Harjoitusravi

mietityttää.

Tämä on mietittänyt jo pitkään, että miten istutaan harjoitusravissa ja miten takamus pysyy siinä satulassa. Itselläni on 153cm lämminverinen joka on melko raakile vielä eikä osaa laukkaa tai edes peruutusta. Tällä voi mennä nytten ravia ja käyntiä, mutta kesällä alkaa koulutus (laukat,peruutukset,väistöt,esteet,..) Osaan normaalisti kaiken laukat ja tälläiset mutta harjoitusraviin en ole kiinnittäny niin paljon huomiota. Nytten haluaisin opetella sen tai sen miten siinä istutaan. Olen yrittänyt istua satulassa, mutta vaikka kuin rentona olisin, niin silti pompin siinä. Pitääkö siinä tehdä jotai lantioliikettä vai pitää vähän tukea jalustimista entä ilman satulaa ? Vai jotain muuta ?

16

4193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13

      En osaa hirveästi sanoa, mutta yritä mukautua siihen raviin tai otat etukaaresta kiinni...

      • ratsastuksenopettaja

        Harjoitusravin harjoittelu on helpointa aloittaa hitaasta ravista (ja mieluiten hevosella joka liikkuu kunnolla, ex-ravuri, joka on koulutustasoltaan vielä hyvin alkeissa ei ole paras vaihtoehto, koska sen tasapaino tai itsensä kantamiskyky tuskin on vielä kovin hyvä. Ja hevosen selässä, jonka turpa osoittaa taivaaseen, on melko hankala istua oli kuinka hyvä tahansa). Kun aloitat ratsastusravin harjoittelun tärkeintä on usein ja vähän. Eli ei mitään tunnin vääntöä vaan mieluiten alussa 5min kerrallaan joka päivä ja vähitellen lisäät aikaa. Jos lihakset väsyy, niin alkaa vaan turhaan jännittämään eikä hommasta tule mitään.

        Ensimmäiset kerrat voit kokeilla jalustimien kanssa, mutta voi olla jopa helpompaa ilman jalustimia, ja heti kun tunnet edes jotenkin okooksi olosi, niin ehdottomasti ilman jalustimia. Siirry raviin (pidä se hitaana) ja jatka niin kauan kuin pystyt. HETI kun tunnet olevasi epätasapainossa tai huonossa asennossa, siirry käyntiin, korjaa asento ja sen jälkeen kokeile uudestaan. Tarvittaessa voit pitää ohjia yhdessä kädessä ja toisella etukaaresta kiinni.

        Harjoitusravissa istumisen kannalta lantion liike opn kaikkei tärkeintä. Alaselkä ja lantio kun "imevät" kaiken hevosen selän välittämän liikkeen. Ne siis liikkuvat samassa suhteessa hevosen selän kanssa jolloin ulospäinb näyttää siltä kun et liikkuisi ollenkaan. Seuraat siis hevosen liikettä. Tämä ei onnistu täydellä rentoutumisella vaikka kuinka niin vältettäisiin. Täysin rentoutunut ratsastaja höllyy hevosen liikkeen jäljessä kun taas hyvin raviin istuva ratsastaja kulkee hevosen liikkeen mukana. Eli käytät lihaksiasi, kyse on vain siitä mitä lihaksia ja milloin,

        Alussa voit nojata paljonkin traaksepäin. Harjoitusravin tärkein osa on VATSALIHAKSET. Rutista vatsalihaksiasi kiinni. Mitä enemmän pomputtaa, sen enemmän tiivistät vatsalihaksia (vatsalihasten löytämistä auttaa se reilusti taaksepäin nojaaminen). Älä kuitenkaan unohda hengittää. Hyvä ratsastuksenopettaja auttaisi kovasti myös, sillä hankalaa on tässä sen enempää neuvoa kun en ole sinua tai hevostasi nähnyt.


    • Lisäyksenä vielä laita kädet lähelle vartaloasi.Voit myös
      pyytää heppaasi menemään rauhallisempaa,pikkuista (pieniaskelista) ravia,
      jolloin et pompi niin paljon ja sitten kun se sujuu,ota hieman vauhtia lisää..
      Ja erittäin tärkeää (se auttaa paljon) kun kantapäät ovat alhaalla ja
      paino niillä.Se auttaa pysymään satulassa(: On myös järkevää
      jos käyt jonkun opettajan istuntakurssilla tms, niin opit paremmin..?

      • ......minä......

        Juu kokeilin ilman jalustimia eilen nojasin taaksepäin, mutta ilman jalustimia hevonen rupesi kiihdyttämään ja tipuin. Jalat jäivät hevoset jalkojen alle siinä tilanteessa ja en pystynyt kunnolla kävelemään kun sattui, mutta yritän nyt kokeilla jalustimien kanssa. Ylämäkeä kun ravattiin pysyin satulassa hyvin harjotusravissa, mutta tasasella sitten en....Keväämmällä saamme sitten yksityiopetusta joten nytten en mene tunneille (:


      • ratsastuksenopettaja
        ......minä...... kirjoitti:

        Juu kokeilin ilman jalustimia eilen nojasin taaksepäin, mutta ilman jalustimia hevonen rupesi kiihdyttämään ja tipuin. Jalat jäivät hevoset jalkojen alle siinä tilanteessa ja en pystynyt kunnolla kävelemään kun sattui, mutta yritän nyt kokeilla jalustimien kanssa. Ylämäkeä kun ravattiin pysyin satulassa hyvin harjotusravissa, mutta tasasella sitten en....Keväämmällä saamme sitten yksityiopetusta joten nytten en mene tunneille (:

        Eli juuri tuon takia kannattaa, pitää toisella kädellä kiinni ohjista (hyvä tuntuma, ei ohjat löysänä) ja toisella etukaaresta. Silloin voit heti hevosen alkaessa kiihdyttämään hidastaa tai siirtyä käyntiin. Se on myös yksi syy siihen miksi hevonen, jonka koulutustaso on alhainen, ei ole kovin hyvä ratsu harjoitusravin harjoitteluun.

