Odotan esikoistani ja tiedän että synnytys tullaan käynnistämään ennen laskettua aikaa. Pitääkö paikkansa että kivut ovat kovempia kuin "normaalissa" synnytyksessä? Kauanko muilla käynnistetyillä on mennyt aikaa, voi kuulemma kestää useammankin päivän tai tapahtua tosi nopeasti? Saako halutessaan kivunlievityksiä normaaliin tapaan?
Toisaalta on helpotus tietää että pallomahaa "ei tarvitse kantaa" mukana enää montaa viikkoa, toisaalta pelottaa tietää etukäteen koska se on menoa.
Olisi ehkä mukavampaa että synnytys saisi tapahtua silloin kun se on tapahtuakseen eikä lääkkeillä aikaansaatuna....
Synnytyksen käynnistäminen
15
6849
Vastaukset
- miukutuubi-90
Mulla meni raskaus yliaikaiseksi, ei näkynyt mitään merkkejä että synnytys olisi edes lähestymässä. Menin sairaalaan käynnistykseen viikoilla 42 0. Sain suun kautta otettavan tabletin neljän tunnin välein, jonka oli ilmeisesti tarkoitus kypsyttää kohdunkaulan tilannetta. Kolmen tabletin jälkeen ei ollut tapahtunut mitään, joten sain mennä yöksi kotiin nukkumaan.
Palasin aamulla sairaalalle, ja lääkäri puhkaisi pienen odotuksen jälkeen kalvot. En kyllä ikinä ole olut yhtä peloissani, kun sillon synnytyssalissa odottamassa lääkäriä! Kalvujen puhkaisun jälkeen omia supistuksia ei alkanut näkymään muutaman tunnin sisään, joten sain supistuksia lisäävän tipan. Sitten se olikin menoa. Supistuksia tuli, ja tippaa lisättiin säännöllisin väliajoin. Pikkuhiljaa alkoi paikatkin aukeamaan, ja sain pyytämäni epiduraalin. Ilokaasua olin kokeillut tätä ennen, mutta siitä tuli lähinnä vain huono olo. Käsittääkseni muitakin kivunlievitysmenetelmiä saa samaan tapaan kuin luomusti alkaneessa synnytyksessä. En osaa sanoa, oliko supistukset kivuliaampia kuin normaalisynnytyksessä, sillä tämä on ainoa synnytykseni. Minulla on melko korkea kipukynnys, mutta olen iloinen kun päätin ottaa epiduraalin. Se poisti osan kivusta, ja auttoi rentoutumaan. Lisäksi lämpimästä jyväpussista ja kiikkutuolista oli korvaamaton apu :-).
Minun synnytykseni päätyi loppujen lopuksi 20 tunnin keston jälkeen sektioon etenemättömyyden vuoksi, ja poika syntyi kun viikkoja oli kertynyt 42 2. Oma kehoni ei jostain syystä saanut omia supistuksia aikaan, ja supistukset heikkenivät aina kun tippa otettiin pois. Lisäksi vauvan pää oli jotenkin väärässä asennossa, ja kohdunkaulaan oli ilmestynyt jonkinlainen kova pahka jonka vuoksi en auennut yli 7-8cm. Ilmeisesti alatiesynnytys ei olisi ollut mahdollinen noidenkaan seikkojen vuoksi.
Toivon, että jos joskus haluan vielä lapsia, niin seuraava synnytys käynnistyisi luomusti ja ja ehdottomasti alateitse. Kuitenkin luomusti käynnistyneestä synnytyksestä minun on ilmeisesti turha haaveilla, sillä äitini kaikki neljä synnytystä on käynnistetty, ja hänelläkään ei tule omia supistuksia ilman tippaa. Kuulemma tuo on perinnöllistä. Käynnistyksessä oli ahdistavaa juuri se, kun tiesi mitä odottaa, ja tilannetta ei päässyt enää karkuun (Tilannetta ei helpottanut kalvot puhkaissut lääkäri, joka jankutti useaan kertaan "Noniin, nyt ei voi enää perääntyä! Se on menoa nyt!"). Ehkä sen voi ajatella positiivisessakin mielessä! Mutta ihan hyvillä mielin olen menossa seuraavallakin kerralla käynnistykseen, mikäli mukuloita siunaantuu lisää. - jtgpwo
37 viikolla vähäisen lapsiveden vuoksi synnytys ihan epäkypsästä tilanteesta (kohdunsuu täyspitkä ja jossain julmetun kaukana). Käynnistettiin lääkkeillä ja siinä vierähti 5 vrk ennenkuin lapsi syntyi. Ei ole kokemusta kuin tuosta yhdestä synnytyksestä ja kipeäähän se kävi ;D Eniten kipua taisi aiheuttaa huoli vauvan voinnista ja 48h valvominen ennen synnytystä. Kaikki paukut oli käytetty, joten kipukynnys oli olematon. Minä sain epiduraalin liiankin ajoissa kätilön mielestä (k-suu 3cm), koska minut oli pakko saada levähtämään. Kätilö epäili, että synnytys tyssää siihen, mutta parin tunnin levolla homma alkoi edistymään kunnolla.
- Henni78
Mulla käynnistettiin yliaikaisena 41 3.
Kaksi tablettia cytotecia ehti laittamaan, ja sitten heti alkoi tapahtumaan. Kohdunsuun tilanne oli alussa täysin kiinni ja kaulaakin jäljellä reilusti.
Supistuksia alkoi heti tulemaan 2-5 minuutin välein, joskaan ne eivät olleet kivuliaita, epämukavia ehkä vaan. Näitä epämukavia suppareita kesti nelisen tuntia.
Sitten joutui jo pyytämään kipulääkettä. Petidin-piikin sain, koska kohdunsuu ei ollut kuin sentin avautunut, eli epiduraalia ei voinut antaa, eikä ilokaasua saanut vasta kun salissa. Petidin sai oksentamaan...auttoi hetkeksi kyllä. Sitä seuraavat kolme tuntia olivat aika lailla helvettiä kivun suhteen. Yksin olin vielä osastolla ja huoneessa, koska vieraiden, myös miehen tuli poistua iltakahdeksaan mennessä.
En pystynyt istumaan, vaan koko ajan kävelin ja supistuksen aikana istuin joko pöntöllä tai roikuin ovenkahvassa. Pahimmillaan konttasin lattialla.
Lopulta yöhoitaja suostui saliin viemään ilokaasua varten, vaikken vieläkään ollut kuin sentin auki. Uhkasin vaatia sektion (se minulle oli luvattu aiemman sektion perusteella, jos ei synnytys etenisi oppikirjojen mukaan), ja pääsin vihdoin synnytyssaliin. No siellä ihme kyllä olinkin jo 4 cm auki ja sain epiduraalin. Eli vartin aikana oli kolme senttiä auennut. Epiduraali auttoi loistavasti.
Vajaat kaksi tuntia myöhemmin vauva olikin jo syntynyt.
Eli, synnytyksen kesto oli 8 tuntia (tästä neljä tuntia todella kipeita supistuksia, jonka jälkeen epi vaikutti vajaat kaksi tuntia). Ponnistusvaihe kesti 7 minuuttia, eli meni ensisynnyttäjäksi todella nopeasti. Eikä oikeastaan ponnistaminenkaan sattunut, kun puudute vielä vaikutti.
Olen satavarma, että käynnistetty on lähes aina paljon kivuliaampi, koska supistuksia tulee useimmiten heti tiuhaan tahtiin ja heti voimakkaina. Sen verran järkyttävää tuskaa se oli (ennen epiduraalia), etten voinut kuvitellakaan sellaista, tai että joku sen ilman puudutteita olisi kestänyt. Henki ei kulkenut, jalat eivät kantaneet, ja koko kroppa tärisi krampissa. Ja luulin, että mulla oli korkea kipukynnys. Luojan kiitos epiduraalista.
Kätilön mukaan käynnistetyt ovat ehkä jonkin verran kivuliaampia, mutta myös nopeampia synnytyksiä. Erona on useimmiten se, että normaalisti käynnistynyt synnytys saattaa kestää jopa 3 vrk, joka taas verottaa voimia, kun ei esim pysty nukkumaan. Koen hyvänä sen, että vaikka kokemus oli nyt alusta asti todella intensiivinen ja kivuliaskin, ainakin se oli ohi nopeasti. Kaiken kaikkiaan jäi hyvä mieli. Vaikka järkyttynyt olinkin pitkään siitä kivun määrästä...
Monesti, käynnistys onnistuu nopeammin jos laskettu aika on jo ylitetty. Ennen laskettua aikaa tilanne kohdunsuulla on monesti sen verran epäkypsä, että saattaa kestää päiviä, ennen kuin käynnistyy, ja silloinkin synnytys saattaa kestää kauankin. Ja kaikilla käynnistys ei aina edes onnistu.
Minäkin olin toivonut normaalisti käynnistyvää synnytystä, kun oli sektiokin taustalla, mutta käynnistys oli kuitenkin parempi vaihtoehto, kun liian yliaikaiseksi päästäminen. - jhlö
Jos pelkäät lääketiteellisesti käynnistettyä synnytystä, nin miksi et ole varannut aikaa vyöhyketerapiaan?
- piupalipaupali2
vaikka siksi, että ei se vyöhyketerapia mikään käynnistys ole. Kakkosen kanssa kokeilin sitä, etten joutuisi taas käynnistykseen, mutta mitään ei kyllä tapahtunut. Ei yhtään mitään...
- jhlö
piupalipaupali2 kirjoitti:
vaikka siksi, että ei se vyöhyketerapia mikään käynnistys ole. Kakkosen kanssa kokeilin sitä, etten joutuisi taas käynnistykseen, mutta mitään ei kyllä tapahtunut. Ei yhtään mitään...
Vähän riippuu ihmisestä että toimiiko vai ei, mutta jos se ei aina toimi, niin kannattaako silti jättää kokeilematta, jos se vaikka tällä synnyttäjällä toimisikin..?
- tfyigonkmöl,
Minulla 2 käynnistystä takana. Molemmissa paikat oli liki kiinni. Kalvot kuitenkin päästiin puhkaisemaan ja supistusta edistävä tiputus aloitettiin kalvojen puhkaisun jälkeen.
Eka käynnistys oli suoraan helvetistä. Kroppa vain meni kaarelle supistusten tahtiin. Mutta supistukset olivat todella lyhyitä (alta kymmenen sekunttia), mutta tulivat 30 sekuntin välein. Lääkärit meinasivat, ettei niin lyhyet supistukset edistä että kauan menee ja ei voida laittaa epiduraalia kun ei ole auki. (Kukaan ei siis asiaa tarkistanut) Parin tunnin päästä tuskissani soitin kätilölle, että on jumalaton kakkahätä, mutta en pysty menemään vessaan. (supistukset olivat todella rajuja) Silloin kätilö päätti tarkistaa asian ja sitten tulikin hänelle kiire tavaroittensa kanssa. Olin auennut ja lapsen päälaki oli jo näkyvissä. Aikaa hommaan siis meni noin 2 tuntia.
Vaikka ensimmäinen synnytys oli kauhea, en silti pelännyt toista käynnistystä. Se aloitettiin samalla tavoin ja paljon lempeämmät supistukset alkoivat. Tassuttelin tippatelineen kanssa ympäri huonetta ja välillä kovempien supistusten aikana roikun ukon kaulassa. Kätilö tuli takasin, kun tippa oli mennyt 10 minuuttia. Sanoi tarkastavansa paikat, koska viimeksi olin synnyttänyt niin nopeaa ensisynnytäjäksi. Minua nauratti, että eiköhän nyt olla vasta alussa, mutta menin sängylle maata. Kätilö tuumasi, että tämähän on yksi kauneimpia synnytyksiä, mitä hänelle on tullut vastaan. Kysyin, että kuinka niin. Kätilö vastasi, että paikat on auki ja vauvan pää tuntuu jo. Voit aloittaa ponnistamisen. Vauva syntyikin pian sen jälkeen. Synnytyksen kokonaiskesto oli siis 25 minuuttia.
Kaikki käynnistykset ovat erilaisia, mutta kyllä niistä selviää. Onnea matkaan- äitti22
Esikoisen synnytys käynnistettiin 41 4. Kohdunsuu oli ihan epäkypsä tuolloin ja kanavaakin jäljellä 2cm. Aamulla kello 10 ekat pillerit, siitä ehkä 15 min kuluttua alkoi samantien napakat supparit heti 5 min välein. Klo. 13 pintaan supistukset voimistuivat ja tiheentyivät 2 min välein. Kipu oli aika uskomattoman kovaa. Tässä vaiheessa olin sentin auki mutta kanavat vieläkin tallella. Tästä seuraavat 4 tuntia olivat todella tuskaisia, suppareita 2 minuutin välein, muttei edistystä kohdunsuulla. Supistuksetkin sitten heikkenivät ja lähdettiin siitä synnytyssaliin klo 17 aikoihin, jolloin sain oksitosiinitipan. Siitä se taas lähtikin sitten. Vedet meni heti ensimmäisen kovan supistuksen voimasta ja tämänhän voimisti niitä enitesestään. Klo 19 kohdunsuu auki 3cm, ja epiduraalia eivät suostuneet vielä laittamaan. Ilokaasun voimilla mentiin. Yhdeksän aikoihin tulikin "kakkahätä" ja hälytin kätilön paikalle auttamaan mua vessaan.. Eipä ollukaan sen aika vaan alettiinkin ponnistaa. Olin siinä pari tunnin aikana avautunut täysin, ja voin kertoa että kipeetä otti.
Klo 21.30 on merkitty ponnistusvaiheen varsinaisesti alkaneen. Kova työ se oli, ja 22.47 syntyi poika :) Kaikki meni hyvin ja ilman ongelmia, tosi ne epiduraali ei olis ollut pahitteeksi.. ;) Eli siis, ekasta käynnistyspilleristä syntymään meni jotakuinkin 13h. Synnytys kylläkin laskettiin kunnolla alkaneeksi vasta kalvojen puhkaisun jälkeen kun kunnon avaavat supparit alkoivat. Eli varsinainen kesto 6h ja ponnistusvaihe noin 1,5h.
Toisen lapsen synnytys käynnistyi spontaanisti vesien menolla 40 3. Elikkä, aamusta kello 9 meni vedet, sitten klo 13 pintaan supparit 10 min välein. Kohdunsuun tilanne alussa oli kiinni ja kanavaa 2cm. Klo 16 supparit 5 min välein, joita jatkui aina sinne ilta kahteentoista saakka, ilman mitään edistyksiä. Sitten, klo 01 yöllä auki 4cm, josta sitten synnytyssaliin. Sain oksitosiinitipan joka voimisti supparit ja synnytyslähti vielä paremmin vauhtiin. Klo 03 auki 5cm, eli suht hidasta toimintaa. Seuraavana meni lopulta vedet kuuden aikoihin aamusta jolloin olin 6-7cm auki. Sain epiduraalin, joka auttoi vain tunnin verran. Laitettiin uudestaan, muttei auttanut. Klo 8 aamulla olin auki 8cm jolloin alkoi ponnistustarve ja se kamala paineen tunne. Klo 9 auki 9 cm. Eli sentti per tunti, hohhoijaa.. Ponnistusvaihe alkoi 10.30 ja 20min ponnistuksen jälkeen tuli tyttö maailmaan imukupin avulla, klo 10.47. Tästä synnytysksestä sain tosi pahat repeemät, kun esikoisesta tuli vain pieni repeemä. Ja tämä toinen synnytys kesti lapsiveden menosta 26h, supistusten alkamisesta 22h. Varsinaiseksi kestoksi laittoivat noin 10h.
Semmosia, minä koin käynnistetyn synnytyksen helpommaksi. Supparit olivat kummassakin mielestäni ihan samanlaisia, paitsi että viimeisimmässä vähän kovempia. - äitylitre
äitti22 kirjoitti:
Esikoisen synnytys käynnistettiin 41 4. Kohdunsuu oli ihan epäkypsä tuolloin ja kanavaakin jäljellä 2cm. Aamulla kello 10 ekat pillerit, siitä ehkä 15 min kuluttua alkoi samantien napakat supparit heti 5 min välein. Klo. 13 pintaan supistukset voimistuivat ja tiheentyivät 2 min välein. Kipu oli aika uskomattoman kovaa. Tässä vaiheessa olin sentin auki mutta kanavat vieläkin tallella. Tästä seuraavat 4 tuntia olivat todella tuskaisia, suppareita 2 minuutin välein, muttei edistystä kohdunsuulla. Supistuksetkin sitten heikkenivät ja lähdettiin siitä synnytyssaliin klo 17 aikoihin, jolloin sain oksitosiinitipan. Siitä se taas lähtikin sitten. Vedet meni heti ensimmäisen kovan supistuksen voimasta ja tämänhän voimisti niitä enitesestään. Klo 19 kohdunsuu auki 3cm, ja epiduraalia eivät suostuneet vielä laittamaan. Ilokaasun voimilla mentiin. Yhdeksän aikoihin tulikin "kakkahätä" ja hälytin kätilön paikalle auttamaan mua vessaan.. Eipä ollukaan sen aika vaan alettiinkin ponnistaa. Olin siinä pari tunnin aikana avautunut täysin, ja voin kertoa että kipeetä otti.
Klo 21.30 on merkitty ponnistusvaiheen varsinaisesti alkaneen. Kova työ se oli, ja 22.47 syntyi poika :) Kaikki meni hyvin ja ilman ongelmia, tosi ne epiduraali ei olis ollut pahitteeksi.. ;) Eli siis, ekasta käynnistyspilleristä syntymään meni jotakuinkin 13h. Synnytys kylläkin laskettiin kunnolla alkaneeksi vasta kalvojen puhkaisun jälkeen kun kunnon avaavat supparit alkoivat. Eli varsinainen kesto 6h ja ponnistusvaihe noin 1,5h.
Toisen lapsen synnytys käynnistyi spontaanisti vesien menolla 40 3. Elikkä, aamusta kello 9 meni vedet, sitten klo 13 pintaan supparit 10 min välein. Kohdunsuun tilanne alussa oli kiinni ja kanavaa 2cm. Klo 16 supparit 5 min välein, joita jatkui aina sinne ilta kahteentoista saakka, ilman mitään edistyksiä. Sitten, klo 01 yöllä auki 4cm, josta sitten synnytyssaliin. Sain oksitosiinitipan joka voimisti supparit ja synnytyslähti vielä paremmin vauhtiin. Klo 03 auki 5cm, eli suht hidasta toimintaa. Seuraavana meni lopulta vedet kuuden aikoihin aamusta jolloin olin 6-7cm auki. Sain epiduraalin, joka auttoi vain tunnin verran. Laitettiin uudestaan, muttei auttanut. Klo 8 aamulla olin auki 8cm jolloin alkoi ponnistustarve ja se kamala paineen tunne. Klo 9 auki 9 cm. Eli sentti per tunti, hohhoijaa.. Ponnistusvaihe alkoi 10.30 ja 20min ponnistuksen jälkeen tuli tyttö maailmaan imukupin avulla, klo 10.47. Tästä synnytysksestä sain tosi pahat repeemät, kun esikoisesta tuli vain pieni repeemä. Ja tämä toinen synnytys kesti lapsiveden menosta 26h, supistusten alkamisesta 22h. Varsinaiseksi kestoksi laittoivat noin 10h.
Semmosia, minä koin käynnistetyn synnytyksen helpommaksi. Supparit olivat kummassakin mielestäni ihan samanlaisia, paitsi että viimeisimmässä vähän kovempia.Itselläni käynnistettiin synnytys 40 3 lapsiveden tihkumisen vuoksi. Kohdunkaula oli pehmennut ja kanavaa jäljellä 1cm. Aamulla kahdeksalta sain ensimmäisen pillerin ja päivän mittaan vielä kaksi lisää. Illalla seitsemän aikaan alkoi supistukset hiljakseen. Siitä tuonne kahteen asti yöllä kuuman suihkun ja geelipussien avulla. SItten alkoi olemaan jo sen verran kipeä että sain epiduraalin vaikka olin auki vatsa 2,5cm. Sain tippaan supistusta lisäävää lääkettä. Epiduraalin ansiosta sain nukuttua ja rentouduttua jolloinka viiden aikaan aamulla olinkin jo 8cm auki. Lapsi syntyi seitsemältä aamulla. Synnytys kesti siis 12h. Olen ensisynnyttäjä joten en voi verrata käynnistettyä ja itsestään alkavaa synnytystä. Tokihan tuo todella kipeetä teki ennen epiduraalia niinkuin varmasti aina. Mutta itselleni jäi ainakin kaikenkaikkiaan todella positiivinen mieli synnytyksestä
Onnea matkaan! - 3xxx
äitylitre kirjoitti:
Itselläni käynnistettiin synnytys 40 3 lapsiveden tihkumisen vuoksi. Kohdunkaula oli pehmennut ja kanavaa jäljellä 1cm. Aamulla kahdeksalta sain ensimmäisen pillerin ja päivän mittaan vielä kaksi lisää. Illalla seitsemän aikaan alkoi supistukset hiljakseen. Siitä tuonne kahteen asti yöllä kuuman suihkun ja geelipussien avulla. SItten alkoi olemaan jo sen verran kipeä että sain epiduraalin vaikka olin auki vatsa 2,5cm. Sain tippaan supistusta lisäävää lääkettä. Epiduraalin ansiosta sain nukuttua ja rentouduttua jolloinka viiden aikaan aamulla olinkin jo 8cm auki. Lapsi syntyi seitsemältä aamulla. Synnytys kesti siis 12h. Olen ensisynnyttäjä joten en voi verrata käynnistettyä ja itsestään alkavaa synnytystä. Tokihan tuo todella kipeetä teki ennen epiduraalia niinkuin varmasti aina. Mutta itselleni jäi ainakin kaikenkaikkiaan todella positiivinen mieli synnytyksestä
Onnea matkaan!Esikoinen käynnistettiin 42 0. Aamupäivällä 11 aikaan kalvojen puhkaisu ja supparit alkoivat samantien. Kello 13.35 oli poika pihalla. Kerrassaan nopea toimitus. Lähdin kylläkin käynnistykseen jo valmiiksi 4cm avautuneena, eli ehkä sen takia loput meni nopeesti. Synnytyksen kesto 2h 35min josta ponnistusvaihe 45min.
Toinen lähti itestään käyntiin 38 5. Yöllä kolmen pintaan meni vedet mutta supituksia ei tullut. Vasta iltäpäivällä kello 17 ne on merkitty alkaneeksi. Siitä meni vielä 19h ennen kuin poika lopulta syntyi. Sektiolla tuli. Kohdunsuu ei avautunut 7cm pidemmälle, koska pojalla oli pää väärässä asennossa. Sydänäänet alkoivat laskea, joten sen takia päädyttiin sektioon. Ei ihan niin helppoa ollut tällä kertaa kuin esikoisen kanssa.
Kolman käynnistettiin 40 5 vauvan ison koon takia. Ei mennyt tämänkään ihan niinku oltiin suunniteltu. Lapsi syntyi vasta 41 6. Viikko käynnistelyjä ja suppareita, eikä mitään tapahtunut. Olin avautunu viikossa huimat 2 senttiä :D Viimesenä yrityksenä 41 5 oli kalvojen puhkasu, mutta eipä lähtenyt silläkään käyntiin.. Suunnitelmissa oli sektio 41 6 aamulla, mutta neiti päättikin tulla sitten ihan omin avuin kuitenkin. Yöllä siis heräsin 4.30 suppariin joka vei sunnilleen tajun ja jalat alta. Kestin niitä 2 tuntia yksin pimeessä huoneessa kunnes pyysin hoitajan sinne, joka katsoi että kohdunsuu oli 9 cm auki. Klo. 8.37 oli tyttö 4670g ja 55cm maailmassa 2h ponnistusvaiheen jälkeen. (esikoinen oli 3360g ja toinen 3970g, eli vähän erilaista synnyttää tollasta jötkälettä)
- tiikasto86
mulla todettiin raskausmyrkytys ihan vika viikolla ja käynnistettiin LA edellisenä päivänä. ekan tabun sain n.10 aamulla, ei juurikaan vaikutusta, tokan sit iltapäivällä, ei myöskään tuntunut juuri missään. kolmatta oli hoitaja jo tuomassa kun aivan yks kaks alko supparit heti hiukan kipeinä, tää oli sit joskus 19.00 aikaan, eipä ehtiny hoitaja kolmatta pilleriä antaa vaan totes että eipä tätä tartte ottaa ja vei pois:)aika nopeeta kivut koveni ja mulla autto tosi paljon kuuma suihku, kahteen otteeseen yön aikana kävin istumassa tunnin verran kuumassa suihkussa ja kerran oksensin ku kipu oli jo sietämätön.
yhden kipupiikin sain avautumisvaiheessa mutta ei hirveesti suppareihin jelpannu.
n.22.30 olin vasta pari senttiä auki mut sit puol kolme oli jo pompsahtanu 7cm ja pääsin saliin.
poika synty sit viideltä aamulla,ponnistusvaihe oli 30min.
salissa sain ilokaasua mikä mulla autto tosi hyvin ja sit sain kohdunkaulapuudutuksen mikä vei supparikivut pois:D
eli ekasta tabletista siihen ku poika synty meni n.19h, ite synnytys merkattiin kestäneeksi 12h ja eka lapsi oli kyseessä:D - äippyliininen
Toisen lapsen synnytys käynnistettiin 41 4 lapsivedenmenon takia kun ei itekseen lähteny käyntiin. Eli vedet oli menny 41 3 aamuyöllä ja ekan käynnitystabletin sain silloin 41 4 aamulla kuudelta. Ei tullu supituksia eikä muutakaan tapahtunu ja sain sitte oksitosiinitipan käteen kolmen aikaan päivällä (synnytyssalissa oltiin oltu jo ekasta käynnistys yrityksestä saakka, koska olin antibioottitipuksessa..). Supitukset alkoi sitten klo 17-18 iltäpäivästä ja siitä se sitten lähti pikkuhiljaa. Klo 21 olin 4cm auki, jollonka sain epiduraalin. Sen teho kesti tunnin ja sen jälkeen ei enää tehonnu muhun kipuineni. Puolilta öin olin vasta viitisen senttiä avautunu ja oksitosiinia lisättiin menemään. Ja supprit senku voimistu ja klo 3 yöllä olin täydet auki. Poika synty 03.38. 4550 ja 56cm iso jätkä :)
- ednvse
Mulla on 3 käynnistettyä synnytystä joista yksi päättyi sektioon ja 3 itsestään käynnistynyttä.
Esikoinen tuli maailmaan siis sektiolla 2 viikon käynnistysyritysten päätteksi. Käynnistys aloitettiin jo viikolla 37 1 koska vauvan painoarvio oli 4,2kg. Ei käynnistyny millään ja sitten 39 4 synty poika joka ei todellakaan vastannut arvioita.. Päivää ennen syntymää oli arvio 4,5kg ja vauva sitten oli 3880g painoinen. Pituutta tosin oli 55cm..
Toisen lapsen synnytys käynnistyi vesien menolla 41 0 aamuyöstä ja lapsi syntyi 41 4 aamuyöllä. Käynnistetty synnytys tämäkin oli pitkän lapsivedenmenon takia kun ei itestään lähteny käynnistyyn. Kolmas tuli sitten ihan omalla tyylillään, kesken synnytystapa-arvioinnin sisätutkimuksen pamahti lapsivedet tutkimuspöydälle ja pitkin lattioita :D Viikot oli 38 1 ja lapsi syntyi sitten seuraavana yönä eli 38 2. Hyvä että syntyikin, koska viikkoihin nähden oli iso vauva, 4330g vaikka paino-arviot näytti jotain 3,5 kiloa..
Neljäs käynnistettiin 41 5 yksinkertaisesti sen takia kun ei ite halunnut mahasta ulos. Samana päivänä syntyi kun käynnistettiin. Synnytys kesti noin 7 tuntia.. Viides ja kuudes lapsi tuli ihan itestään ulos ilman käynnistelyitä. Viides jo viikolla 34 3 ja tämä synnytys oli kerrassaan nopea toimitus, 15min kerettiin sairaalalla olla ja lapsi oli ulkona. Tosin kotona kerkesin kipujani ihmetellä sitä ennen pari päivää.. Kivut ei missään vaiheessa ollut kovia ja itseasiassa en edes tiennyt synnyttäväni. Vasta viimeset 2 tuntia oli vähän tuskaisempia ja viimestään siinä vaiheessa päätettiin lähteä sairaalalle kun alkoi tuntua ponnistustarvetta. Ponnistusvaihe oli tosi nopea, 2min mutta oli vauvakin aika mini 2870g eli heittämällä tuli pihalle. Tottunu olen noita nelikilosia enempi synnyttään.. Kuudennnen kanssa puolestaan vierähti tovi jos toinenkin ennen ku kaveri suvaitsi ulostautua. Viikot jälleen oli mukavasti yliajalla keskellä kesähelteitä 41 3. Sitten 41 4 yönä käynnistyi vedenmenolla just sopivasti, seur. päivänä oli kutsu käynnistykseen. Ongelmitta ei tämä synnytys sujunut, sillä lapsi jäi hieman hartioistaan kiinni ponnistusvaiheessa ja vauvalta murtui solisuu ja minulta häntäluu. Ja vasta tässä synnytyksessä sain ekaa kertaa pahat repeämät. Eli sinänsä ihme, lapsi oli 5310g painoinen.. Mutta ulos tuli ja hengissä ollaan kaikki. Nyt odotellaan taas uutta viikoin 38 ja ens viikolla mennään sektioimaan tämä lapsonen ulkomaailman puolelle :)- ............
siis seitsemäs lapsi tulossa jo??!"!??
Nostan hattua ...
Onnea ens vkolle! =)
- ....................
Oma eka synnytys lähti käyntiin vedenmenolla, mutta koska en tuntenut supistuksia, sain oksitosiinitipan ja sitä sitten ihan liikaa vahingossa. Tuloksena parin tunnin jatkuva supistelu ilman taukoja, mutta hyvin pärjäsi ilman kivunlievitystä, kun niin päätti (pelkään piikkejä). Kivunlievitys kuitenkin siis mahd saada.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4652959Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152716Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2761734Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841304Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4411245Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 1561081
- 56999
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41998- 79995