Myyjät ovat tylyjä?

hirveetä

En oikein tiedä mille palstalle tämä kuuluu mutta laitan sen tänne.
Onko teillä sellaisia kokemuksia että meikkikauppojen, kampaamoiden sekä vaateliikkeiden myyjät olisivat jotenkin tylyjä ja epäammattilaisia?
Joskus tulee sellainen olo että ei viitti edes kysyä myyjältä kun se näyttää niin ärsyntyneeltä ja tietää samantien että häneltä ei saa apua.

Huomasin että esim. Kicks kosmetiikkakaupoissa ollaan todella epäystävällisiä, eivät tervehdi, mulkoilevat tai nauravat muille asiakkaille. Monilta olen kuullut että sieltä ei edes saa kunnollista palvelua, samaa kävi mulla.Tasan 2 kerta on ollut myyjä joka on ollut todella ystävällinen ja tosiaan kertoi tuotteista ihan motivaatiolla.
Ylensä kauppoihin halutaan sellaisia ystävällisiä jolla on motivaatioita ja sellaisia jotka tosiaan ovat kiinnostuneita mutta tuntuu siltä että otetaan sellaisia jotka ovat ihan vastakohta.

Kampaamoissa taas monta kerta on käynyt niin että eivät ollenkaan osaa neuvoa monesti vastaus on ollut
" en tiedä en voi auttaa mitenkään". Luulis että osaa neuvoa ja tuntee kampaamoasiat.

59

1834

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myösAsiakaspalvelija

olen pistänyt merkille että mitä pohjoisemmaksi päästään-sen ystävällisempää palvelu on.Ja jo jyväskylä-kuopio linjalla saa palvelua.Eteläsuomessa ollaan kun ois eväät syöty heiltä

• yksilöitä kaikki

itse taas kokenut aivan päinvastaista... mitä etelämmäksi tullaan, sitä paremmaksi muuttuu asiakaspalvelu.

• Apua Asiakas
        yksilöitä kaikki kirjoitti:

itse taas kokenut aivan päinvastaista... mitä etelämmäksi tullaan, sitä paremmaksi muuttuu asiakaspalvelu.

Sama juttu. Olin lähes ällistynyt muuttaessani Tampereelta Helsinkiin opiskelemaan, kun sain niin paljon parempaa palvelua kuin mihin olin tottunut. Kaikkein suurin tämä ero oli apteekeissa. Helsingissä asiakaspalvelu on lähes aina hyvää tai ainakin asiallista. Tampereella myyjät lähes juoksivat karkuun ettei vaan tarvitse puhua kenellekään. Poikkeuksena ne kerrat kun satuin olemaan vanhempieni kanssa, silloin myyjät olivat kyllä palvelualttiita.

Minusta tämä on outoa, olen kuitenkin tavallisen näköinen nuori nainen. Edelleen sama juttu kiinnittää huomion käydessäni Tampereella.

• dfghjfbgd
        Apua Asiakas kirjoitti:

Sama juttu. Olin lähes ällistynyt muuttaessani Tampereelta Helsinkiin opiskelemaan, kun sain niin paljon parempaa palvelua kuin mihin olin tottunut. Kaikkein suurin tämä ero oli apteekeissa. Helsingissä asiakaspalvelu on lähes aina hyvää tai ainakin asiallista. Tampereella myyjät lähes juoksivat karkuun ettei vaan tarvitse puhua kenellekään. Poikkeuksena ne kerrat kun satuin olemaan vanhempieni kanssa, silloin myyjät olivat kyllä palvelualttiita.

Minusta tämä on outoa, olen kuitenkin tavallisen näköinen nuori nainen. Edelleen sama juttu kiinnittää huomion käydessäni Tampereella.

Kävinpä hiljattain Tampereella ja siellä yliopiston apteekissa ja teki melkein mieli juosta karkuun - keskellä liikettä seisova vartija tapitti herkeämättä silmillään jokaista liikettäni (olin ainoa asiakas). Sen sijaan Tampereen Sokoksen apteekissa oli hyvin avulias myyjä.

• Turussa toimii
        yksilöitä kaikki kirjoitti:

Joo, todella! Olin itse ostoksilla jokin aika sitten Helsingissä ja todella tylyä palvelua, tai jos soitä nyt palveluksi voi edes kutsua. Turussa olen itse saanut aina hyvää palvelua stockkalla ja wikkellä. Sen tajuaa vasta kun on käynyt muualla. Valikoima ei ehkä ole yhtä hyvä mutta ainakin minua palvellaan. Olen itse melkoinen tumpelo yleensäkään löytämään itse tuotteita ja tarvitsen apua.

• Bertil51
        dfghjfbgd kirjoitti:

Kävinpä hiljattain Tampereella ja siellä yliopiston apteekissa ja teki melkein mieli juosta karkuun - keskellä liikettä seisova vartija tapitti herkeämättä silmillään jokaista liikettäni (olin ainoa asiakas). Sen sijaan Tampereen Sokoksen apteekissa oli hyvin avulias myyjä.

Suoraan sanoen hirveitä kokemuksia on etenkin joistain kampaamoista. Ihme repimistä ja riuhtomista välillä, ja lopputulos on joskus sen näköinen, että tuntuu rahojen menevän väärään suuntaan.

http://bit.ly/Kotikaupungin-tarjoukset tuolla olleiden paikkojen kanssa on ollut melko hyvä onnistumisprosentti.

• tuuminpavaan

Voisiko olla, että meikeistä ja muusta ulkoisesta työksi asti kiinnostuneet ihmiset tahtovat olla itsekeskeisiä? Jos ulkonäkö on tärkeintä, niin eipä siihen sisäiseen kauneuteen paljon panosteta.

Monet vaateliikkeet ja meikkiliikkeet vaikuttavat palkkaavan työntekijänsä sen perusteella, kuka näyttää hoteimmalta liikkeen rytkyt niskassa ja asiakaspalvelutaidot on sitten sivuseikka.

Äänestän jaloillani, eli jos liikkeessä on töykeitä kanoja myyjinä, niin vien rahani muualle. Minulle tärkeämpää kuin myyjän ulkoinen edustavuus on ystävällisyys ja palveluhenkisyys.

• Hilda-täti

Helsingin Kickseissä olen käynyt useinkin ja mielestäni palvelun taso on todella hyvää ja ystävällistä. Jäi oikein mieleen edellisen kerran myyjä, sellainen hieman punk-tyylinen, teki jopa minuun vaikutuksen asiantuntemuksellaan.

Tavarataloissa olen saanut ihan kohtuullista palvelua ystävällisyyden suhteen, asiantuntemus on yleensä se mistä yleensä annan miinuspisteet. Stockmannilta muistan erään myyjän, jolla oli kaikki asiatiedot hallussa, Sokoksella ei pätevyydellä yleensä loisteta vaan täytyy tietää itse.

Vaatepuolella Stockalla palvelu on aina ollut omaa luokkaansa, kokemukseni mukaan erinomaista. Joissakin pikkuputiikeissa sitten kokemukset ovat kirjavia, toisissa aivan mahtava palvelu, toisissa taas röhnöttää sellainen eläämänsä kyllästynyt naikkonen, jonka elämänfilosofiaan ei kuulu minkäänlainen palvelualttius. Mutta kuten yllä sanotiin, siinä tapauksessa pitää vaan äänestää jaloillaan eli poistua liikkeestä.

• mirkku kakonen
        Hilda-täti kirjoitti:

Helsingin Kickseissä olen käynyt useinkin ja mielestäni palvelun taso on todella hyvää ja ystävällistä. Jäi oikein mieleen edellisen kerran myyjä, sellainen hieman punk-tyylinen, teki jopa minuun vaikutuksen asiantuntemuksellaan.

Tavarataloissa olen saanut ihan kohtuullista palvelua ystävällisyyden suhteen, asiantuntemus on yleensä se mistä yleensä annan miinuspisteet. Stockmannilta muistan erään myyjän, jolla oli kaikki asiatiedot hallussa, Sokoksella ei pätevyydellä yleensä loisteta vaan täytyy tietää itse.

Vaatepuolella Stockalla palvelu on aina ollut omaa luokkaansa, kokemukseni mukaan erinomaista. Joissakin pikkuputiikeissa sitten kokemukset ovat kirjavia, toisissa aivan mahtava palvelu, toisissa taas röhnöttää sellainen eläämänsä kyllästynyt naikkonen, jonka elämänfilosofiaan ei kuulu minkäänlainen palvelualttius. Mutta kuten yllä sanotiin, siinä tapauksessa pitää vaan äänestää jaloillaan eli poistua liikkeestä.

Yleensä se tahtoo olla niin että niin metsä vastaa kun sinne huutaa tässäkin asiassa

• ei ole totta

"Voisiko olla, että meikeistä ja muusta ulkoisesta työksi asti kiinnostuneet ihmiset tahtovat olla itsekeskeisiä?"

No ei voi yleistää. Olen itse kosmetologi, en ole myyjänä kaupassa mutta hoitolassa pyrin aina myynti tilanteessa olemaan mahdollisimman ystävällinen ja asiantunteva, pyrin saamaan asiakkaalle tunteen, että olen siellä häntä varten ja hän voi kysyä mitä tahansa kosmetiikkaan liittyvää.

Toki noissa jossain liikkeissä voi olla noita ylimeikattuja pikku pimuja myyjinä, joita se oma ulkonäkö kiehtoo enemmän kuin mikään muu, mutta kukaan minun luokkakavereistani ei ollut itsekeskeinen joten aika suppeasti ajatteleva ihminen taidat olla kun noin päättelet...

• n. 40 v nainen
        mirkku kakonen kirjoitti:

Yleensä se tahtoo olla niin että niin metsä vastaa kun sinne huutaa tässäkin asiassa

Ei muuten ole, itse olen yrittänyt asiallisesti kysyä noissa "kemikaaliliikkeissä" tuotteista, katsovat vain nokanvartta pitkin, lisäksi tervehdin aina, mutteivat tervehdi takaisin. Jos olisi noin niin kuin sanot, niin miksi saan aina iloista ja hyvää palvelu esim. stockmannin kemikaaliosastolla ? Miksi siellä myyjät ovat asiakaspalveluhenkisiä ja auttavat tosissaan ? Eli pikkuputiikit ovat saaneet minut kävelemään ohi, enää en niihin mene.

Ja jännä juttu kampaamoista, isot kampaamoliikkeet ovat tylyjä ja pienemmissä ovat ystävällisiä ja saa palvelua, juttelevatkin kovasti.

Eli kampaamoissa pienempi on parempi ja kosmetiikassa isompi.

• WeryWoman
        n. 40 v nainen kirjoitti:

Ei muuten ole, itse olen yrittänyt asiallisesti kysyä noissa "kemikaaliliikkeissä" tuotteista, katsovat vain nokanvartta pitkin, lisäksi tervehdin aina, mutteivat tervehdi takaisin. Jos olisi noin niin kuin sanot, niin miksi saan aina iloista ja hyvää palvelu esim. stockmannin kemikaaliosastolla ? Miksi siellä myyjät ovat asiakaspalveluhenkisiä ja auttavat tosissaan ? Eli pikkuputiikit ovat saaneet minut kävelemään ohi, enää en niihin mene.

Ja jännä juttu kampaamoista, isot kampaamoliikkeet ovat tylyjä ja pienemmissä ovat ystävällisiä ja saa palvelua, juttelevatkin kovasti.

Eli kampaamoissa pienempi on parempi ja kosmetiikassa isompi.

Totta:) itse omistan pienen kampaamon ja olen saanut paljon positiivista palautetta siitä että juttelen asiakkaalle,joka mielestäni kuuluisi automaattisesti asiaan.
        Itse olen saanut taas 90% hyvää palvelua liikkeissä,ja tämä on ikävä asia mutta olen huomannut että palveluun vaikuttaa myös se että miten olet pukeutunut,jos menee muovikassi ja tuulipuku päällä liikkeeseen saat melko varmasti huonomman palvelun kun tyylikkäästi pukeutuneena

• Ruletan

Tampereen Sokokselta olen kyllä aina saanut ihan huippu hyviä neuvoja ja apua.

• käytöstä kaikilta

Samoin hyvää palvelua olen saanut Helsingin Hakaniemen Sokoksella. Asiakkaan ei tarvitse olla kalliisti pukeutunut saadakseen hyvää palvelua!

• Bella März

Tpe Sokos
        Se on paikka jossa olen saanut useimmiten huonoa, tylyä, jopa vihamielistä kohtelua. Viimeksi kylläkin oikein hyvää, ja huom. myyjä oli melko nuori ihminen, veikkaisin kork. 24 vee. Ne keski-ikäisehköt naiset siellä on kaikkein tylyimpiä ja huonoimpia asiakaspalvelijoita.
        Itse olen ollut 35 vee asiakaspalvelutehtävissä, en kylläkään myymälässä, joten tiedän käyttäytyä asiakkaanakin asiallisesti.

• äpinäheh

väsyneitä, inhimillistä, onko työtä josta nauttii? en tiiä pitäis silti huomioida asiakkaat, tehän tiijätte huomioiko ne ollenkaan vai jotain...
      voi suomlaiset mehän aina valitetaan:( miettikääs sitä mutta asiasta sanominen suomalaisissa on hyvä ei siinä sitte mitään.

• TyylikäsLady

Tästä olen paljon kuullut, mutta täytyy sanoa, että ei ole kohdalleni osunut. uskon, että oma käyttäytyminen vaikuttaa todellakin paljon. Toinen seikka joka ilmeisesti myös vaikuttaa on oma ulkoinen olemus, tiedän se ei saisi vaikuttaa, mutta kyllä se vaan vaikuttaa. Olen kuullut paljon että Helsingissä myyjät ovat ylimielisiä ja töykeitä. Ei pidä paikkaansa, aina kun käyn siellä saan todellakin hyvää palvelua kaupassa kuin kaupassa. Johtuneeko siitä sitten, että olen aina erittäin huolteltu ja kalliisti pukeutunut.

• Huoliteltu köyhä

Tarkoitatko, että köyhille ei tarvitsekaan olla ystävällinen?

• Pukeudun kuin puliuk

Mutta kokonaisuutena,-- kyllä on vallan JÄRKYTTÄVÄ havainto palvelusta.Minulla on Aivan Sama havainto.Huoliteltu ja hyvin pukeutunut-- silloin en voi puhua lpalvelusta mitään

• WeryWoman
        Huoliteltu köyhä kirjoitti:

Tarkoitatko, että köyhille ei tarvitsekaan olla ystävällinen?

ei tässä siitä ole kyse ettei tarvitsemutta se on valitettava tosiasia tämä ulkoinen olemus vaikuttaa vaikka ei pitäisi.Ei tämä maailma muutenkaan tasavertainen ole

• Kuspa

Höpö höpö. Suomessa on hyvä palvelu pääsääntöisesti ja jos itse on v- mäinen niin ei sellainen saa hyvää palvelua. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

• ahhahhhaaajfupotioej

mutta asiakaspalvelutyötä tehdessä on muistettava asiakaspalvelun kultainen sääntö: asiakas on aina oikeassa.
        jos kyseistä ajatusta on vaikea sietää, niin ei sitten pidä kyseisen alan töitä silloin tehdäkkään.
        mutta ihan sama mulle kun en täällä junttilassa joudu kuin enimmillään yhden kuulauden vuodesta viettämään.
        vittuilkaa vaan asiakkailleni, omaan nilkkaanne se vaan kolahtaa, meinaan ei sellainen käytös myy xD

• 50+

Samaa mieltä oon. Varsinkin nuorista myyjistä. Mutta, mutta oikestaan suomalaiset eivät ole palvelu ihmisiä. Ei siinä muukaan auttaa, kun valittus vaan. Varmasti on paljon sellaisia ketkä sopii paremmin sille alalle.

• MinniMoona

Nono itteeni verrattuna tosi harva asiakaspalvelija on parempi ku minä, suomalaiset on aika ujoo ja semmost nössykkäporukkaa. :-) Ei tääl uskalleta usein ilosia olla, ees vaikka pitäis!
      Ja juu, jos on semmonen nuorekas ja omaa viel paremman tyylin/ulkonäön ku myyjä, ni harvoinpa ne tulee ainakaan kysymään sulta apua.. :> Oon huomannu kyllä! Hyvää palveluu saa useimmiten keski-ikänen tai yli oleva, minkkiturkki päällä kulkeva stockmann-lady..! Ehk ne olettaa että nuoret osaa ite, tms? :)
      Ite asiakaspalvelijana muualla ja kohtelen joka ikistä asiakasta hyvin, koska mua kiinnostaa joka ikinen asiakas oikeesti, toisin ku suurinta osaa jotka kenties on myyjinä ku ei oo vielä päässy omasta mielestään 'parempaan' duuniin.

• Pullamössö teinit

Ei niistä suurin osa tylyjä tarkoituksella ole. Mutta kon tollanen teini vedetään sen suussa olevasta purukumista kadulta sinne liikkeeseen töihin, eikä kysellä sen enempää kokemusta tai ei edes kouluteta asiakaspalvelu hommiin, niin ei kai sitä sen kummempaa palveluakaan saa. Kotonahan ei monellekaan enää opeteta niitä perus kohteliaisuuksia ja tapoja jotka meille vanhemmille on ihan itsestään selvyyksiä. Jos pyytää kotona nykyteiniä laittamaan astiat astianpesukoneeseen niin saa vastauksen, vittu tunge ne astia anaaliis, en mä mikään helvetin palvelija ole, mä lähen nyt röökille vippaa mutsi kymppi! Et silleen.

• krhmmm..hmmmmmm

Ketkäköhän on ne nykyteinit kasvattaneet? Aina kautta historian on osa ihmisistä käyttäytynyt niin röyhkeästi, kuin vain on saanut.

• kot kotletti pimpsaa
    • asiakasZ

Harvoin tapaa ystävällistä, siis oikein työstään tykkäävää myyjää:)
      Usein törmää myyjään jolla on:
      kiire
      huono päivä
      vihaa asiakasta
      tylsää

tms..

Miksi mennä sitten ammattiin???
      Rahan takiako?

• m.s.t

Olen huomannut saavani parempaa palvelua kosmetiikkamyymälässä kun olen itse vähän laittautunut. Ehkä vaikutan potentiaalisemmalta asiakkaalta kuin esimerkiksi kun menen sinne suoraan kuntosalilta. Tai ehkä kyseessä on ollut vain sattuma...(?)

• tavallinen dude

Meikki pillut on mitä on...

• möööo

No itse kun kävin stadissa kampaamossa niin siellä oli sellainen ystävällinen ulkomaalaistaustainen karvaranne joka yritti turista mukavia. Itse en kuitenkaan osannut olla seurallinen kun olen tällainen jöröjukka.

• vihastunut

Helsingissä eräässä hairstoressa olen saanut useamman kerran niin törkeää ja epäystävällistä palvelua,että päätin omalta osaltani laittaa koko hairstoren boikottiin!!
        Eräs kerta on jäänyt erityisesti mieleeni:
        Ostin lahjaksi sellaisen lahjakorin,jossa oli shampoota,hoitoainetta ym. Paketissa oli hintalappu:14,90e.
        Kassalla oli nuori purkkaa jauhava myyjä joka alkoi sättimään minua huutamalla:
        "Siis luuletsä et tää on vaa 14,90?"
        Sanoin,että eikös siinä niin lue..
        Myyjä vastasi: "No siis tää on kyl 19,90 mut kai mun on sit pakko myydä sulle täl hinnal.."

Niin sehän olikin minun vikani,että hinta oli paketissa väärin..Voi jumalauta!!

• geweh,hå,

Tampereella Kicksissä on ainakin todella töykeitä myyjiä osa. Eivät edes osaa tervehtiä, mulkoilevat vaan..

• sinpa

tulukeepas joensuun askoon ,eli huonekalu liikkeeseen ,, saatte palveluu.. : käytiin tytön kanssa askossa kattelemassa et jos jotai olis mukavaa,, siellä myyjä oli heti kiinni et mitä laitetaan ,, kun sanoin ystävällisesti et katellaan vasta jos jotai löytys ,, niin se käveli monia kierroksia meijän perässä kahen metrin päässä ,, eikä irronu siitä mihinkää ,, et tarkotuksella vielä kierettiin lenkkii ,, et miten pitkää pysyy mukana ,, luulikohan se et viedään sieltä sohva huomaatta,,,, et kyllä ottaa päähän tällänenki palvelu

• Syy ongelmaan

Asioiko joku tosiaan useasti samassa paikassa vaikka palvelu olisi huonoa? Itse vaihtaisin kyllä kilpailijaan samantien jos mahdollista.

• Faktat julkisuuteen

Kauneudenhoidosta on tehty - josta kumman syystä - jonkinlaista ns. salatiedettä ihan tarkoituksella.

Missä on mm. avoin keskustelu siitä, mitä keinoja (mm. imurullaushieronta, kavitaatio...) nämä meidän julkkikset, mallit...ym. käyttävät oman vartalonsa ja kasvojensa hoitoon.

Annetaan sellainen kuva, että olisi olemsaa ihan oma rotu, joka on siis julkisuuden henkilö, jota ei koske samat ulkonäköön liittyvät ongelmat kuin muita.

Näin ei kuitenkaan ole todellisuudessa.

• 548

jos olet sennäkönen et sul ei ole mitää asiaa minnee kauneuskauppaa.jos on naama ku petolinnun peestä ni mene lähimarketin meikkihyllylle.

• diivaillennnn

Kotkassa Pasaatissa..eräässä kauneusalan liikkeessä tympeitä työntekijöitä.
      Kysyitpä mitä vaan...aina nyrpee vastaus.
      Eivät voi edes aikaa sanoo milloin pääsis esim kynsiteknikon käsittelyyn.
      Nohhhhh enää en koskaan avaa sen putiikin ovee,,että sillee

• Mulkukka

Sokoksessa, Helsingin keskustassa on todella törkeitä, keräsin yli viidenkympin ostokset enkä saanut luvattua meikkisivellintä, olivat kuulemma heti loppuneet. Kumma juttu, että Stockmannilla on aina luvatut lahjat. Sokoksen kampaamossa on myös outoja tapoja, laitetaan asiakkaan päähän tuotteita joita tämä ei pyydä ja pitää heti mennä kotiin pesemään hiukset, vaikka on just maksanut yli kahdeksankymmentä euroa palvelusta. En enään käytä mokomaa paikkaa!

• Mummeli-mummeli

Lähestyn kuutta kymppiä ja olen saanut hyvää ja avuliasta palvelua kicksissä ja monessa muussa paikassa. On tosin yksi r-kioski keskeisellä paikalla Helsingissä, jossa naismyyjä jokin vuosi sitten makeili ja veikisteli kaikille miehille ja nuorille, ja vaihtoi heti yrmyilmeen päälle vanhempien naisten kohdalla. Sitä oli jännä seurata, miten suupielet meni alas kuin narusta vetäisemällä. Seurasin sivustakin, ei koskenut vain minua vaan muitakin.

• (8

Tollanenhan on kertakaikkiaan typerää.. ,että vain osalle hymyillään ja palvellaan hyvin.

• tuuminpavaan

Totta toki on, että oma käytös voi vaikuttaa siihen, miten myyjä käyttäytyy. Olen kuitenkin itse asiakaspalvelualalla (hotelli) ja ammattitaito mitataan juuri vaikeiden asiakkaiden kohdalla. Jokainen asiakas, kun ei suorastaan väkivaltaiseksi ryhdy, saa hyvää, ystävällistä palvelua vaikka sitten kahvihuoneessa kiroaisi ne maan syvimpään rakoseen. Sitten ne aurinkoiset, ihanat asiakkaat saavat vielä hieman parempaa palvelua. Kun olen töissä, olen töissä - en hoitamassa henkilökohtaisia asioita puhelimessa tai juoruamassa. Juon ja syön kahvitauolla ( kesällä tosin voin sitä vettä naukkailla muutenkin), ja koetan olla oma-aloitteinen. Asiakas ei tiedä kaikkea ( eikä voikaan tietää), joten heille pitää sitä tietoa tarjota, eikä odottaa, että osaavat kaiken itse kysyä. Toisaalta taas asiakkaan toiveita on kunnioitettava ja asiakasta on kunnioitettava (niinkuin kaikkia kanssaihmisiä).

Kokemuksesta tiedän, että aina ei voi olla täydellinen - on väsynyt, kiireinen, kipeä... mutta kyllä vaan harmittaa, kun vaateliikkeessä etsiessä myyjää, joku pimu sitten piiitkin hampain keskeyttää puhelimeen juoruilunsa ja vastaa kyselyyn naama sen näköisenä kuin olisi nielaissut sitruunan. Stockmann selvästi valitsee myyjänsä huolella, sieltä olen aina saanut loistavaa palvelua. Myyjät ovat saatavilla, mutta eivät tyrkkyjä, asiantuntevia, muistavat hymyillä ja katsoa silmiin... Uskon, että koulutuksella ja henkilökunnan valintaprosessilla voidaan asiaan vaikuttaa.

Asiakaspalvelu liikkeessä ei ole pelkkänä kassana toimimista vaan siihen kuuluu paljon muutakin. En nyt sano, etteikö olisi hyvä olla ulkoisestikin huoliteltu, mutta jos jostain pitää tinkiä, niin siitä ensin ja niistä muista asiakaspalvelutaidoista sitten.

Tuntuu vaan, että niiden ulkoisesti oikein tyylikkäiden, mutta muuten ammattitaidottomien myyjien määrä on noussut viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Nyrpeitä, nuivia, töykeitä ja jopa ilkeitä myyjiä on enemmän kuin ennen. Vai lienenkö vain tullut vanhaksi? :)

En sitten tiedä, voisiko olla ihan sukupolvikysymys. Itse olen viisikymmentä, ja minut kasvatettiin aika vanhanaikaisesti. Käytöstapoja pidettiin tärkeinä. Ehkä lapsille sallitaan nykyään paljon epäkunnioittavampaa käytöstä kuin aiemmin. Olen nähnyt työssäni aivan pöyristyttävää käytöstä lapsilta vanhempiaan kohtaan. Omilta lapsiltani en olisi milloinkaan sellaista katsellut. Asiakaspalvelijana en voi valitettavasti asiaan puuttua, mutta joskus sivullisena olen kyllä käynyt oikomassa lasten rumaa käytöstä kun vanhemmat eivät niin tee.

• Kriitikoille!

Itse olen kasvatustieteitä opiskeleva ja osa-aikaisena vaatemyyjänä eräässä vaateliikkeessä Pohjois-Suomessa. Myyjänä ollessa sitä oikeasti -ainakin minä- havahdun aina huonoon palveluun, koska itse pyrin asiakkaasta (iästä, koosta, ulkonäöstä, mielialasta) huolimatta palvelemaan parhaani mukaan, koska arvostan itsekin hyvää palvelua sitä pyytäessäni. Olenkin toisaalta saanut paljon kiitosta hyvästä ja ystävällisestä palvelusta. :) Siksipä haluankin sanoa teille, jotka myös arvostavat hyvää palvelua, että kun sitä saatte, niin muistakaa antaa siitä kiitosta, sillä se auttaa tsemppaamaan kohdattaessa niitä "ei- niin mukavia" asiakkaita! :D Minusta on ihana antaa hyvälle myyjälle kiitosta hänen hyvästä palvelustaan ja vielä ihanampaa siitä on kuulla, kun on itse onnistunut sitä hyvää palvelua antamaan! :)

• WeryWoman

raja tietysti kaikessa,jopa asiakaspalvelussa-itse olen ollut pitkään ja osaan jo lukea asiakasta kuka haluaa mitäkin.Opiskelija on vielä joskus yli innokas eikä kokemusta kuinka asiakasta kohdellaan.Kaikki ei tykkää niistä ns perseen nuolijoistakaan eikä kukkoilevista myyjistä,joskus on paras vaan hymyillä vaisusti.
        Oma alani on tosi "herkkä"jos pompin pellenä asiakkaan edessä niin siitäkään ei hyvä seuraa.

• m.s.t

Olet oikeassa, aivan liian harvoin tulee annettua positiivista palautetta. Mutta mikäli olen saanut hyvää palvelua, palaan mielelläni samaan liikkeeseen. Toisaalta harvoin negatiivistakaan palautetta tulee annettua suoraan, usein jää vain harmittelemaan ja ihmettelemään, kun mikään ei muutu. ;)

• Kokemuksia Kampissa

Suomalaista palvelua. Minulle tuli vähän paha mieli kun olin ostamassa yhdestä suuresta suomalaisesta liikkeestä DVD:tä. Minulta nyhtäistiin raha kädestä heti kun olin lompakosta sen ottanut ulos. Huom. en viivytellyt . Ei sanottu edes kunnolla hei saatikka kiitos. Todella kylmää palvelua, jos sitä edes palveluksi voi kutsua. Tuli mieleen, että mustalainenko minun rahan vie.!?

• Hkin kokemukset

Myyjä alkoi ivailemaan, kun ostin tavallisia Slogin tangoja. Kyl miesten tangat kuitenkin ovat kuitenkin aika normaalit alushousut niin ihmettelin myyjän käytöstä. Niitä ostaessa sitten taas on vanhemmat naismyyjät ruvenneet flirttailemaan. Suurin osa myyjistä ovat suhtautuneet kuitenkin normaalisti.

• Hkista myös

Eipä saisi edes stringejä ostaessaan ivailla. Flirttailuun en osaa sanoa yhtään mitään.

• vinka...

Olen itse pienestä pitäen ollut mukana vanhempieni työpaikoilla (juuri kaupoissa) ja oppinut kaikki asiakaspalvelun perusasiat. Olin itsekin kaupassa töissä (Prisma) ja vaikka olin vain kausiapulaisena niin silti vanhempani muistuttivat joka päivä että pitää olla iloinen ja reipas asiakkaita kohtaan, kuka nyt haluaisi tulla edes kysymään neuvoa työntekijältä joka on naama väärinpäin? Kaikissa palveluammateissa pätee samat säännöt ja aikas nopiaan ne happamat yksilöt saavat sitten lähtöpassit. Se on liikkeelle huonoa mainosta jos myyjät ovat äksyjä eivätkä jaksa hoitaa tehtäviään (joihin kuuluu myös asiakkaan neuvominen kysyttäessä). Vieläkin voisin hyvin mennä johonkin kauppaan töihin koska se on minun mielestäni ihan jees hommaa ja pääsee tutustumaan uusiin ihmisiin, ei koskaan ole toisensa laista päivää :D

• Ymmärrrrän

Mun mielestä tangoja ja stringejä ostavaa miestä. Saa hiukan ivatakkin.

• nnerkki

Kuka laitti miinuksen ettei sais ivata, no pikkasen saa, jos tollasia ostaa, vai mitä mieltä naiset?

• maria---

Hahhah näyttäkää mulle ees yks alepa/seppälä/prisma jonne saa töihin mennessään kunnon koulutuksen, voi helvetti oikeesti :D itse olen ollut monta vuotta myyjänä vaatekaupassa ja kyllä kaikille olen tasavertaisesti ystävällinen, jos näen että keski-ikäinen ämmä kävelee kyrpä otsassa-asenteella liikkeen ovesta sisään, ei vastaa tervehdykseeni ja ostaessaan heittää tuotteen kassalle ja rahat perään ni multa on ihan turha odottaa ystävällistä hymyä tai hyviä päivänjatkotoivotuksia sen jälkeen.

Ja muista kaupoista vielä sen verran että ehkä 1 prosentti myyjistä on tylyjä, sekin on yleensä vaan sitä että asiakas ei ajattele pidemmälle, myyjällä voi olla migreeni tai kuumetta(ja kyllä, aika monessa paikassa on pakko tulla kipeänäkin töihin jos väki ei riitä) yms huono olo henkisesti tai fyysisesti.
      Jos sile myyjälle huikkaa kovaan ääneen että "TERVE" ja hymyilee leveästi sekä katsoo silmiin niin ihan salee saa vastauksen.

• 14+10=24

Minä asun Turussa ja oon sisäistäny et täällä ihmiset on junteimpia koko Suomessa. Kyl sen huomaa ku menee Tampereellekki niin meininki on ihan eri. Siellä tää ujo pieni tyttökin uskaltaa avata suunsa myyjille ja alkaa jutella ihan niitä näitä ja on ne kyllä aina tosi ilosesti alkanu jutteleen takasin. Mun kohalla olevat myyjät siellä ovat olleet kyllä ihan oikeella alalla.
      Turussa pahin paikka on ollu Skanssi!! Siellä on muutamassa liikkeessä/kahvilassa ollu ihan kamalan tylyä asiakaspalvelua. Ehkä osasyy miksi siellä on monella yrityksellä ongelmia menestyä..
      Mutta on se tottakai sekä asiakkaassa että myyjässä syytä jos tulee hyvät tai huonot fiilikset.

• Tee aloite :)

Aikamoisesti yleistät! Saattaako olla että "vika" olisikin sinussa? Kyllä mun mielestä Turussa saa ihan yhtäläistä palvelua, kuin jossain tampereella! tykkään itse aktiivisista myyjistä, mutta pitää osata myös itse avata suunsa ja varmasti saat palvelua. Itse teen paljon ostoksia Sokoksella, mistä saa aina iloisen mielen lähtiessä. Siellä on kaikkea: hyvät myyjät, palvelu ja valikoima. Kokeile ihmeessä. Ja tee itse aloite :)

• jooooojooooooo

Se on perus sellainen kun laitetaan nuoria naisia vaatekauppaan, kasmetiikka kauppaan esim kick siin, huono palvelu on tulos. Vanhemmat myyjät ovat ystävällisempiä. Mutta nuoret ovat TÄYSIN mahdottomia kuka ihme niitä edes palkkaa? juuri sellaisia asiakkaile nauravia teini ikään jääneitä yli 20 kymmpisiä?

• -pro-

Monet aikuisikään ehtineet asiakkaat esittävät ylimielistä ja vaikeasti palveltavaa peittääkseen kateuttaan näyttävää myyjää kohtaan. Siinä ei ystävällisyys ja loistava ammattitaito auta, jos toinen ei kateuden puuskissaan pysty katsomaan kaunista myyjää edes silmiin.

Kauneus- ja muotialalla on luonnollisesti ihmisiä, jotka huolehtivat itsestään ja monesti se kuuluu liikkeen imagoon ja on osa työasua.

Hyvissä paikoissa on asikaspalvelun ja työnsä osaavia nuoria - ja ammatistaan kiinnostuneella nuorella on myös alan viimeisin koulutus ja osaaminen!

• mukaaanan

Oon huomannu saman asian, ja täällä etelässä siis asun.

• evil-clown

Mulla on sekä hyviä, että huonoja kokemuksia nuorista myyjättäristä. Ei tässäkään oikein voi yleistää, ja sitten kun meillä kaikilla vielä tulee niitä hyviä ja huonoja päiviä.
      Mitä jos kaikki yritettäis hymyillä vähän enemmän, vaikka oiskin ruuvit kireellä? Eihän se helppoa ole, mutta parempi vaihtoehto kuitenkin.

• Anonyymi
      UUSI

JOO no kun kun ne on raskaan päivän tekijöitä totta kai ne on ihan loppu ja väsyneitä että kun pääsevät himaan niin suoraan vain nukkumaan ei muuta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      55
      8785
    2. Ikuiset kaipaajat

Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      151
      5350
    3. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      119
      4896
    4. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      8
      3822
    5. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      83
      3426
    6. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      53
      3339
    7. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      35
      2682
    8. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      39
      2583
    9. En tiedä ymmärrätkö

Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      2531
    10. Kenenkä halli se on tulessa nelostiellä

11 yksikköä paikalla
      Pyhäjärvi
      24
      1707
    Aihe