        Ja muuten: Kantapään voimakas painaminen alaspäin jäykistää pohkeen ja sitä myöten kaikki jalan lihakset --> ei todellakaan hyvästä harjoitusravissa istumisen kannalta, vaikka voikin auttaa pitämään jalustimen paikoillaan vaikka pylly pomppiikin satulassa


    • NyyrikkiTyllerö

      Ei kannata ottaa etukaaresta kiinni ( ellei sit oo ihan alottelija, sillon mäkin pidin ). Tottakai siinä vähän pomppuisaa menoa on, mutta kyllä siihen tottuu. Ja mukautuu pikkuhiljaa. Yleensä auttaa kun nojaa vähän taaksepäin ja yrittää istua mahdollisimman syvälle satulaan.

    • ratsastuksenopettaja

      Miksi ei kannattaisi ottaa etukaaresta kiinni? Aikuinenkin ratsastaja saa siitä sekä henkistä että fyysistä tukea (ja usein juuri sitä henkistä), ja uskaltaa olla puristamatta niin paljon polvilla. Myöskin hevosen suu voi paremmin kun yhdellä kädellä onnistuu pitämään tuntumaa kohtalaisen tasaisesti sen sijaan että hakisi tukea ohjista ja hevosen suusta puhumattakaan käsistä jotka heiluvat metrin ylös alas. Pointti on siinä, ettei etukaarta puristeta rystyset valkoisina vaan ihan kevyesti ja kun tasapaino on löytynyt, pyritään vähitellen päästämään irti.

      Pedakogisesti ei ole kauhean hyvä toi mentaliteetti että tee vaan niin etköhän sä opi.

    • ongelmainen

      minulla on ongelmana se kun menen harjoitusravia ilman jalustimia en pompi ollenkaan ja kun menen jalustinten kanssa niin että jalustimet suunnilleen pomppivat kantapäässä en sillonkaan pompi ja kun jalustimet ovat hyvin päkiällä niin pompin selässä hirveästi. eli otan varmaan liikaa tukea jalustimista kun ne ovat kunnolla. olen kysynyt tätä ratsastuksenopettajaltani ja hän sanoi että yritän vaan rentouttaa polvet yms. onko kellään muulla sama ongelma?

      en osannut selittää kunnolla.

    • ongelmainen

      edellisen viestin sama kirjoittaja.
      eli: kun minulla on jalustimet kunnolla jalassa pompin eli varmaan jännitän jalkoja liikaa. mutta välillä rentoudun niin paljon että jalustimet eivät pysy jalassa ja ratsiope joutuu kokoajan huomauttamaan että jalustin päkiälle.
      onko tähän ratkaisua?

    • auttakaaaaaaa

      mulla on sama ongelma! pliis! helppii!

    • pandakat

      Mulla ainakin auttoi se, kun kuvittelin olevani 'ankka' ja tavallaan lantion liikkeellä myötäsin ankkan kävelyn omaisesti hevosen liikettä. Etukaaresta tuen ottaminen toisella kädellä auttaa tosiaan kummasti. Taaksepäin nojaaminen ja rentoutuminen auttavat myös kummasti. Itsellä auttoi alkuun aika paljonkin, kun kevyesti polvilla puristi satulaa (vaikka lukemani mukaan ei olekkaan suositeltavaa).

    • -raitaseepra-

      Meillä harjoteltiin just tänään harjoitusravia tunnilla, mulla (eikä oikein muillakaan) ollut kummempia ongelmia asian suhteen. Opettaja neuvoi rentouttamaan jalat, nojaamaan vähän taaksepäin ja kuvittelemaan että jos ois farkut jalassa niin takataskut ois liimattu satulaan. Se autto mulla tosi paljon, kun sain istuttua syvälle satulaan. Mun mielestä jalustimilla oli vaikeampaa ja pompotti enemmän. Siksi otettiinkin ekojen pätkien jälkeen ne pois. En mitenkään erikoisemmin ajatellut lantion liikkeitä, menin vain hevosen liikkeiden mukana. Kyllä se siitä, pikkuhiljaa!

    • Toimii ainakin mulla

      Jos keväällä alkaa koulutus niin voit kuitenkin harjoitella.Kaikki melkein pomppii siinä siis ja niin kylläpäs minäkin :DYritä pitää jalat kuitenkin jalustimissa:) Helpottaa ainakin minua...Ja sitten kantapäät alas :) Jos ei toimi-En tiedä muuta :()

    • heppailia

      Vaikka minä en ole mikään hyvä neuvoo,mut ite ratsastan harkkaravii paremmin ilman jalustimii-> kannattaa kokeilla harjotella sillä. :)

    • minä

      Minulle neuvottiin että lantiosta pitää tulla "hännän heilutus" eli istuinluut menevät ylös alas vuorotellen hevosen jalkojen mukaan. Ainut keino jolla minä opin, mutta kaikille ei toimi sama harjoitus.

    • Anonyymi

      minulla on ongelmana harjoitusravi vain isojen hevosten kanssa. Muutenhan se sujuu ihan hyvin. jotenkin en saa itseäni siihen oikeaan moodiin. Käteni ovat todella edessä eikä kyynerpäät ole kylkien viressä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe