Työnantaja aikoo rikkoa Suullisen Työsopimuksen

Hei,
toivottavasti täältä löytyy joku viisas neuvo tilanteeseen.

Eli, kyseessä on toimitusjohtajan kanssa tehty suullinen työsopimus, jonka hän aikoo rikkoa.
Sen verran taustaa että kyseisessä firmassa olen ollut vuodesta 2007 lähtien töissä, erillaisissa tehtävissä, sitten tuli lamaa, jouduin lomautetuksi ja menin opiskelemaan ja noin vuoden päästä pääsin toiseen firmaan kesäharjoitteluun.
Kesäharjoittelun loppuvaiheessä minulle tarjottiin työpaikan siina firmassa. En osa sanoa oliko sattuma vai joku muu, mutta sain samana päivänä soiton edelliseltä työnantajaltani, jossa olin edelleen kirjoilla lomautettuna työntekijänä. Siis itse toimitusjohtaja soittii (tällästä kunniaa en ole siitä ennen kyllä saanut) ja ehdotti paluutta töihiin, mutta täysn toisenlaisiin tehtäviin jotka sopisivat minulle paremmin, kun olen panostanut opiskeluun. Noh, neuvotteltiin uusista tehtävistä ja uudesta palkasta, joka on sitten huomattavasti isompi kuin se mitä mä sain aikaisemmin tästä firmasta, mutta kysiseen tehtävään verrattuna se on kuitenkiin alakanttia.
Sitten oli noin 6 kk onnellista yhteistyötä suoraan toimitusjohtajan alaisena ja sopimusta ei koskaan tullut esille, kun muutaman kerran otin asian esille, niin "pomo" ohitti keskustelun jollain vitsillä tai "kiirrellä", en halunnut ollaa painostajana mutta sitten kärähti kunnolla...
Nimittäin, tuli erimiellisyyttä erästä tärkeästä asiasta ja siinä uskalsin kertoa mielipiteeni avoimesti, ei millään törkeälla tavalla, mutta silti tein selväksi että virhe oli kyllä pomon eikä minun.
Tiesin että hän ei tästä ilahdu joten osasin odottaa pahaa...
Seuraavana aamuna toimitusjohtaja tuli suoraan minun luo ja käski toimittaa listan, josta näkis mitä minä päivän aikana työpaikalla teen, kelloittäin.
Toimittin sellaisen, ja heti samana iltana hän syytti minut "sopimattoman tiedon levittämisestä", ilman sen enempää selitystä tai perustelua. Pyysin perustella väiteen, enka koskaan saanut vastausta. Pian mulle ilmoitettiin että mun työpiste siirrettään tuotantotiloissa olevaan tyhjään huoneeseen, lisäksi mun työkuvaan lisäntyi osa vanhoista tehtävistä joita mä tein ennen lomautusta mutta asiakirjat nykyisistä tehtävistä jäivat nykyiseen työpisteeseen. Minulta otettiin avaiin pois. Myös pian huomasin et en päässyt mihinkään serverin tiedostoihin, kun kysyin "johdolta", sain selityksen että pääsy vietiin kaikilta yleisen IT siivouksen ja uudelleenjärjestelyn vuoksi. Tämä on valhetta, sillä olen kysynyt kaikilta ja kenelläkään muulla ei ollu mitään estettä serveriin. Sita paitsi päässy on ollu estettynä kohta yli kuukauden ajan.
Päästäkseen toiseen työpisteeseen, missä on kaikki asiakirjat, minun täytyy nyt pyytää lakimiehelta että ovi avataan ja joka kerta minulta kysytaan mitä asia tarkalleen minulla on siihen (eli kuitenkiin ymmärretään että ilman sitä päässyä ei työnteko onnistuu), mutta nöyryttää kyllä oikein isolla ännällä.
Viimeisenä pisarana oli tämän päivän lyhyt keskustelu, jossa lakimies(lakinainen itseasiassa) ilmoittii että minun palkka on neuvotteltavaa uudestaan(olen sata varmaa että haluaisivat alentaa sen).

Ja nyt vasta itse kysymys:
jos takana on 7 kk palkatiedot josta näkee palkan suuruuden, niin pystyykö sillä todistamaan suullisen sopimuksen palkan suuruudesta?

Olisin erittäin kiitollinen asiallisista neuvoista.

1

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tohon vielä sen verran, että firman työsuojeluvastuullinen henkilö on asiasta tietoinen, mutta tuntuu n.s. "jänistävään" tilanteessa. Hän ehdotti että menisin juttelemaan toimitusjohtajalle, mutta kun se on aina oven takana, joko palaverissä tai pitämässä tärkeetä puhelua.
      Ymmärrän että työsuojelupiiriin soittamalla saan parhaan avun ja niin teenkin heti huomenna, mutta silti asiallisija kommenteja saa laittaa.

      PS. pahoitteleen kirjoitusvirheista, olen hiemmän turhautunut ja väsynyt, sen lisäksi suomen kieli ei ole äidinkielini.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1224
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1026
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      56
      742
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      720
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      618
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe