?

Tuskin!!!!

Mattila saa pataan joka foorumilla missä kirjoittelee ja joka päivä.

• Täällä "vaippapaviaani" avasi taas uudestaan temmellyskentän "vanhasta virrestä" kun eivät muuta hoksanneet. Nyt on kuitenkin tunniste olemassa "parjausyndoma" taudille, tosin en tiedä sopiiko eläimille, ehkä kokeiltu hiirillä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1450
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      99
      1164
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      257
      972
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe