VHH tekee agressiiviseksi?

empiirinen kokemus

Olen itse laihduttanut muutaman kuukauden ja tehnyt sen kaloreita laskemalla. Toki olen vähentänyt hiilihydraattejakin, sillä niitä vähnetämällä kalaoritkin vähenee helposti. Syön kuitenkin kaikkea monipuolisesti.

Laihduttaessa on tullu lueskekeltua kaikenlaista ja tein sellaisen havainnon että tämä palstan kirjoittelijat ovat tavattoman agressiivisia, mielitpiteiltään jyrkkiä ja ilkeitä. Mainitsin asiasta puolisolleni, joka huomasi heti että hän on huomannut saman laihduttavista työkavereistaan ja oli ajatellut kiukkuisuuden johtuvan laihduttamisesta, mutta he laihduttavat juuri vähähiilihydraattisella dietillä. Sitten muistin että kun muutama vuosi sitten riitaannuin vanhempieni kanssa niin pahasti että puhevälit katkesi, niin tuolloin hekin olivat VHH-dietillä.

Onko muilla samanlaisia havaintoja?

109

5071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • trolliakka

      huomannut että vhh vastustajat ovat ala-asteikäisiä pentuja.

      • empiirinen kokemus

        Ja ensimmäinen vastaaja vahvisti aloitusviestin sanoman. Minähän en millään tavalla vastusta VHH diettiä, olen ehkä itsekkin osittain sellaisella. Miksi otit heti noin argressiivisen ja hyökkäävän kannan?

        Voihan tässä olla taustalla evoluutio. Lihansyöjän on oltava agressiivinen pysyäkseen sapuskoissa.


      • Puolitajuton revyyra

        Hik,minuun ainasshkin on liha vaikuttanut.Hik,sshen kaikissa olomuodoissa.Hik, posissthiivisesti.Hik!


      • Hehhehe
        empiirinen kokemus kirjoitti:

        Ja ensimmäinen vastaaja vahvisti aloitusviestin sanoman. Minähän en millään tavalla vastusta VHH diettiä, olen ehkä itsekkin osittain sellaisella. Miksi otit heti noin argressiivisen ja hyökkäävän kannan?

        Voihan tässä olla taustalla evoluutio. Lihansyöjän on oltava agressiivinen pysyäkseen sapuskoissa.

        Huomasitko ensimmäisen vastaajan nimimerkin?


      • Lakki päähän
        empiirinen kokemus kirjoitti:

        Ja ensimmäinen vastaaja vahvisti aloitusviestin sanoman. Minähän en millään tavalla vastusta VHH diettiä, olen ehkä itsekkin osittain sellaisella. Miksi otit heti noin argressiivisen ja hyökkäävän kannan?

        Voihan tässä olla taustalla evoluutio. Lihansyöjän on oltava agressiivinen pysyäkseen sapuskoissa.

        Noh, lähtökohtaisesti aivot voivat käyttää vain hiilihydraattipitoista energiaa.
        Tein aikoinani tutkimuksen Atkinsin dieetistä (hiilarit pois ja tilalle rasvat ja proteeinit). Kehon energiansaanti pitäisi olla tasapainossa rasvoista, hiilareista ja proteeineista, kun hiilarit poistetaan, keho alkaa korvaamaan näitä muilla energian lähteillä. Sivuvaikutukset vähähiilareisissa ruokavalioissa ovat muunmuassa ummetus ensipäivinä, pahanhajuinen hengitys, päänsärky, ammoniakin hajuinen polttava virtsa.
        Miksi nyt listasin noita sivuvaikutuksia, niin ärtyisän käytöksen syy voi löytyä juuri noista. Päänsärky saa ihmisen pahalle tuulelle, kuulin myös taannoin radio-ohjelmasta, että ruuansulatuselimistön vaivat heijastuvat myös muualle kehoon ja mieleen, joten ei ihme, jos kehon ketoositilassa alkaa jo tulla huonovointisuutta.

        Ja jos joku ei tiedä mikä ketoosi on (näin wikipediaa lainatakseni):
        "Ketoosi on aineenvaihdunnan tila, jossa muiden muassa rasvahapoista muodostettujen ketoaineiden pitoisuus veressä on koholla. Tämä on seurausta ravinnon alhaisesta hiilihydraattien määrästä, mikä voi johtua paastosta, ravinnon puutteesta tai vähähiilihydraattisen ruokavalion noudattamisesta."


    • Tottahan se on. Ei tarvitse kuin seurata tätä palstaa, niin voi havaita saman.Hyväkarpit ja hh rajoittajat ovat yleensä hyväntuulisia, mutta tiukalla VHH:lla olevat ovat käsittämättömän ilkeitä, lyhytpinnaisia ja miten nyt sanoisi- tyhmempiä, kuin mitä tarvitsisi. Keskustelu ei suju ollenkaan. Nimittelyä, nälvimistä.
      Ollaan jollain lailla alisuorittajia.
      Olen ollut väärässä siinä, että olen kuvitellut sen olevan jonkinlaista uskonnon tyyppistä fanatismia. No, mietin kaikki fanaattiset uskovaiset läpi tutuistani ja kauhistuin: jokainen on huomattavan monipuolinen ja hyvä keskustelija. Hävetä sain asenteeni kanssa.
      Kyseessä on ilmeisesti, että aivot eivät saa sitä ravinnosta peräisin olevaa glukoosia jotenkin tarpeeksi? Kyllä maksa sitä vääntää, jos sitä ei ruuasta saa, mutta aiemminkin on todettu, että ei ole aivan samaa kuin aito kama.
      Tuttavani sanovat samaa: VHH:lla olevat ovat kumman ilkeitä ja - liian tyhmiä siihen tasoon, mikä heillä siellä hh-puutteen takana on.
      Kohtuu kaikessa. Olisiko joku 100 g/vrk sellainen turvallinen hh. minimi.

      • ___________________-

        osoittaa lääkäreiden loistavan tason diagnoosien teossa, koulutuksen lisäksi selvänäkijän kyvyt. loistava yhdistelmä jota mm. vak.yhtiöt käyttävät valitessaan asiantuntijalääkäreitä.

        kenties muitakin yli -ihmiskykyjä on hallussasi, vaiko vain lääkekaapin avain.

        kiitos valaisevasta kirjoituksestasi, ÄLÄKÄ POISTA SITÄ, että saamme nauttia siitä jatkossakin.


      • köh.

        "Kyseessä on ilmeisesti, että aivot eivät saa sitä ravinnosta peräisin olevaa glukoosia jotenkin tarpeeksi? Kyllä maksa sitä vääntää, jos sitä ei ruuasta saa, mutta aiemminkin on todettu, että ei ole aivan samaa kuin aito kama."

        Ohjeistaako "lääkäri boxi" siis nauttimaan glukoosia? Siripiriä? Glukoosiliuosta suonensisäisesti?


      • joku vaan

        Ei kaikki uskonto ole fanaattista, suurin osa ottaa asiat sangen maltillisesti nykyään.

        Kyllä minusta täällä on nimenomaan selvää fanatismia, osa ihmisistä haluaa ilmeisesti tehdä uskonnon itselleen pseudotieteestä koska ollaan pettyneitä nykyiseen. Osan sopasta tekee se, että ihmiset haluavat kieltää oman vastuunsa tilanteeseensa ja logiikka on tällainen 'ei minussa ole vikaa, suositukset vaan ovat vääriä'.

        Tyhmyys ja tietämättömyys kannattaa myös erottaa toisistaan. Tyhmyydelle ei oikein mitään mahda mutta tietämättömyydelle kyllä. Ilkeys ja ahneus ovat kyllä varsin negatiivisia piirteitä ihmisessä, niistä tuntuu kärsivän erikoisesti ns. tyhmät (eli ihmiset, jotka eivät halua ottaa asioista selvää).

        Jos omat mielipiteet ovat kovin jyrkkiä niin on ihan turha roikkua keskustelupalstoilla, asia menee vain inttämiseksi. Mitään uutta tietoa ei saa. Jos kaipaa uskolleen vahvistusta niin kannattaa ainakin valita keskusteluryhmä sen mukaan, että muut ovat samaa mieltä.


      • 819

        Mikä ero on suoliston kautta imeytyvässä glukoosissa verrattuna maksan kehittämään? Ettet vaan ole kehittänyt liian omaperäisiä hypoteeseja.


      • sunkvisti
        köh. kirjoitti:

        "Kyseessä on ilmeisesti, että aivot eivät saa sitä ravinnosta peräisin olevaa glukoosia jotenkin tarpeeksi? Kyllä maksa sitä vääntää, jos sitä ei ruuasta saa, mutta aiemminkin on todettu, että ei ole aivan samaa kuin aito kama."

        Ohjeistaako "lääkäri boxi" siis nauttimaan glukoosia? Siripiriä? Glukoosiliuosta suonensisäisesti?

        hoono soomi?


      • "VHH:lla olevat ovat kumman ilkeitä ja - liian tyhmiä"

        Kukaan lääkäri tai yleensä kukaan koulutettu ja/tai arkiajattelun karikot tajuava ihminen tekemään moisia yleistyksiä ja diagnooseja ihmisistä, heidän tyhmyydestään ja ilkeydestään ja näiden korreloimisesta noudatetun ruokavalion kanssa. Itse olen huomannut vhh-ruokavalion tuoneen päin vastoin aivan uudenlaista energiaa ja virkeyttä elämääni ja verensokerien ja verenpaineen tasaantumisen vuoksi myös mieliala ja työkyky on erittäin hyvä ja tasainen. Ilkeä voin ainakin itse olla tarvittaessa, miten ilkeys sitten määritelläänkin - mutta olen sitä ollut varmasti ennenkin ja suuremmassa määrin, kun on joutunut äkäilemään ja ollut erittäin lyhytjännitteinen tajuttomuuden rajoilla verensokeriheilahteluissa ja jatkuvassa nälässä. Vhh on ihme, koska nälkää ei ole ja terveys ja elämänilo on palannut kaikilta osin.

        Yksi korkeakoulutetun ihmisen ensimmäisistä vaatimuksista on arkiajattelun kliseiden ja yleistyksien sekä tieteellisen ajattelun erottaminen toisistaan. Mutta tässä nyt lääkäriksi itseään tituleeraava ihminen toteaa, että tietty RUOKAVALIO tekee ihmisistä tyhmiä ja ilkeitä sekä fanaattisia. :))) Kerro ihmeessä, miten esimerkiksi keski-iässä tapahtuva ruokavaliomuutos voi vaikuttaa jo varhaisella aivojen kehityskaudella muotoutuneita persoonallisuuden piirteitä. :D Itseohjautuvuus näyttää sinulle olevan vieras käsite, joten sekin kertoo ettet ole mitään korkeakoulua käynyt.

        En tosiaan tiedä oletko oikeasti hoitotyössä (lääkäri et mielestäni voi olla ks. yllä oleva perustelu) vai miksi esität jotain asiantuntijalääkäriä ja yli-ihmistä. Tosin lääkäreissä ja varsinkin hoitajissa on toki narsisteja ja suuruudenhulluudesta, mielenterveysongelmista ja päihdejutuista ja sosiaalisesta taitamattomuudesta kärsiviä ihmisiä niin kuin muissakin ihmisryhmissä. Arkikielellä heitä voisi tosiaan kuvata tyhmiksi ja ilkeiksi, jos ei kykene analysoimaan asioita sen pidemmälle. Olen itse tavannut aika sekopäitä lääkäreitä, huumeriippuvaisia ja päihdeongelmaisia - kuten myös psykologeja, jotka on laitettu psykiatriseen pakkohoitoon. Älykkyys ei takaa mielenterveyttä. Tosin en edes ymmärrä, mitä mainitsemasi tyhmyys sinulle merkitsee, älyn puutetta vai typerää käytöstä vai mitä?

        Ammatti ei suojaa ihmistä ongelmilta, vaikka moni hakeutuu tietyille ammattialoille vain hoitaakseen itseään toisten ongelmien kautta. Samoin ammatti antaa monelle papille, opettajalle, johtajalle, sosiaalityöntekijälle, lääkärille ja hoitajalle käyttää heikomassa tilanteessa olevaan henkistä yli- ja mielivaltaa ja nöyryyttää, vähätellä ja pilkata ihmisiä ja suorastaan harjoittaa henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Siksi persoonallisuushäiriöisiä hakeutuu noihin ammatteihin paljon.

        Sinä nyt täällä rähiset ihmisten ilkeydestä ja tyhmyydestä, fanaattisuudesta ja aivojen toimimattomuudesta. Melkoinen rimanalitus ns. lääkäriltä. Toivottavasti et toimi oikeasti potilastyössä, koska et näytä hallitsevan alkeellisimpiakaan potilas- ja hoitotyön vaatimuksia eli käyttäytymistapoja ja neutraalia ja asiallista suhtautumista ihmisiin. Vaikka hoitaja kohtaa työssään omasta mielestään "tyhmiä ja ilkeitä" ihmisiä (esim. riippuvuusongelmaisia, mielenterveystapauksia tai muuten huonostikäyttäytyviä), ei se oikeuta häntä puhuttelemaan ketään siten kun sinä puhuttelet.

        En pidä mitenkään mahdottomana, että olisit itsekin hoitotyössä. Olet vaan sillä tavalla poikkeuksellinen, että koet tämän forumin olevan ainoa pätemiskenttäsi, ilmeisesti et saa oikeassa olemisen tarpeitasi tyydytettyä tosielämässä kuten muut ammatti-ihmiset eli painettua ihmisiä tarpeeksi alas livenä, vaan pitää saada lyödä toisinajattelijat täälläkin maan rakoon. Itse et noudata vhh:ta etkä antaisi kenenkään muunkaan noudattaa, vaikka saisi vhh:n avulla uuden elämän itselleen. Outoa puhetta lääkäriltä, jonka ensimmäinen ja ainut tavoite on ihmisten parantaminen.

        Miksi roikut täällä pilaamassa muiden palstahäiriköiden tavoin pilaamassa asialliset keskustelut? Ihmiset saisivat puhua ihan rauhassa ja asiallisesti forumin asioista ilman että tarvisi häätää kepillä jatkuvasti räkyttäviä koiria jaloista pois. Itse provosoit täällä ja haukut ihmisiä ja sitten kun saat samalla mitalla takaisin, syytät TOISIA ilkeydestä ja tyhmyydestä (joka "johtuu" mielestäsi vain vhh:sta).

