Bilteman 28" takavanne

Säästäjäx

Onko Bilteman vaihteeton takavanne kelpo tuote vanhaan peruspyörään? Onko kokemuksia?

25

8612

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wheels28

no miksei olisi? se on tarkoitettu polkupyörään ja eroaa pyöräliikkeen vanteesta vain hintansa ja biltema tarransa puolesta ei missään mikään tehdas valmista vanteita ajatuksella tehdäänpä nyt huonoja vanteita polkupyörään, älkää uskoko näitten kermaperseitten biltema haukkumista hifistelijät voi maksaa vanteesta minun puolesta vaikka 2tonnia ei se ole minulta pois mutta halvemmallakin kyllä pärjää mainiosti

• Eiköhän se ole ihan siedettävä, varsinkaan kun tuossa ei ole sorruttu mihinkään ihmeelliseen puolaukseen, eikä napajarrullisessa pyörässä ole niin väliä, vaikka vanne millin-pari heittäisikin. Se vapaamekanismi tuossa lienee se suurin kysymysmerkki.

• Pientä askartelua

Halpiskiekkojen (kiekko = vanne pinnat napa) haaste on, että ne on kasattu koneella. Samanlaisia koneella kasattuja kiekkoja on kaikissa alle tonnin fillareissa! Toimivat, kunhan luovutushuollon ja ensihuollon tekee huolella.

Koneella kasattun kiekon kiereydet voivat olla ihan mitä vain. Käyttöönotossa tulee ainakin laakeri avata, rasvata ja laittaa oikeaan kiereyteen. Kun kiekolla on ajettu parisataakilometria, tulee se tarkastaa ja vetää oikeaan kireyteen.

• Ilmeisesti aivan ok peruspyörään. Tuskimpa peruspyörissä on vakiona sen kummempaa vannetta. Biltemasta löytyy ihan ok osaa polkypyörään, kun vain tietää mitä ostaa. Tosin on siellä paljon huonoakin osaa. Luonnollisesti tuollasesta liikkeestä puuttuu hyvän pyöräliikkeen asiantuntemus, mutta ei aina pyöräliikkeestäkään asiantuntemusta löydy.

• en osta

Biltema on sen luokan kaatopaikka, että en osta siitä liikkeestä yhtään mitään. En edes ruuvimeisseliä, koska niitäkin saa kestävämpinä muualta. Polkupyörään en ostaisi ikinä mitään Biltemasta. Jos jonkun tekee mieli Bilteman toimintaa tukea niin siitä vaan ostoksille sitten.

• en osta kirjoitti:

Biltema on sen luokan kaatopaikka, että en osta siitä liikkeestä yhtään mitään. En edes ruuvimeisseliä, koska niitäkin saa kestävämpinä muualta. Polkupyörään en ostaisi ikinä mitään Biltemasta. Jos jonkun tekee mieli Bilteman toimintaa tukea niin siitä vaan ostoksille sitten.

Esim. Deore GS-HG50 takapakka tai Deore CN-HG53 ketjut ovat samoja mitä pyöräliikkeetkin myyvät. Nuo ovat perusosaa maastopyörään. No, jos välttämättä parempaa osaa tarvitsee niin Biltemasta ei enää niitä löydy. Nuo ketjut ja takapakka saattaa löytyä vähän kalliimmastakin maastopyörästä. Jopa parin kolmen tonnin pyörästä ja joskus kalliimmastakin, kun on tarvinut hiukan säästää niin on laitetty tuollaiset ketjut ja takapakka kalliimpaankin pyörään. Mitä vikaa keseisissä osissa on? Osto paikka Biltema?

• ei Biltemalle
        a.s kirjoitti:

Esim. Deore GS-HG50 takapakka tai Deore CN-HG53 ketjut ovat samoja mitä pyöräliikkeetkin myyvät. Nuo ovat perusosaa maastopyörään. No, jos välttämättä parempaa osaa tarvitsee niin Biltemasta ei enää niitä löydy. Nuo ketjut ja takapakka saattaa löytyä vähän kalliimmastakin maastopyörästä. Jopa parin kolmen tonnin pyörästä ja joskus kalliimmastakin, kun on tarvinut hiukan säästää niin on laitetty tuollaiset ketjut ja takapakka kalliimpaankin pyörään. Mitä vikaa keseisissä osissa on? Osto paikka Biltema?

