Pyöräilyllä kilot pois !?

siniida

Heips, olen monesti miettinyt sitä, miten tehokasta laihduttaminen olisi pyöräilemällä?
Itsellä olisi tarkoitus, lumien sulatessa ja teiden ollessa kunnossa, aloittaa päivittäinen vähintään 10km pyöräily ! Tarkoituksena olisi saada itsensä rantakuntoon ennen ulkomaan matkaa..
Kertokaa omista kokemuksistanne, pyöräilyllä laihduttamisesta.. tiedän että siihe liittyy myös ruuat yms.. mutta haluan nyt perehtyä siihen miten hyvin, ja tehokkaasti saisi kiloja pois, tuolla minun suunnitelmalla ?

Vinkkejä kaivataan :)

138

30395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10 km

      10 km pyöräily ei kovin kauan vie, joten laihdutusvaikutus ei kovin kummoinen ole. Pyöräillä voi huonompikuntoinenkin kauemmin esimerkiksi tunnista kolmeen.

      • 10 km ei matkana ole hyväkuntoiselle ja paljon pyörää ajavalle juuri mitään varsinkaan maantiellä, mutta huonokuntoiselle tai pyörää melkeimpä ajamattomalle se on jo aivan hyvä aloitus. Lisäksi rasittavuuteen vaikuttaa luonnollisesti se missä ajaa eli ajaako maantiellä vai maastossa vai jostain siltä väliltä ja millainen maasto on. Onko mäkiä vai ajetaanko tasaisella. Lisäksi itse pyörä vaikuttaa rasittavuuteen. Eli ei sillä matkalla sinällään ole merkitystä. On tietysti parempi ajaa se 10 km kuin jättää se ajamatta. Laihdutus vaikutuksia on vaikea lähteä arvailemaan.


      • 11 000 km/v

        10km mäkisessä maastossa ja "tiheällä" välityksellä on mainio matka,johon saa aikaakin tärveltyä läskinpoltto sykkeellä tunnin helposti.Maastopyörä ja metsäpolut on läskin surmaa,ja takuuvarmasti monipuolisempaa sekä tehokkaampaa kuntoilua kuin maantiepyöräily.


      • Maantiepyöräily
        11 000 km/v kirjoitti:

        10km mäkisessä maastossa ja "tiheällä" välityksellä on mainio matka,johon saa aikaakin tärveltyä läskinpoltto sykkeellä tunnin helposti.Maastopyörä ja metsäpolut on läskin surmaa,ja takuuvarmasti monipuolisempaa sekä tehokkaampaa kuntoilua kuin maantiepyöräily.

        on kestävyyslajien kuningas. Satoja kilometrejä ketju tiukalla vaatii kovan kestävyyden ja kehittää niitä lihaksia mitä kuninkuuslajissa tarvitaan. Itse harrastan kumpaakin lajia.


      • työmatkapyöräilijä
        Maantiepyöräily kirjoitti:

        on kestävyyslajien kuningas. Satoja kilometrejä ketju tiukalla vaatii kovan kestävyyden ja kehittää niitä lihaksia mitä kuninkuuslajissa tarvitaan. Itse harrastan kumpaakin lajia.

        oletko nähnyt kuinka ruipeloita ne kaikki maantiepyöräilijät ovat? en kyllä lihaksikkaiksi sanoisi saatikaan hyvän ulkomuodon omaavia.


      • Anonyymi

        Riippuu täysin maastosta (mäkiä vai tasaista) ja siitä missä lähtökunnossa kaveri on, joka pyrkii laihduttamaan. Matkat pitenevät sitten kun kunto alkaa kasvamaan.

        Sitä laihtuu, kun syke on "rasvanpolttoalueella" ja käyttää isoja lihaksia (esim. reisilihaksia), kuten esim. pyöräilyssä tehdään. Hiihto ja uinti myös hyviä tähän.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Garcinia Laihdutuslääke - http://tonzes.com/slimfi.htm Olen pudottanut yli 14 kiloa, enkä ole muuten joutunut paljoa muuttamaan ruokavaliotani tai liikunnan määrää.

        Ha ha, jokainen ymmärtää laihdutuslääkkeiden jonninjoutavuuden. Kehtaatkin, ja vielä ikivanha ketju. Jaa polkupyöränketju vai?


      • Anonyymi
        työmatkapyöräilijä kirjoitti:

        oletko nähnyt kuinka ruipeloita ne kaikki maantiepyöräilijät ovat? en kyllä lihaksikkaiksi sanoisi saatikaan hyvän ulkomuodon omaavia.

        Päinvastoin! Juuri maantiepyöräilijöillä on hyvät lihakset.


    • siniida

      En tuohon maininnut mutta, siis 10km pyöräilyn lisäksi.. laihdutus menetelmääni kuuluu 2 kertaa päivässä 4-7 km juoksu, sekä ruokavalio on muuttunut terveelliseksi.. eli joka päivään kuuluu 10km pyöräily( elisiis työmatka) sen lisäksi 2 kertaa juoksulenkki, sekä terveellinen ravinto, ja kerran viikkoon kuuluu myös
      Kuntosali/uinti/tennis! Eli tässä vain hain takaa.. että onko tuolla pyöräilyllä vaikutusta kanssa..!

    • Sanoisin näin

      Kroppasi muuten ei kestä tuollaista kovin pitkään! Tarvitset myös lepopäiviä.

      Polkupyörä on ihan hyvä tapa liikkua. Tuollaine pikkupyrähdys menee Jopolla, mummiksela tai fixillä (mukavuusjärjestyksessä).

      Jos haluat ajaa pidempää lenkkiä niin tarvitset vähän toisenlaisen pyörän. Silloin joku perus maantiepyörä on paras vaihtoehto.

      • Pyöräilijä 79

        Ihme lepopäiviä. Se riippuu yksilöstä ja taustasta. Itse liikun 16-20h/vk viikossa kesällä joka neljäs viikko 8-10h/vk. Lepopäivä yleensä 6 treenipäivän jälkeen. Ei ole kroppa sanonut mitään vastaan. Kiittää vain!


    • Hempp@

      Pyöräilyharrastuksen (sekä tietysti terveellisempien ruokailutottumusten että elämäntapamuutoksen) avulla itse pudotin painoa 101 kilosta ~80 kilon paikkeille. Lenkkeilyllä aloitin, mutta jotenkin se ei oikein tuntunut hirveän kiinnostavalle ja mukavalle. Niinpä sitten hetken mietinnän jälkeen ostin kunnollisen lenkkipyörän ja kipinä liikuntaa kohtaan syttyi ihan kunnolla.

      Pyöräily on sinänsä lenkkeilyyn verrattuna mukavampaa hommaa ettei jalkoihin kohdistu niin paljoa rasitusta, etenkin lenkkeilyharrastuksen alkuvaiheeseen verrattuna. Tietysti alussa joutuu pyöräilyyn panostamaan vähän enemmän rahaa kuin lenkkeilyyn.

    • miessss85

      Joo kannattaa aloittaa tuollaisesta joka itselle tuntuu kohtuulliselta ja jota jaksaa päivittäin ajaa. Saatat ensimmäisen ajokerran jälkeen huomata että 10km on todella lyhyt matka pyöräillä ja siitä se pidempien matkojen polkeminen lähtee. Itsekin olen nyt hiihtämisen jälkeen ostamassa pyörää. Itse olen hiihdellyt päivittäin 10km lenkkejä, kokonaiskilometrejä on tullut tähän mennessä 550km ja vielä 100 olisi realistinen tavoite. Painoa lähtenyt 15kiloa. Myönnettäkööt että on mulla reilusti vieläkin ylipainoa. Pyöräily on ihan mukava harrastus, rullaluistimiakin kannattaa jossakin välissä harkita sauvoja. Hikiliikunnassa on sellainen hyvä puoli että jo reilun tunnin hikoilun jälkeen saa syödä aika vapaasti eikä lihoa.

    • Kevät koittaa

      Lenkkipyöräksi sopii joko maasto- tai maantiepyörä. Crossari kaksilla renkailla on kolosuhteet, joka toimii. Pyöräilijän käsikirjasta, joka on paras aloittelijan tietolähde, on kuulemma tullut uusi painos.

    • sytkynsytkyn

      Totta helvetissä se vaikuttaa. Jos ihmisellä on vuodessa 230 työpäivää ja kulkee tuon 10 km päivässä pyörällä, tulee vuodessa 2300km pelkkää hyötyajoa. Ja se on jo paljon enemmän kuin netissä muita neuvomalla voi saavuttaa. Itse olen ajanut 2 vuotta vastaavaa matkaa ympäri vuoden ja täytyy sanoa että kunto kohoaa ihan huomaamatta.

      • bp best

        780 kcal/tunti eli keskimäärin n.20 km lenkki polttaa tuon verran kaloreita, kyllä liikunta on aivan ehdoton laihtumisessa/elämäntapa muutoksessa. Monipuolisella liikunnalla ja terveellisellä ja kohtuullisella syömisellä pudotin 65 kg/ 8kk ja paino on pysynyt indeksissä jo pari vuotta ja liikunta jäi pysyvästi elämääni ;)


    • ollks

      En ymmärrä mitä eroa on sport tai city pyörällä. Siis no ohjaustanko on erilainen. Sport pyörässä ote on pidemmällä citypyörällä lähempänä ajajaa. ITse tykkään ajaa citypyörällä myös pidempi matkoja koska en tykkää makaavasta asennosta ja persvako ei vilku, toisin kuin sport pyörällä. Jos citypyörästä haluaa sportin niin eikös se onnistu ohjaustankoa vaihtamalla?

    • Provokaattori!

      Provo :D :D :D

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Tuo ei välttämättä ole provo. Mieti minkälaisia pyöriä marketit ovat myyneet ihmisille. Moni sellainen, joka valittaa makaavasta asennosta, on itseasiassa ostanut väärän pituisen pyörän!

        Kyllähän jokainen vähänkin pyörällä ajanut tietää, ettei kaupunkipyörissä ole sen vähempää "makaava" ajosento kuin maantie- tai maastopyörissä. Itse asiassa päin vastoin, jos fillari on tehty ratapyörästä.

        Olisi toivottavaa, että urheilumarketitkin palkkaisivat jonkun, joka ymmärtää jotain polkupyöristä. Minusta kauppiaallakin on joku vastuu. Duunissa on tilanne, että pariakin työkaveria on suoraan sanoen kusetettu pyöräkaupassa. Nyt he vertaavat muiden pyörii ja ihmettelevät, miten voi olla, että suurin piirtein samaan hintaan olisi saanut ihan hyvän työmatkapyörän.


      • ffffssss

    • Alkup. Maantiepyöräi

      Maantiepyörä:

      http://www.bianchi.com/Fi/Bikes/Bikes_Detail.aspx?ProductIDMaster=49949

      Kaupunkipyöriä:

      http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCBkModel.jsp?spid=45784&eid=4350&menuItemId=9395

      http://www.helkamavelox.fi/mallisto/Jopo/?id=38

      Ajoasennon pituus valitaan ensisijausesti valitsemalla oikean kokoinen runko. Poikkeus ovat Jopon tyyppiset pyörät, joissa säätövaran tuo pieni runko ja pitkät putkiosat. Stemmin eli ohjainkannatimen valinnalla, joka on se osa haarukan ruodon ja ohjaustangon välissä, voidaan vaikuttaa muutamia senttejä pituuteen. Markettipyörissä, kuten nuo linkittämäsi, ongelma on vajaa koko jakauma. Hyvin harvalle löytyy oikean kokoinen pyörä.

      Säädettävät ohjainkannattimet ovat sitten oma maailmansa. Niitä on useita tyyppejä, mutta linkittämässäsi Helagissa olevaa tyyppiä kannattaa välttää. Se on yhdellä pultilla kiristetty eikä kovin turvallinen. Lisäksi tuossa tyypissä vaihtuu korkeutta säädettäessä myös pituus, mikä ei ole toivottava ominaisuus sekään. Normaali kaupassa pyörään saa juuri haluamansa pituisen ja kulmaisen kiinteän ohjainkannattimen. Yleensä se tulee vielä samaan hintaan.

      Eli ensin valitset oikean kokoisen rungon. Sen jälkeen hienosäätö tehdään vaitamalla ohjainkannatin. Toinen vaihtoehto on sitten ostaa Jopo.

    • dddssa

      Muuten kuinka pitkiä lenkkejä pitää fillarilla polkea että kiloja lähtee pois?

      • juuso1001

        Viime vuonna ajoin 10 000km vuoden aikana ja kiloja lähti noin 5kg aika nopeasti. Siihen se sitten jäikin, koska elimistö tuntui löytävän uuden tasapainotilan. Syödä sai kyllä niin paljon kuin jaksoi. Pyörä liikkuu kyllä paljon keveämmin kun painoa lähtee. Mainio harrastus, mutta kannattaa hankkia maantiepyörä, jos haluaa todella nauttia pyöräilystä.


      • -33kg
        juuso1001 kirjoitti:

        Viime vuonna ajoin 10 000km vuoden aikana ja kiloja lähti noin 5kg aika nopeasti. Siihen se sitten jäikin, koska elimistö tuntui löytävän uuden tasapainotilan. Syödä sai kyllä niin paljon kuin jaksoi. Pyörä liikkuu kyllä paljon keveämmin kun painoa lähtee. Mainio harrastus, mutta kannattaa hankkia maantiepyörä, jos haluaa todella nauttia pyöräilystä.

        Mä poljin kuntopyörää viime vuonna 15000km ja lähti 33 kg painoa pois.
        maantie pyöräily ei ole lainkaan yhtä tehokasta ja siinä kuluttaa vaan aikaa turhaan.


      • juuso1001
        -33kg kirjoitti:

        Mä poljin kuntopyörää viime vuonna 15000km ja lähti 33 kg painoa pois.
        maantie pyöräily ei ole lainkaan yhtä tehokasta ja siinä kuluttaa vaan aikaa turhaan.

        Sisätiloissa kuntopyörällä 15000km. Ei ainakaan minun pää kestäisi.


      • -33kg
        juuso1001 kirjoitti:

        Sisätiloissa kuntopyörällä 15000km. Ei ainakaan minun pää kestäisi.

        Joo sisällä poljin telkkaria katsoen ja musiikki kuunnellen. Työtön kun olin niin
        oli aikaa polkee ja työttömänä tuli ainakin kuntoiltuu. eipä mennyt aika hukkaan.
        Mä olen ky aika päättäväinen jos johonkin ryhdyn. en oo luovuttaja tyyppiä..


      • tuohon varautukaa

        Enpä tiiä ! Mutta kilo lähti yli 3 tuhannen kilometrin rullaluistelulla viimekesänä.
        Tosin sitä läskiä ei ollut pahemmin sitä urakkaa aloitellessakaan.

        Ymmärrän että lihavilla lähtee helpommin kun on enemmän mitä lähtee.


    • Jokainen kilometri

      Periaatteessa jokainen ajettu kilometri on kulutusta. Jos aivan sohvalta aloittaa, niin yksi tärkeä asia on oppia syömään riittävästi, mutta ei liikaa. Muuten liikunta ei ole tehokasta.

      Perus lenkki on alussa juuri tuo aloittajan mainitsema 20km. Siitä ne lähtevät kasvamaan niin, että perus kuntoilijallakin on yksi satakilometrinen viikossa. Alussa ei saa ahnehtia liikaa. Kilometrit tulee nostaa ylös järkevästi. Täällä moneen kertaan mainittu Pyöräilijän käsikirja (Readme.fi) on yksi apu järkevän ohjelman teossa.

      Jos et tunne kroppaasi, niin sykemittari on hyvä apu. Jos ei viitsi opetella teoriaa, niin erilaiset nettiohjelmat, joihin syötetään tiedot joko käsin tai nykyään jopa automaattisesti sykemittareista, sisältävät jopa hälytykset liiasta kuntoilusta.

      • 150kgoiva

        vai 100 km kerran viikosa tavallinen kuntoilija, hyvä vitsi ;) itse ajan päivittäin kauppaan ja takas 3 km ja kyllä siinä on jo tekemistä näin peruskuntoilijalle


      • sukkiksia
        150kgoiva kirjoitti:

        vai 100 km kerran viikosa tavallinen kuntoilija, hyvä vitsi ;) itse ajan päivittäin kauppaan ja takas 3 km ja kyllä siinä on jo tekemistä näin peruskuntoilijalle

        Eiköhän 3 km kauppan ja takaisin ole sohvaperunan liikuntaa. Kuntoilijalla on ihan eri juttu. Kohtuukuntoiselle 100 km pyöräily ei ole mikään saavutus. Olen 58 kesäinen mieshenkilö ja ajan viikonloppuisin (kevät-kesä-syksy) lähes joka viikonloppu pari 80-150 km lenkkiä, eikä siinä mitään ihmeellistä ole. Niin ja viikolla pari 50-80 km lenkkiä.


      • Bikerzi
        150kgoiva kirjoitti:

        vai 100 km kerran viikosa tavallinen kuntoilija, hyvä vitsi ;) itse ajan päivittäin kauppaan ja takas 3 km ja kyllä siinä on jo tekemistä näin peruskuntoilijalle

        Täälä vedetään joka päivä 40 km kaupungin ympäri parin sadan euron Anttilan pyörällä.


    • Juuri noin

      Tuo on ihn hyvä tavoite. :) Ohjelman tulee olla järkevä ja nousujohtoinen. Siinä pitää olla eri tyyppisiä lenkkejä ja lepopäiviä.

    • laihtunut 33 kg

      Minä ostin vuosi sitten kuntopyörän kotiin ja polin silla pari tuntia päivässä. Työttömänä kun olin niin oli aikaa ja kunto kaan ei silloin ollut hyvä. Mut nyt 13 kuukautta myöhemmin olen laihtunut 33 kg. Muutin tiety ruokavaliotakin reippaasti mut poljin kuntopyörällä noin 52 km keskimäärin paivässä. Jokus meni enemmänkin. Tavallisella pyörällä ja kadulla polkiessa laihtuminen ei olisi onnistunut kovin hyvin. Aika raskaalla vastuksella myös poljin joten kunnon hiki tuli joka kerta. Et jos haluu laihtuu niin kuntopyörä on siihen paras vaihtoehto.
      itse maksoin 200 euroo kuntopyörästä ja kyllä kannatti.Nyt tänä paivänä jaksaa jo juosta kadulla. Eilen juoksin kauppaan 3.6 km lenkin eikä edes tehnyt tiukkaa.
      alotus aoni mulle oli 113 kg ja nyt painan 80 kg. olen 167 pitkä joten voitte kuvitela muodonmuutoksen.

      • Viänänen

        Kesäkelissä stepperipyörä ihan oiva kuntopyörän vastine. Ei kulje huonolla kunnolla pitkiä matkoja, mutta kunto takuulla kohenee ja on ihan hauskaakin.
        Maisemat vaihtuvat eikä tarvitse tuijottaa seinää missään hien hajuisessa salissa.
        Itse hankin sellaisen tuolta ---> www.movezone.fi


      • Anonyymi

        Olet 167 cm lyhyt et pitkä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet 167 cm lyhyt et pitkä

        Se on hei sanonta. Lyhytkasvuinen on 125 cm pitkä. Ja sanoiko kirjoittaja olevansa mies, naiselle tuo ei ole lyhyt pituus.


    • .

      plösöö porukkaa tääl LOL 3km lenkit yms yms Se on no pain no gain, tunti vähintään pitää mennä ilman taun taukoa, eikä mitään löysäilyä siinä tahdissa. Mut ei tietenkään joka päivä saa tehä, muuten ei palaudu välttämättä tarpeeksi.

    • bbbb2

      ne on nuo palautumiset jne plösöjen keksintöä,itse olen liikkunut 3-4 tuntia päivittäin (kävely pyöräily juoksu rullaluistelu jne ) jo useamman vuoden ja ilman vammoja tai ylirasituksia(voi vittu mikä keksintö)

    • on kokemusta

      Sanonpahan vaan, että luja on ottaa peinoa pois liikunnalla,jos ruokatavat pystyvät samana millä on läskit kerätty.
      Ei se kyllä lähe millään 10 km hissunkissun pyöräilyllä päivittäin.

      Leipäläpi pienemmälle,sieltä se apu löytyy.

    • Pomppukeppi

      Näin on. Valitettava totuus on se että laihduttavan liikunnan pitää olla todella aika rankkaa että tulokset näkyisivät jos syömistä ei muuta samalla. Tietysti jos on rahkeita harrastaa oikeasti rasittavaa liikuntaa, esim. reiluvauhtista juoksua tai maastopyöräilyä vaikka 5-6 tuntia viikossa, voi tuloksia alkaa nähdä. Itse sain aikoinaan maratonharjoittelulla (juuri tuon 5-6 tuntia viikossa) ihan normaalipainostani vielä 5 kiloa pois vuodessa vähentämättä oikeastaan ollenkaan syömistä.
      Mutta se kyllä tulee helposti takaisin jos yhtään vähentää liikuntaa.
      MUTTA huomatkaa että tämä ei tarkoita sitä että liikuntaa, oli se minkälaista tahansa, ei kannattaisi harrastaa. On monissa tutkimukissa todettu että pienikin liikunnan lisäys on ihmisen terveydelle huomattavasti tärkeämpää kuin laihtuminen. Liikuntaa kannattaa siis ehdottamasti aina harrastaa vaikka sen vaikutus laihdutuksessa ei olisikaan suuri. Kun siihen sitten yhdistää kevyemmän ja terveellisemmän ruokavalion, saadaan sekä laihdutus että liikunnan terveyttä edistävä vaikutus yhdessä.

      • kilo keiju

        Itse pyöräilen lumien sulattua 150 km viikossakin , paino pysyy samassa lukemassa, itselläni ylipainoa on n.7kg, mutta se ei menoa haittaa, jos painoa haluaa laskea, niin ilman ruokavalion muutosta kevyempään paino ei lähde laskuun.


    • 14+17

      riippuu siitä onko henkilö oikeasti lihava vai ei. sinulla paino ei taida olla ongelma, jos kuva on sinusta, joten paino saattaa jopa nousta liikunnalla. kunto tietenkin samalla paranee ja keho kiinteytyy.

      meinaan kun on mistä pudottaa, niin sitä silloin pienillä muutoksilla myös putoaa ja paljon.

      itse olen laihduttanut 40 kiloa vuodessa pyöräilyn ja ruokavalion avulla. aloitin 10 kilometrin päivämatkalla ja siitä olon mukaan lisäilen matkaa ja rasitusta.

      joku sanoi ettei 10 kilometriä tunnu missään, mutta häntä kehoitan ottamaan sille reissulle 60-80 kilon repun mukaansa. varsinkin vasta aloittavalle ihan tarpeeksi kova rasitus.

      sopivin liikuntalaji ja määrä on juuri se mikä itsestä sopivimmalta tuntuu.

    • Moi vain

      Sä oot nätti ja ehdottomasti myös rantakunnossa, mutta ainahan kannattaa pyöräillä huvin ja urheilun vuoksi.

    • atala underground

      Aloittaja sanoi ajavansa työmatkoja fillarilla.
      Hän ei siis tarvitse maantiepyörää vaan pyörän jolla voi kuljettaa työssä tarvittavat tavarat ja vaikkapa vaihtovaatteet,eväät yms työpaikalleen ja sieltä pois. Ja ehkäpä käydä työmatkalla kaupassa.
      Itse hankkisin jonkin hyvälaatuisen hybridin tai muun vastaavan,johon saa tarakan jossa voi kamat kuljettaa sivulaukuissa.
      Reppu kun on mielestäni ikävä selässä ajaessa.
      Ajoasento kaupunkiajossa saa olla pystympi kuin maantieajossa sillä on tärkeää nähdä kunnolla ympärilleen ja pystyä reagoimaan ympärillä
      tapahtuvaan

      En silti suosittele ostamaan kaikkein halvimpia pyöriä.

      Itse sijoitin aikanaan omaan pyörääni 600 euroa,jolla saa jo kohtuu kestävän pyörän.
      Tarjouksiahan kannattaa kytätä,mutta tähän aikaan vuodesta pyörät on kalleimmillaan.

      Pyöräilyn laihduttavuus ollee samaa luokkaa melonnan kanssa,kasvattaa enemmänkin kestävyyspuolta,mutta ei niin nopsasti laihduta.

      Voisiko kolmena päivänä viikossa vaihtaa yhden juoksulenkin kiinteyttävään jumppaan,jonka voi suorittaa ihan kotonakin? Tästä olisi tavallaan se etu että tulokset alkaisivat näkyä nopeammin esim vatsalihasten kiinteytyessä.

      Liikut mielestäni aika paljon ja sinun täytyykin muistaa että pidät myös lepopäivän,jolloi ei juuri kovaa liikuntaa tehdä.
      Palautuminen on myös tärkeää.

      Tsemppiä sinulle.

      • Maantiepyörä!

        Itse ajan työmatkaa välillä fixillä ja välillä maantiepyörällä. Fixi on ihan kiva, mutta en suosittele sitä vasta-alkajille.

        Ajoasento on satulan, polkimien ja tangon muodostama kolmio. Tangon muoto ei periaatteessa vaikuta, mutta järkevä suoratankoisen ajoasento on kyllä matalampi, kuin droppitangolla ajettaessa!


    • CannondaleRules1

      Itselläni painoa 140 ja 10km lenkit tuntuvat reisissä/hengityksessä/sydämmessä aivan riittävästi kun pyöräilee esim joka toinen päivä. Varsinkin jos matkalla nousuja esim. 20-30m. Käytän pyörätreeneissäni usein pyöräily-gps sovellusta (iphone,cyclemeter) ja siitä on iso hyöty motivoimaan sekä seuraamaan eri reittejä ja kalenterimerkintöjä tehdyistä reissuista.

    • munomama

      Lopetin 10km työmatkapyöräilyn jonka tuloksena 5kg painoa lisää, rapakunto vuodessa ja selkä kipiä kun ei fillarointi pidä sitä enää kunnossa.

    • mielummin kävelen kä

      en tiedä laihduttaako pyöräily vai ei, mutta perse siinä kasvaa. naisille se sopii, mutta miehistä se tekee jotenkin oudon näköisen.

      • 16

        Kyllä, pyöräillessä vaan perse leviää kuin seitsämän leivän uuni. Ihan homojen hommaa, Kaikki (kilpa)pyöräilijätkin on lihavia lössyköitä Olen kuvista nähnyt. Alkaisivat raukat juoksemaan, siinä kunto kehittyy, istuminen satulassa on liian helppoa.


    • mies2114

      toi 10 kilsaa riittää ihan helposti kun valiset reitin jossa on myös mäkiä
      ja pyöräilet ton 10 kilsaa sellasen kolme kertaa viikossa.

    • Kaveri laihdutti 40 kiloa talven aikana pyöräillen ja terveellisellä ruualla. 10 km ihan hyvä. Itse pyöräilin toissa päivä kaverin kanssa reilu 35 km aikaa meni 8 tuntia välillä pysähtyen. Vesipullo ilman muuta mukaan tälläisellä helteellä. Ja välillä voi pysähtyä syömään jonnekin tai käymään kaupassa ettei ala heikottaa.

      • 16

        35 km ja 8 tuntia ? ! On siinä vauhtia piisannut !!


      • Vauhtia ja vauhtia.
        16 kirjoitti:

        35 km ja 8 tuntia ? ! On siinä vauhtia piisannut !!

        Maltillinen vaihtihan siinä on ollut. Aloittelijakin pysyisi mukana. Kilometrille 13 minuuttia taukojen kanssa. Ihan sopiva vauhti.


      • pyöräilijä36vee
        16 kirjoitti:

        35 km ja 8 tuntia ? ! On siinä vauhtia piisannut !!

        Huima vauhti tosiaan. Mä polkisin 8 tunnissa 150 kilsan päähän.


      • HENRIK721
        Vauhtia ja vauhtia. kirjoitti:

        Maltillinen vaihtihan siinä on ollut. Aloittelijakin pysyisi mukana. Kilometrille 13 minuuttia taukojen kanssa. Ihan sopiva vauhti.

        ALOITTEJIA 2 TUNTIA PELTOLA HIUKKAVAARA SANGINJOENTIE PELTOLA KIVIKKOISTA POLKUA.


      • HENRIK721
        pyöräilijä36vee kirjoitti:

        Huima vauhti tosiaan. Mä polkisin 8 tunnissa 150 kilsan päähän.

        OULUSTA HAAPARANTAAN POLKIS JA TAKASIN PÄIVÄSSÄ.
        BRIX
        SYSTEMBOLAGET


      • Bikerzi

        40 km toisinaan joka päivä, normi aika 1:55 jos kattelee näyteikkunoita matkan varrella.


    • rommiapullo

      Aloitin laihduttamisen Tammikuun alusta. Tavoitteenani on laihduttaa yhteensä noin 45 kiloa. Ensin söin atkinsin dieetin mukaisesti ja kävin kuntosalilla. Tuolla tavalla laihduin 17 kiloa 4 kuukaudessa. 1,5kk sitten aloitin pyöräilyn. Pyöräilen noin 5-6 kertaa viikossa 20-50km/päivä n. 25km/h vauhdilla. Tähän mennessä olen laihtunut 10 kiloa pyöräilyn avulla. Ruokavaliota olen muuttanut atkinsin dieetistä hieman. Pelkkä proteiini kun ei oikein riitä jos meinaa yhtään pitempia lenkkejä heittää. Syön aamuisin ja iltaisin annoksen neljänviljan puuroa. Päivän aikana yhden lämpimän ruoan, proteiini patukan ja juon QNT 92 proteeinipirtelöä muutaman kerran päivässä. Kcalorit pysyy jossain 900-1200 välillä ja jaksan kuitenkin pyöräillä ja olen muutenkin hyvin pirteä. Proteiiniakin saan riittävästi n. 120-150g /päivä.

      Fillarina on ns. fitnesspyörä.

    • No mie ajan 22 km päivässä :D
      Menen tallille joka päivä.
      Sinne on meno 12 km ja tulo 12km :D
      Laihtuu sillä :D

      • .

        mitä sä sen 2 kilsaa teet hä? :D


      • . kirjoitti:

        mitä sä sen 2 kilsaa teet hä? :D

        Sori siis 24km.
        Ei ihan laskupää toimi :D


    • itäpuoli

      98kg 04/11 oli lähtöpaino ja nyt 91kg. Kaikkea muutakin on tullut tehtyä kuin poljettua. Hienoa on se et vanha taito ollut ruostunut vaan pyöräily niin maastossa et maantiellä sujuu. Maastossa kun ei niitä kilometrejä tarvitse tuijottaa ja maantiellä kun vetää tempoa niin alkaahan se läski palamaan.

      Pääasia on et polkee millä polkee, syke ylhäällä ja välillä hengästyy.

    • Ihan oikeasti

      Taisi se sinun Hiukkavaaran lenkki tuhota muutakin kuin sitä rasvaa? Pari aivosolua näin aluksi...?

    • Juukent-tyylin mies

      Hiukka vaarallista tuo pyäräily. Ajokko nää lenkkiä pyörällä iliman penkkiä vai mikä riepoo? Paa lesta takasin.

    • makkarafani

      itse laihduin ns. makkarakuurilla. eli kyseisessä kuurissa kaikki muu ruoka laitetaan piiloon ja makkaralla korvataan kaikki. tämä toimi hyvin nyt olen 100g laihempi!! suosittelen! :) kirjastosta löytyy varmasti tietoa lisää!

    • jebba

      oon 9 ja ajoin tahko mtb:n 25km ja käyn iskän kaa ajaa 10-20 lenkkei

      • itse olen!!

        laihtunut 20kg pyörittämällä käsin puintiaikaan 4-5 hevoskuormaan "ruista"


      • lisäystä
        itse olen!! kirjoitti:

        laihtunut 20kg pyörittämällä käsin puintiaikaan 4-5 hevoskuormaan "ruista"

        "puimakonetta"


    • tasr

      No ehkä hölkkää sitte. Ite pyöräillyt ny 3000km tän kesän aikana eikä oo paino tippunu mihkään yhä on 100kg lenkit noin 60km - 130km Eli ei pyöräily mitenkään tehokasta ole jos haluaa päästä painosta eroon vaikka miten pitäs keskinopetutta yllä tai mitä vaan

    • Liikunnanohjaaja.

      Tässä tarkka kulutus jos:

      Painosi on 66kg
      Vauhti on 15km /h
      Aika on 60 min

      KALOREITA KULUU 262


      Jos pystyt polkemaan niinkin kovaa kuin 20km /h,
      niin poltat kaloreita yli 600.

      • Viikon hauskin :D

        "Jos pystyt polkemaan niinkin kovaa kuin 20km /h,"


    • kotona kuntoillut

      Mä poljin kuntopyörällä semmonen 55 km keskimäärin päiväs ja lähti 25 kg 5 kk,
      tosta vaan et ei oikein ehtinyt huomaamaan. Nyt on lähenyt 8 kg lisää. eli 33 on lähtenyt olohuoneessa polkiessa kuntopyörää 8 kuukaudessa. Ruokavaliotakin muutin aika paljon, mut on se asenteesta kiinni.


      On mulla maastopyöräkin jolla poljen joka paikkaan et siitäkin tulee lisää kilsoja.

    • JJ
    • Pyörähoro

      Itse pudotin kesänaikana n 10 kg pääasiassa pyöräillen. Ajomatkaa kertyi reilu 3000 km. 10 km / päivässä en usko olevan mitään vaikutusta painonpudotukseen ellei samanaikaisesti mene dietille.

      • kdfkdasköl

        jos syöt ruokaa, olet dieetillä. dieetti on ruokavalio. laihdutusdieetti on laihdutusruokavalio. maidoton dieetti on maidoton ruokavalio. jne.


    • fasdasdasd

      Mä kyllä sanoisin että muuttaa ruokavalion terveelliseksi, einekset pois. Ruokamääräiä ei nyt ainakaan kannata vähentää jos pyöräilyn meinaa ottaa pitkäkestoiseksi kaveriksi. Syö normaaliin tapaan ja pyöräilee päivittäin tai jokatoinen päivä. Pitäisi painoa lähteä. Tietysti riipuen ylipainon määrästä.

    • Joona...

      Matka ei ole tärkeä vaan aika. Ihmisellä alkaa rasvaa palaa vasta 50 min kuntoilun jälkeen, joten vähintään tunti pitää polkea / lenkkeillä jotta saa tuloksia. Entinen puoli tuntia kuntoilua päivässä ei siis pidä paikkaansa - siitä ei ole hyötyä muuten, kuin saa raitista ilmaa. Laihduttajalle siitä ei ole mitään hyötyä, ellei siis tosiaan liiku vähintään yli 50 minuuttia. Kuulostaa kovalta, mutta näin uudet tutkimukset ovat todistaneet. Itselläkin kuntoilu kaatui siihen, kun ei yksinkertaisesti ole aikaa liikkua paria tuntia päivässä.

      • Joo, siis ei

        Ajan puute on tekosyy. Jos ihmisellä on elämän hallinta kohdillaan, on aina myös aikaa liikuntaan. Kannattaa lukea kaksikon Stubb ja Järvinen tekemä Miehen treenikirja.

        http://www.otava.fi/kirjat/tieto/2009/fi_FI/miehen_treenikirja/

        Kirjassa on muutama helmi. Yksi on juuri ajankäyttö. Laittamalla treenit kalenteriin, pääsee jo pitkälle.

        Toinen helmi on järkevän treeniohjelman tekeminen itselleen. Viikossa pitää olla lepopäiviä, lyhyitä treenejä eri tehoilla ja yksi tai kaksi pitkää pk:ta.


      • 16

        Matka ei ole tärkeä vaan aika. Ihmisellä alkaa rasvaa palaa vasta 50 min kuntoilun jälkeen, joten vähintään tunti pitää polkea / lenkkeillä jotta saa tuloksia. Entinen puoli tuntia kuntoilua päivässä ei siis pidä paikkaansa - siitä ei ole hyötyä muuten, kuin saa raitista ilmaa. Laihduttajalle siitä ei ole mitään hyötyä, ellei siis tosiaan liiku vähintään yli 50 minuuttia. Kuulostaa kovalta, mutta näin uudet tutkimukset ovat todistaneet. Itselläkin kuntoilu kaatui siihen, kun ei yksinkertaisesti ole aikaa liikkua paria tuntia päivässä.

        Taas näitä höpö höpö juttuja !!!! Rasvaa palaa aina ja heti kun liikut !!!!!!!!!


      • fasdas_d

        Kyllä siitä on hyötyä. Teoriassa 5minuutin reipäs kävely on jo parempi kuin koneella istuminen. Se että millaiset terveysvaikutukset 5minsan kävelystä saa onkin sitten jo ihan eri juttu mutta kyllä urheilu on aina parempaa kuin ei-urheilu.


      • rasva palaa
        16 kirjoitti:

        Matka ei ole tärkeä vaan aika. Ihmisellä alkaa rasvaa palaa vasta 50 min kuntoilun jälkeen, joten vähintään tunti pitää polkea / lenkkeillä jotta saa tuloksia. Entinen puoli tuntia kuntoilua päivässä ei siis pidä paikkaansa - siitä ei ole hyötyä muuten, kuin saa raitista ilmaa. Laihduttajalle siitä ei ole mitään hyötyä, ellei siis tosiaan liiku vähintään yli 50 minuuttia. Kuulostaa kovalta, mutta näin uudet tutkimukset ovat todistaneet. Itselläkin kuntoilu kaatui siihen, kun ei yksinkertaisesti ole aikaa liikkua paria tuntia päivässä.

        Taas näitä höpö höpö juttuja !!!! Rasvaa palaa aina ja heti kun liikut !!!!!!!!!

        Täyttä skeidaa!! Rasva alkaa kulumaan heti kun lähdet liikkeelle, palaahan se levossakin koko ajan..
        Kannattais vähän miettiä ensin.


    • Lue tuo
    • polkija.....

      Ajoin fillarilla viime kesänä 3600km töiden jälkeen, tommosta 20-30km:n lenkkejä
      painoa tipahti noin 7 kg mutta sain syödäkkin ihan reippaasti.
      Kyllä varmasti kannattaa pyöräillä, mut kunto kun kasvaa niin huomaat että aika kevyt lenkki on tuo 10km, tietty rasittavuutta voit lisätä oikein mäkisessä maastossa ja sit vähän pidempiä lenkkejä, tuloksia kyllä tulee kun samalla katsot mitä suuhusi laitat.

    • Johnnymale

      minä olen 2 vuotta ja 3 kuukautta pyöräillyt. painoa on lähtenyt 31 kg.
      ja siis puntarin mukaan 31 kg, tosin puntari mittaa vain painoa, ei pyöräilijän lihaksia.

      niin, heinäkuussa 1200 km polkupyörällä.

    • tehokas!

      tapa jota itse harrastan 4-5 x/vk.15km todella raskasta,vaativaa ylämäkeä polkien jota kestää 2-5/h kerrallaan itseltäni tällä ohjelmalla kiloja pudonnut jo yli 10:nen kg tavoitteena on pudottaa väh. 15kg pyöräilykauden päättymiseen mennessä lähtönittani/kg167 /85 nyt menossa jo 167 cm/75/"lisää pudotusta väh.5-8kg"(raskasta se todellakin on)

    • aleksius1

      Jos polkee mummiksella verkkaiseen tahtiin vaikkapa töihin ilman hikipisaraakaan, niin ei kyllä takuulla laihdu.

      Toisaalta jos polkee töihin niin, että on hiestä märkä kahdesti päivässä niin takuulla laihtuu. Töissä vaan suihkuun niin ei tarvi hikoiluakaan ujostella :)

    • Kebabkumpu-sälli

      Huuhaata. Olen ainakin 11 vuotta joka kesä pyöräillyt sen verran, että talven kylmien säiden aikana kerääntynyt pömppöpötsini on laihtunut pois (eikä ole mennyt edes koko kesää, vaan kumpu on tasoittunut jo muutaman viikon jälkeen), enkä tosiaankaan ole rykinyt itseäni hikeen enkä hengästyksiin infarktin uhalla muutoin kuin aivan poikkeuksellisissa tilanteissa, kun esim. kauppa tai jokin liike on juuri ollut sulkeutumassa. Niin ei kuitenkaan ole tapahtunut kuin hädin tuskin pari kertaa kesässä.

      Päinvastoin kuin Aleksius ja muutamat muut tuossa ylempänä väittävät, parhaimmin laihtuu juuri poleksimalla kohtalaisen verkkaisesti ja tasaisesti 2-4 tuntia päivässä. Näin siinäkin tapauksessa, että kävisi lykkimässä ison kebab-annoksen kitaansa kolme kertaa viikossa.

      Älkää viitsikö päättömiä vihellellä, aikuiset ihmiset.

    • sykem1

      Sykemittarilla voi laihduttaa
      www.polar.fi

    • cycling for livet

      Juu ei siinä laihdu sen siaan ruoka maistuu paremmalta, mutta sellanen 15km päivässä alkaa tiputtaan painoa jo ja ruokavalio tietenkin. Itse en edes laihduta mutta nyt 1.5vk sisällä pyöräily kilometrejä reilu 165km . Ja ihan olen päivittäisiä tarpeita käyntejä hoitanut vain fillaroimalla en sen kummempaa ja kilometrejä kertyy.. :) Hyvää tekee ainakin pysyy jalat kunnossa. Huomaa sen kun ei enää normi mäessä tartte vaihteita vaihdella sen kun polkee vain.

      • Lisää matkaa

        Vuosien kokemuksella ei ne muutaman kerran viikkoon max 30 km lenkit tiputtanut painoa ollenkaan.
        Nyt kun vetää 40 -70 km 6 päivänä viikossa on alkanut paino laskemaan muutaman kilon kuukaudessa.


    • kuluttaa

      kyl se laiduttaa: 47km ja 1437 kaloria kulutettu :)

    • ythgfhfg

      Syömällä oikein ne kilot lähtevät. Toki liikunta lisää energiankulutusta, lisää motivaatiota laihduttamiseen ja antaa lihaksille tarvittavaa ärsykettä, joten on järkevää liikkua laihduttaessa.

      On oikeastaan sama, että miten liikut, mutta lähtökohtaisesti pyöräily ei kyllä ole tehokkain liikuntamuoto. Toki siitäkin tehokkaan saa, mutta moni vain kyttää matkamittaria ja kuvittelee kuntoilleensa paljonkin, vaikka yli puolet matkasta on vain liu'uttu tekemättä mitään.

      Mielestäni parhaat harrastukset painonpudotukseen ovat kuntosali, juokseminen ja uiminen. Kuntosali on aivan ykkönen, koska laihduttaessa olisi erittäin tärkeää rasittaa kaikkia vartalon lihaksia, koska paino lähtee helposti lihasmassasta jos keho ei koe tarvitsevansa tuota lihasmassaa. Lihasten proteiineja polttamalla taas keho saa nopeammin energiaa kuin rasvaa polttamalla, joten "ylimääräinen" lihas on otollinen kohde ottaa puuttuvaa energiaa.

      Uiminen on myös kokokehon harjoitusta, mutta ei yhtä raskasta kuin kuntosaliharjoittelu. Juokseminen taas on tehokkain keino saada kroppa ihan äärirajoille, koska se rasittaa jalkoja ja hapenottokykyä jalkojen ollessa suurin lihasryhmä.

    • åke

      ei ole tehokasta koska pitäisi polkea jatkuvasti täysillä.

      juokseminen on tehokasta

      • Anonyymi

        Intervalliharjoittelu on tehokasta. 30 sekuntia tai minuutti on yllättävän pitkä aika, kun laittaa kaikki peliin. Sitten pieni palautus ja kunnon mukaan uusia sarjoja. Alkuun ja loppuun rauhallista ajoa noin 10 minuuttia.


    • Pyöräilevä Duunari

      meitsi polkee jo pelkästään töihin viikottain 5x18 km. 9 km suunta.
      eipä toi paino muuta ku pysyy kurissa tälläkin hetkellä 78.5kg 178cm pitkä...

    • Styge

      Kun teho kasvaa, energiankulutus lisääntyy. Jos ei huvita rehkiä, ajelee pidemmän matkan.

    • ansteroinen

      Aika tehokasta on kun junttaa välillä semmoisia ei niin mukavia satasen polkaisuja kiivaalla temmolla.mullakaan ei työmatkaa tule kuin 25km pvä.mutta ajelen duunin päälle välillä 50kmn ketunlenkkejä.syön kuin sika mutta silti paino on pudonnut ja rasvaa lähtenyt.vaikka en ylipainoinen ole muutenkaan.kyllä pyörällä paino putoaa mutta vaatii ajoja 2h------>

    • syömällälaihtuu

      Liikunta on huono laihdutuskeino mutta kun samalla vähän katsoo, ettei syö kuin sika niin vähempikin liikunta tehostaa laihtumista. Itse teen fillarilla yleensä noin 1 - 1,5h lenkkejä, 4-6 kertaa viikossa suht reippaasti noin 23-25 km keskituntivauhdilla. Siihen arkiajot päälle. Syön 4 kertaa päivässä.
      Paino on tippunut 20kg tänä vuonna.

    • Oppii-sitä-aikuisenakin

      Huh, huh! Kyllä kovaa rääkkiä vaatii, jos liikkumalla laihduttaa haluaa.
      No mun tavoite oli suht vaatimaton ja täyttyi tänään. Enkä juossut metriäkään. Kevyttä kävelyä juu 1-3 km pätkissä eli kauppareisuilla silloin kun en pyörällä tullut menneeksi. No aikaakin kului juu 5 kk, mutt siis rääkkäämättä...
      Jätin vain viinin iltalipittämisen ja siirryin vähän säännöllisempiin ruoka-välipa-aikoihin. Mutt esim leipää en pystynyt jättämään... Sitävastoin yritin vähentää sokerin syömistä, vaikka välillä sorroinkin vintturoiden ja suklaan nautintoihin. Jätskikin on paheeni turhan usein.

      Mutt vaikka liikunta - esim kävely ja pyöräily - on terveellistä, niin kehnoa ja raastavaa on sillä tavalla laihduttaa. Parempi tulos tulee, kun katsoo hiukka mitä suuhunsa laittaa ja muistaa sinne purtavaa mieluusti n. kolmen tunnin välein, vaikka vähäisenkin...

    • Ilman_rääkkiä

      Tää on mukava aihe, varsinkin kun moni tosiaan luulee, ett liikunta laihduttaa. Mutt EI laihduta tai se on ainakin melkoisen tehoton laihdutus'lääke', niin kuin tossa ketjun loppuosassa useampikin on todennut/kertonut.
      Mutt muuten liikunta, niin pyöräily kuin myös juoksu ja kävely, tuo terveyttä ja monenlaista hyvää ihmiselle, niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Aivotkin korvien välissä saa happea paree kuin soffalla löhötessä...

      En nyt vaan löytänyt sitä parin vuoden takaista ketjua, missä muuta yrittivät kovin väittää. Sinne kun piti vaan esimerkkinä kirjoittaa ajaneeni tänään pyörällä 7,7 km ja kävelleeni 8,7 km ja sain näimmä energiaa kulumaan vain 372 kcal... saman verran kuin yksi viiner-pulla ois tuonu lisää... Ruokaahan me ahmitaan kuulemma parituhatta kcal joka päivä, niin jokainen voi ynnätä millaisia km-määriä pitäiskään kulkea ja rehkiä, jotta sillä laihtuis. Kiitos EI!

      Mutku katsoo hiukka mitä suuhunsa mättää, niin tulee pal paree tuloksia.
      Pieniä annoksia 3-4 tunnin välein, eikä kauhiasti sokeria sisältävää, niin Vot!
      Ei niitä hiilareita (sokereita) voi kokonaan jättää, mutt vähentää voi.
      Mä jätin ilta-viinin lipittelyn, niin kahdeksan kg kevenin muutamassa kk:ssa...
      colan lipityksen lopetettuani kävi samoin, paino putos viitisen kg. Jätskistä en oo eroon päässyt, enkä yritäkään ;)

      Ennen 106 nyt 88 :)

      • tuollaeiliho

        "Ruokaahan me ahmitaan kuulemma parituhatta kcal joka päivä, niin jokainen voi ynnätä millaisia km-määriä pitäiskään kulkea ja rehkiä, jotta sillä laihtuis. "

        Jos parituhatta kaloria syötäis niin ei silloin tarvitse liikkua mihinkään laihtuakseen.


      • TotuusSattuu

        "Sinne kun piti vaan esimerkkinä kirjoittaa ajaneeni tänään pyörällä 7,7 km ja kävelleeni 8,7 km ja sain näimmä energiaa kulumaan vain 372 kcal."

        Ei tuo ole mitään liikuntaa vaan normaleja päivän toimia. Vikahan onkin juuri siinä että ihmisten käsitys liikunnasta on niin vaihteleva. Joku todellakin ajatelee harrastavansa liikuntaa kun kyvyesti polkee ja kävelee muutaman kilometrin. Ja sitten kertoo miten liikunnalla ei lahdu.

        Liikunta tarkoittaa toimintaa jossa syke nousee huomattavasti. Ja se on tehokasta vasta kun sitä harrastetaan oikeasti monia tunteja viikossa.
        Itse olen useaan otteeseen harrastanut tavoitteellisesti niin juoksua ja pyöräilyäkin. Ja se on siis tarkoittanut vähintään neljää lenkkiä viikossa ja tunteina 6-8 tuntia.
        Sillä liikuntamäärällä on kiloja lähtenyt ihan normaalipainoisesta miehestä 4-6 kiloa yhden talven aikana. Ylipainoisesta ihmisestä lähtisi vielä paljon enemmän.

        "Mutku katsoo hiukka mitä suuhunsa mättää, niin tulee pal paree tuloksia.
        Pieniä annoksia 3-4 tunnin välein, eikä kauhiasti sokeria sisältävää, niin Vot! "

        Tuo pitää paikkansa kun ihminen on reilusti ylipainoinen koska siihen tilanteeseen päädytään juurikin kun syödään jatkuvasti enemmän kuin kulutetaan. Kun ylimääräiset kalorit otetaan pois niin ihminen laihtuu. Ei se sen kummempaa ole. Mutta se ei tarkoita että liikunta ei olisi myös tehokas tapa laihtua. Se vain vaatii että ihan oikeasti liikutaan eikä vain kuvitella liikuttavan.
        Ja mitä lähempänä ollaan sitä normaalipainoa, sen tärkeämpää on laihduttaa liikunnalla koska normaalista syömisestä on aina vain vaikeampi vähentää.


    • Painonpudotuksessa on tärkentä mitä syö. Liikunta on hyvä tuki pudotuksessa. Pyöräily on hyvä liikuntamuoto painonhallintaan. Kun liikkuu on sen oltava riittävän pitkäkestoista ja matalasykkeistä. Suosittelen sykemittarin hankintaa. Liikunnan keston pitäisi olla vähintään 60 min kerrallaan ja riittävän matakestoista. Tällöin elimistö poltaa rasvaa.

      Itsellä painoa on lähes 130 kiloa. Olen löytänyt maantiepyöräilystä mielekkään liikunta muodon. Pitää vaan polkea rauhallisesti ja riittävän pienellä vaihteella. Suosittelen.

    • tuhti-annos

      Yleinen ajatusmalli laihdutuskeskusteluissa näyttää olevan, että laihtumisen määrä riippuu hikoilun määrästä. Onko siis niin, että laihtuminen eli rasvan palaminen alkaa vasta kun tulee hikeä pintaan? Mikä on se kemiallinen prosessi, joka polttaa rasvaa ja vapauttaa hikeä? Miksi yleensä läskit hikoilevat helposti ja rasvattomat (jotka ovat osanneet polttaa rasvat) eivät? Vai onko rasvanpoltto jotain joka tapahtuu jo ennen kuin hikoileminen alkaa - kunhan ei tunge suuhun jatkuvasti ruokaa.

      • Anonyymi

        1. Yleinen ajatusmalli laihdutuskeskusteluissa näyttää olevan, että laihtumisen määrä riippuu hikoilun määrästä?

        -Ei. Ihminen polttaa rasvoja jatkuvasti ja jos sykkeesi nousee, rasvan polttaminen kasvaa.

        2. Onko siis niin, että laihtuminen eli rasvan palaminen alkaa vasta kun tulee hikeä pintaan?

        - Ihmisen hiki säätelee ruumiinlämpöäsi.

        3. Mikä on se kemiallinen prosessi, joka polttaa rasvaa ja vapauttaa hikeä?

        - Googleta, minä en tiedä.

        4. Miksi yleensä läskit hikoilevat helposti ja rasvattomat (jotka ovat osanneet polttaa rasvat)?

        - Mitä enemmän painoa, sitä enemmän hikeä. Nimittäin mitä isompi keho, sitä enemmän lämpöä se tuottaa – ja sitä enemmän tarvitaan hikoilua lämmön poistamiseen. (Kuntoplus.fi)

        5. Vai onko rasvanpoltto jotain joka tapahtuu jo ennen kuin hikoileminen alkaa? Kunhan ei tunge suuhun jatkuvasti ruokaa.

        - Ihminen polttaa rasvoja jatkuvasti jopa istuessa, mutta se on niin pientä verrattuna liikunnan kanssa.

        -Timppa

        Jos haluat enemmän tietoa, tee haku Google.fi, olemme avoinna 24/7.


    • 345465634

      Tehokkain tapa laihtua on yhdistellä eri liikuntamuotoja. Näitä ovat esim. paljon energiaa kuluttavat treenit, lihaksia kehittävät treenit, intervallitreenit (HIIT) ja pitempikestoinen korkean sykkeen treeni (kestävyys).

      Pyöräily kuuluu näistä eniten tuohon ensimmäiseen, eli helposti yhdellä treenillä kuluttaa suuria enrgiamääriä. Tämä siksi koska on helppo jaksaa pyöräillä pitkiä matkoja joten kokonais kalorimäärä nousee suureksi. Näin ei tarvi syödä erittäin niukasti, vaan pyöräilyssä kuluu suurempikin kalorimäärä ja siten laihtuu.

      Toki pyöräilyyn voi yhdistyä myös muut treenityypit, mäkisessä maastossa HIIT ja kuntokestävyystreeni jos pyöräilee pitkään korkealla sykkeellä niin että hengästyy. Lihaksista toki reisilihakset kehittyy mutta ei voida puhua monipuolisesta lihastreenistä.

      • Anonyymi

        Hyvä kommentti. Tehokkainta on yhdistellä eri treenimuotoja. Ihminen tarvitsee pitkää kevyempää liikuntaa ja kovempaa lyhyttä liikuntaa.

        Fillarilla saa kuntotasosta riippuen tehtyä pitkän kevyehkön lenkin tai lyhyen kovempitehoisen lenkin. Ensimmäinen kehittää hapenottokykyä ja jälkimmäinen kykyä liikkua kovalla teholla.


    • Anonyymi

      Koska ripulipylly nosti tämänkin keskustelun esille, jatkan tästä. Minullakin oli ripuli, mutta kävin kakalla ja läksin polkupyöräilemään 42 kilometriä. En juuri ymmärrä tämänkin ketjun väitteitä ”kunhan kelit paranee..” nyt on nimittäin polkupyöräilykelit parhaimmillaan. Luistava ja happirikas keli. Minäkin painelin tuon 42 kilometrin mäkiset maantiet 19 ja vähän päälle keskituntinopeudella. Kyllä talvi tietenkin vaatii veronsa, verottamalla nopeudesta ylimääräiset prosentit he heh, mutta upeaa se on ja maisemat kauniita.

    • Anonyymi

      Marjojen ja sienien poimintaa kesällä ja syksyllä ja fillarilla poimintapaikoille niin saa hyvää liikuntaa sekä maukkaita ilmaisia luonnonantimia.

    • Anonyymi

      Moni kuvittelee, että pitkät ja rauhalliset lenkit laihduttavat, mutta ei siinä lähde kuin lihakset (oma kokemus). Laihdutus sujuu intervalliharjoittelulla. Läski palaa, kun happea kuluu reilusti.

    Ketjusta on poistettu 31 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe