Aloitin kolme viikkoa sitten kaloreiden laskemisen tarkoituksena pudottaa n.10kg, olen nainen (aloitusmitat 166cm/70kg eli lievää ylipainoa). Pyrin syömään 1000-1200kcal/pv riippuen kulutuksesta: päivänä, jona en paljon liiku, syön ton 1000kcal tai vähän alle (kulutus n.1700kcal) ja jos liikun (juoksu/kävely/lihaskunto) syön n. 1200kcal (kulutus 2000-2400kcal). Yhteensä pyrin 7000kcal vajeeseen viikossa, koska tolla tahdilla "pitäisi" laihtua vajaa kilo viikossa?
Syön niin, että ei ole nälkä. Syön suht isoja annoksia, mutta yleensä puolet perus vihreää salaattia (tomaatti, kurkku, paprika, salaatit) joten kalorit pysyy pienenä. Pastan ja perunan olen jättänyt melkein kokonaan pois, yleensä siis syön salaattia raejuustoa lihaa/kanaa.
Nyt olen kuitenkin käynyt miettimään, onko 1000kcal päivävaje liikaa? Joinain päivinä menee jopa yli 1000kcal, jos liikun paljon. Viikossa on myös yleensä päivä, jolloin kalorivajetta ei ole tai on tosi vähän (mässäilypäivä ;), ja sitten pyrin muina päivinä ottamaan vahingon takaisin ja vedän vajeen yli 1000kcal liikunnan avulla.
Voiko joku kokeneempi siis kertoa, onko ihan tervettä laihduttaa noin isolla vajeella? Tavoite olisi 3kg kuussa pois, joten kai mulla ois varaa syödä himpun verran enemmänkin...? Eikä tuo tavoitekaan mikään ehdoton ole, pitemmällä tähtäimellä tässä kuitenkin pyritään että noi kilot lähtis pysyvästi :)
1000kcal vaje/pv liikaa?
4
3441
Vastaukset
- aneken
Ja kun sanoin, että yleensä syön lihaa/kanaa raejuustoa salaattia niin tarkoitin lounasta/päivällistä. Aamupalaksi syön lähes aina sitten puuroa pari hapankorppua, iltapalaksi leipää tai hapankorppua, hedelmiä, rahkaa ja marjoja tms. :)
- Kokeile noin
Ei haittaa, jos välillä menee alle 1000 kcal, kunhan ei ole jatkuvasti kun kerran liikutkin. 1200 kcal pidetään vielä terveellisenä laihdutuskalorimääränä. Monissa liikunnan kaloreita kuluttavassa taulukossa on liikunnan kuluttavuutta liioiteltu hurjasti. Tunnin kävelyllä, jos kävelet 5-6 kilsaa siinä ajassa, voit vähentää 200-250 kcal. Voit myös täydentää vitamiineilla ja hivenaineilla ravintoasi, niin ei ainakaan niistä jää vajaaksi.
Ota huomioon, että mässypäivä vie helposti kevennyspäiviltä säästetyt kalorit. - minun mielipiteeni
Itse en kuitenkaan vähentäisi kalorimäärää niinä päivinä jona et liiku, ettei keho mene säästöliekille. Liikunta on hyvä keino pitää aineenvaihdunta korkealla. Ennemmin lisää liikuntaa kuin syömisen vähentämistä.
- siitä se lähtee
Hyvältä kuullostaa.
Itse pitäisin tuota -1000kcal alarajana, olisi ehkä hyvä syödä ennen raskaampaa liikuntaa hieman enemmän. Itse olen pyrkinyt syömään -700kcal ja sillä lähtee se kilo viikossa, jota nopeammin minä en ainakaan halua laihtua.
Sinullakin on sen verran vähän tuota pudotettavaa, joten susittelisin maltillista tahtia.
Samalla tässä oppii terveellistä ruokailua. Usein huomaa että laihdutuksesta tehdään "kuuri", jolloin sen vaikutus ei tule olemaan pysyvä. Parempi opetella vaan syömään oikein oikeaa ruokaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315686- 363771
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833313- 122658
- 292192
- 122137
- 1631896
- 161454
- 1051362
- 1371174