Jep, elikkäs uutta maastopyörää ois tarkoitus hankkia. Maksimihintana olisi n. 700 €
Itse olen ajatellut jotain Dirt-tyylistä, ei tietenkää pakollinen. Levyjarrut myös, väliä ei minulle ole ovatko ne mekaaniset vai hydrauliset.
Tässä vaihtoehdot mitä olen ajatellut, mielellään lisää ehdotuksia ja omia kokemuksia näistä pyöristä.
Kona Stuff 2008
Insera Dirt Rock 2010
Jamis Komodo 1 2011
Jamis Exile 1 2011
Canyon Yellowstone 3.0
Kona Fire Mountain 2011
Tossahan noi, 1. sijalla minunmielestäni noista on tällä hetkellä Tuo Jamiksen komodo.
Maastopyörää ostamassa, vinkkejä kiitos.
71
3676
Vastaukset
- joseezi
Elikkäs tuosta listasta unohtui Scott YZ 15, se nyt varmaa 2. sijalla komodn jälkeen. :)
- Realismia kiitos
Ei onnistu. :( Maastopyörä jousituksineen on niin monimutkainen laite, ettei sitä saa normaalihintaan 700€:lla. Kannattaa katsella malleja 1500€ ja siitä ylöspäin tai käytettyjä.
Ilmeisesti kysyjä hakee pyörää hiukan eri tarkoitukseen kuin kuvittelet. Luultavasti haetaan enemmän yleispyörää sekalaiseen ajoon kuin maastopyörää. Yleisajoon tuollanen 700 euron pyörä menettelee jo hyvinkin.
- -
Mikäs jäykkäperässä nyt niin monimutkaista on?
- vähän neuvoa
a.s kirjoitti:
Ilmeisesti kysyjä hakee pyörää hiukan eri tarkoitukseen kuin kuvittelet. Luultavasti haetaan enemmän yleispyörää sekalaiseen ajoon kuin maastopyörää. Yleisajoon tuollanen 700 euron pyörä menettelee jo hyvinkin.
Jos kysyjä hakee oikeasti yleiskäytöön pyörää, niin maastopyörä on sitten ihan väärä ratkaisu lähtökohdiltaan. Neuvoisin sitten katsomaan esimerkiksi Kona Dew plussaa tai ihan cc:tä yleiskäyttöön, siihen kun saa kiinni tarvittaessa mm. tarakan. Jos sen joustokeulan oikeasti ehdottomasti haluaa, niin toimivan pyörän lähtöhinta on noin 1300-1500 euroa. Silloin se on jo suht kunnollinen maastopyörä, tosin jäykkäperäisenä.
Dirt-tyylisellä kysyjä ei oikeasti tee yhtään mitään, nämä dirttivehkeet ovat painavia ja yleispyöräksi sopimattomalla runkogeometrialla varustettuja turhakkeita. Ja "dirt-look" pyörät ovat romuja huonoilla osilla.
Joku käytetty _kunnollinen_ maastopyörä voi vielä mennä. Ja silloin jäykällä keulalla mieluiten.
Teräsrunkoinen Suomessa aikanaan valmistettu Tunturi Mattrixx Matra tai Equillar voisi mennä vielä yleispyöränäkin, tai sitten välivuosien Kayapo ajalta ennen kuin valmistus siirtyi Unkariin. vähän neuvoa kirjoitti:
Jos kysyjä hakee oikeasti yleiskäytöön pyörää, niin maastopyörä on sitten ihan väärä ratkaisu lähtökohdiltaan. Neuvoisin sitten katsomaan esimerkiksi Kona Dew plussaa tai ihan cc:tä yleiskäyttöön, siihen kun saa kiinni tarvittaessa mm. tarakan. Jos sen joustokeulan oikeasti ehdottomasti haluaa, niin toimivan pyörän lähtöhinta on noin 1300-1500 euroa. Silloin se on jo suht kunnollinen maastopyörä, tosin jäykkäperäisenä.
Dirt-tyylisellä kysyjä ei oikeasti tee yhtään mitään, nämä dirttivehkeet ovat painavia ja yleispyöräksi sopimattomalla runkogeometrialla varustettuja turhakkeita. Ja "dirt-look" pyörät ovat romuja huonoilla osilla.
Joku käytetty _kunnollinen_ maastopyörä voi vielä mennä. Ja silloin jäykällä keulalla mieluiten.
Teräsrunkoinen Suomessa aikanaan valmistettu Tunturi Mattrixx Matra tai Equillar voisi mennä vielä yleispyöränäkin, tai sitten välivuosien Kayapo ajalta ennen kuin valmistus siirtyi Unkariin.Riippuu käsittääkseni, myös paljon ajajan iästä millainen pyörä on sopiva yleiskäyttöön ja ennenkaikkea se riippuu ajotottumuksista ja -tyylistä. Jos joku haluaa ajaa dirt-tyylisellä pyörällä niin annetaan sen ajaa.
- joo joo
a.s kirjoitti:
Riippuu käsittääkseni, myös paljon ajajan iästä millainen pyörä on sopiva yleiskäyttöön ja ennenkaikkea se riippuu ajotottumuksista ja -tyylistä. Jos joku haluaa ajaa dirt-tyylisellä pyörällä niin annetaan sen ajaa.
Eihän tässä kielletty ajamasta sillä dirtillä, mutta koitin neuvoa parempaakin ratkaisua. Dirtissä on muuten vain kaksi ratasta kampisarjassa, joten se asfalttikäyttöön kunnolla soveltuva välitys puuttuu kokonaan. Ajaminen ei ole mukavaa pitkän päälle. Ihan rauhassa jos tekee mieli ajaa panssarivaunulla joka ei oikeasti sovellu yleispyöräksi. Neuvoisin silti oikeasti kallistumaan cc:n tai Kona Dew plussan kaltaisen pyörän suuntaan tai sitten tavallinen jäykkäkeulainen maastopyörä ilman sitä dirtti-henkeä.
joo joo kirjoitti:
Eihän tässä kielletty ajamasta sillä dirtillä, mutta koitin neuvoa parempaakin ratkaisua. Dirtissä on muuten vain kaksi ratasta kampisarjassa, joten se asfalttikäyttöön kunnolla soveltuva välitys puuttuu kokonaan. Ajaminen ei ole mukavaa pitkän päälle. Ihan rauhassa jos tekee mieli ajaa panssarivaunulla joka ei oikeasti sovellu yleispyöräksi. Neuvoisin silti oikeasti kallistumaan cc:n tai Kona Dew plussan kaltaisen pyörän suuntaan tai sitten tavallinen jäykkäkeulainen maastopyörä ilman sitä dirtti-henkeä.
Jos joku on ostamassa dirt-tyylistä pyörää, joka ei ole aito dirt-pyörä vaan lähinnä dirt-pyörän ja katupyörän sekoitus tai maastopyörä/katupyörä tyylistä pyörää niin hän on tuskin kiinnostunut esim. cyclocross pyörästä. Tuskin edes aidosta maastopyörästä. Omia pyörä unelmia ei aina kannata muille tyrkyttää.
- Heh heh
a.s kirjoitti:
Jos joku on ostamassa dirt-tyylistä pyörää, joka ei ole aito dirt-pyörä vaan lähinnä dirt-pyörän ja katupyörän sekoitus tai maastopyörä/katupyörä tyylistä pyörää niin hän on tuskin kiinnostunut esim. cyclocross pyörästä. Tuskin edes aidosta maastopyörästä. Omia pyörä unelmia ei aina kannata muille tyrkyttää.
"Dirt-tyylinen" ei kuulosta kovin turvalliselta vaihtoehdolta. :D
Heh heh kirjoitti:
"Dirt-tyylinen" ei kuulosta kovin turvalliselta vaihtoehdolta. :D
Jos noita pyöriä käy läpi mitä tuossa ketjun aloittaja on maininnut niin ei niissä mitään ihmeellistä ole. Turvallisuuskin on aivan normi luokkaa.
- Kysyn vain
Mihin käyttöön olet ajatellut fillaria? Saat parempia vastauksia, jos erittelet käyttötarkoituksen. Joku crossari tms. on yleispyöränä fiksumpi valinta kuin dirt. Jos taas oikeasti haet maastopyörää, ei budjettisi riitä.
- joseezi
Siis ihan perusajeluun, tärkeintä että pyörällä pystyy ajamaan joka paikassa. Esim joku 600-700e maastopyörä lukitettavalla joustokeulalla, nyt on mielessä tälläiset pyörät kuin Tunturi Rambler Compia tai n. 600-700e Corratecia.
- Pyörä tarkoitukseen
joseezi kirjoitti:
Siis ihan perusajeluun, tärkeintä että pyörällä pystyy ajamaan joka paikassa. Esim joku 600-700e maastopyörä lukitettavalla joustokeulalla, nyt on mielessä tälläiset pyörät kuin Tunturi Rambler Compia tai n. 600-700e Corratecia.
Unohda joustokeulaiset yleisajossa tuossa hintaluokassa. Niistä "joustokeuloista" ei ole kuin harmia. Eli joko täysin jäykkä maastopyörä tai crossari.
Halpoja täysjäykkiä maastureita ei oikein ole Suomen markkinoilla. Nishikillä oli Bigfoot'sta jäykkäkeulainen versio vielä viime vuonna, mutta nyt se on pudonnut pois mallistosta. Jos sitä ei löydy, niin sitten katsele halpoja crossareita. KONA:n viimevuotista Jake'a esimerkiksi voi löytyä vielä jostain, mutta kyse on täysin yksittäiskappaleista.
Toisaalta joku perus fixikin voi toimia yleisajossa ihan kivasti:
http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=paddy_wagon
Tuohon lukkikset ja kengät vielä pakettina. - joseezi
Pyörä tarkoitukseen kirjoitti:
Unohda joustokeulaiset yleisajossa tuossa hintaluokassa. Niistä "joustokeuloista" ei ole kuin harmia. Eli joko täysin jäykkä maastopyörä tai crossari.
Halpoja täysjäykkiä maastureita ei oikein ole Suomen markkinoilla. Nishikillä oli Bigfoot'sta jäykkäkeulainen versio vielä viime vuonna, mutta nyt se on pudonnut pois mallistosta. Jos sitä ei löydy, niin sitten katsele halpoja crossareita. KONA:n viimevuotista Jake'a esimerkiksi voi löytyä vielä jostain, mutta kyse on täysin yksittäiskappaleista.
Toisaalta joku perus fixikin voi toimia yleisajossa ihan kivasti:
http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=paddy_wagon
Tuohon lukkikset ja kengät vielä pakettina.Todellakaan en mitään pyöräilyä harrasta, vaan tarviin n. vuodeksi edullisen kestävän polkupyörän. Ja btw ei ole minkään näköistä käyttöä millekkään 1500e maastopyörälle. Perusedullinen etujousitettu maastopyörä.
- Kaikkea et voi saada
joseezi kirjoitti:
Todellakaan en mitään pyöräilyä harrasta, vaan tarviin n. vuodeksi edullisen kestävän polkupyörän. Ja btw ei ole minkään näköistä käyttöä millekkään 1500e maastopyörälle. Perusedullinen etujousitettu maastopyörä.
Ei ole olemassa perusedullista jousitettua maastopyörää, jos ei pidä 1500€:a edullisena. ;) Kun haet edullista kestävää polkupyörää, tulee sen olla yksinkertainen: ei jousitusta eikä vaihteita.
Toinen vaihtoehto on ostaa halpa maastopyörä ja sen jälkeen erikseen se edullinen maastopyörä. Sinun valintasi. Jos haet vain fillaria nurkilla pyörittelyyn, hanki fixi.
Yksi kompromissi olisi hankkia temppuiluun halpa BMX ja nurkillapyörittelyyn tosi halpa fixi.
http://www.bestbrakes.net/product_info.php?products_id=2441
https://www.budgetsport.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=56395110
Jälkimmäistä on vain kahta kokoa, joten osuvatko kohdalleen? - joseezi
Kaikkea et voi saada kirjoitti:
Ei ole olemassa perusedullista jousitettua maastopyörää, jos ei pidä 1500€:a edullisena. ;) Kun haet edullista kestävää polkupyörää, tulee sen olla yksinkertainen: ei jousitusta eikä vaihteita.
Toinen vaihtoehto on ostaa halpa maastopyörä ja sen jälkeen erikseen se edullinen maastopyörä. Sinun valintasi. Jos haet vain fillaria nurkilla pyörittelyyn, hanki fixi.
Yksi kompromissi olisi hankkia temppuiluun halpa BMX ja nurkillapyörittelyyn tosi halpa fixi.
http://www.bestbrakes.net/product_info.php?products_id=2441
https://www.budgetsport.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=56395110
Jälkimmäistä on vain kahta kokoa, joten osuvatko kohdalleen?Sanotaanko sitten näin että haluan perus kaupunki/sora-ajoon tarkoitetun mastopyörän. En mitään ihmesinkuloita ja bmx minulla on tällä hetkellä jolle ei ole minkäännäköistä käyttöä. Ostospäätökseksi jää näillä näkymin Kona Nunu -11 http://www.bikeshop.fi/index.php?module=ekauppa&type=2&product=B11NN&listpos=5
- Jep, mutta
joseezi kirjoitti:
Sanotaanko sitten näin että haluan perus kaupunki/sora-ajoon tarkoitetun mastopyörän. En mitään ihmesinkuloita ja bmx minulla on tällä hetkellä jolle ei ole minkäännäköistä käyttöä. Ostospäätökseksi jää näillä näkymin Kona Nunu -11 http://www.bikeshop.fi/index.php?module=ekauppa&type=2&product=B11NN&listpos=5
Yleispyöränä esimerkiksi Kauppaveljien kauppaama samanhintainen GT GTR Type CX on parempi.
joseezi kirjoitti:
Sanotaanko sitten näin että haluan perus kaupunki/sora-ajoon tarkoitetun mastopyörän. En mitään ihmesinkuloita ja bmx minulla on tällä hetkellä jolle ei ole minkäännäköistä käyttöä. Ostospäätökseksi jää näillä näkymin Kona Nunu -11 http://www.bikeshop.fi/index.php?module=ekauppa&type=2&product=B11NN&listpos=5
Tuo Kona Nunu näyttäisi olevan aivan ok pyörä kuvailemaasi ajoon. Aito maastopyörä se ei vielä ole, mutta perus kaupunki/sora-ajoon se riittää. Joka paikan yleispyöräksi se on aivan sopiva. Jopa tuo etujousi RockShox Dart 2 on riittävä tuohon perus kaupunki/sora-ajoon. Tuohon käyttöön ei aitoa maastopyörää tarvitse.
- Joo joo
a.s kirjoitti:
Tuo Kona Nunu näyttäisi olevan aivan ok pyörä kuvailemaasi ajoon. Aito maastopyörä se ei vielä ole, mutta perus kaupunki/sora-ajoon se riittää. Joka paikan yleispyöräksi se on aivan sopiva. Jopa tuo etujousi RockShox Dart 2 on riittävä tuohon perus kaupunki/sora-ajoon. Tuohon käyttöön ei aitoa maastopyörää tarvitse.
Joo, mutta Konalta vaikka Jake tai Dew ovat parempia yleispyöriä.
Joo joo kirjoitti:
Joo, mutta Konalta vaikka Jake tai Dew ovat parempia yleispyöriä.
Olen huomannut sen, että tällä palstalla suositellaan ajon kuin ajoon cyclocross pyörää tai sitten tuota Kona Dewiä. Kaikille nyt vain tuo cyclocross pyörä ei käy eikä myöskään Kona Dew. Tuollainen sanotaan vaikka "kaupunkimaastopyörä" soveltuu hyvin yleiskäyttöön.
- syytä muistaa
a.s kirjoitti:
Olen huomannut sen, että tällä palstalla suositellaan ajon kuin ajoon cyclocross pyörää tai sitten tuota Kona Dewiä. Kaikille nyt vain tuo cyclocross pyörä ei käy eikä myöskään Kona Dew. Tuollainen sanotaan vaikka "kaupunkimaastopyörä" soveltuu hyvin yleiskäyttöön.
Sopiihan se kaupunkimaastopyörä yleiskäyttöön, mutta siihen on sitten olemassa tietty edellytys, joka on syytä sisäistää ja pitää mielessä: kaupunkimaastopyörä EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA ole maastopyörä, eikä siis sovi todella maastoajoon, koska sen keula ja muut komponentit eivät sellaista käyttöä kestä. Kaupunkimaastopyörällä ei siis ole mitään järkeä lähteä metsään, koska pyörä ei sellaiseen ajoon sovellu, korkeintaan nyt jollekin suht helpolle polulle.
RockShox Dart 2 on sinänsä xc-käyttöön soveltuva keula, jos loput pyörästä ei ole halvinta mahdollista roskaa. Yllättävää, että Kona Nunu on jopa dart2 keulalla varustettu pyörä, eikä millään suntourin halpiksella varusteltu. syytä muistaa kirjoitti:
Sopiihan se kaupunkimaastopyörä yleiskäyttöön, mutta siihen on sitten olemassa tietty edellytys, joka on syytä sisäistää ja pitää mielessä: kaupunkimaastopyörä EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA ole maastopyörä, eikä siis sovi todella maastoajoon, koska sen keula ja muut komponentit eivät sellaista käyttöä kestä. Kaupunkimaastopyörällä ei siis ole mitään järkeä lähteä metsään, koska pyörä ei sellaiseen ajoon sovellu, korkeintaan nyt jollekin suht helpolle polulle.
RockShox Dart 2 on sinänsä xc-käyttöön soveltuva keula, jos loput pyörästä ei ole halvinta mahdollista roskaa. Yllättävää, että Kona Nunu on jopa dart2 keulalla varustettu pyörä, eikä millään suntourin halpiksella varusteltu.Aivan niin tuollainen "kaupunkimaastopyörä" soveltuu sorateille ja isoille poluille, mutta ei todelliseen maastoajoon. Sopiva yleispyörä. Kaupunkiajossakin se on aivan hyvä. Monelle aivan riittävä pyörä.
- jep jep
a.s kirjoitti:
Aivan niin tuollainen "kaupunkimaastopyörä" soveltuu sorateille ja isoille poluille, mutta ei todelliseen maastoajoon. Sopiva yleispyörä. Kaupunkiajossakin se on aivan hyvä. Monelle aivan riittävä pyörä.
alkuperäisen kysyjän tarkoittamaan käyttöön crossari tai fixikin on fiksumpi valinta.
- -
jep jep kirjoitti:
alkuperäisen kysyjän tarkoittamaan käyttöön crossari tai fixikin on fiksumpi valinta.
"alkuperäisen kysyjän tarkoittamaan käyttöön crossari tai fixikin on fiksumpi valinta. "
*facepalm* - Ihan pikku juttu
- kirjoitti:
"alkuperäisen kysyjän tarkoittamaan käyttöön crossari tai fixikin on fiksumpi valinta. "
*facepalm*Perustele!
- asfaltille maantiepyörä
- maastoon maastopyörä
- kaupunkiin citypyörä jep jep kirjoitti:
alkuperäisen kysyjän tarkoittamaan käyttöön crossari tai fixikin on fiksumpi valinta.
Niin, mutta alkuperäinen kysyjä ei ole kiinnostunut edes noista crossareista tai fixistä. Minkätakia pitää ajaa pyörätyypillä jolla ei halua ajaa?
- -
a.s kirjoitti:
Niin, mutta alkuperäinen kysyjä ei ole kiinnostunut edes noista crossareista tai fixistä. Minkätakia pitää ajaa pyörätyypillä jolla ei halua ajaa?
"Minkätakia pitää ajaa pyörätyypillä jolla ei halua ajaa? "
Koska palstan asiantuntija on näin päättänyt, siksi. - jep jep
- kirjoitti:
"Minkätakia pitää ajaa pyörätyypillä jolla ei halua ajaa? "
Koska palstan asiantuntija on näin päättänyt, siksi.Niin, tai siksi, että se olisi paljon fiksumpi valinta ajateltuun käyttöön. ;)
- voi vittu
- kirjoitti:
"Minkätakia pitää ajaa pyörätyypillä jolla ei halua ajaa? "
Koska palstan asiantuntija on näin päättänyt, siksi.Olette te pyöräilypuristit sitten vittumaista sakkia. Sanonpahan sen suoraan.
jep jep kirjoitti:
alkuperäisen kysyjän tarkoittamaan käyttöön crossari tai fixikin on fiksumpi valinta.
Jos käytäjällä ei ole käyttöä crossarille tai fixille, niin miksi sellaisen pitäisi ostaa? Kaikki ei vain yksinkertaisesti halua ajaa kyseisillä pyörätyypeillä. Tietysti on aina fiksumpi valinta ostaa pyörätyyppi mille on käyttöä ja millä tulee ajettua. Pyörä ostetaan käyttöä varten ei varastoon.
- Juuri näin!!!
a.s kirjoitti:
Jos käytäjällä ei ole käyttöä crossarille tai fixille, niin miksi sellaisen pitäisi ostaa? Kaikki ei vain yksinkertaisesti halua ajaa kyseisillä pyörätyypeillä. Tietysti on aina fiksumpi valinta ostaa pyörätyyppi mille on käyttöä ja millä tulee ajettua. Pyörä ostetaan käyttöä varten ei varastoon.
Tuossa on se luu! Käyttäjällä on paljon enemmän käyttöä sekä fixille että crossarille kuin maastopyörän näköiselle pyörällä. Kapea renkainen fixi on hyvä vaihtoehto yleispyöräksi kaupungissa ja crossari vähän kenelläkään renkailla (~32mm) toimii, jos tarkoitus on ajaa poluillakin.
Juuri näin!!! kirjoitti:
Tuossa on se luu! Käyttäjällä on paljon enemmän käyttöä sekä fixille että crossarille kuin maastopyörän näköiselle pyörällä. Kapea renkainen fixi on hyvä vaihtoehto yleispyöräksi kaupungissa ja crossari vähän kenelläkään renkailla (~32mm) toimii, jos tarkoitus on ajaa poluillakin.
Omat pyörä unelmat eivät sovi kailille. Fixit sopivat käyttöön joillekkin pyöräilyn harrastajille. Useimmille pyörätyyppi on kuitenkin täysin sopimaton. Kuten myös nuo crossarit sopivat joillekkin pyöräilyn harrastajille, mutta eivät kaikille. Useimmat haluaa ajaa muilla pyörätyypeillä. Itse en ajaisi muuten fixillä enkä myöskään crossarilla metriäkään. Oli pyörätyypit sitten nk. asiantuntijan mukaan kuinka hyviä tahansa.
- Oh hoh
a.s kirjoitti:
Omat pyörä unelmat eivät sovi kailille. Fixit sopivat käyttöön joillekkin pyöräilyn harrastajille. Useimmille pyörätyyppi on kuitenkin täysin sopimaton. Kuten myös nuo crossarit sopivat joillekkin pyöräilyn harrastajille, mutta eivät kaikille. Useimmat haluaa ajaa muilla pyörätyypeillä. Itse en ajaisi muuten fixillä enkä myöskään crossarilla metriäkään. Oli pyörätyypit sitten nk. asiantuntijan mukaan kuinka hyviä tahansa.
Selitäpä miten muka fixi olisi epäsopiva nurkilla pyörittelyyn. Se on yksinkertainen, kevyt ajettava ja toimintavarma. Varsinkin kun sitä verrataan wannabe maastopyörään.
Fixi on jo niin suosittu, että valtamerkitkin myyvät omia versioitaa! Niissä on usein mahdollisuus vapaarattaaseen ja runkokin on lähempänä maantie- kuin ratapyörää.
http://nishiki.fi/mallisto/maantie/road-master-ss
Crossari on tämän päivän yleispyöräksi paras vaihtoehto. Se ei pelkää polkuja ja siihen on helppo varustella mm. lokarit ja tarakka. Oh hoh kirjoitti:
Selitäpä miten muka fixi olisi epäsopiva nurkilla pyörittelyyn. Se on yksinkertainen, kevyt ajettava ja toimintavarma. Varsinkin kun sitä verrataan wannabe maastopyörään.
Fixi on jo niin suosittu, että valtamerkitkin myyvät omia versioitaa! Niissä on usein mahdollisuus vapaarattaaseen ja runkokin on lähempänä maantie- kuin ratapyörää.
http://nishiki.fi/mallisto/maantie/road-master-ss
Crossari on tämän päivän yleispyöräksi paras vaihtoehto. Se ei pelkää polkuja ja siihen on helppo varustella mm. lokarit ja tarakka.Ensinnäkin fixi ei ole enää fixi, kun siihen laittaa vapaarattaan. Vapaarattaalla "fixi" on useinmiten tuollainen peruspyörä. Eli vapaarattaalla aivan ajettava pyörä muttei enää fixi. Tuollainen peruspyörä on aivan ok pyörä.
- Sama kaveri
a.s kirjoitti:
Ensinnäkin fixi ei ole enää fixi, kun siihen laittaa vapaarattaan. Vapaarattaalla "fixi" on useinmiten tuollainen peruspyörä. Eli vapaarattaalla aivan ajettava pyörä muttei enää fixi. Tuollainen peruspyörä on aivan ok pyörä.
Jep, olet oikeassa! Silloin se on sinkula. Kun mainstream valmistajat ottivat mallit valikoimiinsa, tuli hyvin yleiseksi järjestelyksi laittaa takakiekon toiselle puolelle fixiratas ja toiselle puolelle vapaarattaallinen.
Ihan hyvä järjestely, koska ratas maksaa kiinityksineen ja lukkorenkaineen tehtaalle varmasti alle euron. Samoin varvaskoukulliset polkimet kokivat renesanssin! On helpompi myydä fixi/sinkula varvaskoukuilla kuin yrittää myydä samaan pakettiin pyöräilykengät ja lukkopolkimet.
Omassa rospuutto-, yleis-, kaupunkipyörässäni on kaksi takaratasta ja lukkopolkimet. Talvella ajelen nastoilla sinkulana ja kesällä semislikseillä fixinä. Lukkopolkimet ovat vähän pakko. En oikein uskalla enää ajaa ilman. ;)
Minusta fixi on erinomainen kesäpyörä. Itse olen sitä koulukuntaa, joka mielummin ajaa turvallisuussyistä lukkiksilla, mutta joillekkin se häkkipoljin on ainoa oikea. - -
jep jep kirjoitti:
Niin, tai siksi, että se olisi paljon fiksumpi valinta ajateltuun käyttöön. ;)
Jos tämän omahyväisyyden saisi jotenkin valjastettua energiantuotantoon niin moni asia olisi hyvin. ;)
Sama kaveri kirjoitti:
Jep, olet oikeassa! Silloin se on sinkula. Kun mainstream valmistajat ottivat mallit valikoimiinsa, tuli hyvin yleiseksi järjestelyksi laittaa takakiekon toiselle puolelle fixiratas ja toiselle puolelle vapaarattaallinen.
Ihan hyvä järjestely, koska ratas maksaa kiinityksineen ja lukkorenkaineen tehtaalle varmasti alle euron. Samoin varvaskoukulliset polkimet kokivat renesanssin! On helpompi myydä fixi/sinkula varvaskoukuilla kuin yrittää myydä samaan pakettiin pyöräilykengät ja lukkopolkimet.
Omassa rospuutto-, yleis-, kaupunkipyörässäni on kaksi takaratasta ja lukkopolkimet. Talvella ajelen nastoilla sinkulana ja kesällä semislikseillä fixinä. Lukkopolkimet ovat vähän pakko. En oikein uskalla enää ajaa ilman. ;)
Minusta fixi on erinomainen kesäpyörä. Itse olen sitä koulukuntaa, joka mielummin ajaa turvallisuussyistä lukkiksilla, mutta joillekkin se häkkipoljin on ainoa oikea.Tuo sinkula on jo aivan ok pyörä. Nuo fixit voi suurin osa pyöräilijöista unohtaa kokonaan.
- Sama kaveri
a.s kirjoitti:
Tuo sinkula on jo aivan ok pyörä. Nuo fixit voi suurin osa pyöräilijöista unohtaa kokonaan.
Miksi "suurimman osan" muka pitäisi unohtaa fixi? Se on kiva kaupunkipyörittelyssä ja tekniikan oppii todella nopeasti. Jos ei halua ostaa lukkiksia ja pyöräilykenkiä, joista itse pidän ja joita suosittelen, onnistuu fixillä ajo myös häkkipolkimilla.
Mainstrem valmistajien fixit ovat geometrialtaan yleensä maantiepyörämäisen helppoja ajettavia. Joten niiden ajaminen ei vaadi mitään ihmeellisen suuria pyöränkäsittelytaitoja.
Fixiä ostaessa kannattaa muistaa Suomen poliisin linjaus, joka on järkevä, vaikka ei perustu lakitekstiin: vähintään yksi käsijarru. Omani on maantietangolla ja kunnon kahvoilla, koska tykkään pitää tankoa melko alhaalla ja ajaa kahvoilta. - -
Sama kaveri kirjoitti:
Miksi "suurimman osan" muka pitäisi unohtaa fixi? Se on kiva kaupunkipyörittelyssä ja tekniikan oppii todella nopeasti. Jos ei halua ostaa lukkiksia ja pyöräilykenkiä, joista itse pidän ja joita suosittelen, onnistuu fixillä ajo myös häkkipolkimilla.
Mainstrem valmistajien fixit ovat geometrialtaan yleensä maantiepyörämäisen helppoja ajettavia. Joten niiden ajaminen ei vaadi mitään ihmeellisen suuria pyöränkäsittelytaitoja.
Fixiä ostaessa kannattaa muistaa Suomen poliisin linjaus, joka on järkevä, vaikka ei perustu lakitekstiin: vähintään yksi käsijarru. Omani on maantietangolla ja kunnon kahvoilla, koska tykkään pitää tankoa melko alhaalla ja ajaa kahvoilta.Taitaa olla suurin osa fixikuskeista vähän huomionkipeitä ja fillari hankitaan "haluan olla erilainen, siispä hankin pyörän jollainen on muillakin"-periaatteella.
- Fixi on kiva
- kirjoitti:
Taitaa olla suurin osa fixikuskeista vähän huomionkipeitä ja fillari hankitaan "haluan olla erilainen, siispä hankin pyörän jollainen on muillakin"-periaatteella.
Paljonko olet ajanut fixillä? Omaan rospuuttocrossariini ostin fixirattaankin, koska se maksoi vain vitosen. Sitten tuli kerran kokeiltua kesälläkin crossaria fixinä ja olin myyty!
Crossari renkaat vaihtuivat semislikseiksi kesän ajaksi ja pyörä on todella kiva kaupunkiajossa. :) Harkinnassa on kesä-fixi: teräsrunko ja vähän tiukemmat kulmat.
http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=kaupunki&id=82
Jotain tuontapaista, mutta ostanen sen maantie- ei ratatangolla ja kahvoilla. - Hyviä neuvoja
a.s kirjoitti:
Jos käytäjällä ei ole käyttöä crossarille tai fixille, niin miksi sellaisen pitäisi ostaa? Kaikki ei vain yksinkertaisesti halua ajaa kyseisillä pyörätyypeillä. Tietysti on aina fiksumpi valinta ostaa pyörätyyppi mille on käyttöä ja millä tulee ajettua. Pyörä ostetaan käyttöä varten ei varastoon.
Ei me olla vittumaisia. Meillä on vain enemmän kilometrejä takana, joten on perspektiiviä kertoa asioista.
Jos et usko, niin osta Create ja mahdollisimman edulliset lukkikseta sekä kengät. On halpiksenakin kivempi nurkillapyörittelyyn kuin joku wannabedirt.
https://www.budgetsport.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=56395108
Tuossa on ollut testien mukaan aika paljon sovitettavaa, joten toivottavasti osaat joko itse tai joku läheisesi kasauksen. Hyviä neuvoja kirjoitti:
Ei me olla vittumaisia. Meillä on vain enemmän kilometrejä takana, joten on perspektiiviä kertoa asioista.
Jos et usko, niin osta Create ja mahdollisimman edulliset lukkikseta sekä kengät. On halpiksenakin kivempi nurkillapyörittelyyn kuin joku wannabedirt.
https://www.budgetsport.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=56395108
Tuossa on ollut testien mukaan aika paljon sovitettavaa, joten toivottavasti osaat joko itse tai joku läheisesi kasauksen.Itse henkilökohtaisesti en tuollaisella pyörällä tee mitään. En tee myöskään 700 euron maastopyörällä. Seuraavan pyörän, kun ostan niin se on luultavast jäykkäperäinen maastopyörä, Specialized tai Rocky Mountain tai mahdollisesti joku vastavaa pyörä. Jäykkäperäinen siksi, kun en pidä noista täysjoustomaastopyöristä. Tämä ei sitten liity mitenkään tuon alkuperäisen kysyjän asiaan. On vain kommentti kommenttien joukossa.
- rndm124123
joseezi kirjoitti:
Siis ihan perusajeluun, tärkeintä että pyörällä pystyy ajamaan joka paikassa. Esim joku 600-700e maastopyörä lukitettavalla joustokeulalla, nyt on mielessä tälläiset pyörät kuin Tunturi Rambler Compia tai n. 600-700e Corratecia.
Se on kyllä ihan Redline Rambler Comp. Tunturi vaan maahantuo niitä.
- joseezi
Mitä ihmettä te neuvotte mua ostamaan jotain cyclocrossaria tai fixiä. Mitä helvettiä mä teen sellasella. Jos kerroin millaisen pyörän haluan, ei teidän tarvitse mua neuvoa ostamaan jotain fixiä. Jos kysymys olisi ollut, että etsin kolmipyörää, niin palstalaiset olisivat sihenkin tullut tyrkyttämään Kona Dewiä tai tms. -.-
- kuutiopyörä
Suosittelisin Cube 2011 Analog Disc maastopyörää, sen saa chainreactioncycles verkkokaupasta n. 640 €. Halpa, mutta riittävä perusajoon.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=57175
Ei pitäisi olla liian raskas ajaa, vaikka renkaat ovatkin hieman leveämmät kuin tuossa Kona Nunu -11 pyörässä. - auta tajuamaan
Okei. Otetaan nyt puolin ja toisin ihan rauhallisesti ja keskustellaan kaikessa rauhassa ok?
Auta meitä lukijoitasi ymmärtämään. Millaista pyörää sinä haet ja mihin tarkoitukseen? Missä sinä haluat ajaa ja millaista ajoa? Pyöräilyharrastajana en voi auttaa sinua ennen kuin vastaat ihan peruskysymykseen: millaisen pyörän olet ostamassa ja ennen kaikkea millaiseen käyttöön? Usko huvikseksi, että yritän auttaa sinua, mutta juuri tällä hetkellä minulta puuttuu työkalu jolla auttaa, koska et ole vastannut kahteen peruskysymykseen. Millainen pyörä ja mihin käyttöön?
Keskustelupalstojen ensimmäinen pääsääntö: auta lukijaa ymmärtämään. Ja se toinen pääsääntö heti perään: "sinulla on jotain sanottavaa? Sano se sitten, äläkä sano mitään ylimääräistä sen lisäksi." - Siksi että
Koska esittämäsi pyörätyyppi ei sovellu kuvailemaasi käyttöön.
auta tajuamaan kirjoitti:
Okei. Otetaan nyt puolin ja toisin ihan rauhallisesti ja keskustellaan kaikessa rauhassa ok?
Auta meitä lukijoitasi ymmärtämään. Millaista pyörää sinä haet ja mihin tarkoitukseen? Missä sinä haluat ajaa ja millaista ajoa? Pyöräilyharrastajana en voi auttaa sinua ennen kuin vastaat ihan peruskysymykseen: millaisen pyörän olet ostamassa ja ennen kaikkea millaiseen käyttöön? Usko huvikseksi, että yritän auttaa sinua, mutta juuri tällä hetkellä minulta puuttuu työkalu jolla auttaa, koska et ole vastannut kahteen peruskysymykseen. Millainen pyörä ja mihin käyttöön?
Keskustelupalstojen ensimmäinen pääsääntö: auta lukijaa ymmärtämään. Ja se toinen pääsääntö heti perään: "sinulla on jotain sanottavaa? Sano se sitten, äläkä sano mitään ylimääräistä sen lisäksi."Kohtalaisen hyvin kysyjä on kertonut millaista pyörää on hakemassa. Jos omaa lukutaidon niin kyllä se selviää tuosta. Tosin tällä palstalla kysymykseen kuin kysymukseen tulee vastaukseksi crossari, fixi tai ... Vaikka kysyjä ei tarvitsisi kyseisiä pyörämallaja. Saati olisi kiinnostunut niistä. Täällä kaupataan vain omia pyörä unelmia muille unohtaen sujuvasti mitä kysyjä kysyy.
- Kokemuksen ääni
a.s kirjoitti:
Kohtalaisen hyvin kysyjä on kertonut millaista pyörää on hakemassa. Jos omaa lukutaidon niin kyllä se selviää tuosta. Tosin tällä palstalla kysymykseen kuin kysymukseen tulee vastaukseksi crossari, fixi tai ... Vaikka kysyjä ei tarvitsisi kyseisiä pyörämallaja. Saati olisi kiinnostunut niistä. Täällä kaupataan vain omia pyörä unelmia muille unohtaen sujuvasti mitä kysyjä kysyy.
Erilaiset pyörätyypit, joita on ehdotettu, vain sopivat paremmin esitettyyn käyttöön kuin alkuperäisen listan wannabemaasturit. Olisi kohtuutonta, jos kokeneemmat, eivät edes yrittäisi kertoa asian laitaa.
Kokemuksen ääni kirjoitti:
Erilaiset pyörätyypit, joita on ehdotettu, vain sopivat paremmin esitettyyn käyttöön kuin alkuperäisen listan wannabemaasturit. Olisi kohtuutonta, jos kokeneemmat, eivät edes yrittäisi kertoa asian laitaa.
Ai, jos kysyjä etsii esim. maksimissaan 700 euron maastopyörää niin sopivampia vaihtoehtoja ovat muut pyörätyypit. Niin ja nuo vastaajat, jotka esittävät noita muita pyörätyyppejä eivät edes tiedä mihin käyttöön pyörä tulee. Aika outoa. Ehdotellaan crossareita ja fixejä ja sitten kysellää, että mihin käyttöön pyörä tulee, että voi antaa neuvoja pyörän valintaan.
- Pyörä tarkoitukseen
Siksi että kirjoitti:
Koska esittämäsi pyörätyyppi ei sovellu kuvailemaasi käyttöön.
Kauppaveljillä on viimevuotista Spessun p2 dirttiä hintaan 699€. Se voisi olla jotenkin siedettävä dirt, mutta koulu-/työmatkaan siitä ei ole. Jos oikeasti haluat pyörän ajoon, ei temppuiluun, niin joku Konan Baddywagon pesee hyvänkin dirtin mennen tullen.
Pyörätemput ovat sinänsä huikea ja kiva laji. Jos pää vain kestää ja koordinaatio riittää, niin ne ovat varmasti hauskaa ajanvietettä. - Sanoisin näin
a.s kirjoitti:
Ai, jos kysyjä etsii esim. maksimissaan 700 euron maastopyörää niin sopivampia vaihtoehtoja ovat muut pyörätyypit. Niin ja nuo vastaajat, jotka esittävät noita muita pyörätyyppejä eivät edes tiedä mihin käyttöön pyörä tulee. Aika outoa. Ehdotellaan crossareita ja fixejä ja sitten kysellää, että mihin käyttöön pyörä tulee, että voi antaa neuvoja pyörän valintaan.
Jos kysyjä etsii työ- tai koulumatka-ajoon sekä kaupungilla pyörimiseen sopivaa polkupyörää, kannattaa kaikki wannabemaastopyörät unohtaa. Osa niistä on vain huonoja tuohon tarkoitukseen ja osa on kertakaikkiaan vaarallisia!
Jos hänellä olisi laittaa pari kolme tonnia pyörään, niin homma onnistuisi. Hyvästä maastopyörästä voi viritellä kaupunkiohjuksen. Nyt budjetti oli pienempi, joten joustohaarukka ja todennäköisesti myös vaihteet kannattaa unohtaa.
Päädytään johonkin yksinkertaiseen ja kestävään pyörään. Jos jollakin liikkeellä olisi Suomessa myynnissä täysjäykkä sinkulamaasturi, niin sitä voisi harkita. Niitä ei tietääkseni ole myynnissä tuossa hintaluokassa. Kalliimpia on kyllä saatavilla.
Käyttökelpoistakin tuolla rahalla saa! Sinkula/fixejä on markkinoilla useitakin. Yleensä nuoriso ajaa noita fixeinä. Joitakin viimevuotisia crossareita saa hiukan yli 700€:lla. Sitten ovat halvimmat mummikset ja Jopo.
Joitakin poistomyynnissä olevia viimevuotisia dirttejä voi saada juuri 700€:lla. Esimerkiksi Kauppaveljillä on Spessua. Mutta sellainen ei ole sopiva koulu- tia työmatkalle. Sinänsä hieno harrastus, mutta harrastepyörän rinnalle tarvitset toisen hyötyajoon. Sanoisin näin kirjoitti:
Jos kysyjä etsii työ- tai koulumatka-ajoon sekä kaupungilla pyörimiseen sopivaa polkupyörää, kannattaa kaikki wannabemaastopyörät unohtaa. Osa niistä on vain huonoja tuohon tarkoitukseen ja osa on kertakaikkiaan vaarallisia!
Jos hänellä olisi laittaa pari kolme tonnia pyörään, niin homma onnistuisi. Hyvästä maastopyörästä voi viritellä kaupunkiohjuksen. Nyt budjetti oli pienempi, joten joustohaarukka ja todennäköisesti myös vaihteet kannattaa unohtaa.
Päädytään johonkin yksinkertaiseen ja kestävään pyörään. Jos jollakin liikkeellä olisi Suomessa myynnissä täysjäykkä sinkulamaasturi, niin sitä voisi harkita. Niitä ei tietääkseni ole myynnissä tuossa hintaluokassa. Kalliimpia on kyllä saatavilla.
Käyttökelpoistakin tuolla rahalla saa! Sinkula/fixejä on markkinoilla useitakin. Yleensä nuoriso ajaa noita fixeinä. Joitakin viimevuotisia crossareita saa hiukan yli 700€:lla. Sitten ovat halvimmat mummikset ja Jopo.
Joitakin poistomyynnissä olevia viimevuotisia dirttejä voi saada juuri 700€:lla. Esimerkiksi Kauppaveljillä on Spessua. Mutta sellainen ei ole sopiva koulu- tia työmatkalle. Sinänsä hieno harrastus, mutta harrastepyörän rinnalle tarvitset toisen hyötyajoon.Ei noissa kysyjän esittämissä pyörissä mitään tavalliseen ajoon sopimatonta ole. Esimerkiksi yksikään pyörä ei ole aito dirt-pyörä. Muutamasa on tuota dirt henkeä. No ne dirt henkiset ei nyt tietenkään parhaita noista esitetyistä pyöristä ole, mutta nekin menettelee tietyin varauksin. Tuollainen noin 700 euron "kaupunkimaastopyörä" soveltuu jo hyvinkin monelle yleisajoon.
- Heh heh
a.s kirjoitti:
Ei noissa kysyjän esittämissä pyörissä mitään tavalliseen ajoon sopimatonta ole. Esimerkiksi yksikään pyörä ei ole aito dirt-pyörä. Muutamasa on tuota dirt henkeä. No ne dirt henkiset ei nyt tietenkään parhaita noista esitetyistä pyöristä ole, mutta nekin menettelee tietyin varauksin. Tuollainen noin 700 euron "kaupunkimaastopyörä" soveltuu jo hyvinkin monelle yleisajoon.
Kyllä nuo listalla olleet pyörät ovat varsin surkeita virityksiä. Sopivat lähinnä säilytykseen rännin alla. Miksi pitäsii ostaa surkea viritys, jos samalla hinnalla saa toimivankin pyörän tuohon käyttötakoitukseen?
http://www.konaworld.co/bike.cfm?content=paddywagon
Esimerkiksi viime vuoden Paddywagonia on saanut 550€:lla mm. Kauppaveljiltä! Siihen vajaalla satasella kengät ja lukkikset.
Jos haluaa temppupyörän, niin ostaa sitten oikean dirt'n. Se on hieno harrastus. Temppujen kokeilu tuollaisella alkuperäisessä listassa olleella wannabedirt'llä on kuiten hengenvaarallista. Esimerkiksi Spessun p2:ta on vielä viimevuoden malleja jäljellä hintaan 699€.
http://www.specialized.com/de/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=53747&scid=1004&scname=Dirt/Park/Street - -
Heh heh kirjoitti:
Kyllä nuo listalla olleet pyörät ovat varsin surkeita virityksiä. Sopivat lähinnä säilytykseen rännin alla. Miksi pitäsii ostaa surkea viritys, jos samalla hinnalla saa toimivankin pyörän tuohon käyttötakoitukseen?
http://www.konaworld.co/bike.cfm?content=paddywagon
Esimerkiksi viime vuoden Paddywagonia on saanut 550€:lla mm. Kauppaveljiltä! Siihen vajaalla satasella kengät ja lukkikset.
Jos haluaa temppupyörän, niin ostaa sitten oikean dirt'n. Se on hieno harrastus. Temppujen kokeilu tuollaisella alkuperäisessä listassa olleella wannabedirt'llä on kuiten hengenvaarallista. Esimerkiksi Spessun p2:ta on vielä viimevuoden malleja jäljellä hintaan 699€.
http://www.specialized.com/de/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=53747&scid=1004&scname=Dirt/Park/StreetPaljonkos tuossa Paddywagonissa tulee droppia satulasta ohjaustankoon, 10-20cm? Kaikki eivät halua ajaa etukenossa ja aerodynaamisessa asennossa. Voi olla vähän vaikea juttu sisäistää mutta näin se menee.
Välitys 42-16? Tsekkasin gps:llä paremman puoliskon työmatkareittiä ja siinä on eräskin lyhyt pätkä 20% nousua. Vaihteettomana menee monella taluttamiseksi ja ei lopuillakaan välttämättä mikään nautinto.
Saako tuohon leveämpää rengasta? Ei. Moni diggaa maastureista ja hybrideistä leveiden renkaiden tuoman mukavuuden johdosta. Leveämpi rengas mahdollistaa myös ympärivuotisen käytön, johon Paddy ei vaan veny. Entäpä pistäytyminen helpossa maastossa? Paddyn lyhyt akseliväli ja kapeahkot renkaat tekevät menosta varmasti melko kiikkerää.
Eli järkevä valinta ainoastaan tiettyihin rajoitettuihin tarkoituksiin. Ajatus järkevästä koko kansan yleispyörästä on aika kaukaa haettu. - kirjoitti:
Paljonkos tuossa Paddywagonissa tulee droppia satulasta ohjaustankoon, 10-20cm? Kaikki eivät halua ajaa etukenossa ja aerodynaamisessa asennossa. Voi olla vähän vaikea juttu sisäistää mutta näin se menee.
Välitys 42-16? Tsekkasin gps:llä paremman puoliskon työmatkareittiä ja siinä on eräskin lyhyt pätkä 20% nousua. Vaihteettomana menee monella taluttamiseksi ja ei lopuillakaan välttämättä mikään nautinto.
Saako tuohon leveämpää rengasta? Ei. Moni diggaa maastureista ja hybrideistä leveiden renkaiden tuoman mukavuuden johdosta. Leveämpi rengas mahdollistaa myös ympärivuotisen käytön, johon Paddy ei vaan veny. Entäpä pistäytyminen helpossa maastossa? Paddyn lyhyt akseliväli ja kapeahkot renkaat tekevät menosta varmasti melko kiikkerää.
Eli järkevä valinta ainoastaan tiettyihin rajoitettuihin tarkoituksiin. Ajatus järkevästä koko kansan yleispyörästä on aika kaukaa haettu.”Paljonkos tuossa Paddywagonissa tulee droppia satulasta ohjaustankoon, 10-20cm? Kaikki eivät halua ajaa etukenossa ja aerodynaamisessa asennossa. Voi olla vähän vaikea juttu sisäistää mutta näin se menee.”
Tangon voi kyllä vaihtaa normaaliin maantiedroppitankoon, niin voi ajaa kahvojen päältä paljon pystymmässä asennossa. Tämän vuoden malli on saatavilla maantie- ja häränsarvitangoilla. Tuo ratatanko oli todella omituinen valinta kaupunkisinkulaan/fiksiin.- -
blaah kirjoitti:
”Paljonkos tuossa Paddywagonissa tulee droppia satulasta ohjaustankoon, 10-20cm? Kaikki eivät halua ajaa etukenossa ja aerodynaamisessa asennossa. Voi olla vähän vaikea juttu sisäistää mutta näin se menee.”
Tangon voi kyllä vaihtaa normaaliin maantiedroppitankoon, niin voi ajaa kahvojen päältä paljon pystymmässä asennossa. Tämän vuoden malli on saatavilla maantie- ja häränsarvitangoilla. Tuo ratatanko oli todella omituinen valinta kaupunkisinkulaan/fiksiin."Tangon voi kyllä vaihtaa normaaliin maantiedroppitankoon"
Juu, tämä onkin juttu jonka moni ei-harrastaja haluaa ensi töikseen tehdä uuteen fillariin. - kirjoitti:
"Tangon voi kyllä vaihtaa normaaliin maantiedroppitankoon"
Juu, tämä onkin juttu jonka moni ei-harrastaja haluaa ensi töikseen tehdä uuteen fillariin.Jos kuusiokoloavaimen käyttäminen tuntuu ylivoimaiselta älylliseltä haasteelta, homman voi jättää kauppiaalle.
- -
blaah kirjoitti:
Jos kuusiokoloavaimen käyttäminen tuntuu ylivoimaiselta älylliseltä haasteelta, homman voi jättää kauppiaalle.
:) Luulen, että ymmärrät että kyse ei ole pelkästä kuusiokoloavaimen käytöstä.
- Jep jep
- kirjoitti:
:) Luulen, että ymmärrät että kyse ei ole pelkästä kuusiokoloavaimen käytöstä.
Tanko, takaratas/pakka jne ovat oikeassa pyöräliikkeessä aina neuvottelukusymyksiä. Tehdas tuottaa Kaukoidässä jotain perussettiä, jota myydään ympäri maailman. Samaa pyörää viedään niin Eurooppaan kuin USA:han tai Oseaniaan. Kauppias voi tarvittaessa vaihtaa jonkin pikkuosan toiseen vastaavaan.
Kun pyörä laitetaan luovutuskuntoon, on esimerkiksi laakerien tarkastaminen (halpikset tehdään koneella) paljon isompi juttu kuin tangon vaihto. Kunnollinen luovutushiolto maksaa rahaa! Se on yksi syy, miksi nettikaupoista saa pyöriä halvemmalla. Niitä ei ole huollettu tehtaan jäljiltä. Heh heh kirjoitti:
Kyllä nuo listalla olleet pyörät ovat varsin surkeita virityksiä. Sopivat lähinnä säilytykseen rännin alla. Miksi pitäsii ostaa surkea viritys, jos samalla hinnalla saa toimivankin pyörän tuohon käyttötakoitukseen?
http://www.konaworld.co/bike.cfm?content=paddywagon
Esimerkiksi viime vuoden Paddywagonia on saanut 550€:lla mm. Kauppaveljiltä! Siihen vajaalla satasella kengät ja lukkikset.
Jos haluaa temppupyörän, niin ostaa sitten oikean dirt'n. Se on hieno harrastus. Temppujen kokeilu tuollaisella alkuperäisessä listassa olleella wannabedirt'llä on kuiten hengenvaarallista. Esimerkiksi Spessun p2:ta on vielä viimevuoden malleja jäljellä hintaan 699€.
http://www.specialized.com/de/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=53747&scid=1004&scname=Dirt/Park/StreetEdelleen. Miksi pitäisi ajaa pyörätyypillä jolla ei halua ajaa? Niin ja tuo alkuperäinen kysyjä ei hae aitoa dirt-pyörää. Miksi haluat tarjota pyörätyyppejä joita kysyjä ei tarvitse? Pyörää ei ole mitään järkeä ostaa varastoon säilytettäväksi vaan on paljon järkevämpi ostaa pyörä millä tulee ajettua. Oli se pyörä sitten jonkun mielestä vaikka liian halpa. Pyörän hinnalla ei loppupeleissä ole juurikaan merkitystä vaan sillä, että tulee ostettua sellainen pyörä mitä tulee käytettyä. Aina vain omat pyöräily tottumukset mene yhteen muiden pyörän tarvitsijoiden tarpeiden kanssa. Omasta puolestani kaikki jotka haluavat ajaa esim. fixillä saavat sillä ajaa vaikka itse en ajaisi kyseisella pyörätyypillä metriäkään.
- Yhä sama vastaaja
a.s kirjoitti:
Edelleen. Miksi pitäisi ajaa pyörätyypillä jolla ei halua ajaa? Niin ja tuo alkuperäinen kysyjä ei hae aitoa dirt-pyörää. Miksi haluat tarjota pyörätyyppejä joita kysyjä ei tarvitse? Pyörää ei ole mitään järkeä ostaa varastoon säilytettäväksi vaan on paljon järkevämpi ostaa pyörä millä tulee ajettua. Oli se pyörä sitten jonkun mielestä vaikka liian halpa. Pyörän hinnalla ei loppupeleissä ole juurikaan merkitystä vaan sillä, että tulee ostettua sellainen pyörä mitä tulee käytettyä. Aina vain omat pyöräily tottumukset mene yhteen muiden pyörän tarvitsijoiden tarpeiden kanssa. Omasta puolestani kaikki jotka haluavat ajaa esim. fixillä saavat sillä ajaa vaikka itse en ajaisi kyseisella pyörätyypillä metriäkään.
Tästähän on juuri kyse! Kysyjä on määritellyt listan pyöriä ja käyttötarkoituksen. Listan wannabemaastopyörät eivät ole sopivia kysyjän käyttötarkoitukseen.
Yritetään neuvoa, että ostamalla vähän toisen tyyppisen pyörän, joka soveltuu paremmin käyttötarkoitukseen, pyörälle tulee enemmän käyttöä. Kun pyörä soveltuu käyttötarkoitukseen, ei se makaa vain varastossa.
Eli tässä on kiteytynyt kaksi vaihtoehtoa:
1) kysyjä ostaa dirt'n, eikä kuvittele ajavansa sillä koulu-/työmatkoja tai
2) kysyjä ostaa koulu-/työmatkan pituuden mukaan joko sinkulan/fixin tai poistomyynti crossarin.
Lisäksi kolmantena vaihtoehtona voi vielä pitää mukana:
3) kysyjä lähtee kampaamaan ulkolaisia nettikauppoja ja koittaa löytää täysjäykän sinkula maasturin tuohon hintaan. Pitäisin tätä lähinnä teoreettisena vaihtehtona.
Äkkiä näillä tiedoilla voi vetää johtopäätöksen, että KONA:n Paddywagon tms. fixinä lukkikset ja kengät on se oikea vaihtoehto. - -
Yhä sama vastaaja kirjoitti:
Tästähän on juuri kyse! Kysyjä on määritellyt listan pyöriä ja käyttötarkoituksen. Listan wannabemaastopyörät eivät ole sopivia kysyjän käyttötarkoitukseen.
Yritetään neuvoa, että ostamalla vähän toisen tyyppisen pyörän, joka soveltuu paremmin käyttötarkoitukseen, pyörälle tulee enemmän käyttöä. Kun pyörä soveltuu käyttötarkoitukseen, ei se makaa vain varastossa.
Eli tässä on kiteytynyt kaksi vaihtoehtoa:
1) kysyjä ostaa dirt'n, eikä kuvittele ajavansa sillä koulu-/työmatkoja tai
2) kysyjä ostaa koulu-/työmatkan pituuden mukaan joko sinkulan/fixin tai poistomyynti crossarin.
Lisäksi kolmantena vaihtoehtona voi vielä pitää mukana:
3) kysyjä lähtee kampaamaan ulkolaisia nettikauppoja ja koittaa löytää täysjäykän sinkula maasturin tuohon hintaan. Pitäisin tätä lähinnä teoreettisena vaihtehtona.
Äkkiä näillä tiedoilla voi vetää johtopäätöksen, että KONA:n Paddywagon tms. fixinä lukkikset ja kengät on se oikea vaihtoehto."Listan wannabemaastopyörät eivät ole sopivia kysyjän käyttötarkoitukseen."
Kerro nyt vielä miksi. Ei kai tässä nyt niin puristeja olla, että jos pyörää satutaan kutsumaan maastopyöräksi niin sitä ei voisi muualla käyttää menestyksekkäästi, jos ominaisuudet kuitenkin natsaavat.
Tuossa ylempänä jo mainitsin, minkä takia Paddy ei välttämättä olisi se oikea valinta tuollaiseen yleiskäyttöön. Olen kyllä itse harkinnut tuon tyylistä sinkulaa talliin viidenneksi pyöräksi mutta ainoaksi vaihtoehdoksi, ei missään nimessä.
Ja siis mikä vastarinta tässä on vaihteita kohtaan? Jos oma työmatka on mikä, Espoosta Helsinkiin ja reitillä ei mäkiä niin ei kai tämä tarkoita, että kenelläkään muulla ei sitten ole mäkiä työmatka/koulureitillä?
Lukkiksista vielä, kuinka monta oikeasti luulet kiinnostavan lähtevän sillä ainokaisella fillarilla joka paikkaan pyöräilykengät jalassa? Kaksipuoleisia polkimia on joo (toisella puolella lukot, toisella flatti) mutta siinä on muuten oma riesansa hakea flattipuoli ylös joka liikennevalossa, been there.
"Kun pyörä soveltuu käyttötarkoitukseen, ei se makaa vain varastossa."
Jotenkin tämä kohta on ristiriidassa, kun samalla suositellaan Suomen ilmasto-olosuhteisiin kapearenkaista fixi-ratapyörää. Yhä sama vastaaja kirjoitti:
Tästähän on juuri kyse! Kysyjä on määritellyt listan pyöriä ja käyttötarkoituksen. Listan wannabemaastopyörät eivät ole sopivia kysyjän käyttötarkoitukseen.
Yritetään neuvoa, että ostamalla vähän toisen tyyppisen pyörän, joka soveltuu paremmin käyttötarkoitukseen, pyörälle tulee enemmän käyttöä. Kun pyörä soveltuu käyttötarkoitukseen, ei se makaa vain varastossa.
Eli tässä on kiteytynyt kaksi vaihtoehtoa:
1) kysyjä ostaa dirt'n, eikä kuvittele ajavansa sillä koulu-/työmatkoja tai
2) kysyjä ostaa koulu-/työmatkan pituuden mukaan joko sinkulan/fixin tai poistomyynti crossarin.
Lisäksi kolmantena vaihtoehtona voi vielä pitää mukana:
3) kysyjä lähtee kampaamaan ulkolaisia nettikauppoja ja koittaa löytää täysjäykän sinkula maasturin tuohon hintaan. Pitäisin tätä lähinnä teoreettisena vaihtehtona.
Äkkiä näillä tiedoilla voi vetää johtopäätöksen, että KONA:n Paddywagon tms. fixinä lukkikset ja kengät on se oikea vaihtoehto.Tuollainen "kaupunkimaastopyörä" on oiva peli yleisajoon. Usein monille parempi vaihtoehto kuin jokin crossari tai tuo paljon mainostamasi fixi. Aitoa maastopyörää yleisajoon ei tarvita. Tiedoksi vain, että täysjäykkää sinkula maastopyörää saa kyllä ihan Suomestakin pyöräliikkeistä. Niin ja tuo kysyjä ei etsi aitoa dirt-pyörää ja bmx-pyörähän hänellä on jo.
- kirjoitti:
"Listan wannabemaastopyörät eivät ole sopivia kysyjän käyttötarkoitukseen."
Kerro nyt vielä miksi. Ei kai tässä nyt niin puristeja olla, että jos pyörää satutaan kutsumaan maastopyöräksi niin sitä ei voisi muualla käyttää menestyksekkäästi, jos ominaisuudet kuitenkin natsaavat.
Tuossa ylempänä jo mainitsin, minkä takia Paddy ei välttämättä olisi se oikea valinta tuollaiseen yleiskäyttöön. Olen kyllä itse harkinnut tuon tyylistä sinkulaa talliin viidenneksi pyöräksi mutta ainoaksi vaihtoehdoksi, ei missään nimessä.
Ja siis mikä vastarinta tässä on vaihteita kohtaan? Jos oma työmatka on mikä, Espoosta Helsinkiin ja reitillä ei mäkiä niin ei kai tämä tarkoita, että kenelläkään muulla ei sitten ole mäkiä työmatka/koulureitillä?
Lukkiksista vielä, kuinka monta oikeasti luulet kiinnostavan lähtevän sillä ainokaisella fillarilla joka paikkaan pyöräilykengät jalassa? Kaksipuoleisia polkimia on joo (toisella puolella lukot, toisella flatti) mutta siinä on muuten oma riesansa hakea flattipuoli ylös joka liikennevalossa, been there.
"Kun pyörä soveltuu käyttötarkoitukseen, ei se makaa vain varastossa."
Jotenkin tämä kohta on ristiriidassa, kun samalla suositellaan Suomen ilmasto-olosuhteisiin kapearenkaista fixi-ratapyörää.”Jotenkin tämä kohta on ristiriidassa, kun samalla suositellaan Suomen ilmasto-olosuhteisiin kapearenkaista fixi-ratapyörää.”
Paddy Wagon ei ole ratapyörä. Ei sinne päinkään. Siinä on vapaaratas, jarrut molemmissa päissä ja tilaa järeille renkaille. Vakiona tulee 28 millin renkaat, ja varmaan jotkut 32-millisetkin mahtuvat vielä pyörimään.
Luultavasti et erottaisi ratapyörää, fiksiksi muutettua vanhaa Helkama Kulkuria etkä postilaatikkoa toisistaan.
- 18fgfg
unohda konat ja kanat ja osta ihan tavallinen halpis pyörä hobby hall tai biltema, ne on oikeesti ihan yhtä hyviä perus pyöränä etkä maksa nimestä turhaa niinkuin nämä teinit ja kermaperseet täällä
- cube.....
Moro! Olis myynnissä Cuben ltd pro 18" jos kiinnostaa, kunto erittäin hyvä.
- bikemaikkah
onko kellää tietoa semmosesta pyörästä kuin kona steelykö se oli vai steel..?
sitä katellu jos se ostais näin kesäön kunniaks. - rampleri
Nostanpa tämän vielä esille, vaikka menee ohi alkuperäisestä kysymyksestä (luultavasti aika usein "juoni" karkaa :)).
Ihan vain kysyäkseni onko kenelläkään kokemuksia näistä Redlinen pyöristä? Valmistajan sivuilla on erinäköisiä malleja kuin suomen maahantuojan sivuilla. Onhan kyse kuitenkin samasta pyörävalmistajasta? - SsoliferR
vittu mitä paskaa osta solifer siinä on vuoden laatu pyörä
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624332Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141533Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381297Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 79915
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168843Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791