        Jos tuttavapiirissäsi on tosiaan fanaattisia uskovaisia ja pysyt fanaatikkojen kanssa keskustelemaan samalla tasolla niin mitä se kertoo sinusta itsestäsi ihmisenä? Ihminenhän viihtyy aina omanlaistensa ihmisten seurassa. Varmasti sinä ja ne "tuttavasi" ovat todella päteviä ihmisiä arvoimaan toisten tyhmyyttä ja ilkeyttä.


      • totta se on
        rva.p47 kirjoitti:

        "VHH:lla olevat ovat kumman ilkeitä ja - liian tyhmiä"

        Kukaan lääkäri tai yleensä kukaan koulutettu ja/tai arkiajattelun karikot tajuava ihminen tekemään moisia yleistyksiä ja diagnooseja ihmisistä, heidän tyhmyydestään ja ilkeydestään ja näiden korreloimisesta noudatetun ruokavalion kanssa. Itse olen huomannut vhh-ruokavalion tuoneen päin vastoin aivan uudenlaista energiaa ja virkeyttä elämääni ja verensokerien ja verenpaineen tasaantumisen vuoksi myös mieliala ja työkyky on erittäin hyvä ja tasainen. Ilkeä voin ainakin itse olla tarvittaessa, miten ilkeys sitten määritelläänkin - mutta olen sitä ollut varmasti ennenkin ja suuremmassa määrin, kun on joutunut äkäilemään ja ollut erittäin lyhytjännitteinen tajuttomuuden rajoilla verensokeriheilahteluissa ja jatkuvassa nälässä. Vhh on ihme, koska nälkää ei ole ja terveys ja elämänilo on palannut kaikilta osin.

        Yksi korkeakoulutetun ihmisen ensimmäisistä vaatimuksista on arkiajattelun kliseiden ja yleistyksien sekä tieteellisen ajattelun erottaminen toisistaan. Mutta tässä nyt lääkäriksi itseään tituleeraava ihminen toteaa, että tietty RUOKAVALIO tekee ihmisistä tyhmiä ja ilkeitä sekä fanaattisia. :))) Kerro ihmeessä, miten esimerkiksi keski-iässä tapahtuva ruokavaliomuutos voi vaikuttaa jo varhaisella aivojen kehityskaudella muotoutuneita persoonallisuuden piirteitä. :D Itseohjautuvuus näyttää sinulle olevan vieras käsite, joten sekin kertoo ettet ole mitään korkeakoulua käynyt.

        En tosiaan tiedä oletko oikeasti hoitotyössä (lääkäri et mielestäni voi olla ks. yllä oleva perustelu) vai miksi esität jotain asiantuntijalääkäriä ja yli-ihmistä. Tosin lääkäreissä ja varsinkin hoitajissa on toki narsisteja ja suuruudenhulluudesta, mielenterveysongelmista ja päihdejutuista ja sosiaalisesta taitamattomuudesta kärsiviä ihmisiä niin kuin muissakin ihmisryhmissä. Arkikielellä heitä voisi tosiaan kuvata tyhmiksi ja ilkeiksi, jos ei kykene analysoimaan asioita sen pidemmälle. Olen itse tavannut aika sekopäitä lääkäreitä, huumeriippuvaisia ja päihdeongelmaisia - kuten myös psykologeja, jotka on laitettu psykiatriseen pakkohoitoon. Älykkyys ei takaa mielenterveyttä. Tosin en edes ymmärrä, mitä mainitsemasi tyhmyys sinulle merkitsee, älyn puutetta vai typerää käytöstä vai mitä?

        Ammatti ei suojaa ihmistä ongelmilta, vaikka moni hakeutuu tietyille ammattialoille vain hoitaakseen itseään toisten ongelmien kautta. Samoin ammatti antaa monelle papille, opettajalle, johtajalle, sosiaalityöntekijälle, lääkärille ja hoitajalle käyttää heikomassa tilanteessa olevaan henkistä yli- ja mielivaltaa ja nöyryyttää, vähätellä ja pilkata ihmisiä ja suorastaan harjoittaa henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Siksi persoonallisuushäiriöisiä hakeutuu noihin ammatteihin paljon.

        Sinä nyt täällä rähiset ihmisten ilkeydestä ja tyhmyydestä, fanaattisuudesta ja aivojen toimimattomuudesta. Melkoinen rimanalitus ns. lääkäriltä. Toivottavasti et toimi oikeasti potilastyössä, koska et näytä hallitsevan alkeellisimpiakaan potilas- ja hoitotyön vaatimuksia eli käyttäytymistapoja ja neutraalia ja asiallista suhtautumista ihmisiin. Vaikka hoitaja kohtaa työssään omasta mielestään "tyhmiä ja ilkeitä" ihmisiä (esim. riippuvuusongelmaisia, mielenterveystapauksia tai muuten huonostikäyttäytyviä), ei se oikeuta häntä puhuttelemaan ketään siten kun sinä puhuttelet.

        En pidä mitenkään mahdottomana, että olisit itsekin hoitotyössä. Olet vaan sillä tavalla poikkeuksellinen, että koet tämän forumin olevan ainoa pätemiskenttäsi, ilmeisesti et saa oikeassa olemisen tarpeitasi tyydytettyä tosielämässä kuten muut ammatti-ihmiset eli painettua ihmisiä tarpeeksi alas livenä, vaan pitää saada lyödä toisinajattelijat täälläkin maan rakoon. Itse et noudata vhh:ta etkä antaisi kenenkään muunkaan noudattaa, vaikka saisi vhh:n avulla uuden elämän itselleen. Outoa puhetta lääkäriltä, jonka ensimmäinen ja ainut tavoite on ihmisten parantaminen.

        Miksi roikut täällä pilaamassa muiden palstahäiriköiden tavoin pilaamassa asialliset keskustelut? Ihmiset saisivat puhua ihan rauhassa ja asiallisesti forumin asioista ilman että tarvisi häätää kepillä jatkuvasti räkyttäviä koiria jaloista pois. Itse provosoit täällä ja haukut ihmisiä ja sitten kun saat samalla mitalla takaisin, syytät TOISIA ilkeydestä ja tyhmyydestä (joka "johtuu" mielestäsi vain vhh:sta).

        Jos tuttavapiirissäsi on tosiaan fanaattisia uskovaisia ja pysyt fanaatikkojen kanssa keskustelemaan samalla tasolla niin mitä se kertoo sinusta itsestäsi ihmisenä? Ihminenhän viihtyy aina omanlaistensa ihmisten seurassa. Varmasti sinä ja ne "tuttavasi" ovat todella päteviä ihmisiä arvoimaan toisten tyhmyyttä ja ilkeyttä.

        vhh:lle siirtymistäni, välillä tuntuu että aivot räjähtää ja minun on pakoitettava itseni rauhoittumaan ettei
        verisuoni katkeaisi päästäni. Kyllä se jollain tavalla tosiaan vaikuttaa.


      • rva.p47 kirjoitti:

        "VHH:lla olevat ovat kumman ilkeitä ja - liian tyhmiä"

        Kukaan lääkäri tai yleensä kukaan koulutettu ja/tai arkiajattelun karikot tajuava ihminen tekemään moisia yleistyksiä ja diagnooseja ihmisistä, heidän tyhmyydestään ja ilkeydestään ja näiden korreloimisesta noudatetun ruokavalion kanssa. Itse olen huomannut vhh-ruokavalion tuoneen päin vastoin aivan uudenlaista energiaa ja virkeyttä elämääni ja verensokerien ja verenpaineen tasaantumisen vuoksi myös mieliala ja työkyky on erittäin hyvä ja tasainen. Ilkeä voin ainakin itse olla tarvittaessa, miten ilkeys sitten määritelläänkin - mutta olen sitä ollut varmasti ennenkin ja suuremmassa määrin, kun on joutunut äkäilemään ja ollut erittäin lyhytjännitteinen tajuttomuuden rajoilla verensokeriheilahteluissa ja jatkuvassa nälässä. Vhh on ihme, koska nälkää ei ole ja terveys ja elämänilo on palannut kaikilta osin.

        Yksi korkeakoulutetun ihmisen ensimmäisistä vaatimuksista on arkiajattelun kliseiden ja yleistyksien sekä tieteellisen ajattelun erottaminen toisistaan. Mutta tässä nyt lääkäriksi itseään tituleeraava ihminen toteaa, että tietty RUOKAVALIO tekee ihmisistä tyhmiä ja ilkeitä sekä fanaattisia. :))) Kerro ihmeessä, miten esimerkiksi keski-iässä tapahtuva ruokavaliomuutos voi vaikuttaa jo varhaisella aivojen kehityskaudella muotoutuneita persoonallisuuden piirteitä. :D Itseohjautuvuus näyttää sinulle olevan vieras käsite, joten sekin kertoo ettet ole mitään korkeakoulua käynyt.

        En tosiaan tiedä oletko oikeasti hoitotyössä (lääkäri et mielestäni voi olla ks. yllä oleva perustelu) vai miksi esität jotain asiantuntijalääkäriä ja yli-ihmistä. Tosin lääkäreissä ja varsinkin hoitajissa on toki narsisteja ja suuruudenhulluudesta, mielenterveysongelmista ja päihdejutuista ja sosiaalisesta taitamattomuudesta kärsiviä ihmisiä niin kuin muissakin ihmisryhmissä. Arkikielellä heitä voisi tosiaan kuvata tyhmiksi ja ilkeiksi, jos ei kykene analysoimaan asioita sen pidemmälle. Olen itse tavannut aika sekopäitä lääkäreitä, huumeriippuvaisia ja päihdeongelmaisia - kuten myös psykologeja, jotka on laitettu psykiatriseen pakkohoitoon. Älykkyys ei takaa mielenterveyttä. Tosin en edes ymmärrä, mitä mainitsemasi tyhmyys sinulle merkitsee, älyn puutetta vai typerää käytöstä vai mitä?

        Ammatti ei suojaa ihmistä ongelmilta, vaikka moni hakeutuu tietyille ammattialoille vain hoitaakseen itseään toisten ongelmien kautta. Samoin ammatti antaa monelle papille, opettajalle, johtajalle, sosiaalityöntekijälle, lääkärille ja hoitajalle käyttää heikomassa tilanteessa olevaan henkistä yli- ja mielivaltaa ja nöyryyttää, vähätellä ja pilkata ihmisiä ja suorastaan harjoittaa henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Siksi persoonallisuushäiriöisiä hakeutuu noihin ammatteihin paljon.

        Sinä nyt täällä rähiset ihmisten ilkeydestä ja tyhmyydestä, fanaattisuudesta ja aivojen toimimattomuudesta. Melkoinen rimanalitus ns. lääkäriltä. Toivottavasti et toimi oikeasti potilastyössä, koska et näytä hallitsevan alkeellisimpiakaan potilas- ja hoitotyön vaatimuksia eli käyttäytymistapoja ja neutraalia ja asiallista suhtautumista ihmisiin. Vaikka hoitaja kohtaa työssään omasta mielestään "tyhmiä ja ilkeitä" ihmisiä (esim. riippuvuusongelmaisia, mielenterveystapauksia tai muuten huonostikäyttäytyviä), ei se oikeuta häntä puhuttelemaan ketään siten kun sinä puhuttelet.

        En pidä mitenkään mahdottomana, että olisit itsekin hoitotyössä. Olet vaan sillä tavalla poikkeuksellinen, että koet tämän forumin olevan ainoa pätemiskenttäsi, ilmeisesti et saa oikeassa olemisen tarpeitasi tyydytettyä tosielämässä kuten muut ammatti-ihmiset eli painettua ihmisiä tarpeeksi alas livenä, vaan pitää saada lyödä toisinajattelijat täälläkin maan rakoon. Itse et noudata vhh:ta etkä antaisi kenenkään muunkaan noudattaa, vaikka saisi vhh:n avulla uuden elämän itselleen. Outoa puhetta lääkäriltä, jonka ensimmäinen ja ainut tavoite on ihmisten parantaminen.

        Miksi roikut täällä pilaamassa muiden palstahäiriköiden tavoin pilaamassa asialliset keskustelut? Ihmiset saisivat puhua ihan rauhassa ja asiallisesti forumin asioista ilman että tarvisi häätää kepillä jatkuvasti räkyttäviä koiria jaloista pois. Itse provosoit täällä ja haukut ihmisiä ja sitten kun saat samalla mitalla takaisin, syytät TOISIA ilkeydestä ja tyhmyydestä (joka "johtuu" mielestäsi vain vhh:sta).

        Jos tuttavapiirissäsi on tosiaan fanaattisia uskovaisia ja pysyt fanaatikkojen kanssa keskustelemaan samalla tasolla niin mitä se kertoo sinusta itsestäsi ihmisenä? Ihminenhän viihtyy aina omanlaistensa ihmisten seurassa. Varmasti sinä ja ne "tuttavasi" ovat todella päteviä ihmisiä arvoimaan toisten tyhmyyttä ja ilkeyttä.

        Tätä tarkoitan. Jos kirjoittaa mielipiteen, tämä on se ystävällisen rauhallinen vastaus: RVA 47 Kootut.

        "täällä rähiset
        Miksi roikut täällä pilaamassa muiden palstahäiriköiden tavoin pilaamassa asialliset keskustelut
        ilman että tarvisi häätää kepillä jatkuvasti räkyttäviä koiria jaloista pois. Itse provosoit täällä ja haukut ihmisiä ja sitten kun saat samalla mitalla
        Itse provosoit täällä ja haukut ihmisiä
        mitä se kertoo sinusta itsestäsi ihmisenä? I
        koet tämän forumin olevan ainoa pätemiskenttäsi, ilmeisesti et saa oikeassa olemisen tarpeitasi tyydytettyä
        henkistä yli- ja mielivaltaa ja nöyryyttää, vähätellä ja pilkata ihmisiä ja suorastaan harjoittaa henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Siksi persoonallisuushäiriöisiä hakeutuu noihin ammatteihin paljon.
        Tosin lääkäreissä ja varsinkin hoitajissa on toki narsisteja "

        Tekstiä on paljon, eikä minusta ole oikein rauhallista ja hyvinvoivaa: henkilökohtaista nimittelyä lähinnä. Ei oikein ole kestoa toisenlaiselle mielipiteelle. Miksi et näyttänyt, että voit rauhallisesti olla eri mieltä? Kyllä sitä voi. Olen tässä nyt sitten eri mieltä itseni kanssa:

        "Olen täysin eri mieltä kuin boxi. Hän on ehkä tulkinnut aivan väärin jonkun vastauksen, jossa ollaan vain oltu innostuneita asiasta ja pettyneitä esim. terveydenhuollossa saatuun palautteeseen. Hän on varmasti kuitenkin tavannut aika harvan VHH:lla olevan, jotta voisi yleistää. Olen eri mieltä. Itselleni on asia tuonut vain hyvää mieltä ja kykyä nähdä asioita monipuolisemmin parantuneen terveyden ja jaksamisen kautta."
        Tällaista odottaisin. Ei koskaan tule. Nimittelyä, henkilökohtaisuuksiin menemistä ja kiukkua vaan tilalla ja pitkään. Totuus se vain valitettavasti on. Muutan mieltäni, kun ensimmäinen vastaa jollain lailla kivasti eri mielipiteeseen kuin mitä hänellä on.


