Kemin vanhustenhoito horjuu !

Totta se on

Kemin vanhustenhoito horjuu , Vanhukset kunnallisessa hoidossa / Palvelutaloissa jätetään hoitamatta muunmuassa lääkitys lopetetaan ja näin edesautetaan ...................?

46

4793

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näky

Voi tuota ILTARUSKOA: Leiri kun Leiri?

• hoitsu-822

Totta,kaikki vituillaan.

• myös nähnyt

Kyllä kauhistutta ajatus siitä ,Että jutuisi esim ILTARUSKOON täysin alaarvoista vanhusten hoitoa.

• myös nähnyt

Todellakin kuinkahan monen vanhuksen tie h.......n on lähtenyt sen takia ,Että lääkitys ja myös muu huolenpito on LOPETETTU .

• kuollu ja kuopattu

ei kukaan voi lopettaa lääkitystä niin että siitä kerrottaisiin "ekana" muka tällä saitilla...kusetusta ja panettelua kaikki. Kyllä viranomaiset olis hoitanut homman jos tällaista tapahtuisi. Tietenkin on rajatapaus, että elintoimintojen seuranta ja verikokeet vahvistaa kuoleman lähimman kuuden tunnin aikana, jolloin turha yrittää lääkitä...??!!

• Minäkin olen nähnyt

Kyllä "ns Viranomaiset eivät hoitaneet HOMMIANSA tässä tapauksessa koska lääkitys lopetettiin omaisille sekä asiakkaalle kertomatta. Tämän johdosta tuonen tuoksu saapui hyvin nopeasti.

• LOMAHLLAH
        Minäkin olen nähnyt kirjoitti:

Kyllä "ns Viranomaiset eivät hoitaneet HOMMIANSA tässä tapauksessa koska lääkitys lopetettiin omaisille sekä asiakkaalle kertomatta. Tämän johdosta tuonen tuoksu saapui hyvin nopeasti.

Olen tietoinen omakohtaisten kokemusten pohjalta niiden viranomaisten vastuista ja toimintatavoista.Ainut vastuu on valtavan palkan kuittaus pitkien runsaiden lomien ohella.

• työssä ollut

Eikä ollut viimeinen "ILTARUKO"

• näin on

Kyllä näin on ILTARUSKOSSA vanhus saa kaiken toivon hyvästä vanhuudesta unohtaa.

• Missä tämmönen

iltarusko on?

• Samassa talossa

jossa sijaitsee Inka-koti. Kyllähän Sina sen tiedät?

• periaate,periaate

Vittu,mitä teeskentylä siellä:Olin silloin töissä kun se avatiin,Ministeri siimes kävi vierailulla,apua mitä teeskentylyä...en kestä semmoista ja lähin lätkiin,nyt töissä hyvässä,moraalia ja arvoja kunnioittavassa duunissa.Ei ikinä omia vanhempia sinne........

• totta ON

Todellakin siellä harrastetaan aktiivista vanhusten sairauden ja hoidon alasajoa. Siis hoitamatta jättämistä.

• käynyt/2
        totta ON kirjoitti:

Todellakin siellä harrastetaan aktiivista vanhusten sairauden ja hoidon alasajoa. Siis hoitamatta jättämistä.

Olen samaa mieltä ja kun katsoin esim Iltaruskon ylevät päämäärät vanhusten hoidosta niin mikään näistä ei pidä paikkaansa asiakkaan hyvän terveydenhoidon ja huolenpidon kanssa . Vanhukset/Asiakkaat saavat olla erittäin pitkiä aikoja omissa oloissaan ja kärsiä.

• lop27
        käynyt/2 kirjoitti:

Olen samaa mieltä ja kun katsoin esim Iltaruskon ylevät päämäärät vanhusten hoidosta niin mikään näistä ei pidä paikkaansa asiakkaan hyvän terveydenhoidon ja huolenpidon kanssa . Vanhukset/Asiakkaat saavat olla erittäin pitkiä aikoja omissa oloissaan ja kärsiä.

Olen sitä mieltä , että ei ketään vanhuksia iltaruskoon kidutettavaksi.

• hoivaa

on Kemissä muitakin paikkoja joissa ei vanhukset saa asianmukaista kohtelua ja ravintoa hoidosta puhumattakaan

• on#se

Varmaan onkin mutta iltaruskossa toiminta on räikeää .

• ei aprillipila

Olen ollut Iltaruskossa ja hoito siellä aivan samantyyppistä kuin muissakin samantyyppisissä paikoissa, hoivaa, huolenpitoa , puhtautta jne. Lääkäri lopettaa tai vähentää lääkityksiä kun potilaan tila on senkaltainen ettei hyödy lääkityksestä tai on nielemisongelmia ym. Kivun hoito asianmukaista. Muistakaapa että aikamoisia syytöksiä heitätte ilmaan virkamiehille! Henkilökuntaa ja muuta virkistävää toimintaa kyllä sais vanhustenhuoltoon lisätä sehän on selvää...

• ????

Töissäkö, vai hoidokkina?

• !!!!

hoidokkina tietty!!!!

• päin vastoin

Usein käy muuten myös niin, että kun lääkitys joudutaan lopettamaan (vanhus ei enää pysty nielemään / osaa niellä), niin kas: vanhus virkistyy ja kunto kohenee yllättäin! Päällekäislääkityksen päällekäislääkitystä?

• kohta?

Onko Kemissä yhtään vanhusten hoitopaikkaa, jota voisitte suositella?

• ihme_kaupunki

Kaupungin, viisaat päättäjäthän näistäkin asioista loppupelissä päättää ja SÄÄSTÄÄ, säästöjä määrätään, muttei huomioida sitä, että kaupungilla ja muillakin hoitoalalla on hoitovastuu. Nämä päättäjät, ei tiedä yhtään, mitä nuo säästöt aiheuttavat! Ja miks aina säästetään, sieltä mistä ei missään nimessä pitäisi edes yrittää säästää??? Työntekijät joutuu koville kun kaupunki päättää tällaisista säästökohteista, otetaan työntekijöitä pois, uusia ei saa palkata, eikä sijaisia... Samalla tavalla on vammaispalvelut täysin retuperällä! Sielläkin on aivan vääränlaiset ihmiset päättämässä (vastuuta heille ei ole ilmeisesti tarpeeksi painotettu?) Tuolla edellä mainittuja lomia pidetään, palkkaa nostetaan, muttei tehdä työtä, kuten työnkuva vaatisi, eikä pidetä huolta hyvinvoinnista, poisteta esteitä, rajoitteita..., jotka nekin kuuluisi näiden vammaispalveluiden sos.työntekijöiden vastuulle .. jätetään vammautunut ihminen, oman onnensa nojaan. TÖRKEÄÄ KOHTELUA, VÄLINPITÄMÄTTÖMYYTTÄ molemmissa, sekä vammaispuolella, että vanhustenhoidossa /palveluissa. Muttei ne työntekijät siellä palvelutaloissakaan voi muuta, kuin tehdä työnsä, sen mitä korkeammassa asemassa olevat määräävät!

Toivoisi jo tänne Kemi palstallekin asiallista keskustelua, eikä ainaista vastenmielistä suunsoittoa, haukkumisia yms. asiatonta. Pysyttäisiin asialinjalla ja niin, että asioista voisi aidosti keskustella, siitä saattaisi olla monenkinlaista hyötyä.

• kläse

No nythän on kunnallisvaalit tulossa. Jos päättäjiä tarpeeksi paljon vaihdetaan, niin on ainakin toivoa että asiat jollain tasolla paranisivat.
      Kemi on pieni kaupunki, eikä meillä ole varaa tyhjänpäiviin rahamenoihin. Tarkoitan tällä noita suuruudenhulluja hankintoja. Medän päättäjillä on ainoana tavoitteena että meidät opitaan tunteemaan ulkomailla. Se on ok. mutta voisiko ajatella että meidät opittaisiin tuntemaan kaupunkina joka hoitaisi ennemmin ihmisiä kuin joitain monumentteja. Se vasta olisi hienoa.

• Muistuuko

mieleen sanonta:
      Yksi äiti hoitaa seitsemän lasta, mutta seitsemän lasta ei hoida yhtä äitiä.

• MarjattaJ

Tilanne Kemissä ei ole yhtään sen kummempi kuin muuallakaan Suomessa. Vanhukset kituu hoitoipaikoissaan, kun kunnat säästävät.

• Hyvä paikka

Olen samaa mieltä "jouten 20.3" kirjoittajan kanssa. Olen kuullut hyvää palautetta mainitsemastasi palvelutalosta. Omat omaiseni on kohta siinä vaiheessa, että tarvitsevat hoivapaikkaa. Olen kysellyt hintoja ja mainitsemassasi palvelutalossa ei ole sen kalliimpaa kuin muuallakaan Kemissä. Olen tullut siihen tulokseen kun vanhempieni hoitopaikan tarve tulee niin Villa Havanaan ehdottomasti yritetään päästä.

• Tykkään

Aika räikeää tekstiä iltaruskosta. Olen siellä myöskin tehnyt keikkatöitä ja voin sanoa että henkilökunta on mahtava ja ei siellä kyllä asiakkaat kärsi. Höpö höpö mitä juttuja täällä! Taitaa jollakin olla hampaankolossa jotain kun pitää mustamaalata Iltaruskon mainetta. No kylläpä sen asukkaat ja omaiset tietävät miten asiat on.

Toki vanhustenhoidossa on aina parantamisen varaa, mutta tämän päivän kiireellä ja vähäisellä henkilömitoituksella kaikki "ylimääräinen" jää väkisinkin taka-alalle.Eihän sitä aikaa riitä mitenkään perushoidon lisäksi..

Täältä Iltaruskoon Tsemppiä, jatkakaa samaan malliin!

• Kuoleman selli

Henkilökunnassa tuskin moitittavaa, mutta itse paikka? Huh huh,
        Siellä vanhus huoneessaan josta ei ilta 21:00 aamu 08:00 välisenä aikana voi vessaan mennä, jollei itse kykene.
        Vain muutamalla oma wc. Heikko kuntoiset ei pääse rollaattoreineen, tai muine apuvälineineen kulkemaan käytävällä jossa saattaa olla korkeahko kynnys jonka ylittäminen on vaikeaa.
        Hoidokkeja kolmessa kerroksessa, yökköjä tiettävästi vain kaksi. Joten päivänselvää että aamuisin paskoja sängystä siivotaan kiireellä, sillä jollakulla saattaa omainen tulla käymään.
        Sauvosaaren vuodeosastokin on inhimillisempi paikka kuin Iltarusko.
        Älkää omaiset päästäkö koskaan ketään läheistänne Iltaruskoon tai vastaavaan "hoitopaikkaan".
        Se on ihmisarvon loukkaus, vaikka sanoisivat mitä.
        Kaikki saadaan näyttämään hyvältä ja toimivalta, mutta totuus on aivan toinen.

• Pöh ja pah

"Siellä vanhus huoneessaan josta ei ilta 21:00 aamu 08:00 välisenä aikana voi vessaan mennä, jollei itse kykene."

-Kyllä voi, soittamalla kelloa pääsee.

"Heikko kuntoiset ei pääse rollaattoreineen, tai muine apuvälineineen kulkemaan käytävällä jossa saattaa olla korkeahko kynnys jonka ylittäminen on vaikeaa."

-Sano esimerkki missä on kynnyksiä??

"Hoidokkeja kolmessa kerroksessa, yökköjä tiettävästi vain kaksi. Joten päivänselvää että aamuisin paskoja sängystä siivotaan kiireellä, sillä jollakulla saattaa omainen tulla käymään."

-Vaipat vaihdetaan sen vuoksi että ihmisellä on hyvä olla.Ei sen takia että omaiset saattavat tulla käymään.Sulla täytyy olla aika vinksahtanut mieli. Ja kyseessä on kuitenkin suurilta osin huonokuntoisia ihmisiä joilla tulee ulosteet vaippaan yöllä,ei voi mitään. Pitäisikö herättää keskellä yötä vessaan?

Sauvosaaren vuodeosastokin on tuttu paikka, ja ihan samalla tavalla sielläkin ihmiseltä vaipat vaihdetaan aamulla kuin iltaruskossakin.

Sanoppa edellinen kirjoittaja: Mihin sairaat vanhukset pitäisi sitten laittaa jos ei palvelutaloihin? Vanhustenhoidossa on paljon petrattavaa, mutta pitkälti se on rahasta ja ajasta kiinni miten laadukasta hoitoa vanhukset saa. Omaiset ovat avainasemassa vanhuksen hyvän hoidon toteutumisessa. Monilla niitä omaisia ei vain näy eikä kuulu. Ainoastaan silloin kun on jotain huonoa sanottavaa!

• Ev....na

Kynnykset löytyy joka kerroksesta, heti hissien molemmin puolin. Mulla isä vainaa oli siellä kolmisen vuotta joten tuli käytyä aika usein.
        Olen aikalailla kuoleman sellin kans samoilla linjoilla hirvittävä paikka. Aivan kuten hän sanoi ei henkilökunnassa vikaa mut liian vähän. Kyseinen paikka toimis paljon paremmin jos henkilökuntaa olis ainakin tuplasti sen mitä nykyään on.
        Alkuun ukko joutu asuun jonku ventoviraan kans samassa huoneessa, mut ei siitä mitää tullu ku se toinen ei päässy omin voimin sängystä ylös ja aina herätti isäni metelöinnillään kun hoitajat ei heti tulleet,
        Kaiken huippu oli se kun ulos ei saanu mennä vaikka omin voimin olisi jaksanu sama koski myös muitakin. Saattajan kanssa pääsi mut yksin ei. Toki ymmärrän sen että onhan dementikko ja mahdollisesti jokin muu syy sellainen, mut jos ei ollut kuten isällänikään nii ulos ei ollu asiaa. Siinäpä sitten kaipailee ulkoiluttajaa ja sekin maksoi.
        Itse käytin aina kun kävin saatiimpa lupa olla pitenpäänkin pois. Silloin käytiin ravintolassa syömässä ja joskus muuten vaan rannalla istuskelemassa ihailemassa ohi lipuvia veneitä. Niin ja olihan niitä syntymäpäivä juhliakin siinä muutama sekä parit hautajaiset tuli käytettyä.
        Sen verran mitä hän sanoi paikasta ja siellä asumisesta, ettei kellekkään toivoisi niin yksinäistä ja toimeetonta oli siellä oleminen.
        Onhan se epämielyttävää ettei edes omaa wc:ä useimmalla ollut, näin nais näkökulmasta katottuna ihan puistattaa
        En ole paikkakuntalainen ollut vuosi kausiin, mut eikai nää kunnalliset hoitokodit taida olla missään päin suomea sen kummoisenmat ja jos puheet paikkansa pitää että tulevaisuudessa vanhuksia enemmän kuin nykyään. Niin ahdasta tulee ja mistä hoitajia?