Joo, Biltema saa varmaan hommattua halparoskaa halvalla ja paljon ja reilusti ja sitten se liike myy tätä kaatopaikkajätettä ikään kuin se tavara olisi jotenkin hyvääkin. Mä voin kertoa tosielämän tapahtuman sulle näin tässä ihan suoraan: erehdyin kerran ostamaan Biltemasta jatkoroikan. Se halvatun johto sytytti olohuoneessa sähkötulipalon. Se oli vähällä ettei olisi nopeasti palanut kaikki olohuoneessa. Oma suht nopea toimintani esti huoneistopalon syntymisen täydessä laajuudessaan. Luojalle muuten kiitos sammutuspeitteestä!

Biltema on kaatopaikka, joka myy nimenomaan jätettä halvalla kansalle, joka halua halpaa laadusta välittämättä. Enpä tosiaan osta Biltemasta mitään kun ne samat tuotteet (itse asiassa paljon laadukkaammat tuotteet) saa muualtakin ihan oikeasti rahalla. Eikö se nyt ole muutenkin vähän saatanan noloa, jos kahvinkeittimen kyljessä lukee kissan kokoisin kirjaimin maaginen sana "Biltema"?

Biltema on todistanut kauppatapansa kanssa yhden asian toteen: suomalainen haluaa saada tavaransa mahdollisimman halvalla, mieluiten ilmaiseksi ja laadusta todella viis. Se on suomalaiselle ihan sama millainen romu tuote on kunhan se on halpa. Pääsee sitten kehumaan naapurille, että sainpas muuten halvalla!

Ole minun puolestani hyvä ja mene ostamaan ne Deoren palikat Biltemasta. Jos sellaisen tarvitsen niin haen sen ihan oikeasta pyöräliikkeestä kiitos.

Biltema ei enää ikinä polta minun kotiani. Ostan jatkojohdot nykyisin sähköliikkeistä. Silloin jatkoroikan lootan kyljessä ei lue Biltema. Se on täysin anteeksiantamatonta, että jatkojohto syttyy palamaan. Sen pitää kestää vuosia käyttöä ja maksimikuormaakin.

Ei, en todellakaan osta mitään Biltemasta. Teen siinä sentään poikkeuksen tavallisiin taviksiin verrattuna, että maksan mieluummin hieman enemmän laadusta kuin menen ja ostan tuotteen Biltemasta. En ostaisi Biltemasta vaikka se olisi maailman viimeinen kaatopaikka josta tavaraa saa.

Ja Bilteman polkupyörän irvikuvat ovat hengenvaarallisia virityksiä.

• Alkup. Maantiepyöräi
        ei Biltemalle kirjoitti:

Joo, Biltema saa varmaan hommattua halparoskaa halvalla ja paljon ja reilusti ja sitten se liike myy tätä kaatopaikkajätettä ikään kuin se tavara olisi jotenkin hyvääkin. Mä voin kertoa tosielämän tapahtuman sulle näin tässä ihan suoraan: erehdyin kerran ostamaan Biltemasta jatkoroikan. Se halvatun johto sytytti olohuoneessa sähkötulipalon. Se oli vähällä ettei olisi nopeasti palanut kaikki olohuoneessa. Oma suht nopea toimintani esti huoneistopalon syntymisen täydessä laajuudessaan. Luojalle muuten kiitos sammutuspeitteestä!

Biltema on kaatopaikka, joka myy nimenomaan jätettä halvalla kansalle, joka halua halpaa laadusta välittämättä. Enpä tosiaan osta Biltemasta mitään kun ne samat tuotteet (itse asiassa paljon laadukkaammat tuotteet) saa muualtakin ihan oikeasti rahalla. Eikö se nyt ole muutenkin vähän saatanan noloa, jos kahvinkeittimen kyljessä lukee kissan kokoisin kirjaimin maaginen sana "Biltema"?

Biltema on todistanut kauppatapansa kanssa yhden asian toteen: suomalainen haluaa saada tavaransa mahdollisimman halvalla, mieluiten ilmaiseksi ja laadusta todella viis. Se on suomalaiselle ihan sama millainen romu tuote on kunhan se on halpa. Pääsee sitten kehumaan naapurille, että sainpas muuten halvalla!

Ole minun puolestani hyvä ja mene ostamaan ne Deoren palikat Biltemasta. Jos sellaisen tarvitsen niin haen sen ihan oikeasta pyöräliikkeestä kiitos.

Biltema ei enää ikinä polta minun kotiani. Ostan jatkojohdot nykyisin sähköliikkeistä. Silloin jatkoroikan lootan kyljessä ei lue Biltema. Se on täysin anteeksiantamatonta, että jatkojohto syttyy palamaan. Sen pitää kestää vuosia käyttöä ja maksimikuormaakin.

Ei, en todellakaan osta mitään Biltemasta. Teen siinä sentään poikkeuksen tavallisiin taviksiin verrattuna, että maksan mieluummin hieman enemmän laadusta kuin menen ja ostan tuotteen Biltemasta. En ostaisi Biltemasta vaikka se olisi maailman viimeinen kaatopaikka josta tavaraa saa.

Ei kukaan ole ostamassa polkupyörää B-kaupasta. Joitakin osia sieltä voi ostaa. Esimerkiksi KMC:n ketjuja on B-kaupan rasioissa joskus. B-kaupan maastolukkis on on Wellgon ihan ok peruslukkis jne.

• ei Biltemalle kirjoitti:

Oman polkupyörän varustuksiin ei kuulu jatkojohdot. Ja sitten itse asiaan. Tarkoitin tuossa, että Biltemassa myydään myös samoja osia kuin muissa liikkeissä ja jopa Bilteman hyllystä löytyy samaa tavaraa kuin asiantuntevan pyöräliikkeen valikoimasta. Osien hyvyys ja huonous ei riipu ostopaikasta vaan siitä mitä ostaa. Niin ja jos ei tarkalleen tiedä mitä ostaa niin kannattaa ostaa sieltä mistä saa asiantuntija apua oli kyseessä sitten pyöränosa taikka tuo mainitsemasi jatkojohto.

• xc-not-fun
        ei Biltemalle kirjoitti:

Sinänsä hauska itkunsekainen purskahdus nimimerkiltä ei Biltemalle (alias xc fun ym. ym.), mutta ei enää jaksa naurattaa kun pojan kaikki kommentit toistavat samaa asiaa, jankuti jankuti

• määmy
        ei Biltemalle kirjoitti:

Kelassa oleva jatkojohto pitää aina kelata auki, saattaa kärähtää jos jättää suurimman osan rullalle.

Teemasta saa hyviä pyörän irtolukkoja, saa auki vain rälläkällä.
        http://kesasuomitutuks.blogspot.com/2011/07/kulttuuria-ja-seikkailunmakua.html

• Kokemusta löytyy

Ostin 28 tuumasen taka vanteen, vaihteeton. Nyt on parin kuukauden jälkeen vähän vääntynyt mutta ei tärinää tunne tai muutenkaan huomaa mutta mä ajanki ku aivonsa hukannu hullu. Jos siis ajelet smoothisti ja hidastat töyssyis ni kyllä, biltemast saa halval.

• Ei kokemustaa

Eli tavalliseen kaupunkiajoon käypä kiekko?

• Todennäköisesti kyll
        Ei kokemustaa kirjoitti:

Kunhan avaa, puhdistaa, rasvaa ja kiristää oikeaan kireyteen ennen käyttöönottoa. Myös ensihuolto tulee muistaa!

• Emuteemu
        Ei kokemustaa kirjoitti:

Joo tavallisee kaupunki suhailuu.. Vitut sitä pidä mennä sorkkimaa ostat sen ja tuikkaat kii, ei pidä kuunnella tän sivun seppoi.. Hyvin futaa ja halpa oli! Siis 28 tuumane vaihteeton takavanne jalkajarrulla.

• Tee-se-ite
        Emuteemu kirjoitti:

Joo tavallisee kaupunki suhailuu.. Vitut sitä pidä mennä sorkkimaa ostat sen ja tuikkaat kii, ei pidä kuunnella tän sivun seppoi.. Hyvin futaa ja halpa oli! Siis 28 tuumane vaihteeton takavanne jalkajarrulla.

Eiköhän kaikkien kiekkojen suoruus ja pinnojen kireys kannata tarkistaa muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen

• Säästäjäx
        Tee-se-ite kirjoitti:

Eiköhän kaikkien kiekkojen suoruus ja pinnojen kireys kannata tarkistaa muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen

Tietääkseni kireys pitää tarkistaa juuri noin mutta on kai napa jo voideltu hyvin tehtaalla? En edes tiedä mitä rasvaa sinne laittaisi, vaseliinia vai Mobil 5W50??
        Mobil kyllä taitaa lorista ulos....

• Säästäjäx kirjoitti:

Tietääkseni kireys pitää tarkistaa juuri noin mutta on kai napa jo voideltu hyvin tehtaalla? En edes tiedä mitä rasvaa sinne laittaisi, vaseliinia vai Mobil 5W50??
        Mobil kyllä taitaa lorista ulos....

Tämä viesti koskee vain irtokuulilla toteutettua laakerointia.

Jos siellä näkyy olevan mukavasti rasvaa, ei tarvitse tehdä mitään.

Jos kuitenkin aiot vaihtaa rasvat, pitäisi entiset mömmöt putsata tarkkaan liuottimella (paitsi tiivisteet pelkällä vedellä) ja lopuksi putsata alkoholilla. Erilaiset rasvat eivät ole välttämättä yhteensopivia keskenään.
        Tiivisteen ympärillekin kannattaa laittaa rasvaa hyvin, ettei vesi pääse niin helposti sisälle. (Laakereiden elinikä tippuu 1/10000 osaan, jos "voiteena" käytetään pelkkää vettä, mutta pienikin määrä vettä lyhentää elinikää huomattavasti.)

Sinne sopii joku NLGI 2 laakerirasva, cSt@40 °C noin 200, ei mielellään molybdeeni -pitoisia.
        "Juppimalleja" olisivat esim. Kyodo Yushi Multemp SRL, SKF LGWA 2, mutta tuskin löydät niitä paikkakuntasi kaupoista..

• Kysyn vain
        denizen24 kirjoitti:

Tämä viesti koskee vain irtokuulilla toteutettua laakerointia.

Jos siellä näkyy olevan mukavasti rasvaa, ei tarvitse tehdä mitään.

Jos kuitenkin aiot vaihtaa rasvat, pitäisi entiset mömmöt putsata tarkkaan liuottimella (paitsi tiivisteet pelkällä vedellä) ja lopuksi putsata alkoholilla. Erilaiset rasvat eivät ole välttämättä yhteensopivia keskenään.
        Tiivisteen ympärillekin kannattaa laittaa rasvaa hyvin, ettei vesi pääse niin helposti sisälle. (Laakereiden elinikä tippuu 1/10000 osaan, jos "voiteena" käytetään pelkkää vettä, mutta pienikin määrä vettä lyhentää elinikää huomattavasti.)

Sinne sopii joku NLGI 2 laakerirasva, cSt@40 °C noin 200, ei mielellään molybdeeni -pitoisia.
        "Juppimalleja" olisivat esim. Kyodo Yushi Multemp SRL, SKF LGWA 2, mutta tuskin löydät niitä paikkakuntasi kaupoista..

Miksi ei saa käyttää molybdeenipitoista? Minulla on joku täysi tuubi jäljellä, kun aikoinaan oli moottorivene.

• reikäleipäs

Biltema on aina ollut pettymys, ihan kaikessa. Ei mitään järkeä ostaa ko. kaupasta mitään!

• määmy

Itse olen tyytyväinen työkalusalkusta, missä 10 v takuu. Mut kannattaa kuitenkin vertailla hintoja. Leveä limapuulevy esim. voi löytyä halvemmalla rautakaupasta.

Omakohtainen havainto asiasta. Ja jos siellä myytäisiin skeidaa, ei menestyis.

• Biltema rokkaa

Itselläni ollut vanhassa pyörässä Bilteman etuvanne, vieläkin kunnossa kun pyörä luovutettu yhdelle tutulle uudemman tieltä. Mutta uudessa pyörässä 28" vaihteeton meni takavanne kieroon parin vuoden jälkeen nyt (oli täysin uudesta pyörästä asti oleva vanne, ei tehty mitään pinnan kiristyksiä) ja huomenna poljen tällä roskavanteella (vieläkin se meinaan jaksaa pyörittää jos ei erityistä kuormaa) ostamaan Biltemasta kunnon 28" vaihteeton vanne niin saa taas ajaa Biltema laatuvanteella vuosia!

Kun etuvanne simahtaa, ostan uuden Biltemasta. En maksa vanteesta 50 euroa, kun samaa saa 30 eurolla Biltemasta. Bilteman vanteet ne vaan kestää vuosia ilman mitään kiristyksiä ja öljyilyä. Kokemusta on, muutamassa pyörässä vaihtanut simahtaneen oletusvanteen Bilteman taattuun laatuun. Ja ei, en aina jaksa hidastaa joka töyssyssä.

• talvipolkija

Kyllä pinnojen kireydestä ja vanteen suoruudesta kannattaa huolehtia ostopaikasta riippumatta. Pinnojen löysyys ja vanteen vipattaminen sen nimittäin rikkoo.

• ammattilainen1

OLEELLISTA KESTÄVYYDEN KANNALTA ON ESIM TAKANAPA
      JOKA ON BILTEMAN 1 V TAKAPYÖRÄSSÄ JOKU GOODBYE EIKÄ SHIMANO.

• Joo, siis ei

Itse en mainitsemiasi napoja hankkisi, ainoastaan navat, joissa täydellinen kokojakauma mielestäni kelpaavat.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4353
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      1996
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      61
      1657
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1353
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      959
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      913
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      889
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      696
    Aihe