      • ___________________- kirjoitti:

        osoittaa lääkäreiden loistavan tason diagnoosien teossa, koulutuksen lisäksi selvänäkijän kyvyt. loistava yhdistelmä jota mm. vak.yhtiöt käyttävät valitessaan asiantuntijalääkäreitä.

        kenties muitakin yli -ihmiskykyjä on hallussasi, vaiko vain lääkekaapin avain.

        kiitos valaisevasta kirjoituksestasi, ÄLÄKÄ POISTA SITÄ, että saamme nauttia siitä jatkossakin.

        Nykyään työelämässä rauhallinen ote on kullan arvoinen. Juuri kuulin, miten yhtä työntekijää läksytettiin siitä, että ei osaa puhua muille työntekijöille kauniisti. VHH:lla olevalta erittäin harvoin kuulee kaunista tekstiä täällä, maltillisemmilta usein.
        Asia on erittäin tärkeä. Mielenterveyden kanssa hommaa itselleen työn tai sitten ei. Samoin henk. kohtaiset tuttavat ja läheiset. Tämä ei ole mielenterveydelle paras dieetti. Muutan mieltäni, kun yhden iloisen ja mukavasti väittelevän VHH:laisen tapaan missä tahansa.
        Kehno dieetti aivoille tai sitten joku muu liiraa.
        Heikkiläkin nimitteli Göbbelssiksi Lääkärilehteen tarkoitetussa kirjoituksessa Fogelholmia! Sen sijaan, että olisi pyytänyt anteeksi, että meni vähän överiksi, erosi Lääkäriliitosta, kun nimittelyä ei julkaistu. Lääkäristä on kyse!??! Ei taatusti ole tyhmä, mutta vetää ihan alta oman älykkyystasonsa! Miksi Heikkilä!? Kerro!?
        Samoin uskon , että Veijo on matemaattisesti ihan älykäs. Mutta se teksti.... Ihan alta sen, mihin pystyisi.
        Tärkeä juttu!


      • 819 kirjoitti:

        Mikä ero on suoliston kautta imeytyvässä glukoosissa verrattuna maksan kehittämään? Ettet vaan ole kehittänyt liian omaperäisiä hypoteeseja.

        Googlaa asiasta: oli tutkimus. On eroa tavallisella tavalla hommatussa glukoosissa ja maksan pykäämässä glukoosissa ja nimenomaan henkiseen kapasiteettiin. Käsiteltiin tälläkin palstalla joskus vuosi sitten. Paas hakien! Ei itseä kiinnosta duunata tässä vapaa-ajalla.


      • joku vaan kirjoitti:

        Ei kaikki uskonto ole fanaattista, suurin osa ottaa asiat sangen maltillisesti nykyään.

        Kyllä minusta täällä on nimenomaan selvää fanatismia, osa ihmisistä haluaa ilmeisesti tehdä uskonnon itselleen pseudotieteestä koska ollaan pettyneitä nykyiseen. Osan sopasta tekee se, että ihmiset haluavat kieltää oman vastuunsa tilanteeseensa ja logiikka on tällainen 'ei minussa ole vikaa, suositukset vaan ovat vääriä'.

        Tyhmyys ja tietämättömyys kannattaa myös erottaa toisistaan. Tyhmyydelle ei oikein mitään mahda mutta tietämättömyydelle kyllä. Ilkeys ja ahneus ovat kyllä varsin negatiivisia piirteitä ihmisessä, niistä tuntuu kärsivän erikoisesti ns. tyhmät (eli ihmiset, jotka eivät halua ottaa asioista selvää).

        Jos omat mielipiteet ovat kovin jyrkkiä niin on ihan turha roikkua keskustelupalstoilla, asia menee vain inttämiseksi. Mitään uutta tietoa ei saa. Jos kaipaa uskolleen vahvistusta niin kannattaa ainakin valita keskusteluryhmä sen mukaan, että muut ovat samaa mieltä.

        Tarkoitan nimenomaan sitä, mitä tekstini lopussakin sanoin: jokaisella on joku henkinen taso, johon pääsee ja minulla on sellainen olo, että VHH:lla tämän oman henkilökohtaisen huippunsa saavuttaminen ei onnistu.
        Esim Heikkilä on ortopedian erikoislääkäri. Ihan huippu siis. Ortopedialta lentää kuin leppäkeihäs, ellei omaa hyvää pinnaa ja taitoa ja älyä.
        No. Nykyään siis on tunnettu hieman ärhäkkäästä otteesta ja kiukkuisena eronnut Lääkäriliitosta, jonka jäsenenä yli 90% lääkäreistä kykenee psyykkisesti olemaan.
        Eli omaan tasoon ei VHH:lla yllä?
        Olen päivystänyt kolmea isoa sairaalaa Suomessa (2 yliop. ja 1 keskus) ja katsellut, mitä ruokaa päivystykseen otetaan: aina se on erittäin hh-pitoista, kun koko helkutin yön pitää valvoa ja olla skarppi. Kerran yksi turvamies söi vain rahkaa ja vihanneksia. Muuten se on kokakolaa ja sitä rataa.
        En siis nyt tarkoita tietämättömyyttä ( kiitos tarkennuksesta) vaan sitä käsittämätöntä nimittelyä ja ilkeilyä. Ja taas rouvakin tuolla tietää kaikki pätemisen tarpeeni .. ( Itse asiassa se täyttyi vihdoin vuonna 2007, kun päivystin eka kerran Meilahtea! Kaikki puute ja tarve meni sen siliän tien. Tarve tuli täyteen. YEAH! Olin tosi koppava pari viikkoa ja sitten eteenpäin rennommin!)
        Itse olen sen verran tyhmä, että jos tätä hommaa meinaa entiseen tapaan tehdä, ei ole varaa laskea sapuskalla tasoa. Nyt menee hyvin hommissa. (kop kop!)


      • rva.p47 kirjoitti:

        "VHH:lla olevat ovat kumman ilkeitä ja - liian tyhmiä"

        Kukaan lääkäri tai yleensä kukaan koulutettu ja/tai arkiajattelun karikot tajuava ihminen tekemään moisia yleistyksiä ja diagnooseja ihmisistä, heidän tyhmyydestään ja ilkeydestään ja näiden korreloimisesta noudatetun ruokavalion kanssa. Itse olen huomannut vhh-ruokavalion tuoneen päin vastoin aivan uudenlaista energiaa ja virkeyttä elämääni ja verensokerien ja verenpaineen tasaantumisen vuoksi myös mieliala ja työkyky on erittäin hyvä ja tasainen. Ilkeä voin ainakin itse olla tarvittaessa, miten ilkeys sitten määritelläänkin - mutta olen sitä ollut varmasti ennenkin ja suuremmassa määrin, kun on joutunut äkäilemään ja ollut erittäin lyhytjännitteinen tajuttomuuden rajoilla verensokeriheilahteluissa ja jatkuvassa nälässä. Vhh on ihme, koska nälkää ei ole ja terveys ja elämänilo on palannut kaikilta osin.

        Yksi korkeakoulutetun ihmisen ensimmäisistä vaatimuksista on arkiajattelun kliseiden ja yleistyksien sekä tieteellisen ajattelun erottaminen toisistaan. Mutta tässä nyt lääkäriksi itseään tituleeraava ihminen toteaa, että tietty RUOKAVALIO tekee ihmisistä tyhmiä ja ilkeitä sekä fanaattisia. :))) Kerro ihmeessä, miten esimerkiksi keski-iässä tapahtuva ruokavaliomuutos voi vaikuttaa jo varhaisella aivojen kehityskaudella muotoutuneita persoonallisuuden piirteitä. :D Itseohjautuvuus näyttää sinulle olevan vieras käsite, joten sekin kertoo ettet ole mitään korkeakoulua käynyt.

        En tosiaan tiedä oletko oikeasti hoitotyössä (lääkäri et mielestäni voi olla ks. yllä oleva perustelu) vai miksi esität jotain asiantuntijalääkäriä ja yli-ihmistä. Tosin lääkäreissä ja varsinkin hoitajissa on toki narsisteja ja suuruudenhulluudesta, mielenterveysongelmista ja päihdejutuista ja sosiaalisesta taitamattomuudesta kärsiviä ihmisiä niin kuin muissakin ihmisryhmissä. Arkikielellä heitä voisi tosiaan kuvata tyhmiksi ja ilkeiksi, jos ei kykene analysoimaan asioita sen pidemmälle. Olen itse tavannut aika sekopäitä lääkäreitä, huumeriippuvaisia ja päihdeongelmaisia - kuten myös psykologeja, jotka on laitettu psykiatriseen pakkohoitoon. Älykkyys ei takaa mielenterveyttä. Tosin en edes ymmärrä, mitä mainitsemasi tyhmyys sinulle merkitsee, älyn puutetta vai typerää käytöstä vai mitä?

        Ammatti ei suojaa ihmistä ongelmilta, vaikka moni hakeutuu tietyille ammattialoille vain hoitaakseen itseään toisten ongelmien kautta. Samoin ammatti antaa monelle papille, opettajalle, johtajalle, sosiaalityöntekijälle, lääkärille ja hoitajalle käyttää heikomassa tilanteessa olevaan henkistä yli- ja mielivaltaa ja nöyryyttää, vähätellä ja pilkata ihmisiä ja suorastaan harjoittaa henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Siksi persoonallisuushäiriöisiä hakeutuu noihin ammatteihin paljon.

        Sinä nyt täällä rähiset ihmisten ilkeydestä ja tyhmyydestä, fanaattisuudesta ja aivojen toimimattomuudesta. Melkoinen rimanalitus ns. lääkäriltä. Toivottavasti et toimi oikeasti potilastyössä, koska et näytä hallitsevan alkeellisimpiakaan potilas- ja hoitotyön vaatimuksia eli käyttäytymistapoja ja neutraalia ja asiallista suhtautumista ihmisiin. Vaikka hoitaja kohtaa työssään omasta mielestään "tyhmiä ja ilkeitä" ihmisiä (esim. riippuvuusongelmaisia, mielenterveystapauksia tai muuten huonostikäyttäytyviä), ei se oikeuta häntä puhuttelemaan ketään siten kun sinä puhuttelet.

        En pidä mitenkään mahdottomana, että olisit itsekin hoitotyössä. Olet vaan sillä tavalla poikkeuksellinen, että koet tämän forumin olevan ainoa pätemiskenttäsi, ilmeisesti et saa oikeassa olemisen tarpeitasi tyydytettyä tosielämässä kuten muut ammatti-ihmiset eli painettua ihmisiä tarpeeksi alas livenä, vaan pitää saada lyödä toisinajattelijat täälläkin maan rakoon. Itse et noudata vhh:ta etkä antaisi kenenkään muunkaan noudattaa, vaikka saisi vhh:n avulla uuden elämän itselleen. Outoa puhetta lääkäriltä, jonka ensimmäinen ja ainut tavoite on ihmisten parantaminen.

        Miksi roikut täällä pilaamassa muiden palstahäiriköiden tavoin pilaamassa asialliset keskustelut? Ihmiset saisivat puhua ihan rauhassa ja asiallisesti forumin asioista ilman että tarvisi häätää kepillä jatkuvasti räkyttäviä koiria jaloista pois. Itse provosoit täällä ja haukut ihmisiä ja sitten kun saat samalla mitalla takaisin, syytät TOISIA ilkeydestä ja tyhmyydestä (joka "johtuu" mielestäsi vain vhh:sta).

        Jos tuttavapiirissäsi on tosiaan fanaattisia uskovaisia ja pysyt fanaatikkojen kanssa keskustelemaan samalla tasolla niin mitä se kertoo sinusta itsestäsi ihmisenä? Ihminenhän viihtyy aina omanlaistensa ihmisten seurassa. Varmasti sinä ja ne "tuttavasi" ovat todella päteviä ihmisiä arvoimaan toisten tyhmyyttä ja ilkeyttä.

        Fanaattisista uskovaisista ystävistäni
        He ovat sitä mieltä, että olen väärässä. Mitä sitten. Sitten keskustellaan. (He kokevat, että en ole tarpeeksi jotain.) Paljon rauhallisempia, kuin kukaan täällä. Oli juuri meillä yötä, kun teki päivän tässä kaupungissa tutkimusta. Eivät ole lainkaan ilkeitä. Ja eri mieltä ollaan! Ja kivaa on!


      • boxi kirjoitti:

        Fanaattisista uskovaisista ystävistäni
        He ovat sitä mieltä, että olen väärässä. Mitä sitten. Sitten keskustellaan. (He kokevat, että en ole tarpeeksi jotain.) Paljon rauhallisempia, kuin kukaan täällä. Oli juuri meillä yötä, kun teki päivän tässä kaupungissa tutkimusta. Eivät ole lainkaan ilkeitä. Ja eri mieltä ollaan! Ja kivaa on!

