Saako työantajana määrätä, että viikkotyötuntimäärä on 40 eli 8h/pvä? Jos ok, niin millaiseen ruokataukoon on oikeutettu silloin? Työnantajan mukaan töitä pitää tehdä 8h päivässä eli töitä tulee tehdä kun lounasaikanakin. Eikö työntekijä ole kuitenkin oikeutettu lakisääteisiin taukoihin?
Viikkotyömäärä 40h
3
392
Vastaukset
- ........
Se riippuu täysin millä alalla olet ja mitä tessiä noudatetaan. Itsellä metallin sopimus ja juurikin 8h pvässä ja 40h viikossa. Sitten niitä eri tilanteita.... teet normaalia päivätyötä niin ruokatunti ei ole työaikaa eli päiväsi on ruokatunnin verran pidempi eli 30 minsan ruokatunti ja työaikasi on esim. 07.00-15.30. eli 8h 30min. Kaksi kahvituntia saa pitää työaikana, virallisesti oliko ne nyt 8-10 min, meillä perinteinen vartti. Muista että jos työaikasi on tuo 40h viikossa, kertyy myös työajanlyhennyksiä eli "pekkasia" 1kpl kuukaudessa ja 12.5 kpl vuodessa. Näitä ei saa jos työsopimuksessa ei ole 40h työviikkoa.
JOs taas teet kaksivuorotyötä työaikaasi kuuluu kahvituntien lisäksi 20 min ruokatunti eli työpäiväsi on esim. 06.00-14.00 tai 14.00-22.00 ja pekkaset kertyy kanssa.
kolme- ja viisivuorotyössä on sitten ihan omat systeeminsä. - 6
Siis oletko mennyt töihin 7,5 työajalla ja nyt työnantaja haluaisia muuttaa sen 8 tunniksi? Siinä tapauksessa ei voi määrätä, koska teillä on keskinäinen sopimus 7,5 tunnista.
Yli 6-tuntiseen työpäivään kuuluu yksi ½ - 1 tunnin leopotauko. Se voidaan poikkeuksellisesti jättää antamatta, jos työntekijän paikallaolo on työn jatkumisen kannalta välttämätöntä. Tällöinkin tulee kuitenkin järjestää mahdollisuus ruokailuun. Muuta tauot eri perustu lakiin, vaan työpaikalla noudatettavaan käytäntöön tai joissain tapauksissa työehtosopimuksiin.
Ruokatuako mukaan lukien päiväsi pituudeksi tulisi 8 tunnin työajalla 8½ - 9 tuntia. - humanoid
mulla kertyy ihan vuodenajasta riippuen 60-105 tuntia/viikko
normaalisti 6 päivää töitä viikossa, joskus 7 päivääkin
ei todellakaan normaalia
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734529Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192195- 1021376
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos161214- 711158
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel66998Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia123989Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75925Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi253877- 65876