Puolimaraton

juoksuun hurahtanut

Haaveeni on vetästä puolikas tänä vuonna. Tavoite on syyskuussa 2011. Aloitin juoksuharrastuksen tuossa vuoden alussa. Sitä ennen olin aikalailla rapakunnossa juoksun osalta, jaksoin hädin tuskin 1 km juosta yhtä soittoa. Nyt olen kehittynyt ja pystyn juoksemaan jo pidempiä matkoja. Mutta kertokaa aloittelijalle, mistä tiedän että olisin valmis puolikkaaseen? Kun ja jos sinne siis syyskuussa menen, niin mun on pakko päästä se alle 3 tunnin, muuta en salli itselleni. Mutta pitääkö mun vaan jossain vaiheessa lähempänä juosta 21 kilsaa ja katsoa kauanko siihen menee? Käyn juoksemassa n 4 kertaa viikossa n 5 kilsan lenkin, sekä 1 kerta viikossa jumppaa ja kerran viikossa kuntosalia 1 h.
Kaikki vinkit ja neuvot aloittelijalle ovat tervetulleita!
Niin jos sillä on merkitystä niin olen nainen 32 v.

32

1269

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • S. Oironen

Hyvä meininki. Neljä lenkkiä viikossa riittää hyvin. Jumppa ja kuntosali on myös todella asiaa. Joku pumppi ja kuntopiirityyppinen treeni tukee juoksemista. Tietty näin talvella ja keväällä voi tehdä vielä ihan perusvoimatreeniä jaloille ja muutenkin yleisvoimaa.
      Lenkit pitenee ihan huomaamatta, kun vaan jatkat säännöllisesti. Mutta voit myös juosta kilometrien laskemisen sijaan myös tietyn ajan. Esim. 45min, 60min 1h 15min 1.30, 1.45 jne. Vaihtele juoksualustaa. Hiekkatie ja metsä on hyviä juoksualustoja. Asfaltti vähän kova säännölliseen juoksuun.
      Sulla on aikaa yllinkyllin. Mutta yritä tosiaan vähitellen pidentää juoksumatkaa/aikaa. Kyse on kuitenkin lopulta riittävän kestävyyden hankinnasta. Lisää määrää vähitellen, niin ettei jalat kipeydy tai vammaudu.

Hyvä siitä tulee

• s. oironen

niin ja pääasia on että liikkuu!!

Siihen kiteytyy maratonin suorittaminen ja treenaaminen. Sama käveleekö vai juokseeko. meinaan, jos vaan seisoo, niin silloin ei liiku ja maali ei lähene. ei voi vaan seistä ja odottaa että se on kohta ohi.

• S. Oironen

No nythän oli tietysti kuysymys ½-maratonin juoksemisesta mutta kyllä siihen pätee aivan samat treenausideat kuin maratooniinkin. Joten yläpeukkua s.oirosen kommentille.

• Karjahainen

asiaa soironen!

Harvinaisen välkky mies.

frman piikkiin!

• terttu.p

kyllä mun mielestä kannattaa välillä kävellä. Ei kukaan huippu vielä ole niin tehnyt, mutta mulla on kyllä laittaa tähän linkki jonka kaivoin netin syvimmästä paikasta. siinä yksi paljasjalka-superfood-taruhamara-intiaani juoksija tekee niin ja....ja...no kummiskin, on sitä niinku tutkittu. ja hei, kävelihän Kononeki ! hähää, no ni, nyt meni Rompelle III:lle luu kurkkuun!!

• Uldra Mään

Uldrakisoissahan kävellään enempi ku juostaan, mitä oon asiaa seurannut. Tai no parikolme siä kai juaksee. Ja jotkut vetelee sikeitä yäaikaa ja sit aamulla joku unilukkari potkii ne liikenteeseen. Oisha se noloo jos joku Stubbi tulis paikalle ja porukka vetelee unta palloon.

• b. aldiini

Kävelijät on luuseri paskoja, köyhiä duunareita. Mulla on 4 autoa ja nahkapenkit.

• Anonyymi

Yrjönkadulla olisi nahkapöytä 😂

• tuttu tapaus

Nahkapenkeillä on hieno cruisailla utan byxor!

• laast seeson

Mä cruisailen miälelläni nahkapenkeillä utan byxor. Mä vanhempana olen vähän kokeneempi näissä hommissa. Pualikkaat on niin laast seeson. Nykyään vain seikkaillaan.

• _oL

Hei,

te puolimaratoonarit =)

ajattelin kokeilla puolimaratoonia vaikka en ole ihmeemmin juossut.muuta on tullut urheiltua, kuten spinningiä,jonka myötä kunto varmasti hyvä.
      nyt oon kuukauden verran tunnin lenkkejä juossu 3-4krt viikossa. pisin lenkki on nyt 1 1/2 h jonka jälkeen päätin et ei varmaankaan paljoa tarvis reenata niin jaksan kyllä puolikkaan nyt keväällä. tarviiko puolikkaalle tehä mitään erikoisia valmisteluja ennen sitä juoksupäivää( hiilaria enemmän, millo viimenen lenkki jne) vai onko nuo sitte vasta koko maratonin juttuja?

• efrgfgdgdf

Jokaisen terveen kuntoilijan pitäisi jaksaa juosta puolikas koska tahansa. Ei se mitään ihme valmisteluja vaadi. Mut tämä nykytrendihän on että pitäisi pystyä sohhvanpohjalta nousemalla treenaamatta juosta maratoni. Onnistuuhan sekin, vaikka säälittävää juoksua etäisesti muistuttavaa liikettä onkin.

• Anonyymi

Puolimaratonin han juoksee perusterve nuori ihminen vaikka treenaamatta. Pitää vain tankata ja juoda matkalla.

• Anonyymi

Näin YouTubessa videon, jossa joku jantteri juoksi treenaamatta maratonin. Katsoin vain vähän alkua. Paljon mukavammin se maratoni menee, kun on kolme vuotta nousujohteista treeniä alla. Tänä päivänä eivät ihmiset viitsi panostaa pitkäjänteisesti lajiin, pitäisi heti juosta puolikas ja maratoni treenaamatta. Kaikki mulle heti nyt.

• _oL

joo, niin aattelinki et sen voi aika kylmiltään juosta jos on urheillu muuten paljon.. 1 1/2 h lenkki kun ei suuremmin tuntunu missään. tuo koko maratoni on sitte asia erikseen.

• Kaseva

Jos 1½ tunnin lenkki ei tunnu missään niin silloin voisi olla hyvä taktiikka juosta tuo ½maraton juuri tuohon aikaan 1.30!
      Itse oon juossut puolikkaan n.1.20 ja mitä nopeammin sen juoksee niin sen helpommalta se tuntuu.

• Anonyymi

Hehheh. Vai että nopeammin helpompi. Olet sinä aika hauska.

• _oL

Eiköhän ensimmäinen kerta mene siinä, että pääasia et pääsee maaliin =) sitte voi alkaa ajan kanssa kilpailemaan jos innostuu useammin puolikkaille.

• juoksuun hurahtanut

Niin, eli tässä kun harjoittelen niin pitäskö ennemminki kattoa kellosta kauanko juoksee vai mitata kilsat paljonko juoksee??

• Nursinov

No mege on siirtynyt jo aikoja sitten kilometrien mittaamisesta harjoitteluaikojen seuraamiseen. Viikossa tulee mulla noin 6-12 tuntia liikuntaa.
      Sitten voi erotella sykemittarista, millä alueella harjoittelu on tapahtunut.
      Kuinka paljon kevyttä pk:ta, vk-sykealueella ja max-alueella.
      Ymmärtääkseni esim. hiihtäjät aika monet treenaa tällä tavoin. Aika tarkoin on tiedossa, kuinka paljon huippu-urheilijan tulee treenata esim vuodessa. Kisoissa ja testeissä voi sitten katsoa matka/aika.

• hEiD!

Itse aloittelen puolikkaalle treenaamisen pitkän juoksutauon jälkeen nyt huhtikuun alussa, kun alkaa olee tiet jo suurelta osin mukavasti sulanu... ja aivan hyvin ehtii kuntoon loppukesää ajatellen! Olen tutustunut Harri Hännisen Tavoitteena maraton -kirjaan ja siellä on todella hyviä vinkkejä treenaamiseen. Tässä kirjasta poimimiani vinkkejä: Eli 4 juoksukertaa viikossa riittää sinulle varsin mainiosti ja ei tarvitsisi välttämättä niinkään paljon juosta. Kolme kertaa viikossakin riittäisi mainiosti. Muista aloittaa treenaaminen rauhassa. Into lopahtaa hyvin äkkiä, jos teet juoksut liian kovalla teholla aloituskuntoon nähden ja rasitusvammojen riski kasvaa. Sykemittari on varmasti hyvä apu. Syketason olisi hyvä pysyä juostessa 120-150 välissä. Jos tahtoo nousta liian korkealle, niin vaihda kävelyksi. Pian huomaat, että pystyt juoksemaan pidempää matkaa sykkeen pysyessä alempana. Viikossa olisi hyvä olla yksi pidempikestoinen treeni eli 60-120 minuuttia (aikaa hyvä lisätä sitä mukaa, mitä helpommin alkaa juoksu sujua) ja pari muuta juoksua voivat olla lyhyempiä, 20-45 min. Näitä rauhallisia lenkkejä varten ei välttämättä tarvitse kummemmin verrytellä, mutta venyttelyt on syytä tehdä aina juoksun jälkeen. Kerran viikossa voi tehdä yhden kovemman juoksun, jossa sykkeet nousee 150-170 välille, alkuun 10 min kevyttä verryttelyjuoksua, 20 min kovempaa ja viimeiset 10 min taas verryttelyjuoksua. Loppuun tietysti taas venyttelyt. Aika-ajoin on hyvä tehdä vielä oikein rankkoja juoksuja muutaman minuutin pätkissä. Suosittelen vaikka lainaamaan kirjastosta kyseisen kirjan. Paljon muutakin hyvää tietoa mm. eri jalkatyypeistä, sopivista juoksukengistä, rasitusvammoista ym. ym. Treeni-intoa ja motivaatioita!;)

• leuhkat eväät...

Siis puolikkaanhan menee kolmeen tuntiin kävellen. Tosin itselle tuollainen 7km/h kävelyvauhti on hankalampi kuin hölkkääminen ja silloin mennään jo hyvinkin alle kolmen tunnin.

Joo, enkä ole sitten juossut vielä maratoonia tai edes neljäsosaa siitä, mutta olen laihduttanut talven aikana 20 kiloa ja syksyyn mennessä lähtee vielä 10kg ja sitten olisi tarkoitus juosta puolimaratooni ja kyllä sen on mentävä kahden tunnin pintaan. Minulle tuo 10km/h on sellaista juoksuvauhtia että sitä hitaampaa juokseminen tuntuu jatkuvalta jarruttelulta.

Kolmen kuukauden kävelyharjoutusten jälkeen luulen että syksyllä puolikas kahteen tuntiin on läpihuuto juttu, mutta kahdesta tunnista kun aletaan vähentäämään minuutteja, niin sitten pitää kyllä jo treenata.

• Neitiolio

Siis kävelemällä puolimaratonille? Viestistäsi sai vähän oudon kuvan. Juoksua voi harjoitella vain juoksemalla, kävelyllä ei pahemmin juoksuvauhteja parannella (peruskuntoa kylläkin tulee, ettei kävelystä mitään haittaa ole). Eikä aloittelijalla ole sama asia juosta pitkää matkaa samaan vauhtiin kuin kävellä, sillä juoksu on paljon rasittavampaa. Kyllähän sen puolikkaan saa kävellä, ei sitä kukaan kiellä, mutta itselläni ainakin tavoitteena on juurikin juosta tuo matka.

• juoksukilpailuun

Juoksussa tarvitaan peruskunnon ohella (mitä se sitten ikinä onkaan) lihaskuntoa. Jaloissa pitää olla riittävästi voimaa ja kestävyyttä. Sanomattakin on selvää, että joka treenin vetäminen maksimirasituksen kautta ei kehitä kovin hyvin. Jalkojen pitää tehdä miljoonia ja miljoonia punnerruksia. Se ei haittaa vaikka suurin osa iskuista tulisi rauhallisempaan tahtiin ja kevyemmällä kuormalla. Ei painonnostajakaan aina treenaa maksimipainoilla. Aloittelijalla kävelykin kehittää jalkojen lihaskuntoa hyvin, ja kokeneempikin voi täydentää harjoittelua sillä.

• juoksukilpailuun

Itse treenaan maratonille, ja harjoitusohjelmaan sisältyy kerran kuussa pari maratoni. Harjoitellessa kun menee koko matka, niin ei tule sitten kilpailussa se pituus yllätyksenä. Kilpailu poikkeaa harjoituksista siinä, että silloin mennään täysillä. Nopeasti juostuna se on kevyempi kokemus, energiaa kuluu jopa vähemmän eikä tarvii olla niin kauan jalkojen päällä.

Miksi ihmeessä joku haluaa osallistua juoksukilpailuun matkalla, jota ei ole koskaan aikaisemmin juossut? Kävelijät pitäisi liputtaa ulos. Itse en ainakaan lähtisi uimakilpailuun matkalle, jonka jaksamisesta ei ole varmuutta. Harjoitelkaa kunnolla ennenku nolaatte itsenne.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Juu. Ei pidä ahnehtia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu. Ei pidä ahnehtia.

45min rento peruslenkki puolimaratonin läpäisyn tavottelijalle.

• Anonyymi

Pitäs olla puokki joka viikko.
      Pääsisi ite valittee koska alottaa harrastuksen.

• Anonyymi

Puolimaratonille harjoitellessa kannattaa juosta rauhallinen puokki joka viikko. Kilpailussa sitten juoksee sen puokin kovaa.

• Anonyymi

Hesassa juostaan lauantaina.
      Vantaalla ei.
      Jää kotiin jos seutulippu liikaa.

• Anonyymi

Urban juoksee vain helsingissä. Maalle ei pidä lähteä. Maasautua elätetään jo muutenkin liikaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      98
      7663
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      105
      5532
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      266
      4738
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4683
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      66
      3405
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2768
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      58
      2457
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2418
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2372
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2244
    Aihe