        1) Minulle on yksi ja hailea mitä joku syö. En kisko tietääkseni kenenkään lautasta pois mistään.
        2) Itsekin olen tyhmä kuin saapas. Ongelma on siinä, että en aio olla tyhmä kuin kaksi saapasta jonkun sapuskan vuoksi. Mielestäni VHH laskee henkilön sitä tasoa, jolla hän voisi olla. Kyllä sinäkin pystyt parempaan tekstiin. Siis ihan totta, olet älykäs ja lukenut. Lue itse oma tekstisi läpi. Ihan heittämällä irtoaa parempaa. Hommaa iloinen mieli ensin ja anna palaa. ( Pari leipää lisää)
        3) Pystyn todellakin keskustelemaan fanaattisten uskovaisten, mielenterveyspotilaiden ja henkilökunnan kanssa. Pakkohan minun on.
        4) Viime viikon sijoitukseni oli ensiapu yliopistosairaalassa. Aika konkreettista hoitotyötä. Sisätauteja. Toinen etupäivystäjistä. (Yäk)
        5) Mitä ihmeen pätemistä siitä saa, että tällä palstalla naputtaa? Tällä palstalla! Kyllä vaadin vähän enemmän siltä, että pätemisen tarpeeni tyytyy. Meilahti 2007, ensi kertaa sisätautien päivystys; Meilahti: siinä se oli!!!! Kaikki on siinä. AAHHHHH!!!! Vieläkin rapsuttaa selästä se ensimmäinen Meilahden yö! (Sitten niitä tuli solkenaan, ja hohto oli tiessään....)
        6) Nautitaan elämästä kumpikin tavallamme. Syö ihan mitä tykkäät!


      • jetsky
        boxi kirjoitti:

        Tätä tarkoitan. Jos kirjoittaa mielipiteen, tämä on se ystävällisen rauhallinen vastaus: RVA 47 Kootut.

        "täällä rähiset
        Miksi roikut täällä pilaamassa muiden palstahäiriköiden tavoin pilaamassa asialliset keskustelut
        ilman että tarvisi häätää kepillä jatkuvasti räkyttäviä koiria jaloista pois. Itse provosoit täällä ja haukut ihmisiä ja sitten kun saat samalla mitalla
        Itse provosoit täällä ja haukut ihmisiä
        mitä se kertoo sinusta itsestäsi ihmisenä? I
        koet tämän forumin olevan ainoa pätemiskenttäsi, ilmeisesti et saa oikeassa olemisen tarpeitasi tyydytettyä
        henkistä yli- ja mielivaltaa ja nöyryyttää, vähätellä ja pilkata ihmisiä ja suorastaan harjoittaa henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Siksi persoonallisuushäiriöisiä hakeutuu noihin ammatteihin paljon.
        Tosin lääkäreissä ja varsinkin hoitajissa on toki narsisteja "

        Tekstiä on paljon, eikä minusta ole oikein rauhallista ja hyvinvoivaa: henkilökohtaista nimittelyä lähinnä. Ei oikein ole kestoa toisenlaiselle mielipiteelle. Miksi et näyttänyt, että voit rauhallisesti olla eri mieltä? Kyllä sitä voi. Olen tässä nyt sitten eri mieltä itseni kanssa:

        "Olen täysin eri mieltä kuin boxi. Hän on ehkä tulkinnut aivan väärin jonkun vastauksen, jossa ollaan vain oltu innostuneita asiasta ja pettyneitä esim. terveydenhuollossa saatuun palautteeseen. Hän on varmasti kuitenkin tavannut aika harvan VHH:lla olevan, jotta voisi yleistää. Olen eri mieltä. Itselleni on asia tuonut vain hyvää mieltä ja kykyä nähdä asioita monipuolisemmin parantuneen terveyden ja jaksamisen kautta."
        Tällaista odottaisin. Ei koskaan tule. Nimittelyä, henkilökohtaisuuksiin menemistä ja kiukkua vaan tilalla ja pitkään. Totuus se vain valitettavasti on. Muutan mieltäni, kun ensimmäinen vastaa jollain lailla kivasti eri mielipiteeseen kuin mitä hänellä on.

        Nettikeskusteluissa monesti tuntuu unohtuvan käytössäännöt - ei tällaista nimittelyä ja henkilökohtaisuuksiin menemistä esiinny jos kasvotusten väittelee erilaisista aiheista. VHH ei omasta mielestäni sovi päivystäjän työtä tekevälle (kollegana on kokemusta) jos se provosoi känkkäränkkää :) laihduttamisessa joku ENED sen sijaan on hyvä vaihtoehto ylipainoiselle / obeesille laihduttajalle.. vaikka se nyt sattuisi yksilöllä känkkäränkkää aiheuttamaan niin terveysvaikutukset sentään pidemmällä aikavälillä kumoaa jossain määrin sitä tunnepuuskien aiheuttamaa mielipahaa. En tiedä oliko minulla nyt mitään antia tähän keskusteluun, muuta kuin että työssäselviämisen kannalta riittävä sokerin saanti on tärkeää. Varsinkin jos tekee rankkaa päivystämistä, skarppina pysymistä vaativaa työtä. Sitä taas ei voi omasta mielestäni yleistää kaikkiin että vähäkalorinen ruokavalio provosoisi negatiivista käyttäytymistä. Jos omiin maneereihin kuuluu muiden huomioon ottaminen ja kohteliaisuus, niin tuskin nuo häviää ihan olemattomiin pienessä hypossa.


      • jööran
        boxi kirjoitti:

        Nykyään työelämässä rauhallinen ote on kullan arvoinen. Juuri kuulin, miten yhtä työntekijää läksytettiin siitä, että ei osaa puhua muille työntekijöille kauniisti. VHH:lla olevalta erittäin harvoin kuulee kaunista tekstiä täällä, maltillisemmilta usein.
        Asia on erittäin tärkeä. Mielenterveyden kanssa hommaa itselleen työn tai sitten ei. Samoin henk. kohtaiset tuttavat ja läheiset. Tämä ei ole mielenterveydelle paras dieetti. Muutan mieltäni, kun yhden iloisen ja mukavasti väittelevän VHH:laisen tapaan missä tahansa.
        Kehno dieetti aivoille tai sitten joku muu liiraa.
        Heikkiläkin nimitteli Göbbelssiksi Lääkärilehteen tarkoitetussa kirjoituksessa Fogelholmia! Sen sijaan, että olisi pyytänyt anteeksi, että meni vähän överiksi, erosi Lääkäriliitosta, kun nimittelyä ei julkaistu. Lääkäristä on kyse!??! Ei taatusti ole tyhmä, mutta vetää ihan alta oman älykkyystasonsa! Miksi Heikkilä!? Kerro!?
        Samoin uskon , että Veijo on matemaattisesti ihan älykäs. Mutta se teksti.... Ihan alta sen, mihin pystyisi.
        Tärkeä juttu!

        VHH dieetillä ihminen on huomattavasti energisempi jos ei ymmärrä purkaa tätä energisyyttään esim.liikkumalla riittävästi saattaa seurauksena olla ärtyisyyttä.Joidenkin tutkimusten mukaan myös ihmisen hormonitasot nousevat VHH dieetin aikana,eli ei tämä mitään tähtitiedettä ole.Reilusti liikuntaa ja seksiä niin pysyy hermot kunnossa.


      • Itte piru
        rva.p47 kirjoitti:

        "VHH:lla olevat ovat kumman ilkeitä ja - liian tyhmiä"

        Kukaan lääkäri tai yleensä kukaan koulutettu ja/tai arkiajattelun karikot tajuava ihminen tekemään moisia yleistyksiä ja diagnooseja ihmisistä, heidän tyhmyydestään ja ilkeydestään ja näiden korreloimisesta noudatetun ruokavalion kanssa. Itse olen huomannut vhh-ruokavalion tuoneen päin vastoin aivan uudenlaista energiaa ja virkeyttä elämääni ja verensokerien ja verenpaineen tasaantumisen vuoksi myös mieliala ja työkyky on erittäin hyvä ja tasainen. Ilkeä voin ainakin itse olla tarvittaessa, miten ilkeys sitten määritelläänkin - mutta olen sitä ollut varmasti ennenkin ja suuremmassa määrin, kun on joutunut äkäilemään ja ollut erittäin lyhytjännitteinen tajuttomuuden rajoilla verensokeriheilahteluissa ja jatkuvassa nälässä. Vhh on ihme, koska nälkää ei ole ja terveys ja elämänilo on palannut kaikilta osin.

        Yksi korkeakoulutetun ihmisen ensimmäisistä vaatimuksista on arkiajattelun kliseiden ja yleistyksien sekä tieteellisen ajattelun erottaminen toisistaan. Mutta tässä nyt lääkäriksi itseään tituleeraava ihminen toteaa, että tietty RUOKAVALIO tekee ihmisistä tyhmiä ja ilkeitä sekä fanaattisia. :))) Kerro ihmeessä, miten esimerkiksi keski-iässä tapahtuva ruokavaliomuutos voi vaikuttaa jo varhaisella aivojen kehityskaudella muotoutuneita persoonallisuuden piirteitä. :D Itseohjautuvuus näyttää sinulle olevan vieras käsite, joten sekin kertoo ettet ole mitään korkeakoulua käynyt.

        En tosiaan tiedä oletko oikeasti hoitotyössä (lääkäri et mielestäni voi olla ks. yllä oleva perustelu) vai miksi esität jotain asiantuntijalääkäriä ja yli-ihmistä. Tosin lääkäreissä ja varsinkin hoitajissa on toki narsisteja ja suuruudenhulluudesta, mielenterveysongelmista ja päihdejutuista ja sosiaalisesta taitamattomuudesta kärsiviä ihmisiä niin kuin muissakin ihmisryhmissä. Arkikielellä heitä voisi tosiaan kuvata tyhmiksi ja ilkeiksi, jos ei kykene analysoimaan asioita sen pidemmälle. Olen itse tavannut aika sekopäitä lääkäreitä, huumeriippuvaisia ja päihdeongelmaisia - kuten myös psykologeja, jotka on laitettu psykiatriseen pakkohoitoon. Älykkyys ei takaa mielenterveyttä. Tosin en edes ymmärrä, mitä mainitsemasi tyhmyys sinulle merkitsee, älyn puutetta vai typerää käytöstä vai mitä?

        Ammatti ei suojaa ihmistä ongelmilta, vaikka moni hakeutuu tietyille ammattialoille vain hoitaakseen itseään toisten ongelmien kautta. Samoin ammatti antaa monelle papille, opettajalle, johtajalle, sosiaalityöntekijälle, lääkärille ja hoitajalle käyttää heikomassa tilanteessa olevaan henkistä yli- ja mielivaltaa ja nöyryyttää, vähätellä ja pilkata ihmisiä ja suorastaan harjoittaa henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Siksi persoonallisuushäiriöisiä hakeutuu noihin ammatteihin paljon.

        Sinä nyt täällä rähiset ihmisten ilkeydestä ja tyhmyydestä, fanaattisuudesta ja aivojen toimimattomuudesta. Melkoinen rimanalitus ns. lääkäriltä. Toivottavasti et toimi oikeasti potilastyössä, koska et näytä hallitsevan alkeellisimpiakaan potilas- ja hoitotyön vaatimuksia eli käyttäytymistapoja ja neutraalia ja asiallista suhtautumista ihmisiin. Vaikka hoitaja kohtaa työssään omasta mielestään "tyhmiä ja ilkeitä" ihmisiä (esim. riippuvuusongelmaisia, mielenterveystapauksia tai muuten huonostikäyttäytyviä), ei se oikeuta häntä puhuttelemaan ketään siten kun sinä puhuttelet.

        En pidä mitenkään mahdottomana, että olisit itsekin hoitotyössä. Olet vaan sillä tavalla poikkeuksellinen, että koet tämän forumin olevan ainoa pätemiskenttäsi, ilmeisesti et saa oikeassa olemisen tarpeitasi tyydytettyä tosielämässä kuten muut ammatti-ihmiset eli painettua ihmisiä tarpeeksi alas livenä, vaan pitää saada lyödä toisinajattelijat täälläkin maan rakoon. Itse et noudata vhh:ta etkä antaisi kenenkään muunkaan noudattaa, vaikka saisi vhh:n avulla uuden elämän itselleen. Outoa puhetta lääkäriltä, jonka ensimmäinen ja ainut tavoite on ihmisten parantaminen.

        Miksi roikut täällä pilaamassa muiden palstahäiriköiden tavoin pilaamassa asialliset keskustelut? Ihmiset saisivat puhua ihan rauhassa ja asiallisesti forumin asioista ilman että tarvisi häätää kepillä jatkuvasti räkyttäviä koiria jaloista pois. Itse provosoit täällä ja haukut ihmisiä ja sitten kun saat samalla mitalla takaisin, syytät TOISIA ilkeydestä ja tyhmyydestä (joka "johtuu" mielestäsi vain vhh:sta).

        Jos tuttavapiirissäsi on tosiaan fanaattisia uskovaisia ja pysyt fanaatikkojen kanssa keskustelemaan samalla tasolla niin mitä se kertoo sinusta itsestäsi ihmisenä? Ihminenhän viihtyy aina omanlaistensa ihmisten seurassa. Varmasti sinä ja ne "tuttavasi" ovat todella päteviä ihmisiä arvoimaan toisten tyhmyyttä ja ilkeyttä.

        """VHH:lla olevat ovat kumman ilkeitä ja - liian tyhmiä"""

        "Kukaan lääkäri tai yleensä kukaan koulutettu ja/tai arkiajattelun karikot tajuava ihminen tekemään moisia yleistyksiä ja diagnooseja ihmisistä, heidän tyhmyydestään ja ilkeydestään ja näiden korreloimisesta noudatetun ruokavalion kanssa."

        Ei sitten ehkä silloinkaan kun sama johtuu alkoholin suurkulutuksesta...?


      • jetsky kirjoitti:

        Nettikeskusteluissa monesti tuntuu unohtuvan käytössäännöt - ei tällaista nimittelyä ja henkilökohtaisuuksiin menemistä esiinny jos kasvotusten väittelee erilaisista aiheista. VHH ei omasta mielestäni sovi päivystäjän työtä tekevälle (kollegana on kokemusta) jos se provosoi känkkäränkkää :) laihduttamisessa joku ENED sen sijaan on hyvä vaihtoehto ylipainoiselle / obeesille laihduttajalle.. vaikka se nyt sattuisi yksilöllä känkkäränkkää aiheuttamaan niin terveysvaikutukset sentään pidemmällä aikavälillä kumoaa jossain määrin sitä tunnepuuskien aiheuttamaa mielipahaa. En tiedä oliko minulla nyt mitään antia tähän keskusteluun, muuta kuin että työssäselviämisen kannalta riittävä sokerin saanti on tärkeää. Varsinkin jos tekee rankkaa päivystämistä, skarppina pysymistä vaativaa työtä. Sitä taas ei voi omasta mielestäni yleistää kaikkiin että vähäkalorinen ruokavalio provosoisi negatiivista käyttäytymistä. Jos omiin maneereihin kuuluu muiden huomioon ottaminen ja kohteliaisuus, niin tuskin nuo häviää ihan olemattomiin pienessä hypossa.

        Oukei Jetsky.
        Kerroit olevasi kollega. Aina silloin vähän kyselen, että varmistun asiasta. Olet siis lääkäri. Millä alalla olet? Olen itse sisätaudeilla. Mitä päivystät?


      • Anonyymi
        boxi kirjoitti:

        Nykyään työelämässä rauhallinen ote on kullan arvoinen. Juuri kuulin, miten yhtä työntekijää läksytettiin siitä, että ei osaa puhua muille työntekijöille kauniisti. VHH:lla olevalta erittäin harvoin kuulee kaunista tekstiä täällä, maltillisemmilta usein.
        Asia on erittäin tärkeä. Mielenterveyden kanssa hommaa itselleen työn tai sitten ei. Samoin henk. kohtaiset tuttavat ja läheiset. Tämä ei ole mielenterveydelle paras dieetti. Muutan mieltäni, kun yhden iloisen ja mukavasti väittelevän VHH:laisen tapaan missä tahansa.
        Kehno dieetti aivoille tai sitten joku muu liiraa.
        Heikkiläkin nimitteli Göbbelssiksi Lääkärilehteen tarkoitetussa kirjoituksessa Fogelholmia! Sen sijaan, että olisi pyytänyt anteeksi, että meni vähän överiksi, erosi Lääkäriliitosta, kun nimittelyä ei julkaistu. Lääkäristä on kyse!??! Ei taatusti ole tyhmä, mutta vetää ihan alta oman älykkyystasonsa! Miksi Heikkilä!? Kerro!?
        Samoin uskon , että Veijo on matemaattisesti ihan älykäs. Mutta se teksti.... Ihan alta sen, mihin pystyisi.
        Tärkeä juttu!

        hyvä ja asiallinen viesti-----------------!


    • 2+2

      Nimen Puska mainitseminen aiheuttaa aina agressioita.

      • böö böö böö

        böö


    • ___________________-

      näin erinomaista kirjoitusta ei pidä unohtaa. harvinaisen paljastava ketju tasosta jolla palstalla liikutaan, ehkä jossain on viisaitakin ihmisisiä mutta eivät kirjoita tänne. osa taas viisailta vaikuttavista ovat viisaan statuksen omaavia kunnes avaavat suunsa.

      tuskinpa VHH vaikuttaa ns. viisauteen millään tavalla, samoin tasoon jossa agressiot tulevat esiin. mutta epäilen vahvasti medikalisaation vaikuttavan joidenkin kirjoittajien varsin horjuvaan kirjoittelun tasoon.

      • VHH vie järjen.

        Tuosta kun lukee palstan alusta muutaman otisikon, niin täkee että tämä on yksi näitä suoli24 avohoitopotilaiden päivähoitoa... ja vähän yöhoitoakin antavia palstoja.

        Täällä on mahdoton saada aikaan asiallista keskustelua.


      • ___________________-
        VHH vie järjen. kirjoitti:

        Tuosta kun lukee palstan alusta muutaman otisikon, niin täkee että tämä on yksi näitä suoli24 avohoitopotilaiden päivähoitoa... ja vähän yöhoitoakin antavia palstoja.

        Täällä on mahdoton saada aikaan asiallista keskustelua.

        järjen viennistä on turha syyttää VHH.ta. kiloja se kyllä vie ja antaa huomattavasti paremman ravitsemuksen mahdollisuuden kuin perinteinen pula-ajan margariini-makarooni-peruna yhdistelmä. siinähän salaatit( ne vähät) pantiin erilliseen astiaan nahistumaan ja lihottava salaatinkastike joko viereen tai roiskaistuna salaatin päälle kuin jätkän räkä piikkilangalle.


      • Mietippä sitä
        ___________________- kirjoitti:

        järjen viennistä on turha syyttää VHH.ta. kiloja se kyllä vie ja antaa huomattavasti paremman ravitsemuksen mahdollisuuden kuin perinteinen pula-ajan margariini-makarooni-peruna yhdistelmä. siinähän salaatit( ne vähät) pantiin erilliseen astiaan nahistumaan ja lihottava salaatinkastike joko viereen tai roiskaistuna salaatin päälle kuin jätkän räkä piikkilangalle.

        Miksiköhän juuri tämä VHH palsta on täynnä sekopäitä?


      • ##
        Mietippä sitä kirjoitti:

        Miksiköhän juuri tämä VHH palsta on täynnä sekopäitä?

        Ei täällä ole kuin yksi sekopää. Sama seko joka riehuu joka palstalla. Milloin pappina milloin mitäkin.


      • VHH sekoittaa pään?
        ## kirjoitti:

        Ei täällä ole kuin yksi sekopää. Sama seko joka riehuu joka palstalla. Milloin pappina milloin mitäkin.

        Miksi hän on juuri tällä palstalla?


    • rskarping

      suututtaahan se kun ei saa hiilareitq. Niin sitä sit juoksee kohta kauppaan Ostaa, paistaa ja syö suutuspäissään vaikka pussillisen rainbow-riisipiirakoita. ON MUUTEN IHANIA! Suosittelen. Johan helpottaa..sit jaksaa taas karpata.

      • ___________________-

        luepas tuoteselosteesta kuinka paljon sisältävät hiilihydraatteja. takuulla yllätyt mitä muuta tärkkelysmösnää on valmistuksessa käytetty.


    • anti-antti

      Kyllä, olen todellakin huomannut saman. Viimeksi tänään eräällä toisella palstalla kritisoin erään toisen keskustelijan sanomaa, jonka mukaan kaikkien tulisi olla viljattomalla ruokavaliolla jne. Kommentoin siis että se ei sovi kaikille, eikä kaikkien tarvitse olla viljattomalla ruokavaliolla. Hänen vastauksensa oli hyvin aggressiiviseen sävyyn että on se kumma miten pyhä asia vijla on suomalaisille ja sitä ei saa yhtään kritisoida ja miksi haukutaan niitä jotka ovat siitä saaneet avun ja sen on pakko olla totta ja Antti Heikkilä on oikeassa kun on lääkäri... Koko keskustelussa ei oltu haukuttu ketään, ainoastaan kritisoitu sitä miten vhh-ruokavaliota toitotetaan kaikille ja uskotaan sokeasti Antti Heikkilää.

      Tiedän montakin jotka laihduttavat tällä hetkellä, niin teen itsekin. Mutta kukaan muu ei ole niin hyökkäävä kuin vhh-ruokavaliolla oleva.

    • tyytyväinen <3<3

      Agressiiviseksi?Vajaat 2viikkoa karpannut ilman nälkää ja kolme kiloa pudonnut.Olo mitä parhain pitkään aikaan.Agressiivinen:) ei,ei ollenkaan päinvastoin.Hyvää kevään alkua kaikille,annetaan kaikkien kukkien kukkia.

    • Monikin asia toimii

      Minä olen hävittänyt vajaassa puolessa vuodessa 17 kiloa kaloreita laskemalla. Lisäksi olen alkanut liikkua ja kunto nousee kohisten. Voin nyt paremmin kuin milloinkaan ennen tätä, vaikka teidä VHH-uskovaisten mukaan sen ei pitäisi olla mahdollista.

      Eiköhän nyt vaan hyväksytä se että näissä ruoka-asioissa ei ole vain yhtä tottuutta, johon uskomalla pelastuisi.

      • Juuri näin.

        Juuri näin. Toinen laihtuu hiilareita vähentämällä ja toinen kaloreita laskemalla. Laihdutuksessa ei ole yhtä ainoaa totuutta vaan kukin käyttää hyödykseen sitä dieettiä, joka hänellä toimii.

        .


    • Puhurix

      Asia taitaa nyt kuitenkin olla niin että vähärasvaisella dieetillä olevat ovat kiukkuisia, sillä rasvahappojen puute aiheuttaa neurologisia oireita. Jos VHH-dieettiä noudatetaan oikein, siitä saa tarpeeksi hyviä rasvoja ja mieliala kohenee.

      • pää jumissa?

        Aivot toimii sokerilla...


      • Tirppanalyyli
        pää jumissa? kirjoitti:

        Aivot toimii sokerilla...

        Ja sitä se saa varastorasvoista glukagonin avulla.


      • Anonyymi
        Tirppanalyyli kirjoitti:

        Ja sitä se saa varastorasvoista glukagonin avulla.

        No ei saa. Sokeri tosin muuttuu rasvaksi, mutta sama prosessi ei toimi toisinpäin. Glukagoni vapauttaa maksaan varastoitunutta glukoosia verenkiertoon. Maksa taas pystyy tuottamaan glukoosia proteiineista, mutta ei rasvoista.


    • --------------|||---

      VHH tekee agressiiviseksi?...."
      Joo mä on hakannu viis mummoo sairalakuntoon yks kerkis kualla.

    • 10+13

      Eikö se niin mene, että HYVÄ RUOKA, PAREMPI MIELI. Kyllä kait sitä itsekukin tulee ärtyisäksi jos maha kurisee kunnon pihvin puutteesta, vai miten on?

    • Ei.

      Pidä paikkaansa. Kyllä se aggressiivisuus tulee sieltä korvienvälistä,eikä vatsan kautta.

    • KA

      Minun kokemus VHH:sta on päinvastainen. Eli vhh:lla vähämmän kärttyisyyttä ja riitaa ja väsymystä. Hyväntuulisuus ja jaksaminen lisääntyivät, samoin ideointi. Ajattelu selkiytyi. Kaikki ruokavaliot eivät sovi kaikille ;)

    • "pullero"

      VANHA SANONTA:Lihavat on lepposii,ei ne keksi kepposii..
      Ihan "maalaisjärjellä" jo tietää ,että nälissään on äree ja kiukkunen...ei siihen muuta tarvita!!!

    • Oma kokemus

      Olen nyt ollut kaksi kuukautta VHH:lla ja kyllä se panee pikku hiljaa vituttamaan. Portaiden loikkiminen ei onnistu enää ilman tokutonta hikoilua ja puuskutusta. Reisilihakset ovat kuin vellipussit. Väsyttääkin ja ajatus kulkee jotenkin hitaasti. Pitänee ruveta kulkemaan hissillä ja hidastamaan muutenkin tai sitten palata vanhaan kunnon 40-30-30 E% dieettiin (r-p-h).

      • ...

        Olet kai muistanut proteiinin ja kuidun? Yleensä hiilarit johtavat tuohon tilaan mitä kuvailit.


      • hohhoijakkaa
        ... kirjoitti:

        Olet kai muistanut proteiinin ja kuidun? Yleensä hiilarit johtavat tuohon tilaan mitä kuvailit.

        joopa joo. Kysy vaikka lätkäammattilaiselta että mitä syövät jotta luistin kulkee. voin vihjata että palkka ei juokse jos ei saa riittävästi hiilareita.


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        Olet kai muistanut proteiinin ja kuidun? Yleensä hiilarit johtavat tuohon tilaan mitä kuvailit.

        Eivät ne voi aiheuttaa tuollaista, ellei niitä syö. Niiden puute saattaa aiheuttaa...


    • Tasapainoisen kannal

      Sehän on selvää. Hermosto ja aivot tarvitsevat ehdottomasti myös hiilihydraatteja.
      Hiilihydraattien puute aiheuttaa ongelmia hermostossa ja aivoissa. Ei siihen muuta selitystä tarvitse.

    • ...

      Höpöhöpöä! Itse olen periaatteessa aina hiilaridieetillä tai paremminkin välttelen hiilareita ja ruokavalioni perustuu ainoastaan terveellisiin elintarvikkeisiin. Väittäisin, että ihmiset jotka ovat dieetillä ja yrittävät liikunnan avulla laihduttaa ovat enemmin pahalla päällä. Tämä johtuu siitä, että rasva ei poistu kehosta jos liikunnan jälkeen ja/tai muutenkin vedetään hiilaripitoisia ruokia. Ihminen saa tarpeellisen määrän hiilareita päivässä vaikka kuinka välttelee niitä. Hiilareita tulee jo maidosta, leivästä ja perunasta ym. terveellisestä ruosta aivan riittävästi. Joten kyllä se on jo ihan oman terveyden kannalta hyvä seurata kuinka paljon päivässä hiilareita vetää naamaansa..

    • itse koettua

      MInä kokeilin viedä kaikki hiilarit minimiin eikä mua kestä kukaan enkä itsekään itseäni. Kyllä siitä tulee sellanen väsynyt ja ärtynyt olo, keskittymiskyky kärsii. Sopiva annos mulle hiilihydraatteja on se n. 100 g päivässä, enkä edelleenkään syö leipää yms. Mun elimistö tarvii tuon verran hiilihydraatteja voidakseni hyvin. Sitten jos niitä tulee enemmän esim. juhlissa syötävä täytekakkua, niin siitäkin tulee huono olo. Kohtuus kaikessa mutta ei liian tiukkapipoinenkaan tarvinne olla!

    • "ähkynä"olet symppis

      Moro.Itse ollut n.puoli vuotta vähillä hiilareilla ja hymy eikun leviää entisestään!!Olo parantunut ja piristynyt todellakin,eikä mitään lisäagressiota ole ollut.Liekö ihmisillä liian ankara dieetti sitten,jos aiheuttaa pahaa mieltä?

      Se lienee yleisin ongelma kaikissa laihdutusohjelmissa,että mennään äärimmäisyyksiin?Ääriliikkeet,oli kyseessä mikä asia tahansa,on huono valinta.Ei ole tarkoitus kiduttaa itseään,eikä samalla muita.

    • Se johtuu

      siitä ettei VHH diettiläisillä ole sielua.

    • Iloinen Ex-Läski

      Olin itse ylipainoinen ja vuosikaudet yritin laihduttaa vähärasvaisella dieetillä, mutta seurauksena oli jojo-ilmiö. Tuntui että on aina kärttyinen ja aina nälkäinen eikä keho tuntunut olevan tasapainossa. Kuitenkin uskoin auktoriteetteja ja yritin vaan lisätä liikuntaa ja vähentää rasvaa entisestään. Minulle alkoi tulla erilaisia sairauksia, jatkuva väsymys...verensokerit heittelehti, tuli verenpainetta ja maksa-arvot sekaisin, oli tulehduskierteet ja iho-ongelmat. Olin tosi lyhytpinnainen. Oli tunne, ettei tajua mitä tekee väärin kun syö orjallisesti ravitsemusterapeuttien ohjeiden mukaan!

      Viimeisenä keinona ajattelin kokeilla vhh:ta. Mieliala parani ja olen täysin terve. Samalla univaikeudet hellittivät. Ehkä yöunien parantuminen paransi mielialaakin, kun illalla ei tarvinnut enää kärvistellä valveilla pitävän nälän takia. Illalla oli ennen aina kova nälkä, vaikka oli syönyt ohjeiden mukaan ja seurasi tarkasti kalorioppia! Vhh:lla ei ole nälkä kuin pari kertaa päivässä, eikä siis tule nälkäkiukkuakaan.

      Samalla kun vhh:ta on noudattanut, läskiä on palanut 24kg puolessa vuodessa. Suurin muutos on juuri mielialassa! On tosi iloinen ja valoisa mieli, eikä tänä talvena ole ollut sairauksia eikä flunssia. Tuntuu uskomattomalta miten pelkkä hiilareiden raju vähennys voi muuttaa ihmisen elämän tällä tavalla. Ei ole ollut yhtenäkään päivänä tunne, että olis laihdutuskuurilla, kun vatsa on aina täynnä, nälkä poissa ja silti laihtuu!

      Jotka tänne kirjoittelee noita "vhh tekee aggressiiviseksi" ovat vain trolleja, joilla niin monia auttanut ja monet laihduttanut ruokavalio saadaan huonoon valoon. Kun lukee näitä juttuja niin asia käy aika ilmeiseksi. Toisaalta en oikein tajua, miksi joku viitsii nähdä vaivaa koska jokainen voi kokeilla itse miten ruokavalio itseen vaikuttaa. Kaikille ei kaikki sovi. Tämä kirjoittelu vhh:ta vastustavilta on niin äärettömän raivokasta, että panee miettimään onko takana joku koneisto, joka ajaa tätä mustamaalauskampanjaa. Ainakin se kertoo siitä, ettei näillä trolleilla ole oma mielentila ihan ok, kun ei suoda toisille helpotusta, laihtumista ja terveyttä, joka vhh:lla on saavutettu.

      • olet pihalla

        Puppua.

        Täysin keksitty juttu.

        Nykysuositusten mukaan rasvaa saa ja pitää syödä riittävästi. Moni on omaehtoisesti vähentänyt rasvoja ja siirtynyt kevyttuotteisiin ja yllätys voi olla melkoinen jos alkaa oikeasti laskemaan syömisiiään ja vertaa sitä VIRALLISIIN suosituksiin, todennäköisesti syö LIIAN VÄHÄN rasvaa.


    • Elämä on

      Agressiviseksi ja pahantuuliseksi voi tehdä moni muukin asia. Tupakoinnin lopettajat vasta kiukkuisisa ovatkin, entäs sitten liiallisesta alkoholin läträämisestä eroon yrittäjät tai ihan vaan pientä krapulaa potevat, Painonvartijoissakin olen tavannut todella kiukkuista väkeä, opettajanhuoneessa huonosti yönsä nukkuneet opet vasta kamalia ovatkin suustaan (jopa lapsiparoille tunnilla!) tai kiihkouskovaiset, miettikääpäs heitä! Toisaalta tuosta edellisestä listasta olevia ihmisiä olen tavannut mitä iloisemmissa rupatteluhetkissä. Ihan myös VHH:n noudattajilla tuntuu olevan niitä huonoja päiviä kuin myös niitä loistavan iloisia päiviä. Ihan kuten kaikilla muillakin ihmisillä. Että silleen....Elämä on! Nautinnollista kevättä kaikille riippumatta mitä ruokavaliota noudattaakaan! =)

      • kukin tavallaan

        Itse ainakin olen ollut hyvin levollinen jätettyäni alkoholin. Pikkupöhnässä ärsyynnyin helposti.


    • Ilkka & Markku

      Taas tätä elämäntapa uskovaisten siis kehonrakennus,muokkaus,bodaus ja muu yli-innostuneen narsistisen oma- napa ihmisten ravintotiedettä joka useimmin kuin joskus karkaa käsistä kuin tämä harrastuskin jossa työelämä;oman kehon rakentamista ei mikään voi voittaa edes varma työpaikka toiselta paikkakunnalta kun syömisjärjestelyt eivät onnistuisi tai fyysisissä työtehtävissä loisiminen koska punttikuuri vaati lepoa ja raskaat työt saa jäädä miden tehtäväksi,entä seuraelämä jos sitä edes ehtii lihan ja munan paistamisesta ja tunnin tarkkuudella syömisestä.

      "Terveen elämän" tavoittelusta on minun mielestäni tullut jotain muuta kuin tervettä jos ja kun se malli on Bodaus ja muiden vastaavien lehtien sivuilta tai jostakin epämääräisestä pakkotoisto.com sivustosta joiden kaupallista että epämääräistä sanomaa nuoret ahmivat totuutena kestämättä pientäkään krittiikkiä mistään ei niin oppineesta suunnasta.

      Palatakseni alkuun, dietti kuin dietti ja ihmisruumiin möhkälemäiseksi muokkaminen toki treenillä mutta myös ahmimalla ravintoa ja sen kaltaisia lisäravinteita joiden terveellisyys on vielä epäilyttävää saadakseen vartalonsa venymään lihaksista myös varmasti sisäelimistä.

      Kun näiden bodaus ja muiden vastaavien kuvissa olevia kummallisuuksia ei tunnista kuin jalanjäljistä ihmiseksi ollaan kaukana mistään terveellisyydestä ja ainakin 100 varmasti aggressiiviä kun se loppujen lopuksi onkin niin turhaa.

    • Yökukkujat

      "Hiilihydraatteja tarvitaan elimistössä kasvuun, lihastyöhön, lämmön ylläpitämiseen, aineenvaihduntaan sekä hermoston ja elinten toimintaan."
      Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Hiilihydraatti
      Minusta kuulostaa aika tärkeältä aineelta tuo hiilihydraatti, enkä todellakaan lähtisi poistamaan sitä ruokavaliostani. Enkä pitäisi sitä yhtään mahdottomana, että hiilariton ruokavalio voisi vaikuttaa mielialaan ja pinnan lyhyyteen..

      Tuntuu, että ihmiset ovat niin sokeita kun puhutaan laihduttamisesta. Ei ajatella terveysvaikutuksia ollenkaan kunhan vain kilot karisevat. Mitä hyötyä on olla laiha jos tulee muita terveysongelmia huonosta ruokavaliosta? Rasvaakin tarvitaan elimistössä, pitää vain valita ne hyvät rasvat! Ihmiset ovat vaan niin jyrkkiä asioissa, jos sanotaan että liika rasva (tai hiilarit) ovat pahasta niin ne jätetään ruokavaliosta kokonaan pois.. Tottakai on niitäkin, jotka osaavat tasapainottaa ruokavalionsa siten että saavat siitä kaikki tarvitsemansa mutta on vaikea uskoa että kaikki, jotka hiilarittomalla ovat, syövät rasvoja ja muita ravintoaineita niin monipuolisesti että kroppa ei kärsi mistään puutoksista!

      • kohtuus kaikessa

        Jep. Äärimmmäisyydestä toiseen käy yksinkertaisen mieli, rasvan pelosta hiilihydraattien pelkoon.


    • Lauruliiiii

      Itse oon kokeillu vaikka millaisia dieettejä, myös vhh:ta. En ole ihan satavarma liittyykö äkäisyys pelkästään hiilareiden vähyyteen vaiko yleensäkin siihen ettei ole syönyt tarpeeksi... Itse ainakin huomaan olevani äkäisempi, jos en ole syönyt hyvin.. Tosin en siltikään yhtään sen "ilkeämpi", lähinnä vaan asiat rupeaa ärsyttämään normaalia helpommin...

    • annina A

      Agressiivisuuttako?? mielestäni ei ole agressiivisuutta, jos uskaltaa sanoa reilusti ja suoraan mielipiteensä.

      Ne jotka vetävät hiilareita paljon, menevät tilaan, jossa olo on väsynyt eikä jaksa kiinnostua asioista. Jonkinlainen välinpitämättömyys siis.. aivot eivät ole "kirkkaat", joten ei heillä ole vissiinkään varmaa mielipidettä mistään.

      Hiilareita välttelevät ovat oivaltaneet/huomanneet sen, että aivot toimivat paremmin. Näin ollen myös oma mielipide vahvistuu ja sen haluaa sitten myös tuoda julki. Ja herättää muutkin "unesta", jota liiat hiilarit aiheuttavat.

      En tiedä oliko tämä teksti hyökkäävä tai agressiivinen??

      itse kannatan ruoka-asioissa kohtuutta, en ole koskaan ollut täysin hiilihydraatittomalla ruokavaliolla tai juuri muutenkaan mieti mitä suuhuni pistän. Syön sitä mikä hyvältä tuntuu, ja tuntuu minulle sopivan.

      Ja olen huomannut sen että välttelen hiilareita ihan luonnostaan. Ja jos joskus niitä on tullut liikaa ahdettua itseensä, niin olo on juuri tuollainen mitä kuvasin aiemmin.. väsynyt ja jotenkin "välinpitämätön".

      • ...........

        Vai onko niin, että kun olo väsynyt, vetämätön ja välinpitämätön niin pyrit alitajuisesti korjaamaan asiaa syömällä makeita herkkuja?


    • -----||||-----

      Mitä muuta VHH-lainen on?

      • ilmankos.

        VHH vie järjen.
        Tuosta kun lukee palstan alusta muutaman otisikon, niin täkee että tämä on yksi näitä suoli24 avohoitopotilaiden päivähoitoa... ja vähän yöhoitoakin antavia palstoja.

        Täällä on mahdoton saada aikaan asiallista keskustelua.Ethän sinä raukka ehdi syömään, kun pitää päivystää palstaa.


    • jókúvaín.........

      minusta:

      jos olet johtaja mallia, tai muuten kontrolloiva niin tulet äkäiseksi silloin syömällä liikaa hiilihydraatteja.

      jos olet nöyrä tai kiltti tai nössö niin ilman hiilihydraatteja tulet äkäiseksi.

      Eikös se enimmäkseen johdu siitä, miten sinä ajattelet siinä vaiheessa, kun jokin on vialla? tai oletko niin tajuton silloin, kun ei ole mitään mitään vialla ja tulet äkäiseksi siitä luonteenomaisesti, koska mietit, että hiljaisena hetkenä kaikki on pielessä.

      apinat tahtoo ruokaa
      gorilla antaa

      tää oli tämmöne tyhmä teksti...

    • eläsiemiulle

      En jaksanu lukea kaikkien vastauksia, sorry.
      Mutta tuosta, että VHH-dieetillä olevat olisivat ärtyneempiä kuin muut, toimii ainakin minun kohdallani.
      Tosin ärtyneisyys johtuu vain välillisesti kyseisestä dieetistä. Itseni saa todella pahoille kierroksille ainoastaan (ja tämäkin riittää mainiosti) pelkkä kaupassa käynti!
      Kun sieltä on niiin vaikea löytää sopivaa ruokaa joskus... Kaikki mitä katsot läpi, tuoteselosteet, ovat täynnä kaikenmaailman ylimääräisiä E-koodeja ja mitä lie. Hiilihydraatteja enemmän ku tarpeeks. Saatana että pistää vihaks!
      Yksinkertaseen kinkkuunkin ympätään vaikka ja mitä! Kuka V###U niitä tarttee???

      Siinä kun kauppareissun jälkeen tulee joku väärännäkönen aukomaan päätään niin johan lentää Lissu tai Reino lumipenkkaan ärräpäitten saattelemana...
      P####LE!

      Mut muuten on ihan hyvä olo =)

    • minna83-

      :D Itse olen jopa paremmalla tuulella vhh:lla kuin normisti, mutta olen muutenkin vähän hönö. Työkaverini on myös vhh:lla ja meillä on aina hauskaa töissä. Riippuu ehkä ihmisestä - mikä sopii yhdelle, ei välttämättä kaikille?

      Olen lueskellut huumorimielessä yhtä sun toista palstaa ja todennut ettei ihmiset osaa käyttäytyä anonyymisti (ja työn puolesta todennut myös ettei kasvotustenkaan). Aina "keskustelu" päättyy riitaan, ellei jo ala riidanhakuisesti. En usko että käyttäytymisen suurin tekijä voi olla dietti...

      • AnnaStina698

        Sama vaikutus meikäläisellä:pikkasen hönö luonnostaan ja nyt ruokavalion myötä elämä maistuu aina vaan paremmalta:) Ero on huomattava entiseen.Energiaa riittää!


    • Totta Toinen Puoli

      En ihmettelisi vaikka olisikin totta. Olen huomannut, että yleensäkin noita höpöhöpödieettejä noudattavat tekevät ongelmia itselleen ihan tavallisista asioista. Jos siihen vielä yhdistää käytännössä jatkuvan ketoosin, voin pitää hyvinkin mahdollisena, että henkilöllä on voimakkaampaa taipumusta samaan käytökseen ,mitä näemme esimerkiksi laskuhumalaisilla, kun glukoositasot ovat madaltuneet.

      • hyvä havainto

        Tosiaan, ketoosihan on likimain sama kuin laskuhumala eli ei hyvä.


    • VHH toimii minulla

      Varmaankin yksilöllistä miten VHH kehenkin vaikuttaa.

      Itselläni VHH on toiminut todella hyvin. En ole kiukkuisempi kuin ilman diettiä, mutta se ehkä johtuu persoonastani olen tasaista sorttia:)

      VHH:lla paino putoaa hyvin monta kuukautta (-4kg/kk ), mutta sitten jossain vaiheessa kun paino alkaa pysymään monta viikkoa samassa, olen ottanut tavakseni pitää yhden "herkkupäivän". Ja taas paino alkaa pudota. En tiedä mistä se johtuu, että se sysää ikään kuin painon taas laskuun.

      Olen huomannut sen, että "herkuttelupäivänä" kun nautin viljatuotteita, hedelmiä ja sokeripitoisiakin ruokia niin olen aivan tajuttoman väsynyt. Nukahdan heti kun on mahdollisuus. Se väsymys on jotain niin valtavaa että ei voi johtua muusta kuin runsaasta hiilihydraattimäärästä.

      Sitten taas seuraavana päivänä kun palaan dietille oloni normalisoituu ja on hyvä olo.

      Me olemme yksilöitä jokainen.

    • AIVOT JA HIILARI

      Ihmisen aivot tarvitsevat n. 100g hiilaria päivässä. Tämä on tietysti yksilöllistä. Mutta varmasti VHH voi vaikuttaa toisten aivotyöskentelyyn negatiivisesti..

      • tietoa kehiinkin

        AIVOT JA HIILARI

        Olet täysin väärässä. Ihminen ei välttämättä tarvitse hiilihydraatia ruoassa ollenkaan. Ei kuulu elintärkeisiin makroihin kuten ravsav ja proteiini.


    • peacefullmind

      Alkuperäisen viestin lähettäneen kanssa olen jokseenkin samaa mieltä. Olen itse ollut todella tiukalla VHH-dietillä, jolla kehon rasvat kyllä karisvat, pidemmän päälle en kuitenkaan pystyisi jättämään niin ihania raaka-aineita pois ruokavaliosta, joita ko. ruokavalio vaatisi. Uskon, että on ihmisiä, joille elämäntapa sopii, itse aloitan aamuni onnellisena paahtoleivällä & marmeladilla & appelsiinimehulla :)

      Aggressiivisuuteen minulla on henkilökohtainen, hivenen erityyppinen kokemus. Joskus vuosia sitten kokeilin parisen kuukautta kasvisruokavaliota - lähinnä poistamalla liharuoan ruokavaliostani. Söin siitä huolimatta kalaa, kananmunia ja maitotuotteita. Jo parin viikon jälkeen, minun ei tarvinnut liikkua "aggressiivisesti", ts. käydä pitkillä juoksuilla, rehkiä punttiksella, tai harrastaa mitään muutakaan hyvin rasittavaa liikuntaa. Koin vahvasti, että juuri lihan syömisen jättäminen ruokavaliosta teki minusta seesteisemmän.

      Tästä näkökulmasta on hyvin todennäköistä, että lihan syömisen lisääminen aiheuttaisi päinvastasen reaktion?

      Mitä sillä on tosiaan väliä - tärkeintä, että jokainen on ystävällinen toiselle ja tyytyväinen tekemiinsä valintoihin. :)

    • Roquefort <3

      Sanosin että esim. www.karppaus.infon ja www.hiilaritietoiset.net foorumit on aika lailla asiallisempia ja ilmipiiriltään ystävällisempiä kuin vaikkapa Suoli24:n mölinä. :) Siitä huolimatta että karppaus.infossa on jopa osasto nimeltä Taistelutanner, jonne ulkopuoliset trollitkin voi avautua nimettöminä.

      Alhainen verensokeri voi aiheuttaa kieltämättä aggressiivisuutta, kiukkuisuutta ja masennusta, mutta tämä vaanii kaikkia laihduttajia; etenkin kitudieetillä olevia kalorien laskijoita.
      Karppaajan verensokeri puolestaan ei alkuvaiheen jälkeen edes laske liian alas, vaan pysyy tasaisena.

      Ketogeeninen karppaus voi joilelkin tosin aiheuttaa ylikierroksilla käymistä ja yliaktiivisuutta, joka voi purkautua impulsiivisuuteena, eräänlaisena maanisuuteena mutta tämä on harvinaista.

      Lihansyönti ja VHH eivät ole synonyymejä, vaan voi harrastaa myös VHH-lakto-ovo-vegetarismia.
      Liha on tosin tärkeä ruoka-aines, koska se on ainoa B12-vitamiinin lähde ja B12 -vitamiinin puutos voi aiheuttaa juurikin raivokohtauksia ja pahantuulisuutta. Tässä mielessä lihansyönnin ja aggressiivisuuden välillä ei ole yhteyttä, vaan pikemminkin päinvastoin. :)
      Keskeisin D-vitamiinin lähde auringonvalon ohella puolestaan on kala.

      terveisin: Keto-karppausta jo kolme viikkoa :)

    • alakarppi

      Jos varmuus "Voin niin hyvin, että haluan kertoa tästä kaikille" tulkitaan aggressiivisuudeksi, ok:). Mutta todella voin niin hyvin vähillä hiilareilla, ilman verensokeribluesia, että olen hyväntuulinen ja tasapainoinen. Samoin mieheni, jonka närästys ja vatsavaivat ovat historiaa.

    • Hardwork

      Itellä meni hyvin 10% rasvoihin asti,mutta se o ihan totta,että minun tapauksessani ainakin alle 8% rasvoissa alkaa oleen liipasin aika herkässä. :) Itelle noiden rasvatasojen pitäminen pitmmän aikaa yhdistettynä hiilarittomuuteen lisää agressiivista käyttäytymistä.

    • haappo

      Mitäs helevettiä,pääsivulla asiasta mainitaan ihan eri sanoilla?!

    • Tinnisliii

      Jep, liha tekee aggressiiviseksi ja väkivaltaiseksi. Oletteko huomanneet että sivarit ja pasifistit ym. peace tyypit ovat kasvissyöjiä. Kasvissyönti on maailmankatsomus, huomaa että elääkseen ei tarvitse vahingoittaa muita ja sen huomaaminen on mukavaa ja palkitsevaa ja alkaa yhä enempi pyrkimään sellaiseen elämäntapaan jossa ei vahingoiteta muita, esim. lapsityötuotteiden välttely, reilunkaupan suosiminen.

      Kasvissyönti on henkisen ihmisen valinta. Pysyy myös hoikkana ja terveenä helposti, ei tarvitse diettailla. Säästyy mm. diabetekselta ja verenpaineilta ym. Höpsöä hommata ylipainoa ja noita tauteteja ja sitten diettailla niitä pois.

    • Painoindeksi on: 24

      Eikös se ravintosuositus ole että joka ryhmästä täytyy olla tuotteita siinä lautasella.Jolloin se ravinto on tasapainossa keskenään..Onhan tutkimus jos kolesteroliarvo korkealla niin sydäntautiin on riski kuolla ja kolesteroliarvo matalallla väkivaltainen kuolemaa odottaa useasti.Loppujen lopuksi miksi diettejä syödään kotiruokaa ja syödään sen verran että se paino pysyy siellä missä pitääkin.Sama homma naisillaa suklaa vaikuttaa hormoonitoimintaa miksi ei se että ruisleipää ei saa syodä vapaasti ja sille sivellä kunnon voita.
      Painoindeksi laskukaava http://www.painoindeksi.org/

      Pidetaan siinä 19-25 välissä.

    • Janttersson

      Kaikki atkinsit ja vhh:t on länsimaisten, runsaudessa elävien ihmisten, ruualla leikkimistä. Aina voi kysyä, miksi ihmiset alkaa noudattamaan jotain erityisruokavaliota. Laihduttaminen sujuu vanhalla reseptillä, kulutat, minkä syöt, painonhallintaan ei ihmediettejä tarvita. Veganismia eettisyyden pohjalta harrastavat voisi tehdä avartavan matkan, jonkun alkuperäisheimon pariin ja huomata, että toisille eläinten käyttö ravintona on vielä luonnollista... Tietenkin, jos on ruoka-aineallergioita, silloin jo pikku pakko noudattaa erityisruokavaliota. Nämä toki oli omia mielipiteitäni näistä karppauksista yms. ei totuuksia, kukin taaplatkoon tyylillään.

    • =)

      Itselleni ketokarppaus ei sopinut. Vapinaa, päänsärkyä,vatsakipua,närästystä,unettomuutta,hikoilua, sydämen rytmihäiriöitä, voimattomuutta ja pahimmillaan puhe alkoi sammaltaa Kahdesti kokeilin useita kuukausia. Mutta kun kohtuudella syö hitaita hiilareita niin pysy sekä mieli, että paino kunnossa. Eiköhän se niin oo, että valkoista viljaa ja sokeria syödään kohtuuttomasti. Mutta eiköhän myös ihmiset ole yksilöitä. Toisen maha ei kestä lihaa ja toisen taas ei soijaa...

    • POSITIIVIKARPPI

      Oma kokemus... Olen vetänyt parikin kertaa tiukkaa Atkins diettiiä ketoosissa. Olin ärtynyt. Lähes koko ajan.
      Kun en ole ollut Atkinssilla tai ketoosissa olen ärtynyt silloin kun verensokeri laskee alas. Kohdallani oli oletettavasti kyse samasta asiasta. Pinna oli kireällä johtuen verensokerin alhaisuudesta eikä elimistöni siihen tottunut.

      Nykyään karppailen positiivisella fiiliksellä. Jos tekee mieli hiilihydraatteja niin sitten syön. Yleensä ei tee mieli. Joskus kyllä. Tuskinpa olen nyt ketoosissakaan. Paino putoo hiljalleen, mutta ei niin nopeasti kuin ketoosivaiheella. Mikä tärkeintä... Verensokerin tasapaino ei nykyään heittele juuri ollenkaan. Olen ihmetellyt itseäni monissa kohdissa kun ei ole pinna paukkunut tilanteissa, joissa on aiemmin ohimoissa ritissyt.

      Minulla siis toimii hyvin hiilihydraattien välttely. Jos jollain pinnaa kiristää Atkinssilla niin suosittelen vähän hölläämään. Helpottaa kummasti ja kyllä se paino putoaa niinkin ja paljon leppoisammilla fiiliksillä :D

      • Syömishäiriöt.

    • imsmart&14w&JB4ever

      ´HELLOU PIIPÖL!

      JOO ELI MUL OLIS ASIAA TÄSTÄ ÜBERSUOSITUSTA LAJISTA, KARPPAAMISESTA. KERÄSIN TÄHÄN NYT FAKTOJA TAI MUN AJATUKSIA KU KELAILIN TÄTÄ ASIAA:

      --- MIKSI NYT PITÄISI ALKAA NOUDATTAA TÄMMÖISTÄ RUOKAVALIOTA KUN AINA ENNENKIN OLLAAN OLTU TERVEITÄ JA SOPIVANKOKOISIA IHAN PERUSRUUALLA SUOMALAISELLA LEIVÄLLÄ JA PERUNALLA.

      ---LAPSET JA NUORET EI AINAKAAN SAIS NOUDATTAA VAHVASTI TÄTÄ, ME TARVITAAN HIILAREITA.

      ---URHEILIJANA EN ITSE AINAKAAN SELVIÄISI ILMAN HIILIHYDRAATTEJA EIKÄ KOVIN MONI MUUKAAN. HIILIHYDRAATIT ENNEN SUORITUSTA OVAT TARPEEN.

      ---EIHÄN HIILIHYDRAATTIEN SYÖNTI TARKOITA PIKARUUAN,EINESTEN JA MUIDEN HERKKUJEN SYÖMISTÄ. KYLLÄHÄN HYVIÄ HIILAREITA LÖYTYY.

      ---LAIHTUA VOI KUN NUKKUU TARPEEKSI, JÄTTÄÄ herkut POIS JA LIIKKUU SOPIVASTI.

      ---NORMAALI JA MONIPUOLINEN RUOKA ON PARASTA IHMISELLE. KATSOKAA VAIKKA RAVINTOYMPYRÄÄ NIIN HUOMAATTE; KAIKKIA TARVITAAN!!!

      --- JOS ENNENKIN PÄRJÄTTY LEIPÄÄJAPOTTUA-RUOKAVALIOLLA MIKSI SITÄ MUUTTAMAAN. OLIVATKO 50 VUOTTA SITTEN IHMISET LIHAVIA? -HARVAT JA MITÄ HE LAIHAT SÖIVÄT?-LEIPÄÄ,VILJOJA JA PERUNAA

      SAA DISSATA JOS ON AIHETTA TEKSTIINI LIITTYEN, MUTTA SIINÄ EI OLE AIHETTA ETTÄ DISSAATTE MINUA, KOSKA ETTE TIEDÄ MUUTAKUIN SEN ETTÄ OLEN 14 W JA TEITÄ MONIA FIKSUMPI.

      EN SITÄPAITSI YMMÄRRÄ MIKSI TÄÄLLÄ DISSATAAN IHMISIÄ JOITA EI TUNNETA, JOTKA KERTOVAT MIELIPITEITÄÄN. JOKAISELLA MEILLÄ ON OMAT AJATUKSET, TOTTUMUKSET YMS.

      Vielen Dank und auf Wiedersehen!
      Thanks and Bye
      Kiitos ja Hei
      Täname ja Tere
      Tack och adjö
      Спасибо и до свидания

      • joku vaan

        Ajat ovat muuttuneet. Ennen tehtiin raskaampaa työtä kuin nykyään. Ei oltu muuten ennen terveitä eikä välttämättä sopivan kokoisiakaan, aliravitsemus oli yleistä. Niin oli myös puutostaudit.

        Eipä lapsilla ole tarvetta siirtyä VHH:hon. Riittää hyvin, että karkki ja pulla ym. jätetään pois. Ei edes aikuisilla jos ei ole ongelmia.

        Ihan hyvin sujuu liikunta VHH:lla. Hiilihydraatin merkitystä liikunnalle liioitellaan suuresti. Toki huippu-urheilussa suurimmassa osassa lajeista täysistä glykogeenivarastoista on apua mutta tällöinkään ei tarvitse saada 50E% hiilihydraatista. Sen jälkeen kun glukogeenivarastot ovat täynnä niin loppu hiilihydraatti muunnetaan rasvaksi. Glykogeenia tarvitaan suuria määriä vain erittäin raskaaseen liikuntaan.

        Hyviä hiilihydraatteja on yllättävän vähän. Kokojyväpasta ja jotkut kokojyväleivät, pavut.

        Ihminen laihtuu kun syö vähemmän kuin kuluttaa. Tämä ei onnistu kaikilta yhtä helposti ja esimerkiksi monen diabeetikon on hankala laihduttaa jos ravinnossa on paljon hiilihydraatteja koska verensokerin lasku tekee nälkäiseksi.

        Ravintoympyrä on taakse jäänyttä elämää. Nykyään on ravintopyramidi käytössä. Syyseuraussuhde on lisäksi olematon, ravintopyramidi on rakennettu niistä aineista, joiden on ajateltu olevan terveellisiä eikä siis terveiden ihmisten syömästä ruokavaliosta. Siinä on lisäksi mukana paljon maatalouspolitiikkaa. Hiilihydraattilisukkeissa on lisäksi aika vaatimattomasti suojaravinteita. Ne ovat siis ruokavaliossa lähinnä sisältämänsä energian takia.

        50 vuotta sitten on aika huono ajanjakso, -60-luvulla oli aika korkeat sydäntautiluvut. Aiemmin elinaikaodote oli paljon pienempi kuin nykyään. Ei siis ole vertailukohtaa nykyiseen tilanteeseen.

        Tämä on nyt tämmöinen viihdepalsta eikä täällä juurikaan ole järkevää keskustelua eikä järkeviä keskustelijoita. Koskee koko Suomi24:ää.


      • Hymyä huuleen
        joku vaan kirjoitti:

        Ajat ovat muuttuneet. Ennen tehtiin raskaampaa työtä kuin nykyään. Ei oltu muuten ennen terveitä eikä välttämättä sopivan kokoisiakaan, aliravitsemus oli yleistä. Niin oli myös puutostaudit.

        Eipä lapsilla ole tarvetta siirtyä VHH:hon. Riittää hyvin, että karkki ja pulla ym. jätetään pois. Ei edes aikuisilla jos ei ole ongelmia.

        Ihan hyvin sujuu liikunta VHH:lla. Hiilihydraatin merkitystä liikunnalle liioitellaan suuresti. Toki huippu-urheilussa suurimmassa osassa lajeista täysistä glykogeenivarastoista on apua mutta tällöinkään ei tarvitse saada 50E% hiilihydraatista. Sen jälkeen kun glukogeenivarastot ovat täynnä niin loppu hiilihydraatti muunnetaan rasvaksi. Glykogeenia tarvitaan suuria määriä vain erittäin raskaaseen liikuntaan.

        Hyviä hiilihydraatteja on yllättävän vähän. Kokojyväpasta ja jotkut kokojyväleivät, pavut.

        Ihminen laihtuu kun syö vähemmän kuin kuluttaa. Tämä ei onnistu kaikilta yhtä helposti ja esimerkiksi monen diabeetikon on hankala laihduttaa jos ravinnossa on paljon hiilihydraatteja koska verensokerin lasku tekee nälkäiseksi.

        Ravintoympyrä on taakse jäänyttä elämää. Nykyään on ravintopyramidi käytössä. Syyseuraussuhde on lisäksi olematon, ravintopyramidi on rakennettu niistä aineista, joiden on ajateltu olevan terveellisiä eikä siis terveiden ihmisten syömästä ruokavaliosta. Siinä on lisäksi mukana paljon maatalouspolitiikkaa. Hiilihydraattilisukkeissa on lisäksi aika vaatimattomasti suojaravinteita. Ne ovat siis ruokavaliossa lähinnä sisältämänsä energian takia.

        50 vuotta sitten on aika huono ajanjakso, -60-luvulla oli aika korkeat sydäntautiluvut. Aiemmin elinaikaodote oli paljon pienempi kuin nykyään. Ei siis ole vertailukohtaa nykyiseen tilanteeseen.

        Tämä on nyt tämmöinen viihdepalsta eikä täällä juurikaan ole järkevää keskustelua eikä järkeviä keskustelijoita. Koskee koko Suomi24:ää.

        Harvinaisen hyvä kirjoitus tällä palstalla.

        Kiitos.


    • Kananmunan mutustaja

      Jep. kiitos asiallisesta kommentista.

      Itse lisäisin, että oma kokemukseni VHH-dieetistä oli varsin positiivinen. Pari vuotta sitten olin noin 2,5 kk karppina ja noin 10kg lähti, mieli oli virkeä ja välit vanhempiinkin ovat kyllä tallella ; ) Lisäksi tuli kokkailtua paljon himassa tuoreista aineksista. Eikä tuntunut laihduttamiselta. Ai, miksen jatkanut? Pullan houkutus kävi lopulta ylivoimaiseksi, mutta senkin on kyllä jo nähty käyvän muiden dieettien kohdalla...

      Raivoisaa kommenttia näkyy palstoilla puolin ja toisin, mutta toisaalta - käykääpäs kattomassa marttojen nettipalstaa! Siellä tapellaan "oikeasta" hilloamisesta ja "aidoista" resepteistä siihen malliin, että tällaisella nuorella opiskelijatytöllä korvat punottaa. . . Ja sama rautalangasta: idiootteja löytyy kaikkialta, ruoasta riippumatta.

      PS. Pahoitteluni kaikille teille asiallisille martoille, jotka jouduitte näin esimerkkini uhriksi!

    • zibetha

      Olen huomannut tämän VHH-dietin todellakin tekevän erittäin agressiiviseksi. Koko ajan on kiehumispistesä ja sitten kun syön hiilareita ni se on hetkesså poissa. Nuorempana n. 25 v sitten aivan sama ilmiö mutta jatkoin diettiä niin 2-3 vk meni kuin aloin tasaantumaan. Koen kyllä nyt tämän VHH-ketoosi dietin minulle liian vaaralliseksi !!

    • diabeetikkö

      Hypoglykemia on tila, jossa verensokeri laskee liian alhaalle. Hypoglykemia tekee ihmisestä aggressiivisen. Keskustelkaapa kenen tahansa karppaajan kanssa hyvänsä, niin he kiukustuvat helposti, ja heillä on koko ajan hirvittävä tarve olla aivan ehdottoman oikeassa kaikesta.

    • Hiilarit 50-100g/pv

      Jos vetää hiilarit ihan liian lähelle nollaa niin tulee agressiiviseksi. Hiilareita voi syödä vähän eli alle 100 grammaa päivässä ja niin ei vielä luonne muutu. Luulen että kysyjä on sensaatiohakuinen eikä keskustele asiasta asiallisesti.

    • Pekka666

      HUH HUH MITÄ "KARPPAUS" SHAISSEE TÄÄLLÄ LUKEEKIN, OSA ON TIETENKIN ASIAA JA OSA MENEE OHI NIIN ETTÄ HURISEE VAAN MENNESSÄ-ÄÄN.Voihan nyt karppaus!!! Jo sanana se on tyhmä ja sitten vielä katsotaan TV:stä "hei me karpataan"; niinkuin tämä vähähiilihydraattinen ruokavalio olisi jotenkin uutta! Miten?

      Olen harrastanut kehonrakennusta vähemmän tai enemmän vimeisen 20v aikana. Jokainen ravintoaineisiin tutustunut ihminen tietää nämä kolme faktaa jotka vaikuttavat elimistön rasvaprosenttiin;proteiini, hiilihydraatti sekä rasva (jätän tästä nyt kuidut jne pois että asia olisi mahdollisimman yksinkertainen). Laihtumiseen vaikuttaa noiden kolmen ravintoaineen suhde! Helppoa! Kukaan ei vielä ole tiettävästi lihonut proteiinia syömällä, se on lihasten rakennusaine jota tulee syödä n.2g/kg/vrk. Rasva sisältää eniten energiaa ja sitä liikaa syömällä lihotte - rasva on kuitenkin tarpeellista että saadaan omassa vartalossa oleva rasva palamaan (suosittelen omega-3, kalarasvoja sekä välillä voita!). Hiilihydraatit ovat teollistumisen mukanaan tuomaa HALVINTA ENERGIAA, jota kansakuntamme on opetellut syömään, kivikautinen ihminen sai hiilihydraattinsa kasveista joten hiilareiden määrä ei ollut ennen viljapeltojen aikaa suuri! Joka tapauksessa elimistömme tarvitsee tätäkin rakennusainetta, minulla päivittäinen saanti on noin 200g painokilojen ollessa 110...

      Olen tehnyt toistakymmentä kisadieettiä ja olen saanut rasvani niinkin alas kuin 3.6%, normaalisti kuitenkin miehillä alle 10% rasvaa tarkoittaa jo sitä että verisuonet tulevat pintaan ja vatsalihakset näkyvät varmasti...

      Kirjotin tämän ns.vasemmalla kädellä kun suunnittelen iltapalaani.

      Ai niin, pakko vielä mainita tästä "tyhmä bodari"-käsitteestä! Minä olen Insinööri sekä ekonomi että tuskin me "bodarit" niin tyhmiä olemme koska olemme onnistuneet vuosikymmenien ajan dieeteissämme.

      Yksinkertaista!

      Petri

      • Anonyymi

        "Hiilihydraatit ovat teollistumisen mukanaan tuomaa HALVINTA ENERGIAA, jota kansakuntamme on opetellut syömään, kivikautinen ihminen sai hiilihydraattinsa kasveista joten hiilareiden määrä ei ollut ennen viljapeltojen aikaa suuri! Joka tapauksessa elimistömme tarvitsee tätäkin rakennusainetta, minulla päivittäinen saanti on noin 200g painokilojen ollessa 110..."

        Rasva on ihmiselle elintärkeää
        Proteiini on ihmiselle elintärkeää
        Hiilihydraatti/sokeri EI ole ihmiselle elintärkeää.

        Kehoittaisin tutustumaan ihmisen kehityshistoriaan. kauan sitten Metsästäjä ja keräilijä.

        Viljoja ja puolivalmisteita tuputtava moderni ihminen on saanut kaupanpäälisinä lauman sairauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hiilihydraatit ovat teollistumisen mukanaan tuomaa HALVINTA ENERGIAA, jota kansakuntamme on opetellut syömään, kivikautinen ihminen sai hiilihydraattinsa kasveista joten hiilareiden määrä ei ollut ennen viljapeltojen aikaa suuri! Joka tapauksessa elimistömme tarvitsee tätäkin rakennusainetta, minulla päivittäinen saanti on noin 200g painokilojen ollessa 110..."

        Rasva on ihmiselle elintärkeää
        Proteiini on ihmiselle elintärkeää
        Hiilihydraatti/sokeri EI ole ihmiselle elintärkeää.

        Kehoittaisin tutustumaan ihmisen kehityshistoriaan. kauan sitten Metsästäjä ja keräilijä.

        Viljoja ja puolivalmisteita tuputtava moderni ihminen on saanut kaupanpäälisinä lauman sairauksia.

        Aikuinen tyttäremme laihdutti, kuten hän asian ilmaisi, luolamiehen dieetillä.
        Selitti kyllä sitä mutta ei ollut minulle ajankohtainen.
        Olisiko ollut juuri tuollaista kivikauden safkaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hiilihydraatit ovat teollistumisen mukanaan tuomaa HALVINTA ENERGIAA, jota kansakuntamme on opetellut syömään, kivikautinen ihminen sai hiilihydraattinsa kasveista joten hiilareiden määrä ei ollut ennen viljapeltojen aikaa suuri! Joka tapauksessa elimistömme tarvitsee tätäkin rakennusainetta, minulla päivittäinen saanti on noin 200g painokilojen ollessa 110..."

        Rasva on ihmiselle elintärkeää
        Proteiini on ihmiselle elintärkeää
        Hiilihydraatti/sokeri EI ole ihmiselle elintärkeää.

        Kehoittaisin tutustumaan ihmisen kehityshistoriaan. kauan sitten Metsästäjä ja keräilijä.

        Viljoja ja puolivalmisteita tuputtava moderni ihminen on saanut kaupanpäälisinä lauman sairauksia.

        Mitä metsästäjä keräilijät oikeasti söivät?

        Kun MK:t keräsivät hedelmiä, niiden joukossa ei ollut banaaneja, omenoita, appelsiineja eikä muita nykyajan hedelmiä, jotka jalostuksen avulla on kehitetty mehukkaiksi ja makeiksi. Kivikauden villihedelmien makeusastetta on verrattu porkkanaan. Maasta MK:t eivät kaivaneet tärkkelyspitoisia perunoita vaan paljon energiaköyhempiä juuria ja mukuloita.

        MK:n ruokalistalla ei myöskään ollut marmoroituja pihvejä, pekonia tai kinkkua. Villiriistan liha oli ja on edelleen paljon vähärasvaisempaa kuin nykyisten kotieläinten. Ainoa juoma oli kaloriton vesi.
        Isojen eläinten ruhoista syötiin aivot, luuydin ja muita sisuskaluja. Ruokalistalla oli matelijoita, käärmeitä, jyrsijöitä, simpukoita, nilviäisiä, toukkia, isoja hyönteisiä jne. Ruokavalikoimaan kuului 50 – 80 kasvilajia. MK:n ruokavalio oli hyvin monipuolinen.

        Tätäkö haluaisit takaisin? Kauanko eläisit sillä mitä takapihaltasi löytyy?


    • Ballerina Lutuunen

      KAIKKI MURHAAJAT OVAT OLLEET KARPPAAJIA

      • Anonyymi

        missä linnassa saab-veijo lusii ?


    • Anonyymi

      Laihduin vhh/ketolla 20kg ja mun mies sanoi, et olin jatkuvasti pahalla päällä. Ite sitä ei huomannut. Siihen kai tottui. Sitten lisäsin hiilareita ja tuli paljon parempi olo henkisesti, sen huomasin heti. Tuli myös kiloja takaisin, harmi.

      Keskustelupalstat kertoo kyl, että vhh- porukka on pinna kireällä ja kärkkäänä kommentoimassa, olen huomannut myös.

    • Anonyymi

      Yhtä tuulesta temmattua kuin Sanna Marinin "uutisointi".

      Mihin siellä kioskilla vielä päästään luulojen jakamisessa.

      • Anonyymi

        Pilailijan vastaus.


    • Anonyymi

      Pelkkää puppua

    • Anonyymi

      SAAB-VEIJO ESIIN ! ( ruottin eväät ry )

    • Anonyymi

      ylipäänsöä jos laihdtushomma on liian tiukkapipoista niin pipo voi olla kireällä koko ajan. on mullakin ehkä ois syytä hieman höllentää kontrolliani syömisen suhteen mut ei toi vanne oo kuiteskaan liian kireällä.

    • Anonyymi

      sen sanon että riippuu tuo syönti yksilöstä varmaan., eli se mikä sopii toiselle, ei sovi automaattisesti toiselle, omalle itselleni on tärkeää esim säilyttää ruisleipä ruokavalioympyrässä, ja esim paljon kasviksia ja paljon vettä, rasvatonta maitoa ja paljon kalaa.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      461
      3391
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      456
      3324
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      136
      2931
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2262
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2130
    6. 192
      1487
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1377
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1246
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      86
      1242
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1070
    Aihe