sesta. Eli mihin tähtää adventtikirkon opetuss Matt.26:26-28 jakeissa, joissa viittaa mm: leivän murtamisessaan ruumiiseensa ja kehoittaa opetuslapsiaan syömään tuon aterioinnin yhdeydessä "ruumistaan". Matt.26:26-28. "Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi Opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää: tämä on minun ruumiini".
Mihin Jeesus tähtää tällä "leivällä"? Miten adventistit tämän edellä mainitun jakeen tulkitsevat, niin että voisimme sen ymmärtää syvän Hengellisesti ja, että se selittäisi Jeesuksen oman elämänymmärryksen selityksen opetuslapsilleen sen Hengellisen merkityksen sisällön? Yleensä kristilliset kirkot opettavat eritavoin tämän Jeesuksen ehtoollisen henkisen merkityksen, mutta kaikki he kuitenkin uskovat, että tämä on jonkinmoinen mysteeri joka sisältyy tähän viimeiseen ehtoollisateriaan.
Matt.26:27-28."Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "juokaa tästä kaikki": jae 28."Sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi". Nämähän ovat Pyhän ehtoollisen asetussanat, aivan niinkuin kirkot opettavat! Mitä johtopäätöksiä näistä sanoista adventisti tyekee olisi hyvä tietää, sillä siitä paljastuisi adventismin "hengellinen kirkon-opin tila? Olisi hyvä tietää teidän kaikki tarvittavat johtopäätökset voidaksemme ymmärtää mihin teidän perimmäinen oppinne rakentuu?
Epäilemättä nämä edellä mainitut tekstit olivat äärettömän syvälle luotaavia - opettavavia, joita Jeesus Kristus syvästi viritti opetuslasten mieliin tuossa merkityksellisessä ehtoollisessa. Nähtävästi Hänellä olikin tapana silloin, kun hän söi yhdessä opetuslastensa kanssa, aivankuin teroittaa heidän ajatuksiinsa/mieliinsä sitä suurta totuutta, johonka hänen oma maailmankatsomuksensa perustui ja jota opetuslasten ei tulisi koskaan unhoittaa. "Tehkää tämä minun muistokseni", niinkuin evankeliumit sen kertovat, sillä hänen aikansahan oli lopussa fyysisessä ruumiissa.
Mikä oli tuo oppi jota Jeesus tahtoi teroittaa opetuslastensa mieleen ja jota hän pyysi opetuslastensa aina muistamaan onko tämä aivan selvä myöskin adventisteille, mikä se oppi on joka saattaisi todellista Kristuksen seuraajaa muistuttaa, hänen syödessään ja juodessaan, mistä ruoka on joka saattaisi meitä muistuttaa, mikä se on joka teki opetuslasten ruuan ja leivän niin siunatuksi ja pyhäksi, että siinä oli koko Kristuksen ruumiin vaikutus mukana eli Pyhä Henki? Olkaa hyvät ja vastatkaa!
Matt.26:26-28. Mikä on Adventtikirkon opetus "Pyhästä ehtoollis-
25
627
Vastaukset
16. Herran ehtoollinen
Herran ehtoollisella osallistumme Jeesuksen ruumiin ja veren vertauskuvista ja siten ilmaisemme uskomme häneen, Herraamme ja Vapahtajaamme. Ehtoollisessa Kristus on läsnä kohdatakseen ja vahvistaakseen kansaansa. Siitä osallistuessamme me iloiten julistamme Herran kuolemaa siihen asti, kun hän tulee takaisin. Ehtoolliselle valmistautumiseen kuuluu itsetutkistelu, katumus ja synnintunnustus.
Mestari asetti jalkainpesun palveluksen kuvaamaan toistuvaa puhdistusta, ilmaisemaan halukkuutta toistensa palvelemiseen Kristuksen kaltaisessa nöyryydessä ja yhdistämään sydämemme rakkaudessa. Ehtoollispalvelus on avoin kaikille uskoville kristityille.(1.Kor. 10:16,17; 11:23-30; Matt. 26:17-30; Ilm. 3:20; Joh. 6:48-63; 13:1-17.)
Timo- karlpaul
Mutta et vastannut siihen, jota nimenomaan ajoin takaa, että mikä tuon Jeesuksen Pyhän ehtoollisen vertauskuva kätkee sanomana sisäänsä, eli tuo leivän ja viinin nauttiminen, mikä on sen sisältämä sanoma, sillä eihän se ole pelkkä kuollut sokea tiedoton, muistoateria joka vietetään Jeesus Kristuksen sovituskuoleman muistoksi. Onko tuossa leivässä ja viinissä jotakin muutakin, kuin vain, että Kristuksen ruumis ja veri tulee niiden osaksi, jotka siinä mielentilassa, että voivat sitä vastaanottaa? Onko tähän "ehtoollisateriaan kätkeytynyt jotakin vieläkin syvällisempää, jonka ihminen voi kokea osallistuessaan todellisella sydämellä?
karlpaul kirjoitti:
Mutta et vastannut siihen, jota nimenomaan ajoin takaa, että mikä tuon Jeesuksen Pyhän ehtoollisen vertauskuva kätkee sanomana sisäänsä, eli tuo leivän ja viinin nauttiminen, mikä on sen sisältämä sanoma, sillä eihän se ole pelkkä kuollut sokea tiedoton, muistoateria joka vietetään Jeesus Kristuksen sovituskuoleman muistoksi. Onko tuossa leivässä ja viinissä jotakin muutakin, kuin vain, että Kristuksen ruumis ja veri tulee niiden osaksi, jotka siinä mielentilassa, että voivat sitä vastaanottaa? Onko tähän "ehtoollisateriaan kätkeytynyt jotakin vieläkin syvällisempää, jonka ihminen voi kokea osallistuessaan todellisella sydämellä?
Kyse on muistoateriasta, joka kuvaa Jeesuksen kuolemaa ristillä. Emme usko transubstantiaatioon emmekä konsubstantiaatioon. Uskomme Jeesuksen läsnäoloon ehtoollistilaisuudessa. Ehtoollinen ei ole mystiikkaa.
Timo- atventisi
karlpaul kirjoitti:
Mutta et vastannut siihen, jota nimenomaan ajoin takaa, että mikä tuon Jeesuksen Pyhän ehtoollisen vertauskuva kätkee sanomana sisäänsä, eli tuo leivän ja viinin nauttiminen, mikä on sen sisältämä sanoma, sillä eihän se ole pelkkä kuollut sokea tiedoton, muistoateria joka vietetään Jeesus Kristuksen sovituskuoleman muistoksi. Onko tuossa leivässä ja viinissä jotakin muutakin, kuin vain, että Kristuksen ruumis ja veri tulee niiden osaksi, jotka siinä mielentilassa, että voivat sitä vastaanottaa? Onko tähän "ehtoollisateriaan kätkeytynyt jotakin vieläkin syvällisempää, jonka ihminen voi kokea osallistuessaan todellisella sydämellä?
pyhällä ehtoollisella on tarkoitettu meille muistuttamaan siitä, että me pelastumme ainoastaan Jeesuksen ansion tähden.
Luulisin että se on sama myöskin luterilaisessa seurakunnassa?
Me syömme leivän ja juomme viinin, jotka kuvainnolisesti ovat vertaus Jeesuksen lihasta ja verestä, jotkä hän uhrasi meidän syntiemme tähden, että me hänessä ja hänen kauttaan tulisimme pelastetuiksi. - näinkö on ?
Onko ehtoollispalvelus Adventtikirkossa avoin kaikille uskoville kristityille, huolimatta siitä mihin kirkkoon he kuuluvat?
karlpaul kirjoitti:
Mutta et vastannut siihen, jota nimenomaan ajoin takaa, että mikä tuon Jeesuksen Pyhän ehtoollisen vertauskuva kätkee sanomana sisäänsä, eli tuo leivän ja viinin nauttiminen, mikä on sen sisältämä sanoma, sillä eihän se ole pelkkä kuollut sokea tiedoton, muistoateria joka vietetään Jeesus Kristuksen sovituskuoleman muistoksi. Onko tuossa leivässä ja viinissä jotakin muutakin, kuin vain, että Kristuksen ruumis ja veri tulee niiden osaksi, jotka siinä mielentilassa, että voivat sitä vastaanottaa? Onko tähän "ehtoollisateriaan kätkeytynyt jotakin vieläkin syvällisempää, jonka ihminen voi kokea osallistuessaan todellisella sydämellä?
"Tehkää tämä minun muistokseni..." on myös Jeesuksen oma sana. Ehkä se on ehtoollisen yksinkertaisin selitys ja ainoa, jossa ei joudu niihin vaikeuksiin, jotka mystinen tai sakramentaalinen ehtoollisen tulkinta aiheuttaa. Uskon kuitenkin, että uskovalle ihmiselle ehtoollinen on tarkoitettu hetkeksi, jossa sovitus Kristuksessa tulee eläväksi ja konkreettiseksi. Synti näkyy kaikessa karmeudessaan ja Jumalan armo kaikkikattavana ja pelastavana voimana.
Pidän Lutherin vertauksesta. Ota kappale rautaa... voit koskettaa ja tutkailla sitä. Sitten laitat sen raudan tuleen kunnes se tulee punahehkuiseksi. Se on edelleen rautaa, mutta jos kosket sitä, tiedät ettei se ole sama rauta. Sitten hän viittaa ehtoollisen elementteihin. Leipä on edelleen leipää. Mutta kun uskossa ehtoollisessa siihen koskemme, ei se enää ole sama leipä...
Loppuajatuksena vielä se, ettei ehtoollinen ole Jeesuksen kuolemaan viittaava hautaus... tai uusi ristiinnaulitseminen, vaan sen tarkoitus on viedä siihen osallistuva ylösnousemuskokemukseen. Siksi alkuseurakunta mursi leipää kiitollisin mielin.
Kainäinkö on ? kirjoitti:
Onko ehtoollispalvelus Adventtikirkossa avoin kaikille uskoville kristityille, huolimatta siitä mihin kirkkoon he kuuluvat?
Adventtikirkossa on avoin ehtoolliskäytäntö.
Kai- Jeesukseen
näinkö on ? kirjoitti:
Onko ehtoollispalvelus Adventtikirkossa avoin kaikille uskoville kristityille, huolimatta siitä mihin kirkkoon he kuuluvat?
omana Lunastajanaan:
- karlpaul
TimoFlink kirjoitti:
Kyse on muistoateriasta, joka kuvaa Jeesuksen kuolemaa ristillä. Emme usko transubstantiaatioon emmekä konsubstantiaatioon. Uskomme Jeesuksen läsnäoloon ehtoollistilaisuudessa. Ehtoollinen ei ole mystiikkaa.
TimoNiin adventisteillahan onkin pelkästään materialistinen näkemys Jeesuksen Kristuksen elämänopista, johon ei sovi lainkaan henkinen esoteerinen näkemys jota nimenomaan Jeesus Kristus painotti.
- karlpaul
Kai_A kirjoitti:
"Tehkää tämä minun muistokseni..." on myös Jeesuksen oma sana. Ehkä se on ehtoollisen yksinkertaisin selitys ja ainoa, jossa ei joudu niihin vaikeuksiin, jotka mystinen tai sakramentaalinen ehtoollisen tulkinta aiheuttaa. Uskon kuitenkin, että uskovalle ihmiselle ehtoollinen on tarkoitettu hetkeksi, jossa sovitus Kristuksessa tulee eläväksi ja konkreettiseksi. Synti näkyy kaikessa karmeudessaan ja Jumalan armo kaikkikattavana ja pelastavana voimana.
Pidän Lutherin vertauksesta. Ota kappale rautaa... voit koskettaa ja tutkailla sitä. Sitten laitat sen raudan tuleen kunnes se tulee punahehkuiseksi. Se on edelleen rautaa, mutta jos kosket sitä, tiedät ettei se ole sama rauta. Sitten hän viittaa ehtoollisen elementteihin. Leipä on edelleen leipää. Mutta kun uskossa ehtoollisessa siihen koskemme, ei se enää ole sama leipä...
Loppuajatuksena vielä se, ettei ehtoollinen ole Jeesuksen kuolemaan viittaava hautaus... tai uusi ristiinnaulitseminen, vaan sen tarkoitus on viedä siihen osallistuva ylösnousemuskokemukseen. Siksi alkuseurakunta mursi leipää kiitollisin mielin.
KaiNiin Jeesus sanoi, että tehkää tämä "minun muistokseni"! Mutta Jeesus liitti yksinomaan tuon "minun muistokseni Kristukseen, eli Elämän Henkeen Jumalaan, jossa Jeesuksen fyysinen peroona ilmaisi Jumalan Elämän Hengen toiminnan fyysisen persoonan välityksellä. Kristus ilmaisi itsensä Jeesuksen persoonan lihallisen ruumiin kautta Isän Jumalan taivaan valtakunnan hallitsijan tahdon, eli tuon fyysisen temppelin kautta Jumalan Elämän Hengen rakkaudellisen tahdon. Ei hänen Jeesuksen persoonallinen ruumis suinkaan voikkaan mitään Jumalan tahtoa ilmaista, vaan Kristus oli yhtä Isän Jumalan kanssa.
Tämä Kristus/Rakkaus oli se "ruumis" joka meidän puolestamme annetaan, ja tämä leipä ja viini symbolisoi tuota Rakkautta joka ristille naulittiin tuon Jeesuksen fyysisen ruumiin ohella. Mutta olihan se kuitenkin niin, että samalla juutalaiset ylipapit ja kirjan oppineet hylkäsivät tuon Jeesuksen persoonaasa ilmituodun Jumalallisen rakkauden, he aivankuin polkivat tuo Kristusrakkauden jalkoihinsa.
Eli se oli kaikkeuden Isän Jumalallisen Rakkauden Hengellinen ruumis, josta Jeesus puhuu opetuslapsilleen. Niinhän se on ollut kautta historian, että syrjäytetään Jeesuksen opetukseen liittyvät "sakramentit", ja sitten selitetään ne Jeesuksesta luopuneen kirkon keksimiksi. Ja kuitenkin niistä puhutaan evankeleumeissa. Mutta materialistisen adventtikirkon kantaa ei voi kuin kummastella, mutta käytännössä tuskin se edes onkaan kristillinen kirkko.
Apost.7:48_49."Korkein ei kuitenkaan asu käsillä tehdyissä huoneissa; sillä näin sanoo profeetta:" "Taivas on minun valtaistuimeni ja maa minun jalkojeni astuinlauta; minkäkaltaisen huoneen te minulle rakentaisitte, sanoo Herra. Tai mikä paikka olisi minun leposijani? Miettikää tätä Paavalin tekstiä! - sanan kumoajat
karlpaul kirjoitti:
Niin adventisteillahan onkin pelkästään materialistinen näkemys Jeesuksen Kristuksen elämänopista, johon ei sovi lainkaan henkinen esoteerinen näkemys jota nimenomaan Jeesus Kristus painotti.
Oikea Jeesus on sapatin Herra. Sitten on se toinen herra joka ei käskyistä ja raamatun sanasta paljon piittaa vaan kääntää kaiken päinvastaiseksi, siltä ei henkeä puutu, mutta se onkin väkevän eksytyksen henki.
- karlpaul
TimoFlink kirjoitti:
Kyse on muistoateriasta, joka kuvaa Jeesuksen kuolemaa ristillä. Emme usko transubstantiaatioon emmekä konsubstantiaatioon. Uskomme Jeesuksen läsnäoloon ehtoollistilaisuudessa. Ehtoollinen ei ole mystiikkaa.
TimoEi tietenkään ehtoollinen itsessään ole mystiikkaa, mutta sen perimmäinen merkitys tuntuu olevan sinulle aivan tuntematon!
- karlpaul
sanan kumoajat kirjoitti:
Oikea Jeesus on sapatin Herra. Sitten on se toinen herra joka ei käskyistä ja raamatun sanasta paljon piittaa vaan kääntää kaiken päinvastaiseksi, siltä ei henkeä puutu, mutta se onkin väkevän eksytyksen henki.
Onko sitten adventismi juuri sitä eksytyksen henkeä?
- pyh!
karlpaul kirjoitti:
Niin Jeesus sanoi, että tehkää tämä "minun muistokseni"! Mutta Jeesus liitti yksinomaan tuon "minun muistokseni Kristukseen, eli Elämän Henkeen Jumalaan, jossa Jeesuksen fyysinen peroona ilmaisi Jumalan Elämän Hengen toiminnan fyysisen persoonan välityksellä. Kristus ilmaisi itsensä Jeesuksen persoonan lihallisen ruumiin kautta Isän Jumalan taivaan valtakunnan hallitsijan tahdon, eli tuon fyysisen temppelin kautta Jumalan Elämän Hengen rakkaudellisen tahdon. Ei hänen Jeesuksen persoonallinen ruumis suinkaan voikkaan mitään Jumalan tahtoa ilmaista, vaan Kristus oli yhtä Isän Jumalan kanssa.
Tämä Kristus/Rakkaus oli se "ruumis" joka meidän puolestamme annetaan, ja tämä leipä ja viini symbolisoi tuota Rakkautta joka ristille naulittiin tuon Jeesuksen fyysisen ruumiin ohella. Mutta olihan se kuitenkin niin, että samalla juutalaiset ylipapit ja kirjan oppineet hylkäsivät tuon Jeesuksen persoonaasa ilmituodun Jumalallisen rakkauden, he aivankuin polkivat tuo Kristusrakkauden jalkoihinsa.
Eli se oli kaikkeuden Isän Jumalallisen Rakkauden Hengellinen ruumis, josta Jeesus puhuu opetuslapsilleen. Niinhän se on ollut kautta historian, että syrjäytetään Jeesuksen opetukseen liittyvät "sakramentit", ja sitten selitetään ne Jeesuksesta luopuneen kirkon keksimiksi. Ja kuitenkin niistä puhutaan evankeleumeissa. Mutta materialistisen adventtikirkon kantaa ei voi kuin kummastella, mutta käytännössä tuskin se edes onkaan kristillinen kirkko.
Apost.7:48_49."Korkein ei kuitenkaan asu käsillä tehdyissä huoneissa; sillä näin sanoo profeetta:" "Taivas on minun valtaistuimeni ja maa minun jalkojeni astuinlauta; minkäkaltaisen huoneen te minulle rakentaisitte, sanoo Herra. Tai mikä paikka olisi minun leposijani? Miettikää tätä Paavalin tekstiä!gnostilainen pelle, joka on harhaoppia.
sanan kumoajat kirjoitti:
Oikea Jeesus on sapatin Herra. Sitten on se toinen herra joka ei käskyistä ja raamatun sanasta paljon piittaa vaan kääntää kaiken päinvastaiseksi, siltä ei henkeä puutu, mutta se onkin väkevän eksytyksen henki.
Esimerkiksi sunnuntai eksytys on Julkisin koko Kristin uskossa! Sitä ei vielä Paavalin aikana tunnettu!
Ehtoollisesta antaa Johanneksen Evankeliumin 13 luku todellisen merkityksen. Mikäli kukaan luottaa
Johanneksen ilmoitukseen?
Olen ollut juttusilla Buddhalaiten ja Hindujen kanssa Ehtoollisesta. Heidän näkemyksensä poikkeavat
Kristillisyydestä, koska he sanovat Ehtoollistilaisuutta Jumalan syönnin tilaisuudeksi. He siis molemmat
uskonnot sanovat Kristinuskovia Ihmisyöjiksi eli Cannipalisteiksi? Tämän tähden Kristinusko on
Paremmin leviämässä Kastittomien parissa. Tosin he voivat lisätä Kristillisyyden yhdeksi lisä uskokseen
, että varmuuden vuoksi edes jokin Jumala heitä auttaisi. Tämän kertoi minulle Shinto uskova.
ja ehtoollisen siunaus tulee todellakin uskon kautta, eikä jonkinlaisen mystillisen muuttumisen kautta.
Laajemmin ehtoollisesta keskusteltaessa, Raamattu toteaa, että ehtoollisen yhteydessä voi koetella itseään.
No, äkkiseltään tulee mieleen semmoinen, että siellä yhteysaterialla saattaa omatunto muistuttaa, että on
katkeruus ja anteeksiantamattomuus mielessä jotain ihmistä kohtaan. Se pitää sitten pyrkiä korjaamaan
mielessään (myöhemmin ehkä paremminkin), jotta voi jatkaa Herran sovituskuoleman muistamista.
Kun Jeesus opettaa Isä Meidän -rukouksen ja toteaa siinä yhteydessä, että ellette anna anteeksi, ei Isäkään
anna anteeksi teille - tämä on hyvä muistaa ehtoollisen yhteydessä.
Joh. 6:53
Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille:
ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että ehtoollisainekset muuttuisivat salaperäisesti Herran ruumiiksi.
Vaan uskotaan tehtyyn Golgatan työhön ja tullaan siten uskon kautta - ei mystiikan - siunatuiksi.
Meidät on kerran puhdistettu, kylvetetty ja ehtoollinen kuvaa sitten ikäänkuin jalkojen pesua.
Ihan fyysisestikin käytetään joskus ehtoollisen yhteydessä jalkojen pesua kuvaamaan kertyneestä
synnistä puhdistautumista. On sillä fyysisellä jalkojenpesulla toki monta muutakin hyvää esikuvallisuutta.
Kasteestakin sanotaan ettei se ole synnin saastan poispesemistä vaan hyvän omantunnon pyytämistä.
Uskosta on siis kyse. Mutta niinkuin varoitettiin tulemasta ehtoolliselle tyhjin vatsoin ahmimaan, siihen
aikaan kun ehtoollinen oli ihan ateria, niin älkäämme menkö ehtoollisen yhteydessä mahdollisesti
suoritettavaan jalkojenpesuun mahdollisimman likaisin jaloin, sillä se ei todista hyvää uskoa, vaan
pikemminkin pastorin nöyryyttämistä väkipakolla ja merkitsee sitä, ettet ole kestänyt koetusta.
Ei meitä kehoteta koettelemaan pastoria vaan itseämme.
1.Kor.11:27
Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
30 Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois.
31 Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi;
32 mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta,
ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi.
33 Sentähden, veljeni, kun kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne.
34 Jos kenellä on nälkä, syököön kotonaan, ettette kokoontuisi tuomioksenne.
Jos kenellä on nälkä, syököön kotonaan, ettette kokoontuisi tuomioksenne.- karlpaul
Voi sitä säälittävää tietämättömyyttä joka vallitsee näissä ihmisoppiin rakennetuissa "uskonnollisissa lahkokirkoissa. Apost.7:50-52."Eikö minun käteni ole tätä kaikkea tehnyt?' Te niskurit ja ympärileikkaamattomat sydämeltä ja korvilta, aina te vastustatte Pyhää Henkeä - niinkuin teidän isänne, niin tekin. Ketä profeetoista eivät teidän isänne vainonneet? He tappoivat ne, jotka ennustivat sen vanhurskauden tulemista, jonka kavaltajiksi ja murhaajiksi te nyt olette tulleet, nämä tekstit ovat suunnattu teille pettävien oppienne puolustajille, 'tässä tapauksessa adventisteille'. dualistiselle opille jolla ei ole Jeesuksen Kristuksen opin kanssa mitään yhteistä.
- niskureita riittää
karlpaul kirjoitti:
Voi sitä säälittävää tietämättömyyttä joka vallitsee näissä ihmisoppiin rakennetuissa "uskonnollisissa lahkokirkoissa. Apost.7:50-52."Eikö minun käteni ole tätä kaikkea tehnyt?' Te niskurit ja ympärileikkaamattomat sydämeltä ja korvilta, aina te vastustatte Pyhää Henkeä - niinkuin teidän isänne, niin tekin. Ketä profeetoista eivät teidän isänne vainonneet? He tappoivat ne, jotka ennustivat sen vanhurskauden tulemista, jonka kavaltajiksi ja murhaajiksi te nyt olette tulleet, nämä tekstit ovat suunnattu teille pettävien oppienne puolustajille, 'tässä tapauksessa adventisteille'. dualistiselle opille jolla ei ole Jeesuksen Kristuksen opin kanssa mitään yhteistä.
Jotka syövät sianlihaa ja muuta inhoittavaa, sekä hiiriä niistä kaikista tulee loppu sanoo HERRA. Tuli lankeaa alas taivaasta ja kuluttaa heidät, tämä on toinen kuolema tulinen järvi. Heitä on niin paljon kuin meressä on hiekkaa.
Ihmisoppiin tukeutuvat syövät sianlihaa ja muuta inhoittavaa. Ihmisoppeihin tukeutuvat vastustavat myöskin Jumalan siunaamaa sapattia, ja vastustuksesta huolimatta ovat olevinaan Pyhän Hengen johdossa, mutta heissä on pettäjän henki. - karlpaul
niskureita riittää kirjoitti:
Jotka syövät sianlihaa ja muuta inhoittavaa, sekä hiiriä niistä kaikista tulee loppu sanoo HERRA. Tuli lankeaa alas taivaasta ja kuluttaa heidät, tämä on toinen kuolema tulinen järvi. Heitä on niin paljon kuin meressä on hiekkaa.
Ihmisoppiin tukeutuvat syövät sianlihaa ja muuta inhoittavaa. Ihmisoppeihin tukeutuvat vastustavat myöskin Jumalan siunaamaa sapattia, ja vastustuksesta huolimatta ovat olevinaan Pyhän Hengen johdossa, mutta heissä on pettäjän henki.halki; ja hänen opetuslastensa oli nälkä, ja he rupesivat katkomaan tähkäpäitä ja syömään". Lue nuo seuraavat 6 jaetta, niin minä autan 8-jakeen lukemisessa. "Sillä Ihmisen Poika on sapatin Herra".
Ne jotka pimeydessä vaeltavat eivät paljaalla lakitiedolla lähde kulkemaan oikeaa tietä, jolleivat näe valoa, - tulee olla Kristuksen sanan todistus: joka näyttää tien. Luontokin opettaa ajattelevaa ihmistä enemmän vaiti-olollaan, - pieni kastepisarakin heijastaa koko Kristuksen maailmaa! Ja se on elävä esimerkki siitä suuresta elämästä josta Jeesus Kristus kertoo evankeliumeissaan. Jumalan pojan täydellisyydestä, joka on asetettu jokaisen ihmisen elämän esikuvaksi ja se on päämäärämme, sen edessä on lihan ja veren langettava. - pyh!
karlpaul kirjoitti:
halki; ja hänen opetuslastensa oli nälkä, ja he rupesivat katkomaan tähkäpäitä ja syömään". Lue nuo seuraavat 6 jaetta, niin minä autan 8-jakeen lukemisessa. "Sillä Ihmisen Poika on sapatin Herra".
Ne jotka pimeydessä vaeltavat eivät paljaalla lakitiedolla lähde kulkemaan oikeaa tietä, jolleivat näe valoa, - tulee olla Kristuksen sanan todistus: joka näyttää tien. Luontokin opettaa ajattelevaa ihmistä enemmän vaiti-olollaan, - pieni kastepisarakin heijastaa koko Kristuksen maailmaa! Ja se on elävä esimerkki siitä suuresta elämästä josta Jeesus Kristus kertoo evankeliumeissaan. Jumalan pojan täydellisyydestä, joka on asetettu jokaisen ihmisen elämän esikuvaksi ja se on päämäärämme, sen edessä on lihan ja veren langettava.umpipimeässä, sen me jo tiedämme.
karlpaul kirjoitti:
Voi sitä säälittävää tietämättömyyttä joka vallitsee näissä ihmisoppiin rakennetuissa "uskonnollisissa lahkokirkoissa. Apost.7:50-52."Eikö minun käteni ole tätä kaikkea tehnyt?' Te niskurit ja ympärileikkaamattomat sydämeltä ja korvilta, aina te vastustatte Pyhää Henkeä - niinkuin teidän isänne, niin tekin. Ketä profeetoista eivät teidän isänne vainonneet? He tappoivat ne, jotka ennustivat sen vanhurskauden tulemista, jonka kavaltajiksi ja murhaajiksi te nyt olette tulleet, nämä tekstit ovat suunnattu teille pettävien oppienne puolustajille, 'tässä tapauksessa adventisteille'. dualistiselle opille jolla ei ole Jeesuksen Kristuksen opin kanssa mitään yhteistä.
Voisikohan Kari-Paul hieman selventää ottamaansa marssijärjestystä Ehtoollisesta. Todellakin ei olisi
liikaa pyydetty, jos Kari-Paul hieman valaisisi näitä hänen mielestään valistumattomia. Ymmärsin hyvin
Timon ja Kain selon teon Ehtoollisesta, en ole ymmärtänyt Kari-Paulin ajatuksen juoksua tästä Ehtoollis asiasta? Kysyn vain, että koeta antaa ihan ymmärrettävä selostus, kuinka mielestäsi olisi näiden asia juonten
kulun laita?- karlpaul
Hermanni-itse kirjoitti:
Voisikohan Kari-Paul hieman selventää ottamaansa marssijärjestystä Ehtoollisesta. Todellakin ei olisi
liikaa pyydetty, jos Kari-Paul hieman valaisisi näitä hänen mielestään valistumattomia. Ymmärsin hyvin
Timon ja Kain selon teon Ehtoollisesta, en ole ymmärtänyt Kari-Paulin ajatuksen juoksua tästä Ehtoollis asiasta? Kysyn vain, että koeta antaa ihan ymmärrettävä selostus, kuinka mielestäsi olisi näiden asia juonten
kulun laita?Matt.26:26-28. Lue tämä tekstit omakohtaisella ajatuksella, niin ettet vedä siihen yhteisösi oppitulkintaa mukaan. Kirjoitin mielestäni aika selventävästi oman henkilökohtaisen näkemykseni, jonka ymmärsin kohdistuvan tekstin sisältämään sisäiseen näkemykseen siitä, mihin Jeesus tahtoi ohjata opetuslastensa sisäisen ymmärryksen/tajunnan.
Kun nyt Jeesus oli opetuslapsineen viimeisen kerran pääsiäislammasta syömässä. Niin he nyt söivät yhdessä päivällisen, toisin-sanoen ehtoollisaterian, syötiinhän se illalla. Mutta kun ateria oli syöty, otti Jeesus leivän ja kiitti, mursi ja antoi opetuslapsille "sanoen: ottakaa, syökää: tämä on minun "ruumiini". Ja niin hän otti myöskin kalkin, ja kiitti, antoi opetuslapsille ja sanoi: juokaa tästä kaikki. Sillä tämä on minun vereni: Tämä on tapahtunut Uuden testamentin mukaan, näiden tekstien mukaan näin tapahtui. Tämän kirjoitetun testamentin mukaan, joka monen tähden vuodatetaan syntein anteeksi saamiseksi". Matt.26:26-28.
Nämä tekstit ovat Pyhä'n ehtoollisen asetussanat, näinhän kirkot opettavat kuten tiemmä adventtikirkkokin'. Jokainen kirkko on tehnyt omat johtopäätöksensä, ja mihin johtopäätöksiin sitten on kukin kirkko tullut, mutta varmasti kuitenkin erilaisiin koska on jälleen tuhansia erilaisia näkemyksiä ja tulkintoja kullakin kirkko ja lahko suunnalla.
Meidän tulisi käyttää kaikki mahdollinen omakohtainen ymmärryksemme kapasiteetti, ja kaikki tarvittavat johtopäätökset, voidaksemme ymmärtää, mihin Jeesus sanoillaan on tähdännyt, jotka hän erikoisesti kohdisti opåetuslapsilleen, - sanoessaan: "ottakaa syökää: tämä on minun ruumiini. Ja samoin viinistä: tämä on minun vereni: juokaa kaikki".
Nähtävästi Jeesuksella oli tapana, erikoisesti silloin kun hän aterioitsi opetuslastensa kanssa, teroittaa heidän mieliinsä aivan kouriintuntuvalla tavalla sitä totuutta johon hänen oma maailmankatsomuksensa perustui, ja sitä ei opetuslasten suinkaan tulisi unohtaa. Ja kun nyt Jeesus söi heidän kanssaan viimeisen kerran, niin tästä ateriasta muodostui vieläkin: sanoisinko juhlavampi, lisäyksenä "tehkää tämä minun muistokseni".
Niin todellakin mikä oli se oppi, jota Jeesus tahtoi opetuslasten erikoisesti painavan mieliinsä, kun he yhdessä söivät? "Kun teitä on kaksi tai kolme yhdessä, niin silloin minä olen teidän kanssanne aina tämän aikakauden loppuun asti". Saattaisihan tietysti opetuslapsi vaikka yksinkin syödessään muistaa Jeesuksen sitä perusoppia jonka jeesus oli antanut.
Ja se Jeesuksen antama perusoppi oli se, että kaikki mikä sisälsi tämän Jumalaisen kosmisen ymmärryksen/tajunnan täyttämänä, niin sen kaiken takana on Jumalainen rakkauden ikuisesti pysyvä henki. Ihminen luulee vain, että luonnossa on kuolleita paikkoja, että siellä on elotonta olemassa. Te luulette, että tämä leipä, jota syötte, tämä viini jota juotte, on kuolutta. Ja ihmiset puhuvat kuolleista ja sokeista luonnon voimista, ja kuitenkin ne ovat synnyttäneet veden, ja siitä on tehty viini, ja vilja on kasvanut pellolla ja siitä on leipä syntynyt,
Siis kaiken takana on ikuisesti pysyvä Jumalainen tajunta/ymmärrys. Jumalainen minä, se jota on kutsuttu, ja jota Jeesus kutsui Jumalaksi/Kristukseksi ja johonka myöskin Paavali liitti elämänsä Damaskon kokemuksen seurauksena. Jeesus edusti Kristusta fyysisessä persoonassaan. Tämä Kristus on kaiken elämän takana. - karlpaul
pyh! kirjoitti:
umpipimeässä, sen me jo tiedämme.
On yhden tekevää jos minä kuljen ulkoisessa pimeydessä, mutta se että sinä kuljen hengen pimeydessä' sillä on suuri elämään vaikuttava tekijä. Eikö niin?
- sapatista kiitolline
karlpaul kirjoitti:
halki; ja hänen opetuslastensa oli nälkä, ja he rupesivat katkomaan tähkäpäitä ja syömään". Lue nuo seuraavat 6 jaetta, niin minä autan 8-jakeen lukemisessa. "Sillä Ihmisen Poika on sapatin Herra".
Ne jotka pimeydessä vaeltavat eivät paljaalla lakitiedolla lähde kulkemaan oikeaa tietä, jolleivat näe valoa, - tulee olla Kristuksen sanan todistus: joka näyttää tien. Luontokin opettaa ajattelevaa ihmistä enemmän vaiti-olollaan, - pieni kastepisarakin heijastaa koko Kristuksen maailmaa! Ja se on elävä esimerkki siitä suuresta elämästä josta Jeesus Kristus kertoo evankeliumeissaan. Jumalan pojan täydellisyydestä, joka on asetettu jokaisen ihmisen elämän esikuvaksi ja se on päämäärämme, sen edessä on lihan ja veren langettava.ainakin silloin tällöin. Joskus metsälenkillä laittanut mustikan suuhuni kulkiessani.
Pihassakin olen joskus kulkenut marjapuskan ohitse laittanut sieltä marjan jos toisenkin suuhuni.
Hyvä esimerkki on Jeesus.
Sapatin pyhyys ei siitä kärsi vaikka kävellessä laitammekin jotain suuhumme, kun emme syyllisty varkauteen. Tietysti on syödessä hyvä pysähtyä, että ei vahingossa tukehdu.
Joskus olen syönyt sapattina eväitäkin jossain vuoren kukkulalla ja ihastellut Luojan kätten töitä. - karlpaul
Hermanni-itse kirjoitti:
Voisikohan Kari-Paul hieman selventää ottamaansa marssijärjestystä Ehtoollisesta. Todellakin ei olisi
liikaa pyydetty, jos Kari-Paul hieman valaisisi näitä hänen mielestään valistumattomia. Ymmärsin hyvin
Timon ja Kain selon teon Ehtoollisesta, en ole ymmärtänyt Kari-Paulin ajatuksen juoksua tästä Ehtoollis asiasta? Kysyn vain, että koeta antaa ihan ymmärrettävä selostus, kuinka mielestäsi olisi näiden asia juonten
kulun laita?Onha todellakin selvää, ettei Jeesus tuolla ehtoollisleivällä ja viinillä suonkaa omaa fyysistä ruumistaan kuvannut. Vaan siihen liittyi hyvin paljon tärkeämpi merkitys, Siisen kyllä liittyi Kristuksen-ruumiin symboolinen merkitys, ja tuo Kristus on saman kuin Jumalan Poika, ja Jumalan Poika kuvaa sitä Hänen Rakkautta joka syntyi (ingarnoitui) maailmaan meidän keskeen/keskellemme, eli ruumistui Jeesuksenn.
Siksi Jeesus tuo evankeliumeissaan aina esiin sen, että minä, vaan Isä minussa minu persoonallisuudessani - ruumiissani, joka sinänsä ei ole mitään koska se on ajassa häviävä ja maaksi muuttuva, tästä hän muistuttaa myöskin hyvin usein opetuslapsiaankin. Siksi Jeesus tuossa ehtoollistilaisuudessa erikoisesti painotti opetuslapsilleen tuon leivän ja viinin merkitystä, että tämä leipä jota syötte muunakin aikana, esim aterioidessanne, niin muistakaa, että se antaa elämän hengestä joka siihen kätkeytyy, sillä sekin on osa Jumalan ruumiista, samoin vesi on ikuisen Jumalan henkeä.
Kaikki elämän-energia jota me käytämme on Kristuksessa Jumalan Pojassa eläväksi tehty, vilja joka pellolla kasvaa ja josta tehdään leipä, se on elämän Jumalallisen Rakkauden ansiota siihen on kätkeytynyt Jumalan elämän Hengen kasvattava voima, samoin veteen jota kaikki kasvit tarvitseva, on elämää antava voima, viini jota nautitte on myöskin minun ruumistani. Eli Jeesus edusti tuossa leivässä ja viinissä Jumalaista elämän tajuntaa Kristusa Jumalan Rakkauden henkeä. Eli siis koko maapallon elämä on Kri9stuksessa Jumalan Pojassa toimiva elämä.
Meidän fyysinen ruumiimme toimii vain Jumalan antaman hengen ansiosta, joten koko elämä maapallolla toimii Hänen antaman henkensä voimasta, eli antaa meille kaiken minkä tämä fyysinen ruumiimme tarvitsee, niin viljan, veden kuin mitä ikinä tarvitsemme. Ja tätä Jeesus nimenomaan tarkoitti tuolla viimeisellä ehtoollisella opetuslapsilleen, sillä olihan hän heidän kanssaan viimeisen kerran ennen poilähtään, että ihminen muistaisi sen, että kaikki on pyhitetty minkä hän ruumiinsa ravinnoksi nauttiin, sillä siinä on aina Jumalan Rakkauden tähden siunaus mukana.
Kyllä me liian usen hotkimme rokamme ajattelematta syvällisesti ruuakaan kätkeytyneen siunaavan merkityksen. Jeesus kun käveli ja liikkui opetuslapsineen viljapellollakin, niin silloinkin hän opetti heille mikä merkitys noihin viljan tähkiin sisältyi, hän varmasti muistutti, että niissäkin Jumala Isän siunaus kätketty, kun nyt syötte vaikka niitä jyviä, niin siinä Isän Kristuksen ruumista, sillä elämän henki on sille antanut kasvuvoiman. Isän Poika on Kristus, eli Jumala eläväksi tekevä Rakkaus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2026973
- 594622
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s364191- 713229
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161945Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271686- 171670
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401573- 341439
- 1431227