• tuohtunut
        Ev....na kirjoitti:

Kynnykset löytyy joka kerroksesta, heti hissien molemmin puolin. Mulla isä vainaa oli siellä kolmisen vuotta joten tuli käytyä aika usein.
        Olen aikalailla kuoleman sellin kans samoilla linjoilla hirvittävä paikka. Aivan kuten hän sanoi ei henkilökunnassa vikaa mut liian vähän. Kyseinen paikka toimis paljon paremmin jos henkilökuntaa olis ainakin tuplasti sen mitä nykyään on.
        Alkuun ukko joutu asuun jonku ventoviraan kans samassa huoneessa, mut ei siitä mitää tullu ku se toinen ei päässy omin voimin sängystä ylös ja aina herätti isäni metelöinnillään kun hoitajat ei heti tulleet,
        Kaiken huippu oli se kun ulos ei saanu mennä vaikka omin voimin olisi jaksanu sama koski myös muitakin. Saattajan kanssa pääsi mut yksin ei. Toki ymmärrän sen että onhan dementikko ja mahdollisesti jokin muu syy sellainen, mut jos ei ollut kuten isällänikään nii ulos ei ollu asiaa. Siinäpä sitten kaipailee ulkoiluttajaa ja sekin maksoi.
        Itse käytin aina kun kävin saatiimpa lupa olla pitenpäänkin pois. Silloin käytiin ravintolassa syömässä ja joskus muuten vaan rannalla istuskelemassa ihailemassa ohi lipuvia veneitä. Niin ja olihan niitä syntymäpäivä juhliakin siinä muutama sekä parit hautajaiset tuli käytettyä.
        Sen verran mitä hän sanoi paikasta ja siellä asumisesta, ettei kellekkään toivoisi niin yksinäistä ja toimeetonta oli siellä oleminen.
        Onhan se epämielyttävää ettei edes omaa wc:ä useimmalla ollut, näin nais näkökulmasta katottuna ihan puistattaa
        En ole paikkakuntalainen ollut vuosi kausiin, mut eikai nää kunnalliset hoitokodit taida olla missään päin suomea sen kummoisenmat ja jos puheet paikkansa pitää että tulevaisuudessa vanhuksia enemmän kuin nykyään. Niin ahdasta tulee ja mistä hoitajia?

Olisit hoitanut isäsi itse kotona, että ei tarvitse enää ruikuttaa. Palkannut isäsi eläkkeellä vaikka lisäapua itsellesi, etkä vain hoitajia syyllistä.

• Karhu 1000
        tuohtunut kirjoitti:

Olisit hoitanut isäsi itse kotona, että ei tarvitse enää ruikuttaa. Palkannut isäsi eläkkeellä vaikka lisäapua itsellesi, etkä vain hoitajia syyllistä.

No, sinneppä se sinäkin sitten joskus mätänemään? Jos edes elät niin kauan?
        Eihän edellinen kirjoittaja hoitajia haukkunu, vaan työnantajaa kun ei ole resusseja palkata henkilökuntaa.
        Ei ole niin vaan helppoa kenenkään alkaa hoitamaan ketään toista täyspäiväisesti omassa kodissaan, voit vaikka vapaaehtoisesti kokeilla?
        On se vaan senverran surkea paikka ettei toivoisi kenenkään joutuvan sinne.
        Nii ja mitä se kaikkineen maksaa? No tarkalleen juuri sen verran kuin saat eläkettä.
        98€ pitää jäädä kuukaudessa omaan käyttöön.
        Eli jos eläke on 2000€ hoitomaksu kaikkineen kuluineen on 1902€
        Tai jos eläke on 800€ niin maksut on 702€
        Auta armias jos joutuu välillä sairaalahoitoon vaikkapa kuukaudeksi, se pitää maksaa erikseen ja näitä jaksoja joillakin huonokuntoisilla on useinkin.
        Siinäpä vanhus on velkakierteessä josta hän ei selviä kolemallakaan.
        Sivusta seurannu paria tapausta, kyl hirvittää.
        Käytännössä ei voi puhua vanhuksesta vaan potilaasta jonka paikka olisi ilmanmuuta vuodeosasto. Mutta ei, sinne Iltaruskoon vaan kitumaan kunnes taas virtsatulehdus voimat vie ja sairaalakierros alkaa.
        Iltarusko on paikkana ahdas ja vanhanaikainen. Hoidokkeja aivan liikaa henkilökuntamäärään nähden, joten saa nähdä tulevaisuudessa miten käy.

• eeeeeeeeeeeeeee7

Iltaruskoa on kaikki kemin terveyspalvelu, yksityisiä myöten

• paska paikka

Itsekin olen siellä käynyt ja voin sanoa että henkilökunta on pääosin todella koppavaa ja tuskin siellä edes alan opiskelijat haluavat työharjoitteluaan siellä suorittaa! Muutama iloinen hoitajakin onneksi löytyy.
      Kaikilla vanhuksilla ei todellakaan ole rannekkeita ja "haastavilta" voidaan jopa se ottaa pois! Näin siellä...
      Itse en omaisiani sinne paikkaan laittaisi.
      Opiskelijana saa tehdä niska limassa siellä töitä mutta saa paskaa niskaan koska työntekijät muka niin ammattitaitoisia! Eivät todellakaan...

• Slippery Slope

Taitaa tulla kaikille ankea vanhuus, paitsi vangeille?
      Ilta-sanomissa pitkä juttu siitä kuinka vankeja hoidetaan ja hyyssätään eikä maksa heille mitään. Päinvastoin saavat puhdasta rahaa 42€ - 168€ / kk toiminnasta riippuen.
      Täys ylläpito ja terveydenhuolto, eikä maksa mitään.
      Kuinkahan pääsis tuollaiseen hoitolaa sitten kun jalka ei oikein tahdo nousta?
      Kuinka moni muuten tietää, että joissakin vankiloissa on oma kauppa josta voi ostaa ruoka tarvikkeita jos talon ruoka ei aina maistu?
      Kyllä alkoi vituttaan kun luki IS:n juttua vanhusten hoidosta. Sekö on kohtalomme? Pääsiäis juhla-ateria oli hernekeittoa ! Hyi saatana.
      Tarttis kyllä tehä jotain?
      Valtio vois vaikka ulkoistuttaa koko vankeinhoitojärjestelmän (Venäläisille), säästys satoja miljoonia jo pelkästään vuositasolla. Saattas jopa rikollisuuskin laskea, kun tietäisivät minne joutuvat?
      Kyllä vanhus- ja terveydenhuollolle pitäis tehdä suuria parannuksia.
      Meistä moni ei osaa käsittää, että saatamme olla kohta itse köytettynä sänkyymme paskaisine ja kusisine vaippoinemme? Kemissä on ollu jo pitkään ohjeena, että korkeintaan kolme vaippaa vuorokaudessa.
      Vanhenemisiin

• Päivän miete

Hyvä hoitaja kohtelee/hoitaa hoidettaviaan niin kuin toivoisi itseänsäkkin hoidettavan.

• APINA

Mistä päättelet,että Kemissä on ylipäätään vanhustenhoitoa.Eihän muutkaan kuntalaiset saa mitään hoitoa tai apua,olipa miten sairas tai vammainen tahansa.Hei on yksi ryhmittymä,joissa käy palvelijat 6 kertaa vuorokaudessa,arvaatkaapa ketkä ovat näitä onnekkaita.

• ????

Elinkautis vangit?

• John Deere

Kyllähän kemissä vanhukset saa hyvää hoitoa esim. Elsalassa, tosin lääkkeet pitää itse maksaa.

• vahnuus

Kun tulee vanhaksi pääsee vankilaan odottamaan kuolemaa, siinä sitä tulevaisuutta.

• Anonyymi

Sairas paikka saatana!

• Anonyymi

Iltaruskossa kemissä suoraan sanoen tappavat ihmisiä!

• Anonyymi

Totta. Tutkintapyyntö jätetty.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta. Tutkintapyyntö jätetty.

Minun mummon lääkityksen lopetti pätemishaluinen nuorehko sairaanhoitaja vaikka oli sanottu ettei niihin saa kajota. Tämä ei kyllä ollut Kemissä . Muistui taas ikävästi mieleen. Lääkitys oli hyvin pieni silti tämä sairaanhoitaja teki ominpäin tämän.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      120
      1038
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      792
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe